Finanses

Eksperts: Mentoringā nav tikai sociālais aspekts, tas var dot arī peļņu

Nozare.lv, 17.11.2011

Jaunākais izdevums

Mentoringā nav tikai sociālais aspekts - šāda atbalsta sniegšana var dot arī peļņu, norāda ilgstoši finanšu jomā strādājušais Muzafars Kāns, kurš patlaban pievērsies mentoringam.

«Man ir veicies, ka mentorings ir padarījis mani turīgu. Tas nav tikai sociālais aspekts. Kad palīdzi audzēt labklājību, arī pats iegūsti - ja vadi cilvēkus un viņu labklājība caur to uzlabojas, viņi to atlīdzina,» stāstīja Kāns.

Kā piemēru viņš minēja Sanfrancisko investoru Vinodu Koslu, kurš pirms daudziem gadiem bija viens no pirmajiem, kas sāka ieguldīt nelielus naudas apjomus daudzās kompānijās. Pērn viņa peļņa no šiem biznesiem bijusi miljards ASV dolāru (0,52 miljardi latu). «Atbalsta sniegšana un mentorings var dot peļņu,» teica mentors.

Kāns vairākus gadus strādājis finanšu sektorā un tad, kad juties komfortabli finansiālā ziņā, pievērsies mentoringam. Viņa izvēlētais biznesa modelis ir pret padomiem, vadību saņemt nelielu daļu kompānijas, taču pirmos trīs gadus viņš darbojies bez atlīdzības, jo vēlējies redzēt, vai spēj pievienot vērtību.

Kāns patlaban ir mentors vairāk nekā 100 uzņēmumiem pasaulē. Viņa atbalstīto vidū ir arī cilvēki no Latvijas.

Pērn gadu mijā viņš saticis Lauri Beinertu no Latvijas, kurš bija ieradies Londonā. Viņš ir beidzis Stokholmas Ekonomikas augstskolu Rīgā, bet bija atstājis darbu Nokia, lai kļūtu par filmu režisoru. Beinerts aicinājis Kānu kļūt par viņa mentoru.

«Tas bija izaicinājums, jo nekad neesmu strādājis ar režisoru. Tagad esmu arī viņa filmu producents. Laura otro filmu rādīsim filmu festivālos ASV, un patlaban tiek filmēta trešā filma. Viņš mani iedvesmoja - puisis, kurš nāk no nekurienes, citas valsts, un kļūst par filmu režisoru. Vēlējos uzzināt vairāk par Latviju. Lauris stāstīja, kā viņu iedvesmojusi augstskola,» stāstīja Kāns.

Sagadīšanās pēc šogad martā viņš saņēmis uzaicinājumu piedalīties biznesa sacensībās studentiem Peak Time. Izrādījies, ka visi studenti līdzīgi Laurim ir ļoti aizrautīgi.

«Cilvēki vienmēr vaicā, ko pakistānietis dara Latvijā. Atbilde ir - nav nozīmes, cik labs dārznieks esi, nepieciešama auglīga zeme, un šajā gadījumā šī vieta man izrādījusi augstu novērtējumu. Viņi ir ieviesuši daudzas manas idejas un kļuvuši veiksmīgi. Atbraucu, jo mani iedvesmoja viens students, bet paliku un atgriežos, jo mani iedvesmoja visa skola,» skaidroja Kāns.

Ir vēl viens puisis Staņislavs, stāstīja mentors. Viņš tagad strādā Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankā. «Šajā gadījumā desmit gadu laikā viņš būs viens no cilvēkiem, kurš parakstīs papīrus par investīcijām Latvijā. Nepietiek cilvēkus iesaistīt biznesā, nepieciešami arī latvieši starptautiskajās institūcijās, kuri saprot šo valsti,» uzskata eksperts.

Kāns guvis plašu profesionālo pieredzi hedžfondos un investīciju bankās, bet pēc tam pievērsies mentoringam un aizrāvies ar talantu attīstīšanu. Patlaban Kāns vada sociālo uzņēmumu Alchemy Ventures Ltd, kura misija ir palielināt sociālo mobilitāti un samazināt globālo nabadzību jauniešu vidū. Viņš ir iesaistījies arī uzņēmuma Space Energy AG darbā. Šī kompānija attīsta izplatījumā bāzētus saules enerģijas darbinātus satelītus, ar kuriem tiek ģenerēta un vadīta elektrība Zemes virsmai.

Kāns ieguvis maģistra grādu attīstības studijās Londonas Ekonomikas augstskolā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LIAA izsludina pieteikšanos uz mentoringa programmu uzņēmējiem

Dienas Bizness, 28.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) sadarbībā ar biedrību LĪDERE izsludina pieteikšanos uz Mentoringa programmu uzņēmējiem (MPU), kuras laikā jaunie uzņēmēji varēs saņemt mentora – pieredzējuša uzņēmēja padomu un atbalstu.

Programmas mērķis ir veicināt uzņēmējdarbības attīstību Latvijā. Mentorings uzņēmējdarbībā ir sistemātiski veidotas attiecības, kas balstītas uz ilglaicīgu un brīvprātīgu atbalstu starp veiksmīgu uzņēmēju ar pieredzi, kurš dalās savās zināšanās, pieredzē un uzskatos un otru uzņēmēju, kurš ir gatavs un vēlas gūt pieredzi no šīs apmaiņas un bagātināt savu kompetenci.

