Eksperti

Vēl vairāk pieaug Centrālāzijas kravu nozīme Latvijā

Jānis Kasalis, Latvijas Stividorkompāniju asociācijas padomes priekšsēdētājs, 24.05.2024

Jaunākais izdevums

Ir pienākusi kārtējā lauksaimniecības sezona, un visās Eiropas Savienības valstīs, tostarp Latvijā, aktualizējas minerālmēslu pieejamība. Dažādu sankciju un ierobežojumu rezultātā minerālmēslu imports no Krievijas un Baltkrievijas ir samazinājies, tomēr joprojām sastāda ievērojamu daļu no Eiropas valstu, tostarp Latvijas minerālmēslu portfeļa.

Ir jāmeklē alternatīvas agresorvalstu minerālmēslu piegādātājiem. Ievērojams apjoms minerālmēslu ražotāju ir Centrālāzijas valstīs, īpaši Kazahstānā un Uzbekistānā. Sarunas par minerālmēslu importu no šīm valstīm notiek jau šobrīd, un nākotnē šī sadarbība varētu pilnībā izskaust Krievijas un Baltkrievijas izcelsmes minerālmēslu izmantošanu gan Latvijā, gan visā Eiropā. Loģistika šādām piegādēm ir risināma - mēs varam atvest šos minerālmēslus beramā veidā specializētos dzelzceļa vagonos, kā arī iesaiņotus maisos parastos kravas vagonos. Atsevišķos gadījumos, kad Krievija ierobežo dzelzceļa tranzītu uz Baltijas valstīm, varam tos atvest no Centrālāzijas valstīm arī ar kuģiem vai autotransportu.

Centrālāzijas kravu plūsma uz un caur Latviju jau šobrīd ir ļoti būtiska gan ražotāju, gan pārvadātāju nozarei, un, ņemot vērā Eiropas Savienības mēroga intensīvo darbu šīs sadarbības stiprināšanā un transporta savienojumu attīstībā, Centrālāzijas reģiona loma pieaugs. Mums nacionālā mērogā jārīkojas koordinēti, lai šo sadarbību atbalstītu, un jārisina visi šķēršļi, kas kavē Centrālāzijas kravu plūsmu caur Latviju.

Tā piemēram, kopš februāra Latvijā uzsākta pastiprināta trešo valstu noteiktu lauksaimniecības preču grupu kravu robežkontrole uz Eiropas Savienības ārējās robežas. Līdz ar šīm izmaiņām, pieaudzis Pārtikas un Veterinārās pārbaužu apjoms arī ostās, un ievērojami pieaugušas arī šo pārbaužu izmaksas.

Šobrīd pārbaužu intensitāte un ar to saistītās izmaksas vienādi attiecināmas uz visām trešajām valstīm, neizdalot agresorvalstis, Centrālāzijas valstis un Ukrainu. No Ukrainas tiek importēti graudi un stratēģiskas preces, savukārt Centrālāzijas reģions ir ne tikai viens no nozīmīgākajiem Latvijas transporta un tranzīta nozares spēlētājiem, bet kļūst arvien svarīgāks sadarbības partneris visai Eiropas Savienībai.

Tādēļ Latvijas Stividorkompāniju asociācija ir iesniegusi par nozari atbildīgajām ministrijām priekšlikumus samazināt pārbaužu izmaksas kravām no mums draudzīgajām trešajām valstīm. Tas dos iespēju attīstīt šo sadarbību un diversificēt dažādu produktu piegādes, vēl straujāk mazinot Krievijas un Baltkrievijas lomu Latvijas un visas ES importa portfelī. Ļoti ceram, ka šis jautājums tiks risināts jau tuvākajā laikā – pirmās mūsu asociācijas sarunas ar ministrijām dod cerību, ka esam uzklausīti un drīz varēsim sagaidīt šo problēmu risinājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunu kravu piesaistei ostās nepieciešami vairāki gadi un detalizēts plāns, kā to sasniegt, norādīja Latvijas Stividorkompāniju asociācijas (LSA) pārstāvji.

LSA informē, ka 28.martā notikušajā Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēdē Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) atzinīgi novērtēja līdz šim paveikto ostu pārorientācijā uz jaunām kravām, industriālo zonu attīstībā un jaunu investīciju piesaistē.

Tāpat iesaistītās puses sēdē vienojās izveidot darba grupu, kura divu mēnešu laikā izstrādās detalizētu plānu, kā saglabāt tranzīta nozari un pārstrukturēt kravu plūsmu caur Latviju.

LSA padomes loceklis Jānis Kasalis atzīmē, ka ostas jau patlaban meklē veidus, kā aizstāt līdzšinējās kravu plūsmas, tomēr tām nav pieejams nekāds atbalsts.

Kasalis uzsver, ka jaunu kravu piesaistei nepieciešami vairāki gadi un detalizēts plāns, kā to visiem kopā sasniegt, ņemot vērā nozares specifiku un to, cik investīcijas un projekti ir lēni un komplicēti.

Komentāri

Pievienot komentāru