Reklāmraksti

Vairāk nekā tikai zoo veikals: kā Dino Zoo palīdz mājdzīvnieku turētāju un audzētāju sabiedrībai

Reklāmraksts,07.08.2024

Jaunākais izdevums

Foto: facebook.com/DinoZooLV

Jau vairāk kā 20 gadus uzņēmums Dino Zoo nodrošina plašu un daudzveidīgu zoo preču un veterināro pakalpojumu klāstu dažādu sugu mājdzīvnieku saimniekiem visā Latvijā. Plaši un moderni zoo veikali un veterinārās aptiekas pieejamas gan lielākās, gan mazākās Latvijas pilsētās, tāpat mājdzīvnieku saimniekiem ātri un ērti ir iespējams sagādāt visu mīlulim nepieciešamo dinozoo.lv interneta veikalā.

Taču uzņēmums piedāvā ne tikai plašu, profesionālu zoo preču klāstu un dažādus veterināros pakalpojumus, bet rūpējas arī par līdzcilvēku izglītošanu par dažādām, ar mājdzīvnieku aprūpi saistītām tēmām dinozoopasaule.lv portālā. Tāpat uzņēmums rīko arī izglītojošas ekskursijas bērniem, organizē atbalsta pasākumus mājdzīvnieku audzētājiem, kā arī veicina mājdzīvnieku labturību, rīkojot ziedojumu kampaņas.

Vairāk par to, kā uzņēmums Dino Zoo atbalsta mājdzīvnieku turētājus un audzētājus, stāsta Dino Zoo felinologs, Ivo Obrumanis.

Veicinot izpratni par mājdzīvnieku pasauli jau no bērnības

Ne viens vien vecāks par mājdzīvnieka iegādi ir lēmis, vēloties savu bērnu iepriecināt ar kādu ilgi kārotu mīluli. Taču, lai veicinātu bērnu izpratni par mājdzīvnieku aprūpi, dažādu sugu īpatnībām un to, kā darba dienas rit mājdzīvnieku aprūpes profesijas pārstāvjiem, Dino Zoo Pasaules centrā tiek rīkotas izglītojošās ekskursijas bērniem no 5 gadu vecuma.

Dino Zoo Pasaules atraktīvais gids bērnus iepazīstina ar centrā esošajiem mājdzīvniekiem – bērniem ir iespēja apskatīt dažādus eksotiskos mājdzīvniekus, papagaiļus, akvārija iemītniekus, lielākus un mazākus grauzējus un terāriju dzīvnieciņus. Bērni var ne tikai apskatīt dzīvnieciņus un uzzināt to, kāda aprūpe jānodrošina katras sugas mājdzīvniekam, bet arī paturēt rokās un paglaudīt drošākos centra mīluļus.

Foto: dinozoo.lv

Tāpat šī ir iespēja mazajiem dzīvnieku mīļiem uzzināt, kā norit darbs ne tikai Dino Zoo veikalā, bet arī Dino Zoo veterinārajā klīnikā, suņu un kaķu frizētavā un suņu skolā. Apvienojot aizraujošus un izglītojošus faktus, bērniem ir iespēja piedalīties arī viktorīnā par mājdzīvniekiem, to kopšanu un barošanu, kā arī saņemt mazas pārsteiguma balviņas.

Kā norāda izglītojošo ekskursiju organizatori, tas ir lielisks veids, kā caur izpratni un patīkamām emocijām, bērnos vairot atbildību un līdzcietību pret mājdzīvniekiem, arvien mazinot gadījumus, kad nepārdomātu lēmumu rezultātā mājdzīvnieki nokļūst patversmēs. Lai uzzinātu vairāk par ekskursiju norisi, aicinām apmeklēt dinozoopasaule.lv!

Ziedojumu kampaņa “Dino Zoo sniedz ķepu”

Sadarbībā ar Super Premium klases suņu un kaķu barības zīmolu Rasco Premium, no 2024. gada 1. augusta Dino Zoo visā Latvijā uzsāk ziedojumu kampaņu “Dino Zoo sniedz ķepu”. No katra nopirktā Rasco Premium suņu un kaķu sausās barības iepakojuma, Dino Zoo turpmāk ziedos 5 % nepieciešamo zoo preču veidā vairākām dzīvnieku patversmēm visā Latvijā.

Foto: dinozoo.lv

Kampaņas mērķis ir atbalstīt 5 dzīvnieku patversmes dažādās Latvijas pilsētās, vēršot uzmanību aizvien aktuālājai tēmai – mēs esam atbildīgi par tiem, ko esam pieradinājuši.

  • Dzīvnieku patversme “Labās Mājas”: biedrības “Juglas Dzīvnieku aizsardzības grupa” uzturētā dzīvnieku patversme, kas darbojas pēc no-kill shelter principa. Patversmē suņi un kaķi nonāk no visas Latvijas, un dzīvo tik ilgi, kamēr tiem tiek atrasti jauni, gādīgi un atbildīgi saimnieki.
  • LLU VMF mazo dzīvnieku patversme Jelgavā: sadarbībā arī Jelgavas domi patversme dibināta jau 1996. gadā, un darbojas LLU Veterinārmedicīnas fakultātes Klīniskā institūta pārraudzībā.
  • Ķekavas dzīvnieku patversme “Mežavairogi”: 2009. gadā dibinātās patversmes misija jau 15 gadus ir iejūtīgas aprūpes un pajumtes nodrošināšana bez mājām palikušajiem mājdzīvniekiem, sekmējot veiksmīgu dzīvnieku adopciju un veicinot sabiedrības izpratni par atbildīgu mājdzīvnieku turēšanu un labturību. Mežavairogu patversmē rūpes saņem ne tikai mājdzīvnieki, bet arī savvaļas un lauksaimniecības dzīvnieki. Savukārt profesionālie patversmes kinologi strādā ar patversmes suņiem, lai sagatavotu tos dzīvei jaunajās mājās.
  • Tukuma dzīvnieku patversme: patversme, kas Tukumā darbojas jau 30 gadus. Patversmē saimnieko un iejūtīgu aprūpi par bez saimniekiem palikušajiem kaķiem un suņiem uzņēmusies Grunduļu ģimene.
  • “Otrā māja” patversme Daugavpilī: “Otrā māja dzīvniekiem” biedrības 2004. gadā dibinātā dzīvnieku patversme. Patversmē tiek aprūpēti un uzņemti tik daudz, bez mājām palikušie mīluļi, kurus fiziski un materiāli iespējams aprūpēt, tāpēc patversmē nekad netiek iemidzināti dzīvnieki, kuriem nav nopietnu, neārstējamu veselības kaišu un ir iespēja izdzīvot.

