Transports un loģistika

Lietuvas uzņēmēju konfederācijas vadītājs: Latvijas reputācija korupcijas jomā apdraud Rail Baltic projektu

LETA, 21.07.2016

Jaunākais izdevums

Lietuvas uzņēmējdarbības konfederācijas prezidents Valds Sutkus izteicis bažas par ātrgaitas dzelzceļa līnijas projekta Rail Baltic caurskatāmību, ņemot vērā ziņas par augsta līmeņa korupcijas gadījumiem Latvijā. Viņš paudis viedokli, ka projekta centrālajam koordinatoram RB Rail «varētu uzticēt tikai stratēģiskās funkcijas, nevis paša projekta īstenošanu».

Komentārā, kuru publicējis portāls Delfi.lt, Sutkus uzsver, ka šis projekts, kas savienos trīs Baltijas valstis ar Rietumeiropu, nebūtu iespējams bez Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļiem. Viņš atgādina, ka projekta kopējā summa saskaņā ar dažādām aplēsēm varētu sasniegt četrus līdz piecus miljardus eiro.

«Taču, lūdzot piešķirt līdz 85% no projekta īstenošanai nepieciešamajiem līdzekļiem, mums skaidri jāapzinās, ka šo līdzekļu izmantojuma caurskatāmībai tiks pievērsta nepieredzēti liela uzmanība. Procedūru pārkāpumi vai pat mazākā ēna var pamudināt ES institūcijas novirzīt līdzekļus tām valstīm, kurām jau ir pieredze šādu projektu īstenošanā un kuras neraisa aizdomas attiecībā uz projektu caurskatāmību,» raksta Sutkus.

«Tas, ka triju Baltijas valstu kopuzņēmums, kurš administrēs Rail Baltica projektu, izveidots Latvijā, kurā korupcijas līmenis ir augstākais kaimiņvalstu vidū, vedina domāt par riskiem un meklēt iespējas tos ierobežot,» spriež Lietuvas uzņēmēju konfederācijas vadītājs. «Vai esam gatavi uzticēt miljardiem eiro kaimiņvalstij, kuras nacionālās dzelzceļa kompānijas vadītājs tiek turēts aizdomās par kukuļņemšanu un kurai kritiku par naudas atmazgāšanu un korupciju nežēlo arī starptautiskās organizācijas?»

Latvijas vārds starptautiskos korupcijas skandālos cilāts ne vienreiz vien, viņš raksta, pieminot gan VAS Latvijas Dzelzceļš (LDz) bijušo vadītāju Uģi Magoni, gan Latvijai adresēto kritiku par plaša mēroga naudas atmazgāšanu ar Latvijā darbojošos banku palīdzību.

«Problēmas vēl vairāk saasina nepietiekami stingrā likumdošana korupcijas apkarošanas jomā un nebeidzamie skandāli ap Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB), kura darbību paralizējušas iekšējās intrigas,» norāda Sutkus.

«Lai gan pēdējā laikā pieņemti stingrāki likumi, tomēr trūkst gribas tos īstenot un noteikt sankcijas. Pie tādiem atzinumiem nonākuši starptautiskie eksperti,» viņš klāsta, pieminēdams, ka pērn Transparency International korupcijas uztveres indeksa ziņā Latvija palikusi aiz Lietuvas un Igaunijas un progress valstī neesot vērojams, jo korupcijas apkarošanas institūcijas aizņemtas ar jau minētajām intrigām.

Lietuvas uzņēmēju konfederācijas vadītājs atsaucies arī uz starptautiskās asociācijas TRACE International ekspertu un ASV analītiskā centra Rand Corporation korupcijas vērtējuma indeksu, kas, pēc viņa vārdiem, liecina, ka augstākais korupcijas līmenis Baltijas valstīs ir Latvijā, savukārt Lietuvas ierēdņi ņem vismazāk kukuļu.

«Interesanti, ka Lietuvā, Latvijā un Igaunijā aptaujātie uzņēmēji atšķirīgi vērtē savu pieredzi šajā jomā,» raksta Sutkus. «Mūsu valstī un Igaunijā uzņēmēji lielākoties tikai noskārš, ka konkurenti uzvar konkursos un iegūst līgumus ar koruptīvu mehānismu palīdzību, bet tiešā veidā ar šādu situāciju saskaras reti, toties Latvijā daudz vairāk uzņēmēju atzīst, ka ar korupciju saskārušies tiešā veidā.»

Šaubas par RB Rail AS gatavību caurskatāmi pārvaldīt projekta līdzekļus raisa arī tas, ka līdz 2020.gadam Latvija plānojusi Rail Baltica projekta darbus tikai ap Rīgu un atzarā līdz lidostai, kamēr Lietuva jau izbūvējusi Eiropas platuma sliežu ceļu no Polijas robežas līdz Kauņai un sākusi projektus no Kauņas Latvijas virzienā, viņš uzskata.

«Tāda attieksme pret Rail Baltica projekta īstenošanu un Latvijas reputācija korupcijas kontekstā raisa bažas par Rail Baltica līdzekļu izmantojuma caurskatāmību iepirkumu konkursu izsludināšanā un būvuzņēmēju izvēlē, un tas var dot triecienu šim projektam ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā,» izteicies Lietuvas uzņēmēju konfederācijas vadītājs.

