Pasaulē

Skotijas ražotnē kļūdas dēļ kanalizācijā aizskaloti tūkstošiem litru viskija

Lelde Petrāne,01.03.2013

Jaunākais izdevums

Negadījuma rezultātā pildīšanas rūpnīcā Skotijā kanalizācijā aizskaloti tūkstošiem litru viskija, ziņo BBC.

Kļūme gadījusies viskija ražotāja Chivas Brothers nakts maiņas laikā, kad notikusi iekārtu tīrīšana. Tā vietā, lai nopludinātu notekūdeņus, darbinieki kanalizācijā aizlaiduši tūkstošiem litru viskija.

Smarža esot bijusi tik spēcīga, ka kļūmi nav bijis iespējams nepamanīt.

Chivas Brothers, kas ražotnē nodarbina 600 darbinieku un ražo labi zināmo Ballantine's viskiju, informējis, ka negadījums patlaban tiek izmeklēts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

1887. gadā Viljama Granta dibinātā viskija kompānija vēl aizvien ir viņa ģimenes rokās un dzēriena popularizēšanai pasaulē par savu globālo vēstnieku tā ir nolīgusi ilggadējo nozares žurnāla Whisky Magazine redaktoru Robu Alansonu. Par vienu no savas misijas uzdevumiem viņš saka – «garšas izglītotājs».

Vai atceraties pirmo reizi, kad pagaršojāt viskiju?

Legāli vai nelegāli?

Pirmo.

Jā, atceros.

Es arī. Un mana reakcija bija – «‘dritvai micīt»!

Man bija līdzīgi. Neatceros, kas tas par viskiju bija, jo mans tētis ir skots, bet mamma – īriete, tāpēc mājās vienmēr ir bijis visādu veidu viskijs. Taču mans pirmais legāli dzertais viskijs 16 gadu vecumā bija četrpadsmitgadīgs Oban.

16 gados?

Tas Lielbritānijā ir legālais vecums, kad drīkst iedzert kopā ar vecākiem, ja tas notiek maltītes laikā. Mums ir savdabīgi likumi. Pats pirkt drīkst tikai no 18.

Dzīvesstils

Tullamore DEW zīmola globālais vēstnieks: Man šis darbs tiešām patīk!

Didzis Meļķis,14.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc 60 gadu pārtraukuma viens no pazīstamākajiem īru viskijiem Tullamore DEW ir atgriezies dzimtajā brūzī; nu pēc trīs gadu minimālās nogatavināšanas tas pamazām sāk līt arī mūsu glāzēs

DB izmantoja iespēju par šo un par daudz ko citu parunāties ar Rīgā iebraukušo Tullamore DEW zīmola globālo vēstnieku Džonu Kvinu (John Quinn).

Mēs ar jums tiekamies itin vēsturiskā brīdī, kad tirgū ir jāparādās kompānijas viskijam, kurš pēc ilga pārtraukuma atkal jau nāk tieši no Tulamoras pilsētas.

Mūsu viskijs tika taisīts pašā Tulamorā no 1829. gada līdz 1954. gadam. Īrijā dedzinātavas vērās ciet jau kopš 1930. gadiem un līdz pat 1960. gadiem. Galu galā 1970. gados Īrijā bija palikušas tikai divas dedzinātavas. Es kompānijā, ko tolaik sauca Irish Distillers, sāku strādāt 1974. gadā.

Tolaik tika uzcelta viena jauna dedzinātava Midltonā, un visi zīmoli, kam agrāk bija bijušas savas dedzinātavas, pārcēlās uz turieni – mūsu Tullamore DEW, Jameson, Powers, Paddy un Crested Ten. Bushmills bija sava dedzinātava. Tā nu bija šīs divas – Midltonā un Bušmilsā. Tullamore izmanto tās abas, jo DEW tiek darināts no graudu, iesala un kubla viskija. Midltonā taisa tikai graudu un kubla šķirnes, tāpēc Bušmilsā taisījām iesala daļu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz globālo pandēmiju, 2020. gads bija ļoti labs periods akcijām – īpaši tehnoloģiju uzņēmumu vērtspapīriem.

Uz pamatā optimistiskas nots šajos tirgos iesācies arī šis gads, lai gan daudzi eksperti paredz, ka ceļš uz priekšu, ņemot vērā to dārdzību, akcijām var arī nebūt diez ko līdzens.

“Bloomberg” izceļ, ka šis gads var būt labs brīdis, lai veiktu atsevišķus alternatīvus ieguldījumus. Tas ļautu gan diversificēt savus uzkrājumus, gan dažos gadījumos gūt morālu gandarījumu par kādu šādi iegādātu lietu. Eksperti mēdz brīdināt, ka dažādu šādu alternatīvu ieguldījumu viens no lielākajiem mīnusiem ir tas, ka šādi tirgi var būt nelikvīdi. Proti, ja ir vajadzība, piemēram, kādu gleznu vai retu pastmarku pārdot jau tagad, tad pircēja atrašana var prasīt visai ilgu laiku. Otrs variants ir tas, ka šādā gadījumā var nākties samierināties ar krietni zemāku darījuma cenu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cenu pieauguma līderis alternatīvo investīciju vidū ir luksusa klases viskijs.

