Eksperti

Vai tehnoloģijas dod vai atņem drošību?

Viesturs Bulāns, “Helmes Latvia” vadītājs,20.10.2025

Jaunākais izdevums

Oktobris visā Eiropā un arī Latvijā tiek atzīmēts kā Kiberdrošības mēnesis. Šajā laikā īpaša uzmanība tiek pievērsta digitālajai drošībai, gan atgādinot par drošības pamatprincipiem, gan pievēršoties aktuālajiem datiem. Tehnoloģijām un digitalizācijai kopumā ir būtiska ietekme ne tikai uz mūsu ieradumiem un uzvedību, bet arī uz drošības izjūtu, kas ir viena no cilvēku pamatvajadzībām.

Drošība – cilvēka pamatvajadzība, kas mainās līdz ar tehnoloģijām

Maslova vajadzību hierarhijā drošība ierindojas uzreiz aiz fizioloģiskajām vajadzībām. Kad mums ir nodrošināts ēdiens, ūdens un miegs, nākamais līmenis ir drošība, no kā izriet kārtība, paredzamība un miers. Izņemot no piramīdas drošības slāni, sabrūk arī visas nākamās kārtas – piederības apziņa, novērtējums, cieņa un pašizpausme, taču digitālajā laikmetā drošības sajūta ir kļuvusi trauslāka nekā jebkad agrāk. No vienas puses, tehnoloģijas palīdz mums justies drošāk - signalizācijas, video novērošana, biometriskā identifikācija un kiberdrošības risinājumi sekmē aizsardzību gan fiziskajā, gan digitālajā pasaulē. No otras puses, tieši šie paši rīki bieži rada bažas par pārmērīgu kontroli, datu vākšanu un privātuma zudumu.

Pērnā gada “Gallup” Globālās drošības ziņojums liecina, ka cilvēku subjektīvā drošības sajūta pasaulē pēdējā desmitgadē ir uzlabojusies, tomēr salīdzinājumā ar 2020. gadu tā ir kritusies. Ekvadorā tikai 27% iedzīvotāju jūtas droši, kamēr Singapūrā – 94%. Drošības izjūta ir tieši saistīta arī ar dzīves kvalitāti - pētījumi apliecina, ka droša vide pagarina dzīves ilgumu pat par vairāk nekā gadu.

Drošības divējādā daba tehnoloģiju pasaulē

Par drošību tehnoloģiju attīstība laikā ir atbildīgi ne tikai IT speciālisti, tā ir ikviena cilvēka atbildība. Lielbritānijas IT uzņēmuma “AAG IT Services” ikgadējais starptautiskais pētījums liecina, ka visā pasaulē ik pēc 37 sekundēm kāds kļūst par kibernozieguma upuri, bet ik sekundi tiek nopludināti divu lietotāju dati. Vienlaikus tehnoloģijas palīdz novērst draudus - MI balstītās sistēmas spēj atpazīt krāpnieciskas darbības banku sektorā, prognozēt uzbrukumus infrastruktūrai vai pamanīt aizdomīgu uzvedību sociālajos medijos.

Drošības sajūtu saistībā ar tehnoloģijām ne vienmēr nosaka objektīvi fakti, to ietekmē arī katra cilvēka pieredze, zināšanas un personības iezīmes. Cilvēki ar augstākām digitālajām prasmēm biežāk jūtas droši, jo apzinās riskus un zina, kā tos mazināt. Par krāpnieku upuriem digitālajā vidē mēdz kļūt ne tikai tie, kuriem ir zemāka digitālā pratība, bet reizēm arī tie, kuri jūtas pārāk pārliecināti par sevi un aizmirst par elementāriem drošības pasākumiem. Drošība digitālajā vidē sākas nevis ar tehnoloģijām, bet ar ieradumiem - drošām parolēm, atjauninājumiem, veselo saprātu un kritisko domāšanu.