Kā norāda “Dino Zoo sniedz ķepu” ziedojumu kampaņas organizatori, ziedojumi nepieciešamo zoo preču veidā patversmēm tiks nodoti 2 reizes gadā – oktobrī, kad pasaulē tiek atzīmēts dzīvnieku aizsardzības mēnesis, kā arī aprīli, kad uzņēmums Dino Zoo svin savu dzimšanas dienu. Lai atbalstītu kampaņas mērķi, mājdzīvnieku saimnieku Rasco Premium sauso barību suņiem un kaķiem var iegādāties Dino Zoo veikalos visā Latvijā, kā arī interneta veikalā dinozoo.lv

Dino Zoo atbalsta programma mājdzīvnieku audzētājiem

Foto: dinozoo.lv

Lai atbalstītu suņu un kaķu audzētājus visā Latvijā, 2018. gadā Dino Zoo izveidoja Audzētavu programmu, kas uz brīvprātības principa apvieno Latvijas suņu un kaķu audzētavas, kā arī Latvijas kinoloģiskos, felinoloģiskos un mājdzīvnieku sporta klubus.

Programmas mērķis ir sniegt audzētājiem iespēju dzīvniekiem nodrošināt tikai kvalitatīvu un pilnvērtīgu profesionālo uzturu, tā veicinot mājdzīvnieku labturību un veselību jau no kucēnu un kaķēnu vecuma. Programmas ietvaros dalībniekiem tiek nodrošinātas tādas priekšrocības kā:

  • 20 % atlaide īpaši izvēlētiem mājdzīvnieku barības zīmoliem un produktiem;
  • bonusa barības iepakojums, iegādājoties barību vairumā; īpaši izvēlētu zīmolu barības iepakojuma dāvana audzētavā dzimušajiem kaķēniem un kucēniem;
  • bezmaksas zoo preču piegāde visā Latvijā;
  • atlaides pirkumiem dinozoo.lv interneta veikalā;
  • bezmaksas semināri un konsultācijas, par mājdzīvnieku aprūpi, uzturu un veselību saistītām tēmām.

Atbalsta programmas ietvaros atlaides tiek piešķirtas četriem, īpaši atlasītiem mājdzīvnieku barības zīmoliem, kas ražo tikai augstvērtīgu, īpaši kvalitatīvu un uzturvielām bagātu barību.

  • ElbeVille: holistiskās klases barības zīmols, kas piedāvā augstākās klases barību, kuras sastāvā ir 69–73 % kvalitatīvi gaļas produkti. Barība nesatur graudaugus, ir viegli sagremojama un īpaši piemērota mājdzīvniekiem ar alerģijām un jutīgu gremošanas sistēmu.
  • Ontario: Kanādas Super Premium klases suņu un kaķu barība, kas tiek ražota kvalificētu veterinārās jomas profesionāļu uzraudzībā, izmantojot tikai augstvērtīgas barības izejvielas. Barība satur visas mājdzīvniekam nepieciešamās uzturvielas, ir viegli sagremojama un lieki nenoslogo dzīvnieka gremošanas sistēmu. Ontario klāstā ir gan sausā barība, gan konservi un augstvērtīgi mājdzīvnieku kārumi.
  • Prospera Plus: Super Premium klases suņu barības zīmols, kas barības formulu izstrādē ņem vērā gan dažādu šķirņu un vecuma īpatnības, gan veselības stāvokli. Prospera Plus barību sastāvā nav iekļauti kvieši, soja, konservanti un mākslīgās krāsvielas, sāls un cukurs.
  • Rasco Premium: Premium klases suņu un kaķu barības zīmols, kas piedāvā sabalansētu un pilnvērtīgu suņu un kaķu barību.

Vairāk par atbalsta programmu un iespēju kļūt par tās dalībnieku iespējams uzzināt ŠEIT!

Dino Zoo – rūpēs par ikvienu mājdzīvnieku!

Plašs zoo preču klāsts, profesionālā suņu barība dažādu vecumu un šķirņu suņiem, kā arī augstvērtīga kaķu barība, preces citu sugu mājdzīvniekiem, vienmēr izdevīgas cenas un aktuāli atlaižu piedāvājumi dinozoo.lv un Dino Zoo veikalos visā Latvijā! Par izglītotiem un atbildīgiem mājdzīvnieku saimniekiem – Dino Zoo!

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: dinozoopasaule.lv

Rūpējoties par mājdzīvnieku labturību un veselību, uzņēmums Dino Zoo piedāvā ne tikai visu nepieciešamo mīluļu aprūpei dinozoo.lv interneta veikalā un Dino Zoo veikalos visā Latvijā, bet arī plašu veterināro pakalpojumu klāstu.

Divas mūsdienīgas veterinārās klīnikas, veterināro aptieku tīkls visā Latvijā, suņu skola un profesionāla kaķu un suņu frizētava Rīgā – Dino Zoo nodrošina veterināro aprūpi dažādu sugu mājdzīvniekiem, vienlaikus izglītojot sabiedrību par atbildīgu mājas mīluļu aprūpi, uztura un veselības jautājumiem. Kādus veterināros pakalpojumus nodrošina Dino Zoo veterinārās klīnikas, stāsta Dino Zoo veterinārās klīnikas vadītāja Kristīne Dumpe-Siļķe.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: dinozoo.lv

Iespēja iepirkties tiešsaistē ir būtiski atvieglojusi mūsu ikdienu, un zoo preču nozare nav izņēmums. Plašais preču klāsts, konkurētspējīgas cenas un nesteidzīgā iepirkšanās pieredze ir galvenie iemesli, kāpēc mājdzīvnieku saimnieki arvien biežāk izvēlas nepieciešamās zoo preces saviem mīluļiem iegādāties internetā.

Arī uzņēmums Dino Zoo jau kopš 2018. gada saviem pircējiem nodrošina ērtu un patīkamu iepirkšanās pieredzi dinozoo.lv tiešsaistes veikalā. Kāpēc zoo preču iegādei izvēlēties tieši dinozoo.lv, stāsta Dino Zoo E-komercijas projektu vadītāja Jekaterina Kļučerova!

Mūsdienīga un ērta iepirkšanās pieredze

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: dinozoo.lv

Līdzīgi kā cilvēkiem, arī mūsu četrkājainajiem mīluļiem ir individuālas uztura vajadzības, kas jāņem vērā, lai dzīvniekam nodrošinātu pilnvērtīgu un veselīgu dzīvi. Atbilstoši izvēlēta profesionālā barība, kas piemērota suņa vai kaķa vecumam, šķirnei, aktivitātes līmenim un veselības stāvoklim, var ievērojami uzlabot dzīvnieka dzīves kvalitāti.

Viens no iecienītākajiem mājdzīvnieku barības zīmoliem, kas piedāvā augstākās kvalitātes produktus, ir Royal Canin. Vairāk par Royal Canin produktiem suņiem un kaķiem stāsta Dino Zoo eksperte, kinoloģe Tatjana Bodricka.

