Auto

Bosch sadarbībā ar Powercell Sweden izstrādās automobiļiem paredzētu ūdeņraža degvielas šūnu komponentes

LETA, 29.04.2019

Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Jaunākais izdevums

Pasaulē lielākais autodetaļu ražotājs - Vācijas rūpniecības koncerns «Bosch» - pirmdien paziņoja, ka sadarbosies ar Zviedrijas uzņēmumu, lai izstrādātu ūdeņraža degvielas šūnām būtiskas komponentes, kas paredzētas automobiļu darbināšanai.

«Bosch» un «Powercell Sweden AB", kas iepriekš bija Zviedrijas autoražotāja «Volvo» struktūrvienība, plāno ūdeņraža degvielas šūnas tirgū laist, vēlākais, 2022.gadā.

Ar ūdeņradi darbināmi automobiļi varētu izrādīties lietošanas ziņā veiksmīgāki, salīdzinot ar elektriskajām automašīnām. Šāda veida automobiļi nodrošina krietni garāku nobraukšanas distanci, un tos iespējams uzpildīt aptuveni tikpat ātri, cik ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotus spēkratus.

Vienlaikus ar ūdeņradi darbināmi automobiļi sniedz vairākas tās pašas priekšrocības, ko nodrošina elektriskās automašīnas, tostarp jaudīgu paātrinājumu, klusu darbošanos un nekādus kaitīgos izmešus.

Taču, lai šāda veida automašīnas nonāktu līdz masveida ražošanai, nepieciešams pārvarēt vairākus šķēršļus. Ūdeņraža ražošanai nepieciešams liels elektroenerģijas apjoms, un šobrīd šāda veida uzpildes stacijām ir ļoti ierobežots tīkls.

«Bosch» lēš, ka līdz 2030.gadam 20% no visiem elektriskajiem automobiļiem tiks darbināti ar degvielas šūnām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Degvielas patēriņš palielinās

Armanda Vilcāne, 27.03.2019

Foto: AFP/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Pēdējos gados Latvijā būtiski audzis kopējais auto degvielu realizācijas apjoms, 2018. gadā sasniedzot 1,3 miljonus tonnu

Laika posmā no 2011. līdz 2018. gadam degvielas patēriņš Latvijā palielinājies par 275,7 tūkstošiem tonnu. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) apkopotie dati liecina, ka straujākais pieaugums pēckrīzes periodā novērojams no 2014. gada līdz 2017. gadam, kad auto degvielu realizācijas apjoms palielinājās par 151,9 tūkstošiem tonnu. Nozares pārstāvji prognozē, ka nākotnē patēriņa pieaugums gan varētu samazināties.

Degvielas patēriņu ietekmē trīs faktori - resursa cena, valsts ekonomiskā situācija un iedzīvotāju pirktspēja, skaidro LDTA izpilddirektore Ieva Ligere. Viņa norāda, ka, lai gan pēdējos gados patēriņš audzis, pērn kopējais auto degvielu realizācijas apjoma pieaugums Latvijā nedaudz samazinājies. «Viens no centrālajiem aspektiem, kas 2018. gadā bremzēja patēriņa pieaugumu, bija akcīzes nodokļa paaugstināšana, kā rezultātā atsevišķas kravu pārvadājumu kompānijas optimizēja degvielas iepirkumus, pārceļot tos no Latvijas uz Lietuvu un Poliju. Ja runājam par patēriņa izmaiņām nākotnē, jāsaka, ka to varētu ietekmēt arī politiskie lēmumi, piemēram, Transporta enerģijas likuma un tam pakārtoto Ministru kabineta noteikumu pieņemšana. Zināms, ka pašlaik Ekonomikas ministrijas sagatavotais likumprojekts paredz, ka 2020. gadā no atjaunojamajiem (AER) saražotajam enerģijas īpatsvaram bruto galapatēriņā transporta sektorā Latvijā jābūt vismaz 10%, šo mērķi galvenokārt plānots sasniegt, slogu liekot uz degvielas tirgotāju pleciem, tas vistiešākajā veidā ietekmēs gan degvielas cenu, gan patēriņu,» domā I.Ligere.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Izveido mājdzīvnieku pieskatīšanas platformu

Zane Atlāce - Bistere, 28.03.2019

Laura Audere ar savu mīluli Viskiju.