Baltijas valstu kopīgā auditoru darba grupa, kurā pārstāvēta arī Valsts kontrole un Atklāto iepirkumu dienests, par vienu no galvenajiem Rail Baltic projekta riska faktoriem uzskata kopuzņēmumu RB Rail, viņš norāda, secinot, ka «šādos apstākļos Lietuvai jācenšas panākt, lai starptautiskie projekta iepirkumu konkursi tiktu rīkoti nevis ar kopuzņēmuma starpniecību, bet katrā valstī atsevišķi».

Pēc Sutkus vārdiem, Lietuva jau pierādījusi, ka tai ir pieredze caurskatāmā un atbildīgā šāda līmeņa projektu īstenošanā, savukārt Latvijai šādas pieredzes trūkst.

Rail Baltica 1 projekta posmu no Lietuvas un Polijas robežas līdz Kauņai sekmīgi īstenoja Lietuvas uzņēmumi, būvdarbu konkursus rīkoja Lietuvos geležinkeliai, projekts tika sadalīts daļās un tā īstenošanā pēc vairākiem konkursiem kopumā iesaistījās 35 Lietuvas uzņēmumi, nodarbinot tūkstošiem darbinieku, viņš raksta.

«Krietni ieilgušās sarunas par triju valstu kopuzņēmuma RB Rail pārvaldes struktūru izveidi un atklāto iepirkumu procedūru saskaņošanu liek domāt, ka šajā latviešu vadītājā uzņēmumā ir pārāk daudz interešu konfliktu un tam varētu uzticēt tikai stratēģiskās funkcijas, nevis paša projekta īstenošanu. Atstājot konkursu rīkošanu un līgumu parakstīšanas tiesības tikai vienas valsts uzņēmuma rokās, pieaugtu tendenciozu iepirkumu risks, bet Lietuvas uzņēmējiem no starptautisko pasūtījumu miljardiem, iespējams, paliktu pāri tikai druskas,» spriež Sutkus.

«Īstenojot lielāko infrastruktūras projektu neatkarīgās Lietuvas vēsturē, mums jābūt stāvokļa saimniekiem un jāliek lietā sava pieredze un zināšanas, lai šis projekts tiktu īstenots caurskatāmi un atbildīgi un labumu no tā sajustu mūsu uzņēmēji un sabiedrība,» viņš secina.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja vairākums akcionāru neuzticas projektu Rail Baltica īstenojošā Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail vadītājai Baibai Rubesai, viņai būtu jāatkāpjas no amata, paziņojis Lietuvas satiksmes ministrs Roks Masjulis dienu pirms RB Rail padomes sēdes, kurā tiks lemts par to, vai Rubesa var palikt amatā.

«Neprognozēju, kāds būs lēmums. Es ne īpaši gribu iejaukties uzraudzības padomes darbā, jo [padomē] ir profesionāļi. Sniegšu tikai vispārīgu komentāru - korporatīvās pārvaldības princips paredz, ka vadītājam ir jāuzticas. Šajā gadījumā no trim akcionāriem divi ir izteikuši neuzticību, bet vadītājs turpina strādāt. Es to uzskatu par neatbilstību korporatīvās pārvaldības principiem,» ziņu aģentūrai BNS teica Masjulis.

Tomēr viņš uzsvēra, ka projekts un tā veiksmīga īstenošana ir svarīgāka par vadītāju, un darbam ir jāturpinās.

«Ir patiešām svarīgi netērēt nevienu dienu, nestrādājot un strīdoties. Darbam jāturpinās. Ko gan lai dara, ja vadītāja ir ieķērusies krēslā,» sacīja Lietuvas satiksmes ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Lietuvā korupcijas lietā aizturēts arī būvuzņēmuma Kauno tiltai vadītājs

LETA--BNS, 03.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvā augsta līmeņa korupcijas lietā otrdien aizturēts arī ceļu un tiltu būves uzņēmuma "Kauno tiltai" valdes priekšsēdētājs un ģenerāldirektors Alds Rusevičs.

To trešdien ziņu aģentūrai BNS apstiprināja Lietuvas Ģenerālprokuratūras preses sekretāre Elena Martinoniene.

Īpašās izmeklēšanas dienesta pārstāve sabiedrisko sakaru jautājumos Renata Ķebliene aģentūrai BNS apstiprināja, ka Rusevičs ir viens no aizdomās turētajiem lietā, tomēr atteicās sniegt konkrētāku informāciju, par ko viņš tiek turēts aizdomās.

"Kauno tiltai" pārstāve sakariem ar presi Ģiedre Samuļonīte-Lekavičiene sacīja, ka nevarot pateikt, kur atrodas Rusevičs.

"Pašlaik man nav informācijas par to, kur ir mūsu vadītājs, es nevaru to pateikt," viņa sacīja aģentūrai BNS.

"Kauno tiltai" pārstāve arī teica, ka otrdien Rusevičs bijis darbā un piedalījies kratīšanā, kas veikta uzņēmumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Lietuva parakstījusi vienošanos par Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes modeli

Žanete Hāka, 08.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valsts dzelzceļa kompānija Lietuvos geležinkeliai parakstījusi līgumu par Rail Baltic/Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes modeli (Agreement on the Contracting Scheme for the Rail Baltic/Rail Baltica), informē Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail pārstāve Ilze Rassa.

