Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zviedrijas tehnoloģiju uzņēmums Anodox Energy Systems ir paziņojis par ienākšanu Latvijā un iecerējis Rīgas ostas teritorijā attīstīt elektroautomašīnu bateriju ražotni.

Kopējais investīciju apjoms pirmajā posmā sasniegs 50 miljonus eiro kā arī tiks izveidotas līdz 300 jaunas darba vietas.

Paredzams, ka pirmā rūpnīca Rīgas ostas teritorijā sāks darboties 2022. gada decembrī, bet pēc tam tiks izveidota arī otra rūpnīca, kurā tiks izmantota šobrīd pasaulē populārā LFP (Litija dzelzs fosfātu akumulators) tehnoloģija.

“Latvijas uzņēmēji ir daļa no autoražošanas vērtību ķēdes Eiropā. Tādi uzņēmumi kā Bucher Municipal, LEAX Rēzekne, LAS-1 kompānija, LEAX Baltix, Dinex Latvia, EMJ Metāls, SFM Latvia, Metaro, Defence Partnership Latvia un LANOS ražotie produkti ir daudzās pasaules labākajās automašīnās. Mūsu mērķis ir papildināt šo produktu klāstu un panākt lai Latvijā notiktu arī automašīnu komplektācija. Šāds projekts nostiprinās Latvijas pozīcijas mašīnbūves nozarē, piedāvājot ne vien modernākos tehnoloģiskos risinājumus un augsti apmaksātas darba vietas, bet arī paplašinot sadarbību ar globāliem spēlētājiem un eksporta tirgiem. Vienlaikus tas nozīmē arī daudz straujāku visas mašīnbūves nozares un ar to saistīto uzņēmumu attīstību, jo tiks veicināta gan produktivitāte, gan zināšanu ietilpīgu preču un pakalpojumu eksports tādā veidā padarot Latvijas sabiedrību bagātāku un drošāku. Tāpēc svarīgi ir turpināt “zaļā koridora” principu prioritārajiem investīciju projektiem, lai paātrinātu arī automašīnu komplektācijas sertifikācijas procesu,” komentē ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs.

Uzņēmums Anodox Energy Systems dibināts 2016. gadā kā jaunuzņēmums Zviedrijas pilsētā Gēteborgā un jau sākotnēji strādāja pie dažādu energosistēmu produktu attīstības un pielāgošanas autobūves nozares vajadzībām. Šobrīd strauji attīstās elektromobilitāte, ir liels pieprasījums pēc lielas jaudas baterijām, tādēļ uzņēmums plāno Latvijā attīstīt plašu ražotni, kurā tiek ievēroti visi ilgtspējas principi.

Uzņēmums sadarbojas ar tādiem starptautiski pazīstamiem zīmoliem kā Volvo, NEVS, Jinpeng Auto, Geely, Lotus, Mahindra un Pininfarina.

Uzņēmuma pētniecības un izstrādes centrs Zviedrijā izstrādā elektriskās baterijas vieglajām kravas automašīnām, vieglajiem automobiļiem, jūras un citiem transportlīdzekļiem.

Anodox ir izvēlējies Latviju kā ideālu vietu savu rūpnīcu izveidei, pamatojoties uz tās atrašanās vietu, automobiļu nozares ekosistēmu un valdības piedāvātajiem stimuliem.

"Mēs esam gandarīti paziņot, ka esam pieņēmuši lēmumu attīstīt ražošanu Latvijā un tieši te veidot pirmo rūpnīcu Eiropā, kura ražos elektrobaterijas pēc LFP tehnoloģijas. Šāda projekta īstenošana ir iespējama pateicoties Latvijas valdības, LIAA, Altum un mūsu klientu Jinpeng Group un AKINSI Auto atbalstam."Šī projekta pirmajā posmā Anodox uzsāks ražot augstas kvalitātes akumulatoru paketes elektriskajiem automobiļiem un vieglajiem kravas automobiļiem. Savukārt otrajā posmā tiks ražoti augstas veiktspējas bateriju elementi, izmantojot LFP tehnoloģiju. Salīdzinoši nesen LFP tehnoloģijas akumulatorus sāka izmantot elektroautomašīnu pasaules tirgus līderis Tesla Motors. Šā brīža pētījumi apliecina, ka LFP akumulatoriem ir lielāka ilgmūžība un to ražošanas izmaksas ir zemākas. Tas ir īpaši svarīgi šobrīd, kad pieeja dažādiem minerālajiem materiāliem ir ierobežota. Alternatīvā tehnoloģija NMC bateriju ražošanā izmanto tādus minerālus kā niķelis un kobalts, kuru cenas tirgū ir būtiski augušas," komentē Anodox Energy Systems izpilddirektors Teodors Zannakis.

Saskaņā ar uzņēmuma plānu Latvijā notiks viss ražošanas cikls no izejmateriāla līdz gatavām sistēmām, kuras no Rīgas tiks piegādātas klientiem Skandināvijā, Vācijā un citās Eiropas valstīs. Tas ir nozīmīgs solis autoindustrijas attīstībai un apliecinājums, ka spējam piedāvāt konkurētspējīgus nosacījumus potenciālajiem investoriem," uzsver Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors Kaspars Rožkalns.

Bez Latvijas Anadox Energy Systems kā potenciālās vietas, kur attīstīt savu ražošanu izvērtēja arī Vāciju, Grieķiju un Luksemburgu.

Komentāri

Pievienot komentāru