Ekonomika

Lidostai Rīga uzliek par pienākumu demontēt barjeru, kas ierobežo piekļūšanu taksometru stāvēšanas joslai

Žanete Hāka, 23.03.2017

Jaunākais izdevums

Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments 23.martā atstāja negrozītu Administratīvās apgabaltiesas spriedumu, ar kuru VAS Starptautiskā lidosta Rīga uzlikts par pienākumu viena mēneša laikā no sprieduma spēkā stāšanās dienas demontēt automātisko barjeru, kas atrodas lidostas teritorijā piekļūšanai taksometru stāvēšanas joslai pie lidostas termināļa, kur pasažieri ierodas Rīgā, tas ir, pie atlidošanas jeb tā saucamā zelta kilometra, norāda AT.

Tāpat ar tiesas spriedumu uzdots atcelt 301.ceļa zīmi Iebraukt aizliegts un 842.papildzīmi Izņemot ar lidostas atļaujām. Augstākās tiesas spriedums nav pārsūdzams.

Augstākā tiesa spriedumā analizējusi Lidostas kasācijas sūdzībā minētos argumentus un norādījusi, ka apelācijas instances tiesa spriedumā ir atzinusi, ka lidostas teritorijā Mārupes novada dome nav izveidojusi taksometru stāvvietu, bet lidostai nav tiesību to darīt, līdz ar to strīdus jautājums lietā ir par lidostas īpašumā esošas publiskas lietas izmantošanu, uz kuru ir tiesības ikvienam. Augstākā tiesa spriedumā norādījusi, ka nav izšķirošas nozīmes tam, vai pieteicējs ir taksometra vadītājs vai saimnieciskās darbības veicējs ar atbilstoši normatīvajiem aktiem reģistrētu atļauju uzņēmējdarbības veikšanai, jo tiesības uz publiskas lietas izmantošanu ir ikvienam. Līdz ar to pieteicējam ir no vienlīdzības principa izrietošas tiesības prasīt tādu pašu pieeju publiskas lietasizmantošanai kā citām personām, bet atteikuma saņemšanas gadījumā – tiesības pārbaudīt tiesā šāda iestādes lēmuma tiesiskumu.

Tāpat Augstākā tiesa spriedumā ir atspēkojusi lidostas pretargumentu par nojaucamo barjeru. Augstākajai tiesai nerodas šaubas par to, kuru automātisko barjeru Administratīvās apgabaltiesas spriedumā ir uzdots Lidostai demontēt, jo, vērtējot spriedumu kopumā, ir skaidri un nepārprotami secināms, ka lietā runa ir par strīdus barjeru, proti, par to barjeru, kas ierobežo piekļūšanu taksometru stāvēšanas joslai pie lidostas termināļa, kur pasažieri ierodas Rīgā, tas ir, pie atlidošanas. Vienlaikus Augstākā tiesa spriedumā arī norāda, ka pat gadījumā, ja procesa dalībniekiem ir radušās grūtības ar sprieduma izpildi, tiesa Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā ar savu lēmumu var spriedumu izskaidrot. Līdz ar to kasācijas sūdzībā norādītais arguments par neprecizitātēm sprieduma rezolutīvajā daļā nav pamats konkrētā tiesas sprieduma atcelšanai.

VAS Starptautiskā lidosta Rīga noteica kārtību taksometru novietošanai stāvēšanai lidostas teritorijā. Iebilstot pret šo kārtību, pieteicējs lūdza nodrošināt pieeju taksometru stāvvietai lidostā, kas ir publiska lieta, taču saņēma noraidījumu, jo atbildētājas ieskatā pieteicējam nav konstatējamas subjektīvās tiesības beznosacījumu kārtībā jebkurā laikā un vietā izmantot privātam tiesību subjektam piederošu īpašumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Covid-19 pandēmijas krīze ir īstais brīdis taksometru pakalpojumu sakārtošanai lidostā "Rīga", revīzijā norāda Valsts kontrole (VK).

Revidenti atzīmē, ka taksometru kompāniju cīņai par klientiem starptautiskās lidostas "Rīga" teritorijā ir vairāk nekā desmit gadus sena vēsture. "Lai arī risinājumi ir meklēti, aizvien nav panākts vēlamais rezultāts, lai pasažieri lidostā varētu saņemt drošu, kvalitatīvu un savām vajadzībām atbilstošu pakalpojumu. Ilgus gadus lidosta noteica savu kārtību taksometru pakalpojumu sniegšanai, tomēr šāda pieeja neatbilda normatīviem aktiem, ko likumsakarīgi 2017.gadā pārtrauca tiesas lēmums," pauž revidenti.

Revīzijā arī minēts, lai novērstu lidostā pastāvošo problēmu taksometru pakalpojumu sniegšanā, lidosta konkursā izraudzījās ārpakalpojuma sniedzēju. Vienlaikus vairākkārt tika grozīti un no jauna izdoti normatīvi, bet rezultātu līdz pat 2019.gada septembrim tā arī nebija. Ir arī veiktas normatīvu korekcijas, nosakot lidostas tiesības organizēt taksometru pakalpojumu sniedzēju piekļuvi taksometru līnijai un kritērijus, kuriem atbilstot, pārvadātāji taksometru līnijā var sniegt pakalpojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārstāvju tikšanās ar taksistiem, kuri otrdienas rītā pie dienesta galvenās ēkas Talejas ielā 1, rīkoja piketu, protestējot pret neskaidrajām prasībām taksometru skaitītājiem, notika sakāpinātā gaisotnē, no taksistu puses vairākkārt izskanot pārmetumiem dienesta pārstāvjiem, novēroja aģentūra LETA.

