Papildināta - Par 4,5 miljoniem eiro plāno izbūvēt ūdeņraža ražotni Rīgas sabiedriskā transporta vajadzībām 

Par 4,5 miljoniem eiro plānots izbūvēt ūdeņraža ražošanas, uzglabāšanas un uzpildes staciju jaunā ar ūdeņradi darbināmā sabiedriskā transporta vajadzībām.

LETA, 16.6.2016

Foto: Ieva Čīka/LETA

Šodien Rīga satiksmes (RS) rīkotajā preses konferencē Latvijas Zinātņu akadēmijas pārstāvis Aivars Starikovs pastāstīja, ka Vienības gatvē 6 tiks veidota ūdeņraža ražošanas, saglabāšanas un uzpildes stacija, kas publiski būs pieejama arī privātajam transportam. Iepirkuma paredzamā summa ir 4,5 miljoni eiro, no kuriem 50% līdzfinansēs Eiropas Savienība (ES), līdzīgi kā jauno trolejbusu iegādei. Ūdeņradi paredzēts iegūt no dabasgāzes.

Starikovs skaidroja gan ūdeņraža kā alternatīvā resursa labās īpašības, piemēram, to, ka gāze ir viegla, nav toksiska un ērti uzglabājama, gan jautājumus, kas saistīti ar ūdeņraža elektromobiļu ekspluatāciju, minot, ka pasažieru pilsētas autobusi var nobraukt ap 300 līdz 400 kilometriem un to uzpilde aizņem no septiņām līdz desmit minūtēm. Starikovs apgalvoja, ka jauno trolejbusu ekspluatācija nepārsniegs pašreizējās izmaksas.

Starikovs arī izklāstīja, ka pirmie ūdeņraža autobusi tika izstrādāti 20.gadsimta 80.gados un šobrīd Eiropā vairāki sabiedriskā transporta operatori ikdienā izmanto aptuveni 80 ūdeņraža autobusus, kuros enerģijas avots ir ūdeņraža gāze, ko no ūdeņraža pārvērš elektrībā.

Par iepirkumu projekta juridiskajām niansēm informēja RS Juridiskās daļas vadītājs Didzis Stepe, kurš izklāstīja pamatojumu šim pirkumam, atkārtoti minot lielās problēmas ar gaisa kvalitāti Rīgā un nepieciešamību šīs problēmas risināt, līdz ar to Rīgas plāns ir bezizmešu transporta līdzekļi, kas darbināmi ar alternatīvajiem resursiem.

Stepe pastāstīja, ka 10 trolejbusi ir skaits, kas paredzēts konkrētā pilotprojekta iepirkumos, savukārt Starikovs papildināja Stepes teikto, piebilzdams, ka visā Eiropā šī tehnoloģija ir inovatīva, tādēļ tā ir jāadaptē industriālā vidē, līdz ar to ar 10 šāda veida trolejbusiem ir gana, lai iepazītu tehnoloģijas darbības īpatnības.

Projekta gaitā tiks iegādāti 10 trolejbusi, kam rezerves vilces jauda tiks nodrošināta ar ūdeņraža kurināmā elementiem. Iepriekšējo iepirkumu rezultātā Rīgas ielās gaidāmi arī 10 ar ūdeņradi darbināmi elektriskie autobusi.

Bezizmešu transportlīdzekļu iepirkuma paredzamā summa ir 18 miljoni eiro.

Jau iepriekš tika ziņots, ka nākamgad Rīgas ielās varētu sākt kursēt jauni, ar ūdeņradi darbināmi trolejbusi un autobusi.

Šī gada jūlijā noslēgsies RS izsludinātais iepirkumu konkurss desmit jaunu trolejbusu iegādei. Mērķis šādu trolejbusu iegādei esot samazināt izmešu daudzumu, kas nonāk gaisā, sadegot dīzeļdegvielas produktiem.

Inovāciju projektā līdzfinansējumu trolejbusu iegādei piešķīrusi arī ES. Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Vadims Baraņņiks (S) minēja, ka līdzfinansējuma avots ir ES Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments (EISI/CEF), kas līdz šim Latvijā ir bijis finansējuma avots vēl tikai vienam projektam - Rail Baltica dzelzceļa sliežu izbūvei.

Komitejas vadītājs Baraņņiks izteicās, ka ar ūdeņradi darbināmo trolejbusu ieviešana galvaspilsētā ir interesanta un uz novitātēm vērsta iecere, kas šobrīd ir ļoti aktuāli arī Eiropas kontekstā. Ar alternatīvajiem resursiem darbināmi sabiedriskā transporta līdzekļi tiek ieviesti Vācijā, Nīderlandē un vēl citās Eiropas valstīs, tā apliecinot jauno tehnoloģiju nākotnes perspektīvu. Sabiedriskā transporta jomas aktivitātes, kuras ievieš Rīga, ir unikālas ne tikai Baltijas, bet pat Austrumeiropas kontekstā, uzsvēra Baraņņiks.

Tevi varētu interesēt

Noslēgusies konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu deviņās...

2015. gada deviņos mēnešos ar sabiedrisko transportu pārvadāja 186,7 milj. pasažieru, kas...

Šodien, 21.oktobrī, izsludināts konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu – pasažieru...

Otrdien, 11.augustā, valdība apstiprināja Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu, kas paredz jaunu...

Kopējais ar sabiedrisko transportu pārvadāto pasažieru skaits šā gada deviņos mēnešos...

Nepalaid garām

Akciju sabiedrība "Meridian Trade Bank" 22. janvārī ir mainījusi nosaukumu uz "Industra...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

2019. gada desmit lielāko nekustamā īpašuma darījumu sarakstā Rīgā un Pierīgā ir ne...

Tiesa noraidījusi nogalinātā maksātnespējas administratora Mārtiņa Bunkus brāļa prasību pret...

Ir būtiski runāt par privātās dzīves, interešu un plānu saskaņošanu ar darbu, nevis...

Skotijai ir viskijs, Somijai ir Nokia, Itālijai ir makaroni,Meksikai ir tekila, Karību...

Tiesvedību un to radīto sarežģījumu dēļ Lielupes apkaimē slēgtais restorāns "36.līnija" atsācis...

No šīs sadaļas

Pirmsjāņu nedēļā portāls db.lv ciemojas Valmiermuižas alus darītavā, lai saviem lasītājiem...

Londonas fondu biržas Briselē prezentētajā izdevumā 1000 uzņēmumi, kuri iedvesmo Eiropu kā...

Latvijas modulāro ēku ražotāja rūpnīca Forta Medical trešdien prezentēja Framecad plānsienu...

Līdz ar jahtu ostu infrastruktūras attīstību Latvija varētu kļūt par iekārojamu ārvalstu...

Lauku atbalsta dienests (LAD) šodien, 16.jūnijā, uzsāk izmaksāt Valsts papildu atbalstu piena...

Latvijas ostām vairāk jāpievēršas regulāras satiksmes attīstībai ar klientiem iekšzemē,...

Biznesa aviācija Eiropā, tostarp Baltijā pagaidām stagnē; nav izslēgta jaunu spēlētāju un...

Paliek arvien mazāk cerību, ka Latvija no ES varētu saņemt vēlamo siltumnīcu...

Latvijas valsts energokompāniju Latvenergo un Igaunijas Eesti Energia apdraud riski saistībā ar...

Vācijas autobūves koncerns Daimler trešdien paziņoja, ka veic pārrunas ar Krievijas varasiestādēm...