Jaunākais izdevums

Eiropas Komisija (EK) Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm pieprasa atmaksāt kopumā 346,5 miljonus eiro no piešķirtajiem līdzekļiem lauksaimniecības nozares attīstībai. Lielākā summa jāatmaksā Grieķijai, proti, 124 miljoni eiro, vēsta EurActive.

Līdzekļu atmaksu EK pieprasa gadījumos, kad nauda tērētā mērķiem, kas nav bijuši iemesli naudas piešķiršanai.

Grieķija, kurai jāatmaksā 124 miljoni eiro, tiek vainota nepietiekamā līdzekļu sadales kontrolē attiecībā uz kokvilnas ražošanas nozari. Valstī novērojami «smagi un pastāvīgi trūkumi» lauku reģionu attīstības atbalsta maksājumu kontrolē, norāda komisija.

Otra lielākā līdzekļu atmaksa pieprasīta no Polijas, proti, 92 miljonu eiro apmērā, ko EK pamato ar «trūkumiem» maksājumos laika posmā no 2006. līdz 2007. gadam.

Spānijai jāatmaksā 47,5 miljoni eiro saistībā ar neattiecinātu līdzekļu izdali augļu un dārzeņu ražotājiem.

Pusmiljons kronu (22,45 tūkst. latu) jāatmaksā arī Igaunijai. Pārējās valstis, kurām EK pieprasījusi līdzekļu atmaksu ir Beļģija, Bulgārija, Kipra, Dānija, Vācija, Somija, Francija, Lielbritānija, Ungārija, Īrija, Itālija, Luksemburga, Nīderlande, Portugāle, Slovākija un Zviedrija.

Jau ziņots, ka Latvijā Valsts izglītības un zinātnes aģentūra pieprasa atpakaļ Eiropas Sociālā fonda projektu administrēšanai tērēto naudu, jo tā esot nepareizi izmaksāta. «Dīvainības» gandrīz pēc gada kopš projekta sākšanas ir notikušas ar tā administrēšanu un pusei pašvaldību aģentūra pieprasa atdot atpakaļ daļu no līdzekļiem, kas iztērēti projekta vadīšanai. Sākumā šāda prasība tika izvirzīta pat pret 26 pašvaldībām, bet sarunu ceļā daļai it kā nepareizos tēriņus atlaida.

Finanses

ES naudas izmaksas apturēšanu uzņēmējiem FM sauc par pārpratumu

LETA,30.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī Eiropas Komisija (EK) uz laiku ir apturējusi Eiropas Savienības (ES) fondu maksājumus Latvijai divās programmās un drīzumā to izdarīs vēl vienā programmā, Finanšu ministrija (FM) to dēvē vien par pārpratumu.

FM pārstāve Agnese Beļkeviča aģentūrai LETA pauda nostāju, ka FM ir izstrādājusi sistēmu ar iespējami mazāku administratīvo slogu, balstoties uz nozaru ministriju un aģentūru atbildības un kompetenču sadalījumu, un uzskata, ka finanšu līdzekļi tiek administrēti droši un atbilstoši prasībām. EK prasības būtiski palielināšot administratīvo slogu.

FM valsts sekretāres vietnieks ES fondu jautājumosa Aleksandrs Antonovs uzsver, ka ministrija uzņemas atbildību par pārtraukto ES fondu līdzekļu saņemšanas atjaunošanu. «FM kā ES fondu vadošā iestāde uzņemas atbildību, atrisinot šo pārpratumu un nodrošinot atjaunotu līdzekļu saņemšanu valsts budžetā,» sacījis Antonovs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) nepilnības Eiropas fondu naudas izmantošanā Latvijā var izmantot, lai nākamajos Eiropas budžeta plānošanas periodos samazinātu atbalstu mūsu valstij, šorīt Latvijas Televīzijā brīdināja valsts kontroliere Inguna Sudraba.

