Mana pieredze: Svētkos dzīvo visu gadu 

Ziemassvētku sajūtu pilsētvidē palīdz raisīt svētku egles, kā arī dažādas gaismu instalācijas un dekorācijas

Monta Glumane, 20.12.2018
1/33

Foto: Marta Kalēja

Latvijā viens no svētku sajūtu radītājiem ir dizainers un zīmola December Design radītājs Kristaps Štobis, kura gatavotās dekorācijas rotā vairākas Latvijas pilsētas un dažas idejas plānots īstenot arī Eiropā.

Jauns zīmols

Liepājnieks K. Štobis profesionālajā vides dizaina jomā Latvijā darbojas jau vairāk nekā desmit gadus. Kristapa un viņa komandas darbi Latvijā (izkārtnes, stendi un citi) pazīstami ar nosaukumu Dizainers.LV, taču turpmāk Ziemassvētku dekorāciju un instalāciju radīšanas virziens tiks nodalīts, tāpēc izveidots zīmols December Design (šobrīd ir reģistrēts domēns www.december.lv, kas pieder SIA First Service).

Šogad šā zīmola produkti rotā Rīgu, Liepāju, Ogri, Salaspili. Sadarbība ar Liepājas pašvaldību uzņēmumam izveidojusies jau vairākus gadus, bet šogad konkursa kārtībā pirmo reizi iegūta iespēja rotāt galvaspilsētu, kur izvietotas četras uzņēmuma radītas konceptuālas Ziemassvētku egles, kā arī izdekorēta Ogres pilsētas galvenā iela un centrālā egle.

Jautāts, kur smeļas iedvesmu, K. Štobis teic, ka Ziemassvētkos dzīvo visu gadu. «Man tie nekad nebeidzas, bez pārspīlējuma. Par Ziemassvētkiem domāju janvārī, martā, aprīlī, jūlijā. No biznesa viedokļa, mēs lēnām ejam uz to, lai Ziemassvētku dekorācijas projektētu un ražotu visu gadu,» stāsta K. Štobis.

Plāno eksportēt

Dekorāciju radīšana sākas ar ideju, seko skicēšanas process, rotājumu izvērtēšana pēc dažādiem tehniskajiem principiem, nosakot to stiprās un vājās puses. «To ir svarīgi apzināties, it īpaši mainīgajos laik- apstākļos. Kā jau jebkurā radošā procesā, idejas ir spilgtākas, košākas un pilnīgākas, jo gala iznākums tiek noslīpēts līdz praktiskiem aspektiem, lai varētu izpildīt visas pamatprasības – pārvadāt, izturēt laikapstākļu slodzes, cilvēku vandālismu un citus faktorus,» skaidro K. Štobis. Visas gaismas instalācijas, virtenes, LED risinājumi dekorāciju radīšanai tiek importēti no Ķīnas. Zīmols atradis partnerus un sadarbojas ar vairākiem Ķīnas ražotājiem, kuri nepieciešamos materiālus saražo pēc December Design pasūtījuma. Pārējie materiāli tiek iegādāti Latvijā.

Raksts turpinās pēc reklāmas

Zīmols plāno radīt dekorāciju modeļus, kurus varētu attīstīt eksportam, piemēram, dekorus, ko iespējams stiprināt pie laternām vai fasādēm. Gan konceptuālos, gan klasiskos – sirsniņas, zvaniņus, skujiņas. Pašlaik uzņēmums izstrādā prototipus, vēro, kāda ir atsaucība, kā tie patīk potenciālajiem klientiem. Plānots, ka primāri produktus varētu eksportēt uz Baltijas valstīm, bet vēlāk arī uz Eiropu – Vāciju, Franciju. «Uz valstīm, kurās klienti novērtē kvalitāti un estētisko pusi, jo mēs nekad nevaram konkurēt ar Ķīnu ne cenas, ne apjoma ziņā. Ķīnai reti ir gaumīgas lietas. Mēs vēlamies ražot ne tik lielos apjomos, bet saglabāt dekorācijām arī dizaina statusu, lai būtu pievienotā vērtība,» skaidro K. Štobis.

Gaisa baloni un lidmašīnas

Šajā gadā Liepājas pilsētas centrā izvietota Ziemassvētku dekorācija – lidmašīna. Šādām dekorācijām iespējami motorizēti un animācijas elementi, audio un citi papildinājumi.

K. Štobis atklāj, ka sākotnēji bijusi ideja, ka lidmašīnas vietā varētu uzstādīt gaisa balonu. «Iedomājos, ka tas būtu forši, bet sāc skicēt, rēķināt. Ideju ir daudz, bet realizētas tiek dažas, un lielākais filtrs ir mūsu pieredze,» atzīst zīmola radītājs. Dekorācija – lidmašīna – tapusi no augusta līdz novembrim. Kopumā Liepājas pilsētas šā gada galvenā dekorācija izmaksājusi 8000 eiro (bez PVN). K. Štobis cer, ka dekorācija tiks izmantota vēl vairākus gadus.