Zinātne, inovācijas un precīzi izstrādātas barības receptes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvā radītā mājdzīvnieku pieskatīšanas mobilā lietotne Boop ir uzsākusi savu darbību arī Latvijā. Boop ir 100 % digitāls pakalpojums, ar kura starpniecību tiek savesti kopā mājdzīvnieku saimnieki un uzticami pieskatītāji, kuri ir gatavi uzņemties atbildību un rūpes par ķepaiņiem, kamēr saimnieks atrodas prombūtnē.

Papildu tam If Apdrošināšana sniedz iespēju parūpēties par mīluļu drošību, apdrošinoties pret dažādiem riskiem, kas var potenciāli iestāties pieskatīšanas laikā: nelaimes gadījumiem, trešajai personai nodarītiem zaudējumiem u.c.

Meklējot jaunu un drošu risinājumu mājdzīvnieku pieskatīšanai, 2021. gadā lietuvieši, IT jomas profesionāļi Deivids Celencevičs un Gedimins Geigals radīja jaunuzņēmumu jeb mobilo lietotni Boop, kas šobrīd piedāvā ērtu iespēju četrkājainajiem draugiem un uzticamiem aprūpētājiem satikties jebkurā vietā Lietuvā, Polijā, Somijā un tagad arī Latvijā un Igaunijā.

Kā stāsta D. Celencevičis: “Boop ir īsts sirds projekts, kura ideja radās, jo pašam bija vajadzība pēc pieskatītāja savam mīlulim. Tikai vajadzēja laiku un drosmi, lai šo projektu īstenotu. Pienāca pandēmijas laiks un bija vairāk brīvā laika, kad, apvienojot spēkus ar labāko draugu Gediminu, rūpīgi strādājām, lai īstenotu savu sapni par Boop. Šobrīd Boop komanda sastāv no trīs IT un dizaina jomas profesionāļiem, kuriem visiem ir mājdzīvnieki – kaķi un suņi un kas paši arī sniedz un saņem mājdzīvnieku pieskatīšanas pakalpojumu, izmantojot lietotni Boop. Tas ne tikai palīdz izstrādāt un uzlabot programmas funkcionalitāti, bet arī veido spēcīgu saikni ar Boop mājdzīvnieku aprūpētāju kopienu. Jaunākie dati liecina, ka lietotni Boop izmanto vairāk nekā 54 000 lietotāju, kuri ir reģistrējušies 95 dažādās pilsētās un ciematos visā Lietuvā.

Lauksaimniecība

Papildināta - Gaļas liellopu audzētāji protestē pret maksājumu dubultošanu un jaunu nodokli

Db.lv, LETA,03.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gaļas liellopu audzētāju biedrībai draud līdz 5000 eiro sods par kūtsmēslu izbēršanu pie Zemkopības ministrijas (ZM) ēkas.

Valsts policijā sākts administratīvo pārkāpumu process par sabiedriskās kārtības traucēšanu, pārkāpjot vispārpieņemtās uzvedības normas un traucējot personas mieru, komersanta vai citas institūcijas darbu, apstiprināja policijā.

Par šādu pārkāpumu juridiskajai personai var piemērot līdz 5000 eiro lielu sodu.

Kā vēstīts, ka Gaļas liellopu audzētāju biedrība otrdien rīkoja protesta akciju pie Zemkopības ministrijas saistībā ar ministrijas virzītajām izmaiņām regulējumā, palielinot maksājumus Pārtikas un veterinārajam dienestam (PVD), kā arī ieviešot eksporta nodokli liellopiem, informē organizācijā.

Biedrības valdes priekšsēdētājs Raimonds Jakovickis norāda, ka izmaiņas regulējuma tiek virzītas, nekonsultējoties ar nozari un neņemot vērā to ietekmi uz nozares konkurētspēju Eiropā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos 20 gados lauku saimniecību skaits samazinājies par 31,7%, turpretim saimniecību vidējais lielums pieaudzis 2,3 reizes, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie 2023.gada lauku saimniecību integrētās statistikas apsekojuma provizoriskie dati.

Pagājušajā gadā Latvijā bija 57 400 lauku saimniecību, kas ir par 11 600 jeb 17% mazāk nekā saskaitīts 2020.gada lauksaimniecības skaitīšanā.

Pērn lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība bija 1,97 miljoni hektāri, kas palikusi nemainīga pēdējos trīs gados. Lauku saimniecību vidējais lielums pakāpeniski pieaug, un pērn tas sasniedzis 34,8 hektārus lauksaimniecības zemes un 7,7 lauksaimniecības dzīvniekus (nosacītās mājlopu vienībās).

Pagājušajā gadā salīdzinājumā ar 2020.gadu par 8200 samazinājies mazo lauku saimniecību skaits, kas apsaimnieko līdz 10 hektāriem lauksaimniecībā izmantojamo zemi.

Lielo saimniecību skaits ar apsaimniekotās zemes platību virs 100 hektāriem palielinājies par 200. Pērn tajās apsaimniekoja 68,9% no visas lauksaimniecībā izmantojamās zemes, kas ir par 8% vairāk nekā 2020.gadā, un audzēja 54% no visiem lauksaimniecības dzīvniekiem, kas ir par 2,4% vairāk nekā 2020.gadā.

Ekonomika

Latvija ir pasaules līderos dzīvu liellopu eksportā

Juris Paiders, speciāli Dienas Biznesam,18.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā liecina Starptautiskā tirdzniecības centra International Trade Center dati (ITC atbalsta ANO tirdzniecības un attīstības aģentūra (UN Conference on Trade and Development), Eiropas Savienība un Pasaules Tirdzniecības organizācija), tad pēc ienākumiem no dzīvu liellopu eksporta apjoma uz vienu iedzīvotāju 2023. gadā Latvija bija sestajā vietā pasaulē, atpaliekot tikai no Urugvajas, Slovēnijas, Luksemburgas, Horvātijas un Kanādas.

2023. gadā Latvija eksportēja (par 50 miljoniem eiro) vairāk dzīvu liellopu nekā Krievija (47 miljoni eiro). Savukārt Latvijas daļa globālajā dzīvu liellopu eksportā bija 0,7 %.Informācija par Latvijas dzīvu liellopu eksporta panākumiem ir svarīga, lai labāk saprastu konfliktu, kas šī gada decembrī izvērsās starp Gaļas liellopu audzētāju biedrību un Zemkopības ministriju.