Tostarp tikšanās laikā taksisti VID pārmeta neilgo termiņu taksometru skaitītāju nomaiņai, neieklausīšanos un situācijas nozarē neizpratni, «gestapo metožu» pielietošanu u.c..

Savukārt dienesta pārstāji solīja sākotnēji nepiemērot sodus par laikus nenomainītiem taksometru skaitītājiem, izprotot, ka laika tam nav daudz, bet pieprasījums liels. Tajā pašā laikā no taksistiem VID sagaida informāciju par to, kādā termiņā skaitītājus būs iespējams nomainīt.

Latvijas Taksometru pārvadātāju darba devēju biedrības valdes loceklis Ilmārs Lancers sanāksmes sākumā paziņoja, ka galvenais iemesls piketam ir termiņš taksometru skaitītāju nomaiņai. Tam atvēlēts mēnesis, taču vienīgais uzņēmums, kas nodrošina tehniskajām prasībām atbilstošus skaitītājus, norādījis, ka kapacitāte ir nomainīt 20-25 skaitītājus dienā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Taksometriem rosina ieviest patentmaksu, bet baltajiem numuriem nodokli no apgrozījuma

Zane Atlāce - Bistere, 13.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomikas apjoms taksometru nozarē sasniedz vismaz 80%. Vidēji nozare nodokļu deklarācijās uzrāda tikai 225 eiro (bruto) algu un 66 nostrādātās stundas vienam autovadītājam mēnesī.

Taksometru pakalpojumos tiek izmantotas dažādas metodes, lai ietekmētu skaitītāju rādījumus, piemēram, tiek piemērotas neadekvātas atlaides, līdz pat 90% un neuzrādītu patiesos ieņēmumus. Gandrīz puse Autopārvadājumu direkcijā reģistrēto vadītāju vispār nav reģistrēti kā nodokļu maksātāji. Šie ir tikai daži no galvenajiem rādītājiem, kas apkopoti 2018. gada nogalē veiktajā pētījumā par taksometru nozari Latvijā.

Pētījumu īstenoja biedrība BASE (Business against shadow economy), tā izstrādē piedalījās Ināra Pētersone, Dr. Arnis Sauka un Juris Stinka.

Kā uzsver pētījuma autori, obligāto valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu - avansa maksājumu 130 eiro apmērā par taksometru mēnesī, ieviešana situāciju Latvijas taksometru nozarē būtiski nav ietekmējusi. Proti, atbilstoši Valsts Ieņēmumu dienesta apkopotajai statistikai, neraugoties uz pavisam nelielu nodokļu ieņēmumu pieauguma tendenci, nodokļu apjoms no taksometru nozares ir nesamērojami mazs. Prognozējams, ka 2018.gadā tas varētu veidot aptuveni 3 milj. eiro, t.sk. «algas nodokļi» (valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, iedzīvotāju ienākuma nodoklis, mikronodoklis) 2,3 milj. eiro. «Diemžēl, neraugoties uz likumdevēju un uzraugošo iestāžu centieniem, salīdzinoši nesen pieņemtie likuma grozījumi nav atrisinājuši iepriekš minētās problēmas- mazus nodokļu ienākumus, nesamērīgi zemas uzrādītās algas kā arī dažādas manipulācijas lai neuzrādītu nobraukto kilometru daudzumu. Arī pārvadātāji ar »baltajiem numuriem« nereti turpina sniedz nepilnīgu informāciju vai vispār nesniedz informāciju Valsts ieņēmumu dienestam.», secina BASE pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Situācija taksometru pakalpojumu sniegšanā pie lidostas atlidošanas termināļa nedaudz stabilizējusies; sūdzību skaits par pakalpojumu kvalitāti aug, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pagājis laiks kopš automātiskās barjeras demontāžas un taksometru caurlaižu sistēmas atcelšanas starptautiskās lidostas Rīga teritorijā. Kā jau prognozēja eksperti, tas nesis līdzi arī haosu un cilvēku sūdzību skaita pieaugumu saistībā ar sniegto taksometru pakalpojumu kvalitāti. Novēroti arī konflikti pašu taksometru vadītāju starpā, pat ar Valsts policijas iejaukšanos. Lidostas Rīga Komunikācijas vienības vadītāja Laura Karnīte DB norāda, ka salīdzinājumā ar pirmajām nedēļām pēc tiesas lēmuma situācija ir nedaudz uzlabojusies tādā ziņā, ka vairs nav novērojami masveidīgi ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumi un sastrēgumi pie iebraukšanas stāvvietā un tamlīdzīgi. Jāatgādina, ka Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments marta beigās atstāja negrozītu spriedumu, ar kuru lidostai Rīga tika uzlikts pienākums demontēt automātisko barjeru, kas ierobežo piekļūšanu taksometru stāvēšanas joslai. Tiesa uzdeva arī atcelt ceļa zīmi Iebraukt aizliegts un papildzīmi Izņemot ar lidostas atļaujām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Meklēs risinājumus taksometru haosam lidostā

Elīna Pankovska, Egons Mudulis, 22.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru caurlaižu sistēmas likvidēšana lidostā Rīga radījusi satiksmes haosu; tiek meklēti risinājumi kā situāciju uzlabot, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Līdz ar automātiskās barjeras demontāžu un taksometru caurlaižu sistēmas atcelšanu starptautiskās lidostas Rīga teritorijā, nozares pārstāvji un eksperti pauž bažas, ka tas var radīt haosu, neapmierinātību klientos un, iespējams, veicināt ēnu ekonomiku nozarē. Jau šobrīd lidosta norāda, ka lielais taksometrus skaits, kas vienlaikus mēģina izmantot bijušo, tā dēvēto, taksometru līniju, apgrūtina satiksmi.

