Apdrošināšana

Neapzinīgais autovadītājs visbiežāk ir gados jauns ar vairāk nekā 10 gadus vecu auto

Db.lv, 28.11.2018

Jaunākais izdevums

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistika par notikušajiem ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg), kas izraisīti ar neapdrošinātu auto liecina, ka visbiežāk CSNg izraisa 26 - 35 gadus veci autovadītāji, kas pārvietojas ar 16 – 20 gadus veciem spēkratiem.

LTAB apkopojis neapdrošināto transportlīdzekļu izraisīto CSNg statistiku par periodu no pagājušā gada oktobra līdz šā gada oktobrim. Analizējot datus var secināt, ka 81 CSNg (32,4%) izraisījuši 26 – 35 gadus, bet 54 negadījumus 18 – 25 gadus veci autovadītāji (21,6%). Vismazāk- 16 CSNg - izraisījuši transportlīdzekļu vadītāji vecumā no 56 – 65 gadiem (6,4%).

Transportlīdzekļu vecuma kategorijā, ar kuriem visbiežāk izraisīti CSNg bez derīgas OCTA, lielākā riska grupa ir 16 - 20 gadus veci transportlīdzekļi - 87 negadījumi (30,7%), kā arī 11 – 15 gadus veci auto - 80 CSNg (28,2%). Ar gados jauniem (līdz 5 gadi) spēkratiem bez derīgas OCTA izraisīti 13 CSNg (4,6%).

Savukārt, neapdrošināto transportlīdzekļu marku vidū, dominē BMW markas auto. Bez derīgas OCTA ar šādas markas spēkratiem izraisīti 42 negadījumi, tikmēr ar VW– 40, bet Audi markas auto – 30 CSNg. Jāatzīmē, ka šo marku automašīnas Latvijā ir arī visvairāk reģistrētas, tādēļ ar tām izraisīto CSNg īpatsvars proporcionāli ir vislielākais.

1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību Latvijā un Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīs. Sistēmas darbības sekmīgākai nodrošināšanai ir izveidots LTAB, kurā apvienojušās apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā – AAS «Balta», AAS «Baltijas Apdrošināšanas Nams», AAS «BTA Baltic Insurance Company», «Compensa Vienna Insurance Group» ADB Latvijas filiāle, «ERGO Insurance» SE Latvijas filiāle, ADB «Gjensidige» Latvijas filiāle, «If P&C Insurance» AS Latvijas filiāle, «Seesam Insurance» AS Latvijas filiāle un «Swedbank P&C Insurance» AS Latvijas filiāle.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iecere ļaut iegādāties transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) polises vienam mēnesim palielinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu, pauda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

LTAB norādīja, ka šajā nedēļā Saeima plāno skatīt grozījumus OCTA likumā, kuros cita starpā iekļauta norma par 30 dienu OCTA polisēm transportlīdzekļiem ar vēsturiskā spēkrata statusu un iespēju visiem transportlīdzekļu īpašniekiem iegādāties OCTA polisi arī vienam mēnesim.

"Priekšlikumi par OCTA polises iegādes termiņa samazināšanu nav jauna ideja, un daudzu iepriekšējo gadu laikā apspriesta un noraidīta jau vairākkārt. LTAB apkopotā statistika un līdzšinējā pieredze rāda - jo īsāks OCTA derīguma termiņš, jo lielāka iespēja, ka transportlīdzekļa īpašnieks savlaicīgi neiegādāsies jaunu polisi. Līdz ar to šādi ierosinājumi ir pretrunīgi un nav balstīti uz faktu reālu izvērtējumu," minēja LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir iepazinies ar Konkurences padomes (KP) ziņojumu par konkurenci OCTA nozarē.

«Divu gadu laikā kopš KP veica OCTA tirgus izpēti, esam sadarbojušies, sniedzot visu informāciju un skaidrojot tirgus specifiku. Ar vislielāko atbildību attiecamies pret KP sniegtajām rekomendācijām, vienlaikus norādot, ka jebkura darbība OCTA tirgus pilnveidošanā, veicama atbilstoši Eiropas Savienības tiesību normām un domājot mūsdienīgi,» informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Par OCTA informācijas sistēmu. Sistēma ir uzbūvēta atbilstoši normatīvajam regulējumam un datu apmaiņa notiek saskaņā ar Ministru Kabineta noteikumiem. Nav nekāda pamata uzskatīt, ka OCTA informācijas sistēmā dati tiek apstrādāti neatbilstošā apmērā vai neatbilstošiem mērķiem. Tomēr, ja KP saskata nepieciešamību samazināt apstrādājamo datu apjomu, tad, pēc rūpīgas to izvērtēšanas, un veicot atbilstošus grozījumus normatīvajos aktos, LTAB veiks izmaiņas sistēmā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

15,9% autovadītāju nevadā līdzi saskaņoto paziņojumu, jo ir māņticīgi, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika.