Kā zināms, tad 3. decembrī Gaļas liellopu audzētāju biedrība sarīkoja protesta akciju pie Zemkopības ministrijas, iebilstot pret ievērojamu nozares uzņēmumu maksājumu palielinājumu Pārtikas un veterinārajam dienestam (PVD). Gaļas liellopu audzētājus saniknoja, ka izmaiņas nozares regulējumā tika virzītas “nekonsultējoties ar nozari un neņemot vērā to ietekmi uz nozares konkurētspēju Eiropā”. Turklāt atbilstoši liellopu audzētāju aprēķiniem, maksājumu apjoms par liellopu eksporta dokumentācijas noformēšanu Pārtikas un veterinārajam dienestam varētu pieaugt pat 40 reizes. Latvijas dzīvu liellopu lielākajam eksportētājam maksājumu apjoms par PVD pakalpojumiem šogad būs mazāks par 10 tūkstošiem eiro, bet nākamgad, atbilstoši jaunajiem tarifiem, tas varētu sasniegt pat 300 tūkstošus eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikviens no mums vismaz vienu reizi mūžā ir guvis traumu - tas var būt viegls sastiepums pēc neveikla soļa vai nopietnāks savainojums, kas prasa ilgstošu ārstēšanu. Kad trauma ir gūta, ir svarīgi nevilcināties un uzsākt atbilstošu ārstēšanu, lai novērstu komplikācijas. Vieni no efektīvākajiem palīglīdzekļiem šajā procesā ir ortozes no Pulsaar, kas palīdz stabilizēt locītavas, samazināt slodzi uz bojātajiem audiem un nodrošināt drošu kustību.

Kas ir ortoze?

Ortoze ir medicīnisks palīglīdzeklis, kas paredzēts locītavu, muskuļu un saišu stabilizēšanai, kā arī funkcionālu sāpju mazināšanai. Tā darbojas kā ārējs atbalsts, kas palīdz ierobežot nevēlamas vai pārmērīgas kustības, mazina slodzi uz bojātajiem audiem un veicina atveseļošanās procesu. Ir vairāki ortožu veidi, kas atšķiras pēc fiksācijas līmeņa, materiāla un pielietojuma - mīkstās ortozes, puscietās ortozes, cietās ortozes un pneimatiskās ortozes.

Ortozes ir svarīgs palīglīdzeklis ne tikai rehabilitācijā pēc traumām, bet arī locītavu slimību, piemēram, artrīta vai tendinīta simptomu mazināšanā un kustību atbalstīšanā. Tās palīdz stabilizēt locītavas, samazināt slodzi uz bojātajiem audiem un mazināt sāpes, taču jāsaprot, ka tās neārstē šīs slimības. Ortozes var palēnināt slimības progresēšanu un uzlabot dzīves kvalitāti, bet tās jālieto kopā ar citām ārstēšanas metodēm, piemēram, fizioterapiju, medikamentiem un dzīvesveida korekcijām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī kapitāldaļu maiņas darījumu skaits pēdējo piecu gadu laikā sarucis, tomēr sabiedrības daļa vairāku jaunu anonsēto un notikušo darījumu kontekstu vērtē ar zināmām bažām.

SIA Lursoft IT pētījums liecina, ka 2025. gada pirmajos divos mēnešos tikai 753 SIA nomainījās vismaz 50% kapitāldaļu turētāju sastāvs, savukārt analogā laikā 2021. gadā, kad vēl nebija aktīvās kara fāzes Ukrainā, šādi darījumi tikuši veikti 1027 SIA. Arī to SIA skaits, kurās visa gada laikā mainījies kapitāldaļu turētāju sastāvs vismaz par 50%, ir sarucis no 5374 2021. gadā līdz 4483 2024. gadā.

SIA Lursoft IT valdes loceklis Ainars Brūvelis norāda, ka kapitāldaļu īpašnieku maiņas process Latvijā ir samērā stabils ar tendenci sarukt. Ik gadu vismaz 50% kapitāla daļu atsavina (maina īpašniekus) 3-5% no nelikvidēto uzņēmumu kopskaita. Iemesli var būt dažādi. „Visbiežākie veidi - uzņēmumu dibināšana pārdošanai - gan vienkārši kā čaulas, gan lai realizētu, piemēram, nekustamā īpašuma darījumus (dzīvokļu pārdošana kā domājamās daļas pārdošana apsaimniekošanas uzņēmumā pēc ēkas uzbūvēšanas), gan jaunuzņēmumi, kuru mērķis ir piesaistīt kapitālu veiksmīgas idejas realizācijai, lai pēc tam pārdotu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vides resursu apsaimniekošanas uzņēmums "Eco Baltia Vide" turpina paplašināt savu darbību un ienāk otrreizējās elektronikas tirgū, atverot specializēto veikalu "Lab!veikals", informē uzņēmums.

Veikals klientiem piedāvā iegādāties lietotas, salabotas elektroierīces, kas ir par 30-50% lētākas nekā jaunas preces.

"Lab!veikals" ir turpinājums "Eco Baltia Vide" aizsāktajai iniciatīvai, kuru īstenojot pērn uzņēmums Eiropas Savienības LIFE projekta ietvaros izveidoja elektropreču labošanas darbnīcu "Lab!". Uzņēmuma izveidotā darbnīca un veikals kalpo kā instruments, kas palīdz nolietotās iekārtas atgriezt apritē, tādējādi mazinot elektropreču atkritumu apjomu un CO₂ emisijas.

Veikalā ir pieejamas dažādas remontētas un modernizētas elektroierīces, sākot no klēpjdatoriem un mobilajiem telefoniem līdz sadzīves tehnikai, kam veikti gan tehniskie uzlabojumi, gan vizuālā stāvokļa atjaunošana. Papildus elektroierīcēm "Lab!veikals" piedāvā preces no otrreizējiem materiāliem, tostarp apģērbu, interjera priekšmetus un rotaslietas, kas radītas vietējo amatnieku rokām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākais olu un olu produktu ražotājs Ziemeļeiropā “Balticovo” 10. jūnijā Iecavā iepazīstināja ar savu jaunāko starpnozaru ilgtspējas iniciatīvu – pašpatēriņa saules enerģijas parkā ielaisto 100 aitu ganāmpulku un saules ganībām (pasaulē pazīstamas kā solar grazing).

Notika arī diskusija “Saules ganības - iespējas un izaicinājumi Latvijā”, kur kopā ar enerģētikas un lauksaimniecības nozares ekspertiem diskutēja par aitkopības un enerģētikas nozaru sadarbības pirmo pieredzi un iespējām Latvijā. Lai gan visā pasaulē saules ganības jau ir apliecinājušas savu efektivitāti un ilgtspēju, Latvijā šī pieredze vēl joprojām netiek plaši izmantota. Kamēr citur pasaulē aitas ganās saules paneļu parkos, nodrošinot dabisku zāles uzturēšanu un palīdzot efektīvāk izmantot zemes platību, Latvijas lauksaimnieki un enerģētikas speciālisti vēl tikai sāk apzināt šī risinājuma sniegtās iespējas un izaicinājumus.