Vērtības pieaugumu var mēģināt gaidīt no dažādām lietām, un tādējādi ir iespējams meklēt arī alternatīvākas investīciju iespējas. Turklāt pieejamie dati liecina, ka dažkārt tieši tās investoriem nodrošina ļoti labu peļņu. Piemēram, Knight Frank apkopotā Luxury Investment indeksa dati liecina, ka 12 mēnešu laikā līdz šā gada pirmā ceturkšņa izskaņai vieni no pašiem veiksmīgākajiem ieguldījumiem bijuši ekskluzīvā viskijā. Proti, to cena šajā periodā palēkusies vairāk nekā par trešdaļu, kas «izgriež pogas» daudziem citiem ieguldījumiem.

Būtībā tiek izdarīta likme uz to, ka, laikam ejot, ekskluzīva viskija vērtība pieaugs. Pamatdoma ir līdzīga tam, kā tas ir ar investīcijām vīnā, kad tiek pirktas ļoti kvalitatīva vīna pudeles, kuras tad attiecīgi tiek glabātas ar domu, ka to cena palielināsies, un galu galā tās tiks pārdotas dārgāk. Tāpat Apvienotajā Karalistē bāzētās viskija biržās ir iespējams iegādāties šo grādīgo dzērienu mucās, kuras tiek uzglabātas speciālās noliktavās, pirms tas ir sasniedzis savu brieduma stadiju. Viskiju pudelēs var liet pēc trīs gadiem gatavošanās, lai gan augstāka ranga viskijs mucās tiek uzglabāts krietni ilgāk. Viskija biržu operatori savukārt eksperimentē ar šī dzēriena mucās piedāvāšanu investoriem, kur to var gan pirkt, gan pārdot. Protams, pie ļoti ekskluzīviem viskijiem gan tikt var izrādīties pagrūti un ieejas barjeras šajā tirgū ir visai augstas. Savukārt potenciālie nākotnes klienti šiem dzērieniem ir pasaules bagātnieku pulciņš.

Pakalpojumi

Lielbritānijā testēs produktu piegādi atkārtoti izmantojamā iepakojumā

Lelde Petrāne,15.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazumtirgotājs "Tesco" Lielbritānijā ieviesīs jauninājumu, pircējiem tiešsaistē dodot iespēju iegādāsies produktus atkārtoti lietojamā iepakojumā, ziņo "BBC".

Mazumtirdzniecības gigants apvieno spēkus ar "Loop", kas sevi dēvē par "nulles atkritumu iepirkšanās platformu". Izmēģinājums aptver 150 preces, kuras tiks piegādātas atkārtoti izmantojamā iepakojumā, par kuru patērētāji veiks iemaksas.

Saskaņā ar vides organizācijas "Greenpeace" pausto pieaugošais pieprasījums pēc piegādēm uz mājām, kuru veicinājis Covid-19 uzliesmojums pasaulē, dod "reālu iespēju inovācijām atkārtoti lietojamā iepakojumā jomā".

Toms Szakijs, "Loop" vadītājs, informējis, ka šis būs pilotprojekts, bet piegādes aptvers plašu teritoriju, ieskaitot Ziemeļīriju.

Klienti pieteiksies pakalpojumam, noklikšķinot uz saites "Tesco" vietnē, un pēc tam varēs pasūtīt piegādi, kuru izpildīs kompānija "DPD".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izsoļu nams Sotheby’s janvāra izsolē pārdevis Macallan viskiju par rekordaugstu cenu, raksta Bloomberg.

Viskijs izsolīts par 631,85 tūkstošiem dolāru, tādējādi šis ir dārgākais viena iesala viskijs, kas pārdots izsolē.

Macallan sešu litru M Decanter pudele, ko ražojis Lalique, pārspēja iepriekšējo rekordu – 460 tūkstošus dolāru, kas tika sasniegts Sotheby’s izsolē Ņujorkā 2010.gadā.

Šādi viskiji pasaulē izgatavoti tikai četri eksemplāri, norāda Sotheby’s.

Eksperti

Viedoklis: Spēlēšanās ar nodokļu reformu var iznīcināt alus brūvēšanu Latvijā

Pēteris Liniņš, Latvija Alus darītāju savienības izpilddirektors,20.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija ir izstrādājusi jauno nodokļu politiku, kura alum paredz visstraujāko akcīzes nodokļa pieaugumu – 25%, jo pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem akcīzes nodoklis pieaug vidēji par 15%. Neskatoties uz Finanšu ministrijas priekšlikumu, kurš jau tā alum ir visnelabvēlīgākais, stiprā alkohola pārstāvji ar Imantu Parādnieku priekšgalā lobē vēl lielāku akcīzes pieaugumu alum, ar mērķi faktiski padarīt stipro alkoholu pieejamāku patērētājiem, kas ir pretrunā ar deputātu publiski pausto par alkohola patēriņa samazināšanu valstī.

