Jaunākais izdevums

Janvārī ir reģistrēti tikai 494 (!) jauni auto jeb par 77.5 % mazāk nekā 2008. gada attiecīgajā periodā.

Katastrofāli zemie statistikas dati ir līdzvērtīgi 2002. gada janvāra sasniegtajam rezultātam. Ar puslīdz apmierinošiem rezultātiem ir strādājuši Volkswagen, Toyota, Ford, Mitsubishi, Volvo, Mercedes, Renault, Škoda, BMW pārstāvji. Kas attiecas uz pārējām automobiļu markām, tad skaitļi gan pret 2008. vai 2007. gadu ir vairāk nekā smieklīgi. Atsevišķiem tirgus spēlētājiem 2009. gada janvāri nav izdevies reģistrēt pat 10 jaunus auto. Smiekli patreizējā brīdī nenāk pašiem autotirgotājiem, kuri norāda, ka autotirdzniecība šobrīd ir kritiskā situācijā.

Skandi auto (Hyundai) direktors Ainars Liljē uzskata, ka ir nepareizi salīdzināt 2002. gada statistikas datus ar 2009. gadu. Toreiz tirgotāji tirgoja mazāk, taču strādāja ar peļņu par ko pašreizējā situācijā var aizmirst. Ne tikai autotirgotājiem, bet arī citu nozaru pārstāvjiem neskaidrība par banku turpmāko stratēģiju ir galvenais bieds.

*2008.g. janv.**2009.g. janv.+/-%
1VW18877-111-59,0
2TOYOTA27357-216-79,1
3FORD9240-52-56,5
4MITSUBISHI10137-64-63,4
5VOLVO5429-25-46,3
6MERCEDES BENZ5025-25-50,0
7RENAULT6924-45-65,2
8ŠKODA19324-169-87,6
9BMW5521-34-61,8
10AUDI6117-44-72,1
11HONDA20115-186-92,5
12HYUNDAI10914-95-87,2
13OPEL16413-151-92,1
14MAZDA5512-43-78,2
15SUBARU2712-15-55,6
16LAND ROVER710342,9
17SUZUKI619-52-85,2
18NISSAN658-57-87,7
19SAAB47375,0
20CITROEN926

Auto

Latvijā joprojām ir mazākais autotirgus Baltijā

Žanete Hāka,21.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā aizvien ir mazākais autotirgus Baltijas valstīs, Dienas Biznesa rīkotajā Auto nozares forumā sacīja Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Viņš uzsvēra, ka patlaban Latvijas autotirgus vēl nav sasniedzis pirmskrīzes līmeni, bet atrodas 2005. gada līmenī. Igaunijas tirgus sasniedzis 2006.gada līmeni, bet Lietuvas – 2007.gada līmeni.

Tāpat Latvija no pārējām Baltijas valstīm atpaliek automašīnu skaita ziņā uz vienu iedzīvotāju, savukārt Lietuva šajā ziņā tuvojas Eiropas apmēriem.

Kā liecina dati, Latvijā autotirgus pērn audzis par 7,5%. A.Kulbergs prognozē, ka šajā gadā autotirgus Latvijā augs par 4-4,5% jeb 16,9 tūkstošiem jaunu auto. Tuvākajā laikā iegādāto automašīnu skaits palielināsies stabili, bez straujiem kāpumiem.

Db.lv jau rakstīja, ka Pērn Latvijā kopumā pirmo reizi ir reģistrēti 16,114 tūkstoši automobiļu (pasažieru un vieglais komerctransports līdz 3,5t), liecina Auto asociācijas dati.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai cīnītos pret globālo sasilšanu un piesārņojuma līmeņiem, vairums pasaules attīstīto valstu vienojušās, ka nākotne pieder elektrībai, tostarp automašīnām ar elektrodzinējiem. Tā, piemēram, Norvēģija un Dienvidkoreja jau paziņojušas, ka no 2025. gada pilnībā aizliegs ar degvielu darbināmu jaunu auto tirdzniecību. Arī citas rietumvalstis iecerējušas šādu liegumu ieviest laikposmā no 2030. – 2040. gadam. Tas nozīmē, ka auto ražotājiem strauji jāmainās un jāpielāgojas. Tas patlaban jau notiek, un starp jaunajiem auto katru gadu novērojams arvien lielāks hibrīdauto un elektroauto īpatsvars.