Savukārt vēl 20% autovadītāju nezina, kur dabūt saskaņotā paziņojuma veidlapas. Tikai nedaudz vairāk nekā 45% autovadītāju ir pārliecināti, ka to automašīnās vienmēr līdzi ir saskaņotais paziņojums.

Lai atvieglotu autovadītāju ikdienu, LTAB izstrādājis un ieviesis mobilā saskaņotā paziņojuma funkciju aplikācijā LTAB OCTA. Jaunā aplikācijas funkcija ļaus CSNg cietušajiem ātri un ērti fiksēt negadījuma apstākļus, norādīt informāciju par iesaistītajām pusēm, apstiprināt datus un elektroniski nosūtīt tos apdrošinātājiem. Ņemot vērā, ka LTAB OCTA aplikācija piesaistīta LTAB uzturētajai OCTA datubāzei, datu ievade cietušajiem prasīs mazāk laika, jo tie saskaņotā paziņojuma protokolā ielasīsies automātiski. Turklāt aizpildītu saskaņoto paziņojumu abas puses varēs autorizēt ar elektronisko parakstu, un tas būs saistošs ikvienam apdrošinātājam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai skaidrotu sabiedrībai OCTA un tehniskās apskates savlaicīgas veikšanas nepieciešamību, kā arī mazinātu to autovadītāju skaitu, kas neiegādājas OCTA vai neveic transportlīdzekļa tehnisko apskati, laika posmā no 14.oktobra līdz 11.novembrim Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), sadarbībā ar CSDD un Valsts policiju, īstenos sociālu kampaņu.

Kampaņas laikā vairāki fotoradari visā Latvijā veiks OCTA un tehniskās apskates kontroli ārpuskārtas režīmā – t.i. neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma. Uzsākot sociālo kampaņu «Ja Tev nav OC/TA – nebrauc!», LTAB lēš, ka kopējais neapdrošināto transportlīdzekļu skaits uz Latvijas ceļiem ir 1 - 3%.

«Kampaņas ietvaros veiksim plašu profilaktisko darbu, skaidrojot autovadītājiem, ka OCTA vai tehniskā apskate nav tikai formalitāte, ko valsts uzspiedusi autovadītājiem, bet gan drošības garants pašam autovadītājam, pasažieriem un citiem satiksmes dalībniekiem,» stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins. Pirms kampaņas LTAB veiktajā aptaujā secināts, ka gandrīz puse (46,5%) autovadītāju nezina, ka par piedalīšanos ceļu satiksmē bez derīgas OCTA un tehniskās apskates fotoradari un policijas ekipāžas vienas diennakts laikā var sodīt vairākkārtīgi. Tāpat salīdzinoši daudz ir to autovadītāju, kas vispār nav informēti, ka fotoradari un policijas ekipāžas spēj pārbaudīt ne vien braukšanas ātrumu, bet arī to, vai automašīnai ir derīga OCTA (18,5% respondentu) un tehniskā apskate (21,5% respondentu).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā ik katru gadu, arī šogad septembrī noticis apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus Malus (BM) klašu pārrēķins. Lai arī BM ir viens no būtiskākajiem faktoriem, kas ietekmē OCTA polises cenu, autoīpašnieku zināšanas par BM sistēmu ir nepilnīgas, secināts Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) veiktajā aptaujā.

Šogad septembrī veiktajā aptaujā secināts, ka autoīpašnieki ir vāji informēti par BM sistēmu kopumā un ikgadējo klašu pārrēķinu, kas tieši skar katru transportlīdzekļa īpašnieku vai turētāju. «Aptaujas rezultāti liks LTAB nākotnē veltīt daudz nopietnāku uzmanību BM sistēmas skaidrošanai gan ar mediju starpniecību, gan biroja tīmekļa vietnē, sociālajos tīklos un ikdienas komunikācijā ar autoīpašniekiem,» informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

«42,2% respondentu zina, ka pavisam ir 17 BM klases, savukārt 32,4% - ka pirmo reizi iegādājoties transportlīdzekli, jaunajam autoīpašniekam tiek piešķirta sestā klase. Tikmēr tikai nedaudz vairāk par ceturto daļu autoīpašnieku ir informēti, ka BM klase tiek piešķirta tieši transportlīdzekļa īpašniekam vai turētājam, bet nevis automašīnas vadītājam vai konkrētajam spēkratam,» stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Papildināta - KP aicina Finanšu ministriju izvērtēt iespēju noteikt OCTA prēmijas maksimālo apmēru

LETA, Žanete Hāka, 19.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) tirgu apjomīgā regulācija un pārmērīgā finanšu un darbības rādītāju publiskošana ir padarījusi pārlieku caurredzamu.