Sudraba atzina, ka līdzekļu izmaksu apturēšanai Latvijai bija savi iemesli, turklāt nākotnē nepilnības var tikt izmantotas par ieganstu citiem lēmumiem. Tagad Latvijas amatpersonām būs jāpacenšas pārliecināt Eiropas lēmumu pieņēmējus par pretējo, proti, ka Latvija spēj efektīvi izmantot Eiropas naudu.

Valsts kontroles (VK) vadītāja uzsvēra, ka EK lēmums ir būtisks brīdinājums Latvijai, ka ir jāveic uzlabojumi, atgādinot, ka VK vēl pirms EK tikusi norādījusi uz nepilnībā ES fondu apguvē, kur nereti jaušami centieni galvenais naudu apgūt, neskatoties uz efektivitāti.

Kā ziņots, EK uz laiku ir apturējusi Eiropas Savienības (ES) fondu maksājumus Latvijai. Pēc EK sniegtās informācijas, šāds lēmums pieņemts ES Kohēzijas fonda un Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) programmās «Uzņēmējdarbība un inovācijas» un «Infrastruktūra un pakalpojumi», bet drīzumā gaidāms, ka tiks apturēta līdzekļu atmaksa arī ES fondu darbības programmā «Cilvēkresursi un nodarbinātība».

Makroekonomika

Latvija no EK saņēmusi noslēguma maksājumu - 19 miljonus eiro

Lelde Petrāne,25.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija budžetā no Eiropas Komisijas (EK) saņēmusi trešo no četriem 2004.-2006. gada perioda Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu noslēguma maksājumiem ~19 miljonu eiro apmērā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) ietvaros.

«Tā ir ļoti pozitīva ziņa, jo nozīmē, ka Latvija ir veiksmīgi apguvusi visus iepriekšējā periodā pieejamos līdzekļus Eiropas Reģionālās attīstības fonda ietvaros, un tagad EK atmaksājusi pēdējos 5% no Latvijas deklarētajiem izdevumiem. Tādējādi kopumā šīs investīcijas ir nodrošinājušas tādu ieguldījumu Latvijas uzņēmējdarbības, zinātnes un publiskās infrastruktūras attīstībā, ko Latvija nebūtu spējusi panākt vienīgi ar budžeta līdzekļu un atbalsta saņēmēju pašu resursu palīdzību,» uzsver valsts sekretāres vietnieks ES fondu jautājumos Armands Eberhards.

ERAF ietvaros Latvijai 2004.-2006. gada periodā bija pieejams lielākais finansējuma apjoms salīdzinājumā ar citiem fondiem ~ 382 miljoni eiro, līdz šim Eiropas Komisija (EK) Latvijas budžetā bija atmaksājusi 95% no deklarētās summas ERAF ietvaros, savukārt atlikušos 5% EK dalībvalstīm izmaksā pēc tam, kad ir izskatīti un izvērtēti (konstatēts, vai izdevumi veikti atbilstoši) dalībvalsts iesniegtie noslēguma dokumenti par struktūrfondu apguvi. Latvija noslēguma dokumentus par struktūrfondu apguvi EK iesniedza kā viena no pirmajām ES dalībvalstīm trīs mēnešus pirms noteiktā termiņa 2010. gada jūnijā.

Finanses

Noslēgti līgumi par 92,5% no pieejamā ES fondu finansējuma

Žanete Hāka,28.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz 30. aprīlim Eiropas Sociālā fonda (ESF), Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) un Kohēzijas fonda (KF) projektu īstenošanas līgumi noslēgti par 92,5% no pieejamā ES fondu 3,18 miljardu latu finansējuma, informē Finanšu ministrija (FM).

Projektu īstenotājiem ir veikti maksājumi 60,5% apmērā no kopējā ES fondu finansējuma, bet no Eiropas Komisijas (EK) valsts budžetā saņemtas atmaksas 55,8% apmērā.