Būtiski palielinot akcīzi alum, mērķis samazināt alkoholisko dzērienu patēriņu netiks sasniegts, jo daudz straujāk pieaugs citu alkoholisko dzērienu realizētais apjoms. Proti, šī gada pirmajos četros mēnešos patēriņam nodoto stipro alkoholisko dzērienu (degvīns, konjaks, brendijs, liķieris, viskijs) apjoms ir pieaudzis par 10%, bet alum pieaugums ir tikai 1%, kas turklāt ir noticis, pateicoties pierobežas tirdzniecībai ar Igauniju, jo tā veido aptuveni 5% no visa alus tirgus apjoma. Tas nozīmē, ka Latvijā uz vietas patērētā alus kritums ir vismaz 4%.

Nozīmīgs arī ir fakts, ka Saeima, pēc Imanta Parādnieka ierosinājumiem, ir nobalsojusi par PET iepakojuma ierobežojumiem, kā rezultātā nākamgad ir paredzams alus realizācijas kritums par aptuveni 20%. Gadījumā, ja vēl tiks nesamērīgi celts akcīzes nodoklis, kritums būs vēl dramatiskāks.

Tirdzniecība un pakalpojumi

ASV draud noteikt papildu muitas tarifus ES produkcijai, atbildot uz subsīdijām Airbus

LETA--AFP,02.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV pirmdien draudēja noteikt muitas tarifus Eiropas Savienības (ES) produkcijai vēl četru miljardu ASV dolāru (3,5 miljardu eiro) vērtībā, atbildot uz subsīdijām, kuras saņēmis Eiropas aviobūves uzņēmums «Airbus».

Starp produkcijas veidiem, kuriem ieteicis noteikt muitas tarifus ASV tirdzniecības pārstāvja birojs, ir viskijs, dažādu veidu sieri, šķiņķi un desas, kā arī olīvas.

Šis ierosinājums papildina aprīlī publiskoto priekšlikumu noteikt ES produkcijai tarifus aptuveni 21 miljarda dolāru (16,5 miljardu eiro) vērtībā.

Briseles un Vašingtonas nesaskaņas par subsīdijām lidmašīnu ražotājiem ilgst jau gadiem ilgi. ASV ir neapmierinātas ar subsīdijam Eiropas uzņēmumam «Airbus», bet ES - ar subsīdijām amerikāņu kompānijai «Boeing».

Kapitāla tirgus aktualitātes ar Signet Bank

Obligāciju emisija dos iespēju būvēt modernāko noliktavu Latvijā

Jānis Goldbergs,01.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amber Beverage Group ir strauji augošs uzņēmums, kas nolēmis būvēt pilnībā automatizētu noliktavu Latvijā, par finansējuma piesaistes mehānismu izvēloties obligāciju emisiju ar Signet Bank atbalstu.

Par grupu, tās izaugsmi, projektu un finansējuma piesaistes mehānisma izvēli Dienas Bizness izjautāja grupas valdes priekšsēdētāju Jekaterinu Stuģi.

Pastāstiet, lūdzu, īsumā par Amber Beverage Group pamatbiznesu, vēsturisko izaugsmi.

Amber Beverage Group tika izveidota 2014. gadā kā daļa no SPI Group. Šobrīd bez mums SPI grupā ietilpst arī stipro alkoholisko dzērienu koncerns Stoli Group, vīna koncerns Tenute del Mondo un nekustamo īpašumu kompānija Towers Construction Management, kuru zināmākais objekts ir Zunda Torņi Rīgā, Raņķa dambī.2014. gadā izveidojot Amber Beverage Group, koncernā tika apvienoti četri Baltijas uzņēmumi – trīs no tiem pārstāvēja alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības segmentu, savukārt Latvijas balzams - ražošanu. Veidojot vienotu uzņēmumu grupu, visas atbalsta funkcijas centralizējām vienkopus un koncentrējām uzņēmumu darbību uz pamatbiznesu.

Foto

«Kosmētiskā ķirurģija» pamestajiem veikaliem īru viskija ciematā

Lelde Petrāne,04.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reuters fotogrāfs Kathals MakNotons (Cathal McNaughton) viesojies Ziemeļīrijas ciematā Bushmills, kur tukšie īpašumi gar galvenās ielas malām izrotāti ar mākslas darbiem.

Viena no īru viskija mājvietām pieņēmusi Ziemeļīrijā izstrādāto shēmu, aiz skaistām bildēm paslēpjot pamestas ēkas un «mirušus» uzņēmumus.