Tas apdrošināšanas sabiedrībām ļauj viegli sekot līdzi konkurentu darbībai, tai pielāgoties un veikt ekonomiski nepamatotas atkāpes no individuālās cenu politikas. Tā kā OCTA ir obligāts priekšnoteikums transportlīdzekļu īpašnieku dalībai satiksmē, Konkurences padome (KP) rosina atbildīgās institūcijas īstenot nozīmīgas korekcijas.

KP tirgus uzraudzībā pētīja, kādi apstākļi veicinājuši būtisku OCTA prēmijas cenu kāpumu 2017. gadā un vai starp tirgus dalībniekiem nav notikušas aizliegtas saskaņotas darbības. Izpēte liecina, ka OCTA prēmijas vidējā pieauguma amplitūda un apmērs katrai apdrošināšanas sabiedrībai ir atšķirīgs, tomēr ne visām sabiedrībām tas bijis pamatots ar ekonomisko situāciju un individuālajiem OCTA finanšu rādītājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Apdrošinātāji valsts un pašvaldību iestādēm kompensējuši vairāk nekā 2,5 miljonus eiro

Db.lv, 02.11.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) statistika liecina, ka šī gada 9 mēnešos OCTA apdrošinātāji un LTAB valsts un pašvaldību iestādēm kompensējušas atlīdzības 2,52 miljonu eiro apmērā.

“Tas ir par sesto daļu vairāk, nekā valsts un pašvaldību iestādēm kompensēts līdzīgā laika periodā pērn (2,10 miljoni eiro),” informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Lielākā daļa (1,15 miljoni eiro) izmaksāti Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk - VSAA) par pensijām un pabalstiem invalīdiem. Šī summa, salīdzinot ar tādu pat periodu pērn, pieaugusi gandrīz divkārt. 0,60 miljoni eiro izmaksāti Nacionālajam veselības dienestam par valsts apmaksātajiem medicīnas pakalpojumiem CSNg cietušajiem, 0,43 miljoni eiro– VSAA atlīdzību izmaksai personām par pārejošu darbnespējas lapu, bet 0,27 miljoni eiro– VSAA par pensijām un pabalstiem apgādājamiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnas ārkārtējās situācijas laikā tiek izmantotas mazāk, tāpat samazinās arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, un likumsakarīgi samazinās pieteikto OCTA atlīdzību skaits.

Ņemot vērā šo faktu, vairāku valstu apdrošinātāji klientiem polišu iegādei piešķīruši atlaides vai atmaksājuši daļu prēmiju.

Aktīvāki šajā ziņā līdz šim bijuši ASV apdrošinātāji, no kuriem vairāki lielie spēlētāji paziņojuši par atlaižu piemērošanu. Tā, piemēram, Vorenam Bafetam piederošā "Geico" paziņojusi, ka polisēm, kas tiks atjaunotas vai iegādātas no jauna laika periodā no 8.aprīļa līdz 7.oktobrim, piemēros 15% atlaidi, un līdzīgas atlaides piemērojušas vēl citas kompānijas. Savukārt apdrošinātāji "Liberty Mutual" un "Mercury Insurance" nolēmuši atmaksāt 15% no aprīlī un maijā veiktajiem maksājumiem par apdrošināšanas polisēm.

Indijas apdrošinātājs "Acko General Insurance" paziņojis, ka klientiem piedāvās apdrošināšanu vienu mēnesi bez maksas - pērkot apdrošināšanas polisi uz 12 mēnešiem, vienu papildus mēnesi apdrošināšana būs bezmaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā strauji - par aptuveni 30% - palielinājies autoīpašnieku sūdzību skaits Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

Analizējot LTAB datus par pērnā gada 9 mēnešiem, secināms, ka kopā saņemtas 242 sūdzības. Iepriekšējā gada attiecīgajā periodā saņemto sūdzību skaits bija 180.

No pērn saņemtajām sūdzībām vairums bijis par apdrošinātāja pieņemto lēmumu - 145 sūdzības, bet 97 - par citiem jautājumiem. No kopējā apdrošināšanas gadījumu skaita sūdzības veido 0,9%. 2018.gadā tie bija 0,7%.