Dalībai Mentoringa programmā tiek aicināti pieteikties:

• pieredzes pārņēmēji, jaunie uzņēmēji (uzņēmums nav vecāks par 5 gadiem),

• mentori, pieredzējušie uzņēmēji (ne mazāk kā 5 gadu pieredze uzņēmumu vadīšanā vai apjomīgu biznesa projektu īstenošanā).

Komentāri

Pievienot komentāru
Finansējums

Overkill Ventures atbalstītie uzņēmumi veiksmīgi attīsta darbību

Db.lv, 22.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāki akcelerācijas fonda "Overkill Ventures" jaunuzņēmumi ir veiksmīgi izvērsuši darbību, piesaistot papildu finansējumu, tajā skaitā arī Silīcija ielejā.

Kopš starta 2018. gadā fonds ir atbalstījis 19 uzņēmumus no Latvijas, Igaunijas, Lietuvas, Ukrainas, Bulgārijas, Polijas, Dānijas un Baltkrievijas. Divu gadu laikā ir aizvadītas trīs mentoringa programmas, un tikko noslēgusies pieteikumu pieņemšana ceturtajai, kur interesi par programmu izrādījuši vairāk nekā 500 jaunuzņēmumi no visas pasaules.

"Overkill Ventures" ceturtā mentoringa programma sāksies 27. jūlijā, un tajā piedalīsies līdz 11 jaunuzņēmumiem.

"Pēc diviem gadiem fonda aktīvās darbības redzam, ka vairāki uzņēmumi, kas izgāja mentoringa programmas, ir izveidojuši daudzsološus biznesus gan piesaistot papildu finansējumu, gan saņemot starptautisku atzinību. Arī "Tet" izskata dažādas sadarbības iespējas ar programmu dalībniekiem, piemēram, vairākus risinājumus esam testējuši, bet ar vienu no jaunuzņēmumiem plānojam uzsākt ilgstošu sadarbību. Izvērtējot potenciālo sadarbību, mēs ņemam vērā ne tikai "Tet" biznesa procesus un virzienus, ko jaunuzņēmums varētu uzlabot vai veicināt, bet arī pienesumu sabiedrībai un Latvijas uzņēmējdarbības videi kopumā," stāsta "Tet", kas ir "Overkill Ventures" atbalstītājs, valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors Juris Gulbis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

10 ieteikumi pirms uzsākt darbu ar mentoru

Kristobals Alonso (Cristobal Alonso), «Startup Wise Guys» izpilddirektors un «Startup Wise Guys Riga powered by Lattelecom» akseleratora programmas krusttēvs, 03.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mentora palīdzība var būt neatsverama, uzsākot uzņēmējdarbību, tomēr reizēm šķiet, ka startapiem un citiem «jaunajiem» tā ir kļuvusi par tādu kā «modes lietu», ne vienmēr iedziļinoties, ko tad nozīmē būt mentoram vai mentorējamam.

Ik gadu palīdzu ap 50 jaunajiem censoņiem. Savā ilgajā mentorēšanas pieredzē esmu redzējis gan izcilus vadītājus un komandas, kas var no mentorēšanas paņemt maksimumu, gan arī nepieredzējušus uzņēmējus, kas pieļauj daudzas tipiskas kļūdas sadarbībā ar mentoru. Nesen sarunā ar kolēģi par viņas iepriekšējo uzņēmējdarbības pieredzi, dzirdēju komentāru par sadarbību ar mentoru, kas burtiski iemieso visas iespējamās kļūdas: «Tā bija lieka laika tērēšana abām pusēm.. visvairāk tāpēc, ka mums nebija pieredzes, neveicām mājasdarbu un laikam tā īsti nebijām gatavi ieviest praksē mentoru ieteikumus. Tāpat sagaidījām, ka mentors vadīs procesu un mūsu pienākums ir vienkārši paklausīties gudrus padomus. Mentori bija no pavisam citas industrijas un daļa no mūsu problēmām viņiem vienkārši nebija saprotamas.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Labklājība Latvijā: stiprās un vājās puses

Silvija Kristapsone - LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes asociētā profesore, 17.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tradicionāli tautas labklājība tiek balstīta tikai uz makroekonomiskajiem rādītājiem, piemēram, valsts ienākumiem – IKP vai IKP uz vienu iedzīvotāju. Tomēr pēdējo piecdesmit gadu laikā labklājības jēdziens un to raksturojošie radītāji ir evolucionējuši. Labklājība ir daudz vairāk nekā tikai materiālo bagātību radīšana un uzkrāšana.

Tā ir dzīvesprieks un iespējas veidot vēl labāku dzīvi nākotnē. Labklājības priekšnosacījumi ir katras fiziskās personas rosība, labs darbs un čaklums, uzņēmuma, valsts saimnieciskā attīstība, sociāli ekonomiskā stabilitāte u.c.

