Jaunākais izdevums

Ekskluzīvais triljonu kompāniju klubiņš pasaulē kļuvis nedaudz plašāks. Proti, tām Rietumvalstu publiskajām kompānijām, kuru vērtība nu pārsniedz vismaz vienu apaļu triljonu ASV dolārus, nupat pievienojies elektroauto ražotājs Tesla.

Līdz šim šo uzņēmumu vidū atradās vien tehnoloģiju grandi Apple, Amazon.com, Microsoft un Alphabet. Pieminēšanas vērts gan ir vēl viens interneta milzis Facebook, kura vērtību pēdējā laikā negatīvi ietekmējuši reputācijas jautājumi un zināmas bažas par tālāku tā spēju augt. Tādējādi līdz ar Facebook akcijas cenas kritumu šim uzņēmumam šo ekskluzīvo klubiņu nācies pamest.

Tesla akcijas cena šajā pandēmijā ir faktiski katapultējusies stratosfērā, kur, piemēram, 2020. gada sākuma šī uzņēmuma kapitalizācija atradās aptuveni “vien” pie 75 miljardu ASV dolāru atzīmes. Tas nozīmē, ka Tesla vērtība šajā periodā ir palēkusies teju 13 reizes. Tesla kapitalizācija no 100 miljardiem ASV dolāriem līdz triljonam ASV dolāriem pieaugusi nepilnos divos gados.

4,2 miljardu darījums pārtop 120 miljardu vērtību

Svaigākais Tesla vērtības lēciens nācis komplektā kompānijas darījumam ar spēkratu iznomātāju Hertz Global Holdings, kas ziņojis, ka no Tesla iegādāsies 100 tūkst. tās ražotās automašīnas par kopumā 4,2 miljardiem ASV dolāriem. Tas oktobra pēdējās nedēļas sākumā Tesla akcijas cenai lika palēkties par 12%. Jeb citiem vārdiem sakot – “vien” 4,2 miljardu dolāru darījums Tesla tirgus vērtībai lika pieaugt gandrīz par 120 miljardiem ASV dolāriem. Nebūt nav slikti, lai gan, protams, zināmi jautājumi varētu rasties par to, cik šāds kāpums patiešām ir adekvāts. Pats Hertz šādu pirkumu izdara ar tā jaunās vadības svētību pēc tam, kad uzņēmums vēl tikai pagājušogad iesniedza bankrota pieteikumu uz tā lielo saistību un spēkratu rezervācijas kraha pandēmijas pirmajā vilnī fona.

Savukārt Tesla vērtība nu ir lielāka nekā nākamajiem deviņiem lielākajiem pasaules autoražotājiem kopā. Pasaulē otrs vērtīgākais autoražotājs ir Toyota Motors, kura kapitalizācija (uzņēmuma akcijas cena reizināta ar tā akciju skaitu) ir 240 miljardu ASV dolāru apmērā. Savukārt, piemēram, Volkswagen tā ir 130 miljardi ASV dolāri, liecina Finance.yahoo.com apkopotā informācija.

Tādējādi var secināt, ka Tesla vērtība tikai vienas dienas laikā spējusi pieaugt gandrīz tikpat daudz, cik ir visa Eiropas autoražošanas flagmaņa Volkswagen vērtība kopā.

Tesla pagājušajā gadā saviem klientiem piegādāja aptuveni 500 tūkstošus spēkratus, kur šogad tie varētu būt jau 900 tūkstoši. Tā būtu ļoti laba izaugsme. Tomēr, piemēram, Toyota Motors pirms pandēmijas saražoja deviņus miljonus spēkratus un Volkswagen – 11 miljonus.

Kopumā cerības nu ir, ka šāds Hertz Global Holdings nozīmēs, ka Tesla produkcijai būs vēl lielākas iespējas kļūt par pamatmasas automašīnu vadītāju intereses objektu.

Nupat Tesla arī publicēja savu iepriekšējā ceturkšņa finanšu atskaiti. Kompānija ziņoja, ka tās trešā ceturkšņa peļņa sasniegusi 1,6 miljardus ASV dolārus, kas bija ievērojami vairāk nekā pirms gada šajā periodā nopelnītie 330 miljoni ASV dolāri. Kompānijas apgrozījums savukārt ceturksnī pieaudzis līdz 13,8 miljardiem ASV dolāriem.

Attiecībā uz Tesla novērtējumu investori ļoti daudz cerības joprojām liek uz šī kompānijas strauju izaugsmi nākotnē. Kopumā arī jāsecina, ka uzņēmumam līdz šim tomēr ir izdevies apklusināt tās skeptiķu armiju saucienus pēc kādas gravitācijas.

Kompānijas vadība norādījusi, ka, piemēram, 2030. gadā tā varētu gadā ražot jau 20 miljonus spēkratus. Tātad – aptuveni divreiz vairāk nekā šobrīd saražo šā brīža tirgus līderi pēc pārdoto vienību apjoma - Volkswagen un Toyota, kuri (un vēl citi) arī nebūt nestāv uz vietas un negaida savas beigas. Šādi plāni paredz, ka Tesla savus ražošanas apmērus katru gadu iespēj kāpināt par 50%. Piemēram, investīciju banka Morgan Stanley paredz, ka Tesla 2030. gada saražos 8 miljonus auto, kas arī nebūt nebūtu slikti. Tā arī Tesla akcijas mērķa cenu noteikusi pie 1200 ASV dolāriem.