Ekonomiskais ieguvums dārgākai mašīnai

Nav noslēpums, ka jauni hibrīdauto vai elektroauto parasti ir dārgāki nekā ar degvielu darbināmi auto. Tas tāpēc, ka tiem nepieciešams vairāk detaļu un ierīču nekā ierastajām automašīnām (piemēram, baterija, kurā uzkrāt enerģiju, modificēts dzinējs u. c.). Tomēr, ja ar šo automašīnu regulāri brauc, tās cenas starpība atmaksājas aptuveni 4-6 gadu laikā. Vispirms jāņem vērā mazākas enerģijas izmaksas. Bet vienlaikus arī valsts noteiktie nodokļi, apdrošināšanas izmaksas un pat aizdevumu procenti, ja mašīna iegādāta ar kāda finanšu pakalpojuma palīdzību - auto kredīts vai auto līzings, parasti ir zemāki tieši dabai draudzīgiem auto (ieskaitot hibrīdauto un elektroauto). Par aizdevumiem gan jāatceras, ka dažādi aizdevēji piedāvā dažādus nosacījumus un ka tieši noteiktā procentu likme var aizdevumu padarīt izdevīgu vai neizdevīgu. Vieglākais veids, kā šīs aizdevumu likmes un citus svarīgus nosacījumus salīdzināt, ir Sortter mājaslapā – kredītu salīdzināšanas portāls.

Auto

Pieaug Krievijas autotirgus; populārākā automašīna LADA Kalina

Jānis Rancāns,09.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vieglo automašīnu pārdošanas apjomi Krievijā turpina pieaugt, liecina Eiropas biznesa asociācijas (EBA) dati. Šī gada jūlijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada jūliju, autotirgus pieaugums veidoja 27% - mēneša laikā valstī pārdoti 224,6 tūkstoši automašīnu.

Savukārt šī gada pirmajos septiņos mēnešos, salīdzinot ar tādu pašu laika posmu pirms gada, Krievijas autotirgus audzis par 50% un veido 1,46 miljonus automašīnu, vēsta Avtostat.

Autotirgus apjoms Krievijā turpinās pieaugt un līdz gada beigām veidos 2,45 miljonus vienību, prognozē EBA. «Saglabājas vienmērīgs tirgus pieaugums, tomēr tam ir tendence samazināties. Šī tendence saglabāsies arī 2011. gada otrajā pusē,» norāda EBA Autoražotāju komitejas priekšsēdētājs Deivids Tomass.

Krievijas tirgus līderis joprojām ir LADA – šī gada pirmajos septiņos mēnešos pārdoti 342 tūkstoši šī zīmola automašīnu, kas ir 25% pieaugums, salīdzinot ar attiecīgu laika posmu pirms gada. Vispopulārākās ir bijušas LADA Kalina automašīnas – šī gada pirmajos septiņos mēnešos pārdoti 83,4 tūkstoši LADA Kalina.

Auto

Eiropas autotirgu gaida piecus gadus ilga nestabilitāte

Jānis Rancāns,05.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu tirgus Eiropā ir sasniedzis zemākās izteiktās prognozes un vismaz piecus nākamos gadus, kamēr reģions īstenos taupības pasākumus, būs nestabils, brīdinājuši nozares pārstāvji, vēsta Reuters.

Ženēvā notiekošās autobūves izstādes laikā, Ford Eiropas struktūrvienības vadītājs Stīvens Odels (Stephen Odell) norādīja, ka viņš automašīnu pārdošanas apjomus paredz tuvu pie «zemākā līmeņa» prognozēm, ar kurām ražotājs novērtē šā gada pirmo pusi.

Nestabilu tirgu paredzējis Vācijas BMW, kura izpilddirektors Norberts Reithofers atzīst, ka Eiropas parādu problēmu izraisītie autotirgus sarežģījumi pastāvēs vēl vismaz piecus vai vairāk gadus.

Pieprasījums pēc automašīnām Eiropā ir ievērojami samazinājies, ko veicinājušas augstās degvielas un automašīnu cenas, valdību taupības režīmi un samazinātas algas. Aizvadītajā gadā, salīdzinot ar gadu iepriekš, jaunu automašīnu tirdzniecības apjoms Eiropas Savienībā (ES) samazinājies par 8,2%, sasniedzot zemāko līmeni pēdējo 17 gadu laikā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas auto tirgū ir pamats pozitīvai attīstībai; savukārt ārvalstīs ir novērojama pircēju paradumu maiņa

Automašīnu pircēji nereti ir gatavi izvēlēties neizdevīgāku līzinga finansējuma piedāvājumu, ja tas ir ātrāk un ērtāk saņemams. Tādēļ nākotnē jāsamazina laiks, kas autodīleru klientiem jāgaida, lai saņemtu apstiprinājumu par to, vai finansējums no līzinga devēja puses automašīnas iegādei ir piešķirts, jaunākās tendences autotirdzniecībā Dienas Biznesa rīkotajā Auto nozares forumā 2016 ieskicēja jomas eksperti.

