Var pilnībā mainīties auto apdrošināšana 

Ja no vienādojuma tiek izņemts cilvēks, tad tas nozīmē milzīgas pārmaiņas.

Jānis Šķupelis, Žanete Hāka, 2019. gada 03. jūnijs plkst. 7:08

Foto: SWNS/SCANPIX/LETA

Spēkratu tirgū nākotne tiek saistīta ar daļēji autonomo un pat pilnībā pašbraucošo auto uznācienu. Šajā ziņā tradicionālajiem autoražotājiem jāmēģina konkurēt ar tehnoloģiju kompānijām, kurām dažkārt tiek piedēvēta spēja patērētāju paradumu izmaiņas nolasīt ātrāk un precīzāk. Kopumā šā brīža pieņēmums ir, ka autonomo spēkratu uznāciens būs vien laika jautājums. Tas ievērojamas pārmaiņas var radīt citās nozarēs, piemēram, apdrošināšanā.

Parasti tiek klāstīts, ka vairāk nekā 90% no satiksmes negadījumiem izraisa tieši cilvēciska rakstura kļūda. Ja no vienādojuma tiek izņemts cilvēks, tad tas potenciāli nozarei nozīmē milzīgas pārmaiņas.

Jautājumi ir dažādi – ja mašīnu vada robots, tad kurš ir vainīgs, ja bijis kāds satiksmes negadījums? Tiek lēsts, ka šādā gadījumā rēķins var tikt piestādīts, piemēram, ražotājam, nevis par to ir atbildīgs apdrošināšanas pircējs, kas bieži vien ir pats šoferītis. «Automašīnas vadītājs vairs nebūs tā riskantā lieta. Atbildība no individuālā braucēja, visticamāk, tiks pārnesta uz ražotāju un programmatūras izstrādātāju,» sprieduši, piemēram, ASV Indianas Universitātes profesori. Tas var nozīmēt, ka apdrošinātāji savas polises piedāvā uzņēmumiem, kuri ražo gan pašus šos spēkratus, gan to drošības tehnoloģijas. Ja kaut kas noiet greizi, tie arī šādā gadījumā var tikt saukti pie atbildības. Kopumā gan tas var izrādīties ļoti sarežģīti un prasīt lielu apdrošinātāju enerģiju un tādējādi investīcijas visdažādāko datu apstrādē. Šobrīd gan finanšu jomā, gan vairākos citos uzņēmējdarbības sektoros gluži kā Svētais Grāls ir tā saucamo lielo datu apgūšana. Proti, to pareiza apkopošana, piemēram, jau laikus var likt noprast, kāda ir aktuālā situācija un kādi lēmumi, balstoties uz to, ir jāpieņem.

Bloomberg jautā – ja kāds sensors pēkšņi nav strādājis, kas ir vainīgs – ražotājs vai tā piegādātājs? Vēl – ja auto sistēmām pazudis nepieciešamais savienojums ar internetu, tad vainīgs ir ražotājs vai interneta piegādātājs? Tāpat – ja spēkrata īpašnieks nav atjauninājis attiecīgo programmatūru, vai notiekošais negadījums jau ir viņa paša vaina? Vēl dažādi traucējumi var skart šādas pārvietošanās arvien datiem bagātāko virtuālo infrastruktūru. Izaicinājumu un neskaidrību ir daudz. Daži pauž viedokli, ka nākotnē šo jomu nāksies mēģināt sakārtot valdībām. Ir arī spekulācijas, ka kādā brīdī sagaidāms apdrošinātāju un spēkratu ražotāju apvienošanās darījumu vilnis.

Visu rakstu lasiet 3. jūnija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2019. gada 13. februāris plkst. 12:50

Gada pirmie mēneši līdz ar straujajām temperatūras maiņām tradicionāli saistās ar bedru...

2019. gada 06. februāris plkst. 10:04

Apdrošināšanas nozare Latvijā 2018. gadā ir turpinājusi nozīmīgu izaugsmi – kopējais parakstīto...

2019. gada 15. janvāris plkst. 8:17

Pēdējā laika ieraksti sociālajos tīklos liecina par to autoru sarūgtinājumu un vienlaikus...

2019. gada 03. janvāris plkst. 9:07

Apdrošināšanā parakstīto prēmiju apjoma pieaugumu turpinās virzīt ekonomikas izaugsme, un...

2018. gada 31. augusts plkst. 10:16

Apdrošināšanas akciju sabiedrības BTA Baltic Insurance Company (BTA) bruto parakstīto apdrošināšanas...

Nepalaid garām

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

Izdevniecība Dienas bizness ar 12.novembri izdod iknedēļas biznesa žurnālu, kas aizstās laikrakstu...

«Man šķiet, ka šobrīd Baltija ir pats caurspīdīgākais finanšu tirgus dalībnieks visā...

Savu eko māju no salmu paneļiem Raiskuma pagastā būvē arī latviešu modele...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

Viena kleita Andele Mandele kustības piekritēju rokās mēdz nomainīt pat piecas saimnieces...

No šīs sadaļas
2019. gada 13. maijs plkst. 17:45

Vecāki Igaunijā uzkrājumam bērnu nākotnei vidēji mēnesī novirza 43 eiro. Latvijā summa,...

2019. gada 13. maijs plkst. 11:07

Apdrošināšanas nozarē šā gada pirmajos trīs mēnešos vērojams veselīgs tirgus izaugsmes temps:...

2019. gada 07. maijs plkst. 6:58

Izstrādāti grozījumi Būvniecības likumā, precizējot būvniecības dalībnieku atbildību; sīkāku...

2019. gada 02. maijs plkst. 9:13

2019.gada 1.maijā stājās spēkā grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās...

2019. gada 16. aprīlis plkst. 16:11

Šā gada ziemas sezonā būtiski pieaudzis KASKO apdrošināšanas atlīdzību pieteikumu skaits par...

2019. gada 21. marts plkst. 12:02

Tuvojoties vasarai, pieaug pieprasījums pēc pasākumu organizatoru civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas,...

2019. gada 12. marts plkst. 15:35

Pērn vidējais atlīdzību apjoms obligātajā grāmatvežu civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas...

2019. gada 12. marts plkst. 11:16

Gjensidige Latvija izmaksājusi apdrošināšanas kompensāciju Vaiņodes novada Embūtes viesu nama...

2019. gada 12. marts plkst. 7:08

Grāmatvežu profesionālās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (CTA) apjomi turpina palielināties,...

2019. gada 08. marts plkst. 7:54

Apdrošināšanas brokeru darbību pagaidām nemainīs, taču diskusijām par to ir dots starta...