No sūdzībām, kas nav par apdrošinātāju pieņemtajiem lēmumiem, proporcionāli visvairāk ir par lietas virzību (cilvēks nevar sagaidīt kādas iesaistītās iestādes lēmumu; process šķiet par ilgu), apkalpošanas kvalitāti (tajā skaitā - klientam kaut kas nav līdz galam izskaidrots vai pārprasts).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas apdrošināšanas sabiedrības no transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas šogad pirmajā pusgadā guvušas peļņu 5,966 miljonu eiro apmērā, kas ir par 71,1% vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā, pavēstīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

Tāpat LTAB dati liecina, ka 2019.gada sešos mēnešos apdrošinātāju nopelnīto prēmiju apmērs OCTA apdrošināšanā veidoja 35,952 miljonus eiro, kas ir par 9% vairāk nekā attiecīgajā periodā pērn, savukārt piekritušo atlīdzību prasības (neto) veidoja 22,709 miljonus eiro, kas ir pieaugums par 0,7% salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu.

2018.gadā apdrošinātāju peļņa no OCTA apdrošināšanas bija 3,611 miljoni eiro, bet pirms tam vairākus gadus apdrošinātājiem OCTA apdrošināšana nesa zaudējumus, tostarp 2017.gadā apdrošinātāju zaudējumi no OCTA apdrošināšanas veidoja 12,407 miljonus eiro, 2016.gadā - 11,786 miljonus eiro, 2015.gadā - 11,663 miljonus eiro, bet 2014.gadā - 4,522 miljonus eiro. Latvijā OCTA apdrošināšanu piedāvā deviņas risku apdrošināšanas kompānijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

KP: OCTA Garantijas fonda samazināšanās nav pietiekams iemesls polišu cenu kāpumam

Db.lv, 25.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) ir iepazinusies ar publiski pieejamo interviju, kurā Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pārstāvis Juris Stengrevics komentē obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas jeb OCTA Garantijas fonda apmēra samazināšanos, un nesaskata, ka šī iemesla dēļ turpmāk būtu jāpieaug OCTA cenai, informē KP.

Situācija saistībā ar iemaksām, kas ir jāveic Garantijas fondā, OCTA pakalpojuma sniedzējiem jau bija zināma iepriekš, tāpēc KP neuzskata, ka tas ir pietiekams iemesls, lai klientiem palielinātu polišu cenas.

LTAB kā Garantijas fonda darbības nodrošinātājs ir tiesīgs sniegt informāciju sabiedrībai par papildu nepieciešamajām iemaksām Garantijas fondā, kas ietver aktuālo informāciju par situāciju OCTA tirgū. Vienlaikus KP norāda, ka konkrētajā LTAB pārstāvja paustajā viedoklī, ka liela daļa apdrošinātāju jau varētu būt iecenojuši savās cenās šīs papildu izmaksas, kas radušās Garantijas fonda dēļ, nav nedz korekts, nedz neitrāls. Tāpēc KP norāda, ka tirgus dalībnieku apvienības pārstāvim, šajā gadījumā vienai no LTAB vadošajai amatpersonai, ir rūpīgi jāizsver jebkāda informācija vai viedoklis, ko tas pauž publiski, īpaši, ja tas satur jebkādas norādes par iespējamām cenu politikas izmaiņām tirgū. Norādes par cenu prognozēm vai iespējamu cenu pieaugumu daļai tirgus dalībnieku var arī kalpot kā signāls nepamatotam cenu kāpumam citiem tirgus dalībniekiem, kuri iepriekš nebija plānojuši palielināt cenas vai arī šīs izmaksas jau bija iekalkulējuši esošajā cenā. Tāpat šādi izteikumi var saturēt nepamatotu un, iespējams, pat maldinošu informāciju sabiedrībai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem pēc ikgadējās apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus - malus (BM) klašu pārrēķina, kas ik gadu notiek 15.septembrī, šogad BM klase palielinājusies 348 226, bet samazinājusies - 197 540 autoīpašniekiem.

BM klase nav mainījusies 550 662 autoīpašniekiem.

Visaugstākā (17.) BM klase šobrīd ir 147 118 autoīpašniekiem (salīdzinot ar pērno gadu pieaugums par 7282). Kopumā augstākajās/"labajās" BM (7.-17.) klasēs šobrīd ir 950 746 autoīpašnieki.

Savukārt zemākā (1.) BM klase ir 138 autoīpašniekiem (salīdzinot ar pērno gadu samazinājums par 80), bet zemākās/"sliktās" klases (1. - 5.) kopumā šobrīd ir 21 073 transportlīdzekļu īpašniekiem. Sākumklase (6.) šobrīd piemērota 170 131 autoīpašniekam.