Jāatgādina, ka Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments marta beigās atstāja negrozītu spriedumu, ar kuru lidostai Rīga tika uzlikts pienākums demontēt automātisko barjeru, kas ierobežo piekļūšanu taksometru stāvēšanas joslai. Tiesa uzdeva arī atcelt ceļa zīmi Iebraukt aizliegts un papildzīmi Izņemot ar lidostas atļaujām. DB apkopotā citu valstu lidostu pieredze liecina, ka kārtība, kādā tiek sniegti taksometru pakalpojumi to teritorijās, ir dažāda. Savukārt Mārupes pašvaldībā DB uzzināja, ka vairāki taksometru pakalpojumu sniedzēji ir vērsušies pašvaldībā un vēlas saņemt licenci, lai darbotos tās teritorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Taksometru pārvadātāju darba devēju biedrība 3.oktobrī plkst.7.30 pie Valsts ieņēmumu dienesta (VID) galvenās ēkas Talejas ielā 1 organizēs piketu, kurā, protestējot pret VID neskaidrajām prasībām taksometru skaitītājiem, VID tiks aicināts pagarināt termiņu jaunu, tehniskām prasībām atbilstošu, taksometru skaitītāju nomaiņai vismaz uz 6 mēnešiem, informē biedrība.

Latvijas Taksmetru pārvadātāju darba devēju biedrības valdes loceklis Ilmārs Lancers informē, ka 15.septembrī taksometru skaitītāju lietotājiem VID bija izsūtījis informāciju, ka VID vienotajā datu bāzē ir reģistrēts jaunajām tehniskajām prasībām atbilstošs taksometra skaitītājs MICROTAX-06 MTC-06 LE6MEUD85, un aicināja visus taksometru skaitītāju MICROTAX-06 lietotājus sazināties ar taksometra skaitītāja apkalpojošo dienestu SIA Optumplus, un veikt jaunajām tehniskajām prasībām atbilstošas versijas MICROTAX-06 MTC-06 LE6MEUD85 instalēšanu.

«Tā kā līdz pat 2017.gada 1.jūlijam ne VID, ne atestācijas institūcijām nebija skaidrības, vai MK noteikumi, kas regulē kases aparātu lietošanu un to tehniskās prasības ir attiecināmas arī uz taksometru skaitītājiem, par to netika informēti arī taksometru pakalpojumu sniedzēji, kuri bija spiesti ierastajā kārtībā iegādāties un reģistrēt līdz šim tirgū esošos taksometru skaitītāju modeļus. Bez tam, metroloģiskās prasības taksometru skaitītājam ir jau noteiktas Eiropas Savienības un Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos, un pēc analoģijas šādi būtu jābūt definētām arī uz taksometru skaitītājiem attiecināmajām fiskālajām prasībām,» teikts biedrības paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan Valsts ieņēmumu dienests (VID) šobrīd veic aktīvas darbības, lai sakārtotu taksometru pakalpojumu nozari un sekmētu ātrāku jaunajām prasībām atbilstošu taksometru skaitītāju nomaiņu, joprojām lielākā daļa taksometru skaitītāju nav nomainīti pret jaunajām prasībām atbilstošiem.

VID datu bāzē ir kopumā reģistrēti aptuveni 2,3 tūkst. taksometru skaitītāji, no kuriem uz šā gada decembra beigām atbilstoši jaunajām prasībām reģistrēts - 561 taksometru skaitītājs, DB uzzināja VID. Tā pārstāve Evita Teice-Mamaja norāda, ka VID 10 dienu laikā taksometru pakalpojumu sniedzējiem ir nosūtījis 212 vēstules par informācijas sniegšanu saistībā ar uzstādītā taksometra skaitītāja lietošanu un nomaiņu. Ja taksometra skaitītāja lietotājs neatsaucās VID uzaicinājumam un neveic skaitītāja nomaiņu, VID uzsāk administratīvo lietvedību.

«No saņemtajām atbildēm ir secināms, ka vairāki komersanti jau savu darbību ir pārtraukuši, bet taksometra skaitītājs nav noņemts no uzskaites. Lai sakārtotu taksometru pakalpojumu sniedzēju nozari un lietotāji taksometros uzstādītu un lietotu tikai skaitītājus, kuri ir saņēmuši atbilstības apliecinājumu un ir reģistrēti, VID ir uzsācis sadarbību ar Rīgas domes Satiksmes departamentu un vairākām pašvaldībām,» norāda E. Teice-Mamaja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Rinkēvičs: Situācija ar taksometriem Rīgas lidostā kaitē Latvijas reputācijai un iedragā tūrisma nozari

Zane Atlāce - Bistere, 26.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (V) nosūtījis vēstuli vairākām atbildīgajām valsts institūcijām, aicinot risināt «taksometru jautājumu» Rīgas lidostā, liecina ministra Twitter kontā publicētā vēstule.

«Tas ir valsts reputācijas, tūrisma attīstības un investīciju piesaistīšanas jautājums,» norāda E. Rinkēvičs.

Vēstulē ministrs norāda, ka vairākkārt saņēmis rakstiskas un mutiskas sūdzības par taksometru sniegto pakalpojumu kvalitāti no Latvijas iedzīvotājiem un ārvalstu viesiem, kuri ielido starptautiskajā lidostā Rīga.