Augs lēnām

Tuvākajos gados Latvijas autotirgū nav gaidāmi strauji kāpumi vai kritumi, un izaugsme būs stabila, prognozē nozares eksperti. Aizvadītais gads pasažieru automobiļu tirdzniecībā bija stabils, un pērn Latvijā kopumā pirmo reizi tika reģistrēti 16,114 tūkstoši automobiļu (pasažieru un vieglais komerctransports līdz 3,5 t), kas ir par 7% vairāk nekā 2014. gadā, liecina Auto asociācijas dati. Salīdzinājumam – Lietuvā tirgus pērn auga par 17,8%, bet Igaunijā – par 2,3%.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas autotirgus izaugsme ir pārspējusi visas rožainākās prognozes. Augustā tika reģistrētas 858 300 vieglās automašīnas, kas ir par 90 % vairāk nekā attiecīgā periodā pērn.

Tikpat strauja izaugsme ir vērojama arī komercauto segmentā. 2009. gada astoņos mēnešos tika reģistrēti 280 200 komercauto, kas ir par 60 % vairāk nekā attiecīgajā periodā pirms gada. Kopumā 2009. gada astoņos mēnešos tika reģistrēti par 29 % vairāk auto nekā 2008. gadā jeb 8.33 miljoni vienības. Analītiķi prognozē, ka jau 2009. gada beigās Ķīna būs pasaules lielākais autotirgus, šajā postenī apsteidzot ASV.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Business Data Worldwide (BDW) veiktā pētījuma, pieprasījums pēc jauniem auto pieaugšot sākot no 2011. gada.

BDW institūta pētnieki ir secinājuši, ka 2010. gads pieprasījuma ziņā būšot vēl sliktāks nekā 2009. gads. Pēc BDW aprēķiniem 2009. gadā pasaulē tikšot pārdotas aptuveni 50.04 milj. vieglās automašīnas, kas būs par 9.7 % mazāk nekā 2008. gadā. Turpertim 2010. gadā pasaulē tikšot pārdoti 49.82 miljoni jauno auto jeb par 0.4 % mazāk nekā 2009. gadā. Turpretim 2011. gadā varētu pasaulē pārdot jau 53.83 miljonus jaunus auto.

Lielākais izaugsmes potenciāls tiek prognozēts Krievijai. 2011. gadā šeit varētu pārdot 1.90 miljonus jaunus auto, kas būtu par 15 % vairāk nekā 2010. gadā. Otrs lielākais lēciens tiek prognozēts Rietumeiropai + 8.7 % (kopumā 12.90 milj. jauni auo), tālāk seko ASV ar 7.4 % (11.60 milj)pieaugumu. Ķīnas autotirgus varētu pieaugt par 6 % (7.5 milj.), savukārt Japānas autotirgus piedzīvošot 4.9 % izaugsmi (3.78 milj.).

Auto

Vācijas autobūves uzņēmumi nākotni saista ar luksusa apvidus automašīnām

Jānis Rancāns,09.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz degvielas cenu kāpumu un sarežģīto ekonomisko situāciju, pasaulē ievērojami pieaudzis pieprasījums pēc luksusa klases apvidus automašīnām, kas ļāvis Vācijas autoražotājiem noslēgt aizvadīto gadu ar rekordaugstiem ieņēmumiem.

Autobūves kompānijas BMW ASV izvietotā rūpnīca, kurā tiek ražoti X6, X5 un X3 modeļi, «strādā ar maksimālo jaudu» un nav nekādu pazīmju, ka tas varētu mainīties, raksta The Wall Street Journal. BMW esot jau saņēmusi X3 modeļu pasūtījumus trīs mēnešiem uz priekšu, bet pērn kompānijai izdevies pārdot 380 apvidus automašīnu, kas ir 29% pieaugums, salīdzinot ar gadu iepriekš.

Kopumā BMW, MINI un Rolls – Royce automašīnu tirdzniecības apjomi pēn auguši par 14,2%, sasniedzot 1,67 miljonus vienību. Rolls-Royce modeļu tirdzniecības apjomi pērn sasnieguši rekordaugstu līmeni - palielinoties par 31%.

Eksperti

Vai var sakārtot savu saimniecību par svešu naudu?

SIA Citrus Solutions valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis,05.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ESKO. Gan jau lielākā daļa lasītāju kaut reizi ir dzirdējuši šo abreviatūru. Bet tiem, kuri nav, te skaidrojums. Tiešā atšifrējumā ESKO nozīmē energoservisa kompānija, taču plašākā skaidrojumā tas nozīmē, ka energopatērētājs energoefektivitātes uzlabošanai neizmanto savus finanšu līdzekļus un resursus, bet gan atļauj to darīt ESKO uzņēmumam, kas ar saviem resursiem veic visus nepieciešamos energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, bet energopatērētājs pēc pasākumu pabeigšanas turpmākos 2–10 gadus turpina maksāt par enerģiju tādā pašā apmērā ESKO uzņēmumam, kā to darījis līdz energoefektivitātes pasākumu veikšanai. Savukārt ESKO uzņēmums no ieekonomētās enerģijas izmaksas starpības atgūst investīcijas un savu nopelnīto 2–10 gadu laikā. Pēc šā perioda beigām visa ekonomija paliek energopatērētāja rīcībā. ESKO modeļa gadījumā atbildību par veiksmīgiem projekta rezultātiem uzņemas ESKO uzņēmums kopīgi ar energopatērētāja uzņēmumu.