Bushmills, kas pazīstams kā ciemats, kurā pirms 400 gadiem radās tāda paša nosaukuma viskijs, tagad popularitāti tūristu vidū gūst arī, pateicoties viltotajiem veikaliem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Interesantas ieguldīšanas iespējas paveras arī luksusa alkoholisko dzērienu segmentā

Ja runājam par investīciju iespējām mūsdienu pasaulē, tad vispirms uzmanība tiek pievērsta dažādiem pārsvarā biržā tirgotiem vērtspapīriem, kas attiecīgi tad saistās ar lielāku vai mazāku risku, no kā arī izriet cenu kāpumi un kritumi. Tiesa gan, ieguldījumu pasaule neaprobežojas tikai ar vērtspapīriem un iespējams investēt arī dažādās visai alternatīvās lietās, kas daļai sabiedrības ir gan saprotamākas, gan sirdij tuvākas. Var runāt, piemēram, ne tikai par ļoti interesantām ieguldīšanas iespējām mākslas tirgū, bet arī par investēšanu augstākās klases alkoholiskajos dzērienos. Ne velti ir teiciens, ka vīns ar gadiem kļūst tikai labāks un, kā rāda prakse, arī dārgāks. Būtībā vīns daudziem cilvēkiem šķiet praktiskāks par zeltu un vieglāk izbaudāms par mākslu.

Atpūta

Piektdienas intervija ar Inbox.lv valdes priekšsēdētāju Andri Griķi

Lelde Petrāne,29.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Andris Griķis, Inbox.lv valdes priekšsēdētājs. A. Griķis uzsver, ka Inbox.lv nav pārdots ārvalstu investoriem, un tā kapitāls joprojām ir 100% Latvijas uzņēmēju rokās. Inbox.lv trīs gadus ir mīlētākais pašmāju zīmols un otrais mīlētākais zīmols Latvijā kopumā. Pagaidām to apsteidz ASV IT megakorporācija Google.

Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Nedaudz par sevi pasmejoties, tad tāpēc, ka līdz šim nav izdevies atrast atbilstošāku valdes priekšsēdētāju. Savukārt, ja gluži nopietni, tad, manuprāt, šis ir viens no interesantākajiem darbiem Latvijā. Uzņēmumā ir divas būtiskas daļas – IT, kas pastāvīgi uzlabo produktus, attīsta tehnoloģisko platformu un risinājums, kamēr otra daļa ir reklāma, pārdošana un mārketings. Starp šīm abām daļām nepārtraukti ir jāmeklē līdzsvara punkti un zelta vidusceļš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apvienojoties kosmētikas un ekoloģisko produktu ražotājam Seal un zīmolam Rīgas Melnais Balzams, radīta kosmētikas līnija, kuras produktu sastāvā izmantoti tie paši augi, kas dzēriena receptūrā. Projekta investīcijas uzņēmumā neatklāj, vien norādot, ka tās ir vienas no lielākajām jaunu produktu kategorijā ne tika šā gada laikā, bet arī pēdējos trīs gados kopumā.

«Ar jaunās līnijas izveidi speram soli tālāk un plānojam apgūt jaunu tirgus segmentu, kā arī spēcināt mūsu klātbūtni kosmētikas tirgū. Esam pateicīgi zīmolam Rīgas Melnais Balzams par drosmi un atsaucību, īstenojot vēl nebijušu sadarbības projektu Latvijā,» stāsta Seal valdes locekle Baiba Megre.

«Pasaules pieredze un citu lielo alkoholisko zīmolu prakse apliecina tendenci dažādot veidus, kā zīmols sasniedz savu patērētāju. Esam pieņēmuši lēmumu savus patērētājus satikt ne tikai alkohola nozarē, bet arī ārpus tās - kosmētikas nozarē,» teic Rīgas Melnais Balzams globālais zīmola vadītājs Māris Kalniņš.

Arī citi starptautiski atpazīstami alkohola zīmoli kā, piemēram, degvīns 42 below, viskijs Jack Daniels un prosecco Rosé ir īstenojuši līdzīgu praksi, paplašinot savu darbību ārpus dzērienu nozares un pievēršoties tieši skaistumkopšanas nozarei. Tā, piemēram, arī pasaulē plaši atzītais zīmols Calsberg sadarbībā ar dāņu kosmētikas ražotāju Urtegaarden pirms diviem gadiem izveidoja īpašu sejas un ādas kopšanas līdzekļu līniju vīriešiem. Arī šo produktu sastāvā tika izmantotas to līdzīgās sastāvdaļas - mieži, apiņi un raugs - līdzīgi kā Rīgas Melnā Balzama un Seal gadījumā - zālītes.

Atpūta

FOTO: Pop-up alus bārā meklē ēdienu un dažādu alus garšu saderību

Žanete Hāka,23.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadīts pirmais «Maxima Latvija» pop-up alus bāra pasākums, kur kopā ar Latvijas alus someljē meklē ēdienu un dažādu alus garšu saderību.