Neatkarīgās pētījumu organizācijas Legatum Institute pētījumos labklājība šobrīd nozīmē sekojošu pīlāru kopumu: ekonomika, uzņēmējdarbība un iespējas, pārvaldība, izglītība, veselība, drošība un drošums, sociālais kapitāls, personiskā brīvība un dabas vide, tādējādi radot iespējas izsmeļošāk raksturot pasaules valstu labklājības veidošanos, pievēršot uzmanību ne tikai skaitliskajiem ekonomikas rādītājiem, bet arī iedzīvotāju subjektīvajai labsajūtai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Desmit uzņēmumi salīdzina iespaidus mentoringa programmas ietvaros

Gunta Kursiša, 09.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septembra sākumā noslēdzās biedrības Līdere īstenotā mentoringa programma uzņēmējiem, kurā piedalījās jaunie uzņēmēji no Latvijas pilsētām un novadiem.

Programmas gaitā jaunie uzņēmēji sadarbībā ar mentoriem gada laikā tika izveidoti 12 uzņēmēju sadarbības pāri – tajā piedalījās 15 jaunie uzņēmēji, kas uzklausīja 12 pieredzējušu uzņēmēju jeb mentoru padomus.

Programmā piedalījās desmit uzņēmumi, kas vēlējās attīstīt savu komercdarbību, bet divus uzņēmumus bija plānots izveidot tās ietvaros. «Programmas gaitā jaunie uzņēmēji sadarbībā ar saviem mentoriem ir realizējuši izvirzītos mērķus un uzdevumus, no malas skatoties – pat pārpildījuši,» teikts biedrības Līdere paziņojumā. Uzņēmumi ir guvuši pieredzi un zināšanas, kā arī ir izveidots viens jauns uzņēmums SIA Livani Eko Group. Jaundibinātās sabiedrības galvenais darbības virziens ir biohumusa ražošana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesā par pašsaprotamu vajadzētu kļūt idejai, ka tam, ko dari šodien, nevajadzētu negatīvi ietekmēt rītdienu

Kopdarba telpas "KalmarCo" Zviedrijas pilsētā Kalmarā līdzdibinātājs, domnīcas "We are Tomorrow" operacionālais stratēģis un sociālā biznesa inkubatora "NewDoor" mentors Nikolass Murigu (Nicholas Murigu) vēlas noņemt barjeru sociālā biznesa definīcijai.

"Par definīcijām vien var runāt dienām ilgi. Šī diskusija ir nozīmīga, bet tā ir svarīgāka no lēmumu pieņēmēju puses un kad ir iesaistīts finansējums. Pašiem darītājiem, kuri ir lielākā daļa un kam ir mērķis, definīcija nav tik svarīga. Mēs izvēlamies lietot apzīmējumu "uzņēmēji ar sirdi", nevis ieslīgt dažādās definīcijās – sociālais bizness, ilgtspējīgs bizness u. tml.

Galvenais princips ir šāds: pasaulei vajadzētu būt labākai vietai, kad mēs to pametīsim. Tam vajadzētu būt dabiski – tam, ko dari šodien, nevajadzētu negatīvi ietekmēt rītdienu. Protams, mums vajag ēst un cilvēkiem, ko nodarbinām, vajag saņemt algu, bet šīm divām lietām nevajag būt konfliktā – var būt labs bizness ar lielu peļņu un vienlaikus radīt pasaulē pozitīvu ietekmi," saka N. Murigu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Latvija var gaidīt līdzīgas cenu kāpuma tendences kā Igaunijā

Žanete Hāka, 16.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas salīdzinoši straujo cenu kāpumu pēdējos mēnešos lielākoties veicināja pārtikas cenu un mājokļu izmaksu sadārdzināšanās, skaidro eksperti.

Kā liecina Eurostat dati, jūnijā Igaunijā cenu kāpums bijis 4,1%, kas ir otra straujākā inflācija Eiropas Savienībā. Šajā gadā valstī patēriņu cenu kāpums ir turējies starp augstākajiem katru mēnesi. Savukārt Latvijā jūnijā bijusi zemākā gada inflācija ES 0,2% līmenī.

Inflācijas tendences Igaunijā lielā mērā ataino ekonomikā notiekošo, skaidro SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis, piebilstot, ka ekonomika turpina attīstīties, lai arī pirmajā ceturksnī izaugsme ir krietni vājinājusies. Tomēr Igaunija spēj relatīvi ātrā tempā atgūt lielu daļu krīzes zaudētās darba vietas un atsākās straujš darba samaksas kāpums. Papildus tam nāca ārējo faktoru ietekme augstākas pārtikas un degvielas cenu veidolā. Tāpat cenu līmeni ietekmēja arī netiešo nodokļu palielināšana, uzsver eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ko nozīmē sociālā uzņēmējdarbība?