Ja šī definīcija liekas par sarežģītu, tad te vienkāršots skaidrojums. Es maksāju par siltumenerģiju un elektrību savā objektā 10 000 EUR mēnesī, bet tad pie manis atnāk Jānis un saka: «Klau, izdarīsim tā, ka maksāsi tikai 3000 EUR mēnesī!» Es, protams, par šādu piedāvājumu esmu dikti priecīgs. Bet ir viens nosacījums – es turpināšu vēl kādu laiku maksāt šos 10 000 EUR Jānim par to, ka viņš manā objektā ieguldīs savu naudu un par to veiks energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus, un līdz ar to pēc dažiem gadiem es vairs ne Jānim, ne energopiegādātājiem nemaksāšu 10 000 EUR, bet gan tikai 3 000 EUR jau atkal tieši energopiegādātājam. Jānis būs atguvis investīcijas un arī mazliet nopelnījis, savukārt es iegūšu ekonomiju savā objektā ekspluatācijas laikā un paaugstināšu tā vērtību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bioloģiskā saimniecība Kaņepītes Kocēnu novadā kutina nervu galus lielajiem miltu ražotājiem

Lai gan Kaņepīšu saimnieki Guntars un Dita Antoniji, kuri nupat nosvinējuši kāzas, graudu pārstrādē izmanto vairāk nekā gadsimtu vecas iekārtas, tomēr salīdzinoši nelielās saimniecības rosība nozarē sacēlusi īstu miltu vētru.

Pirmkārt, kvalitātes dēļ. Pārtikas rūpniecībā kvalitātes jēdziens mūsdienās ir aplam novalkāts, pamatā ar to saprotot industrijas interesēs balstītus faktorus par produkcijas «tīrību» un rutīnā atstrādātu viendabīgumu. Kvalitātes jēdziens vairs neietver tādas industrijai netveramas lietas kā sevišķas garšas īpašības vai produktu enerģētika. Līdz ar to kvalitātes scepteris jēdziena plašākajā nozīmē, nevis tikai no uzraugošās ierēdniecības skatu punkta uz to raugoties, pašlaik ir labāko bioloģisko audzētāju un pārstrādātāju rokās. Tieši ar šo – par nozari atbildīgo dienestu ierēdņu dokumentos neaprakstīto – kvalitāti, kas dažkārt patiešām ir netverama un vienkārši jābauda ēdot, īpaša ir Kaņepīšu produkcija. No tīras zemes nākusi, bez pesticīdiem un mākslīgajiem mēslojumiem nobriedusi, gandrīz arhaiskā veidā sagatavota un bieži pa tiešo pircēju rokās nonākusi.

Ražošana

Dienas Bizness viesojas 28,5 miljonus eiro vērtajā iepakojuma ražotnē

Egons Mudulis,11.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieguldot 28,5 miljonus eiro iepakojuma ražotnē, Polipaks palielinās ražošanas jaudu par 75%, turpinot ekspansiju Skandināvijas tirgū un cenšoties iekarot Lielbritāniju

Lai varētu iekarot citu Eiropas valstu elastīgā iepakojuma tirgu, garantējot atbilstību specifiskām sertifikācijas prasībām, SIA Polipaks decembrī plāno sākt pārvākšanos uz savu jauno ražošanas, loģistikas un administratīvo kompleksu Mārupē, sarunā ar Dienas Biznesu stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Andrejs Kologrejevs. Pēc viņa teiktā, 28,5 milj. eiro vērtajam projektam 18,5 milj. eiro finansējums ņemts Danske Bank, 4,27 milj. eiro ERAF līdzfinansējums iegūts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrēto aktivitāšu Augstas pievienotās vērtības investīcijas ietvaros, bet 5,5 milj. ir paša uzņēmuma līdzekļi.

Būve

FOTO: Rīgas pils Konventa un Horna bastionā atrastas vēsturiskas liecības

Žanete Hāka,08.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS «Valsts nekustamie īpašumi» īstenotā Rīgas pils Konventa pārbūves un restaurācijas projekta arheoloģiskās izpētes ietvaros atrastas nozīmīgas vēsturiskas liecības, informē VNĪ.

Pils projekta restaurācijas un rekonstrukcijas darbu mērķis ir atjaunot seno būvi nākamajām paaudzēm ar autentiskiem arhitektūras elementiem un vēsturisko konstrukciju apjomu, tādēļ atrastās vēstures liecības būs būtisks pienesums pils rekonstruējamai daļai.

Šobrīd Rīgas pils vecākajā daļā - Konventa un Horna bastionā - pirms rekonstrukcijas un restaurācijas būvniecības uzsākšanas pilnā sparā notiek arheoloģiskās un mākslinieciskās izpētes darbi. Izpētes darbi Horna bastionā tuvojas nobeigumam. Jau tagad ir skaidrs, ka atrastās vēstures liecības ir vērtīgas un atspoguļosies jaunajā pils projektā.