Programmatūras abonēšanas maksa

Minētais elektroauto ražotājs gan savu nākotni nesaista vien ar vairāk vai mazāk tradicionālu spēkratu pārdošanu. Būtībā ir daudz runas par to, ka nākotnē Tesla ieņēmumus var veidot ne tikai pašu spēkratu pārdošana, bet tās mākslīgā intelekta pakalpojuma programmatūras pārdošana. Tas liek domāt, ka šis autoražotājs var daļēji pāriet uz citu ieņēmumu un peļņas modeli, kur, piemēram, par šādiem programmatūras pakalpojumiem tiek iekasēta ikmēneša abonēšanas maksa. Faktiski ir vērojama tendence auto padarīt par ko līdzīgu datoram vai viedtālrunim.

Jau tagad auto tiek iebūvētas arvien modernākas komunikāciju tehnoloģijas, ko lielā daļā gadījumu pieprasa paši patērētāji. Piemēram, tiek spriests, ka automašīnas, kuras vadīs mākslīgais intelekts, nākotnē varētu kļūt pat par veseliem ofisiem, kur “savienots” mākslīgais intelekts tiks izmantots, lai sagatavotu dažādas prezentācijas, organizētu virtuālas tikšanās un citā veidā palīdzētu slēgt darījumus. Galu galā tad, lai pārvietotos no “A uz B”, vairs nebūs aktīvi jāpievērš uzmanība satiksmei. Nav pat izslēgts, ka galu galā tradicionālie autoražotāji varētu kļūt par nosacīti vienkāršiem “dzelžu” piegādātājiem kompānijām, kas šādus auto tad papildina ar savu programmatūru (gluži kā datorus). Attiecīgi cīņa ir par šo ļoti perspektīvo biznesa lauciņu.

Attiecībā uz Tesla Volstrītā joprojām tiek lauzti šķēpi. Ļoti daudzi ir gatavi pilnībā ticēt šīs kompānijas stāstam un kompānijas akcijas uzpirkt ļoti dārgi. Savukārt citi to sauc par neprātu. Piemēram, Financial Times izceļ finanšu uzņēmuma Bernstein analītiķus, kas pauž viedokli, ka Tesla akcijas vērtībai pēc 12 mēnešiem vajadzētu atrasties tuvāk 300 ASV dolāriem – tātad par 70% zemāk.

Elektroauto un arvien viedāko auto uznācienam var būt dažādas blaknes. Tradicionālās mašīnas ar iekšdedzes dzinējiem var lietot vēl ilgi pēc tam, kad tās ražotājs/pārdevējs oficiāli beidzis tās apsekošanu. Šādus auto var vienā mierā pirkt un pārdot un tiem jābūt vien pietiekami labā tehniskā stāvoklī, lai tas varētu piedalīties satiksmē. Šādu spēkratu iespējams daudzmaz labā stāvoklī uzturēt pašam, ja ir attiecīgās zināšanas un prasmes, vai labošanas nolūkos aizvest uz kādu vietējo servisu. Tiesa gan, kādiem arvien augstāko tehnoloģiju pārvietošanās konceptiem, visticamāk, jau būs nepieciešama regulāra pašu ražotāju vai to oficiālās programmatūras ražotāju veikta apsekošana, kur tikai tie var būt spējīgi atjaunināt un labā kārtība uzturēt to elektroniskās mākslīgā intelekta sistēmas un tā attiecīgo drošību. Tā var būt nepieciešamība arī, piemēram, šādu spēkratu apdrošinātājiem.

Arī, piemēram, The Economist izceļ, ka šādu spēkratu apkalpošana un remontēšana pieprasīs jaunas prasmes un zināšanas, kas daudzviet pie šādām straujām pārmaiņām var izrādīties ļoti liels deficīts. No otras puses – tā var būt iespēja tiem elektroauto tehniķiem, kas laicīgi spēs ielēkt šādā pārmaiņu virzienā un izmanot tās savā labā.

Mīmu lords – bagātākais pasaulēLīdz Tesla uznācienu strauji par planētas pašu bagātāko cilvēku kļuvis arī tās vadītājs Īlons Masks. Viņa personību mūsdienu interneta kultūrā nebūt vairs nevar neņemt vērā. Pandēmijas laikā izskatās, ka jebko, kam Masks pieskārās, skar satricinošas pārmaiņas pārmaiņas. Piemēram, no Maska labvēlības vai pat jokiem izteikti atkarīgs izskatās viss tā saucamo virtuālo valūtu tirgus.

Rezultātā Maska kungs mūsdienās uz internetu bāzētājā pasaulē dažkārt tiek saukts par ļoti ietekmīgu trolli. Drīzāk gan patiesībai tuvāki izskatās teksti, kur Masks tiek salīdzināts ar interneta “mīmu lordu” vai pat “mīmu karali”. Nelielam skaidrojumam – interneta mīms ietver darbības, tēlus, jēdzienus, populāras frāzes vai citus elementus, kas no personas uz personu ar kūlas ugunsgrēka cienīgu ātrumu izplatās tiešsaistē.

