Foto: LETA

Vai Latvijā iespējama OCTA par 4000 EUR? 

Pāris nedēļas atpakaļ Īriju (kur kā zināms dzīvo daudz mūsu tautiešu) pāršalca ziņa, ka tur reģistrētās apdrošināšanas kompānijas ir cēlušas OCTA apdrošināšanas likmes pat par 90 %, liecina Independent.ie pieejamā infomācija(1). Tik straujš cenu kāpums ir skaidrojams ar to, ka apdrošinātāji apgalvo, ka pieredz lielus zaudējumus attiecībā uz jaunākajiem autovadītājiem viņu pieredzes trūkuma dēļ.

Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs, 2015. gada 24. jūlijs plkst. 14:09

Ja pērnajā gadā jaunam autovadītājam par polisi bija jāmaksā 2000 – 2500 eiro, tad šogad nāksies šķirties no 3500 – 4000 eiro. Konkurences un patērētāju aizsardzības komisijas veiktajā aptaujā tika konstatēts, ka lielākā daļa Īrijas vietējo apdrošinātāju nevēlas apdrošināt 20 gadus vecus jauniešus, kam autovadītāju tiesības ir mazāk par gadu, jo tie paredz augstus riskus, kas saistīti tieši ar pieredzes trūkumu.

Izvērtējot Īrijas apdrošinātāju lēmumu, ir interesanti paraudzīties, cik maksā OCTA jaunam autovadītājam Latvijā? Ņemsim par piemēru 1993.gadā reģistrētu VW Passat automašīnu ar sesto - sākotnējo Bonus-Malus klasi, kāda tiek piešķirta transportlīdzeklim, kuru īpašniekam vēl nav izveidojusies apdrošināšanas vēsture (šajā gadījumā 18 gadu vecam Rīgā dzīvojošam jauneklim). Pērkot 12 mēnešu OCTA polisi, izmantojot LTAB mājas lapā www.ltab.lv izvietoto kalkulatoru, zemākā cena ir 172,67 EUR, bet augstākā – 363,50 EUR. Pat izvēloties dārgāko  piedāvājumu, tas ir vairāk nekā 11 reizes mazāk nekā Īrijā…

Vai iespējams, ka kādu dienu OCTA polise nepieredzējušam vadītājam arī pie mums varētu maksāt 4000 EUR? Ja raugāmies no atlīdzību izmaksu viedokļa, tad tas būtu visai loģiski! Aizvien biežāk dzirdam par miljonus EUR lielām atlīdzībām, kuras izmaksā Latvijas apdrošinātāji par ārzemēs notikušiem ceļu satiksmes negadījumiem. Tāpat pērnajā gadā pieņemtie MK noteikumi par nemateriālo zaudējumu atlīdzību pieaugumu, visticamāk palielinās vidējo atlīdzību līmeni arī tepat pie mums. Turklāt  izmaksu pieaugumā lielu daļu veido transportlīdzekļu bojājumu novēršana, kas šī gada pirmajā ceturksnī ir izmaksājusi par 13 % vairāk kā gadu iepriekš. Gadu no gada palielinās arī cenas par veselības pakalpojumiem un citām pozīcijām, kas paaugstina kopējo atlīdzību izmaksu līmeni. Citiem vārdiem – mēs aizvien vairāk tuvojamies Eiropas cenām!
Tajā pat laikā jāsecina, ka Rietumeiropas valstīs, tajā skaitā Īrijā, lielu daļu no atlīdzības veido juristu un dažādu advokātu biroju honorāri, kas reizumis sasniedz teju pusi no cietušajiem izmaksātās atlīdzības apjoma. Nenoliedzami, juristu un advokātu pakalpojumi cietušo aizstāvībai ir svarīgi, tomēr nepatīkami pārsteidz šo aizstāvju honorāru samērīgums pret summām, ko saņem paši negadījumos cietušie.

