Jaunākais izdevums

Igaunijas valstij piederošā nacionālā aviokompānija "Nordic Aviation Group", kas darbojas ar zīmoliem "Nordica" un "XFly", varētu zaudēt savu lielāko partneri - Skandināvijas aviokompāniju SAS -, jo SAS noslēgusi ilgtermiņa līgumu par sadarbību ar Zviedrijas lidsabiedrību BRA.

Kā Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR teica Klimata ministrijas vicekanclers mobilitātes jautājumos Sanders Salmu, Igaunijas pusei tāds SAS lēmums bijis pārsteigums un pašlaik tiek gaidīts skaidrojums no SAS.

Pēc tam, kad "Nordica" 2019.gadā pārtrauca lidojumus no Tallinas, tās pamatdarbība ir bijusi pakalpojumu sniegšana ar zīmolu "Xfly". Tās lielākais klients ir bijis SAS, kam tagad ir ilgtermiņa līgums ar BRA.

Salmu paskaidroja, ka Igaunijas kompānijai ir ilgtermiņa līgums ar Skandināvijas aviokompāniju un sadarbība turpinās. Reisu regularitāte pat esot pārsniegusi līguma prasības un "Nordica" gaidas, tādēļ pašlaik nav skaidrības, kā SAS un BRA sadarbības ietekmēs "Nordica",

Igaunijas aviācijas nozares eksperti atzina, ka SAS un BRA vienošanās noteikti nākotnē negatīvi ietekmēs "Nordica", jo ilgtermiņa līgums liecina par SAS nodomu mainīt sadarbības partneri. Ja tā notiks, "Nordica" zaudēs savu galveno klientu, norādīja eksperti.

Kā sacīja aviācijas eksperts Svens Kukemelks, nevar gaidīt, ka SAS pagarinās līgumu ar kompāniju, kas nav iesniegusi gada finanšu pārskatu un kurai nav skaidra īpašnieku redzējuma par attīstību. Tā paša iemesla dēļ maz ticams, ka izdosies atrast interesentu "Nordica" pirkšanai. Kukemelks pieļāva, ka negatīva scenārija piepildīšanās kļūst arvien iespējamāka.

"Es neesmu pietiekami drosmīgs, lai pateiktu, vai tā bankrotēs vai var panākt kādu vienošanos, kas novedīs pie likvidācijas, jo Igaunijā ir bankrotējis tikai viens valsts uzņēmums - "Estonian Air"," paziņoja Kukemelks.

"Nordica" līdz jūnija beigām Uzņēmumu reģistrā bija jāiesniedz pagājušā gada finanšu pārskats, taču kompānija to joprojām nav izdarījusi. Neauditētais finanšu pārskats liecina, ka pērn "Nordica" zaudējumi bija ap 20 miljoniem eiro.

Ministrijas pārstāvis Salmu gan atgādināja, ka neatkarīgā revīzijā secināts, ka "Nordica" finansiālās grūtībās nonākusi iepriekšējās vadības pieļauto kļūdu dēļ, tādēļ šogad gaidāmi labāki rezultāti. Pirmajā pusgadā uzņēmums gan joprojām esot strādājis ar zaudējumiem, taču tā pēdējos trīs mēnešos bijusi peļņa un prognozes liecina, ka arī septembrī un oktobrī gaidāma peļņa, viņš klāstīja.

Salmu paziņoja, ka turpinās investora meklējumi kompānijai.

Igaunijas valdība ir nolēmusi pārdot "Nordic Aviation Group", jo kompānija sniedz apakšuzņēmuma pakalpojumus un nav iemesla uzskatīt, ka tās sāks piedāvāt lidojumus no Tallinas, kas nozīmē, ka grupai nav stratēģiska mērķa Igaunijas valsts interesēs.

Īpašajā revīzijā, ko veica starptautiskā kompānija "EY", secināts, ka "Nordica" finansiālo grūtību galvenais iemesls ir sliktā pārvaldība.

"Nordic Aviation Group" tika izveidota 2015.gadā pēc tam, kad iepriekšējās Igaunijas nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga. Toreiz "Nordica" galvenie izvirzītie mērķi bija nodrošināt lidojumus no Tallinas, radīt konkurenci aviācijas tirgū un darboties komerciāli ilgtspējīgā veidā. Tomēr 2019.gadā grupa pārtrauca lidojumus no Tallinas, jo nespēja konkurēt ar citām aviokompānijām.

Šogad aprīlī valdība nolēma neturpināt sarunas ar diviem uzņēmumiem, kas iesniedza piedāvājumus iegādāties "Nordica", norādot uz trūkumiem piedāvājumos. Viens piedāvājums tika atzīts par finansiāli neatbilstošu un ietvēra pārdevējam nelabvēlīgus papildu nosacījumus, savukārt otrs piedāvājums ietvēra nepieņemamus nosacījumus un tajā nebija pietiekamas informācijas par darījumam paredzētā kapitāla izcelsmi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skandināvijas aviokompānija SAS lauzīs sadarbības līgumu ar Igaunijas valstij piederošo nacionālo aviokompāniju "Nordic Aviation Group", kas darbojas ar zīmoliem "Nordica" un "XFly", un tas nozīmē, ka turpmāk starp Tallinu un Stokholmu varētu būt divi reisi dienā līdzšinējo sešu vietā.

"2024.gada 25.septembrī SAS oficiāli informēja "Regional Jet" par nodomu lauzt lidmašīnu nomas ar apkalpi līgumus, saskaņā ar kuriem "Regional Jet" veic reisus minētajos maršrutos,'' ceturtdien paziņoja "Nordica", kas ir "Regional Jet" māteskompānija. SAS nolēmusi pārtraukt lidot Zviedrijas iekšzemes maršrutos no Stokholmas uz Sundsvallas-Timro, Ronnebī and Engelholmas lidostām.

Uzņēmumā informēja, ka līguma laušanas dēļ samazināsies arī SAS veikto reisu skaits starp Tallinas un Stokholmas Ārlandas lidostu. Sākotnējā informācija liecina, ka reisu biežums varētu sarukt par pusi, kā rezultātā reisu skaits darba dienās var samazināties no sešiem līdz diviem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas valstij piederošā nacionālā aviokompānija "Nordic Aviation Group", kas darbojas ar zīmoliem "Nordica" un "XFly", pēdējo trīs mēnešu laikā spējusi sasniegt rentabilitātes stabilitāti, paziņoja kompānija.

Kopš pagājušā gada augusta "Nordic Aviation Group" ir koncentrējusies uz aviokompānijas darbības pārveidošanu, lai pārvarētu problēmas, kuru dēļ iepriekš uzņēmumam radās grūtības.

Uzņēmums koncentrējas aviokompānijas galveno darbības rādītāju uzlabošanai, jo īpaši lidojumu atcelšanas novēršanai, atcelto lidojumu skaita samazināšanai un lidojumu regularitātes uzlabošanai. Tās ir galvenās problēmas, kas izraisīja aviokompānijas finanšu grūtības un zaudējumus 2023.gadā.

Pagājušā gada jūnijā un jūlijā "Nordica" atcēla 480 lidojumus, un tās lidojumu regularitātes rādītājs bija 92,98%. Šogad tajā pašā periodā tika atcelti tikai 48 reisi un lidojumu regularitāte bija 99,18%, kas ir desmit reizes mazāk. Uzņēmuma lidojumu regularitāte, kas ir viens no svarīgākajiem rādītājiem aviosabiedrību nozarē, pēdējā laikā ir bijusi augstāka par nozares vidējo rādītāju - 99,4% jūlijā, 98,8% augustā un 99,2% septembrī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Igaunijas aviokompānijas Nordica neauditētie zaudējumi pērn - 19 miljoni eiro

LETA--BNS/ERR,04.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas valstij piederošā nacionālā aviokompānija "Nordic Aviation Group", kas darbojas ar zīmoliem "Nordica" un "XFly", 2023.gadā strādājusi ar 19,1 miljona eiro neauditētajiem zaudējumiem un 107,3 miljonu eiro apgrozījumu, 3.septembrī ziņoja lidsabiedrība.

2022.gadā uzņēmums guva 1,5 miljonu eiro peļņu, bet tā apgrozījums bija 90,6 miljoni eiro.

Kā norāda kompānija, pamatdarbības izdevumi pieauga par 40 miljoniem eiro jeb 44,7% inflācijas spiediena, vienreizējo projektu sākšanas izmaksu jauniem klientiem, pilotu un stjuartu trūkuma, kā arī un ilgākas par plānoto lidmašīnu tehniskās apkopes dēļ.

Finanšu rezultātus 2023.gadā negatīvi ietekmēja vairāki ārkārtēji notikumi, tostarp lidmašīnas "Airbus A320" dzinēja problēmas, kas izmaksāja aptuveni 2,2 miljonus eiro remontdarbu un zaudēto dienas ieņēmumu dēļ, jo lidmašīna ilgāku laiku netika ekspluatēta, kā arī ārējo faktoru radītie bojājumi, kas ietekmēja lidmašīnas ATR.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" finansiāli tuvojas sabrukumam un Latvijas valdībai būs jāpieņem lēmumi par turpmāko rīcību, paziņojis igauņu aviācijas eksperts Tomass Petersons.

Petersona vērtējumā "airBaltic" ir diezgan vecmodīgs nacionālās lidsabiedrības modelis, kam nepieciešamas lielas investīcijas, tādēļ tuvākajā laikā nav gaidāms, ka lidsabiedrība nesīs peļņu.

Eksperts Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR norādīja, ka, viņaprāt, "airBaltic" biznesa modelis nav pareizs, jo tāda izmēra lidsabiedrībai nacionālās aviokompānijas biznesa modelis neatmaksājas. Viņš to salīdzināja ar agrākās Igaunijas nacionālās aviokompānijas "Estonian Air" mēģinājumiem paplašināties, kas prasa daudz laika un investīciju.

Igaunijas iepriekšējās nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga, tādēļ 2015.gadā tika izveidota "Nordic Aviation Group", kas arī atrodas sarežģītā finansiālā situācijā un valsts meklē iespējas to privatizēt.

Komentāri

Pievienot komentāru