Diskusijā piedalījās Guntis Gūtmanis, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes valdes (LOSP) priekšsēdētājs, Dmitrijs Bortņikovs, Latvijas aitu audzētāju asociācijas (LAAA) valdes priekšsēdētājs, Egīls Rušiņš, ZS "Bitāni" īpašnieks, Edmunds Garančs, "European Energy Latvia" ietekmes uz vidi novērtējumu eksperts un asociācijas “Saules enerģija Latvijai” biedrs, Kristaps Dīriņš, SIA “PRO MC” vadītājs (“AJ Power” uzņēmumu grupa), Toms Auškāps, AS “Balticovo” Komunikācijas un attīstības vadītājs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā nākamā gada vidū tirdzniecības centrā "Spice Home" plānots atvērt daudznozaru sporta preču veikalu "Decathlon", informēja "Spice" pārstāvji.

"Decathlon" jaunā veikala kopējā platība sasniegs 3000 kvadrātmetru, tādējādi kļūstot par vienu no galvenajiem "Spice Home" nomniekiem.

Tirdzniecības centru "Spice" un "Spice Home" pārstāvji arī norāda, ka līdz ar "Decathlon" veikala atvēršanu plānots ieguldīt vairāk nekā vienu miljonu eiro tirdzniecības centra infrastruktūrā un vidē.

"Decathlon" vadītāja Rīgā Aija Klakocka atzīmē, ka šis būs pirmais veikals Baltijas valstīs, kuru veidos, balstoties uz "Decathlon" jaunās vizuālās identitātes konceptu - jaunu logotipu, krāsām un modernāku veikala iekārtojumu.

Jaunais "Decathlon" veikals būs otrais Latvijā un sestais Baltijas valstīs.

Jau vēstīts, ka 2020.gada novembrī tirdzniecības centrā "Sāga" tika atklāts pirmais "Decathlon" veikals Latvijā. Šī veikala platība ir 5250 kvadrātmetru.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rotaļīgas, uzmanību piesaistošas un pat nedaudz divdomīgas reklāmas, kvalitatīvas seksa rotaļlietas un personīga uzmanība klientiem ir tikai daži no aspektiem, kas liek klientiem apmeklēt Fantazijos.lt veikalus Lietuvā. Un kopš 10. jūnija erotisko preču veterāni aicina Latvijas iedzīvotājus turpināt rotaļāties - un ne tikai - jo Rīgā tika atvērts pirmais “YesYes.lv” veikals. Tas sola, ka, ienākot pa durvīm, pircēji atradīs ne tikai pieaugušo rotaļlietas, bet arī BDSM darbnīcu un īpaši pieaugušajiem paredzētu ballīšu telpu.

Viens no lielākajiem erotisko preču veikaliem

Jaunais fiziskais veikals sola pārsteigt pircējus ne tikai ar plašo pieaugušo preču klāstu, bet arī ar savu izmēru. Tā platība ir vairāk nekā 100 kvadrātmetri, kas to padara par otru lielāko erotisko preču veikalu Latvijā.

“Mēs piedāvājam plašu produktu klāstu - no seksīgas apakšveļas līdz erotiskām rotaļlietām. Papildus tam mēs piedāvājam arī pieredzi. Tāpēc mums vajadzēja ne tikai telpas, kas būtu ērtas klientiem, bet arī vēlējāmies, lai telpās būtu atsevišķa istaba, kurā cilvēki varētu izklaidēties. Šajā telpā cilvēki varēs rīkot vecpuišu, vecmeitu un citas ballītes. Šajās ballītēs klienti varēs uzzināt par baudas anatomiju, par to, kuras lietas darbojas, kuras ne un kāpēc. Klienti varēs uzzināt arī par seksa rotaļlietu vēsturi un to, kā tās izmantot, lai gūtu maksimālu baudu. Šo ballīšu programma ir ļoti dinamiska, tāpēc tās būs ne tikai izglītojošas, bet arī jautras, un tajās būs arī stand-up komēdijas elementi,” stāsta Povilas Klusaitis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: freepik.com/Freepik

Ne tikai gaumīgs, bet arī funkcionāls – mūsdienās viedpulkstenis ir kļuvis par vienu no pieprasītākajiem viedajiem aksesuāriem. Sākot ar iespēju sekot līdzi ķermeņa fiziskajiem rādījumiem un fitnesa progresam, beidzot ar saziņas iespējām, viedpulkstenis ir praktiska un mūsdienīga dāvana, kas iepriecinās ikvienu tās saņēmēju.

Lai gan viedpulksteņu piedāvājums ir plašs, Apple Watch modeļi ir īpaši iecienīti, pateicoties mūsdienīgam dizainam un inovatīvām tehnoloģijām. Ja arī tu vēlies kādu iepriecināt ar jaunu viedpulksteni, taču nezini kā izvēlēties – turpini lasīt! Šajā rakstā apskatīsim būtiskākos faktorus, iegādājoties Apple Watch dāvanai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mājsaimniecības preču mazumtirgotājs JYSK atvērs 15. JYSK veikalu Latvijā. Veikals atradīsies Valmierā, Rīgas ielā, un tā kopējā platība pārsniedz 2200 kvadrātmetrus. Līdz ar jaunā veikala izveidi radītas arī 17 jaunas darba vietas, informē uzņēmums.

Jaunā Valmieras veikala atvēršana ir būtiska priekšrocība arī reģionālā kontekstā, jo tas būs pirmais JYSK veikals Vidzemes reģionā. Tādējādi jaunā veikala lokācija būs sasniedzama vairumam Ziemeļvidzemes un centrālās Vidzemes iedzīvotāju, aptverot Smiltenes, Cēsu, Limbažu un Valkas novadus. Veikals tiks atvērts šī gada 11.decembrī.

“Turpinot veikalu tīkla paplašināšanu, jaunatvērtais JYSK veikals ir jau devītais šāda koncepta veikals Latvijā. Līdz šim jaunā koncepta veikali apmeklētājiem jau ir pieejami Rīgā, kā arī reģionos – Tukumā, Ventspilī, Liepājā un Rēzeknē,” norāda Ainārs Zvirbulis, JYSK Komercdirektors Baltijā.

Mājas un interjera preču tirgotājs JYSK ir starptautisks veikalu tīkls ar vairāk kā 3400 veikaliem visā pasaulē, piedāvājot preces mājas labiekārtošanai 48 pasaules valstīs. Pirmais JYSK veikals Latvijā tika atklāts 2001. gadā. Baltijā JYSK strādā uz franšīzes līguma pamata.

Eksperti

Vai uzņēmums var būt patiesi atbildīgs pret vidi un pelnīt naudu?

Gatis Zēmanis, SIA Kalve Coffee valdes priekšsēdētājs,01.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēl nesen dzīvojām laikā, kad attīstītā pasaule un tās vadošie uzņēmumi bija vienoti apņēmībā mazināt cilvēces radīto ietekmi uz vidi. Šodien mūsu kopējā apņēmība vairs nav tik stingra un liek jautāt, kādēļ esam sākuši ļodzīties un vai varam to atļauties.