Tehnofīli un tehnofobi

Tehnoloģiju attīstība lielāko daļu sabiedrības ir sadalījusi divās grupās - tehnofīlos un tehnofobos. Tehnofīli uzlūko tehnoloģijas kā iespēju padarīt dzīvi drošāku, efektīvāku un ērtāku. Viņi uzticas inovācijām un pielāgojas pārmaiņām. Savukārt tehnofobi izjūt trauksmi un neuzticību - viņiem digitālā pasaule nozīmē risku privātumam, drošībai un pat identitātei. Tāpat pastāv arī dzimumu un vecuma atšķirības. Tiešsaistes drošības kompānija “eSafety Commissioner” izpētījusi, ka sievietes digitālajā vidē jūtas divreiz nedrošāk nekā vīrieši un biežāk piedzīvo ar tehnoloģijām saistītu vardarbību, savukārt banka “Barclays” nesen publicēja pētījumu, kas liecina – vīrieši biežāk kļūst par upuriem t.s. romantiskajai krāpniecībai tiešsaistē.

No kiberdrošības uz digitālo uzticēšanos

Tehnoloģijas pašas par sevi nav ne labas, ne sliktas - tās atspoguļo mūsu izvēles. Ja tās izmantojam apdomīgi un jēgpilni, tehnoloģijas var palielināt drošību un pat glābt dzīvības. Mākslīgā intelekta rīki slimnīcās palīdz ārstiem ātrāk diagnosticēt slimības, samazinot kļūdu risku, dažādi risinājumi palīdz atklāt krāpniecību un preventīvi mazināt riskus. Tomēr, ja trūkst atbildības un izpratnes, tie paši risinājumi var radīt jauna veida ievainojamību. Kiberdrošība sākas ar kritisko domāšanu, atbilstošu izglītību, izpratni un sadarbību.

Mēs nevaram apturēt tehnoloģiju attīstību, taču varam izvēlēties, kā tās izmantot – drošībai vai bailēm. Kiberdrošības mēnesis ir īstais brīdis atcerēties, ka drošība digitālajā vidē sākas ar ikvienu no mums – mazāk klikšķu uz aizdomīgām saitēm, vairāk drošu paroļu un regulāri ierīču atjauninājumi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Programmatūras izstrādes uzņēmumu grupas „Helmes“, kurā ietilpst arī uzņēmums „Helmes Latvia“, ieņēmumi pērn pieauguši par 7,3%, sasniedzot 108,3 miljonus eiro.

EBITDA (peļņa pirms procentiem, nodokļiem, nolietojuma un amortizācijas) pieauga līdz 13,9 miljoniem eiro, bet tīrā peļņa sasniedza 8,2 miljonus eiro. Eksports veidoja 69 miljonus eiro jeb 64% no grupas kopējiem ieņēmumiem.

„Uzņēmums turpina attīstīties, veicot apvienošanās un iegādes darījumus, kā rezultātā tiek paplašināts gan pakalpojumu klāsts, gan kompānija nostiprinās, kā vadošais mākslīgā intelekta un datu analītikas kompetences centrs Baltijas reģionā. Pērn grupa iegādājās 75% Igaunijas programmatūras izstrādes kompānijas „Trinidad Wiseman“ akciju, kā arī palielināja savu līdzdalību Lietuvas uzņēmumā „TeleSoftas“ no 70% līdz 92%, bet šogad iegādājās visas Igaunijas uzņēmuma "Infovara" akcijas. Tāpat uzņēmums ir atvēris jaunu izstrādes centru Polijā, kur ir viens no dinamiskākajiem un visstraujāk augošajiem IT talantu tirgiem Eiropā,“ skaidro „Helmes“ valdes loceklis Andress Kaljo.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IT uzņēmums “Helmes Latvia” uzsācis darbu pie apjomīga resursu vadības sistēmas projekta, ieviešot SAP platformu Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU).

Sistēma palīdz uzņēmumiem, iestādēm un organizācijām integrēt un pārvaldīt to galvenos biznesa procesus (finanšu pārvaldību, personālvadību u.c.) vienotā digitālā vidē. Šis risinājums nozīmē centralizētu, modernu un efektīvu datu un resursu pārvaldību, balstītu globāli atzītā tehnoloģijā.