«Esam īpaši gandarīti par to, ka VNĪ lēmums nesasteigt būvniecību, bet ieklausīties arheologu un zinātnieku viedoklī par iespējamiem atklājumiem, ir izrādījies pareizs. Tik unikālu un Latvijai nozīmīgu mantojumu, kāda ir Rīgas pils, visticamāk nākamajām paaudzēm atjaunosim tikai vienreiz. Tas ir neaptverami bagāts vēstures mantojums, kas prasa sevišķi rūpīgu un uzmanīgu darbu, lai vēstures liecības pēc pils rekonstrukcijas tiktu saglabātas. Atklājumi, protams, ieviesīs korekcijas projekta virzībā, jo projektētājiem būs jāveic izmaiņas. Bet tas ir tā vērts, jo mēs strādājam ne tikai Latvijas simtgadei, bet arī tām paaudzēm, kas nāks nākamajos 100 vai 200 gados. Paldies vēsturniekiem un arheologiem par stingru nostāju, pacietību, zināšanām un neatlaidību», atzīst VNĪ valdes priekšsēdētājs Ronalds Neimanis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijā vismazākajai valstij Igaunijai ir vislielākie budžeta ieņēmumi, taču uzņēmumu ienākuma nodoklī ziemeļu kaimiņvalsts kopš gadsimtu mijas iekasē vismazāk

Tādu ainu rāda AS BDO Latvia pētījums par uzņēmuma ienākuma nodokļa apmēriem Baltijā un tā īpatsvaru valsts budžeta ieņēmumos.

«21. gadsimta pirmajos gados Igaunijai bija vismazākais valsts budžets, savukārt kopš 2013. gada – vislielākais Baltijā, kaut arī ne pēc iedzīvotāju skaita, ne arī teritorijas šī valsts nevar spēkoties ar tās dienvidu kaimiņvalstīm,» stāsta AS BDO Latvia partneris Jānis Zelmenis.

Sacīto viņš pamato ar to, ka 2000. gadā Igaunijas valsts makā bija tikai 1,64 miljardi eiro, savukārt Latvijai tur bija par vairāk nekā 200 milj. eiro vairāk – 1,85 milj. eiro, savukārt pērn ziemeļu kaimiņu valsts maks bija par miljardu lielāks nekā Latvijai. Zīmīgi, ka Lietuvas valsts maks kopš iestāšanās ES 2004. gadā ir bijis te lielāks, te atkal mazāks par Latvijas valsts maka apmēru. Lūzuma punkts ir 2008. gads, kad Latvijas un Lietuvas valsts kasē naudas apjoms ir līdzīgs – pārsniedz 6,6 miljardus eiro, savukārt Igaunijai tas ir 5,76 miljardi eiro. Krīzes rezultātā Lietuvas budžets zaudēja vairāk nekā 1,5 miljardus eiro, Latvijas budžets – 1,2 miljardus eiro, bet Igaunija – tikai 0,6 miljardus eiro.

Eksperti

Maskavas forštate – vai jaunais klusais centrs

Neils Balgalis, pilsētplānotājs, Grupa 93,15.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maskavas forštate vienmēr bijusi kā karsts kartupelis pilsētplānotāju, nekustamo īpašumu darboņu un pašvaldības rokās.

Neatrisinātais Rīgas tuvā centra jautājums. Vieta ar milzu attīstības potenciālu un tomēr pēdējo 30 gadu laikā faktiski bez jaunbūvēm. Pievilcīga, jo atrodas tuvu Rīgas centram, un labi nodrošināta ar sabiedrisko transportu, tomēr tik sarežģīta - vēsturisko notikumu aura, koka apbūves izaicinājumi un Maskačkas garša - iedzīvotāji, kas šajā teritorijā nodarbojas ar dažādiem rūpaliem. Tik krāsaina ir šī Rīgas daļa.

Pirmās ziņas par šo rajonu atrodamas ap 14. gadsimtu, kad to dēvēja par Lastādiju – apzīmējums, kas Hanzas Savienības pilsētās nozīmēja teritorijas saistību ar kuģiem un to kravām. Maskavas forštatē nav sastopamas koka ēkas, kas celtas agrāk par 19.gadsimtu, jo pēc Krievijas imperatora pavēles 1812. gada 24. jūlijā Daugavas labā krasta priekšpilsēta līdz ar citām Maskavas un Sanktpēterburgas piepilsētām tika nodedzināta.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ingus Niedra ir zemnieks no Blankenfeldes, kurš Lietuvas pierobežā savā senču zemē audzē kaņepes, vēsta reģionālais laikraksts Zemgales Ziņas.