Ī Masks pats šo visu raksturojis tā: “Tas, kas kontrolē mīmus, kontrolē visumu.” Šobrīd izskatās, ka šī kontroles svira patiešām atrodas pie Maska, kas spēj vismaz daļēji noteikt daļas interneta pūļa darbības.Vismaz oktobra beigās tika rēķināts, ka Maska kopējā bagātība tuvojas 300 miljardu ASV dolāru atzīmei. Otrajā vietā šajā sarakstā atradās Amazon.com dibinātājs Džefs Bezoss ar teju 200 miljardiem ASV dolāriem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apvienojoties jauniem uzņēmējiem, Latvijā izveidota pirmā Tesla automašīnu koplietošanas platforma OX DRIVE), kas savu darbību uzsāks šī gada 1. jūlijā un līdz gada beigām plāno Latvijā nodrošināt koplietošanas pakalpojumu ar vismaz 130 Tesla markas automašīnām Rīgā un Jūrmalā.

Jaunizveidotās Tesla platformas sākotnējais finansējums veidos 2,5 miljonus eiro.

“Latvijā un pasaulē Tesla ir simbols augstam mūsdienu tehnoloģiju sniegumam un nākotnes perspektīvai. Tāpēc arī jau idejas pirmsākumos nolēmām fokusēties uz šī zīmola automašīnām un balstīt pakalpojumu uz tā augsto kvalitāti. Pāreja uz elektromobiļiem Latvijā notiek mērķtiecīgi, tomēr automašīnu augsto cenu dēļ un ierobežotā valsts atbalsta dēļ sabiedrības vēlme pēc tām ir augstāka, nekā reāli lēmumi par pirkumu. Mūsu misija ir padarīt elektromobiļus visiem pieejamus. Mēs paredzam, ka elektromobiļu koplietošanas platforma būs ērts risinājums šai sabiedrības daļai – var lietot elektromobili ikdienā vai brīvdienās, atsakoties no tradicionālo dzinēju transportlīdzekļiem. Tesla nav standarta “auto”, bet gan zaļās domāšanas viens no simboliem, tāpēc arī prognozējam augstu pieprasījumu šai pakalpojuma un biznesa nišai,” stāsta Egija Gailuma, OX DRIVE līdzdibinātāja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu elektrouzlāde ir problēma valstī. Latvijā trūkst tās saucamās ātrās uzpildes elektrostacijas pie valsts nozīmes maģistrālēm, kas spētu nodrošināt ātru un ērtu uzlādi, lai neveidotos rindas. Vienlaikus elektrouzpildes tīklā “aklā zona” ir Rīgas mikrorajoni, kur nav šādu bāzes staciju, līdz ar to šo rajonu iedzīvotājiem elektromobiļu uzlāde ir apgrūtināta, norāda Latvijā izveidotās elektroauto Tesla koplietošanas platformas OX DRIVE līdzdibinātāja Egija Gailuma.

“Lai gan elektrouzlādes staciju tīkls Latvijā arvien paplašinās, tas nespēj nodrošināt mūsu vajadzības ar nepieciešamo jaudu. Rindas uzlādei, ko radīja gan izvietoto pilsētā staciju kapacitāte un arī uzpildes laiks, pārliecināja mūs daudz mērķtiecīgāk attīstīt savu uzlādes punktu autoparkā, tādā veidā veicinot neatkarību no uzlādes vietu Rīgā pieejamības,” norāda E.Gailuma.

Latvijā koplietošanas automašīnu paradumi tikai veidojas, bet šī joma attīstās straujāk par citām jaunajām tirgus nišām, tostarp par elektrouzlādes staciju tīklu. Lai nodrošinātu neatkarību no pilsētas elektrouzlādes stacijas tīkla, OX DRIVE izveidojusi elektrouzlādes punktu ar sešām stacijām. Nākotnē to plānots paplašināt atbilstoši autoparka vajadzībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Ceļvedis elektroauto iegādei 2023. gadā – kurš modelis ir man piemērotākais?

Sadarbības materiāls, 28.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bez šaubām, ka elektroauto ir nākotne – Eiropas Savienībā jau no 2035. gada tirgū varēs laist tikai bezemisiju automašīnas. Tomēr daudzus no elektro auto iegādes attur nepatiesi mīti, ka elektroauto ir dārgāki un ar zemāku veiktspēju nekā benzīna un dīzeļauto. Ir gluži pretēji – elektroauto ilgtermiņā var izrādīties lētāka izvēle, un tādi elektroauto kā Tesla Model S Plaid ierindojas pasaulē ātrāko mašīnu vidū. Turpini lasīt rakstu un uzzini, kādi ir populārākie elektroauto modeļi 2023. gadā!

Elektroautomobilis – labāka izvēle nekā benzīna un dīzeļauto?

Pirms apskatām populārākos elektroauto modeļus, aplūkosim dažas elektroauto priekšrocības pār klasiskajiem benzīna un dīzeļauto:

• Ņemot vērā ilgtermiņā izmaksas, elektroauto ir pat lētāka izvēle. Elektroauto mēdz būt dārgāki nekā līdzvērtīgi iekšdedzes dzinēju modeļi, tomēr ilgtermiņā elektroauto varētu būt pat izdevīgāka izvēle. Šobrīd ir iespējams saņemt valsts atbalstu elektroauto iegādei, kā arī par elektroauto nav jāmaksā ekspluatācijas nodoklis un reģistrācijas nodeva. Svarīgi pieminēt, ka ar elektroauto ietaupīsiet uz degvielas rēķina, kā arī elektroauto ir mazākas servisa izmaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kriptovalūtas "Bitcoin" vērtība ceturtdien nokritusies par vairākiem tūkstošiem dolāru saistībā ar ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" lēmumu pārtraukt maksājumu pieņemšanu šajā valūtā.

"Bitcoin" vērtība sarukusi par vairāk nekā 15% - līdz 48 000 dolāru.