«Piemēram, no lidostas pasažieriem, īpaši, ārvalstu tūristiem, par braucienu līdz Rīgas centram tiek prasīta nesamērīgi augsta maksa par veikto pārvadājumu. Turklāt pieguļošajā lidostas teritorijā ir vērojams liels skaits taksometru, taču pasažieriem, kuri ielido, nākas ilgstoši gaidīt taksometru,» raksta E.Rinkēvičs.

Ārlietu ministrs norāda, ka ir iepazinies ar 2017.gada 23.marta Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta spriedumu, kas paredz, ka lidostai ir pienākums demontēt automātisko barjeru, kas atrodas lidostas teritorijā piekļūšanai taksometru stāvēšanas joslai pie lidostas termināļa, kur pasažieri ierodas Rīgā jeb pie atlidošanas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Sāk vienotas satiksmes un pasažieru pārvadājumu organizācijas sistēmas ieviešanu lidostā

Db.lv, 13.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilnsabiedrība «Lidostas Satiksme» ir uzsākusi vienotas satiksmes un pasažieru pārvadājumu pakalpojumu organizācijas sistēmas izveidi, un tās pirmā posma ieviešanu lidostas teritorijā, informē uzņēmums.

Tostarp no 13. decembra tiek mainīta transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšanas kārtība lidostas «P1» autostāvvietas «B» brauktuvē, kas uzlabos gan kopējo transporta plūsmu lidostā, gan arī ilgtermiņā ļaus sakārtot lidostas teritorijā strādājošo taksometru pakalpojumu jomu.

Pilnsabiedrība «Lidostas Satiksme» uzvarēja VAS «Starptautiskā lidosta Rīga» atklātajā konkursā «Par pasažieru pārvadājumu pakalpojumu un satiksmes organizēšanas stratēģijas izstrādi VAS «Starptautiskā lidosta Rīga» teritorijā un tās īstenošanu. Pilnsabiedrības uzdevums ir vienotas satiksmes un pasažieru pārvadājumu pakalpojumu organizācijas sistēmas izstrāde un ieviešana lidostas teritorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

KP vadītāja: Problēmas ar taksometriem ir izveidojušās lidostas neizdarības dēļ

LETA, 02.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Problēmas ar taksometru pārvadātājiem starptautiskajā lidostā «Rīga» ir izveidojušās lidostas neizdarības dēļ, pirmdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam «Rīta Panorāma» sacīja Konkurences padomes (KP) vadītāja Skaidrīte Ābrama.

«Manuprāt, tas, kas ir noticis, ir lidostas neizdarība,» teica Ābrama.Viņa norādīja, ka atbilstoši Augstākās tiesas spriedumam lidostai ir jānodrošina taksometriem piekļuve tās teritorijā pēc vienlīdzīgiem nosacījumiem, bet lidosta ir ļāvusi situācijai attīstīties savā gaitā, nesniedzot klientiem pietiekamu informāciju par taksometru pārvadājumiem.

«Konkurence nekad nevar būt par sākumu un iemeslu krāpšanai, bet šeit ir runa par krāpšanas gadījumiem. Krāpšana rodas tikai tad, kad patērētājs nav saņēmis pietiekamu informāciju. Vai jūs esat redzējuši kaut kur informāciju, ka taksometru tarifiem griesti ir atcelti, ka šobrīd taksometrs var prasīt samaksu gan par nobrauktajiem kilometriem, gan par iekāpšanu pēc tā izpratnes un tirgus situācijas? Daudzi patērētāji, kad kāpj taksometrā, pat nepaskatās, kas ir rakstīts uz tā durvīm. Varbūt jau uz durvīm ir rakstīts, ka iekāpšana maksā 10 eiro,» pauda Ābrama.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Aicina taksistus un auto īpašniekus izvairīties no tā saucamajiem "firmu karuseļiem"

Lelde Petrāne, 06.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrija (SM) aicina auto īpašniekus un taksometru vadītājus neuzticēt savus personīgos automobiļus tām taksometru pakalpojumu firmām, kuras varētu būt iesaistītas tā saucamos "firmu karuseļos", kad taksometru uzņēmumi tiek dibināti ātras peļņas gūšanai un pamesti ar nodokļu parādiem.

SM norāda, ka ir izskanējušas vairākas sūdzības no taksometru vadītājiem, kuri savu auto nodevuši turējumā pārvadātājam (t.i. taksometru kompānijai). Iemesls tam ir taksometru kompānijas nenokārtotās saistības ar valsti. Proti, ja taksometru kompānija, izmantojot no taksometru šoferiem turējumā saņemto transportlīdzekli, ir guvusi ienākumus, bet no tiem nav veikusi nodokļu maksājumus – parāds attieksies uz kompāniju, bet ar to saistītie liegumi - uz automobiļu turētāju (īpašnieku).