«Esmu zemnieks jau astotajā paaudzē. Man ir tas gods apsaimniekot mūsu dzimtas zemi un turpināt savu senču iesākto jau vairāku gadsimtu garumā. Protams, ar nelieliem pārtraukumiem, tādiem kā Padomju Savienības laiks, kad lielākā daļa zemju un īpašumu tika atņemti un nacionalizēti,» stāsta kaņepju audzētājs.

Lauksaimnieks kaņepes saimniecībā Blankenfeldē audzē 22 hektāru platībā – daļa tiek izmantota šķiedras, bet daļa sēklu ieguvei, kas ir tādu vērtīgu produktu kā kaņepju eļļa, sviests (staks) un vēl citu avots. Ingus atzīst, ka platības būtu jāpalielina, bet atbilstoši tirgus pieprasījumam, jo kaņepes kā kultūraugs nav ne viegli audzējamas, ne apstrādājamas. Kaņepju audzēšana un raža ir cieši atkarīga no laikapstākļiem. «Izskatās, ka šogad nāksies norakstīt daļu no platībām aukstā maija un jūnija dēļ. Vēsais laiks kavēja kaņepju augšanu un veicināja nezāļu attīstību,» secina Ingus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Ceļu satiksmes drošibas direkcijas (CSDD) datiem, jūnijā Latvijā reģistrēti 556 jauni automobiļi. Tas joprojām ir par 17% mazāk nekā 2009. gada jūnijā, taču par 212 automašīnām vairāk nekā šī gada maijā (344).

Tomēr savu ieguldījumu autotirgus pieaugumā devuši arī vairāki lieli iepirkumi Latvijā. LPAA prezidents Andris Kulbergs: «Jūnijs bija pārsteidzošs mēnesis. Vēl pusmēneša rezultāti neliecināja par jelkādiem uzlabojumiem salīdzinot ar maiju, turklāt Jāņu nedēļa faktiski bija brīva.»

LPAA prezidents norāda, ka jūnijā bijuši vismaz 7 prāvi jaunu auto iepirkumi. Savus autoparkus papildinājuši komunikāciju, enerģētikas, autoceļu uzturēšanas, pārtikas un citi uzņēmi. Jaunus Mercedes-Benz Sprinter neatliekamās medicīniskās palīdzības vajadzībām saņēmusi sanitārā autobāze, un nepieredzēti daudz automašīnu, 36, vienā mēnesī pārdevis Fiat dīleris.

Finanses

Volkswagen krāpies piesārņojuma testos; akcijas cena nogāžas par 17%

Žanete Hāka,21.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmdien autoražotāja Volkswagen AG akcijas cena piedzīvoja smagāko kritumu gandrīz septiņu gadu laikā pēc tam, kad kompānijas pārstāvji atzinās, ka vairākus gadus ir krāpušies dīzeļa dzinēja emisijas testos, raksta Bloomberg.

Tādējādi uzņēmums riskē saņemt soda naudu vairāku miljardu dolāru apmērā un pasaules otrā lielākā autotirgus patērētāju nosodījumu.

Pēc šīm ziņām pirmdien kompānijas akcijas cena saruka par 17% jeb 27,9 eiro līdz 134,5 eiro, kas ir lielākais kritums kopš 2008. gada novembra. Kopumā Volkswagen akcijas cena šajā gadā ir sarukusi par 25% un kompānijas vērtība patlaban ir 65,3 miljardi eiro.

Svētdien Volkswagen vadītājs Martins Vinterkorns paziņoja, ka kompānija patlaban sadarbojas ar izmeklētājiem un šajā lietā ir pasūtījusi iekšējo izmeklēšanu. Kompānijas vadītājs uzsvēris, ka viņam ir ārkārtīgi žēl par sabiedrības uzticības iedragāšanu. Volkswagen apturējusi to automašīnu tirdzniecību, kuras iesaistītas šajā skandālā, neskatoties, ka tās bijušas Vinterkorna ASV tirgus iekarošanas stratēģijas stūrakmens. Kopumā tas aptver gandrīz pusmiljonu automašīnu.

Auto

Lada aizstāvēs Krievijas autotirgu no Rietumu kompāniju iebrukuma

Jānis Rancāns,27.06.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Slavenā padomju automašīna Lada ir izdzīvojusi pāreju uz kapitālismu un ir pilna apņēmības aizstāvēt Krievijas autotirgu no tādām kompānijām kā General Motors Co. (GM), Volkswagen (VW) un Fiat, raksta Bloomberg.

Autobūves kompānija, kurai pieder Lada zīmols, AvtoVAZ plāno investēt 153 miljardus rubļu (5,4 miljardi ASV dolāru), lai nākamo trīs gadu laikā ieviestu septiņus jaunus Lada modeļus.