"Tesla" līdzdibinātājs un vadītājs Īlons Masks trešdien paziņoja, ka uzņēmums ir pārtraucis pieņemt maksājumus kriptovalūtā "Bitcoin" vides aizsardzības apsvērumu dēļ.

Tesla pārtrauc norēķinus kriptovalūtā vides aizsardzības dēļ 

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" ir pārtraucis pieņemt maksājumus kriptovalūtā...

Kompānija ir nobažījusies, ka strauji pieaug fosilo degvielu, sevišķi ogļu, izmantošana "Bitcoin" rakšanai un transakcijām, tviterī pavēstīja Masks.

"Kriptovalūta ir laba ideja daudzos līmeņos, un mēs ticam, ka tai ir daudzsološa nākotne, bet tas nevar notikt, ja tā dārgi maksātu videi," rakstīja Masks.

Tesla vairāk nopelna no bitkoiniem nevis no auto 

Pasaules lielākie publiski kotētie uzņēmumi jau kādu laiku sākuši informēt par savu...

"Tesla" martā oficiāli sāka pieņemt kriptovalūtu "Bitcoin" kā maksāšanas līdzekli par elektromobiļu iegādēm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā izveidotā TESLA koplietošanas platforma OX DRIVE pēc četru mēnešu darbības paplašinājusi auto paņemšanas un atstāšanas darbības zonas Rīgā un Pierīgā, tagad aptverot 11 jaunas apdzīvotas vietas - Mārupi, Jaunmārupi, Piņķus, Babīti, Baltezeru, Ādažus, Vadlaučus, Vecmīlgrāvi, Ulbroku, Baložus un Vecāķus.

Līdz šim TESLA koplietošanas platformas darbības zonas bija tikai Rīga un Jūrmala.

“OX DRIVE ir izvēlējies pietiekami dinamisku attīstības stratēģiju, un mēs attīstāmies kopsolī ar mūsu platformas lietotājiem. Jaunās zonas ir izvēlētas, balstoties uz mūsu platformas lietotāju pārvietošanās paradumiem un dzīvesvietu. Jau pirmajās dienās, kopš jaunu zonu pievienošanas platformai, esam novērojuši pietiekami lielu lietotāju atsaucību Pierīgas zonām, kas novērtē radītās ērtības, lai dotos uz Rīgu un pēc tam atpakaļ uz mājām,” norāda Egija Gailuma, OX DRIVE līdzdibinātāja.

Zonu paplašināšana paver lielākas iespējas TESLA koplietošanas platformas izmantošanai - gan biežākai un ērtākai tās lietošanai, gan palielinot potenciālo platformas lietotāju loku, ņemot vērā Pierīgā dzīvojošo iedzīvotāju skaitu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amerikāņu uzņēmējs Īlons Masks ir atguvis pasaules bagātākā cilvēka statusu, kuru uz neilgu laiku bija ieguvis franču magnāts Bernārs Arno, pirmdien ziņoja aģentūra "Bloomberg".

Maska bagātība pieauga, pateicoties viņa elektromobiļu ražotājkompānijas "Tesla Inc." akcijas cenas kāpumam šogad par gandrīz 70%. Salīdzinājumā ar 6.janvārī sasniegto vienas dienas minimumu "Tesla" akcijas cena ir pieaugusi par gandrīz 100%.

Kompānijas pozīcijas uzlaboja arī tās elektromobiļu pieprasījuma palielināšanās pēc dažu modeļu cenu pazemināšanas.

"Tesla" akcijas cena Ņujorkas biržā pirmdien pieauga par 5,5% līdz 207,63 ASV dolāriem, palielinot Maska bagātību līdz 187,1 miljardam dolāru.

51 gadu vecais Masks tādējādi pārspēja 73 gadus veco franču uzņēmēju Bernāru Arno, kura bagātība ir 185,3 miljardi dolāru. Arno ir ir pasaulē lielākā luksusa preču konglomerāta LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) dibinātājs, priekšsēdētājs un izpilddirektors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rīgā sadauza koplietošanas auto Tesla, sabojājot arī citu personu īpašumu

Db.lv, LETA, 05.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ Rīgā, Ganību dambī, patlaban policijai nezināms vadītājs satiksmes negadījumā sadauzījis koplietošanas automašīnu "Tesla" un sabojājis citu personu īpašumu.

2.janvārī ap plkst.8.26 Rīgā, Ganību dambī, patlaban nenoskaidrots automašīnas "Tesla" vadītājs iebrauca stabā, žogā, traktorā un citos objektos, pastāstīja Valsts policijas preses pārstāve Līna Kaļķe.

Policija notikuma vietā nesastapa ne vadītāju, ne pasažierus, līdz ar to nav oficiālas informācijas par cietušajiem. Ņemot vērā, ka vadītājs notikuma vietu bija pametis, policijas rīcībā nav informācijas par to, vai viņš bija vai nebija kādu apreibinošu vielu ietekmē.

Patlaban ir sākts administratīvā pārkāpuma process par negadījuma faktu un policija meklē, kura persona negadījuma brīdī sēdējusi pie stūres. Tāpat policija analizēs automašīnas videoreģistratora uzņemtos materiālus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" vadītājs Īlons Masks pārdevis daļu sev piederošo kompānijas akciju piecu miljardu dolāru (4,3 miljardu eiro) vērtībā.

ASV Vērtspapīru un biržu komisijā (SEC) iesniegtajos dokumentos norādīts, ka pasaulē bagātākais cilvēks šonedēļ pārdevis 4,5 miljonus "Tesla" akciju.

