Latvijas starptautiskajā meteoriādē man neatbildēti ir palikuši divi jautājumi. Pirmais – par kompetenci, otrais - arī par kompetenci.
Pirmkārt, nav un nevar būt viennozīmīga vērtējuma Tele2 t.s. mārketinga akcijai. Skaidrs, ka galvenie un varbūt arī vienīgie, kas var priecāties par «izdevušos» pasākumu ir tikai tā organizatori - re, kā mums kruta sanāca! Toties visi pārējie ir vienkārši, piedodiet, piečakarēti. Un galvenokārt žurnālisti, kas vienkārši iekrita uz viltus ziņu. Tāpēc, visticamāk, ka tie pasākuma organizatoram atspēlēsies un pozitīvu publicitāti šis mobilais operators vēl ilgi negūs. Diezin vai tas ir tas, ko viņi to gribēja.
Nākamie piečakarētie ir valsts varas un zinātnes struktūru pārstāvji. Zinu, ka tiek prognozēti laika apstākļi, vētras, plūdi, zemestrīces utt. Nezinu, vai ir kādas pazīmes, pēc kurām var noteikt, ka tāds dabas brīnums kā meteorīts ir atstājis savu orbītu un bīstami pietuvojies zemei, bet, manuprāt, 21. gadsimtā kaut kādai prognozēšanas vai meteorītu un citu strauji krītošu objektu atpazīšanas sistēmai vajadzētu būt. Ja nav, tad zinātnei ir vieta attīstībai, bet tikmēr nākamā reklāmas akcija varētu būt paziņojums par saules aptumsumu Bolderājas jūrmalas kāpās, kur piena firma sabraukušajiem zinātniekiem un policistiem varētu dalīt bez maksas jaunu saldējuma modeli.
Otrs jautājums ir par akcijas jēgu no paša akcijas pasūtītāja puses. Šāda pasākuma sagaidāmais rezultāts ir trokšņa radīšana ar mērķi piesaistīt pēc iespējas lielākas, turklāt, nesegmentētas auditorijas uzmanību. Vai tas ir vajadzīgs mobilo sakaru operatoram, kurš Latvijā un starptautiski darbojas jau gadiem ilgi? Ierobežotā tirgū ar trim spēlētājiem? Valstī, kur mobilā telefona pieslēgumu ir vairāk nekā valsts iedzīvotāju, diezin vai ir atrodams kāds, kas nezina zīmolu Tele2. Tikpat labi šādu akciju varētu rīkot monopolists Latvenergo vai Valsts prezidenta kanceleja. Atpazīstamības veicināšanas akcijas ir nepieciešamas tiem, kas gatavojas iekarot jaunu tirgu vai arī tiem, kas jau esošajā tirgū nejūtas pietiekami novērtēti.
Tomēr, manuprāt, galvenā Tele2 problēma ir uzņēmuma identitātes trūkums. Tirgū, kur objektīvu iemeslu dēļ par galveno faktoru šobrīd ir izvirzījusies pakalpojuma cena, vienīgā loģiskā alternatīva var būt pakalpojuma kvalitāte. To, savukārt, izvērtē tikai un vienīgi pakalpojuma lietotājs, kurš, piemēram, iebraucot Višķu pagastā ir konstatējis, ka pēkšņi ir pazudusi tālruņa uztveršanas zona, vai arī, 20 km attālumā no Rīgas mobilā interneta savienojuma pārrāvums ir sniedzis iespēju sākt no jauna maksājumu internetbankā. Kvalitātes jautājumā nekādas mārketinga komunikāciju aktivitātes nepalīdzēs.
Zelta zivtiņas TV seriāls, nopietns uzņēmējs, kas reklāmā stāsta par aprēķiniem, kas palīdzējuši izdarīt izvēli par labu minētajam operatoram, brīvie, nulles un vēl kādi tur tarifi, tagad Mazsalacas dabas katastrofa - šo reklāmu izpausmes man nu nekādi nepalīdz saprast uzņēmuma identitāti un auditoriju, kam šie vēstījumi ir adresēti.
Protams, ka kritizēt ir viegli, bet, piedodiet - paši uzprasījāties. Var jau būt, ka gaidāms kāds tikpat oriģināls turpinājums, jo akcijas rīkotāji sola pozitīvus meteoriādes mārketinga kampaņas nākamos soļus. Bet tikmēr viena no pirmajām pēc - notikuma ziņām bija tāda, ka kāda, ar autoritāti apveltīta valsts institūcija ir atteikusies no minētā operatora pakalpojumiem, jo to nav apmierinājusi sniegtā pakalpojuma kvalitāte. Diezin vai šāda ziņa jebkad būtu sasniegusi pasauli, ja vien nebūtu pēdējo dienu skaļākā notikuma.