Anda Asere, 05.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan par to, ko nozīmē sociālā uzņēmējdarbība, joprojām ir daudz jautājumu, izpratne ir labāka, nekā pirms pieciem gadiem, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Sociālais bizness apvieno labāko no tradicionālā biznesa un nevalstiskajām vai labdarības organizācijām. «Tas nozīmē, ka uzņēmuma pamatā ir kāda sociāli nozīmīga un aktuāla jautājuma risināšana veidā, kas ļauj attīstīt ilgtspējīgu un pelnošu biznesu. Atšķirībā no tradicionālā biznesa, sociālajā uzņēmējdarbībā visi ienākumi tiek investēti atpakaļ sociālā biznesa attīstībā. Pretstatā labdarības organizācijām, kas atkarīgas no ziedotāju labvēlības, šie uzņēmumi veiksmes gadījumā ir pašpietiekami un spēj attīstīties patstāvīgi,» vērtē sociālā biznesa kompānijas Mammu līdzīpašnieks Andris Rubīns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daļa no taksometru nozares secinājusi, ka nevar turpināties tāda situācija, kā šobrīd, jo ir vairākas lielas problēmas, intervijā Dienai saka Latvijas Darba devēju konfederācijas padomes loceklis, taksometru biznesa konsultants Jānis Naglis.

Patlaban aktualizēta nepieciešamība sakārtot taksometru nozari, ieviešot tā dēvēto taksometru sociālo nodokli. Tieši kā šis nodoklis darbotos?

Taksometru nozare vai, precīzāk, daļa no nozares nonākusi pie slēdziena, ka tā, kā ir šobrīd, turpināties nevar, jo ir vairākas lielas problēmas. Pirmā no tām ir negodīgā konkurence, ņemot vērā, ka visi nozares dalībnieki nenomaksā nodokļus, un ir ārkārtīgi lielas taksometru tarifu atšķirības. Otrā problēma ir tāda, ka nozarē strādājošajiem nav sociālā nodrošinājuma. Trešā problēma ir, ka pašreizējā regulācija ir ārkārtīgi dārga Valsts ieņēmumu dienestam (VID), tāpēc jādomā, kā procedūras atvieglot. Turklāt atbilstoši patlaban pastāvošajiem normatīvajiem aktiem ļoti birokrātiska ir grāmatvedība, to paredz gan likums, kas attiecas uz pasažieru pārvadāšanu, gan attiecīgie Ministru kabineta noteikumi, gan pašvaldību saistošie noteikumi, kas jāņem vērā taksometru kompānijām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Start-up

Tuvina sievietes tehnoloģiju pasaulei

Anda Asere, 06.03.2020

"Accenture" pārstāve Zane Segruma, "Riga TechGirls" līdzradītāja Anna

Andersone un "Nasdaq Riga" valdes priekšsēdētāja Daiga Auziņa-Melalksne

Foto: Publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Četru gadu laikā "Riga TechGirls" īstenojušas vairāk nekā simt pasākumus, lai veicinātu sieviešu iesaisti tehnoloģiju pasaulē.

Kopš "Riga TechGirls" dibināšanas pirms četriem gadiem ir notikušas vairāk nekā 60 darbnīcas, 24 iedvesmas un tīklošanās pasākumi, kā arī vairāk nekā 30 cita veida pasākumi. Tos visus apmeklējuši vairāk nekā 2000 cilvēki. "Pārsvarā sievietes, bet ne tikai. Protams, galvenais mērķis izglītības programmās ir uzrunāt tieši sievietes," teic Anna Andersone, "Riga TechGirls" līdzradītāja. Sadarbībā ar "Accenture" un "Tele2 Shared Service Center" vairāk nekā 150 sievietes saņēmušas stipendijas, lai apgūtu programmēšanas pamatus.

Organizācijas mērķis tās darbības laikā nav mainījies, tas joprojām ir iedvesmot un izglītot sievietes, aicināt pievienoties tehnoloģiju jomai. "Riga TechGirls" piedāvājums ir kļuvis plašāks. Sākumā bija tikai darbnīcas, iedvesmas un tīklošanās pasākumi, bet tagad ir arī mentoringa un stipendiju programma, tiek rīkots hakatons.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar 440 tūkstošu ASV dolāru grantu filantropiskā "Google" nodaļa "Google.org" atbalstīs "Riga TechGirls" Latvijā un "Women Go Tech" Lietuvā.

Šīs sadarbības ietvaros vismaz 500 sievietēm Latvijā nodrošinās bezmaksas digitālas apmācības un iecerēts, ka "Google.org" atbalstītajās programmās piedalīsies vairāk nekā 2300 sievietes Latvijā un Lietuvā.

Abas programmas ir paredzētas meitenēm un sievietēm, kuras vēlas mainīt savu karjeru un pievērsties tehnoloģiju nozarei, atrodot jaunas darba iespējas Latvijā un Lietuvā. Šīs iniciatīvas mērķis ir arī pastiprināt ekonomiku, palielināt informāciju tehnoloģiju (IT) nozares potenciālo darbaspēku, uzlabot sieviešu iekļaušanos šajā nozarē un sniegt atbalstu Covid-19 izraisītās krīzes pārvarēšanai.