Foto: Arsuni

Jaunākais izdevums

Problēmas ar mājas mīluļa pieskatīšanu ceļojuma laikā pamudināja Lauru Auderi izveidot mājdzīvnieku pieskatīšanas platformu Whisker.lv.

Ideja par šāda pakalpojuma nepieciešamību radās personiskās pieredzes rezultātā. Proti, Laurai ir nu jau 11 gadu vecs suns vārdā Viskijs, bet bieži ceļojot, viņa saskārusies ar problēmu, ka nav, kas dzīvnieku tikmēr pieskata. Reizēm apgrūtinoši bijuši arī vēlie darbdienu vakari, kad pārgurušai atnākot mājās, prātā iešāvusies doma, ka labprāt kādam samaksātu, lai tikai izved suni pastaigā.

Tā pamazām radusies nojausma, ka, visticamāk, līdzīgas problēmas ir arī citiem četrkājaino mīluļu saimniekiem, līdz ar to vajadzētu piedāvāt risinājumu. «Pasaulē šādi servisi ir ļoti populāri un cilvēki tur strādā pastāvīgu darbu. Pie mums gan līdz šādam līmenim jāaug, tomēr ir, kur tiekties,» teic Laura.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Shell jau otrreiz pārtrauc darbu Latvijā

Zane Atlāce - Bistere, 08.04.2019

Foto: Db.lv

Jaunākais izdevums

Rīgā darbu pārtraukušas Shell degvielas uzpildes stacijas, novēroja Db.lv.

Par savu atgriešanos Latvijas tirgū uz zīmola licences līguma pamata ar SIA Baltic Fuels Retail Partners pasaulē lielākais degvielas mazumtirdzniecības zīmols Shell paziņoja 2016.gada vasarā.

Shell degvielas uzpildes stacijas tika atvērtas bijušo Trest DUS vietā. Kompānijas atgriešanās plāni Latvijā bija daudzsološi. «Šī iniciatīva ir daļa no plašas stratēģijas, lai piepildītu mūsu izaugsmes cerības un paplašinātu Shell zīmola izplatību jaunos tirgos, tostarp Latvijā,» toreiz Db.lv skaidroja Shell International sabiedrisko attiecību Lielbritānijā nodaļas vadītājs Džonatans Frenčs.

Taču nu degvielas uzpildes stacijas slēgtas un komentāru par iemesliem nav. Db.lv jau ilgstoši neizdodas sazināties ar kompānijas pārstāvjiem, jo uz telefona zvaniem un e-pastiem atbilžu nav. Degvielas uzpildes stacijām neraksturīgas darbības Shell stacijās varēja novērot jau labu laiku pirms slēgšanas – piemēram, benzīntanks Pārdaugavā, pie Botāniskā dārzā brīvdienās nestrādāja vispār. Tagad apmeklētājiem slēgtas arī citas Shell stacijas Rīgā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sports

Vairo skriešanas kultūru

Kristīne Stepiņa, 03.05.2019

Foto: Evija Trifanova/LETA

Jaunākais izdevums

Audzis uzņēmumu komandu skaits, kuras piedalās Rīgas maratonā, lielākā daļa dalībnieku skrien, popularizējot savu darba devēju un tā vērtības.

Tet Rīgas maratonam jau reģistrējušies vairāk nekā 34 tūkstoši dalībnieku, par pāris simtiem vairāk nekā pērn šajā laikā. Reģistrācija šā gada maratonam turpināsies līdz pat 16. maijam, kā arī 17.–18. maijā t.s. Expo, taču organizatori neiesaka to atstāt uz pēdējo brīdi. 2018. gadā skriešanas pasākumā piedalījās 37 645 dalībnieki.

Jaunā statusā

Tet Rīgas maratons ir iekļuvis prestižajā Zelta zīmes (Gold Label) maratonu līgā līdzās Berlīnes, Tokijas, Ņujorkas un citiem pasākumiem; sagaidāms, ka šogad tajā piedalīsies krietni lielāks dalībnieku skaits. Šis ir vienīgais maratons Ziemeļeiropā, kam izdevies iegūt Starptautiskās vieglatlētikas federāciju asociācijas (IAAF) augstāko – Zelta kvalifikācijas zīmi un iekļauties pasaules prestižāko maratonu līgā. Tādējādi Krievijas, Skandināvijas un Baltijas valstu skrējējiem Rīga kļūst par tuvāko un vienīgo galamērķi šāda līmeņa maratonam. IAAF Zelta zīme piešķirta vien 12 maratoniem Eiropā, šādos Zelta maratonos var kvalificēties gan Olimpiskajām spēlēm, gan pasaules čempionātam, kas notiks Dohā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Par iesaisti «dīzeļgeitā» Bosch Vācijā jāmaksā 90 miljonu eiro sods

LETA--DPA, 23.05.2019

Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Autobūves detaļu piegādātājam «Bosch» jāmaksā 90 miljonu eiro sods par līdzdalību krāpnieciskās programmatūras izmantojumā, kas ļāva samazināt dīzeļdzinēju izmešu rādījumus, ceturtdien paziņoja Vācijas pilsētas Štutgartes prokuratūra.

Sods ir ievērojami mazāks par tiem, kas noteikti autobūves grupas «Volkswagen» kompānijām VW, «Audi» un «Porsche», kam kopumā noteikti sodi vairāk nekā divu miljardu eiro apmērā.

«Bosch» maksājamo summu veido divu miljonu eiro sods un konfiscēta peļņa 88 miljonu eiro apmērā. Autobūves kompānijām kā sods bija jāmaksā krietni lielāka peļņas daļa.

«Bosch» piegādāja vadīklas, kuras VW izmantoja, lai manipulētu ar slāpekļa oksīdu izmešu rādījumiem, automašīnu pārbaudēs slēpjot reālo rādījumu.

Prokuratūra norādīja, ka pieļauj, ka autobūves kompāniju darbinieki ir atbildīgi par detaļu izstrādi, tomēr turpinās izmeklēšana par «Bosch» iesaisti krāpniecībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Jaunie dīzeļdzinēji lauž mītus

Žanete Hāka, 06.06.2019

Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

Jaunākais izdevums

Saskaņā ar aktuālāko informāciju un testiem, jaunie dīzeļdzinēji izdala mazāk CO2 nekā benzīna automašīnas, bet NOx emisijas dīzeļu un benzīna automašīnām ir teju vienā līmenī.

Vērtējot pastāvošo tirgus situāciju, ir skaidrs, ka dīzelis nav pazūdoša tehnoloģija un tas arī nākotnē ieņems nozīmīgu lomu gan privātajā, gan komercsektorā. Tādēļ vērsāmies pie ekspertiem, lai noskaidrotu, kas tad ir šīs tehnoloģijas un kādu pievienoto vērtību tās rada, lai mazinātu automašīnu ietekmi uz vidi.

Saskaņā ar Vācijas automobiļu kluba (ADAC) datiem, pašreizējie Euro 6d TEMP dīzeļdzinēji ražo vidēji par 76% mazāk NOx nekā Euro 6b dīzeļdzinēji un 85% mazāk nekā Euro 5 dīzeļdzinēji. Tas skaidri norāda, kāda tehnoloģiskā attīstība piedzīvota pēdējo gadu laikā, kā arī iezīmē to, kāda varētu būt mūsu nākotne. Kopumā ir vienalga, ar ko uz priekšu tiek kustināts transportlīdzeklis, galvenais, lai izmešos, kuros, degvielai sadegot, ietilpst optimāli maz radusies ogļskābā gāze, nenonāktu neviena cita kaitīgā viela, kas veido, piemēram, siltumnīcas efektu, skābo lietu, citas daļiņas PM10, PM 2,5, norāda dīzeļmotoru eksperts Uldis Rolis. Tāpēc automašīnai jāuzstāda nepieciešamās tehnoloģijas, lai pēc iespējas maksimāli attīrītu atgāzes un pareizi regulētu degšanas procesu no pirmās sekundes, kopš tiek startēts iekšdedzes motors. Tajā pašā laikā viņš atzinīgi vērtē arī degvielas ražotāju ieviestās inovācijas atjaunojamās degvielas ražošanā. Runājot par uz kaitīgo izmešu samazināšanu vērsto tehnoloģiju attīstību, Volkswagen tehniskais eksperts Māris Goba prognozē, ka nākotne šajā ziņā ir cerīga, jo auto nozarē notiekošā revolūcija patlaban ir orientēta uz vienkāršību un efektivitāti. «Nedrīkst aizmirst, ka pirms desmit gadiem katrs ražotājs saviem spēkiem mēģināja radīt labāko, tīrāko un lētāko tehnoloģiju – katrs bija pionieris savā lauciņā, veiksmīgāk vai mazāk veiksmīgi. Šie tehnoloģiju pionieri-automobiļi šobrīd ar garāžu palīdzību izmisīgi tiek noturēti uz ielas. Pēdējā piecgadē saražotās tehnoloģijas ir krietni uzticamākas, labākas, stabilākas un vienkāršākas nekā iepriekšējās paaudzes tehnoloģijas. Tādēļ es gribētu domāt, ka autoparks kļūs tīrāks, garāžas – gudrākas un izaicinājumi – mazāki,» paredz eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Neste iegulda 600 000 eiro jaunā degvielas uzpildes stacijā Līvānos

Monta Glumane, 20.06.2019

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Investējot 600 tūkstošus eiro, automātisko degvielas uzpildes staciju tīkls un degvielas mazumtirgotājs Latvijā Neste atklājis jaunu uzpildes staciju (DUS) Līvānos.

Kā informē uzņēmums, tad Līvānu DUS būs piemērota vadītājiem, kas ikdienā brauc gan ar vieglo, gan ar smago autotransportu. Piemēram, ātrgaitas sūknis būs speciāli paredzēts smago automašīnu uzpildei, kas arīdzan ir aprīkots ar Neste bezkaršu degvielas uzpildes sistēmu Truck+. Šī sistēma šoferiem nodrošina ātrāku degvielas uzpildi, jo netiek izmantota degvielas karte. Savukārt uzņēmumiem un autoparku pārvaldītājiem Truck+ sniedz uzlabotu degvielas patēriņa kontroli un precīzāku uzskaiti. Tāpat kā citās DUS, arī jaunajā Neste stacijā būs pieejams arī AdBlue šķidrums izplūdes gāzu attīrīšanai.

Līvānu DUS būs pieejami visi Neste produkti: Futura 95 un Futura 98 benzīns, kā arī Futura dīzeļdegviela. Tāpat jaunajā stacijā pieejama Neste Pro Diesel - dīzeļdegviela, kas atbilst Eiropas, ASV un Āzijas valstu autoražotāju degvielas prasībām, kas apkopotas Pasaules degvielas hartā (WWFC - Worldwide Fuel Charter).

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

KOOL Latvija ievieš piedāvājumu biznesa segmentam

Zane Atlāce - Bistere, 25.06.2019

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

KOOL Latvija uzsāk aktīvu darbību biznesa segmentā, piedāvājot uzņēmumiem iespēju optimizēt un kontrolēt degvielas izmaksas ar vienkāršu un caurspīdīgu degvielas cenu aprēķina modeli, informē uzņēmumā.

«KOOL Business» piedāvātā degvielas cenošanas modeļa pamatā ir caurspīdīguma princips, un tas atšķiras no tirgū ierastās pieejas, kas balstīta uz konkurentu cenām, tirgus pozīciju un apjoma atlaidēm.

Degvielas vairumtirdzniecības cenas ietekmēt nav iespējams, bet DUS uzcenojumu – var, jo to pamatā veido mazumtirgotāja izmaksas un nodokļi. Tieši šādu pieeju degvielas cenu noteikšanai izmanto Latvijas uzņēmums, piedāvājot saviem klientiem vienkāršu cenas formulu – Kool iepirkuma cena, kurai pievienoti 5 centi par litru degvielas. Līdz ar to «KOOL Business» cenu ietekmē vienīgi degvielas piegādes un iepirkuma cenas svārstības.

«Esam vietējais uzņēmums, tādēļ zinām, cik būtiski maziem un vidējiem uzņēmumiem Latvijā ir gudra resursu tērēšana – iespēja samazināt saimnieciskos izdevumus, tostarp uzņēmuma degvielas izmaksas ļauj ietaupīto investēt savu biznesa mērķu sasniegšanā, tādēļ man ir patiess gandarījums, ka ar savu cenu politiku varam atbalstīt vietējos uzņēmējus un nodrošināt, ka nauda paliek tepat Latvijā,» norāda «KOOL Latvija» valdes loceklis Sandis Šteins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

Par ātruma pārsniegšanu no 51 līdz 60 kilometriem stundā vairs netiks atņemta autovadītāja apliecība

LETA, 02.07.2019

Foto: pixabay.com

Jaunākais izdevums

Turpmāk par ātruma pārsniegšanu no 51 līdz 60 kilometriem stundā netiks atņemtas tiesības, bet ierobežota to lietošana, paredz šodien valdībā apstiprinātie grozījumi Ceļu satiksmes likumā.

SM skaidro, ka likumprojekta «Grozījumi Ceļu satiksmes likumā» mērķis ir nodrošināt sabiedrisko kārtību un drošību uz ceļiem, kā arī atturēt personas no pārkāpumu izdarīšanas šajā jomā. Likumprojekts paredz noteikt administratīvos pārkāpumus ceļu satiksmes jomā, par tiem piemērojamos sodus un institūciju kompetenci sodu piemērošanā.

Lai īstenotu nozaru administratīvo pārkāpumu kodifikāciju, SM izstrādājusi likumprojektu, kas papildina Ceļu satiksmes likumu ar nodaļu, kurā ir iekļauti ceļu satiksmes nozarē paredzētie administratīvie pārkāpumi un noteiktas kompetentās institūcijas, kurām būs piekritīgs administratīvo pārkāpuma process.

Kompetence administratīvo pārkāpumu procesa veikšanai ceļu satiksmes jomā atbilstoši Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksam ir saglabāta Valsts policijai, Valsts robežsardzei, pašvaldības policijai, pašvaldības Transporta kontroles dienestam un pašvaldības administratīvajai komisijai un apakškomisijai. Katra no minētajām institūcijām realizē tām normatīvajos aktos noteiktās kontroles un uzraudzības funkcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Nodokļu slogs degvielai nākamgad būs par 10 centiem litrā augstāks nekā Lietuvā

Ilze Žaime, 12.07.2019

Foto: Edijs Pālens/LETA

Jaunākais izdevums

Ja spēkā stāsies valdības plānotā akcīzes nodokļa palielināšana benzīnam un dīzeļdegvielai, ar 2020.gada 1.janvāri būtiski cietīs vietējais degvielas tirgus, tādējādi veicinot kaimiņvalstu degvielas tirdzniecības augšupeju un budžeta ienākumus, prognozē Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA).

«Līdz ar 2020. gada 1. janvāri nodokļu politikas dēļ degvielas cenu starpība ar Lietuvu vien pieaugs līdz 10 centiem litrā. Jau pašlaik Latvijas degvielas tirdzniecības nozare zaudē konkurētspējā ar Lietuvu. Lietuvā vēsturiski un pašlaik akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem vienmēr ir bijušas zemākas nekā Latvijā, no 2020. gada 1. janvāra starpība ievērojami pieaugs,» pauž LDTA izpilddirektore Ieva Ligere.

Akcīzes nodokļa naftas produktiem politika būtiski ietekmē Latvijas degvielas tirdzniecības realizācijas apjomus, jo samazināsies konkurētspēja ar kaimiņvalstīm, it īpaši ar Lietuvu.

Kopš akcīzes nodokļa palielināšanas naftas produktiem 2018. gada 1. janvārī ir ievērojami samazinājies naftas produktu realizācijas apjoma pieauguma temps. 2017. gadā kopējais autodegvielu realizācijas apjoms pieauga par 5,17%, taču 2018. gadā tikai par 1,19%.

Komentāri

Pievienot komentāru