BM klase ir viens no galvenajiem, bet ne vienīgais OCTA cenu noteicošais faktors. Šo informāciju apdrošinātāji var izmantot, aprēķinot atlaides vai piemaksas OCTA polisei. BM klase tiek pārrēķināta, ņemot vērā apdrošināšanas vēstures datus par pēdējiem 11 gadiem. Aprēķinot BM klasi, tiek ņemts vērā apdrošināšanas dienu skaits jeb periods, uz kādu ir apdrošināts transportlīdzeklis, un apdrošināšanas gadījumu jeb izraisīto CSNg skaits pēdējo 11 gadu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas cenai tuvākajā laikā nevajadzētu kāpt, otrdien intervijā LNT raidījumam «900 sekundes» sacīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes loceklis Juris Stengrevics.

Viņš atzīmēja, ka apdrošinātāju gūtā peļņa no OCTA apdrošināšanas 2018.gada deviņos mēnešos, kas bija vairāk nekā seši miljoni eiro, nav daudz, ja salīdzina ar zaudējumiem, kādus iepriekšējos gados apdrošinātāji cieta no šī apdrošināšanas veida, taču vienlaikus dod cerību, ka cenām turpmāk nevajadzētu mainīties uz augšu.

Tajā pašā laikā Stengrevics piebilda, ka OCTA polises Latvijā piedāvā deviņi apdrošinātāji un ir grūti pateikt, kādi konkrēti ir to turpmākie plāni. «Cenas nosaka apdrošinātāji, tāpēc man ir grūti pateikt, kādi būs viņu turpmākie plāni. Turklāt apdrošinātāji mums ir deviņi - daļa no viņiem, varbūt, plāno kaut ko mainīt, daļa - nē,» viņš teica.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmo reizi desmit gadu laikā OCTA apdrošinātāji 2018.gadu noslēguši ar pozitīvu rezultātu, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

«2018.gadā OCTA nozares dalībnieki kopā nopelnījuši 3,61 miljonu eiro. Galvenokārt tas saistīts ar OCTA cenu izmaiņām iepriekšējos gados, kā arī apdrošinātāju darbības efektivitātes uzlabošanos, procentuāli samazinot darbības tehniskos izdevumus,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Ievērojami pieaudzis arī izmaksāto atlīdzību apmērs. Tā pērn atlīdzībās izmaksāti 56,78 miljoni eiro, kas ir lielākais izmaksāto atlīdzību apjoms kopš OCTA sistēmas ieviešanas 1997. gadā. Līdz ar to pieaugusi vidējā OCTA atlīdzība, kas šobrīd ir 1182 eiro.

Jāatzīmē, ka pēdējos gados būtiski pieaug apdrošināšanas atlīdzību summas, kas saistītas ar zaudējumiem personai, valstij un pašvaldībām, un trešās personas mantai:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan apdrošināšanas sabiedrības kopš 2016. gada oktobra atsāka iemaksu veikšanu OCTA Garantijas fondā, šobrīd tas samazinājies līdz vēsturiski zemākajam slieksnim kopš 2008. gada aprīļa, kad tas pārsniedza likumā noteiktos 20 miljonus eiro un iemaksas vairs nebija jāveic, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

Iemaksu veikšanu Garantijas fondā paredz normatīvie akti gadījumā, ja tā apmērs samazinās zem 20 miljoniem eiro. Savukārt, ja fonda apmērs nokrītas zem 17 miljoniem eiro, tad apdrošinātājiem iemaksas jāveic dubultā apmērā. Ņemot vērā pēdējā desmitgadē raksturīgo lēno ekonomikas izaugsmes tempu, OCTA vidējās atlīdzības pieaugumu jau vairākus gadus pēc kārtas, kā arī citus faktorus, Garantijas fonds 2016. gadā samazinājās zem 20 miljonu eiro atzīmes, un, par spīti, apdrošinātāju veiktajām iemaksām, tā apmērs turpināja sarukt.

Tāpat būtisks iemesls Garantijas fonda apmēra samazinājumam ir ievērojamās atlīdzību izmaksas maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības «Balva» (turpmāk - MAAS «Balva») vietā. Vairāk nekā 4 gadu laikā Garantijas fonds MAAS «Balva» vietā jau izmaksājis 3,41 miljonus eiro, savukārt kopējais prognozētais izmaksu apmērs, kas fondam vēl jāizmaksā maksātnespējīgā apdrošinātāja vietā ir 2,1 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabineta komiteja 6.augustā lēma virzīt izskatīšanai valdībā Finanšu ministrijas (FM) sagatavotos apjomīgos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (OCTA likums).

FM skaidroja, ka likumprojekta mērķis ir pilnveidot un papildināt spēkā esošā OCTA likuma likuma normas, jo piedāvātie risinājumi novērsīs praksē konstatētās nepilnības un ieviesīs uzlabojumus ceļu satiksmes negadījumā (CSNg) cietušo personu, apdrošinājumu ņēmēju un autovadītāju interesēs, kā arī ieviesīs jaunus apdrošinātāja atbildības limitus personai un mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanai.