Lai gan Lada Krievijas autotirgū ir dominējošs zīmols (kontrolē 24% no tirgus), tā saskaras ar pieaugošu minēto kompāniju spiedienu, kuras agresīvi laužas iekšā valsts autotirgū, kas, kā tiek paredzēts, pēc trijiem gadiem būs lielākais Eiropā. GM kontrolē 8,9%, bet VW 7,5% Krievijas autotirgus; to pārdošanas apjomi šī gada pirmajos piecos mēnešos ir lielāki nekā Lada.

Investors

Autoražotāju akcijas šogad augušas pat par 50%

Žanete Hāka,28.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autoražotājiem gads ir iesācis veiksmīgi, jo lielākā daļa kompāniju šogad ir uzrādījušas labu sniegumu, un to akciju cenas ir piedzīvojušas visai lielu kāpumu, stāsta Swedbank brokeris Juris Jankovskis.

Viņš skaitdro, ka straujo autorūpnieku akciju cenu izaugsmi nedaudz piebremzēja iepriekšējā nedēļā publicētie Ķīnas ražošanas dati, kuri bija sliktāki nekā gaidīts. Tā kā Ķīna ir pasaules lielākais autotirgus, tad izaugsmes pavājināšanās šajā reģionā nepatīkami var atsaukties uz autoražotāju realizācijas apjomiem šajā valstī. Tā kā šogad akciju tirgos turpināja valdīt pozitīvs noskaņojums, daudziem akciju indeksiem uzrādot pat visu laiku augstākās vērtības, tad arī autoražotāju kompāniju akcijām kā cikliskās nozares pārstāvjiem tika pievērsta liela investoru uzmanība.

Tāpat jāatzīmē, ka automobiļu pārdošanas apjomi gada pirmajā ceturksnī kopumā pasaulē ir pieauguši, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, un lielāko devumu pārdošanas apjomu pieaugumam, kā ierasts, ir devis Āzijas reģions, kā arī Ziemeļamerika.

Auto

Desmit pasaulē pārdotākās automašīnas

Žanete Hāka,13.05.2014

1. Toyota Corolla

Vieta pērn: 1.
Pārdoto automašīnu skaits šā gada 1.ceturksnī: 276,8 tūkstoši
Pārdoto automašīnu skaits 2013. gada 1.ceturksnī: 280,9 tūkstoši
Izmaiņas gada laikā: - 1,5%
Tirgus daļa šā gada 1.ceturksnī: 1,5%
Tirgus daļa 2013. gada 1.ceturksnī: 1,6%

Foto: AFP/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajā ceturksnī pasaules autotirgus piedzīvojis 4,5% izaugsmi, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo laika periodu, atsaucoties uz focus2move.com datiem, raksta portāls 24/7 Wall St.

Marts bija 13. mēnesis pēc kārtas, kad gada griezumā audzis pārdoto automašīnu skaits. Šajā mēnesī kopumā pārdoti 21,6 miljoni transportlīdzekļu, kas ir gandrīz par vienu miljonu vairāk nekā pērn.

Divi līderi, skatoties pēc pārdoto automašīnu skaita, Toyota Corolla un Ford Focus šā gada sākumā pārdevuši mazāk transportlīdzekļi nekā pirms gada, tomēr nav zaudējuši savas vietas sarakstā.

Galerijā augstāk iespējams iepazīties ar desmit pasaulē pārdotākajām automašīnām šā gada pirmajā ceturksnī!

Auto

A. Rubulis: Latvijas autotirgotāju maksātspēja karājas mata galā

,12.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) prezidents Aksels Rubulis uzskata, ka vietējā autotirgus sasalums un pēcpārdošanas pakalpojumu apjomu straujais kritums draud ar to, ka jau šogad Partner Motors un Viking Motors piemēram, varētu sekot arī citi autotirgotāji.

«Manuprāt, tas nebūtu ētiski skaitīt, cik Latvijas autotirgotāji un kurā brīdī ar līdzīgu tiesiskās aizsardzības lūgumu varētu vērsties, lai pasargātu sevi no kreditoriem, taču viens ir skaidrs, ka Latvijas autotirgotāju maksātspēja karājas mata galā,» tā A. Rubulis. Viņš norāda, ka visvairāk ir apdraudēti vietēji autotirgotāji aiz kuru mugurām nestāv lielās ārvalstu mazumtirdzniecības mātes kompānijas. «Protams, ka šie uzņēmumi var justies salīdzinoši komfortablāk, taču arī lielie mazumtirdzniecības uzņēmumi nevarēs mūžīgi subsidēt vietējos pārstāvjus.»