Līdz ar to visas deviņas līgumslēdzējas puses – RB Rail, Igaunijas Republikas Ekonomikas un komunikāciju lietu ministrija, Latvijas Republikas Satiksmes ministrija, Lietuvas Republikas Transporta un komunikācijas ministrija, Rail Baltic Estonia OU, Igaunijas Tehniskais regulators, Eiropas Dzelzceļa līnijas, Rail Baltica Statyba UAB, Lietuvos Geležinkeliai AB – ir parakstījušas dokumentu, noslēdzot formālo līguma apstiprināšanas procesu.

Līdz ar līguma parakstīšanu, RB Rail AS valde uzsāk darbu pie nepieciešamo mehānismu izstrādes, lai ieviestu līgumā noteiktos principus. Tas ir īpaši būtiski, lai varētu iekļauties projektā noteiktajā īstermiņa un vidēja termiņa laika grafikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 24.aprīlī sākas Rail Baltica projektam veltīts divu dienu starptautisks pasākums Rail Baltica Global Forum 2017 - Building A New Economic Corridor, kura laikā skatīs Rail Baltica ekonomisko potenciālu, iepirkumu politiku un organizāciju.

Forumu organizē RB Rail AS, trīs Baltijas valstu kopuzņēmums, ar trīs projekta nacionālo ieviesējorganizāciju – Rail Baltic Estonia, Eiropas Dzelzceļa līnijas un Rail Baltica statyba atbalstu.

Abu dienu pasākumu norisi ikvienam interesentam iespēja vērot tiešsaistē interneta vietnē railbaltica.org/forum.

Pirmā pasākuma diena veltīta diskusijām par Rail Baltica infrastruktūras potenciālo iespēju kļūt par katalizatoru jauna ekonomiskā koridora izveidē. Pasākuma laikā pirmo reizi prezentēs Rail Baltica Globālā projekta izmaksu un ieguvumu analīzi. Turklāt pasākumā runās par biznesa un pasažieru interesi ne tikai par Rail Baltica projektu, bet arī par citiem līdzīgiem šāda līmeņa projektiem Eiropā. Pasākumā piedalīsies augsta līmeņa amatpersonas un viedokļu līderi no Igaunijas, Latvijas, Lietuvas, Polijas, Somijas, ES Komisijas un Parlamenta. Foruma otrā diena jeb Projekta piegādātāju diena, 25. aprīlis, būs īpaši veltīts projekta iepirkumu tēmai, un tajā piedalīsies turpat 200 uzņēmumi no 18 pasaules valstīm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Edvīns Bērziņš iecelts par RB Rail AS padomes priekšsēdētāju

Lelde Petrāne, 23.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par dzelzceļa līnijas Rail Baltic/Rail Baltica projekta koordinatora, Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail AS jauno padomes priekšsēdētāju iecelts Latvijas pārstāvis, VAS Latvijas Dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš, kurš šajā amatā nomaina Lietuvas valsts pārstāvi, UAB Rail Baltica statyba direktoru Daiņu Budri (Dainius Budrys).

E. Bērziņš informē, ka patlaban padomes galvenais uzdevums ir «kvalificētas un profesionālas RB Rail AS valdes četru valdes locekļu sastāvā izveide, nodrošinot efektīvu, pilnvērtīgu tehnisko, finanšu un operatīvo jautājumu vadību. Tāpat būtiski ir koordinēt un saskaņot darbības visās trijās Baltijas valstīs projekta Rail Baltic/Rail Baltica sekmīgai īstenošanai».

2017. gadā par padomes priekšsēdētāja vietniekiem ir kļuvuši Igaunijas valsts pārstāvis, OU Rail Baltic Estonia padomes loceklis Anti Mopels (Anti Moppel) un Lietuvas valsts pārstāvis, UAB Rail Baltica statyba valdes loceklis Danieļus Dolgihs (Danielius Dolgich). Pārējie RB Rail AS padomes locekļi ir VAS Latvijas dzelzceļš juridiskās direktores vietniece administratīvajos jautājumos Vineta Rudzīte no Latvijas, OU Rail Baltic Estonia padomes loceklis Indreks Oravs (Indrek Orav) no Igaunijas un līdzšinējais padomes priekšsēdētājs Daiņus Budris no Lietuvas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lietuvā un Igaunijā dibinātas RB Rail AS filiāles

Zane Atlāce - Bistere, 27.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltic/Rail Baltica projekta veiksmīgai īstenošanai tā koordinators, Latvijā reģistrētais trīs Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS, dibinājis filiāles Lietuvā un Igaunijā.

2016. gada decembra sākumā Lietuvā un Igaunijā tika reģistrētas kopuzņēmuma RB Rail AS filiāles. Lietuvā 2016. gada 6. decembrī tika reģistrēta filiāle RB Rail AS Lietuvos filialas, bet 2016. gada 14. decembrī Igaunijā oficiāli tika reģistrēta filiāle RB Rail AS Eesti filiaal. Jaunizveidoto filiāļu mērķis ir sekmēt veiksmīgu RB Rail AS darbību Rail Baltic/Rail Baltica projekta ieviešanā.