To, ka OCTA cenām Latvijā ir jākāpj, esmu atkārtojis vairākkārt. Tomēr varu nomierināt visus autoīpašniekus, ka līdz Īrijas līmenim, visticamāk tuvākajās desmitgadēs nenonāksim. Lielā konkurence OCTA segmentā un austrumeiropiešu salīdzinoši zemā maksātspēja tomēr notur šejienes OCTA cenas zemas. Un, visticamāk, tuvākajos gados tās arī paliks vienas no zemākajām Eiropā, saglabājot vidējo kāpumu 5 – 10% apmērā ik gadu.

(1) http://baltic-ireland.ie/2015/07/32445/

 

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2015. gada 22. aprīlis plkst. 11:29

Lielāko daļu satiksmes dalībnieku jau vairs nepārsteidz LTAB paustā pārliecība – nav...

2015. gada 26. marts plkst. 13:27

2014.gadā traktortehnikas izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits, par kuriem saņemti zaudējumu...

2015. gada 24. marts plkst. 9:10

Apdrošināšanas līkloči Eiropas juridiskajā telpā seko nacionālajām tradīcijām,...

2015. gada 16. februāris plkst. 12:23

Likvidējamā risku apdrošināšanas kompānija Balva, visticamāk, nespēs segt visas...

2015. gada 12. februāris plkst. 12:11

Pērn obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozare...

Nepalaid garām

«Es vēlos strādāt nozarēs, kur nav tādas regulācijas, nav tādas valsts iejaukšanās...

Vēstniecība, pārstāvniecība, savrupnams, kultūras un darījumu centrs, muzejs, izstāžu telpa,...

Eksports ir viens no galvenajiem valsts attīstības virzītājspēkiem, un uzņēmumiem tas ir svarīgs solis...

Āgenskalns pēdējo gadu laikā ir kļuvis par arvien pieprasītāku vietu dzīvošanai, nereti...

Viens no jaunākajiem nozares uzņēmumiem Liepājā ir SIA Sikksi, kas Latvijas kontekstā...

Bijušais NATO ģenerālsekretārs Anderss Fogs Rasmusens izglābj PNB Banku (bijušo Norvik Banku),...

No šīs sadaļas
2015. gada 22. jūlijs plkst. 16:03

Digitālais laikmets nosaka, ka mūsu ikdiena ir cieši saistīta ar dažādām tehnoloģijām...

2015. gada 21. jūlijs plkst. 13:10

Iegādājoties preces vai pakalpojumus, mājokļa apdrošināšana, salīdzinot ar eiropiešu...

2015. gada 14. jūlijs plkst. 15:41

Projektu vadība. Ar ko gan to varētu salīdzināt? Pavisam klišejiski – ar...

2015. gada 13. jūlijs plkst. 11:53

Pirms neilga laika sociālajos tīklos un citur tika apspriesta reģionu nevienlīdzība –...

2015. gada 22. jūnijs plkst. 11:35

Medicīna Latvijā. Kādas ir pirmās asociācijas dzirdot šo vārdu salikumu? Miljoniem eiro...

2015. gada 17. jūnijs plkst. 13:16

Tie, kas aktīvi ceļo pa citām Eiropas Savienības (ES) valstīm noteikti ir...

2015. gada 09. jūnijs plkst. 10:41

Būvniecības nozarē ir būtiskas problēmas, ka gadu no gada sistemātiski netiek risinātas....

2015. gada 05. jūnijs plkst. 13:56

ESKO. Gan jau lielākā daļa lasītāju kaut reizi ir dzirdējuši šo abreviatūru....

2015. gada 01. jūnijs plkst. 14:00

Jaunākā DNB Latvijas barometra pētījuma dati, kas veltīti Latvijas prezidentūrai Eiropas Savienības...

2015. gada 07. maijs plkst. 15:25

Nesen publiskotā DNB Latvijas barometra pētījuma rezultāti liecina - lai arī, salīdzinot...