Ar likumprojektu paredzēts OCTA likumā veikt grozījumus, lai izslēgtu novecojošu terminu lietojumu. Tāpat ar likuma grozījumiem noteikts jauns regulējums attiecībā uz apdrošināšanas līguma spēkā stāšanos ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas, lai samazinātu to gadījumu skaitu, kad OCTA līgumi stājas spēkā pēc apdrošināšanas sabiedrībai izsniegtās licences apdrošināšanas veikšanai darbības apturēšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Tikai trešdaļa lietoto auto pircēju primāri pārbauda spēkrata tehnisko stāvokli

Db.lv, 06.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika liecina, ka vien 33% potenciālo auto pircēju kā galveno aspektu, kam pievērš uzmanību plānojot lietota spēkrata iegādi, min transportlīdzekļa tehniskās vēstures pārbaudi.

Ņemot vērā, ka lielākai daļai Latvijas mājsaimniecību pieder auto, kas ir vecāki par 5 gadiem, kā arī to, ka daļa, īpaši no Vācijas un Francijas ievestie lietotie auto, ir pēc nopietniem ceļu satiksmes negadījumiem, ir pamats bažām par to, ka šādi spēkrati var sagādāt nepatīkamus pārsteigumus saviem jaunajiem īpašniekiem.

LTAB oktobrī veiktajā aptaujā secināts, ka 91% respondentu jebkad ir iegādājies vai apsvēris lietota auto iegādi. «Lai arī vairums potenciālo pircēju nebūtu gatavi iegādāties lietotu auto, kas nopietni cietis ceļu satiksmes negadījumā, pat ja tā cena būtu ievērojami zemāka par līdzvērtīgu auto, kurš nebūtu cietis ceļu satiksmes negadījumā (88%), tomēr tikai trešdaļa primāri veic auto tehniskās vēstures pārbaudi,» stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

2018. gada nozīmīgākie notikumi OCTA nozarē

Laura Mazbērziņa, 21.12.2018

Gandrīz visa gada garumā tika skatīti un pilnveidoti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi OCTA likumā. Grozījumu mērķis ir papildināt spēkā esošā OCTA likuma normas, jo piedāvātie risinājumi novērsīs praksē konstatētās nepilnības un ieviesīs uzlabojumus CSNg cietušo personu, apdrošinājumu ņēmēju un autovadītāju interesēs, kā arī ieviesīs jaunus apdrošinātāja atbildības limitus personai un mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanai. Plānots, ka izmaiņas stāsies spēkā 2019. gada sākumā.

Foto: Marina Lystseva/TASS/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) apkopojis nozīmīgākos notikumus OCTA jomā 2018.gadā.

Tālāk galerijā iespējams aplūkot OCTA nozīmīgākos notikumus šogad!

«Ja 2017. gads OCTA nozarē bija piesātināts ar dažādiem procesiem, kas būtiski ietekmēja tirgu un skāra gandrīz ikvienu autovadītāju, tad šis gads nozarei bija salīdzinoši mierīgs. Apdrošinātāji vairāk uzmanības veltīja iekšējo procesu sakārtošanai. Tāpat turpinājās darbs pie nozares regulējošās likumdošanas sakārtošanas,» gada būtiskākos notikumus komentē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Iespējams, pēc 29.marta Lielbritānijā vairs nevarēs iebraukt ar OCTA standartlīgumu

Db.lv, 01.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā, ka joprojām nav zināms scenārijs, pēc kāda notiks Lielbritānijas aiziešana, nevar precīzi prognozēt visas nianses, tomēr jau šobrīd ir skaidrs, ka tas var atstāt iespaidu arī uz OCTA jomu, brīdina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

«Neatkarīgi no Brexit gala iznākuma, Lielbritānija arī pēc izstāšanās no Eiropas Savienības, paliks Zaļās kartes sistēmā, tādēļ radikālas izmaiņas nav paredzamas. Tomēr var sekot notikumi, kas skars OCTA jomu un attiecīgi – ikvienu transportlīdzekli, kas vēlēsies iebraukt Apvienotajā Karalistē. Iespējams, ka pēc 29.marta Lielbritānijā iebraukt vairs nevarēs vienkārši ar OCTA standartlīgumu, kas ir derīgs visās Eiropas Ekonomikas zonas valstīs, un papildus nāksies iegādāties Zaļo karti,» informē J.Abāšins, piebilstot, ka Zaļo karti būs iespējams noformēt pie apdrošinātājiem Latvijā vai arī iegādāties robežlīgumu jau pie iebraukšanas Lielbritānijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

FM: OCTA cenu ierobežošana nav atbalstāma, taču jāmeklē risinājums tirgus caurskatāmības mazināšanai

Žanete Hāka, 19.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija (FM) rūpīgi izvērtēs Konkurences padomes (KP) veikto OCTA tirgus analīzi un identificētos faktorus, kas radījuši esošo situāciju sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas tirgū, informē FM.

Pēc detalizētas iepazīšanās ar KP ziņojumu FM sagatavos priekšlikumus, lai risinātu norādītās nepilnības un aspektus veselīgas un efektīvas konkurences nodrošināšanai.

Jau šobrīd ministrija bija plānojusi uzsākt darbu pie Latvijas transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) pārvaldības pilnveidošanas jautājuma, un priekšlikumu izstrādē tiks ņemti vērā arī KP ziņojumā norādītie aspekti. Tāpat ministrija meklēs risinājumus veicamiem pasākumiem OCTA tirgus caurskatāmības mazināšanai.

Attiecībā uz Konkurences padomes izteikto aicinājumu vērtēt iespējas noteikt OCTA prēmijas maksimālo apmēru, FM norāda, ka OCTA cenu ierobežošana nav atbalstāma, ņemot vērā to, ka šis nosacījums nonāk pretruna Eiropas Savienības judikatūrā noteiktajam, kur Eiropas Savienības tiesa spriedumā lietā Nr. C-59/01 un arī lietā Nr.C-347/02, interpretējot direktīvas normas, kas ieviestas nacionālajos normatīvajos aktos, ir norādīts, ka cenas iesaldēšana ir iejaukšanās cenu politikā, kas atbilstoši ES direktīvu prasībām ir aizliegta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Ar izmaiņām OCTA likumā veiks uzlabojumus negadījumā cietušo personu, apdrošināto un autovadītāju interesēs

Db.lv, 18.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien, 18.oktobrī, pirmajā lasījumā pieņēma grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā.

Izmaiņas rosinātas, lai novērstu praksē konstatētās nepilnības un ieviestu uzlabojumus ceļu satiksmes negadījumā cietušo personu, apdrošināšanas ņēmēju un autovadītāju interesēs.

Likuma izmaiņas paredz, ka OCTA līgums stājas spēkā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas. Tas nepieciešams, lai samazinātu tādu gadījumu skaitu, kad OCTA līgumi stājas spēkā pēc apdrošināšanas sabiedrības darbības apturēšanas. Patlaban nav noteikts, cik ilgā laikā pēc līguma noslēgšanas tam jāstājas spēkā.

Ņemot vērā, ka spēkā esošais regulējums nenosaka, kam jāslēdz apdrošināšanas līgums, ja Latvijā no uzskaites noņemts un komersantam pārdošanai nodots transportlīdzeklis, kurš aprīkots ar tirdzniecības numura zīmēm, piedalās izmēģinājuma braucienos, turpmāk plānots, ka par OCTA līgumu atbildīgs būs tirgotājs. Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekam, kurš, piemēram, savu automašīnu būs nodevis pārdošanai, apdrošināšanas līgums automātiski zaudēs spēku un viņš varēs saņemt atpakaļ neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) 2018. gadā īstenotā kampaņa «Mobilais Saskaņotais Paziņojums» (Three steps to safe roads) saņēmusi zelta godalgu pasaules vislielākajā sabiedrisko attiecību jomas konkursā IPRA Golden World Awards 2019 tradicionālo un jauno mediju integrācijas kategorijā. Starptautiskā konkursa žūrija, kuru veidoja 23 valstu pārstāvji, novērtējusi kampaņas unikalitāti un spēju izmantot jaunās tehnoloģijas autovadītāju ikdienas uzlabošanai.

«Tas pierāda, ka arī Latvijā mēs spējam radīt produktus un pakalpojumus, ko augsti novērtē citur pasaulē,» lepojas LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

«Ja pasaules vadošie zinātnieki publicē savus pētījumus starptautiskajos recenzējamajos žurnālos, tad komunikācijas nozares speciālistu augstākais darba kvalitātes novērtējums ir starptautiskais IPRA Golden World Awards. Šis ir jau otrais gads, kad mūsu aģentūra iegūst augstāko novērtējumu prestižajā konkursā, kas tikai vairo motivāciju meklēt jaunus efektīvus un radošus komunikācijas uzdevumu risinājumus,» stāsta komunikācijas aģentūras A.W.Olsen & Partners, kas izstrādāja un realizēja kampaņu «Mobilais Saskaņotais Paziņojums», partnere Olga Kazaka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada sākumā beidzās Brexit pārejas periods, un Lielbritānija ir pilnībā izstājusies no Eiropas Savienības, kas nesis izmaiņas virknē jomu, tai skaitā arī apdrošināšanā.