""Google.org" ir apņēmusies atbalstīt mazākas kopienas un sniegt iespējas ikvienam. Dati liecina, ka pandēmijas laikā sievietes darba tirgū visā Eiropā ir vairāk ietekmētas nekā vīrieši, un joprojām paliek neaizsargātas pret turpmākajām izmaiņām. Tāpēc mēs palīdzam "Riga TechGirls" Latvijā, lai sniegtu palīdzību, mentoringu un plašākus kontaktus, kas palīdzēs vairāk sievietēm iegūt darbu tehnoloģiju nozarē un, cerams, iedrošinās jauno sieviešu tehnoloģiju līderu paaudzi," teic Liza Belezorova, "Google.org" programmas vadītāja Eiropā, Austrumu valstīs un Āfrikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālais projekts "Parunāsim" šogad iecerējis attīstīties Eiropas Savienības līmenī, nostiprinot preču zīmi un piedāvājot franšīzi ES teritorijā.

"Parunāsim" ir klientu servisa vēstniecības "Sonido" sociālais projekts. "Katru gadu es izvirzu attīstības mērķus un šajā gadā ir plānots sociālo projektu "Parunāsim" attīstīt Eiropas Savienības līmenī, nostiprinot preču zīmi un piedāvājot franšīzi ES teritorijā. Šogad vēlamies atrast iespēju, kā varam zvanu centrā nodarbināt cilvēkus ar redzes invaliditāti. Tas sevī ietver atrisināt jautājumu, kā pielāgot tehniskos līdzekļus. Savukārt 2021. gadā ir plānots iziet pasaules līmenī, izmantojot informācijas tehnoloģijas," stāsta Inga Muižniece, klientu servisa vēstniecības "Sonido" valdes locekle. Šo mērķu īstenošanai uzņēmums ir piesaistījis Labklājības ministrijas un finanšu institūcijas "Altum" sociālās uzņēmējdarbības grantu, kura kopējā summa kopā ar uzņēmuma līdzfinansējumu ir 75,9 tūkstoši eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Cakina kleitas mazajām princesēm

Anda Asere
, 26.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vecāki vismaz vienreiz katrai mazai meitenei līdz septiņu gadu vecumam nopirks īpašu kleitu

Tā uzskata Anastasija Dzeha, bērnu svētku tērpu zīmola Mimimi īpašniece. Stāstot par to, kā pievērsusies bērnu apģērbu ražošanai, viņa atklāj, ka pērn precējās un vēlējās savai mammai atrast skaistu kleitu, taču, izstaigājot visus veikalus, pieņemts lēmums tērpu darināt pie šuvējas. Māte un meita atrada brīnišķīgu audumu, bet izrādījās, ka veikalā esošais daudzums ir nepietiekams. Tur gan viņām ieteica kādu vairumtirgotāju, kas piedāvā audumus, vienīgais nosacījums – minimālajam pirkuma apjomam jābūt 20 metru. Lai gan tik liels daudzums ne tuvu nebija nepieciešams, Anastasija nopirka audumu un vairākas dienas prātoja, ko darīt ar tā pārpalikumu. «Man radās ideja, ka vajadzētu uzšūt kaut ko interesantu, tāpēc sašuvām bērnu kleitas, kādus 30 tērpus. Instagram un Facebook bez jebkādas reklāmas visas kleitas pārdevu un sapratu, ka tā ir interesanta niša, ko vajag mēģināt attīstīt un šūt meiteņu kleitas lielākā apjomā,» viņa stāsta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kas ir Latvijas jaunā cilvēkkapitāla attīstības stratēģija "tautsaimniecības izrāvienam"?

Andris Bite, Latvijas Darba devēju konfederācijas prezidents, 27.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad esi noskumis un īsti nezini, ko darīt, bet vēlies parunāt - sasauc darba grupu. Vai uzraksti stratēģiju.

Mums Latvijā ir dažādas spēcīgas tradīcijas: Dziesmusvētki, sēņošanas trakums rudenī, pazīstam caurvēju, un pie tradīcijām pieder arī vēlme ikvienu sarežģītāku jautājumu skatīt darba grupās un risināt “stratēģiski”. Stratēģijas, kad beidzot uzrakstītas, nemēdz būt īsas - tām plaši ir jāatspoguļo ilgais un grūtais darba grupu process, tās nedrīkst būt arī pārāk vienkāršas, teiksim, kā šis raksts. Laba stratēģija, saskaņā ar “tradīcijām”, ir sarežģītā valodā, tai nav fokusa, tā sola vienlīdz izpatikt ikvienam, bet nevienu tomēr līdz galam neapmierināt. Jo citādi kāds apvainosies. Tāpat tā noteikti nedrīkst būt kritiska, jo atkal jau - kāds var apvainoties, un “stratēģijās nevajag lieku pesimismu”.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rīgā atkal aktivizējušies viltus sociālie darbinieki

Jānis Rancāns, 14.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidzemes priekšpilsētā atkal aktivizējušies iedzīvotāju apkrāpēji, kas uzdodas par sociālajiem darbieniekiem, liecina Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes informācija.

Rīgas dome norāda, ka sociālais darbinieks, apmeklējot klientu dzīvesvietā, nosauc savu vārdu, uzvārdu un uzrāda darba apliecību, kurā minēts iestādes nosakumus, ir darbinieka fotogrāfija un viņa personas kods. Uz apliecības ir Rīgas Sociālā dienesta vadītāja paraksts un iestādes zīmogs.