Šāds paziņojums publiskots pēc tam, kad Masks nedēļas nogalē pavēstīja, ka ir gatavs pārdot 10% "Tesla" akciju, balstoties uz tvitera aptaujas rezultātiem.

Pirmdien Masks pārdeva uzņēmuma akcijas 1,1 miljarda dolāru apmērā, lai nokārtotu nodokļu saistības pēc tam, kad viņš bija realizējis akciju iegādes iespējas, taču iecere par šo akciju pārdošanu jau sākta 14.septembrī.

Šobrīd nav arī informācijas, vai papildu akciju pārdošana, par ko tika paziņots otrdien un trešdien, arī tika ieplānota jau pirms šīs tvitera aptaujas. Šajās dienās Masks kopumā pārdeva vēl aptuveni 3,6 miljonus akciju apmēram četru miljardu dolāru apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" ir pārtraucis pieņemt maksājumus kriptovalūtā "Bitcoin" vides aizsardzības apsvērumu dēļ, trešdien paziņoja uzņēmuma līdzdibinātājs un vadītājs Īlons Masks.

Kompānija ir nobažījusies, ka strauji pieaug fosilo degvielu, sevišķi ogļu, izmantošana "Bitcoin" rakšanai un transakcijām, tviterī pavēstīja Masks.

"Kriptovalūta ir laba ideja daudzos līmeņos, un mēs ticam, ka tai ir daudzsološa nākotne, bet tas nevar notikt, ja tā dārgi maksātu videi," rakstīja Masks.

"Tesla" martā oficiāli sāka pieņemt kriptovalūtu "Bitcoin" kā maksāšanas līdzekli par elektromobiļu iegādēm.

"Tesla" jau februārī paziņoja, ka drīzumā plāno "Bitcoin" pieņemt kā maksāšanas līdzekli par automašīnu iegādēm. Vienlaikus uzņēmums iegādājās "Bitcoin" aptuveni 1,5 miljardu ASV dolāru apmērā.

Vides aizsardzības aktīvisti jau ilgu laiku ir kritizējuši "Bitcoin" par lielo elektroenerģijas patēriņu šīs kriptovalūtas rakšanā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV akciju cenas pieauga līdz jauniem rekordiem, investoriem gaidot tehnoloģiju uzņēmumu peļņas rezultātus un priecājoties par elektromobiļu ražotājfirmas "Tesla" tirgus vērtības palielināšanos, pārsniedzot 1 triljonu ASV dolāru.

Arī Eiropas akciju tirgos pārsvarā bija kāpums, tirgu dalībniekiem gaidot Eiropas Centrālās bankas (ECB) lēmumu par procentlikmēm un Lielbritānijas valsts budžetu.

Volstrītas indeksi "Dow Jones Industrial Average" un "Standard & Poor's 500" pieauga līdz jauniem rekordiem.

Indekss "Standard & Poor's 500" pēdējās trīs nedēļas ir palielinājies, jo negaidīti laba uzņēmumu peļņa ir vairojusi investoru ticību ekonomikas atveseļošanai. Šonedēļ ir gaidāma "Apple", "Amazon" un citu uzņēmumu peļņas rezultātu publicēšana.

Lai gan ziņojumi par peļņu ir apstiprinājuši bažas par augstākām izmaksām, uzņēmumu administratori ir uzmundrinoši izteikušies par spēcīgu patēriņa pieprasījumu, kas ļauj daudziem uzņēmumiem palielināt cenas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" vadītājs Īlons Masks pārdevis sev piederošās autoražotāja akcijas aptuveni četru miljardu dolāru (3,8 miljardi eiro) vērtībā uzreiz pēc tam, kad mikroblogošanas vietne "Twitter" piekrita viņa izteiktajam pārņemšanas piedāvājumam.

ASV Vērtspapīru un biržu komisija (SEC) ziņo, ka Masks otrdien un trešdien pārdevis 4,4 miljonus "Tesla" akciju.

Tādējādi tagad Maskam pieder nedaudz vairāk kā 168 miljoni "Tesla" akciju.

Lai finansētu "Twitter" iegādi, Masks solījis no savas personīgās bagātības nodrošināt līdz pat 21 miljardam dolāru.

Taču liela daļa investoru un analītiķu pauduši bažas par to, vai šis darījums tiks īstenots, ņemot vērā jautājumus par tā finansēšanu un satraukumu, ka "Twitter" novērstu Maska uzmanību no "Tesla" vadīšanas.

Kā ziņots, "Twitter" pirmdien apstiprināja, ka kompānija par 44 miljardiem dolāru tiks pārdota Maskam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas varasiestādes piektdien paziņoja, ka veic izmeklēšanu pret ASV elektroautomobiļu ražošanas uzņēmumu "Tesla" saistībā ar iespējamu vērienīgu personas datu noplūdi.

Pastāv iespējamība, ka šie dati bijuši plaši pieejami ASV uzņēmumā, norāda datu aizsardzības institūcija Vācijas federālajā zemē Brandenburgā, kur "Tesla" atrodas liela ražotne.

"Ja tā izrādīsies taisnība, tad šis būtu ārkārtīgi nopietns jautājums no datu aizsardzības viedokļa, jo ietekmēts liels skaits personu visā pasaulē," skaidro institūcija.

Vācijas laikraksts "Handelsblatt" ziņojis, ka informatori nodevuši aptuveni 100 gigabaitus datu, kas varētu būt iegūti no "Tesla". Šī informācija attiecas uz klientiem, darbiniekiem un biznesa projektiem.