Skaidri zinām, ka uzņēmumiem, lai tie pastāvētu, ir jāspēj pelnīt – bet, vai tie var būt daļa no klimata pārmaiņu radīto izaicinājumu risinājuma?

Pasaule pieprasa ilgtspēju, uzņēmumiem ir jākļūst labākiem

Klimatam mainoties, arvien labāk saprotam, ka vairs nevaram pieļaut tādu attieksmi pret vidi, pie kādas bijām raduši iepriekšējās desmitgadēs. Ilgtspējas principi ienāk mūsu ikdienā, un tie jau vārdiski izskaidro savu būtību – saglabāt spēju kaut ko darīt. Attiecinot uz uzņēmējdarbību, tas nozīmē saglabāt spēju strādāt gan tagad, gan nākotnē. Ilgtspējīgs uzņēmums ir godīgs un caurspīdīgs, tam rūp ne vien vide, bet arī vietējā kopiena, darbinieku labklājība, piegādes ķēdē iesaistīto personu labjūta, tas spēj pielāgoties un veidot inovācijas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ukrainas mājdzīvnieku pārtikas ražotājs "Kormotech" paplašinās ražošanu Ķēdaiņu Brīvajā ekonomikas zonā Lietuvā un februārī sāks būvēt jaunu 60 miljonu eiro vērtu ražotni, kurā plānots radīt ap 200 jaunu darbavietu.

Pēc 19 500 kvadrātmetru plašās administratīvās, noliktavu un ražošanas ēkas pabeigšanas kompānija varēs trīskāršot mitrās kaķu un suņu barības ražošanu. Pašlaik Ķēdaiņos tiek saražotas 22 000 tonnu suņu barības un 60 000 tonnu kaķu barības, paziņoja uzņēmumā.

Pēc paplašināšanas "Kormotech" Lietuvā ražos 61% no kopējās produkcijas, paziņoja "Kormotech Group" valdes priekšsēdētājs Rostislavs Vovks.

2003.gadā Ļvivā dibinātais "Kormotech" savu pirmo mājdzīvnieku pārtikas ražotni Ķēdaiņu Brīvajā ekonomiskajā zonā atvēra 2020.gadā. Tajā strādā 175 cilvēku.

2023.gadā kompānija paziņoja pa plāniem investēt ap 60 miljoniem eiro, lai līdz 2028.gadam paplašinātu ražošanu.

Enerģētika

Zaļais kurss rada gan izaicinājumus, gan iespējas

Armanda Vilciņa,25.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas enerģētikas nozare šobrīd piedzīvo būtiskas pārmaiņas, ko virza trīs galvenie attīstības virzieni - decentralizācija, digitalizācija un dekarbonizācija, uzsver Agris Veliks, ABB Elektrifikācijas biznesa vadītājs Latvijā.

Ja agrāk enerģijas ražošana bija centralizēta un balstījās uz lieliem spēkstaciju projektiem, šodien tirgū strauji attīstās daudzi jauni, neatkarīgi ražotāji, skaidro A.Veliks. Mēs vairs neesam atkarīgi tikai no pāris lieliem piegādātājiem, kā ietekmē tirgus kļūst arvien elastīgāks, tā stiprinot energoapgādes drošību, skaidro ABB Elektrifikācijas biznesa vadītājs Latvijā. Vienlaikus viņš norāda, ka nākotnē vēl lielāku nozīmi iegūs arī digitalizācija un dekarbonizācija. Viedās tehnoloģijas ļauj efektīvāk kontrolēt un pārvaldīt elektroenerģijas tīklus, savukārt Eiropas Savienības (ES) regulējums nosaka arvien stingrākas prasības ilgtspējai un emisiju samazināšanai. Ilgtspēja ir arī viens no ABB definētajiem stratēģiskajiem mērķiem, atzīmē A.Veliks.

Ražošana

Aitas var izpļaut zāli saules paneļu parkos

Māris Ķirsons,20.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vistu olu un to produkcijas ražotājs AS Balticovo pērn uzstādīto saules paneļu parka 2 ha platībā augošās zāles pļaušanu uzticējis aitām; šādam risinājumam varētu būt sekotāji, ko vēl vairāk varētu veicināt attiecīga valsts politika.

Tādi secinājumi skanēja diskusijā Saules ganības - iespējas un izaicinājumi Latvijā. Lai arī AS Balticovo ir sava veida celmlauzis tā dēvēto saules ganību īstenošanā, taču citās valstīs aitas jau sen ganoties saules paneļu parkos, nodrošinot dabisku zāles novākšanu, vienlaikus efektīvāk var izmantot zemi, kā arī radīt cilvēku pārtikā izmantojamu produktu.

Vistkopis pērk aitas

„Pērn, īstenojot pašpatēriņa saules paneļu parka izveides ieceri ar jaudu 2,3 MW 2 ha platībā, radās jautājums par to, kā šo teritoriju apkopt, vienlaikus piedāvājumi tās appļaušanai bija salīdzinoši dārgi, tāpēc nonācām pie pasaulē jau zināmas ilgtspējīgas prakses un iniciatīvas – solar grazing jeb saules ganībām, kur saules paneļu parkos ar zāles novākšanu nodarbojas aitas,” par to, kā 3,5 miljonu dējējvistu turētājs, olu lielražotājs nonāca līdz aitām saules paneļu parkā, skaidro AS Balticovo valdes loceklis Toms Auškāps. Viņš atgādināja, ka vislielākais enerģijas patēriņš ir vasarā, kad spīd saule un ir karsts, bet vistu kūtīs ir vajadzīga ventilācija. „Sākotnēji bija doma izmantot ārpakalpojumu, bet, apzinoties pašiem savas iespējas — ir pietiekami liela teritorija ar neizmantotām būvēm, kuras salīdzinoši vienkārši pielāgojamas par aitu novietnēm, ir vetārsti -, nolēmām iegādāties 77 aitas un vienu aunu, tas šobrīd jau ir pārvērties par teju 150 mājdzīvnieku ganāmpulku, un pašu darbinieki pakāpeniski apgūst aitkopības nianses,” stāsta T. Auškāps.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecības centrs internetā 220.lv nācis klajā ar vērienīgu piedāvājumu pircējiem – bezmaksas piegādēm uz pakomātiem visā Latvijā. Līdz šim 220.lv Marketplace izdevies pulcēt ap 4000 Baltijas valstu un Somijas uzņēmēju, un tas vēl nav viss. 220.lv Marketplace pārdošanas vadītājs Kārlis Ozols uzskata, ka Latvijas uzņēmēji kopā var turēties pretī globālo tirdzniecības milžu iespējām.

