Dažiem šis pandēmijas gads ir izrādījies pat ļoti veiksmīgs un, ja vērtē pasaules lielāko akciju tirgu sniegumu, tad acīs duras, piemēram, fenomenālais elektrisko spēkratu ražotāja “Tesla” akcijas cenas pieaugums.
Kopš gada sākuma šī uzņēmuma akcijas vērtības izaugsme putekļos atstājusi visu pārējo tirgu, kur tās cena ir palēkusies teju par 600% līdz 585 ASV dolāriem. Tāpat šāds tiks straujš pieaugums noticis par spīti gandrīz konstantajiem un daudzajiem ekspertu vēstījumiem, ka “Tesla” akciju burbulis drīz plīsīs.
Pagājušā gada beigās “Tesla” akciju ASV Nasdaq biržā varēja iegādāties aptuveni par 84 ASV dolāriem. Ja investoram tad būtu piederējušas 10 “Tesla” akcijas, tad viņa šāda ieguldījuma vērtība šādā periodā no 840 ASV dolāriem būtu palielinājusies gandrīz līdz 5900 ASV dolāriem, jeb peļņa būtu vairāk nekā 5 tūkst. ASV dolāri. Attiecīgi 100 “Tesla” akciju turēšana investoriem būtu nodrošinājusi 500 tūkst ASV dolāru peļņu. Jāņem vērā, ka “Tesla” akciju turēšana vēl fantastiskāk izskatās nedaudz ilgākā termiņā. Pagājušā gada maijā šīs kompānijas akciju varēja iegādāties vien par 37 ASV dolāriem!
Topa augšgalā
Šāds pieaugums “Tesla” gluži vai zibenīgi palīdzējis katapultēties uz planētas pašu vērtīgāko publiski kotēto uzņēmumu topa augšgalu. Šobrīd manāmas runas, ka kompānijas kapitalizācija ir ceļā, lai pievienotos triljonu klubiņam. Tas nozīmētu, ka uzņēmuma akcijai no šā brīža būtu vēl gandrīz jādubultojas.Nupat šī elektroauto uzņēmuma vērtība pārsniedza 555 miljardus ASV dolārus, kas tādējādi ir vairāk nekā slavenā investora stūrētā holdinga uzņēmuma “Berkshire Hathaway” vērtība. Nu “Tesla” šajā ziņā priekšā ir cīņa ar Facebook, kurš pagaidām ir gandrīz par 240 miljardiem ASV dolāriem vērtīgāks.
Pēc tam seko arī pārējie ASV tehnoloģiju giganti. Šobrīd “Tesla” tirgus vērtība ir lielāka nekā “Volkswagen”, “Toyota Motor” un “General Motors” (GM) kopā. Strauji par pasaules otru bagātāko cilvēku kļuvis arī “Tesla” vadītājs Īlons Masks. Līdz ar viņa vadītā uzņēmuma akcijas cenas palielināšanos viņa bagātība nu tiek lēsta 142 miljardu ASV dolāru apmērā. Vēl bagātāks ar 187 miljardiem ASV dolāriem pasaulē ir vien “Amazon.com” šefs Džefs Bezoss. Maska bagātība šogad palēkusies par 115 miljardiem ASV dolāriem, bet Bezosa – par 72 miljardiem. Ņemot vērā pandēmiju, tas nav slikti...Interesanti, ka šogad savu bagātību izdevies audzēt arī daudziem citiem mūsu planētas pašiem bagātākajiem iedzīvotājiem, liecina Bloomberg Billionaires indeksa apkopotie dati.
Lielā daļa gadījumu šo cilvēku turība atkarīga no notikumiem akciju tirgū. Tās tādēļ, ka to bagātība investēta publiski tirgoto uzņēmumu akcijās. Attiecīgi, neskatoties uz pandēmijas ekonomikas krahu, ASV akcijas nu atgriezušās uz cenu rekordu takas, kas nozīmējis, ka arī daudzi pasaules varenie kļuvuši vēl turīgāki. Jau pat ļoti strauji pieaugusi daudzu ar tehnoloģiju nozari saistīto uzņēmumu akciju vērtība.Jāpiebilst, ka vēl daļa Maska bagātības atkarīga no “Space Exploration Technologies” jeb “SpaceX” veikuma.
Novembrī pirmo reizi vēsturē Maska dibinātā uzņēmuma “SpaceX” kosmosa kuģis ar četru astronautu komandu veiksmīgi sasniedza Starptautisko Kosmosa staciju (SKS). Pieejamā informācija liecina, ka notiekošais ir daļa no ASV Nacionālā aeronautikas un kosmosa administrācijas (NASA) plāna kosmosa pārlidojumus stafetes kociņu nodot privātu uzņēmumu rokās. Faktiski šis tiek iezīmēts ēras sākums tam, ka privātas kompānijas veic regulārus komerciālus lidojumus kosmosā. “Tesla” vadītāja norādījis, ka tā tālāks viņa mērķis ir kolonizēt Marsu. Tāpat kosmosa iespēju apgūšanā lielas investīcijas veic daži citi planētas bagātnieki, kuri bieži vien saitīti ar tehnoloģiju jomu. Ik pa laikam ir spriedumi, ka no meteoriem, piemēram, varētu rakt derīgos izrakteņus un kosmosu pieejamāku padarīt tūristiem.
Iekšā S&P 500 klubāJa atkal par “Tesla”, tad jaunais investoru intereses vilnis par šīs kompānijas akcijām daļēji saistīts arī ar to, ka šis uzņēmums decembra otrajā pusē tiks pievienots pasaulē populārākā Standard & Poor's 500 akciju indeksu aprēķinam. Tas nozīmē, ka Tesala akcijas nu jāpērk veselam lērumam tiem investoriem, kas mēģina kopēt tirgus etalona - S&P 500 - indeksa uzvedību.
“No “mūsu visuma” 189 lielas kapitalizācijas pašiem populārākajiem fondiem 157 šādi fondiuz rudens pirmās puses beigām neturēja “Tesla” akcijas. Rēķinot, ka tie “Tesla” akcijas nu uzpirks aptuveni tik daudz, cik būs šī autoražotāja svars S&P 500 indeksā, tas varētu nozīmēt papildu 8 miljardu ASV dolāru lielu pieprasījumu pēc “Tesla” akcijām,” pirms laika rēķināja ASV investīciju banka “Goldman Sachs”. “Tesla” būs lielākais uzņēmums, kas no jauna tiks pievienots S&P 500 pulciņam (brīvums, ka tas tur jau nebija). Sagaidāms, ka “Tesla”, pievienojoties šim indeksam, būs uzreiz piektais vērtīgākais tā uzņēmums (pie pašreizējiem novērtējumiem).
Jāsecina, ka visai daudzi investori gatavi likt likmi uz to, ka nākotnē spēkratu tirgū dominēs elektriskie vieglie auto, šādas kravas mašīnas un autobusi. E. Masks pēdējā laikā centies “Tesla” padarīt par globālāku korporatīvo spēlētāju. Pirms laiciņa “Tesla” atklāja jaunu ražotni Ķīnā. Tāpat tas būvējot jaunu ražotni Vācijā un arī ASV Teksasā. Turpinoties gandrīz nepārtrauktam “Tesla” akcijas cenas pieaugumam, arī vairāki agrākie uzņēmuma skeptiķi gatavi tomēr lēkt iekšā šajā vilcienā. Piemēram, novembra otrajā pusē ASV investīciju banka “Morgan Stanley” pirmo reizi trīs gadu laikā “Tesla” akcijām noteica “overweight” (turēt lielāku īpatsvaru) reitingu. Daudzi arī pauž pieņēmumu, ka “zaļā viļņa” kompānijām palīdzēs iespējamā nākamā ASV prezidenta Džo Baidena rosīšanās.
Elektroauto burbulis
Cena pieaug ne tikai “Tesla” akcijām. Investori šogad demonstrējuši vēlmi uzpirkt arī citus mazākus uzņēmumus, kas pārvietošanās nākotni cieši sasaista ar elektrību. Valdot šādam fonam, strauji palielinājusies arī tādu uzņēmumu kā “Nio”, “Workhorse Group”, “Nikola”, “Lordstown Motors”, “XPeng”, “Li Auto” un “Ayro” akciju cena. Piemēram, Ķīnas elektroauto detaļu ražotāja un to bateriju servisa uzņēmuma Nio akcijas cena gada laikā palēkusies par 2,3 tūkst. procentiem. Savukārt bateriju ražotāja “Workhorse Group” akcijas cena šāda periodā pieaugusi par 900%.Šāds pieaugums gan raisījis runas par burbuļa riskiem. Ne visām šādām jaunajām “elektriskā viļņa” kompānijām, domājams, klāsies labi. Lai nu kā – piemēram, jau minētā “Nio” vērtība (kapitalizācija) pārspējusi ASV tradicionālo šīs jomas censoni “GM”. “Nio”, “XPeng” un “Li Auto” kopējā vērtība ir aptuveni 154 miljardi ASV dolāri. Neviena no šīm kompānijām nav pelnoša (ilgi gan tāda nebija arī “Tesla”) un kopā tās iepriekšējā ceturksnī klientiem piegādājušas mazāk par 30 tūkst. spēkratiem, kas nav visai daudz, rēķina “Bloomberg”.
Tas ir aptuveni 1% no Volkswagen auto pārdošanas apmēriem.Tam pašam “Tesla” tā saucamais Price/Earnings rādītājs atrodas pie 250, kas nebūt nav maz un nozīmē, ka no šī uzņēmuma investori sagaida daudz. Jau ziņots, ka P/E rādītājs ir viens no populārākajiem veidiem, kā gan analītiķi, gan individuālie investori vērtē to, cik dārgas vai lētas ir attiecīgās akcijas. Viens no veidiem, kā interpretēt P/E attiecību, ir domāt par to, kāds ir laika periods, kurā investīcija sevi atpelna. Piemēram, ja akcijas cena ir 10 eiro un uzņēmuma peļņa uz vienu akciju (Earnings per Share jeb EPS) pēdējā gada laikā ir viens eiro, tad šajā gadījumā P/E attiecība būs 10. Tas nozīmē – ja ieguldīsim uzņēmumā šobrīd, tad šī investīcija pie pašreizējās akciju cenas un pašlaik aktuālās peļņas (bieži gan investori izmanto sagaidāmo 12 mēnešu peļņu) sevi varētu atpelnīt 10 gadu laikā. Jo ilgāks laiks ir nepieciešams, lai investīcija sevi atpelnītu, jo par dārgākām var uzskatīt noteikta uzņēmuma akcija.
“Notiek elektriskā revolūcija, un virzīšanās prom no iekšdedzes dzinējiem paātrinās. No klimata aspekta raugoties, ir labi redzēt šādu kapitāla izvietojuma maiņu. Neskatoties uz to, novērtējumi izskatās pamatīgā burbulī. Sarūgtinājuma potenciāls šeit ir milzīgs – sevišķi jauno elektroautoražotāju ziņā, kuriem vēl jāpierāda, ka tie var gūt kādus jēdzīgus ienākumus. Kā tas mēdz būt ar visiem finanšu burbuļiem - arī šo vada sapņi pēc lielas bagātības. Šajā sektorā konkurence ir milzīga un, kamēr elektriskie motori ir vienkāršāk uzbūvējami nekā iekšdedzes motori, tas joprojām ir sarežģīti. Daudziem šādiem jaunajiem ražotājiem vēl ir jāpierāda, ka tie var radīt spēkratu, kas ir drošs, uzticams un aizraujošs.
Tādi uzņēmumi kā “Volkswagen” un “General Motors” ir labāk kapitalizēti, tiem ir lielāka pieredze piegāžu ķēžu un preču zīmes būvēšanā. Pēc lēna starta arī tie nu pilnībā iegājuši auto elektrizācijas jomā. Tos tik viegli malā nospiest nebūs,” spriež, piemēram, “Bloomberg” komentētājs Kriss Braiens. Viņš vēl norāda, ka akcijām pieaugt palīdzējusi centrālo banku rīcība un tas, ka pandēmijas apstākļos daudzi mazie investori, pamatā atrodoties mājās, pievērsušies akciju tirdzniecībai. Sevišķi elektroauto jomas spēlētājus esot iemīļojuši “nogarlaikotie” Millennials paaudzes pārstāvji, kas izmanto situāciju, kad tirdzniecība ar vērtspapīriem daudzos gadījumos kļuvusi lētāka (arī Latvijā pēdējā laikā bijuši vairāki soļi, kas vērtspapīru tirdzniecību cilvēkiem padara lētāku un viekāršāku).
Kopumā gan tas pats “Tesla” gadījums parāda, ka aktīva spēlēšana pret burbuli var būt bīstama. Jāņem arī vērā, ka kādas pārmērībās finanšu pasaulē (un ne tikai) vienmēr var būt vērojamas ilgāk.