«Sākot iepazīt daudzveidīgo alus piedāvājumu un eksperimentējot tā saderībai ar dažādiem ēdieniem, viens no vienkāršākajiem veidiem ir alus klāstu sadalīt dažās kategorijās un piemeklēt tām ēdienu. Piemēram, maigi apiņots, gaišs alus lieliski papildinās vistas gaļu vai zivi, savukārt stipri apiņots būs piemērots pikantiem ēdieniem. Ja esat iecienījuši liellopa gaļu, nogaršojiet to ar tumšo vai kādu no saldajiem, augļainajiem aliem. Un atcerieties - arī desertus var lieliski papildināt ar alu. Ja tajā ir šokolāde, piemeklējiet kādu ķiršu, upeņu vai saldu tumšo alu,» iesaka «Lielvārdes alus» zīmola vēstnesis Ingemārs Dzenis.

«Šobrīd pasaulē modē ir skābie ali, kas brūvēti, pievienojot dažādus ieraugus, piemēram, šampanieša ieraugu. Vēl viens aktuāls virziens alus radīšanā ir dažādu ozolkoka mucu izmantošana, kuros iepriekš ir noturēts viskijs, portvīns vai kāds cits dzēriens, kas alum piešķir jaunus aromātus. Un, protams, alus pazinēju vidū ļoti iecienīti kā pasaulē, tā Latvijā ir arī spilgtie, rūgtie, dūmakainie un augļainie apiņotie ali. Tomēr savas līderpozīcijas alus baudītāju vidū nemainīgi saglabā un saglabās ierastais lager tipa alus. Jāatzīst, ka arī tas nemitīgi mainās un arī amatalus meistari visā pasaulē strādā un padara to vēl aromātiskāku, pilnasinīgāku un daudzveidīgāku,» stāsta «Mežpils alus» someljē Andris Rasiņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompāniju Brown-Forman, kas ir viena no lielākajiem stipro alkoholisko dzērienu un vīnu ražotājiem ASV, Latvijā un Igaunijā pārstāvēs Liviko.

Liviko importēto preču zīmolu portfeli papildinās arī Jack Daniel's Tennessee viskijs un Finlandia degvīns.

"Ceram, ka mūsu ciešā sadarbībā jau zināmie zīmoli Latvijā un Igaunijā kļūs vēl populārāki. Mēs esam pārliecināti, ka esam atraduši ambiciozu uzņēmumu, kas attīstīs zīmolus, kuri piedzīvo strauju izaugsmi visos galvenajos stipro alkoholisko dzērienu tirgos pasaulē," norāda kompānijas Brown-Forman attīstības direktors Eiropā un austrumu reģionā Kšištovs Matenko.

"Partnerība ar kompāniju Brown-Forman uzņēmumam Liviko ir svarīgs un ilgi gaidīts solis, kas papildinās mūsu starptautisko premium produktu klāstu," norāda Liviko grupas izpilddirektors Janeks Kalvi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība (ES) ceturtdien paziņoja, ka par divām nedēļām atliek muitas tarifu ieviešanu ASV precēm, ar ko bija paredzēts atbildēt uz Vašingtonas noteiktajiem tarifiem tērauda un alumīnija importam, lai dotu vairāk laika dialogam.

ASV noteiktais 25% tarifs tērauda un alumīnija importam no visas pasaules stājās spēkā 12.martā, un uz to ES atbildēja ar divām tarifu kārtām, kam bija jāstājas spēkā 1.aprīlī un aprīļa vidū.

Bija paredzēts, ka 1.aprīlī ES stātos spēkā tarifi no ASV importētajām precēm četru miljardu eiro vērtībā, to vidū tēraudam un alumīnijam, viskijam, motocikliem, džinsiem un apelsīnu sulai.

Divi avoti ziņu aģentūrai AFP norādīja, ka Francija, Spānija un Itālija mudinājušas Eiropas Komisiju atlikt plānoto tarifu ieviešanu, kas bija izraisījusi ASV prezidenta Donalda Trampa draudus noteikt 200% tarifu alkoholisko dzērienu importam no ES. Viens no šiem avotiem teica, ka viskijs, iespējams, varētu tikt pilnībā svītrots no to preču saraksta, kam ES noteiktu tarifus.

Tirdzniecība un pakalpojumi

96% preču un pakalpojumu cenas novembrī nav mainījušās

Žanete Hāka,13.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Novembra sākumā, salīdzinot ar oktobra pēdējo nedēļu, 96,15% gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas. Cenu pieaugums ir novērots 1,12% gadījumu, savukārt 2,73% gadījumu cena ir samazinājusies, liecina jaunākie Ekonomikas ministrijas (EM) cenu monitoringa rezultāti.

Novembra pirmajā cenu novērojumā cenas eiro tika norādītas 99,7% gadījumu. Tikai 0,3% gadījumu cenas eiro vēl nebija norādītas. Cenas eiro atsevišķos gadījumos netika norādītas taksometru pakalpojumiem un apsaimniekošanas pakalpojumu atsevišķām pozīcijām. Pārtikas un saimniecības precēm lielveikalos cenas eiro norādītas praktiski visos gadījumos, konstatēts tikai viens gadījums, kad cena eiro par 1 kg netika norādīta Holandes sieram.