ES fondu atbalstītie projekti vispirms tiek finansēti no valsts budžeta līdzekļiem, jo EK pa daļām atmaksā izlietotos līdzekļus tikai pēc projekta posmu un visa projekta īstenošanas. Ja projekta īstenošanas gaitā tiek konstatēti pārkāpumi iepirkumu procedūrā vai citas neatļautas darbības, tad EK proporcionāli pārkāpuma nozīmīgumam samazina atmaksājamo līdzekļu apjomu. EK neatmaksāto daļu no saviem līdzekļiem sedz projekta īstenotājs, savukārt neizmantotā ES fondu finansējuma daļa tiek novirzīta citiem projektiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ES fondu maksājumus no Eiropas Komisijas Latvija jau kādu laiku patiešām nesaņem.

To atzīst Finanšu ministrija, kas paziņojumā presei gan noliedz, ka Eiropas Komisija (EK) būtu apturējusi Latvijai piešķirto līdzekļu maksājumus, norādot, ka to apturēšana uz laiku bijusi Latvijas izvēle, pirmdien vēsta laikraksts Dienas bizness.

Šāda izvēle esot saistīta ar izmaiņām EK vērtējumā par Latvijā pastāvošo ES fondu vadības un kontroles sistēmu.

Ekspremjers, Eiropas Parlamenta deputāts Ivars Godmanis (LPP/LC) telefonsarunā uzsvēra, ka, viņaprāt, nav svarīgi, vai ES fondu maksājumu apturēšana saistīta ar Latvijas, vai EK aktivitātēm. Skaidrs esot viens - laika posmā no 2010. gada 1. novembra līdz šī gada 1. maijam Latvijai atmaksāto līdzekļu apjoms nav pieaudzis. I. Godmanis lēš, ka pērnā gada pēdējos mēnešos Latvija nav saņēmusi ES fondu maksājumus vismaz 40 milj. eiro, bet šogad - aptuveni 122 milj. eiro apmērā, kā rezultātā Latvijas valsts budžeta deficīts patlaban ir ievērojami lielāks, nekā tas būtu, ja maksājumi no EK būtu saņemti.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākā daļa pārkāpumu saistīti ar iepirkumu regulējošo normu neievērošanu

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) direktore Anita Krūmiņa. Viņa norāda, ka 2014.–2020. gada plānošanas periodā pašlaik notiek projektu iesniegšana un atlase, bet lielākie klupšanas akmeņi parasti mēdz rasties to īstenošanas fāzē, kas vēl tikai priekšā. Ar šo interviju DB uzsāk publikāciju ciklu, pētot, kā Latvijā notiek ES fondu apguve, nākamajos numuros pievēršoties arī konkrēto gadījumu analīzei.

Fragments no intervijas, kas publicēta 14. septembra laikrakstā Dienas Bizness:

Vai, balstoties uz CFLA pieprasījumu, kāda valsts iestāde, kapitālsabiedrība vai pašvaldība par ES fondu izlietojumu ir bijusi spiesta veikt neatbilstoši veikto izdevumu atmaksu?

Finanses

VK: Latvijā izveidotā ES fondu sistēma nemotivē sasniegt projektu pieteikumos solīto

Dienas Bizness,08.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības fondu projektu atlase un uzraudzība nav nodrošinājusi plānoto atbalsta mērķu sasniegšanu un nav pietiekami veicinājusi tautsaimniecības attīstību. Tā vietā sistēma galvenokārt ir orientēta uz iegādāto pamatlīdzekļu saglabāšanu un izmantošanu, secinājusi Valsts kontrole (VK), divās revīzijās pārbaudot, vai Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) atbalstītie projekti ir ilgtspējīgi un sasniedz tiem izvirzītos mērķus.

Revīzijās tika pārbaudīti 2007. – 2013.gada un 2004. – 2006.gada projekti. VK uzskata, ka iepriekšējo periodu trūkumu rūpīga analīze patlaban ir īpaši svarīga, jo jaunais 2014.-2020.gada plānošanas periods ir pašā sākumā, un vēl ir iespēja novērst līdz šim pieļautās kļūdas.

30% komersantu, kuri atbalstu saņēma no 2004.–2006.gada ERAF finansējuma kopumā 50,5 milj. EUR apmērā, savu darbību vairs neturpina vai „nīkuļo”. Līdzīga situācija tika konstatēta ar ELFLA 2004. –2006.gada finansējumu „Lauku tūrisma un amatniecības veicināšanai”, kurā faktiski zaudēti 1,7 milj. EUR, savukārt par aptuveni piektdaļu no tūrisma projektiem nav pārliecības, ka uzņēmējdarbība vispār tiek veikta.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvniecības objekts, kura pārskatos uzpūstas materiālu cenas, semināri, kas reāli dzīvē nekad nav notikuši, saskaņotas tāmes dalībai iepirkumā, lai ļautu uzvarēt konkrētam uzņēmumam – tie ir tipiskākie veidi, kā Latvijā mēģina negodprātīgi iedzīvoties uz Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļiem, ceturtdien vēsta laikraksts Diena.

Finanšu ministrijā (FM) nenoliedz – sabiedrībai ir radies priekšstats, ka ES fondu apguve iet roku rokā ar krāpšanos, tomēr statistika liecina, ka uz ES fona Latvija īpaši neizceļas.

Ministrijas apkopotie dati liecina, ka plānošanas periodā no 2007. līdz 2013. gadam struktūrfondu un Kohēzijas fonda apguvē tika fiksēts 6000 neatbilstību, no kurām 72 gadījumos konstatētas aizdomas par krāpšanu.

Šie skaitļi gan neatspoguļo pilnu ainu, jo nozīmīgu daļu – lauku un zivju fondus – administrē Zemkopības ministrija ar Lauku atbalsta dienesta (LAD) palīdzību. LAD Juridiskā departamenta direktores vietnieks Andris Lācis Dienai atklāj, ka aizvadītajā plānošanas periodā atklāti 30 krāpšanas gadījumu, tas kopējo skaitli padara iespaidīgāku. Vēl jo vairāk tāpēc, ka to papildina daži krāšņi piemēri. Vēl nesen ziņu aģentūra LETA vēstīja, ka par noziedzīgām darbībām saistībā ar Eiropas Lauksaimniecības fonda naudas līdzekļu izkrāpšanu un ļaunprātīgu izvairīšanos no nodokļu nomaksas aizdomās tiek turēts viens no lielākajām mežu zemes īpašniekiem Latvijā Modris Fokerots. Viņš pats apsūdzībai nepiekrīt, sakot, ka «nav neviena likuma panta, ko es būtu pārkāpis, bet problēma ir VID darbinieku visatļautībā un iznīcinošajā attieksmē pret biznesu».

Viedokļi

Viedoklis: Kāpēc sākt uzkrāt pensiju 3. līmenī vēl šogad?

Luminor Pensions Latvia valdes loceklis Iļja Arefjevs,23.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvojoties gada beigām, arvien vairāk cilvēku ne tikai steidzas iegādāties Ziemassvētku dāvanas saviem tuviniekiem, bet arī papildina savu pensiju 3. līmeni, brīvprātīgi veidojot uzkrājumus vecumdienām.

Jau daudzus gadus varam novērot, ka vidējās klientu iemaksas decembrī pensiju 3. līmenī ir divas vai pat trīs reizes lielākas nekā kādā citā mēnesī. Protams, vislabāk, ja par labklājību vecumdienās rūpējamies regulāri. Tomēr, pastāv vairāki iemesli, kāpēc klientu aktivitāte šajā ziņā aug tieši gada nogalē un kāpēc vērts apdomāt un sākt uzkrāt pensiju 3. līmenī vēl šajā, 2017. gadā.

Gada nogale ir piemērots laiks veikt iemaksas pensiju 3. līmenī, jo, zinot savu gada bruto darba algu, iespējams precīzi aprēķināt veicamo iemaksu apmēru, lai jau nākamā gada sākumā par tām atgūtu iedzīvotāju ienākuma nodokli. Būtiski, ka, veicot iemaksas pensiju 3. līmenī līdz šī gada beigām, varēs atgūt iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu 23% apmērā, bet, sākot no 2018. gada, iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksa būs 20% apmērā.

Finanses

Indexo darbosies arī privāto pensiju fondu tirgū

LETA,11.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieguldījumu pārvaldes sabiedrība "Indexo" plāno sākt darbību arī privāto pensiju fondu tirgū, pavēstīja kompānijā.

"Pēc veiksmīgas nostiprināšanās otrā pensiju līmeņa tirgū gatavojamies jaunu produktu ieviešanai, tostarp trešajā pensiju līmenī," sacīja "Indexo" valdes priekšsēdētājs Valdis Siksnis.

Savukārt kompānijas jaunieceltais izpilddirektors un valdes loceklis Iļja Arefjevs norādīja, ka piedāvājumu privāto peniju fondu tirgū "Indexo" plāno pieteikt tuvākā gada laikā.

Viņš atzīmēja, ka pensiju trešā līmeņa uzkrājumi Latvijā ļoti strauji aug un jau šobrīd pārsniedz pusmiljardu eiro. Tajā pašā laikā pensiju trešajā līmenī ir iesaistījusies tikai trešā daļa no ekonomiski aktīvajiem Latvijas iedzīvotājiem, kā arī darba samaksa turpina augt.

"Tādēļ (trešajā pensiju līmenī) izaugsmes iespējas vēl ir milzīgas atšķirībā no otrā līmeņa, kas jau sasniedzis brieduma pakāpi ar vairāk nekā miljonu dalībnieku," teica Arefjevs, prognozējot, ka tuvākajos gados pensiju trešais līmenis Latvijā piedzīvos strauju izaugsmi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums Gaisa sporta sertifikācijas centrs lūdzis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) atcelt lēmumu par Eiropas Savienības (ES) finansējuma līdzekļu 1,35 miljonu latu apmērā atmaksu, aģentūrai BNS pastāstīja LIAA Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Vineta Vilistere-Lāce.

Viņa klāstīja, ka LIAA ir saņēmusi Gaisa sporta sertifikācijas centra lūgumu atcelt administratīvo aktu par ES līdzekļu atmaksu. «Saistībā ar to, ka LIAA šadu lēmumu nevar pieņemt, uzņēmuma lūgums ir nosūtīts Ekonomikas ministrijai (EM), kas arī pieņems lēmumu,» sacīja Vilistere-Lāce.

EM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evita Urpena aģentūrai BNS apliecināja, ka ministrija ir saņēmusi Gaisa sporta sertifikācijas centra lūgumu.

«Uzņēmuma iesniegumu EM speciālisti izvērtētē un likumā noteiktajā laikā sniegs nolēmumu,» viņa teica.

Aģentūra BNS jau vēstīja, ka marta sākumā LIAA uzņēmumam nosūtīja lēmumu, kurā noteikts, ka «Gaisa sporta sertifikācijas centram» dots viens mēnesis laika, lai atmaksātu 1,35 miljonus latu par 2004.-2006.gada ES fondu plānošanas periodā pieteikto projektu - gaisa sporta sertifikācijas centra izveidi Jelgavā. Savukārt, ja mēneša laikā šī summa netiek atmaksāta, notiek piespiedu izpilde.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2018. gadā turpināsies neliela kopējā un nefinanšu sabiedrību kredītportfeļa palielināšanās (gada skatījumā – neņemot vērā kredītportfeļa nodošanas ārvalstu mātes bankai ietekmi), tomēr lēnākas uzņēmumu kreditēšanas ietekmē izaugsmes prognoze ir pazemināta, jaunākajā Makroekonomikas norišu pārskatā norāda Latvijas Bankas eksperti.

Galvenie faktori – ES fondu līdzekļu aktīvāka izmantošana, augoša ārējā un iekšējā pieprasījuma noteikta jaudu palielināšanas nepieciešamība, augošs uzņēmumu kapitāls un to gatavība investīcijām.

Mājsaimniecību kreditēšanas gada pieaugums atjaunojies 2018. gada 1. pusgadā, valdībai turpinot valsts atbalsta programmu mājokļa iegādei un paplašinot garantiju saņēmēju loku ar jaunajiem speciālistiem, kā arī augot patēriņa kredītu pieprasījumam.