Domājot par konkurenci, K. Štobis norāda, ka galvenais sāncensis Baltijas reģionā ir igauņu uzņēmums Adam Decolight, kuram ir sena vēsture un nopietni eksporta apjomi. Zīmola radītājs norāda, ka Latvijā tieši šādu uzņēmumu nav, bet ir tādi, kas ražo gan Ziemassvētku dekorācijas, gan, piemēram, interjera priekšmetus. Viņš novērojis, ka ir ļoti daudz individuālo mākslinieku, īpaši Rīgā. «To var redzēt konkursos, kad piesakās privāti mākslinieki, kas var izgatavot vienu, divus objektus, bet mūsu sapnis ir pārvērst dekorāciju radīšanu rūpnieciskās ražošanas apjomos,» komentē K. Štobis. Viņš stāsta, ka ir bijuši gadījumi, ka cilvēki ierauga dekorācijas ielās un vēlas sev vienu tādu. «Mēs nepārdodam, jo tas nav iespējams. Lai sāktos sarunas, jāpasūta vismaz 50 eksemplāru viena veida dekorācijas. Tad ir vērts darbināt iekārtas. Līdzīgi kā tipogrāfijā – neviens nedrukā vienu bukletu,» skaidro K. Štobis.

Jārada atšķirīgais

Ziemassvētku dekorācijas veido aptuveni pusi no uzņēmuma kopējā apgrozījuma un saražoto produktu daudzuma. «Šogad ir neliels apgrozījuma pieaugums, bet esam atkarīgi no situācijas pašvaldībās. Ir noteikti budžeta «griesti», ko pašvaldības drīkst tērēt. Vēl ir konkurence, kas nav liela, tajā pašā laikā visos konkursos piedalās igauņi. Ja iepirkumā svarīga būtu tikai zemākā cena, visā Latvijā mēs redzētu vienādas dekorācijas. Mēs ejam citu ceļu un piedāvājam katrai pilsētai izstrādāt piemērotu stilu, pēc izvirzītiem pamatnosacījumiem radām ideju konkrētai pilsētai,» skaidro K. Štobis. Lai arī šā gada aktīvais darbs pie dekorāciju ražošanas ir noslēdzies, tomēr zīmolam jāseko līdzi to uzturēšanai. Viņš atzīst, ka Liepājā uzdarbojas vandāļi un, piemēram, lidmašīnai jau kāds paspējis nozagt stūri.

Līdz ar sniega parādīšanos dekorācijas atdzīvojas un pilda savu funkciju – rada sajūtas un noskaņu. K. Štobis uzskata, ka Liepāju svētku dekorāciju izvēlē raksturo oriģinalitāte. «Citās Latvijas pilsētās vai Lietuvā – visur redzam klišejiskas un kopētas lietas. Nofotografējam vienu ielu pilsētā, un tikpat labi tā varētu būt arī Vācijā, Polijā vai citur. Liepāju raksturo atšķirīgais. Nav iets vieglākais ceļš. Manuprāt, tas strādā un dod pareizo virzienu arī tūrismam. Viena bilde sociālajos tīklos sasniedz tūkstošiem lielu auditoriju, un tas nostrādā kā papildu āķītis atbraukt uz Liepāju,» domā K. Štobis.

Tevi varētu interesēt

Par jauno Liepājas domes priekšsēdētāju ceturtdien ārkārtas domes sēdē ievēlēts deputāts...

AS «LPB», kurai pieder daļa veikalu «top!» un «mini top!», kā arī...

Populārā Latvijas grupa «Prāta vētra» nākamā gada 20.jūlijā uzstāsies Liepājā, apstiprina...

Spānijas salā Ibicā noskatītais plumales kafejnīcas koncepts Liepājas zīmolam Red Sun Buffet...

Joprojām nav skaidrības, kas notiks ar maksātnespējīgā metalurģijas uzņēmuma AS KVV Liepājas...

Nepalaid garām

Nākamajā gadā uzņēmējiem gaidāms ne viens vien izaicinājums, taču tajā pašā laikā...

Par čeku loterijas devumu ēnu ekonomikas apkarošanā un nodokļu ieņēmumu palielināšanā varēs...

Ekonomikas izaugsmes bremzēšanās ir vērojama, taču vismaz tuvāko gadu laikā tik dziļa...

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi saredz iespēju darbiniekiem strādāt attālināti, taču ļaut strādāt...

Novembra sākumā Rīgā, Ģertrūdes ielā atklāts salons BG Suits, kas piedāvā gan...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

No šīs sadaļas

Ivars Saide 20 savas dzīves gadus ir strādājis šovbiznesa industrijā - bijis...

Monetizr strādā pie risinājuma spēļu izstrādātājiem, kas palīdz palielināt šo kompāniju ieņēmumus,...

Linda un Arnis Blaževiči internetā izpētījuši, kā ražot karameles, un uzsākuši savu...

Gleznu tirdzniecības automātu uzņēmuma SIA PaintingVending Inc. īpašnieks Jevgenijs Roščins...

Kopš vasaras Z. A. Meierovica bulvārī, Rīgā, mājo picērija Mozzo Pizza, kura...

Liela daļa uzņēmējdarbības mūsdienās norisinās globālajā tīmeklī, tomēr amatniekiem ir...

No entuziasma mājas apstākļos dot āboliem pievienoto vērtību līdz biznesa idejai –...

Sludinājumu portāla getapro.lv pakalpojumu sniedzēju skaits sasniedz 750 un līdzšinējo pasūtījumu...

Zemnieku saimniecībā Līvi apgrozījums 2017. gadā audzis par 20%, bet šogad tā...

Mobilajai lietotnei ēdiena pasūtīšanai Qfer ir vairāk nekā 250 tūkstoši reģistrēto lietotāju...