Cenu monitoringa ietvaros iegūtie dati tiek izmantoti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) īstenoto uzraudzības aktivitāšu ietvaros. Tiek fiksētas norādītās cenas gan latos, gan eiro, kas ļauj pārliecināties par valūtas konvertācijas atbilstību virknei preču un pakalpojumu, kā arī sekot līdzi, vai komersanti veikuši nepieciešamās izmaiņas, lai novērstu iepriekš pieļautās kļūdas. Lai efektīvi veiktu uzraudzības aktivitātes, PTAC sākotnēji sazinās telefoniski ar komersantu pārstāvjiem un informē par konstatētajām neatbilstībām. Tomēr, neatbilstību nenovēršanas un būtisku neatbilstību konstatēšanas gadījumos, tiks veikti kontroles pasākumi. Kopā, kopš cenu paralēlās atspoguļošanas perioda sākšanās, PTAC uz monitoringa gūtās informācijas pamata ir veicis 25 pārbaudes un 17 telefoniskus zvanus par monitoringa ietvaros konstatētajiem pārkāpumiem.

Eksperti

Pēdējā iespēja nodokļu ēdienkartē izmēģināt Dubulto Īru!

Jānis Taukačs, SORAINEN partneris,13.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Parasti, runājot par Īriju, prātā nāk viskijs, lieliska mūzika vai darba un labākas dzīves meklētāji no Latvijas. Arī Dubultais Īru ar Nīderlandes sviestmaizi vairāk izklausās pēc kaut kā no ēdienkartes, kaut arī tās ir nodokļu pasaulē sen pazīstamas frāzes. Jā, Īrija nu jau daudzus gadus gozējas nodokļu pasaules uzmanības lokā. Kādēļ? Salīdzinoši zemā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) 12,5% likme te nav galvenais iemesls. Arī manis iepriekš aprakstītais holdingu režīms (1) nav par iemeslu – tas ar dažādām modifikācijām pastāv vairumā ES valstu. Tomēr Īrija ir populāra, it sevišķi ASV biznesa aprindās, citas UIN īpatnības dēļ. To žurnāls The Economist savā š. g. 18. oktobra rakstā sauc par Īrijas lielāko caurumu, t.s. Double Irish (2). Kā strādā šis Dubultais Īru? Kas lācītim vēderā? Kā Latvijas uzņēmumiem tas būtu izmantojams?

Pieņemsim, Latvijā darbojas uzņēmums Krievijas Balzāms (KB). No savas peļņas tas samaksā valsts budžetā Latvijas 15% UIN, kas arī, protams, var nebūt daudz. Lai samazinātu ar UIN apliekamo ienākumu, slēpt ieņēmumus ir pretlikumīgi un tādēļ – bīstami. Tādēļ būtu jāskatās uz legālām izdevumu palielināšanas iespējām (parasti ar zaudējumiem, procentiem, autoratlīdzību u.c.). Tādēļ KB var izveidot meitas uzņēmumu Īrijā (KB IRL, sk zīmējumu zemāk) un šajā meitas uzņēmumā var izveidot patentus, tehnoloģijas, firmas, sistēmas, zinātību u.c. intelektuālo īpašumu, par ko KB maksātu uz KB IRL autoratlīdzību. KB ar Latvijas UIN apliekamā peļņa būtiski samazinātos par šiem autoratlīdzību maksājumiem uz KB IRL. Šādām izmaksām Latvijā nepiemēro arī ieturējuma nodokli.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iegādājoties vienu no lielākajiem alkohola ražotājiem kaimiņvalstī – «Remedia» – alkoholisko dzērienu ražotājs, izplatītājs, loģistikas nodrošinātājs un mazumtirgotājs «Amber Beverage Group» (ABG) ir palielinājis savu ietekmi Igaunijas alkohola tirgū, kļūstot par būtisku tirgus spēlētāju.

«Lai gan Igaunijas alkoholisko dzērienu nozare šobrīd piedzīvo ļoti sarežģītu laiku, apvienojoties ar «Remedia», esam dubultojuši savas tirgus daļas un kļuvuši par nopietnākiem nozares dalībniekiem,» stāsta «Amber Beverage Group» un «Remedia» valdes loceklis Pāvels Fiļipovs.