Ko uzņēmums pēdējo piecu gadu laikā, kopš attīstījis Marketplace, paveicis, šobrīd attīsta un darīs nākotnē, to stāsta 220.lv Marketplace pārdošanas vadītājs Kārlis Ozols.

Pandēmijas periods no 2020.gada līdz 2022.gadam bija īpašs posms visā tiešsaistes pārdošanā, mainot iedzīvotāju paradumus, sekmējot strauju pieprasījuma pieaugumu, radot izaicinājumus piegādes ķēdēm. Kā pēc pandēmijas laika mainījies 220.lv darbs, un kādas atziņas un secinājumus uzņēmums guva šajā pandēmijas laikā?

Pandēmijas laika lielākais izaicinājums bija preču piegādes līdz gala pircējam. Īsā laika periodā strauji palielinājās pieprasījums un radās situācijas, kad prece ir noliktavā, tā ir pasūtīta, bet kurjers, kas varētu to piegādāt, ir rezervēts jau divas nedēļas uz priekšu. Tā bija sarežģīta situācija, ka ir prece, ir pircējs, bet nav, kas piegādā. Tobrīd mēs pieņēmām lēmumu skaitliski palielināt savu fizisko veikalu tīklu un preču saņemšanas punktus, kas bija vienīgais veids, kā veicināt, lai pircējiem ir iespēja preces saņemt viņiem ērtā laikā. Toreiz veikaliem bija liegumi, tāpēc, ievērojot visus drošības un higiēnas nosacījumus, garantējām preču saņemšanu klātienē, ko pircēji ļoti novērtēja konkrētajos apstākļos. Vienlaikus loģistikas uzņēmumi investēja savā attīstībā, tāpēc, beidzoties pandēmijai, loģistikas uzņēmumi bija veikuši tehnoloģisku lēcienu. Praktiski tas nozīmēja, ka paciņas patērētājs var saņemt krietni ātrāk un saņemšanas punktu skaits ir būtiski pieaudzis. Pakomātu skaits Latvijā pandēmijas laikā būtiski palielinājās, un mēs nonācām pie secinājuma, ka preču saņemšanas punktu nepieciešamība ir jāpārvērtē, jo pakomātu piegāžu izmaksas bija kļuvušas krietni izdevīgākas. Turklāt pēc pandēmijas bija bažas, ka interneta darījumu vai pirkumu skaits saruks, bet varu teikt, ka šīs bažas nav piepildījušās un pircēji turpina iepirkties internetā. Taču kopumā e-komercijā situācija ir kļuvusi saspringtāka un attīstības temps mērenāks. Mēs atšķiramies ar to, ka esam tirdzniecības platforma, kas apvieno daudzu uzņēmēju darbību, tādēļ ir mazliet vieglāk, bet vienam uzņēmējam - izaicinoši. Kopējais secinājums no pandēmijas laika ir nemitīgi uzraudzīt pircēju paradumu maiņu, kādas ir globālās tendences, un jācenšas aktīvi pielāgoties. Tie uzņēmumi, kuri to spēs, izdzīvos.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lauksaimniecības nozares līderis Latvijā un viens no lielākajiem graudu eksportētājiem Baltijā LATRAPS ir paziņojis par savu pirmo publisko obligāciju piedāvājumu, kurā plāno piesaistīt līdz 8 miljoniem eiro. LATRAPS mērķis ir ne tikai tirgot graudus vietējam un ārvalstu patēriņam, bet arī attīstīt augstas pievienotās vērtības produktus ar ievērojamu biznesa potenciālu, tāpēc piesaistīto kapitālu plānots izmantot, lai Latvijā izveidotu Ziemeļeiropā modernāko zirņu proteīna izolāta ražotni ASNS Ingredient, Dienas Biznesam atklāja kooperatīva valdes priekšsēdētājs Roberts Strīpnieks.

Ievadam pastāstiet īsumā par LATRAPS, tā tapšanu, vēsturi un attīstību.

Es atkāpšos vēsturē vēl pirms kooperatīva izveidošanas, jo tā radīšanas iemeslus var izprast, tikai saprotot kontekstu. Laukos kooperācija ir notikusi tik ilgi, cik vien mēs spējam sevi atcerēties.

Pirmkārt, zemnieks ir ierobežots ar sava konkrētā zemes gabala izmēru. Otrkārt, zemes apsaimniekošana ir naudas, ieguldāmā darba un tehnisko palīglīdzekļu ziņā intensīva, tie nepieciešami gan zemes apstrādei, gan kultūraugu kopšanai, gan ražas novākšanai. Līdz ar to katrs zemnieks agri vai vēlu nonāk pie jautājuma: vai tiešām man viss, ko lietošu vien pāris mēnešus gadā, lai apstrādātu savu zemi, ir jāiegādājas vienam pašam? Šis jautājums ir rosinājis zemniekiem skatīties pāri savai teritorijai un iedomātajam žogam uz kaimiņiem, lūkojot, vai nav iespējams izmantot kādu agregātu vai realizēt kādu ieceri kopā.

Video

VIDEO: Cilvēku un dzīvnieku attiecībās ir vajadzīgs saprāts

Māris Ķirsons,12.12.2024

"Daudz staltbriežu un to radīto postījumu ir Kurzemē un Zemgalē, kamēr daudz aļņu un to radīto postījumu ir Latvijas austrumdaļā,"Andis Purs, Valsts meža dienesta ģenerāldirektors

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Meža dzīvnieku Latvijā kļūst arvien vairāk, jautājumā par cilvēku un dzīvnieku simbiozi atsevišķās vietās jau brīžam esot karastāvoklis, taču perspektīvā šādu situāciju skaits pat varot kļūt vēl lielāks, jo īpaši, ja ir plēsēju sugas, kam ieviests siltumnīcas režīms, līdztekus tam visu vēl problemātiskāku padara sabiedrības daļas dabas likumu nezināšana vai ignorēšana.

