Aviācijas potenciāls nav izsmelts 

Lauvas tiesas pienesumu aviācijas nozarē dod daži lielākie spēlētāji, bet dažādu jomu mazākiem komersantiem aizvien plašas iespējas attīstīties.

Egons Mudulis, 2019. gada 13. jūnijs plkst. 6:40

Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars.

Foto: Zane Bitere/LETA

«Esam apkopojuši nozares viedokli par aktuālajām prioritātēm, ko sadarbībā ar valsts pārvaldi, tostarp Satiksmes ministriju (SM), nozare grib likt galdā un rast tām pozitīvu risinājumu,» pirms šodien paredzētā Rīgas Aviācijas foruma 2019 Dienas Biznesam norāda Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars. Patlaban gan par prioritātēm vēl jāvienojas ar SM un jāturpina izstrādāt rīcības plānu katrā no prioritātēm. Proti, dokuments Latvijas aviācijas nozares stratēģija 2021‒2027 vēl nav tādā attīstības stadijā, lai to uzreiz varētu virzīt apstiprināšanai valdībā.

Neaizmirst vēsturi

Vaicāts, vai šai stratēģijā ir sadaļas, kas iepriekš nav bijušas SM redzeslokā, viņš atzīmē, ka satiksmes ministra Tāļa Linkaita izpratne un atbalsts ir gūts jautājumā par kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu: «Es gribētu pieturēties pie tēzes, ka nācijai, kurai nav savas vēstures, nav arī nākotnes.» Latvijai ir plašs kultūrvēsturiskais mantojums aviācijas jomā, par ko vajadzētu rūpēties: «Aviācijas muzeja koncepcijas izstrādei ir jābūt vienai no prioritātēm, kurai nepieciešams valsts politikas veidotāju atbalsts.» Tai pašā laikā A. Kokars uzsver, ka visas dokumentā ietvertās pozīcijas ir ļoti aktuālas. Ja runa ir par pasažieru pārvadājumiem, tad «prioritāte, protams, ir infrastruktūras un airBaltic attīstība», jo nacionālā lidsabiedrība, Starptautiskā lidosta Rīga, Latvijas Gaisa satiksme, RAF-Avia un Smartlynx veido 76% no visas aviācijas nozares Latvijā. Pēc viņa teiktā, tas ir ļoti liels īpatsvars tik mazam skaitam uzņēmumu. Atlikušajiem 24%, kas ietver izglītību, dronus, kravu segmentu, vēl ir neizmantots potenciāls, kur pastāv iespēja stiprināt visu nozares vērtību ķēdi. Tās centrā LAA redz cilvēku (pasažieri, uzņēmēju, darbinieku), kas ir saistīts ar savstarpēji saistītām jomām – pasažieru pārvadājumiem un tūrismu, profesionālām un akadēmiskām apmācībām, apgādi, remontu un būvniecību, kravu pārvadājumiem, dronu izstrādi un ražošanu, biznesa aviāciju, aeronavigāciju, reģionālo aviāciju, finanšu un apdrošināšanas instrumentiem.

Pienesuma cipari

Uzņēmumu skaits pasažieru un kravu aviopārvadājumos un aviotransporta palīgdarbībās 10 gadu laikā palielinājies vairāk nekā divas reizes, 2017. gadā sasniedzot 75 uzņēmumus (atbilstoši NACE 2 klasifikatoram), stratēģijas prezentācijā norāda LAA, atsaucoties uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem. Vislielākais īpatsvars aviācijas nozares iekšzemes kopproduktā (IKP) bijis airBaltic (33%), Starptautiskajai lidostai Rīga (20%) un Latvijas Gaisa satiksmei (15%), atlikumu veidojot pārējam gaisa transportam (8%), pārējām transporta un uzglabāšanas palīgdarbībām (8%) un citām tautsaimniecības nozarēm (16%). Kopējais iepriekš minēto piecu lielāko nozares spēlētāju apgrozījums četros gados audzis teju par 25% līdz 508 milj. eiro 2017. g., citiem rādītājiem tik būtiski gan nemainoties.


Visu rakstu lasiet 13. jūnija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 23. jūlijs plkst. 8:07

Gaisa satiksme Jaundibinātā domnīca pieķeras cilvēkresursu attīstībai, to sarunā ar Dienas Biznesu...

2018. gada 25. aprīlis plkst. 13:58

Forumā grib veicināt Latvijas atpazīstamību, diskutēt par nozares aktualitātēm...

2018. gada 30. janvāris plkst. 8:47

ASV negaidīti atceļ ievedmuitu CSeries.

2015. gada 15. maijs plkst. 11:37

AirBaltic restrukturizācijas plāns ir noslēdzies, un tagad Latvijas aviācijas industrija vērtē...

2014. gada 18. decembris plkst. 8:53

Nacionālā aviokompānija airBaltic atgriezusies pie peļņas, lidosta Rīga stieg skandālos un tiesvedībās,...

Nepalaid garām

Alus pasaule ir daudz plašāka, nekā varētu iedomāties, stāsta šī dzēriena someljē...

SIA Rešetilovs aizvirzās no krīzes, ko uzņēmums savā 28 gadu pastāvēšanas laikā...

Nepilniem 40 000 mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem var nākties domāt par savu nākotni,...

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā...

Lai gan konkurence elektronikas mūzikas instrumentu ražošanas segmentā ik gadu saasinās, SIA...

No šīs sadaļas
2019. gada 13. jūnijs plkst. 8:53

Aviācijas nozarei Latvijā ir būtiska nozīme valsts ilgtspējīgas attīstības veicināšanai. To...

2019. gada 12. jūnijs plkst. 10:03

Īrijas zemo cenu lidsabiedrība «Ryanair» otrdien paziņoja, ka iegādāsies Maltas jaunuzņēmumu...

2019. gada 12. jūnijs plkst. 8:38

Līdz ar 10 tūkstošu lapu bieza līguma parakstīšanu ir sākusies Rīgas dzelzceļa...

2019. gada 11. jūnijs plkst. 11:53

Dzelzceļa līnijas «Rail Baltica» Rīgas stacijas mezglu plānots sākt būvēt 2020.gada beigās,...

2019. gada 11. jūnijs plkst. 9:43

Igaunijā radītā Eiropas kopbraukšanas platforma Bolt (iepriekš Taxify), uzsāk darbību Lielbritānijas...

2019. gada 10. jūnijs plkst. 16:42

Pirmdien, 10. jūnijā satiksmes ministrs Tālis Linkaits kopā ar Lietuvas Republikas Transporta...

2019. gada 10. jūnijs plkst. 11:46

Liepājas lidostā pieaug pasažieru skaits, komersanti attīsta biznesu...

2019. gada 10. jūnijs plkst. 10:49

Latvijas Pasts uzsācis motorolleru testus, lai noskaidrotu, vai šis transportlīdzeklis atsevišķās...

2019. gada 10. jūnijs plkst. 8:37

Reģistrētas izmaiņas valsts AS «Starptautiskā lidosta «Rīga»» padomē, kurā par padomes locekli...

2019. gada 07. jūnijs plkst. 15:54

Valsts ieņēmumu dienests piemērojis nodrošinājumu Rīgas sabiedriskā transporta elektronisko...