Nebanku kreditētāji: PTAC kampaņa kropļo konkurenci finanšu pakalpojumu tirgū

2018. gada 08. februāris plkst. 8:55
Autors: Elīza Grīnberga - speciāli DB
Sadaļa: Finansējums
Dalies ar šo rakstu

Ātrie kreditētāji Valsts kontroli aicinās izvērtēt PTAC sabiedrības izglītošanas kampaņas atbilstību mērķiem, kā arī budžeta līdzekļu izmantošanu

Lielākā daļa no nebanku aizdevēju izsniegtajiem kredītiem ir distances kredīti, taču, pēc Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) domām, tas ne vienmēr ir piemērotākais veids preču iegādei, un cilvēki, tos aizņemoties, neapzinās potenciālās grūtības tos atdot, tādēļ kopā ar Latvijas Universitāti veikts pētījums par ātro kredītu izmantošanu Latvijā un uzsākta kampaņa iedzīvotāju izglītošanai. Ātro kredītu devēji apšauba tā kvalitāti, uzsverot, ka pētījums ir virspusējs un kampaņa veidota, lai kauninātu patērētāju, kas nav labākais izglītošanas veids. Tādēļ uzņēmumi aicinās Valsts kontroli pārbaudīt nodokļu maksātāju naudas izlietošanu, uzsverot, ka jau pašlaik rūpīgi izvērtē aizņēmēju spēju atdot aizdevumu, kā arī uzlabojas izsniegto kredītu kvalitāte.

PTAC ar kampaņu šobrīd iejaucas un kropļo konkurenci finanšu pakalpojumu tirgū.

PTAC uzsākusi informatīvi izglītojošu kampaņu par atbildīgu aizņemšanos – «Sauc lietas īstajos vārdos!». Tā tiek īstenota ar mērķi informēt sabiedrību par atbildīgu aizņemšanos un patērētāju maksātspējas izvērtēšanu, aicinot patērētājus kritiski izvērtēt un salīdzināt dažādus aizdevumu piedāvājumus atbilstoši savai spējai tos atmaksāt. Preses konferences laikā, kurā tika prezentēts pētījums un atklāta kampaņa, tika izspēlētas arī sadzīves ainas, attēlojot, ka cilvēki ir naivi un vieglprātīgi aizņemas. PTAC pārstāvji uzskata, ka nereti ātro kredītu aizņēmēji neatklāj īstos iemeslus, kādēļ ņemts kredīts, un aizņemas mirkļa iespaidā. Savukārt aizdevēji uzsver, ka nevar visus cilvēkus vērtēt vienādi, uzskatot, ka viņi neapzinās, ka nauda būs jāatdod, kā arī kaunināt par aizņemšanos. Ideja par cilvēku izglītošanu ir laba, taču PTAC veidotā kampaņa, pēc aizdevēju domām, ir vispārīga un pārāk vienkāršota. Tāpat nebanku kreditēšanas nozares uzņēmumi uzskata, ka PTAC ar kampaņu šobrīd iejaucas un kropļo konkurenci finanšu pakalpojumu tirgū. «PTAC vēlme organizēt kampaņu par atbildīgu aizņemšanos ir ļoti apsveicama, turklāt kampaņas nolikums un uzstādītie mērķi ir labi, taču izpildījums diemžēl tāds nav,» vērtē 4finance Latvia izpilddirektors Gvido Endlers. Alternatīvo finanšu pakalpojumu nozare jau 2017. gada septembrī vērsusies pie PTAC ar aicinājumu apvienot spēkus izglītojošas kampaņas veidošanā, taču PTAC šim aicinājumam neatsaucās un uzsāka savu kampaņu. Rezultātā PTAC lēmums, pēc G. Endlera domām, ir zaudējums Latvijas patērētājiem, jo šīs kampaņas izpildījums nav ne kvalitatīvs, ne izglītojošs un PTAC komisijas lēmums par labu kampaņas konkrētajai koncepcijai ir nepārdomāts.

Patērētājs tiek iebiedēts, radot sajūtu, ka nebanku kredīti ir slikti un to izmantošana klientam ir pazemojoša,

Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas (LAFPA) vadītājs Gints Āboltiņš atzīmē, ka sabiedrības izglītošana finanšu pratības jautājumos ir kritiski svarīga ilgtspējīgai tautsaimniecības attīstībai, tomēr, izmantojot nodokļu maksātāju naudu, uzraugošā iestāde nedrīkst jaukties konkurencē starp finanšu pakalpojumu sniedzējiem. Līdz ar to nozares uzņēmumi lūgs Valsts kontroli izvērtēt PTAC realizētās kampaņas «Sauc lietas īstajos vārdos!» atbilstību izvirzītajiem mērķiem, kā arī valsts budžeta līdzekļu izmantošanu. «Patiesi žēl, ka PTAC vadība pēc vairākiem nozares lūgumiem tā arī nevēlējās sadarboties, lai izstrādātu kampaņu, kas veicinātu patērētāju spēju kritiski izvērtēt savu kredītspēju un veicinātu atbildīgu aizņemšanos. Tā vietā patērētājs tiek iebiedēts, radot sajūtu, ka nebanku kredīti ir slikti un to izmantošana klientam ir pazemojoša,» uzsver G. Āboltiņš. «Ja regulators mudina patērētājus izmantot banku pakalpojumus, analizējot faktorus, kāpēc priekšroka tiek dota nebanku sektoram, nevis banku pakalpojumiem, ir grūti saskatīt PTAC spēju īstenot objektīvu un profesionālu nozares pārraudzību,» skaidro G. Āboltiņš.

LASI ARĪ:

Uzsāk sabiedrības izglītošanas kampaņu «Pirms aizņemies, apskaties labi»

Plašāk lasiet rakstā Grib izglītot ātro kredītu jautājumos ceturtdienas, 8. februāra, laikrakstā Dienas Bizness!

Dalies ar šo rakstu