«Janvāris un februāris vēsturiski ir bijuši autotirdzniecības klusākie mēneši, taču, ja situācija līdz pavasarim autotirdzniecībā neuzlabosies, prognozēju, ka Partner Motors un Viking Motors piemēram, varētu sekot arī citi Latvijas autotirgotāji, » tā A. Rubulis. Viņš norāda, ka autotirgotāju nepaskaužamo situāciju pastiprina pēcpārdošanas pakalpojumu apjomu straujais kritums, kurš 2009. gadā vēl ļāva autotirgotājiem nodrošināt naudas plūsmu, lai tie spētu nokārtot saistības pret bankām, samaksāt komunālos maksājumu un izmaksāt darbiniekiem algas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kredītu apdrošināšanas līdere pasaulē Euler Hermes kredītu garantijas Latvijai vairs neizsniedz. Šāda apdrošinātāja rīcība jau tuvākajā laikā ietekmēs Latvijas tautsaimniecību un lielāko triecienu dos vairumtirgotājiem, kas preces no ārvalstīm nevarēs saņemt ar pēcapmaksu, par pēkšņo Euler Hermes soli šokētie uzņēmēji.

«Pēc būtības šobrīd apdrošinātāji pagriež muguru tirgum grūtā brīdī,» secina SIA Latvija Statoil izpilddirektors Sandis Šteins, piebilstot, ka šāds pavērsiens nozīmēs mazākus kreditēšanas apjomus arī no degvielas tirgotāju puses.

Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2009. gadā jauno auto tirgus Eiropas Savienībā pret 2008. gadu ir sarucis tikai par 1.3 %, turpretim Baltijas valstīs jauno auto pārdošana ir piedzīvojusi katastrofālu kritumu. Latvija ar 80.5 % autotirgus samazinājumu ir neveiksminieku saraksta pirmajā ailē.

Mazliet labāk ir veicies mūsu kaimiņiem, Igaunijā tirgus 2009. gadā ir sarucis par 66.2 %, bet Lietuvā par 67.4 %. Turpretim Vācijā jauno automašīnu pārdošana pērn ir palielinājusies par 23.2 %, Čehijā par 12.5 %, Francijā par 10.7 %, Austrijā par 8.8 %, Slovākijā par 6.7 %, bet Polijā par 0.1 %.

Bez tam, papildus tam Vācijas autotirgotāji neskopojās ar vērienīgām atlaidēm. Jāatzīmē, ka līdzīgas atbalsta programmas veiksmīgi darbojās arī citās ES valstīs. Kā pirmā atbalsta programmu jaunu auto tirdzniecības veicināšanai ieviesa Francija, proti jau 2009. gada 1. janvārī. Pēcāk veiksmīgajam piemēram sekoja Lielbritānija, Nīderlande, Portugāle, Spānija.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zviedrijas autoražotājs Volvo investēs 500 miljonus dolāru jaunas ražotnes būvniecībā ASV, raksta Financial Times.

Uzņēmums pārdoto automašīnu skaitu šajā valstī vēlas palielināt par 100 tūkstošiem gadā, tādējādi pašreizējos pārdošanas apjomus tajā palelinot par gandrīz 80%.

ASV autotirgus izaugsme slikto laika apstākļu dēļ februārī bremzējās, taču paredzams, ka šajā gadā tajā tiks pārdoti 16,9 miljoni automašīnu. Jāatzīmē, ka kopš recesijas tādu lielu autoražotāju kā General Motors, Chrysler un Ford pārdošanas apjomi šajā valstī ir auguši.

Volvo paziņoja, ka jaunā rūpnīca radīs arī jaunas darba vietas, taču konkrēti neminēja, cik cilvēki tajā tiks pieņemti darbā.

Auto

Latvijas jauno auto tirgū nosacīti panākumi

Lelde Petrāne,24.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2019. gadā Latvijas jaunu vieglo automobiļu tirgus uzrādījis stabilu 8,6% izaugsmi salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, liecina Auto Asociācijas sniegtā informācija.

Asociācija norāda, ka "tas ir ļoti labs rezultāts, ņemot vērā, ka arī 2019. gada otrajā pusē turpinājās jaunu izmešu normu izraisītas modeļu tehnisko risinājumu izmaiņas, ietekmējot piegādes, gan arī arvien sarežģītākā situācija kreditēšanas tirgū". Lielāko daļu no tirgus pieauguma veido kompaktā apvidus automobiļu klase.

2019. gads vieglo automobiļu tirgū Latvijā ir bijis ar stabilu izaugsmi gandrīz katru mēnesi. Nebūtiski reģistrāciju samazinājumi ir bijuši vien jūnijā, augustā un novembrī. Kopumā ir tikuši reģistrēti 20 939 jauni automobiļi. "Mēs beidzot pirmo reizi pēc 2008. gada esam pāri 20 tūkstošu slieksnim," vēsta Auto asociācija.

Tas gan esot stipri nosacīts panākums, jo arvien esam vairāk nekā 10 gadu attālumā no 2007. gada rezultāta. Eiropas kopējais tirgus, kā arī, piemēram, Igaunija jau vairākus gadus ir ļoti tuvu 2007.-2008. gadu tirgum un, visticamāk, to sasniegs tuvākā viena līdz divu gadu laikā, kamēr Lietuva to ir pārsniegusi jau pirms trim gadiem un turpina izaugsmi.