Autoražotājs laikrakstam norādīja, ka šajā datu noplūdē varētu būt vainojams kāds bijušais darbinieks, kas pārkāpis konfidencialitātes saistības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektroautomobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla" valstī atsauks gandrīz 54 000 automobiļu, lai tajos deaktivizētu funkciju, kas ļauj tiem šķērsot krustojumu ar "Stop" zīmi bez automašīnas pilnīgas apstādināšanas.

Šī funkcija automašīnās, kas aprīkotas ar pilnībā automatizētas braukšanas programmatūru, ļāva automašīnām šķērsot krustojumu ar "Stop" zīmi, pilnībā neapstādinot transportlīdzekli, tādējādi palielinot ceļu satiksmes negadījuma riskus, norāda ASV Ceļu satiksmes drošības pārvalde (NHTSA).

Sākot no 2020.gada oktobra, "Tesla" šo funkciju iekļāva savas izstrādātās programmatūras izmēģinājuma versijā, ļaujot automobiļiem šķērsot šāda veida krustojumus, ja braukšanas ātrums ir zem deviņiem kilometriem stundā un netālu neatrodas citi kustīgi transportlīdzekļi, riteņbraucēji vai gājēji.

Taču pēc divām sanāksmēm ar NHTSA "Tesla" 20.janvārī nolēma šo funkciju deaktivizēt, un 27.janvārī informēja regulatoru par automašīnu atsaukšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" īpašnieks un vadītājs Īlons Masks pārspējis pasaules rekordu attiecībā uz visu laiku lielāko bagātības samazināšanos, liecina Ginesa rekordu apkopotāju "Guinness World Records" sniegtā informācija.

Tā norāda, ka laika posmā no 2021.gada novembra līdz 2022.gada decembrim Masks zaudējis aptuveni 165 miljardus dolāru.

Šie dati balstīti žurnāla "Forbes" sniegtajā informācijā, taču "Guinness" skaidro, ka citi avoti liecina, ka Maska zaudējumi varētu būt vēl lielāki.

Šie zaudējumi piedzīvoti pēc "Tesla" akcijas vērtības samazināšanās pēc tam, kad Masks pērn iegādājās sociālo tīklu "Twitter". Šis iegādes darījums radījis bažas investoriem, ka Masks vairs tik lielu uzmanību nevelta "Tesla" darbībai.

"Tesla" akcijas vērtība pērn samazinājās par aptuveni 65%.

Decembrī Masks zaudēja pirmo vietu "Forbes" veidotajā pasaules bagātāko cilvēku sarakstā Francijas luksusa preču ražotāja LVMH vadītājam Bernāram Arno.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Izmeklē iespējamo ļaunprātību, Īlonam Maskam ar brāli pārdodot Tesla akcijas

LETA--AFP, 25.02.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Vērtspapīru un biržu komisija (SEC) veic izmeklēšanu saistībā ar to, vai elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" vadītājs Īlons Masks un viņa brālis ļaunprātīgi izmantojuši iekšējo informāciju pērn īstenotajā akciju pārdošanā, vēstī laikraksts "Wall Street Journal".

SEC izmeklēšanu sākusi pēc tam, kad Kimbals Masks pērn pārdeva "Tesla" akcijas 108 miljonu dolāru vērtībā vien dienu pirms tam, kad uzņēmuma akcijas cena piedzīvoja strauju kritumu.

"Tesla" akcijas vērtība strauji samazinājās pēc tam, kad Masks tviterī saviem sekotājiem jautāja, vai viņam vajadzētu pārdot 10% uzņēmuma akciju.

SEC izmeklēšanā pārbaudīs to, vai Īlons Masks pateicis savam brālim, kurš vienlaikus ir arī "Tesla" direktoru padomes loceklis, ka publiskos šādu tvitera ierakstu, un vai Kimbals Masks pēc tam pārdevis akcijas, vēstī "Wall Street Journal".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" vadītājs Īlons Masks svētdien paziņoja, ka kompānija atsāks maksājumu pieņemšanu kriptovalūtā "Bitcoin", kad tā kļūs videi draudzīgāka.

"Tesla" martā oficiāli sāka pieņemt kriptovalūtu "Bitcoin" kā maksāšanas līdzekli par elektromobiļu iegādēm.

Taču maijā Masks paziņoja, ka uzņēmums ir pārtraucis pieņemt "Bitcoin" maksājumus vides aizsardzības apsvērumu dēļ.

"Kad tiks saņemts apstiprinājums par saprātīgu (~50%) videi draudzīgas enerģijas izmantošanu ["Bitcoin"] rakšanā ar pozitīvām nākotnes tendencēm, "Tesla" atjaunos "Bitcoin" darījumus," svētdien tviterī rakstīja Masks.

"Tesla" ir nobažījusies, ka strauji pieaug fosilo degvielu, sevišķi ogļu, izmantošana "Bitcoin" rakšanai un transakcijām, iepriekš norādīja Masks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc vairāku gadu kavēšanās ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" sācis ražot elektriskos kravas automobiļus, ceturtdien ierakstā savā tvitera kontā paziņoja kompānijas vadītājs Īlons Masks.

Šo automobiļu piegādes ASV atspirdzinošo dzērienu kompānijai "PepsiCo" tiks sāktas 1.decembrī, taču uzņēmums nenorāda, cik daudz vienības tiks piegādātas.