Kredītportfeļa pieaugums 2018. un 2019. gadā pamazām atjaunosies, tomēr tas būs lēnāks, nekā gaidīts iepriekš. Galvenie uzņēmumu kreditēšanas kāpumu veicinošie faktori būs ES fondu līdzekļu izmantošana un jaudu palielināšanas nepieciešamība, bet kredītu pieprasījumu mazinās nevēlēšanās uzņemties riskus. Mājsaimniecību kreditēšanā turpināsies līdzšinējās tendences, uzskata eksperti.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sarežģītā atgūšanas procesa dēļ Krājbankas un Parex kreditori naudu var gaidīt vēl gadiem un galu galā tā arī nesagaidīt.

Patlaban Latvijas krājbankas maksātnespējas procesā atgūti 170 miljoni eiro, kas ir vien aptuveni ceturtā daļa no kopējās kreditoru prasījumu summas, taču bankas maksātnespējas administrators pagaidām atturas prognozēt, cik lielu naudas summu nāksies zaudēt kreditoriem. Savukārt Parex gadījumā zaudētās summas varētu būt mērāmas vairākos simtos miljonu.

Sāk norēķinus

Neskatoties uz to, ka patlaban izsolīta puse no Krājbankas īpašumā esošajiem nekustamajiem īpašumiem, kā arī visi pieci kredītu portfeļi, kopš bankas maksātnespējas procesa sākšanas ir atgūti vien 170 miljoni eiro, liecina Finanšu un kapitāla tirgus komisijas un KPMG Baltics sniegtie dati. Kā stāsta KPMG Baltics pār- stāvis Oskars Fīrmanis, kopējais kreditoru prasījumu tiesību apjoms pret Krājbanku ir vairāk nekā 700 miljoni eiro, no kuriem lielākā daļa jeb aptuveni 470 miljoni eiro ir jāsaņem Noguldījumu garantiju fondam (NGF), un administrators jau sācis norēķinus ar fondu, līdz pērnā gada nogalei atmaksājot 193 miljonus eiro (fonds saskaņā ar likumu ir pirmais prasītājs, kas saņem līdzekļus no bankas aktīvu pārdošanas. Tālākā kreditoru prasījumu apmierināšanas kārtība ir šāda: bankas darbinieki, nodokļu maksājumi, neizpildītie maksājumi valsts un pašvaldību budžetos, valsts prasījumi par garantētajiem kredītiem, pārējie likumīgie prasījumi, procentu maksājumi kreditoriem, kreditoru prasījumi, kas pieteikušies pēc termiņa, sub- ordinētie aizdevumi un visbeidzot akcionāri). NGF saņemtā summa pārsniedz admini- stratora atgūtos līdzekļus tādēļ, ka, uzsākot maksātnespējas procesu, jau bija pieejama daļa līdzekļu, kas nebija jāatgūst, piemēram, bankas kontā Latvijas Bankā esošie līdzekļi, skaidro FKTK.

Nekustamais īpašums

FOTO: Igauņi saskata Rīgas nekustamā īpašuma tirgus potenciālu

Monta Glumane,26.02.2019

(No kreisās) Igauņu uzņēmēji Ulo Adamsons (Ülo Adamson) un Aadu Oja (Aadu Oja). Fotogrāfijas skatāmas raksta galerijā.

Foto: Zane Bitere/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igauņu nekustamā īpašuma attīstītāji «Estera Development», piesaistot pūļa finansēšanas platformu Crowdestate, turpina investīcijas Latvijā, taču arī atzīst šī finansēšanas modeļa nepilnības.

Jāatgādina, ka platforma «Crowdestate» sniedz iespēju lielam skaitam mazu investoru finansēt liela mēroga nekustamā īpašuma projektus.

Ēku komplekss «Liepziedi» bija pirmais «Estera Development» projekts Latvijas nekustamā īpašuma tirgū, kas 2016. gada augustā dažu dienu laikā ar «Crowdestate» palīdzību piesaistīja finansējumu projekta attīstībai no gandrīz 400 privātiem investoriem. Finansējuma apjoms no investoriem veidoja 750 000 eiro, savukārt pilnais atmaksas apmērs (ieskaitot procentu maksājumus) bija 987 187 eiro.

Šobrīd attīstītājs uzsācis jaunu projektu «Mākoņkalns», kas ir viens no «Estera Development» lielākajiem projektiem un tajā paredzēts izveidot 700 jaunus dzīvokļus. Jau 2013. gadā igauņu uzņēmēji Ulo Adamsons (Ülo Adamson) un Aadu Oja (Aadu Oja) Valdlaučos par aptuveni vienu miljonu eiro iegādājās septiņus zemes gabalus, kas vēlāk tiks sadalīti 16 mazākos, lai uz katra no tiem būvētu vismaz četras līdz sešas ēkas. Arī šim projektam attīstītājs ir piesaistījis pūļa finansēšanas platformu «Crowdestate». Ar tās palīdzību iegūti 450 000 eiro un šobrīd iesaistīti aptuveni 500 investori. Šis finansējums veido tikai nelielu daļu no kopējām investīcijām, piemēram, projektā «Liepziedi» kopējās investīcijas bija 6 miljoni eiro, bet «Crowdestate» līdzfinansējums - 750 000 eiro. Projektā «Mākoņkalns» plānots ieguldīt vairāk nekā 50 miljonus eiro un tas tiks attīstīts soli pa solim. Plānots, ka teritorijā būs ne tikai dzīvojamās platības, bet arī bērnudārzs, basketbola laukums un citas aktivitātes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados pasaules un arī Latvijas ekonomiku satricinājusi gan globālā pandēmija, gan Krievijas izraisītā karadarbība Ukrainā, kas novedusi pie strauja energoresursu cenu kāpuma. Visos gadījumos valsts sniegusi gan finansiālu, gan cita veida atbalstu iedzīvotājiem un uzņēmējiem. Atbalsts sasniedzis Latvijas vēsturē vēl nebijušus apjomus, norāda finanšu ministrs Jānis Reirs.

“Mans kā finanšu ministra galvenais uzdevums ir nodrošināt to, ka budžeta iespējas un aizņemšanās apjoms tiek sabalansēts ar ekonomikas attīstības un sociālajām vajadzībām. Covid laikā mums šo balansu izdevās atrast – aizņemties tieši tik, cik nepieciešams, lai nodrošinātu, ka bezdarbs nepārsniedz mūsu noteikto līmeni,” saka J.Reirs.

Lai ierobežotu Covid-19 vīrusa izplatību un pēc iespējas ātrāk piedāvātu uzņēmējiem un darba ņēmējiem tādus risinājumus, kas būtiski atvieglotu globālās pandēmijas radītās ekonomiskās problēmas, 2020. gada sniegtais atbalsts bijis 1,28 miljardu eiro jeb 4,3% no iekšzemes kopprodukta (IKP) apmērā, savukārt 2021. gadā tas sasniedzis 2,28 miljardus eiro jeb 6,9% no IKP. 2022. gadā līdz jūnija beigām atbalsta pasākumiem piešķirti 437,2 miljoni eiro jeb 1,2% no IKP.

Budžets

ES daudzgadu budžetam jāatspoguļo pašreizējā ģeopolitiskā, ekonomiskā un vides situācija

LETA,12.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlamenta (EP) deputāti uzskata, ka Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžetam jāatspoguļo pašreizējā ģeopolitiskā, ekonomiskā un vides situācija, aģentūru LETA informēja EP preses sekretāre Latvijā Kristīne Liepiņa.

Tekstā, kas šonedēļ pieņemts ar 317 balsīm par, 206 pret un 123 deputātiem atturoties, EP aicina izstrādāt daudz vērienīgāku daudzgadu finanšu shēmu (DFS), kas spētu īstenot ES pilsoņu cerības globālās nestabilitātes apstākļos.

Viņu ieskatā pašreizējie izdevumu griesti 1% apmērā 27 ES dalībvalstu nacionālā kopienākuma nav pietiekami, lai stātos pretim aizvien lielākajam skaitam krīžu un izaicinājumu. ASV atteikšanās no savas globālās lomas ES izdevumus liks novirzīt ne tikai ekonomiskās un sociālās situācijas uzlabošanai, konkurētspējas stiprināšanai, klimata un bioloģiskās daudzveidības krīžu risināšanai, bet arī pastiprinātam Ukrainas atbalstam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja uzņēmumu kreditēšanas izaugsme turpināsies esošajā intensitātē, šogad uzņēmumiem aizdevumos varētu tikt izsniegti divi miljardi eiro, liecina optimistiskas Latvijas Komercbanku asociācijas ekspertu prognozes.

Pērn uzņēmumi Latvijā tika kreditēti par 34% vairāk nekā 2015.gadā - 2016.gadā uzņēmumiem no jauna tika izsniegti 1,795 miljardi eiro.

Šā gada beigās vai nākamā gada sākumā jaunizsniegto kredītu apjoms varētu sasniegt divus miljardus eiro. Latvijas Komercbanku asociācijas Kreditēšanas komitejas līdzpriekšsēdētājs un "SEB bankas" valdes loceklis Kārlis Danēvičs gan atzina, ka šīs ir optimistiskas prognozes, pieņemot, ka gada otrajā pusē aktīvāk tiks sākta Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguve, kas mudinās uzņēmumus ieguldīt attīstībā un aizņemties attīstības projektu īstenošanai. No nozarēm lielāka aizņemšanās aktivitāte gada otrajā pusē tiek gaidīta būvniecībā. Savukārt apstrādes rūpniecības uzņēmumi ir būtiski kāpinājuši savu kapitālu, kas ir galvenais priekšnoteikums investīciju piesaistei.

Budžets

FM: budžeta deficīts būs zemāks nekā plānots

Lelde Petrāne,27.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Analizējot kopbudžetu par šā gada vienpadsmit mēnešiem, var secināt, ka nozīmīgi labākas tautsaimniecības izaugsmes ietekmē turpinājusies arī sekmīga nodokļu ieņēmumu izpilde. Savukārt izdevumu līmenis bija ievērojami augstāks, kas apstiprina jau iepriekšējos gados novērotās tendences, kā arī valsts budžeta grozījumu ietekmi, norāda Finanšu ministrija.

Novembrī līdzīgi kā oktobrī augstāks izdevumu līmenis attiecībā pret ieņēmumiem noteica kopbudžeta pārpalikuma samazināšanos. Šādas izmaiņas jau bija sagaidāmas iepriekš, skaidro ministrija. Taču, neraugoties uz izdevumu pieaugumu pēdējos mēnešos, kopbudžetā šā gada vienpadsmit mēnešos saglabājās pārpalikums 202 miljonu latu apmērā, ieņēmumiem (5 223 miljoni latu) pārsniedzot izdevumus (5 020,9 miljoni lati).

Straujāks ieņēmumu pieaugums salīdzinājumā ar izdevumu palielināšanos noteica labāku valsts konsolidētā budžeta bilanci, kas šā gada vienpadsmit mēnešos, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, uzlabojās par 392,4 miljoniem latu, savukārt pārpalikums veidoja 205,5 miljonus latu. Prognozējot 2012. gada izpildi, sagaidāms, ka valsts konsolidētā budžeta bilance būs tuvu sabalansētam līmenim. Savukārt pašvaldību budžetā izdevumu pieaugums bija straujāks nekā ieņēmumu kāpums, kā rezultātā vienpadsmit mēnešos izveidojās deficīts 3,5 miljonu latu apmērā, un, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2011. gadā, bilance pasliktinājās par 19,6 miljoniem latu. Tiek prognozēts, ka decembrī pašvaldību budžetā būs deficīts, un kopumā gadā tas varētu pieaugt līdz aptuveni 35 miljoniem latu.