Šādu secinājumu tūrisma mesē ITB Berlin 2003 izteica teju visi nozares speciālisti, atskatoties uz 2002 gadu tūrismā un domājot par šī gada attīstības iespējām. Pasaules tūrisma organizācija (World Travel Organization — WTO) jau 2001. gada Berlīnes tūrisma mesē Āziju un Okeāniju nodēvēja par «nākotnes galamērķiem». Spriežot pēc pagājušā gada rezultātiem, šis pareģojums sāk piepildīties, jo šajā reģionā pērn viesojās vismaz 130 milj. tūristu, kas ir par 8 % vairāk nekā 2001. gadā. Īpaši strauju augšupeju (par 11 %) pērn piedzīvoja Ķīnas tūrisma objekti, ierindojoties piektajā pasaules apmeklētāko valstu topā. Arī šogad ITB Berlin 2003 Ķīna tika nosaukta par vienu no perspektīvākajiem tūrisma galamērķiem, līdzīgi kā Honkonga. No Āzijas valstīm vienīgi Indija piedzīvoja 6 % tūristu pieplūduma samazināšanos, toties Šrilanka un Maldīvija pērn bija labi apmeklētas, un arī šogad par šīm valstīm izstādē bija liela interese. Pērn līdera pozīcijas tūrisma pasaulē nostiprināja Eiropa, tūdaļ aiz kuras otrā vietā ierindojas Āzijas un Okeānijas valstis, apsteidzot Ameriku. Dievideiropas valstīm pērn izdevies sasniegt pat vienu piekto daļu pasaules tūrisma tirgus, ar šādu rādītāju par pusprocentu apsteidzot Rietueiropas valstis. Jāatzīmē, ka ar labu pagājušo gadu nevar lepoties Polija un Čehija, kuru apmeklētība pērn kritusies par 5 procentiem. Čehijas tūrisma attīstības aģentūras pārstāvji norāda, ka šāds rezultāts radies tādēļ, ka tuvējo kaimiņvalstu tūristi šogad brīvdienas labprātāk pavadījuši savā zemē, nevis devušies ārpus tās. Neraugoties uz izmaiņām tūrisma galamērķu topā, Francijai izdevies pārliecinoši saglabāt pirmo vietu un pat panākt 2 % tūristu skaita pieaugumu. Ievērojami ir samazinājies viesu skaits no Amerikas un Japānas, kuriem jāmēro salīdzinoši garš ceļš, toties Eiropas ceļotāji pērn par galamērķi Franciju izvēlējušies daudz biežāk nekā iepriekš. Toties Ēģiptes kūrortos pērn bija vērojams nebijis tūristu skaita pieplūdums. Kopējais apmeklētāju skaits paaugstinājies par 12 %. Līdz ar to Ēģiptes apmešanās vietu piedāvājums pērn papildinājies ar lielo viesnīcu tīklu brendiem -—Hilton, Six Continents, Marriott. Arī Starptautiskā viesnīcu un restorānu asociācija paziņojusi par izmaiņām viesnīcu darbības rādītājos. Neraugoties uz nelielu kopējo tūrisma pieaugumu, viesnīcu noslogojums samazinājies par 4 %. Visvairāk šī tendence skārusi Dienvidamerikas, Āzijas un Ziemeļamerikas valstis. Šādu izmaiņu rezultātā vidējie ieņēmumi no viesnīcas numura kritušies no 36.2 tūkst. eiro līdz 32.8 tūkst. eiro. Tiesa vidējā numura cena ir cēlusies Dienvidamerikas un Eiropas valstīs, taču pārējos reģionos kritusies. Birtu tūrisma aģenti izstādē par šī gada ceļojumu topa valstīm nosauca Ķīnu, Meksiku un Horvātiju. Ķīna jau pērn bija viens no pupulārākajiem britu tūristu galamērķiem. Pat mainoties pasaules ekonomiskajam un polititskajam stāvoklim, Ķīnas mūris allaž būs viens no pievilcīgākajiem tūrisma objektiem. Britu tūristu vidū Meksika, iestājoties ziemas periodam, popularitātes ziņā ir apsteigusi daudzos Turcijas un Ēģiptes kūrortus. Arī Austrumeiropas valstis, kas grasās iestāties Eiropas Savienībā tiek minētas kā nākotnes galamērķi. Speciālisti uzsver, ka šobrīd būtu īstais laiks šīm valstīm spodrināt savu tēlu, jo daudzas no tām jau šobrīd tiek atpazītas, pateicoties iestāšanās sarunām. Kā vēl viena nākamā gada tendence, kas aizsākusies jau pērn, ir braucieni ar kruīza kuģiem. Pagaidām tas tiek minēts kā viens no drošākajiem atpūtas veidiem. Viena no šī gada ceļojumu izteiktākajām tendencēm ir motivācija — vai tā būtu māksla, veselība vai izglītība. Plašāka nekā citus gadus Berlīnes mesē šogad bija sadaļa — kultūras tūrisms. 14 valstis sevi prezentēja ar vairāk kā 200 stendiem. Sevi kā mākslas pilsētas prezentēja gan tradicionālas muzeju un galeriju pilsētas — Parīze, Milāna, Venēcija, gan tās, kurām māksla ir tikai viens piedāvājuma aspekts, piemēram, Rumānijas un Bulgārijas pilsētas. Tomēr viskaidrāk šī gada mesē iezīmējās tendece atpūtā doties ar mērķi uzlabot savu veselību. Varētu pat teikt, ka šī ir