Masks skaidro, ka ražošanā nonākušie elektriskie kravas automobiļi ar uzlādētiem akumulatoriem spēs nobraukt aptuveni 800 kilometrus.

Masks "Tesla Semi" prezentēja 2017.gada nogalē, un tobrīd bija paredzēts, ka kravas automobiļu ražošana tiks sākta 2019.gadā. Taču uzņēmums tajā laikā izvēlējās esošo ražošanas jaudu izmantot, lai ražotu akumulatorus tādiem vieglajiem automobiļiem kā "Model 3" un "Model Y".

"Tesla" sola, ka elektrisko kravas automobiļu ekspluatācijas izmaksas būs zemākas salīdzinājumā ar tradicionālajām smagajām automašīnām ar dīzeļdzinējiem, daļēji pateicoties lētai elektroenerģijai uzņēmuma ātrās uzlādes stacijās ASV, kā arī vienkāršākai apkopei.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Luminor Investor: Populārākās ir uzņēmumu Tesla, Gamestop un Gazprom akcijas

Db.lv, 02.11.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc 2020. gada sākumā piedzīvotajām svārstībām vērtspapīru tirgus ir stabilizējies, un kopš pagājušā gada vasaras ASV un Eiropas akciju tirgos vērojama augšupejoša tendence.

Augusi arī Baltijas iedzīvotāju interese par šāda veida investīcijām, un saskaņā ar platformas Luminor Investor datiem šī gada trijos ceturkšņos pēc apjoma vērtīgākie darījumi veikti ar ASV elektroauto ražotāja Tesla akcijām, kam seko biržā Krievijas enerģētikas uzņēmums Gazprom, kā arī izklaides un videospēļu mazumtirgotājs Gamestop.

“Bankas novērojumi liecina, ka Baltijas valstu mājsaimniecības pandēmijā uzkrātos līdzekļus arvien vairāk izvēlas ieguldīt, tai skaitā akciju tirgū. Salīdzinot ar pagājušā gada pirmajiem trijiem ceturkšņiem, audzis ieguldītāju skaits, vidējās summas apjoms, bet darījumu skaits un apjoms pat divkāršojies. Tā kā ieguldījumu platforma Luminor Investor ir piemērota arī cilvēkiem bez priekšzināšanām, bankas klienti to aizvien aktīvāk izmanto, lai veidotu savus nākotnes uzkrājumus,” saka Luminor bankas Uzkrājumu un ieguldījumu produktu attīstības vadītājs Jānis Bebris.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cilvēkiem ir raksturīga zināma interese paskatīties, kāda ir aina citu maciņos. Piemēram, The Wall Street Journal apkopojis datus par to, kāda pagājušogad ir bijusi darba samaksa lielo ASV publiski kotēto uzņēmumu vadītājiem.

Tie liecina, ka 2020. gadā Standard & Poor's 500 indeksa aprēķinā iekļauto uzņēmumu vadītāju mediānā darba samaksa bijusi 13,4 miljonu ASV dolāru apmērā. Var secināt, ka pandēmijas apstākļos vadītāju darba samaksa sasniegusi jaunu rekordu un, salīdzinājuma ar iepriekšējo gadu, palielinājusies teju par 4%.

Lielākā darba samaksa 2020. gadā no kompāniju vadītājiem bijusi tiešsaistes algas un cilvēkresursu tehnoloģiju nodrošinātāja Paycom Software šefam Čadam Ričisonam, kur tā sasniegusi 211 miljonus ASV dolārus.

Tāpat ar ļoti iespaidīgām summām var lepoties videospēļu holdinga kompānijas Activision Blizzard vadītājs Roberts Kotiks un biotehnoloģiju nozares pārstāvja Regeneron Pharmaceuticals vadītājs Leonards Šleifners. Viņi pagājušogad no saviem uzņēmumiem nopelnījuši attiecīgi 155 miljonus ASV dolārus un 135 miljonus ASV dolārus. Topa līderu saraksta augšgalā ir arī medicīnas uzņēmuma DaVita vadītājs Haviers Rodrigezs (ar 73,4 miljoniem dolāriem) un General Elecric vadītājs Larijs Kalps (ar 73,2 miljonu dolāru darba samaksu).

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Balcia uzsāk sadarbību ar jaunuzņēmumu OX Drive

Db.lv, 14.02.2023

“Balcia” viceprezidents Reinis Bērzkalns un “OX Drive” līdzīpašniece un vadītāja Egija Gailuma.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums “Balcia” noslēguši vienošanos ar “Tesla” elektroauto koplietošanas platformu “OX Drive”, sniedzot iespēju KASKO apdrošināšanas klientiem kā maiņas auto izvēlēties šīs markas elektromobili.

Sadarbības mērķis ir veicināt ilgtspējīgu mobilitāti pilsētvidē un mudināt Latvijas iedzīvotājus nākotnē izvēlēties videi draudzīgākus transportlīdzekļus.