SAP tehnoloģiskā platforma nodrošina centralizētu un reāla laika datu pārvaldību ikvienai konkrēta uzņēmuma vai iestādes darbības jomai: finanšu pārvaldībai, sagādes vadībai, personāla vadībai, klientu attiecībām u.c. Risinājums palīdz uzlabot darba efektivitāti, pārvaldot sarežģītus biznesa procesus. Tas nozīmē, ka visi departamenti un funkcijas organizācijā darbojas vienotā sistēmā un dati brīvi plūst starp tām. Tā vietā, lai katrai funkcijai izmantotu atsevišķu programmu, SAP spēj savienot organizācijas finanšu uzskaiti, grāmatvedību, personāla valdību, darbinieku datus, projektu uzskaiti, kā arī specifiskus nozares risinājumus, piemēram, izglītībā tie būtu studiju un studentu dzīves cikla pārvaldība, zinātniski pētnieciskās jomas risinājumi u.c.

Eksperti

Kad algoritms domā mūsu vietā: kur beidzas tehnoloģija un sākas atbildība?

Pauls Barkāns, "Helmes Latvia" vadošais risinājumu arhitekts,06.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mākslīgais intelekts (MI) ir klātesošs mūsu ikdienā, darbā, izglītībā un informācijas apritē, bieži vien mums to nemaz neapzinoties. Vienlaikus ar dažādu risinājumus attīstību aug arī sabiedrības bažas un piesardzība.

Saskaņā ar kompānijas “KPMG” un Melburnas Universitātes 2025. gada pētījumu, 54% cilvēku kopumā nevēlas uzticēties MI, bet 65% novērtē tā sniegtās tehniskās iespējas. Tas liecina, ka cilvēki arvien biežāk sastopas ar MI, bet vienlaikus jūtas nedroši par dažādiem riskiem, ietekmi uz sabiedrību un ētisko izmantošanu. Uzticēšanos iespējams veicināt tikai ar caurspīdīgu normatīvo regulējumu, skaidriem lietošanas principiem un sabiedrības izglītošanu. Šajā attīstības etapā piesardzība ir ne tikai saprotama, bet pat vajadzīga - īpaši laikā, kad pieaug dezinformācijas, dziļviltojumu un datu izmantošanas riski, tomēr svarīgi atcerēties, ka MI pats par sevi nav ļauns vai labs, tam nav jūtu, nodomu vai politiskās pārliecības.

Eksperti

Mērens temps, skaidrs virziens - kā Latvijas IT nozare var aug ilgtspējīgi?

Viesturs Bulāns, "Helmes Latvia" vadītājs,21.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IT nozare daudziem asociējas ar augstu atalgojumu un sīvu cīņu par darbiniekiem, tomēr dati liecina, ka pēdējos gados karstā temperatūra nozarē ir mazinājusies un kļuvusi mērenāka. Atalgojuma pētījumi liecina par zemāko algas pieaugumu pēdējo piecu gadu laikā, pragmatiskāku attieksmi pret rezultātiem un izmaiņām darbinieku dinamikā.

Taču, nav pamata bažām par nozares stagnāciju, tieši pretēji - viss liecina, ka IT nozare ir pārgājusi no sprinta uz maratonu, un ilgtermiņā sacensībā ir svarīgi saprast, kādas ir mūsu nozares priekšrocības arī starptautiskā līmenī. Atalgojuma pētījumu un vadības konsultāciju uzņēmuma “Figure Baltic Advisory” šī gada pētījums liecina, ka mēneša pamatalgas pieaugums IT nozarē ir 6,1%, kas ir zemākais pēdējo piecu gadu laikā. Nedaudz straujāka izaugsme ir gada kopējam atalgojumam (8,4%), kas visticamāk ir tāpēc, ka darba samaksas mainīgā daļa kļūst lielāka. Tas signalizē par pragmatiskāku attieksmi pret rezultātiem, proti, tiek maksāts par izpildi, nevis par gaidām. To, ka temperatūra nozarē kļūst mērenāka, varējām sākt izjust jau pērn, kas finanšu sektors atalgojuma pieauguma ziņā apdzina IT nozari.