Parasti šādas problēmas atklājas, kad taksometru firma sniedz iesniegumu, lai anulētu licences kartītes pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru. Pašvaldība un plānošanas reģions pieņem lēmumu tikai pēc tam, kad saņemta informācija no VID un Valsts policijas, vai pārvadātājs samaksājis nodokļus un tam nav administratīvo sodu par taksometru regulējošo noteikumu pārkāpumiem. Tikai tad, kad taksometru kompānija savas saistības pret valsti ir izpildījusi, reģistrā varēs dzēst turētāju - taksometru kompāniju un nomainīt taksometra numura zīmes pret vispārējās lietošanas numura zīmēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

VIDEO: Taksometru nozarē maksājamo nodokļu apmēru samazina, piemērojot atlaides

Elīna Pankovska, 08.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Summa, ko valsts budžetā iemaksājuši taksometru nozares uzņēmumi, ir palielinājusies, tomēr tā varētu būt krietni vien lielāka, trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Lai gan pēdējos gados ir veikta virkne izmaiņu nolūkā uzlabot situāciju taksometru nozarē un pēc iespējas mazināt ēnu ekonomikas īpatsvaru tajā, risināmo jautājumu joprojām netrūkst. 2016. gadā taksometru pakalpojumu sniedzēji valsts budžetā iemaksāja kopumā 1,86 milj. eiro, savukārt pērn šī summa sasniedza 4,25 milj. eiro, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) sniegtā informācija. Tomēr nodokļos nomaksātā summa, iespējams, varētu būt krietni lielāka, ja visi taksometru vadītāji būtu godīgi un drukātu čekus, savukārt pasažieri tos arī prasītu. Ja agrāk notika iejaukšanās pašā taksometru skaitītājā, tad šobrīd maksājamo nodokļu apmērs tiek samazināts, piemērojot atlaides (skatīt pievienoto video - red.). Proti, negodīgie taksometru vadītāji iekasē, piemēram, pilnus desmit eiro par braucienu, neizsitot čeku, ja pasažieris to neprasa. Pēc pasažiera izkāpšanas tiek piemērota 70% atlaide skaitītājā un čeks izsists vien par 30% no summas. Tātad arī nodokļi tiek aprēķināti par trīs no desmit eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru vadītāju reģistrā šobrīd ir reģistrēti 4520 transportlīdzekļu vadītāji, kuri ir tiesīgi vadīt taksometru vai veikt pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili, informē Autotransporta direkcija.

Reģistrēto vadītāju skaits pusgada laikā ir pieaudzis par 87%. Vadītāju reģistrāciju un izslēgšanu no Taksometru vadītāju reģistra veic Autotransporta direkcija.

No 2018. gada 1. jūnija pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru vai vieglo automobili drīkst nodrošināt tikai Taksometru vadītāju reģistrā reģistrēti vadītāji. Šī gada 1. jūnijā reģistrēti bija 2420 autovadītāji, un pusgada laikā reģistrēto vadītāju skaits ir pieaudzis par 87%, sasniedzot 4520 transportlīdzekļu vadītājus (vadītāju reģistrācijas dinamiku skatīt 1. attēlā). Autotransporta direkcijas rīcībā esošā informācija liecina, ka vadītāju skaita straujais pieaugums ir saistīts jaunajām prasībām taksometru pārvadājumos un pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili pakalpojuma attīstību un popularitātes kāpumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ekonomikas ministrs: Taksometru pārvadājumos ir jābūt stingram regulējumam

LETA, 03.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru pārvadājumos ir jābūt stingram regulējumam, otrdien intervijā LNT raidījumam «900 sekundes» atzina ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens (V).

«Esmu pārliecināts, ka ir jābūt striktam regulējumam,» teica ministrs, piebilstot, ka tostarp ir jābūt noteiktiem taksometru pakalpojumu cenu griestiem, kā arī ikvienā taksometrā būtu nepieciešams uzstādīt ierīci, kas pirms brauciena informē par provizorisko maksu, kuru klients var akceptēt vai nē.

Tāpat Ašeradens norādīja - nav pieļaujams, ka taksometru pārvadātāju klienti tiek atstāti bezpalīdzīgi. «Visi šeit ir sapinušies meistarībā. No vienas puse mēs sakām, ka ir jābūt brīvam tirgum, arī Administratīvā tiesa attiecībā uz lidostu »Rīga« ir lēmusi, ka tirgum ir jābūt pilnīgi brīvam, bet vienā brīdī mēs atstājam klientu pilnīgi bezpalīdzīgi,» teica ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pilnveido pasažieru pārvadājumu ar taksometriem jomas tiesisko regulējumu

Rūta Lapiņa, 02.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2.novembra Valsts sekretāru sanāksmē pieteikti divi jauni Satiksmes ministrijas izstrādāti noteikumu projekti, kas nosaka kārtību kādā veicami pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru un prasības speciālās atļaujas jeb licences saņemšanai un par valsts nodevu par speciālās atļaujas izsniegšanu komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu, informē Satiksmes ministrijas (SM) Sabiedrisko attiecību speciāliste Ilze Greiškalna.

Grozījumi Autopārvadājuma likumā, kas stāsies spēkā 2018.gada 1.martā nosaka, ka licences pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometriem turpmāk izsniegs republikas pilsētas domes un plānošanas reģioni. Noteikts, ka plānošanas reģiona izsniegtā licence nedod tiesības veikt pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru republikas pilsētas teritorijā un otrādi – republikas pilsētas izsniegtā licence nedod tiesības veikt pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru pārējā plānošanas reģiona teritorijā.

Ministrijā skaidro, ka licence dod tiesības nogādāt pasažieri uz jebkuru citu vietu ārpus republikas pilsētas vai pārējās plānošanas reģiona teritorijas, kurā saņemta licence. Noteikumu projekts nosaka prasības plānošanas reģiona un republikas pilsētas speciālās atļaujas saņemšanai, kārtību, kādā veicami pasažieru pārvadājumi ar taksometru, taksometru radītā vides piesārņojuma ierobežojumus un siltumnīcefekta gāzu emisiju apjomu plānošanas reģionos, kā arī Valsts ieņēmumu dienestam sniedzamās informācijas apjomu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centieni sakārtot taksometru nozari pagaidām nav vainagojušies ar īpašiem panākumiem; ēnu ekonomikas īpatsvars nozarē joprojām saglabājas rekordaugsts.