Eiropā ir izvirzīti stingri klimata neitralitātes mērķi, lai samazinātu siltumnīcefekta gāzu emisiju apmērus. Tomēr transporta nozarē joprojām aptuveni 83% no oglekļa dioksīda emisijām rada tieši autotransports. "Balcia ir viens no aktīvākajiem apdrošinātājiem elektrisko transportlīdzekļu apdrošināšanas tirgū, jo ticam, ka jaunākās paaudzes tehnoloģijām mūsdienās ir liela nozīme, it īpaši, ja domājam par negatīvās ietekmes samazināšanu uz vidi. Tādēļ meklējām partneri, ar kuru kopā varam veicināt iedzīvotāju zaļāku mobilitāti, un iedvesmot nākotnē izvēlēties videi draudzīgākus pārvietošanās līdzekļus. ”OX Drive” dibinātāji ir mūsdienīgs un progresīvs jaunuzņēmums, ar kuru mums sakrīt ilgtermiņa mērķi," komentē “Balcia” viceprezidents Reinis Bērzkalns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektroautomobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla" ceturkšņa peļņa pirmo reizi pārsniegusi miljardu dolāru, liecina kompānijas publiskotais pārskats.

Šā gada otrajā ceturksnī "Tesla" peļņa bijusi 1,1 miljards dolāru jeb desmit reižu lielāka nekā pagājušā gada aprīlī-jūnijā.

Savukārt kompānijas ieņēmumi šajā laika posmā gandrīz divkāršojušies līdz 12 miljardiem dolāru.

Otrajā ceturksnī "Tesla" saražojusi 206 421 automobili, un tas Īlona Maska dibinātajam uzņēmumam ir saražoto automašīnu ceturkšņa rekords.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" Ķīnā atsauks vairāk nekā 285 000 automobiļu saistībā ar asistētās braukšanas programmatūras problēmām, kas varētu izraisīt ceļu satiksmes negadījumus, paziņojis Ķīnas tirgus regulators.

"Tesla" sazināsies ar ietekmētājiem lietotājiem, lai bez maksas attālināti atjauninātu automobiļu programmatūru, skaidro regulators.

Šis atsaukums aptver "Model 3" un "Model Y" automašīnas.

Ķīnas tirgus regulators skaidro, ka problēmas konstatētas automašīnu kruīza kontroles sistēmā, kas ir būtiska asistētās braukšanas funkcijas sastāvdaļa.

"Tesla" Ķīnā pēdējos mēnešos saskāries ar vairākām nedienām, tostarp cilvēku sūdzībām par uzņēmuma ražoto automobiļu un sniegto pakalpojumu kvalitāti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektroautomobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla" šogad otrajā ceturksnī strādājis ar 2,3 miljardu dolāru (2,2 miljardi eiro) peļņu, tai dubultojoties salīdzinājumā ar attiecīgo laika periodu pērn, teikts autoražotāja publiskotajā paziņojumā.

Taču vienlaikus salīdzinājumā ar šī gada pirmajiem trīs mēnešiem uzņēmuma peļņa otrajā ceturksnī samazinājusies, tādējādi reģistrēts pirmais peļņas kritums ceturkšņa griezumā kopš 2020.gada beigām.

Peļņas samazināšanos ceturkšņa salīdzinājumā "Tesla" skaidro ar koronavīrusa uzliesmojumu Ķīnā, kas negatīvi ietekmējis kompānijas ražošanu.

Tikmēr "Tesla" ieņēmumi otrajā ceturksnī gada griezumā palielinājušies par 42% un sasnieguši 16,9 miljardus dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektroautomobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla" pērn strādājis ar 5,5 miljardu dolāru (4,8 miljardi eiro) peļņu, kas ir visu laiku augstākais līmenis kompānijas vēsturē, teikts trešdien publiskotajā autoražotāja paziņojumā.

Peļņas kāpumu veicinājis spēcīgais pieprasījums pasaulē pēc elektriskajiem automobiļiem, uzņēmuma piegādāto automašīnu skaitam pērn pieaugot par 87%.

Tikmēr "Tesla" ieņēmumi pagājušajā gadā palielinājušies par 71% un sasnieguši 53,8 miljardus dolāru.

Pērn ceturtajā ceturksnī uzņēmuma peļņa pieaugusi vairāk nekā astoņkārtīgi - līdz 2,3 miljardiem dolāru, bet ieņēmumi pakāpušies par 65% un veidojuši 17,7 miljardus dolāru.

"Tesla" gan norāda, ka piegāžu tīklu problēmas turpinās negatīvi ietekmēt ražošanu arī 2022.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Tesla šoferu asistentu sistēmas problēmu dēļ "atsauc" 360 000 automobiļu

LETA--AFP, 17.02.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektroautomobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla" atsauc gandrīz 363 000 automašīnu, ņemot vērā problēmas ar autovadītāju asistentu tehnoloģiju, kas palielina avārijas riskus, liecina ASV Ceļu satiksmes drošības pārvaldes (NHTSA) paziņojums, kas nonācis ziņu aģentūras AFP rīcībā.

Šis atsaukums aptver "Model S", "Model X", "Model 3" un "Model Y" automobiļus, kas ražoti no 2016.gada līdz 2023.gadam un aprīkoti ar tehnoloģiju "Full Self-Driving Beta".

Lai novērstu šo problēmu, "Tesla" izdos programmatūras atjauninājumu, kuru iespējams uzstādīt attālināti.

Problēmas ar "Full Self-Driving Beta" sistēmu nozīmē, ka automobiļi spējīgi īstenot manevrus, "kas varētu pārkāpt satiksmes noteikumus, tādējādi palielinot sadursmju risku, ja autovadītājs neiejaucas," teikts NHTSA paziņojumā.

Tikmēr "Tesla" vadītājs Īlons Masks tviterī piekritis kādam lietotājam, kas norāda, ka terminu "atsaukšana" nevajadzētu lietot attiecībā uz problēmām, kuras iespējams atrisināt bez būtisku remontu veikšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru