Latvijas alus tirgus pēdējos gados piedzīvo būtiskas pārmaiņas. Vietējo alus darītavu pārdošanas darījumi un apvienošanās kļuvuši par arvien biežāku regularitāti, un arī nesen paziņotais Valmiermuižas alus darītavas pārdošanas darījums to apstiprina.
Tomēr šī tendence iezīmē plašāku problēmu – neatkarīgajiem alus ražotājiem konkurēt ar lielajiem starptautiskajiem uzņēmumiem bieži nozīmē cīņu par izdzīvošanu, nevis attīstību. Kāpēc neatkarīgie aldari turas vēl joprojām pie savas vietas tirgū?
Latvijas neatkarīgo aldaru biedrībā šobrīd ir 15 dalībnieki. Pašlaik Latvijā darbojas vairāk nekā 40 neatkarīgas alus darītavas, savukārt lielākā tirgus daļa koncentrējas starptautisko koncernu rokās. Šie spēlētāji nosaka cenu politiku, veido ekskluzivitātes līgumus un arvien vairāk ietekmē tirgus struktūru. Tomēr neatkarīgie aldari saglabā nozīmīgu lomu – tie ne tikai nodrošina darba vietas reģionos un veicina tūrisma attīstību, bet arī turpina sargāt vietējās alus darīšanas tradīcijas un garšu daudzveidību.
“Ikdienā saskaramies ar tādiem izaicinājumiem kā augsts akcīzes nodoklis, ekskluzivitātes līgumi, ierobežota piekļuve tirgum, spēcīga konkurence no lielajiem ražotājiem. Bet tajā pašā laikā redzam arvien pieaugošu patērētāju interesi par kvalitāti, autentisku stāstu un vietējo izcelsmi. Cilvēki vairs nevēlas tikai lētāko produktu – viņi meklē raksturu un lokālo zīmola stāstu,” skaidro Roberts Jansons, DUNA izpilddirektors.
Kamēr citviet pasaulē, Vācijā, ASV, mazajiem ražotājiem tiek sniegts atbalsts ar nodokļu atlaidēm un atvērtāks tirgus, Latvijā šāds atbalsts joprojām trūkst – neatkarīgajiem aldariem joprojām jālaužas cauri sistēmai. “Neskatoties uz to, DUNA attīstās – komandai pievienojies itāļu brūveris, investēts modernās iekārtas, un alus tiek brūvēts no augstvērtīgām izejvielām ar Kurzemei raksturīgu garšu”, saka R. Jansons.
Patērētāju paradumi mainās – pieaug interese par bezalkoholisko alu, nišas dzērieniem un lokāliem stāstiem. Tas paver iespējas neatkarīgajiem ražotājiem atrast savu vietu tirgū un veicināt alus kultūras daudzveidību Latvijā. “Lielajiem ražotājiem ir apjoms, mums – raksturs un autentiskums. Tieši tas piesaista mūsu pircēju, kurš arvien biežāk vēlas ne tikai produktu, bet arī vērtību un stāstu. Uzskatu, ka neatkarīgās alus darītavas Latvijā turpina pierādīt, ka pat sarežģītos apstākļos iespējams augt un attīstīties, ja fokuss tiek likts uz inovācijām, kvalitāti un vietējās identitātes izcelšanu,” uzsver R. Jansons.