Ja cilvēks apgalvo, ka ir sociālais darbinieks, bet nevar uzrādīt darba apliecību, nav pazīstams un par savu vizīti ieprekš nav informējis, Rīgas domes Labklājības departaments iesaka viņam neuzticēties un neielaist savā dzīvoklī. Nekādā gadījumā svešiniekam nav jāizrāda savas dzīvoklis, nav jāuzrāda savi naudas uzkrājumi, kā arī nav jādod līdzi savi personu apliecinošie dokumenti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pandēmijas laika un Ukrainas kara krīzes ietekme vairojusi sabiedrības noslāņošanos, tostarp nabadzību kopumā, kas savukārt pastiprina dažādu cilvēktiesību neievērošanu.

To Dienas Biznesam norādīja Tiesībsarga biroja Sociālo, ekonomisko un kultūras tiesību nodaļas nodaļas vadītājas vietnieks Raimonds Koņuševskis, atbildot uz jautājumiem publikāciju sērijas Paēdusi sabiedrība – stabila valsts ietvaros, kuru Dienas Bizness realizē ar Mediju atbalsta fonda (MAF) atbalstu. Eksperts uzsver, ka Tiesībsarga funkcijas ir cilvēktiesību un labas pārvaldības principu ievērošanas uzraudzība, nevis noslāņošanās sabiedrībā, kas vairāk ir sociālekonomiska parādība.

Ieņēmumi dilst - palīdzības saucienu vairāk

Publikāciju sērijā jau apskatījām Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datus par mājsaimniecību ieņēmumiem. Atbilstoši 2021. gada CSP datiem vairāk nekā piektdaļai Latvijas mājsaimniecību ir samazinājušies ienākumi, bet 18,5% tie ir pieauguši. Proti, pandēmijas laiks vairojis sabiedrības noslāņošanos. Pērnajā Tiesībsarga gada pārskatā ir norāde, ka jautājumi par sociālo nodrošinājumu ir otrajā vietā pēc skaita un konsultāciju daudzuma, kas gada laikā sniegts, piemēram, 253 juridiskās konsultācijas par šo tēmu, ko pārspēj vien jautājumi par tiesībām uz taisnīgu tiesu. Dienas Biznesa jautājums tiesībsargam ir: “Vai tā ir pieaugoša tendence, un kas tam par iemeslu? Vai sabiedrībā ir vairāk cilvēku, kuri zemāku ieņēmumu dēļ saskata grūtības realizēt savas tiesības?”

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Savs bizness krīzes laikā - cik traka ideja tā ir?

Diāna Lapkis, sociālās uzņēmējdarbības akseleratora "New Door" vadītāja, 16.12.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālais bizness ir par atbalstu un palīdzīgu roku. Tas ir par jaunām darbavietām un jaunām iespējām sociāli mazaizsargātām grupām.

Sociālais bizness ir arī par palīdzību kādam, kam tas ir visvairāk nepieciešams. Īpaši jau tagad, kad apkārt valda krīze un neskaidrība. Tāpēc šajā pirmssvētku laikā ir īstais brīdis apsvērt sava sociālā uzņēmuma izveidošanu. Tā ir iespēja palīdzēt sev un citiem.

Sociālajam uzņēmumam nav peļņas gūšanas mērķa. Protams, tam ir jāizdzīvo, tāpēc savai eksistencei - izdevumu segšanai un algu samaksai - ir jānopelna arī šādiem uzņēmumiem. Taču primāri visi finanšu resursi tiek ieguldīti attīstībā.

Sociālais uzņēmums ir lielākais palīgs valstij dažādu sociālo pakalpojumu nodrošināšanā. Par valsts atbalstu arī pēdējos gados šī virziena uzņēmēji nevar sūdzēties - Labklājības ministrija piešķīrusi sociālā uzņēmuma statusu daudziem uzņēmumiem, kas nozīmēja nodokļu atlaides un iespēju pretendēt uz granta saņemšanu investīcijām turpmākajā attīstībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Izsludina konkursu uzņēmējiem «Gada mentors 2012»

Gunta Kursiša, 17.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izsludināts konkurss «Gada mentors 2012», kura mērķis ir izcelt profesionālus, zinošus un pieredzējušus Latvijas uzņēmējus un uzņēmējas, kuri darbojas kā mentori, dalās profesionālajā pieredzē noteiktas mentoringa programmas ietvaros vai pastāvīgi savā darbā ar citiem uzņēmējiem ietver mentoringa principus.

Konkursu rīko Latvijas uzņēmēju un profesionāļu biedrība Līdere, kuras mērķis ir veicināt Latvijas uzņēmējdarbības vides attīstību un jaunu uzņēmumu veidošanos, sadarbojoties ar banku Citadele.

«Šis konkurss ir iespēja uzņēmējiem, kuri savu darbību ir sākuši ar kāda cita uzņēmēja zināšanu un pieredzes atbalstu un regulāru padomu, kuri savus mērķus lielā mērā ir īstenojuši pateicoties zināšanām, kas pārmantotas no pieredzējušā kolēģa, kuri guvuši iedvesmu un stiprinājuši savu pārliecību, pateikt paldies un izcelt savu mentoru,» norāda biedrības Līdere valdes priekšsēdētāja Aiva Vīksna.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pētījumā par interneta lietotāju paradumiem noskaidrojies, ka Latvijas sociālo tīklu lietošanas tendences ne vienmēr sakrīt ar sociālo mediju izmantošanas paradumiem pasaulē.