Daudzos apdrošināšanas veidos tiek norādīta polises darbības teritorija, standarta situācijā tā ir Latvija vai Eiropas Savienība. Tādēļ gadījumos, ja notiek ceļošana uz Lielbritāniju, sadarbība ar šo valsti, biznesa vai cita veida kontakti, kas var skart apdrošināšanas polisē iekļautos riska segumus, ir vērts pārliecināties, kāda ir polises darbības teritorija un vai tā attiecas arī uz Lielbritāniju - valsti ārpus ES, atgādina Latvijas Apdrošinātāju asociācija (LAA).

Primāri uzmanība jāpievērš KASKO, kravas, civiltiesiskās atbildības, nelaimes gadījumu, ceļojumu u.c. apdrošināšanas polisēm.

Arī pēc izstāšanās no ES Lielbritānija paliek Zaļās kartes sistēmas dalībvalsts, kurā iekļaujas arī Latvijas transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas sistēma jeb OCTA. Tādējādi Latvijas OCTA polišu īpašnieki, izraisot negadījumu Lielbritānijā, saņems OCTA polises aizsardzību, un Latvijas apdrošinātāji izmaksās atlīdzības cietušajiem Lielbritānijā. Tāpat Lielbritānijā ir derīgas arī Zaļās kartes, ja transportlīdzeklim nav OCTA standartlīguma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Bonus-malus klase palielinājusies 340 tūkstošiem, samazinājusies – 211 tūkstošiem vadītāju

Žanete Hāka, 19.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc ikgadējās apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus – malus (BM) klašu pārrēķina, kas ik gadu notiek 15.septembrī, šogad BM klase palielinājusies 340023, bet samazinājusies – 211055 autoīpašniekiem, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Visaugstākā (17.) BM klase šobrīd ir 139 836 autoīpašniekiem un tas vēsturiski ir lielākais transportlīdzekļu īpašnieku skaits šajā klasē (salīdzinot ar pērno gadu pieaugums par 8429; ar 2015.gadu – pat par 46518 autoīpašniekiem). Kopumā augstākajās/»labajās» BM (7.-17.) klasēs šobrīd ir 944467 autovadītāji. Savukārt zemākā (1.) BM klase ir 218 autoīpašniekiem, bet zemākās/»sliktās» klases (1. – 5.) kopumā šobrīd ir 26734 transportlīdzekļu īpašniekiem.

Sākumklase (6.) šobrīd piemērota 163550 autoīpašniekiem. BM klase ir viens no galvenajiem, bet nebūt ne vienīgais OCTA cenu noteicošais faktors. Šo informāciju apdrošinātāji var izmantot aprēķinot atlaides vai piemaksas OCTA polisei. BM klase tiek pārrēķināta reizi gadā – 15. septembrī, un ņemot vērā apdrošināšanas vēstures datus par pēdējiem 11 gadiem, BM klase var palielināties vai pazemināties, vai arī palikt esošajā līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāju iegādāto apdrošināšanas pakalpojumu portfelī aizvien lauvas tiesu aizņem obligātā civiltiesiskā transportlīdzekļu apdrošināšana, otrdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Patlaban gan apdrošinātāju cīņa par katru klientu rimusies, un aktīvāka uzmanība tiek pievērsta rentabilitātei. Kā liecina apdrošinātāju piedāvājums, nereti, pērkot OCTA polisi, klientam tiek piedāvāti dažādi papildu bonusi, kas raksturīgi KASKO polisēm, tostarp, apdrošināšana pret zādzībām.

Šā gada pirmajā pusgadā OCTA parakstīto prēmiju apjoms sasniedza 51,8 miljonus eiro, gada laikā pieaugot par 54% un ieņemot 20,3% no kopējā apdrošināšanas pakalpojumu portfeļa. Atlīdzībās izmaksāti 28 miljoni eiro, gada laikā apjomiem pieaugot par 15% un sasniedzot 19,2% no kopējā tirgus apmēra, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas apkopotie dati.

«Ja 2017. gads OCTA nozarē bija salīdzinoši nemierīgs, ar dažādiem procesiem, kas ietekmēja tirgu un skāra gandrīz ikvienu autovadītāju, tad šis gads nozarei bija salīdzinoši mierīgs, tendences raksturo Latvijas Apdrošinātāju asociācijas vadītājs Jānis Abāšins, uzsverot, ka apdrošinātāji vairāk uzmanības veltīja iekšējo procesu sakārtošanai. Patlaban konkurence OCTA apdrošināšanas jomā ir liela, un cena ir viens no konkurences elementiem, taču ne vienīgais. Ir dažādi papildu pakalpojumi un bonusi OCTA jomā.

Komentāri

Pievienot komentāru