Pēdējos gados atbildīgās iestādes un taksometru nozares pārstāvji dažādi mēģinājuši sakārtot taksometru nozari. Veikti arī grozījumi normatīvajā regulējumā, tomēr rezultāts nav vainagojies ar lieliem panākumiem. Jaunākie Finanšu ministrijas (FM) un biedrības Business against shadow economy (BASE) pētījumu dati liecina, ka taksometru nozarē ēnu ekonomikas īpatsvars joprojām saglabājas augstā līmenī, veidojot 80% apmēru. BASE savā pētījumā ir secinājusi, ka 130 eiro valsts sociālās apdrošināšanas obligātās ikmēneša minimālās iemaksas (VSAOI) ieviešana taksometriem ar dzeltenajiem numuriem nav atrisinājusi izvairīšanos no nodokļu nomaksas. Drīzāk šīs iemaksas radot problēmas nodokļa personificēšanai un sadalei. Arī taksometru skaitītāji nenodrošina pilnīgu ieņēmumu uzskaiti, bet kontrole un sodi ir neefektīvi. Nozarei esot arī daudz nesaprotamu birokrātisku prasību. Savukārt attiecībā uz vieglo komerctransportu, kas veic pasažieru pārvadājumus (baltie numuri), atklājies, ka nav pieejama informācija par to apgrozījumu, pārvadātāju ieņēmumiem, kā arī pārvadātāji nesniedz informāciju vai arī tā ir nepilnīga. Tirgū darbojas ārvalstu platformas, kuras nav iespējams kontrolēt. BASE arī izstrādājusi priekšlikumus, kā varētu sakārtot nozari. Tos tuvākā laikā plānots virzīt tālāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

KP: Konkrēta ieteicamā maksa par braucienu taksometrā rada cenu paaugstināšanas riskus

LETA, 05.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome uzskata, ka Latvijas Taksometru arodbiedrības lēmums ieviest konkrētu ieteicamo maksu par braucieniem atsevišķos maršrutos, var radīt risku, ka šāds ieteikums var kalpot par iemeslu nepamatotai cenu paaugstināšanai un saskaņošanai, īpaši to taksometru pārvadātāju vidū, kas šos braucienus var veikt un veic par lētāku maksu, aģentūru LETA informēja Konkurences padome.

Konkurences padome norādīja, ka izmaksas, kas veido tarifu, katram pārvadātājam atšķirībā no automašīnu veida, nolietojuma, skaita, tehniskā stāvokļa, vadītāju darba algām utt. var būtiski atšķirties. Līdz ar to katram pārvadātājam tarifs arī ir atšķirīgs.

Konkurences padome informēja, ka konkurences tiesību praksē viens no biežāk izplatītajiem aizliegtu vienošanos veidiem skar nozaru asociāciju lēmumus vai vienošanās par cenām. Lai arī maksimālo cenu noteikšana pati par sevi neierobežo godīgu konkurenci un pat aizsargā patērētāju, neliekot tam pārmaksāt un vienlaikus saglabājot cenu dažādību, tomēr minētajā gadījumā ir rūpīgi jāvērtē risks, vai arodbiedrības biedri ar zemākām reālajām izmaksām par braucieniem šīs vienošanās rezultātā nepamatoti nepaaugstina cenas līdz minētajam līmenim, tādējādi faktiski īstenojot aizliegtu vienošanos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Taxify: Situācija lidostā grauj Rīgas tēlu un rada haosu nozarē

Dienas Bizness, 29.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēmums Rīgas lidostas terminālī ļaut iebraukt jebkuram taksometru pakalpojumu sniedzējam grauj Rīgas tēlu un rada haosu nozarē kopumā, uzskata taksometru izsaukšanas platformas Taxify pārstāvis Latvijā Juris Krūmiņš.

«Potenciālās negatīvās situācijas uzskatam par pārāk lielu risku. Šī iemesla dēļ Taxify iekšējā politika paredz, ka sistēmā esošajiem vadītājiem ir aizliegts iebraukt lidostas maksas terminālī un tur gaidīt pasažierus un potenciālos klientus. Pasažieru uzņemšana notiek tikai lidostas augšējā stāvā un tikai gadījumā, ja klients ir izsaucis taksometru, izmantojot aplikāciju. Taxify interesēs noteikti nav vadītāju pastāvīga darbība lidostas terminālī, jo tā nav mūsu prioritāte. Šobrīd manāmi pietrūkst vienotu kvalitātes standartu, kas kontrolētu taksometru darbību lidostas teritorijā, un tas grauj nozares reputāciju kopumā. Ilgtermiņā mēs noteikti atbalstītu risinājumu, kas sakārtotu šo vidi,» komentē J.Krūmiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) nosūtījis vēstules Rīgas domes Satiksmes departamentam, Rīgas pašvaldības policijai, kā arī vairākām citām pašvaldībām, aicinot uzsākt taksometru skaitītāju pārbaudes taksometros. Paredzams, ka pirmie kontroles pasākumi vārētu notikt jau tuvākajā laikā.

Vairumam taksometru pārvadājumu nozares uzņēmumu bija jāveic skaitītāju nomaiņa līdz šī gada 13.oktobrim, bet pārējiem - līdz 13.decembrim. Taksometru skaitītāju nomaiņas procesā VID ir sadarbojies ar taksometru nozari, konsultējot par jaunajām prasībām un meklējot risinājumu optimālam skaitītāju nomaiņas procesam.