Vēlreiz apstiprinājies, ka Latvijā visbiežāk lietotais sociālais tīkls ir Draugiem.lv, kuru ikdienā lieto 59,8% respondentu, bet kopumā to izmanto 87,6% Latvijas interneta lietotāju, rāda tiešsaistes dialoga aģentūras CLICK un H+K Research veiktais pētījums.

Pasaules sociālo tīklu līderis līderis Facebook Latvijā kopā spēj pulcēt 58,6% interneta lietotāju, taču ikdienā to izmanto vien 17,5% respondentu.

Plašu auditoriju Latvijā sasniedz arī «video karalis» YouTube – lai arī ikdienā to lieto vien 11,2% aptaujāto, sociālā medija kopējā auditorija sasniedz 80,7%. «Šie dati ļauj domāt, ka šis sociālais tīkls nav ikdienas medijs un ļoti lielā mērā tiek izmantots kopā ar citiem sociālajiem tīkliem, aplūkojot tajos ievietotos YouTube video,» secina pētījuma veicēji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Septiņi uzņēmumi absolvējuši Latvijā pirmo B2B startapu akseleratora programmu

Jānis Vēvers, 23.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septiņi starptautiski jaunie tehnoloģiju uzņēmumi jeb startapi, kas Rīgā trīs mēnešus pavadīja intensīvā biznesa treniņa un mentoringa programmā un katrs saņēma 20 tūkst. eiro lielu investīciju, absolvējuši Latvijā pirmo B2B startapu akseleratoru «Startup Wise Guys Riga powered by Lattelecom». Izlaiduma dienā jeb «Demo Day» dalībnieki prezentēja savu biznesa ideju investoriem.

No 136 pretendentiem akseleratorā iekļuva uzņēmumi no sešām valstīm – Anatomy Next (Latvija), NeoSound (Baltkrievija), RateMate (Ungārija), SessionStack (Bulgārija), Soter Analytics (Austrālija/Krievija), Online Dog (Latvija) un WhatTheBus (Igaunija). Trīs mēnešus uzņēmumu komandas dzīvoja un strādāja Rīgā, attīstot savus biznesa modeļus, produktus, veidojot komandu un gatavojoties investīciju piesaistei. Startapu darbinieki kopumā tikās ar 70 mentoriem no visas pasaules, piedaloties 900 mentoringa stundās. Tikai no Latvijas vien programmā iesaistījās 25 jauni mentori, tādējādi aktivizējot zināšanu un labās prakses pārnesi, kā arī ienesot jaunas vēsmas Latvijas biznesa vidē. Programmas laikā atvērtās lekcijās un speciāli organizētos pasākumos piedalījās vairāk nekā 100 cilvēki no Latvijas startapu ekosistēmas – startapu dibinātāji un darbinieki, studenti, žurnālisti un valsts institūciju pārstāvji. Trīs no uzņēmumiem – Soter Analytics, RateMate un WhatTheBus – radīja darba un prakses vietas sešiem cilvēkiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien uzsākta otrā bizness biznesam (B2B) jaunuzņēmumu akselerācijas programma Startup Wise Guys Latvijā

No vairāk nekā 160 pieteikumiem programmā uzņemti desmit jaunuzņēmumi no astoņām valstīm, kuri trīs mēnešu garumā dzīvos un attīstīs savu biznesu Rīgā.

Lai atlasītu labākos reģiona jaunuzņēmumus, Startup Wise Guys komanda apceļoja vairāk nekā 25 pilsētas Centrālajā un Austrumeiropā, tiekoties ar jaunajiem uzņēmējiem īpašās mentoringa sesijās. Šogad pirmo reizi pieteikumi no Ukrainas un Serbijas pārspēja baltiešu aktivitāti, tomēr programmas atlasē veiksmīgāki bija baltkrievi un latvieši. Šobrīd jaunuzņēmumi ir pārcēlušies uz Rīgu un tuvākos trīs mēnešus strādās Rīgas jaunajā kopā strādāšanas telpā Teikums.

No Latvijas programmā uzņemti CastPrint un Vartus, kā arī Latvijā dzīvojošie ukraiņu uzņēmēji no Hala komandas. Programmā uzņemti arī Fractory no Igaunijas, Smart Sub un iDiscount no Baltkrievijas, Gaus no Moldovas, Trapmine no Turcijas, WellParko no Lietuvas un ModelTag no Itālijas

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Sāk darboties Mentoringa programma Latvijas uzņēmējiem

Gunta Kursiša, 25.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

17 jaunie uzņēmumi sāks sešu mēnešu ilgu sadarbību ar saviem mentoriem – pieredzējušiem komersantiem un uzņēmējdarbības ekspertiem, lai pilnveidotu savas biznesa idejas un attīstītu dzīvotspējīgus uzņēmumus.

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) Mentoringa programma sāks darbību piektdien, 26. oktobrī, un noslēgsies nākamā gada 30. aprīlī.