Pašreiz ABG portfelī atrodami vairāk nekā 130 dažādi alkoholisko dzērienu zīmoli, kuriem pievienosies arī Igaunijas tirgū atpazīstamie zīmoli, tādi kā «Ston Vodka», «Reval Gin», «Kiiu Torn», «Saare Gin», «Urdimeister», «Talu Viin», «Kapteini Viin» un citi. Stiprinot grupas importēto zīmolu portfeli, tiem pievienosies «Carskaja Vodka», «Zverj Vodka», «Sjabri» vodka, «Hutorskaja Vodka», «HARDY» konjaks, «Barclays» viskijs, «Domaine Bousquet» vīni un citi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jābūt gataviem reaģēt arī uz pesimistisku prognožu piepildīšanos par ekonomiku

Pasaules Tirdzniecības organizācija šonedēļ bez kādiem īpašiem pārsteigumiem lēmusi, ka ASV var noteikt sankcijas no Eiropas nākušajām precēm 7,5 miljardu ASV dolāru apmērā (gadā). Klāstīts, ka Eiropas Savienībai (ES) šāds sods ir adekvāts saistībā ar tās nelegālo finansiālo palīdzību lidaparātu ražotājam Airbus.

Pieejamā informācija nu liecina, ka ASV no 18. oktobra plāno noteikt 10% tarifu no Eiropas importētajiem lidaparātiem un lielai daļai šādu detaļu. Tāpat 25% tarifs tikšot noteikts daudzām dažādām citām precēm, kuru vidū ir viskijs, vīns, olīvas, siers, atsevišķi cūkgaļas produkti, sviests, jogurts kafija, saldumi utt.

Katrā ziņā notiekošais raisa bažas, ka abi šie reģioni varētu tikt ierauti tarifu karuselī. Tā pati ES gaida līdzīgu Pasaules Tirdzniecības organizācijas atbildi par nelegālām ASV valdības subsīdijām Boeing. ES, atbildot uz ASV tarifiem alumīnijam un tēraudam, jau noteikusi 25% tarifu ASV viskijam. Ir manāmas spekulācijas, ka ES pretpasākumi varētu pat pārsniegt pašreizējos ASV tarifus (dažkārt tiek runāts par 12 miljardiem ASV dolāru). Nav arī izslēgts, ka tas savukārt jau mudinātu ASV noteikt tarifus Eiropas auto utt. Protams, var cerēt, ka abi sabiedrotie reģioni, neskatoties uz šādu ASV soli, gan tomēr nonāk pie kāda izlīguma, nevis metas tālākā savstarpējā protekcionisma kurināšanā. Kontinentālās Eiropas tirdzniecības nosacījumus skaidrākus nepadara arī arvien tuvākais Brexit gala datums.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV prezidents Donalds Tramps trešdien paziņojis, ka uz 90 dienām atliek paaugstināto muitas tarifu ieviešanu.

Visām valstīm, izņemot Ķīnu, tiek noteikta 10% liela pamatlikme.

"Pamatojoties uz Ķīnas izrādīto cieņas trūkumu pret pasaules tirgiem, es attiecīgi faktiski nekavējoties paaugstinu Amerikas Savienoto Valstu piemēroto tarifu Ķīnai līdz 125%," paša sociālās saziņas vietnē "Truth Social" raksta Tramps.

Tikai dažas stundas iepriekš Tramps paziņoja par 104% likmes piemērošanu importam no Ķīnas. Pekina uz to reaģēja, piemērojot importam no ASV 84% likmi.

Baltā nama saimnieks norādīja, ka vairāk nekā 75 valstis līgušas uzsākt sarunas un ka viņš devis rīkojumu ieturēt 90 dienas ilgu "pauzi" un šī perioda laikā "faktiski tūlītēji" muitas likmi samazināt līdz 10%.

Pārtika

Amber Beverage Group paplašina sadarbību ar Beam Suntory

Lelde Petrāne,03.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amber Beverage Group - vīnu un stipro alkoholisko dzērienu ražotājs un izplatītājs - paplašina savu sadarbību ar alkoholisko dzērienu ražotāju Beam Suntory, pievienojot dzērienu portfelim jaunus zīmolus, liecina medijiem sniegtā informācija.

Ar šā gada martu Amber Beverage Group Baltijā pārstāvēs un izplatīs zīmolus Teacher’s, Laphroaig un Bowmore skotu viskiji, Canadian Club viskijs, Courvoisier konjaki un Sauza tekila, Jim Beam un Maker’s Mark burboni.

Sadarbība ar Beam Suntory došot iespēju Amber Beverage Group, kas jau ražo un izplata degvīnu Stolichnaya™ un degvīnu Moskovskaya®, nostiprināt savas pozīcijas viskiju, konjaku un tekilu segmentā Baltijas tirgos.

Amber Beverage Group holdingā ietilpst šādi uzņēmumi: alkoholisko dzērienu ražotājs AS Latvijas balzams, dzērienu izplatītāji SPI Distribution Latvia, SPI Distribution Estonia un Bennet Distributors Lietuvā, specializēto dzērienu veikalu ķēde Latvijas balzams veikali Latvijā un Darija Lietuvā, kā arī Amber Logistics loģistikas centrs.