Nodokļu maksātāji, tajā skaitā - taksometru nozares uzņēmumi - drīkst lietot tikai tādas elektroniskās ierīces un iekārtas, kuras atbilst normatīvajos aktos noteiktajām tehniskajām prasībām un kurām ir veikta atbilstības pārbaude.

«Apzinoties, ka skaitītāju nomaiņas process ir saistīts arī ar citu šo nozari reglamentējošo prasību izpildi, piemēram, taksometru skaitītāju verificēšanu, piedāvājām komersantiem iespēju darīt to pakāpeniski, atbilstoši apkalpojošo dienestu un verifikācijas institūciju kapacitātei, vienojoties par skaitītāju nomaiņas grafiku. Diemžēl jāatzīst, ka komersanti šo pretimnākšanu izmantoja visai kūtri, un viņu zemā aktivitāte neliecināja par vēlmi ievērot normatīvo aktu prasības un sekmēt godīgu konkurenci. Tādēļ tuvākajā laikā sadarbībā ar Rīga Domi un Rīgas pašvaldības policiju uzsāksim pasākumus, lai nodrošinātu prasībām atbilstošu taksometru skaitītāju lietošanu,» norāda VID Nodokļu kontroles pārvaldes direktore S.Kārkliņa-Ādmine.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumus Rīgas lidostā, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, plānots noteikt maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas vai cita starptautiskas nozīmes transporta infrastruktūras objekta un ieviest brauciena priekšapmaksu.

Kā aģentūru LETA informēja Saeimas Preses dienestā, Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija šodien nolēma virzīt galīgajam lasījumam Saeimā grozījumus Autopārvadājumu likumā.

Plānots, ka brauciena priekšapmaksu varēs veikt tiešsaistē vai klātienē lidostā. Lai strādātu speciālajā zonā lidostā, taksometram būs jānodrošina iespēja klientam norēķināties ar šādu iepriekš iegādātu brauciena "vaučeru". Arī maksimālais tarifs attieksies uz ikvienu taksometru, kurš nodrošina pakalpojumu no lidostas. Tarifa griestus un darbības zonas, kā arī maksimālo papildmaksu par braucienu noteiks Ministru kabinets. Savukārt tie pārvadātāji, kas darbojas caur aplikāciju, jau šobrīd brauciena summu norāda tai brīdī, kad klients piesaka pakalpojumu, sprieda deputāti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Konkursā par satiksmes organizēšanu lidostā pieteicies viens pretendents

Elīna Pankovska, 23.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkursā par pasažieru pārvadājumu pakalpojumu un satiksmes organizēšanas stratēģijas izstrādi VAS Starptautiskās lidosta «Rīga» teritorijā iesniegts viens piedāvājums, kurš šobrīd tiek vērtēts, DB pastāstīja lidostas Komunikācijas vienības vadītāja Laura Karnīte.

Viņa skaidro, ka atbilstoši nolikuma nosacījumiem vērtēšana tiks veikta 30 dienu laikā, bet lidostai ir tiesības nepieciešamības gadījumā vērtēšanas periodu pagarināt līdz pretendenta piedāvājuma maksimālajam derīguma termiņam – 120 dienas.

DB jau rakstīja, ka šobrīd lidostas Rīga teritorijā tiek sniegti dažāda veida pasažieru pārvadājumu pakalpojumi, tai skaitā - starppilsētu un tālsatiksmes autobusu, mikroautobusu, pilsētas satiksmes autobusu un taksometru pakalpojumi. «Konkursa uzvarētājam jāizstrādā stratēģija par kopējo pasažieru pakalpojumu organizēšanu lidostas teritorijā, ietverot arī taksometru pakalpojumu pieejamību lidostas klientiem,» iepriekš apstiprināja lidostas komunikācijas projektu vadītājs Edgars Vilcāns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien, 28.septembrī, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Autopārvadājumu likumā, kas paredz ieviest kopbraukšanas pakalpojuma regulējumu, kā arī pilnveidot taksometru un autoostu darbību.

Kopbraukšana noteikta kā pasažieru komercpārvadājums ar vieglo automobili, kurā ir ne vairāk kā četras pasažieru sēdvietas. Tas būs pakalpojums ar vieglo automašīnu līdztekus pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru. Šādu pakalpojumu varēs piedāvāt, pieprasīt un apstiprināt, izmantojot tikai elektronisko sakaru līdzekļus tiešsaistē tīmekļvietnē vai mobilajā aplikācijā. Apmaksāt šādu pakalpojumu varēs tikai bezskaidrā naudā. Jaunais regulējums stāsies spēkā nākamā gada 1.martā. Praktisko kārtību kopbraukšanas pakalpojumam noteiks valdība.

Viedoklis: Uber, līdzīgi kā Taxify, ir korporatīvās identitātes krīze

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Nozares sakārtošanai veidos taksometru vadītāju reģistru

Zane Atlāce-Bistere, 20.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija trešdien, 20.septembrī, noslēdza darbu pie grozījumiem Autopārvadājumu likumā, kas paredz ieviest kopbraukšanas pakalpojuma regulējumu, kā arī pilnveidot taksometru un autoostu darbību, informē Saeimas Preses dienests.