«Latvijā mikrouzņēmumi un mazie uzņēmumi ir tautsaimniecības mugurkauls. Jaunajiem uzņēmējiem ļoti būtisks ir reāls atbalsts, un mentoru programma ir efektīvs veids, kā mēs - pieredzējuši uzņēmēji - varam atbalstīt aktīvus cilvēkus, kuri izveidojuši savus uzņēmumus un kuriem nepieciešams padoms biznesa attīstībā,» norāda biedrības Līdere valdes priekšsēdētāja un mentore Aiva Vīksna.

Programmā piedalīsies jaunie uzņēmumi no Rīgas un Rīgas reģiona, Liepājas, Ventspils, Alūksnes, Cēsīm, Lielvārdes, Valmieras, Līvāniem, Jēkabpils un Jelgavas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Instagram cena izrādījusies zemāka par miljardu

Jānis Rancāns, 25.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālais portāls Facebook fotogrāfiju koplietošanas pakalpojumu Instagram iegādājies par 715 miljoniem, nevis vienu miljardu ASV dolāru, kā tika lēsts iepriekš. Tas kļuvis zināms pēc tam, kad sociālais portāls publiskoja savu finanšu atskaiti.

Facebook finanšu atskaitē teikts, ka saskaņā ar vienošanos sociālais portāls Instagram izmaksājis 300 miljonus dolāru un nedaudz mazāk par 23 miljoniem savu akciju. To vērtība tika aprēķināta darījuma notikšanas brīdī un veidoja 415 miljonus ASV dolāru, vēsta ārvalstu plašsaziņas līdzekļi.

Kopējās darījuma summas samazināšanās skaidrojama ar Facebook akciju vērtības kritumu. Maijā, kad notika Facebook akciju pirmreizējais publiskais piedāvājums, viena sociālā portāla akcija maksāja 38 dolārus. Dažas dienas vēlāk akciju kurss sāka krist un nav atgriezies sākotnējā līmenī. Darījumu par Instagram iegādi Facebook noslēdza aprīlī, un kopējā summa tika aprēķināta balstoties uz akciju sākotnējo vērtību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Demogrāfs: Latvijā novērojams zemākais dzimstības līmenis pēdējo desmitgažu laikā

LETA, 16.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn Latvijā turpināja kristies dzimstība, sasniedzot zemāko līmeni pēdējās desmitgadēs, akcentē demogrāfs Ilmārs Mežs.

Mežs prognozēja dzimstības rādītāju pasliktināšanos arī turpmākajos gados, ja netiks novērsti galvenie šķēršļi, kas patlaban bremzē jaunu ģimeņu veidošanos. Iztirzājot pašreizējās demogrāfijas pamatproblēmas, eksperts klāstīja, ka primāri politiķiem būtu jādomā par nodokļu atlaižu ieviešanu tieši jaunajiem vecākiem, pabalstu pilnveidošanu un bērnudārzu pieejamības uzlabošanu it īpaši Rīgas teritorijā.

Eksperts atzīmēja, ka vidējais bērnu skaits ģimenē krītas. Viņa ieskatā valsts nedara pietiekoši, lai mazinātu šķēršļus, ar ko saskaras gan vienu vecāku ģimenes, gan daudzbērnu ģimenes. Viens no tiem ir bērnudārzu nepieejamība.

Eksperts klāstīja, ka Latvijai būtu jāseko pārējo Baltijas valstu piemēram, jo īpaši Igaunijai, kas ieguldot teju divreiz vairāk nekā Latvija demogrāfiskās situācijas uzlabošanā, kā rezultātā Igaunijā populācijas samazināšanās notiek vien par aptuveni tūkstoti gadā, kamēr Latvijā iedzīvotāju skaits sarūk par aptuveni 10 000 gadā, norādīja demogrāfs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Papildināta - Facebook iet Twitter pēdās un ieviesīs hashtag atbalstu; zīmoliem pavērsies jaunas iespējas

Jānis Rancāns, 13.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālā vietne Facebook ieviesīs hashtag (marķējumu) atbalstu, lai lietotāji varētu veiksmīgāk sekot līdzi populārām tēmām, par kurām notiek diskusijas. Vārdam pievienojot simbolu #, tas tiks pārvērsts klikšķināmā saitē, kas apkopos citu cilvēku ierakstus par attiecīgo tēmu. Eksperti to vērtē kā pozitīvu soli, kas zīmoliem pavērs jaunas iespējas.

[Papildināts 8. - 11. rindkopa]

Hashtag lietošanu sāka popularizēt sociālais portāls Twitter. Šobrīd tos atbalsta tādas vietnes kā Pinterest, Tumblr, Google+, Weibo, LinkedIn un Instagram. «Hashtag ir tikai viens solis, lai ļautu cilvēkiem vienkāršāk atklāt to, ko citi runā par noteiktām tēmām un piedalīties publiskās sarunās,» norāda Facebook.

Sociālais medijs norāda, ka turpmāko mēnešu un nedēļu laikā strādās pie tā, lai jauno pakalpojumu padarītu plašāku un kvalitatīvāku. Facebook lietotāji arī var ierobežot savu hashtag pieejamību citiem portālā esošajiem.

Komentāri

Pievienot komentāru