Eksperti

Vēstule redakcijai: Sankcijas un tālredzība

Jūsu labvēlis – Mārcis Bendiks - Bermudiskā trijstūrī starp Ķekavu–Iecavu–Baldoni 2018. gada jūnijā,08.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Godātā redakcija, šai laikā, kad amerikāņi draudzējas ar ziemeļkorejiešiem, bet kašķējas ar sabiedrotajiem, gribu paust savu atbalstu mūsu valdības apbrīnojamajai tālredzībai. Latvija ir pilnīgi gatava draudošajam tirdzniecības karam, vēl vairāk, gūs no tā labumu. Tas nokārtots, pateicoties savlaicīgai OIK maksājumu sistēmas ieviešanai un iejūtīgai maksātnespējas procesu administrēšanai.

Kā zināms, ASV prezidents ir apsolījis uzlikt kārtīgu muitas maksu par importēto tēraudu un alumīniju, bet ES savukārt atbildēšot ar sarakstiņu muitojamai ASV produkcijai, ko tā eksportē uz mūsu pusi. Pasaules ēters gaudu pilns, kas tik nu tagad panesīsies, ak, vai, manu vai.

Lai tik gaudo, paši vainīgi. Mūsu tērauda eksportu uz ASV ne ar kādām muitām aplikt nemaz nevar, jo tēraudu vairs nekausē. Kā tas gadījās, garš stāsts – sākās ar brīnumainu, zibensātru Vienotības finanšu ministra sniegtu daudzdesmit miljonu garantiju Liepājas Metalurgam jaunu iekārtu iegādei, bet turpinājās ar maksātnespējīgā uzņēmuma ieskapēšanu nez kādiem tur investoriem. Tie savukārt savlaicīgi ieviesto OIK maksājumu dēļ arī nobankrotēja. Rezultāti tikai un vienīgi pozitīvi: vietējie LM akcionāri tika pie miljoniem, lēmēji saņēma gandarījumu par paveikto, krāmus iesmērēja antiņiem, un ASV muita vairs nav jāmaksā. Jo nav, par ko. Perfekts scenārijs.

Ekonomika

Šogad no alternatīvākām investīcijām spīdējis augstas klases viskijs

Jānis Šķupelis,31.10.2019

Vēl šomēnes Sotheby’s organizētā pasākumā par 1,45 miljoniem sterliņu mārciņu (aptuveni 1,68 milj. eiro) tika pārdota pudele ar sešdesmitgadīgu skotu viskiju Macallan.

Foto: Sotheby’s / SWNS/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Bagātības efekts» ļauj paspīdēt dažiem kolekcionējamiem luksusa aktīviem

Ja runā par ieguldījumiem, tad bieži vien uzmanības centrā atrodas dažādi vērtspapīri, kuru tirdzniecība ir ļoti likvīda un kuri var nodrošināt gan procentu ienākumus, gan peļņu no to cenu palielināšanās.

Tiesa gan, naudu var virzīt ļoti dažādu lietu virzienā un cerēt, ka tas, galu galā, būs arī veiksmīgs ieguldījums.

Šogad no alternatīvākām investīcijām spīdējis augstas klases viskijs. Proti, tā cena 12 mēnešu laikā līdz jūlijam ir palēkusies gandrīz par 25%, liecina Knight Frank apkopotie dati (par viskija tirgu šim uzņēmumam datus sniedzot skotu viskija nozares izpētes uzņēmums Rare Whisky 101). Šāds kāpums izgriež pogas daudziem citiem pasaulē populārākajiem kolekcionāru iemīļotiem aktīviem – mākslas darbiem, monētām, pulksteņiem, retām automašīnām, pastmarkām, luksusa mēbelēm, rotaslietām un vīnam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tērvetes alus darītava ir vēl viena no retajām lielajām alus darītavām, kas pieder vietējam kapitālam. Pēc AS Tērvetes AL valdes priekšsēdētāja Valtera Paškauska domām, vietējo alus darītavu pārpirkšana turpināsies, tomēr uzņēmumam ir svarīgs vietējais patērētājs, tāpēc tiek un tiks radīti aizvien jauni produkti tieši Latvijas iedzīvotājiem, piemēram, viskijs.

Uzņēmēju žurnāla #DienasBizness 22.jūnija numurā:

  • Fakti un notikumi - pasaulē. Latvijā.
  • Statistika - pandēmija maina svētku garšu.
  • Intervija - Valters Paškausks, AS Tērvetes AL valdes priekšsēdētājs.
  • Tēma - alus nozare Covid-19 vētrā.
  • Portrets - Ģirts Kurmis, AS Bigbank Latvija vadītājs.
  • Enerģētika - pēdējais gads enerģētikā aizvadīts vētras apstākļos. Intervija ar Aigaru Kalvīti, AS Latvijas Gāze valdes priekšsēdētāju.
  • Spēles noteikumi - Eiropas Parlaments ANM paredz kā sviru iekļaujošai politikai. Valsts rūpējas par to, lai grāmatvežiem darba kļūtu vairāk.