Tādi secinājumi skanēja Dienas Biznesa sadarbībā ar portālu zemeunvalsts.lv rīkotajā diskusijā Dzīvnieki un cilvēki, optimālas simbiozes meklējumos. Vairāk nekā 30 gadu laikā Latvijā ir būtiski sarucis iedzīvotāju skaits no 2,67 milj. līdz 1,87 milj., vienlaikus pieaudzis meža dzīvnieku skaits, kas savukārt rada papildu izaicinājumus (zaudējumus) mežsaimniekiem un lauksaimniekiem, vienlaikus sabiedrības daļai izpratne par to, kas un kā notiek dabā, ir balstīta uz multfilmām, kam nav nekāda reāla sakara ar dabas likumiem mežā, kas savukārt apgrūtina lēmumu, kuri balstīti uz zinātni un reālo situāciju, pieņemšanu. Tāpat nav noteikts, cik daudz konkrētas sugas īpatņu Latvijā būtu nepieciešams, tāpēc to skaitu lielos mērogos regulē pati daba, bet cilvēka regulācija virknei sugu ir liegta. Tas gan rada problēmas ne tikai pašlaik, bet vēl vairāk rūpju var sagādāt perspektīvā, ja tiek turpināta līdzšinējā pieeja.Centrālās statistikas pārvaldes dati rāda, ka 1991. gadā Latvijā bija uzskaitīti 16,8 tūkst. bebru, bet 2024. gadā to skaits jau bija 57 tūkst., staltbriežu skaits no 25,3 tūkst. 1991. gadā sasniedzis 68 tūkst. 2024. gadā. Līdzīga skaita pieauguma dinamika ir arī plēsējiem, proti, 1991. gadā Latvijā bija uzskatīti apmēram 400 vilki, bet 2024. gadā šīs sugas īpatņu skaits sasniedza 1400, arī lūšiem ir līdzīgs īpatņu skaita pieaugums. Sava veida izņēmums ir mežacūku skaits (1991.g. – 32,3 tūkst., 2010.g. – 67,2 tūkst., bet 2024.g. - 21 tūkst.), ko stipri ietekmēja Āfrikas cūku mēris.

Eksperti

Pastāvēs, kas mācēs labāk izmantot mākslīgā intelekta piedāvātās iespējas

Iveta Brūvele, Wandoo Finance dibinātāja un izpilddirektore,24.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, ja Jānis Pliekšāns (Rainis) dzīvotu šajos laikos, viņa spārnotā frāze “pastāvēs, kas mainīsies” varētu arī skanēt apmēram kā virsrakstā. Attīstoties kreditēšanas nozarei, mākslīgais intelekts (MI) nav tikai papildu rīks, ko uzņēmumi var izmantot dažādu procesu automatizācijai. MI ir pārveidojošs spēks, kas fundamentāli maina veidu, kā šodien tiek plānots viss kreditēšanas cikls un kas apgāž ierastās kreditēšanas paradigmas.

Iespējas klientu izvērtēšanas procesā

Lai gan modernas klientu maksātspējas izvērtēšanas sistēmas prot dažu sekunžu laikā izanalizēt vairākus simtus un dažkārt pat tūkstošus kritēriju, piemēram, kredītvēsturi, publiskās datubāzes, darījumu vēsturi, nodarbinātību, arī pieteikuma iesniegšanas laikā izmantotās viedierīces, MI paver iespēju iet vēl dziļāk. Jau šobrīd finanšu tehnoloģiju uzņēmumi un bankas savos klientu izvērtēšanas algoritmos ar MI palīdzību rod veidus, kā analizēt kredīta pieteicēja uzvedības modeļus, izdevumu paradumus, un citkārt arī novērtēt pieteicēja piedāvātās ķīlas vērtību atbilstoši publiskajiem tirgus datiem. Šī visaptverošā analīze ļauj aizdevējiem ieskatīties mazliet tālāk aspektos, kas ir ārpus kredītbiroju datu bāzēm un banku kontu pārskatiem. Rezultātā tā ir iespēja identificēt kredītspējīgas personas, kurām varbūt nav plašas kredītvēstures, bet kurām ir pietiekami un regulāri ienākumi, lai sekmīgi izpildītu uzņemtās saistības. Raugoties uz savu pieredzi, Wandoo Finance klientu datu apstrādē MI izmanto, lai izstrādātu parametrus risku izvērtēšanai un meklējot dziļākas sakarības klienta uzvedības un paradumu analīzē. Šobrīd vairāk nekā 90% no lēmumiem par kredītu izsniegšanu mūsu uzņēmumā pieņem automātiski algoritmi. Šāda pieeja palīdz krietni ietaupīt uz cilvēkresursu noslodzi un arī ievērojami uzlabo uzņēmuma kredītportfeļa kvalitāti.

Pārtika

Vidēji par 30% samazinājies pieprasījums pēc vietējās produkcijas

Db.lv,17.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biedrība “Zemnieku saeima” secinājusi, ka Finanšu ministrijas deklarētais mērķis, palielinot samazināto PVN likmi Latvijai raksturīgiem augļiem, ogām un dārzeņiem, faktiski ir izgāzies.

Aptaujājot vietējos dārzeņu, augļu un ogu audzētājus noskaidrots, ka strauji samazinās vietējās produkcijas (dārzeņi, augļi un ogas) patēriņš. Tai pat laikā lielveikalos būtiski pieaudzis importa produkcijas piedāvājums, informē lauksaimnieku biedrības “Zemnieku saeima” valdes loceklis Mārtiņš Trons.

Vietējās produkcijas audzētāji ceļ trauksmi, ka būtiski samazinājies pieprasījums pēc viņu audzētās produkcijas. Tā, piemēram, atsevišķi audzētāji informē, ka noliktavās uzkrājies liels Latvijā audzēto tomātu un gurķu daudzums, jo lielveikalu ķēdes šobrīd labprātāk izvēloties saviem pircējiem piedāvāt importa produkciju. Aptaujājot Latvijas dārzeņu, ogu un augļu audzētājus noskaidrots, ka šogad pieprasījums pēc vietējās produkcijas samazinājies par aptuveni 30%.

Lauksaimniecība

Darbaspēka nodokļos kooperatīvi samaksā arvien vairāk

Māris Ķirsons,23.04.2025

Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes priekšsēdētājs Rolands Feldmanis.

Foto: Kristaps Kalns, Dienas mediji

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kooperatīvu samaksātie darbaspēka nodokļu apjomi pieaug, taču ģeopolitisko notikumu dēļ mainīto loģistikas piegāžu ķēžu rezultātā kopējie nodokļu maksājumi ir sarukuši.

To liecina Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas pētījums pēc Valsts ieņēmumu dienesta datiem. „Sākotnēji šķiet paradoksāli, ka dažu gadu laikā kooperatīvu samaksāto nodokļu apjoms ir nevis palielinājies, bet tieši pretēji - samazinājies, taču tam ir iegrāmatošanas rakstura izskaidrojums,” pētījuma datus analizē Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes priekšsēdētājs Rolands Feldmanis.

Viņš savu sacīto pamato ar to, ka būtībā visa veida kooperatīvajās sabiedrībās ir palielinājies darbaspēka nodokļu apmērs - gan valsts sociālās obligātās apdrošināšanas maksājuma (VSOA), gan arī iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmērs valsts budžetā. „Tā valsts sociālās obligātās apdrošināšanas maksājumi graudu audzētāju kooperatīviem pieauga no 2,87 milj. eiro 2022. gadā līdz 3,66 milj. eiro jeb par 27,5%, piena ražotāju kooperatīviem — no 1,08 milj. eiro 2022. gadā līdz 1,35 milj. eiro 2024. gadā jeb par 25%, citiem kooperatīviem pat par 47%,” skaidro R. Feldmanis.