Ērtāku risinājumu ietekmē cilvēki kļūst nepacietīgāki 

Sabiedrība pierod pie ērtiem risinājumiem, jo īpaši jaunākā paaudze, kas to ietekmē kļūst arvien nepacietīgāka.

Anda Asere, 21.11.2019
1/5

Sebastians Semjatkovskis, “Klarna” izpilddirektors.

Foto: Julius Konttinen

Tā šodien notiekošajā jaunuzņēmumu konferencē “Slush” norādīja Sebastians Semjatkovskis (Sebastian Siemiatkowski), “Klarna” izpilddirektors. “Klarna” ir Zviedrijas norēķinu uzņēmums, kas pēc nesenās finansējuma piesaistes sasniedza 5,5 miljardu dolāru vērtību, tādējādi kļūstot par Eiropas vērtīgāko finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmumu.

“Savā ziņā lietotāja pieredze atspoguļo visu biznesu. Mēs daudz strādājam ar e-komercijas kompānijām un es satieku daudzus mazumtirdzniecības uzņēmumu vadītājus, kam ir dabiski būt savos fiziskajos veikalos, bet nereti šķiet, ka viņi nav apmeklējuši savu internetveikalu,” teic S. Semjatkovskis. Viņu mulsina, kādā mērā reizēm uzņēmumi neņem vērā lietotāja pieredzi un neapzinās tās nozīmi.

S. Semjatkovskis stāsta, ka interneta un maksājumu jomā laika periodā no 2000. līdz 2010. gadam fokusā bija drošība, bet tagad tā ir ērtība un pakalpojumu vienkāršošana. Tomēr joprojām viņš piedzīvo situācijas, kad viena klikšķa vietā vajadzīgas 15 minūtes.

“Jautājums ir par to, kas būs aktuāli no 2020. līdz 2025. gadam un kas būs nākamās lietas, kas virzīs inovācijas. Tas varētu būt saistīts ar e-komerciju un preču atgriešanu, kas ietekmēs arī banku pakalpojumus. Piemēram, nākotnē varētu būt tā, ka dators cilvēkam teiks, ka, mainot hipotekārā kredīta noteikumus, varētu ietaupīt desmit dolārus mēnesī. Finanšu tehnoloģiju nākotne ir veidot asistentus, kas izmanto datus klientu labā un palīdz ietaupīt laiku, naudu, saprast ekonomiku,” viņš pieļauj.

Jau pirms Saeimas vēlēšanām Jaunā Konservatīvā partija solīja, ka visas trīs Latvijas lielās ostas ir jāpaliek zem valsts jumta, tādēļ ASV sankcijas pret Aivaru Lembergu un vairākām juridiskajām personām ir uzlūkojamas kā politisko solījumu pildīšana un vienlaikus politiskās varas pārvēršana ekonomiskajā.

S. Semjatkovska skatījumā pārāk liels fokuss uz datiem uzņēmumiem liek pazaudēt radošumu. Piemēram, ja “Facebook” novieto kādu pogu konkrētā vietā, cilvēki pie tā pierod, un, kad citi tā sāk darīt, dati norāda uz to, ka patērētājiem tas ir ērti. Vienlaikus tas visu padara līdzīgu. S. Semjatkovskis norāda, ka “Snapchat” ir viens no piemēriem, kas tā nedara un cenšas radīt savu lietotāju pieredzi – kompānija vēlas, lai to vada patērētāju ērtības, bet tāpat ir svarīgi piedāvāt ko vairāk. “Uz datiem ir jāskatās, bet ir jāatrod līdzsvars. Pārāk liels fokuss uz datiem ir radījis daudz līdzīgus risinājumus,” spriež S. Semjatkovskis.

Runājot par to, kā attīstījusies Eiropas jaunuzņēmumu ekosistēma, S. Semjatkovskis norāda, ka laikā, kad radās “Klarna”, bija tikai “Skype”. “Tas mums bija masīvs iedvesmas avots, kas apliecināja, ka kas tāds ir iespējams Eiropā. Manā skolā toreiz 7% gribēja sākt biznesu, tagad – 17%. Tagad Stokholmā ir milzīga jaunuzņēmumu ekosistēma, daudz naudas, biznesa eņģeļi. Finansējums vairs nav problēma,” viņš uzskata. Izaicinājums S. Semjatkovska skatījumā ir darbaspēka trūkums, jo īpaši tehnisko speciālistu.

“Klarna” dibināta 2005. gadā Stokholmā ar mērķi padarīt iepirkšanos internetā ērtāku. Laika gaitā tehnoloģijas ir attīstījušās, bet uzņēmuma misija palikusi nemainīga. Tagad “Klarna” nodrošina maksājumu risinājumus 60 miljoniem cilvēku, sadarbojoties ar 170 tūkstošiem tirgotāju 17 valstīs. Uzņēmuma investoru vidū ir “Sequoia Capital”, “Bestseller”, “Permira”, “Visa” un “Atomico”.

Db.lv jau rakstīja, ka Zviedrijas norēķinu uzņēmums “Klarna” pēc pēdējās finansējuma kārtas novērtējuma, sasniedzot 5,5 miljardu dolāru vērtību, ir kļuvis par vērtīgāko finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmumu Eiropā. Iepriekšējā uzņēmuma novērtējumā šī gada sākumā “Klarna” vērtība tika lēsta 3,5 miljardu dolāru vērtībā. Tādējādi uzņēmums ir pārspējis tādus finanšu tehnoloģiju uzņēmumus kā “N26” un “TransferWise”, kuru abu vērtība pēc pēdējām investīciju piesaistes kārtām ir 3,5 miljardi dolāri.

Pēdējā finansējuma piesaistes kārtā “Klarna” piesaistīja 460 miljonus dolārus. Kompānija ir informējusi, ka plāno izmantot finansējumu, lai veicinātu izaugsmi Amerikā, kur tā lietotāju skaits aug par sešiem miljoniem gadā. Uzņēmums dod iespēju patērētājiem norēķināties par produktiem zināmu zīmolu veikalos, piemēram, “H&M” un “ASOS” bez priekšapmaksas, piedāvājot elastīgas norēķinu iespējas un “pamēģini pirms pērc” sistēmu. “Klarna” ir 60 miljoni klientu un tas apstrādā vienu miljonu darījumu dienā, savukārt ieņēmumi gadā sasniedz gandrīz vienu miljardu dolāru.

Tevi varētu interesēt

Zviedru norēķinu uzņēmums «Klarna» pēc pēdējās finansējuma kārtas novērtējuma, sasniedzot...

Nepalaid garām

Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta īstenotāji atklājuši pirmās nākotnes infrastruktūras...

Nākamajā gadā uzņēmējiem gaidāms ne viens vien izaicinājums, taču tajā pašā laikā...

Par čeku loterijas devumu ēnu ekonomikas apkarošanā un nodokļu ieņēmumu palielināšanā varēs...

Ekonomikas izaugsmes bremzēšanās ir vērojama, taču vismaz tuvāko gadu laikā tik dziļa...

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi saredz iespēju darbiniekiem strādāt attālināti, taču ļaut strādāt...

Novembra sākumā Rīgā, Ģertrūdes ielā atklāts salons BG Suits, kas piedāvā gan...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

No šīs sadaļas

Igaunijā dibinātā Eiropas transporta pakalpojumu platforma “Bolt” pirmajos divos gados meklēja...

Digital Freedom Festival ietvaros notikušā pasaules vadošā akceleratora 500 Startups konkursa galvenie...

Kompānijas H2 Ventures un KPMG publicējušas sesto ikgadējo Fintech100 sarakstu, kurā apkopoti...

Zviedrijā radīta aplikācija, kas palīdz imigrantiem sazināties savā starpā un integrēties vietējā...

Latvijas un ārvalstu jaunuzņēmumiem vēl trīs dienas, līdz 15. novembrim, ir iespēja pieteikties...

Paplašinātās realitātes startup Magic Leap iepriekš piesaistījis aptuveni 2,6 miljardu dolāru...

Ministru kabinets otrdien nolēma piešķirt 90 000 eiro jaunuzņēmumu ekosistēmas veicināšanas aktivitāšu...

Magnetic Latvia Startup kopā ar TechChill 22. novembrī starptautiskajā jaunuzņēmumu un tehnoloģiju...

DigitalX konferences ietvaros Vācijas pilsētā Ķelnē norisinājies StartupCon organizēts balvu...

Sadarbojoties Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) pasniedzējiem, viesprofesoriem, uzņēmējiem...