Likumprojekts paredz kopbraukšanu noteikt kā pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili, kurā ir ne vairāk kā četras pasažieru sēdvietas. Tas būs pakalpojums ar vieglo automašīnu līdztekus pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru. Šādu pakalpojumu varēs piedāvāt, pieprasīt un apstiprināt, izmantojot tikai elektronisko sakaru līdzekļus tiešsaistē tīmekļvietnē vai mobilajā aplikācijā. Apmaksāt šādu pakalpojumu varēs tikai bezskaidrā naudā. Jaunais regulējums stāsies spēkā nākamā gada 1.martā, informē Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētājs Romāns Naudiņš. Praktisko kārtību kopbraukšanas pakalpojumam noteiks valdība.

Ar taksometru rezervēšanas problēmām interneta vidē, izmantojot tādas lietotnes kā Uber, Taxify un citas, saskaras ne tikai Latvijā, bet arī citur Eiropas Savienībā, norāda R.Naudiņš. «Riski galvenokārt ir saistīti ar to, ka taksometra pakalpojumus var sniegt privātpersonas bez atbilstošas vadītāju kvalifikācijas ar privātajām automašīnām, kā arī nodokļu nomaksa šiem pakalpojumiem ir neskaidra. Tādējādi komisija pēc ilgstoša, bet aktīva darba ir panākusi, ka kopbraukšanas pakalpojums tiks regulēts. Arī nodokļu administrācijas uzraugi deputātiem apliecinājuši, ka līdz ar jauno regulējumu nodokļu nomaksa kopbraukšanas pakalpojumiem kļūs skaidra un būs uzraugāma. Lai sakārtotu taksometru nozari, plānots veidot vienotu publiski pieejamu taksometru vadītāju reģistru,» uzsver R.Naudiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Taksometru Barona iela

Raivis Bahšteins, DB galvenās redaktores vietnieks, 11.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Barojot konkurenci, badinās kvalitāti. Šāds rezultāts, visticamāk, gaidāms pēc Administratīvās apgabaltiesas lēmuma, kas, veicinot tirgus brīvību taksometru pārvadājumu nozarē, vienlaikus var spēcīgi ietekmēt starptautiskās lidostas Rīga pasažieriem piedāvāto taksometru pakalpojumu kvalitātes līmeni.

Līdz šim lidosta bija kā drošības saliņa, kur nebija novērojams tradicionālais bardaks un vilku likumi, kas ir pamatā, piemēram, taksometru stāvvietām pie Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas, Prāgas ielā pie autoostas vai Vecrīgā. Tur pilsētas viesiem tiek demonstrēta treniņbikšu kultūra plašā nozīmē, tostarp apkrāpjot braucējus un/vai smagi un ilgstoši apejot Valsts ieņēmumu dienestu. Lidostā taksometru rinda ir izjaukta un padarīta par ikvienam pieejamu stāvvietu, un tāpēc šajās dienās tur pēc inerces vēl veidojas haotiska taksometru rinda, tiek skrāpēti vāģu sāni, veidojas burzma pie izbraukšanas barjeras, taksometru vadītāji ir stresā un braucēji tāpat, bet lidostas administrācija šo tirgus rīta stundu atgādinošo ainiņu novēro ar lielām bažām. Haoss, kas ar tiesas lēmumu izveidots pie Baltijā nozīmīgākās lidostas, tomēr ir tikai blakne kopējai kaitei, kas gadiem nemainīgi saēd taksometru nozari no iekšpuses. Tas, ka taksometru vadītāji jāuzlūko kā potenciālie noziedznieki, ir sekas. Kāpēc baltie zvirbuļi ir legālie pakalpojuma sniedzēji, nevis nelegālie vai puslegālie, kuri gadu no gada atjauno licences, taču nodokļos samaksā neko vai gandrīz neko? Kāpēc galvaspilsētā licences izsniedz tiem, kam pat nevar uzticēt ārzemnieku pēcpuses? Tādējādi šis nav stāsts tikai par tirgus dalīšanu, bet arī to, kā sakārtot nozari un kāpēc pastāv taksometru «kompānijas», kurām Rīgas dome izsniegusi licences bez sajēgas par to, kādu kaitējumu šie utu kantori nodarīs pilsētas tēlam. Šai nelāgajai tradīcijai ir vēsturisks pamats, jo regulējums ir paviršs – lai kļūtu par taksometra vadītāju nepieciešama vien autovadītāja apliecība un 21 gada sasniegšana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Izstrādātie noteikumi privāto vadītāju darbību nevis atvieglo, bet apzināti nosaka ievērojami sarežģītākas prasības nekā taksometriem, uzskata uzņēmums.

Pretēji sākotnējai iecerei nodrošināt iespēju pasažieru pārvadājumu pakalpojumus veikt arī privātpersonām, pašreiz Satiksmes ministrijas piedāvātie noteikumi, kas to regulētu, ir pretrunā ar Saeimas pieņemto Autopārvadājumu likumu. Taksometru izsaukšanas platforma Taxify paredz iespēju pamest Latvijas tirgu, ja plānotais regulējums stāsies spēkā bez izmaiņām.

«Jaunais noteikumu projekts paredz, ka, lai brīvajā laikā īstenotu šādu darbības veidu, ir jāreģistrē uzņēmums, jāsaņem uzņēmuma un automašīnas licence, kā arī jāmaksā sociālais nodoklis, lai vispār šādu licenci saņemtu, un tas viss sastāda ievērojamas izmaksas. Šajā gadījumā vairs nav atšķirības starp taksometru un individuālo automašīnas vadītāju pakalpojumu, un līdz ar to pilnībā zūd pieņemtā likuma jēga,» komentē Taxify vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš. Viņš arī uzsver, ka privāto vadītāju regulējums ir būtisks, lai kopumā sakārtotu pasažieru pārvadājumu nozari Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru