Interešu konflikta novēršanai valsts augstāko amatpersonu darbībā, optimālais risinājums būtu noteikt, ka šīm amatpersonām netiek paredzēta iespēja saņemt prēmijas.
Tādējādi tiktu novērsta arī valsts budžeta līdzekļu neobjektīva izmantošana, kā arī nodrošināta prakse, kas ir līdzvērtīga ārvalstīs esošajai. Ar šādiem īpaši izveidotās darba grupas secinājumiem valdību otrdien, 12.februārī, iepazīstināja Finanšu ministrija (FM).
Kā informē Finanšu ministrija, par tiesību normu pārkāpumiem prēmiju izmaksā augstākajām amatpersonām ziņojumu Saeimai bija sniegusi Valsts kontrole. Ministru prezidenta uzdevumā līdzšinējo praksi augstāko amatpersonu prēmēšanā analizēja darba grupa, kurā tika iekļauti pārstāvji no FM, Tieslietu ministrijas, Valsts kancelejas, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja un Valsts civildienesta pārvaldes.
Augstākās amatpersonas ir patstāvīgo institūciju vadītāji, kuri neatrodas citu amatpersonu padotībā un kurus ieceļ Saeima – LR ģenerālprokurors, Satversmes tiesas priekšsēdētājs, Augstākās tiesas priekšsēdētājs, Sabiedrisko pakalpojumu regulatora priekšsēdētājs, valsts kontrolieris, tiesībsargs u.c.
Atbilstoši valstī pastāvošajai praksei prēmijas tiek piešķirtas par darba ieguldījumu institūcijas mērķu sasniegšanā, izvērtējot konkrēta darbinieka darba izpildi, tās rezultātu kvalitāti, termiņu ievērošanu un citus faktorus. Darbiniekiem prēmiju apmēru nosaka augstāka amatpersona. Latvijas likumi neparedz prēmijas tādām valsts amatpersonām kā Valsts prezidents un Saeimas deputāti. Arī ārvalstu pieredze liecina, ka, piemēram, Eiropas valstīs - Somijā, Zviedrijā, Igaunijā u.c. valstīs, kā arī Amerikas Savienotajās Valstīs valsts augstākajām amatpersonām prēmijas netiek maksātas.
Savukārt likums „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” nosaka izņēmuma gadījumus šādām valsts amatpersonām: Saeimas deputāti, Ministru kabineta locekļi vai pašvaldības domes (padomes) deputāti, kuras var lemt par savu atalgojumu. Izņēmuma gadījumi neattiecas uz citām valsts augstākajām amatpersonām, tādējādi nav iespējams novērst interešu konfliktu prēmiju noteikšanā, jo nav augstāku amatpersonu, kas vērtētu viņu darbu. Tāpat arī nav metodikas, kā novērtēt šo iestāžu vadītāju darbu. Jautājums par valsts augstāko amatpersonu prēmēšanu likumos pilnībā nav noregulēts, kā arī nav vienotas pieejas atalgojuma noteikšanā.
FM savā ziņojumā ierosina vienlaicīgi risināt arī jautājumu par vienotu pieeju augstāko amatpersonu mēneša amatalgu noteikšanai - daļai no valsts augstākajām amatpersonām mēneša amatalgas ir piesaistītas valstī strādājošo vidējai mēneša bruto darba samaksai, varētu izvērtēt iespēju attiecināt šo principu arī uz citām amatpersonām.
Lai atalgojuma sistēmu valsts augstākajām amatpersonām sakārtotu, ir jāizstrādā grozījumi vairākos likumos - valsts kontroles likumā, Prokuratūras likumā, likumā „Par tiesu varu”, radio un televīzijas likumā, tiesībsarga likumā, likumā „Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”, likumā „Par zemes komisijām”, likumā „Par Centrālo vēlēšanu komisiju”, Satversmes tiesas likumā.
Valdība nolēma šī uzdevuma veikšanu uzticēt jaunai darba grupai – FM līdz 1.aprīlim jāsagatavo Ministru prezidenta rīkojuma projekts par tās izveidi. Darba grupas uzdevums būs sagatavot priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos, lai nodrošinātu vienotu pieeju valsts augstāko amatpersonu darba samaksas noteikšanai, kā arī paredzētu, ka valsts augstākajām amatpersonām netiek paredzēta prēmiju saņemšanas iespēja. Tiesību aktu projektus pirms iesniegšanas valdībā izskatīs Valsts sektora darba samaksas komisija.