Filiāles abās valstīs dibinātas saskaņā ar Līgumu par Rail Baltic/Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes modeli, kas definē kopuzņēmuma RB Rail AS un nacionālo ieviesējorganizāciju trīs Baltijas valstīs lomas iepirkumu procesos un kuru visas trīs dalībvalstis parakstīja pagājušā gada oktobrī. Līgums paredz, ka RB Rail AS organizēto iepirkumu līgumi ar pakalpojumu sniedzējiem vai materiālu piegādātājiem, kuriem darbi vai piegādes jāveic Lietuvā vai Igaunijā, ir jāslēdz ar attiecīgo RB Rail AS filiāli, tādejādi nodrošinot PVN priekšnodokļa atgūšanu attiecīgajās valstīs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Parakstīts otrais Rail Baltic/Rail Baltica projekta CEF līdzfinansējuma līgums

Lelde Petrāne, 21.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA - Innovation and Networks Executive Agency), triju Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS, Igaunijas Republikas Ekonomikas un komunikāciju lietu ministrija, Latvijas Republikas Satiksmes ministrija un Lietuvas Republikas Transporta un komunikācijas ministrija 18. novembrī parakstīja līdzfinansējuma līgumu par kopējo summu 225 milj. eiro, kas paredzēti Rail Baltic/Rail Baltica ātrgaitas dzelzceļa būvniecībai.

Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (Connecting Europe Facility jeb CEF) ieguldījums projektā sasniegs aptuveni 191 milj. eiro, kas ir 85% no visiem attiecināmajiem izdevumiem. Parakstītais līgums papildina Eiropas Savienības līdzfinansējuma līgumu, kas tika parakstīts 2015. gada 23. novembrī.

Igaunijā finansējuma kopējā vērtība ir apmēram 13 milj. eiro (CEF ieguldījums ap 11 milj. eiro).

Lietuvas finansējums sasniedz aptuveni 211,5 milj. eiro (CEF ieguldījums ap 180 milj. eiro).

Latvija piešķirto finansējumu aptuveni 0,6 mij. eiro vērtībā (CEF ieguldījums ap 409 tūkst. eiro) izmantos Rail Baltic/Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras un aeronavigācijas infrastruktūras un pakalpojumu atbilstības novērtējumam saistībā ar Starptautisko lidostu Rīga. Tāpat par atvēlēto naudu plānotajā maršrutā tiks veikti arheoloģiskie pētījumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Rubesa saglabā Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail vadītājas amatu

LETA, 22.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzelzceļa līnijas «Rail Baltica» ieviesēja uzņēmuma «RB Rail» valde un tās priekšsēdētāja Baiba Rubesa turpinās darbu, šodien nolēmusi «RB Rail» padome.

Kā pēc padomes sēdes informēja tās vadītāja Rīa Sillave, padome nolēmusi, ka valde turpinās strādāt esošajā sastāvā, vienlaikus uzdodot uzlabot valdes darbu. To, kā tas tiks īstenots, uzraudzīs padome, apspriežot šo jautājumu turpmākajās sēdēs.

Padome gan esot ņēmusi vērā iepriekš notikušo akcionāru balsojumu par Rubesas atstādināšanu, tomēr šodien atsevišķa lemšana par Rubesas atstādināšanu nav notikusi.

Kā uzsvēra Sillave, ir būtiski ņemt vēra, ka «Rail Baltica» projekts ir nozīmīgs trim Baltijas valstīm. Tāpēc ir svarīgi, lai projekta ieviešana turpinās, un valde ir tā, kurai darbs ir jāturpina, uzlabojot savu sniegumu projekta pārvaldībā un komunikācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS RB Rail akcionāri - Rail Baltic Estonia, SIA Eiropas dzelzceļa līnijas un Rail Baltica Statyba - par RB Rail padomes priekšsēdētāju iecēluši Igaunijas pārstāvi Rīu Sillavi (Riia Sillave), informē projekta Rail Baltica pārstāvji.

Vēl padomē darbosies VAS Latvijas Dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš, OU Rail Baltic Estonia padomes loceklis Anti Mopels (Anti Moppel), UAB Rail Baltica Statyba izpilddirektors Karolis Sankovskis (Karolis Sankovski), VAS Latvijas Dzelzceļš juridiskās direktores vietniece administratīvajos jautājumos un Prezidentu padomes sekretariāta vadītāja Vineta Rudzīte, OU Rail Baltic Estonia vadītājs Indreks Oravs (Indrek Orav) un UAB Lietuvos geležinkeliai Rail Baltica koordinācijas departamenta direktors Arenijus Jackus (Arenijus Jackus). Igaunijas akcionārs ir nolēmis atsaukt vienu no pārstāvjiem - Indreku Oravu (Indrek Orav) – viņa vietā RB Rail AS Padomē ieceļot Rīu Sillavi. Šādā gadījumā ir jāatsauc viss iepriekšējās Padomes sastāvs un jāieceļ jauns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

RB Rail AS izsludina iepirkumu Lietuvā uzceltā Eiropas standarta platuma dzelzceļa posma uzlabošanas iespēju izpētei

Zane Atlāce - Bistere, 01.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trīs Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS izsludina atklātu iepirkumu par izpētes veikšanu par dzelzceļa līnijas uzlabošanas iespējām posmā Polijas/Lietuvas valstu robeža–Kauņa–RRT Palemona, kuram pieteikumi jāiesniedz līdz 2017. gada 16. Martam, informē uzņēmuma pārstāve Ilze Rassa.

2015. gadā Lietuva pabeidza jauna Eiropas standarta platuma (1435mm) dzelzceļa līnijas posma Polijas/Lietuvas valstu robeža–Kauņa izbūvi.

Šī posma tehniskie parametri būtiski atšķiras no Rail Baltic/Rail Baltica globālajam projektam noteiktajiem tehniskajiem parametriem (jauna Eiropas standarta sliežu platuma ātrgaitas divsliežu elektrificēta dzelzceļa līnija ar plānoto projektēšanas ātrumu 240 km/h, kas aprīkota ar Eiropas dzelzceļa satiksmes vadības sistēmu (ERTMS)), piemēram, šobrīd maksimālais iespējamais ātrums pasažieru pārvadājumiem šajā posmā ir 120 km/h pret nepieciešamajiem 240 km/h, turklāt dzelzceļa līnija ir viensliežu, nevis divsliežu, ar viena līmeņa, nevis divu līmeņu, šķērsojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Rubesa: Vienošanās par Rail Baltica līgumu panākta; šodien Baltijas valstīs to paraksta

LETA, 30.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienošanās par dzelzceļa Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes nosacījumu līgumu ir panākta un šodien trijās Baltijas valstu galvaspilsētās tas tiek parakstīts, šodien Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē paziņoja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.

Varbūt šķiet, ka šodien ir dramatisks datums, bet es gribētu šo drāmu noņemt, pauda Rubesa, uzsverot, ka vienošanās ir panākta un šodien notiek tehnisks darbs, lai deviņas Baltijas valstu iestādes līgumu fiziski parakstītu.

Viņa atzina, ka vienošanās nenāca viegli, ņemot vērā, katras valsts atšķirīgos likumus un juridiskos procesus. Tā gan neesot tikai Baltijas valstu problēma, tā ir visos Eiropas Savienības starpvalstu projektos.

Rubesa skaidroja, ka atbilstoši līgumam RB Rail būs centrālā pārvaldītāja loma projektā. Uzņēmums vadīs iepirkumos, nodrošinās projekta īstenošanu, kā arī mārketinga un biznesa aktivitātes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Izvēlēti juridisko pakalpojumu sniedzēji Rail Baltica būvniecībai

Lelde Petrāne, 27.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Triju Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail AS konkursā ir izvēlējies piecus juridiskos birojus, kas turpmāk sniegs pakalpojumus Eiropas platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltic/Rail Baltica projektēšanas un būvniecības laikā.

Spraigā konkurencē par pašiem piemērotākajiem ir atzīti juridiskie biroji Eversheds Bitāns, Glimstedt un partneri, Klavins ELLEX, Sorainen un Triniti.

Lēmums slēgt līgumus ar pieciem birojiem tika pieņemts, ņemot vērā plašo jautājumu loku, kuros var būt nepieciešami juridiskie pakalpojumi.

Izvēloties juridisko pakalpojumu sniedzējus, tika ņemts vērā, ka tiem ir jābūt spējīgiem nodrošināt augstas kvalitātes pakalpojumus visās trijās Baltijas valstīs.

Tāpat birojiem nepieciešama pieredze darbā ar Eiropas Savienības un līdzīga satura un apjoma projektiem, kā arī zināšanas, lai veiktu juridiskās ekspertīzes vairākās jomās – komerciālajos un korporatīvajos pakalpojumos un darba tiesībās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstu kopuzņēmuma «RB Rail» akcionāri - OU «Rail Baltic Estonia», SIA «Eiropas dzelzceļa līnijas» un UAB «Rail Baltica Statyba» - ir apstiprinājuši jauno uzņēmuma padomi, informē Komunikācijas un sadarbības ar valsts iestādēm vadītāja Ilze Rassa.

Viņa norāda, ka Lietuvas akcionārs ir nolēmis atsaukt vienu no tā pārstāvjiem - Steponu Šaltmeri (Steponas Šaltmeris) - unp adomē viņa vietā tiek iecelts Arenijus Jackus. Šādā gadījumā ir jāatsauc viss iepriekšējās padomes sastāvs un jāieceļ jauns.

Jaunajā padomes sastāvā iekļauti sekojoši pārstāvji - Edvīns Bērziņš, VAS «Latvijas Dzelzceļš» valdes priekšsēdētājs, Anti Mopels (Anti Moppel), OU «Rail Baltic Estonia» padomes loceklis, Karolis Sankovskis (Karolis Sankovski), UAB «Rail Baltica Statyba» izpilddirektors, Vineta Rudzīte, VAS «Latvijas Dzelzceļš» juridiskās direktores vietniece administratīvajos jautājumos un Prezidentu padomes sekretariāta vadītāja, Indreks Oravs (Indrek Orav), OU «Rail Baltic Estonia» vadītājs, un Arenijus Jackus (Arenijus Jackus), UAB «Lietuvos geležinkeliai» Rail Baltica koordinācijas departamenta direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#«Tak sen jau visi trīs akcionāri ir vienojušies, ka jebkurš cits būs labāks kā B. Rubesa,» norāda kāds Db.lv avots.

Par to, ko īsti nozīmē Lietuvas un Igaunijas akcionāru Baltijas valstu kopuzņēmumā AS RB Rail izteiktā neuzticība tā izpilddirektorei un valdes priekšsēdētājai Baibai Rubesai Db.lv aptaujāto, tostarp ar projektu saitīto domas dalās. Tāpat arī atšķiras uzrunāto, kuri nevēlējās tikt saukti vārdā, viedokļi, kāds liktenis sagaida kopuzņēmuma vadītāju.

LASI ARĪ: Tviterī nosoda Latvijas pārstāvja atturēšanos balsojumā par Rubesu

Ceturtdien notikušajā RB Rail akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsojuši par B. Rubesas atstādināšanu, savukārt Latvijas puses akcionāru pārstāvis, Eiropas dzelzceļa līnijas vadītājs Andris Linužs balsojumā atturējies, vēstīja LETA. «Pamatojums šajā gadījumā bija ļoti plašs. Vēsturisks darbību un dokumentu kopums, ko nevar ietvert vienā vārdā. Tas ir saistīts ar projekta ieviešanas aspektiem. Zīmīgākie ir termiņi,» viņu citēja Lsm.lv. Gala lēmums šajā jautājumā būs jāpieņem, vadoties pēc akcionāru sapulces lemtā. Latvijas puse vēlas saglabāt līdzšinējo RB Rail vadītāju amatā. Satiksmes ministrs Uldis Augulis DB skaidroja, ka uzņēmuma padome B. Rubesas karjeras likteni izlems tuvāko pāris nedēļu laikā. RB Rail akcionāri ir uzņēmumi Lietuvos geležinkeliai (Lietuvas dzelzceļš), Eiropas dzelzceļa līnijas un Rail Baltic Estonia.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica būvniecības laikā centrālā autoosta tiks pārcelta uz Torņakalnā izbūvētu multimodālo satiksmes mezglu, kas pēc tam darbosies kā reģionālā autoosta, šodien Pilsētas attīstības komitejā sacīja Pilsētas attīstības departamenta vadītājs Dzintars Balodis.

Viņš pauda, ka pašreiz Rīgas dome sākusi divu projektu realizēšanu, kas ir saistīti ar Rail Baltica dzelzceļa līnijas izbūvi - tā ir Torņakalna multimodālā transporta mezgla izbūve un Centrāltirgus teritorijas pārbūves. Citas projekta piegulošās teritorijas Rīgas dome sāks plānot tad, kad būs skaidras Rail Baltica ietekmētās teritorijas un piedāvātie risinājumi.

Multimodālais transporta mezgls tiks izveidots Torņakalna degradētajā teritorijā starp Vienības gatvi un Dzelzceļa līniju. Tam ir paredzēts Kohēzijas fonda finansējums 7 miljonu eiro apmērā. Šai vietā tiks izveidota jauna reģionālā autoosta, stāvparks, pasažieru apkalpošanas ēka. Pašreiz no pašvaldības tehniskā projekta izstrādei ir piešķirti 290 000 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Lietuvas valdība piekrīt atvieglināt ārvalstu speciālistu nodarbināšanu; kritiķi raizējas par algu iesaldēšanu

LETA, 08.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valdība trešdien piekritusi atvieglināt ārvalstu speciālistu nodarbināšanu noteiktās profesijās, cerot tādējādi uzlabot uzņēmējdarbības vidi un piesaistīt investīcijas, tikmēr daži politiķi brīdinājuši, ka tas varētu pavērt ceļu lētāka darbaspēka ieplūšanai, kas apturētu lietuviešu algu pieaugumu.

Kā ziņu aģentūrai BNS pastāstījis premjerministra Sauļus Skverneļa preses pārstāvis Toms Beržinsks, valdība trešdien izbraukuma sēdē Medininkos apstiprinājusi Ekonomikas ministrijas iesniegto sarakstu, kurā minētas 27 profesijas, kuru Lietuvā trūkst.

Paredzēts, ka šādu profesiju speciālistus no valstīm, kas nepieder pie Eiropas Savienības (ES), Lietuvā būs vieglāk pieņemt darbā, proti, darba devējiem viņiem būs jāmaksā tikai pusotras reizes vairāk par vidējo mēnešalgu, kamēr tādiem speciālistiem, kuru šai sarakstā nav, jāmaksā trīs reizes vairāk par vidējo mēnešalgu - šo drošības sviru mērķis ir novērst algu diskrimināciju un lētāka darbaspēka ievešanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS RB Rail akcionāri Rail Baltic Estonia OU, SIA Eiropas dzelzceļa līnijas un UAB Rail Baltica statyba apstiprinājuši jaunu padomi, informē AS RB Rail.

Padomē iekļauti Rail Baltic Estonia OU valdes priekšsēdētāja Rīa Sillave, Latvijas dzelzceļš VAS valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš,Rail Baltic Estonia OU padomes loceklis Anti Mopels, Rail Baltica statyba UAB izpilddirektors Karolis Sankovskis, Latvijas dzelzceļš VAS juridiskās direktores vietniece administratīvajos jautājumos un Prezidentu padomes sekretariāta vadītāja Vineta Rudzīte un ANO Espoo konvencijas ieviešanas komitejas priekšsēdētājs Roms Šveds.

Lietuvas akcionārs ir nolēmis atsaukt vienu no pārstāvjiem, Areniju Jacku, un viņa vietā AS RB Rail padomē iecelt Romu Švedu. Šādā gadījumā ir jāatsauc viss iepriekšējās padomes sastāvs un jāieceļ jauns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par AS RB Rail AS jauno padomes priekšsēdētāju ir ievēlēts Lietuvas pārstāvis Daiņus Budris (Dainius Budrys), kurš šajā amatā nomaina Igaunijas pārstāvi Anti Mopelu (Anti Moppel).

«Manas vadības laikā 2016. gadā mūsu galvenie mērķi ir izveidot profesionālu uzņēmuma valdi, lai nodrošinātu veiksmīgu uzņēmuma darbību un Rail Baltic/Rail Baltica projekta īstenošanas kvalitatīvu un savlaicīgu koordinēšanu. Galvenais finansējuma sniedzējs Eiropas Komisija, kā arī pārējie akcionāri sagaida, ka, ņemot vērā Rail Baltic/Rail Baltica projekta sākotnējā sagatavošanas posma pabeigšanu, mēs izpildīsim nākamo uzdevumu, īstenojot visus plānošanas darbus, kas nepieciešami, lai tuvākajos gados uzsāktu būvniecību,» skaidro D.Budris.

RB Rail AS akcionāru līgums paredz, ka ik gadu rotācijas kārtībā padomi vada citas kopuzņēmuma dalībvalsts pārstāvis. 2016. gadā uzņēmuma prezidējošā valsts ir Lietuva.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Twitter izteiktajos viedokļos netrūkst neapmierinātības ar šādu lēmumu un atturēšanos balsojumā.

Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail akcionāru sapulcē ceturtdien, 1.februārī Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsojuši par uzņēmuma izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas Baibas Rubesas atstādināšanu, savukārt Latvijas puses akcionāru pārstāvis, Eiropas dzelzceļa līnijas (EDzL) vadītājs Andris Linužs balsojumā atturējās.

Sociālās saziņas vietnē Twitter izteiktajos viedokļos netrūkst neapmierinātības ar šādu lēmumu un atturēšanos balsojumā. DB apkopoja spilgtākos komentārus par šo tēmu.

Tā, piemēram, kādreizējais politiķis un banķieris Arnolds Laksa raksta: «Kārtējo reizi nošķebināja tik kretīniska un latviešiem raksturīga rīcība – principiālā un svarīgā Rail Baltica akcionāru balsojumā par B.Rubesas atcelšanu Latvijas pārstāvis gļēvi atturējās! Tieši balsojuma veids like domāt, ka šis «latvietis» izpildīja kādu ietekmīgu personu norādījumus, Pēs atturēšanās balsojumā šļupsti par Rubesas neprofesionalitāti izklausījās traģikomiski».

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Projekta Rail Baltica starptautiskajam metu konkursam reģistrēti 11 darbi

Lelde Petrāne, 08.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 8. novembrī, Eiropas Dzezceļa līnijas izsludinātajam starptautiskajam metu konkursam Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksas apbūves iecere reģistrēti 11 konkursa darbi.

Starptautiska žūrija laikā no 25. līdz 28. novembrim tiksies Rīgā, lai izvērtētu konkursam iesniegtos darbus. Konkursa rezultāts tiks paziņots atklātā žūrijas sēdē novembra pēdējās dienās. Konkursa darbi iesniegti un tiks izvērtēti, saglabājot dalībnieku anonimitāti. Atklātajā sēdē, pēc žūrijas lēmuma nolasīšanas, tiks atvērtas aploksnes un kļūs zināmi uzvarējušo darbu autori.

Dins Merirands, Eiropas Dzelzceļa Līnijas valdes loceklis, norāda: «Var teikt, interese bija rekordaugsta un globāli plaša, jo vairāk nekā 200 interesentu no 37 pasaules valstīm vēlējās precizēt iespējas piedalīties konkursā. Augstā interese skaidrojama ar projekta Rail Baltica/Rail Baltic augsto starptautisko atpazīstamību. Reģistrēto konkursa darbu skaits liecina, ka žūrijai būs jāveic apjomīgs darbs. Žūrijas locekļi iepazīsies ar darbiem jau pirms ierašanās uz kopīgajām žūrijas sēdēm Rīgā, bet visi interesenti ar konkursa darbiem varēs iepazīties portālā edzl.lv, sākot no š.g. 17. novembra.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Nākamgad Rīgā sāks atsavināt Rail Baltica izbūvei nepieciešamos nekustamos īpašumus

LETA, 30.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017.gadā Rīgā sāks atsavināt Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica izbūvei nepieciešamos nekustamos īpašumus, šodien preses konferencē žurnālistus informēja Eiropas dzelzceļa līniju Attīstības un sadarbības departamenta direktors Agnis Driksna.

Driksna stāstīja, ka 2016.gads Rail Baltica projekta īstenošanā bijis svarīgs, jo pēc divu gadu ilgām konsultācijām valdība apstiprināja Rail Baltica trases plānu. Pateicoties tam, Latvija varēja sākt rīkot publiskos iepirkumus - Rīgas centrālās stacijas uzbēruma un tilta starptautisko metu konkursu, kur tika saņemti 15 piedāvājumi, bet starptautiska žūrija lēma piešķirt divas otrās vietas.

Tāpat patlaban noris iepirkums par Rail Baltica stacijas pirmās kārtas būvniecību starptautiskajā lidostā Rīga. Šī iepirkuma ietvaros tiks gaidīti pretendentu piedāvājumi, no kuriem izvēlēsies piecus, kuri tiks aicināti sagatavot projektēšanas finanšu piedāvājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Rail Baltica trases apkaimju attīstībā jāiegulda vairāk nekā 300 miljoni eiro

Zane Atlāce - Bistere, 24.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai īstenotu infrastruktūras attīstības projektus "Rail Baltic" piegulošajās Rīgas apkaimēs, 10 gadu periodā būs nepieciešamas līdz pat 350 miljoniem eiro lielas investīcijas.

"Rail Baltica" piegulošo Rīgas teritoriju lokālplānojuma apspriedes dalībniekus par to piektdien informēja Rīgas mērs Oļegs Burovs.

"Rail Baltica projektam ir milzīgs potenciāls. Tuvākajos 50 un pat 100 gados mēs diez vai piedzīvosim kādu citu infrastruktūras risinājumu, kas tik ļoti mainīs rīdzinieku dzīvi. Taču, lai šis potenciāls tiktu realizēts, visām iesaistītajām pusēm - gan valdības pārstāvjiem, gan pilsētai, gan iedzīvotājiem - jāsēžas kopā pie viena galda un jāmeklē labākie risinājumi. Gan tam, kā izskatīsies konkrētas vietas pilsētā, gan tam, kā rast trūkstošo finansējumu iespējamo labāko pilsētplānošanas risinājumu izbūvei," norādīja O. Burovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arī Lietuva Eiropas platuma sliežu infrastruktūras izveidē neredz nepārvaramus šķēršļus

Kaut gan Lietuvas dzelzceļš (LtDz) vēl nav parakstījis līgumu par Rail Baltic (RB) projekta finansēšanas un izpildes modeli, ir skaidrs, ka tas tuvākajā laikā notiks, preses konferencē Rīgā paziņoja iesaistīto pušu pārstāvji. Lietuvas puse kavēšanos skaidro ar LtDz lēmumu pieņemšanas procedūrām. Lietuvas Transporta un komunikācijas ministrijas (LTKM) Starptautisko attiecību un attīstības departamenta direktora vietnieks Nerijus Kaučikas aicina būt pacietīgiem, norādot, ka ministrijas rīcībā nav ziņu, ka LtDz negrasītos līgumu parakstīt.

Jau vēstīts, ka Igaunijas, Latvijas un Lietuvas vienošanās definē kopuzņēmuma AS RB Rail un nacionālo ieviesējorganizāciju trīs Baltijas valstīs (Rail Baltica Estonia OU, Igaunijas Tehniskais regulators, Rail Baltica Statyba UAB, Lietuvos Geležinkeliai AB, SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas) lomas iepirkumu procesos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica projekta kopuzņēmums RB Rail AS izveidojis digitālo informācijas centru, lai sabiedrību informētu par projekta gaitu un notiekošajām aktivitātēm. Tā apmeklētāji varēs saņemt plašu informāciju par Rail Baltica projekta priekšrocībām, maršrutu un citiem aspektiem.

Digitālā informācijas centra tīmekļa vietne sastāv no dažādām sadaļām, kuras dod iespēju apmeklētājiem īsumā iepazīties ar projektu un saprast tā priekšrocības būvniecības laikā un pēc tās darbības sākuma. Šādā veidā palīdzot sasniegt projekta mērķi būt caurspīdīgam, informēt sabiedrību un nodrošināt pieejamību aktuāliem faktiem un skaitļiem.

Tāpat apmeklētājiem būs iespēja apskatīt interaktīvo karti, kura ilustrē Rail Baltica kopējo maršrutu un dzelzceļa posmus visās Baltijas valstīs. Tur pārskatāmā veidā var iepazīties gan ar paveiktajām, gan plānotajām aktivitātēm no visām projektā iesaistītajām pusēm, Rail Baltica kopuzņēmuma un nacionālajām ieviesējorganizācijām – Rail Baltic Estonia, Eiropas Dzelzceļa līnijas, Lietuvos Geležinkeliai un Rail Baltica Statyba. Papildu tam pieejama arī informācija par katru posmu, tostarp par aktuālo statusu tajā, paredzamo pabeigšanas laiku, nozīmīgākajām konstrukcijām un tehniskajām detaļām atbilstoši sākotnējiem tehniskajiem risinājumiem. Turklāt katras sadaļas aprakstā sniegta kontaktinformācija, kur iespējams nosūtīt jautājumus par projektu, dzelzceļa posmiem un infrastruktūru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica Global Forum 2017 ietvaros šodien prezentētajā Rail Baltica Globālā projekta izmaksu un ieguvumu analīzē secināts, ka ieguvumi sabiedrībai no projekta būtiski pārsniedz projektam nepieciešamos investīciju un ekspluatācijas izdevumus, tāpēc projekts uzskatāms par finansiāli un ekonomiski pamatots, informē projekta pārstāvji.

EY (Ernst & Young Baltic) veiktais pētījums liecina, ka projekta kopējās plānotās izmaksas ir 5,8 miljardi eiro visās trīs valstīs. Igaunijā – 1,346 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~268 miljoni eiro); Latvijā – 1,968 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~393 miljoni eiro); Lietuvā – 2,473 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~493 miljoni eiro).

Projekta izmērāmie sociāli ekonomiskie ieguvumi paredzami 16,2 miljardu eiro apmērā, tādējādi daudzkārt pārsniedz valstu finansiālo ieguldījumu apmēru.

Tiek paredzēts, ka projekts radīs IKP multiplicējošo efektu vēl papildu 2 miljardu eiro vērtībā. Projekts radīs arī būtisku, skaitliskā ziņā neizmērāmu, galvenokārt katalītiska rakstura, ieguvumu apjomu, piemēram, no vēl ciešākas Baltijas valstu uzņēmējdarbības integrācijas līdz pat plašākai piekļuvei reģionā sniegtajiem izklaides, kultūras un citiem pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru