Ķīniešu 40 miljardu dolāru plāns: viens no visu laiku lielākajiem infrastruktūras projektiem 

Nikaragva ir apstiprinājusi kāda iepriekš nezināma, Honkongā bāzēta uzņēmuma plānus būvēt kanālu, kas šķērsotu visu valsti un savienotu Kluso okeānu ar Karību jūru. Kanāla izmaksas tiek lēstas 40 miljardu ASV dolāru apmērā, un tādējādi kanāls Nikaragvā būs viens no visu laiku vērienīgākajiem infrasruktūras projektiem, kādi jebkad radīti, vēsta Associated Press (AP).

Gunta Kursiša, 14.6.2013
1/3

Ekrānšāviņš

Ūdensceļš būs trīs reizes garāks nekā 81,6 kilometrus garais Panamas kanāls, kas savieno Panamas līci Klusajā okeāna ar Atlantijas okeānu.

Honkongas uzņēmums HK Nicaragua Canal Developement Investment Co (HKND Group) neatklāj detaļas par kanāla būvi un nesniedz komentārus par projekta investīcijām un to, kas būs projekta finansētāji.

Zināms, ka jaunais kanāls noteikti šķērsos Nikaragvas ezeru un tādējādi pastāv iespējamība, ka kanāla ūdeņi varētu noārdīt ūdenstilpni.

«Mēs pašlaik stāvam krustcelēs – ir jāizlemj, vai vēlamies izmantot ezeru burāšanai un kuģošanai vai arī, lai iegūtu dzeramo ūdeni. Tomēr mēs nevaram iegūt abas lietas vienlaicīgi,» norādīja Humbolta centra vides organizācijas direktora asistents Viktors Kamposs (Victor Campos).

Jau pirms Saeimas vēlēšanām Jaunā Konservatīvā partija solīja, ka visas trīs Latvijas lielās ostas ir jāpaliek zem valsts jumta, tādēļ ASV sankcijas pret Aivaru Lembergu un vairākām juridiskajām personām ir uzlūkojamas kā politisko solījumu pildīšana un vienlaikus politiskās varas pārvēršana ekonomiskajā.

Tapat pastāv bažas, ka zemākais pieprasījums pēc lielizmēra konteineru pārvadājumiem, kā arī pieaugošā konkurence starp dažādiem kuģu ceļu maršrutiem varētu padarīt vērienīgo projektu ekonomiski neiespējamu, AP norādīja starptautiski inženiernozares un pārvadajumu nozares eksperti.

«Patlaban nav nepieciešamības pēc šāda kanāla, un es neesmu pārliecināts, ka tāda parādīsies nākotnē,» norādīja Rosalina Vilsone (Rosalyn Wilson), Toronto bāzētās transporta nozares konsultāciju kompānijas Delcan Corporation analītiķe.

Tikmēr Nikaragvas politiķis Hakinito Suaress (Hacinito Suarez) pauda, ka «globālā tirgus pieprasījums liecina, ka kanālu ir jāuzbūvē, jo tas ir nepieciešams». «Dati liecina, ka jūras transportam ir tendence pieaug un tas rāda, ka šis projekts ir iespējams,» norādīja politiķis.

Tikmēr kanāla būvnieki HKND Group pauž, ka pasaules ekonomikas izaugsme un Ķīnas kā ražošanas centra attīstība nodrošinās starptautisko konteineru kravu plūsmu vairāku gadu desmitu ilgā nākotnē.

R. Vilsone gan pauž pretējo, sakot, ka mazāks pieprasījums pēc lieliem konteineru pārvadājumiem un klimata izmaiņas nozīmē, ka par kuģošanas alternatīvu kļūs Ziemeļu ledus okeāns.

Panamas kanāla būve izmaksāja 375 miljonus ASV dolāru, un tika izbūvēts 1914. gadā. Tā būvi nodrošināja ASV. 2011. gadā pa kanālu tika pārvadāti 6,6 miljonu konteineru un kravu.

Panamas uzņēmumu vadītāju asociācijas prezidents Roberto Tronkoso (Roberto Troncoso) uzskata, ka Nikaragvas kanāla būvē «nauda ir mazāk svarīga», un tā ir saistīta ar Ķīnas vēlmi kļūt par dominējošo ekonomisko spēku. «Tas, kurš dominē tirgū, dominē visā pasaulē,» norādīja R. Tronkoso.

Tevi varētu interesēt

Starp pilsētreģioniem 2012. gadā visvairāk investīciju projektu bija piesaistījušas Londona,...

Tiek paredzēts, ka Ķīnas izaugsmes temps šogad samazināsies, jo kopējā pasaules ekonomikas...

Kāda kundze Ķīnā piedzīvoja nepatīkamu pārsteigumu, atklājot, ka viņas dzīves laikā veiktos...

2012. gadā Latvijā par 241% pieaudzis tiešo investīciju radīto darba vietu skaits,...

Uz antidempinga politiku Ķīna atbild ar dzēlienu eiropiešiem simboliskā industrijā....

Nepalaid garām

Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta īstenotāji atklājuši pirmās nākotnes infrastruktūras...

Nākamajā gadā uzņēmējiem gaidāms ne viens vien izaicinājums, taču tajā pašā laikā...

Par čeku loterijas devumu ēnu ekonomikas apkarošanā un nodokļu ieņēmumu palielināšanā varēs...

Ekonomikas izaugsmes bremzēšanās ir vērojama, taču vismaz tuvāko gadu laikā tik dziļa...

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi saredz iespēju darbiniekiem strādāt attālināti, taču ļaut strādāt...

Novembra sākumā Rīgā, Ģertrūdes ielā atklāts salons BG Suits, kas piedāvā gan...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

No šīs sadaļas

Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) kapitālsabiedrība Transit Services saņems nodokļu...

Kopš marta sākuma, kad Rīgas ielās parādījās SIA Eko Bus mikroautobusi, pret...

Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) valde piešķīrusi speciālu ostas maksas atlaidi...

Francijas aviosatiksmes dispečeru streika dēļ Latvijas nacionālajai aviokompānijai airBaltic nācies...

ASV un Baltijas valstu pārstāvji Rīgas brīvostā Rīgas Universālā Termināla teritorijā noturēja...

Beļģijas uzņēmums Dredging International N.V iesniedzis kārtējo sūdzību par Liepājas speciālās...

Igaunijas nacionālā lidsabiedrība Estonian Air šā gada pirmajos piecos mēnešos pārvadājusi...

Atjauno tiesvedību starp valsts aviācijas uzņēmumiem; airBaltic, iespējams, cer uz miljoniem. Jau...

Baltijas jūras ostas galvenokārt apkalpo Austrumu-Rietumu koridora kravu plūsmu un konkurence par...

Valsts a/s Latvijas pasts noslēgusi 1,3 miljonus latu apjomīgu iepirkumu konkursu par...