Finanses

Komercbanku asociācija un Līzinga devēju asociācija nepiekrīt izstrādātajiem grozījumiem PVN likumā

Inguna Šķepaste [email protected],04.03.2004

Jaunākais izdevums

Latvijas Komercbanku asociācija (LKA) un Latvijas Līzinga devēju asociācija (LLDA) trešdien, 3. martā, kopīgā sanāksmē izskatīja Saeimā 2. lasījumā izstrādātos grozījumus «Par pievienotās vērtības nodokli». Abas asociācijas nepiekrīt izstrādātajiem grozījumiem un uzskata, ka likuma grozījumi ir izstrādāti nepilnīgi, neņemot vērā visu tirgus dalībnieku intereses, kā rezultātā var ciest Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi, privātpersonas un valsts budžets. Pašreiz izstrādātie grozījumi likumā «Par pievienotās vērtības nodokli» paredz būtiskas izmaiņas pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanā attiecībā uz nomas pirkuma (līzinga) darījumiem. Grozījumu būtība nosaka, ka turpmāk uz līzingu neattieksies īpaša kārtība, kādā tiek piemērotas PVN likuma normas. Līdz ar to grozījumos ir noteikts, ka līzinga kompānijām PVN turpmāk būs jāiemaksā valsts budžetā tajā periodā, kad noslēgts līzinga darījums, nevis jāmaksā PVN pa daļām — kopā ar periodiskajiem maksājumiem, kā tas ir pašlaik. LKA un LLDA uzskata, ka tad, ja PVN likums stātos spēkā tā pašreizējā redakcijā, likuma izmaiņas negatīvi ietekmēs līzinga ņēmējus, jo kompānijām būs jāpieprasa augstāka atlīdzība par finansējuma piešķiršanu līzinga ņēmējiem, kas radīs lielākas izmaksas uzņēmējiem. Visvairāk no šādas PVN piemērošanas ciestu Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi, kuriem līzings ir vienkāršākais un bieži vien vienīgais veids kā finansēt pamatlīdzekļu iegādi. Līdz ar to varētu samazināties arī līzinga darījumu apjomi, no kā ciestu arī valsts budžets. LKA un LLDA atzinīgi vērtē grozījumu autoru centienus saskaņot PVN likuma grozījumu projektu ar ES likumdošanu. Taču LKA un LLDA uzskata, ka grozījumu autori nepilnīgi ir interpretējuši Eiropas Savienības direktīvas (77/338/EEC) jeb 6. direktīvas normas, uz kuru atsaucas grozījumu autori. ES 6.direktīva nenosaka PNV piemērošanu līzinga darījumos, un pieļauj ES dalībvalstīm pašām noteikt PVN piemērošanu atsevišķiem darījumiem vai atsevišķām apliekamo personu grupām. Turklāt, ES dalībvalstu vidū nepastāv vienotas koncepcijas par līzinga darījuma definēšanu, piemēram, Īrijā, Spānijā un dažās citās dalībvalstīs darījums tiek uzskatīts par preču piegādi, bet Lielbritānija, Dānija un citas dalībvalstis līzingu traktē kā pakalpojumu. Ņemot vērā 6.direktīvā noteikto un līzinga devēju un ņēmēju interešu aizstāvību, LKA un LLDA aicina noteikt, ka arī turpmāk līzinga kompānijām PVN jāiemaksā valsts budžetā pa daļām, kas samazinātu izmaksas līzinga ņēmējiem. Kā otru alternatīvu KBA un LLDA piedāvā nodalīt finansējuma piešķiršanu kā finansiālu darījumu no preču piegādes, līdz ar to neapliekot ar PVN līzinga procentus. Tas ļautu saglabāt konkurētspējīgus līzinga pakalpojumus uzņēmumiem un privātpersonām. Abus priekšlikumus Latvijas Līzinga devēju asociācija iesniegusi Finanšu ministrijā un Saeimas Budžeta un finansu (nodokļu) komisijā. LKA un LLDA vēlas uzsvērt, ka pašlaik izstrādātas izmaiņas līzinga darījumos nepalielinās budžeta ieņēmumus, bet tieši pretēji — var negatīvi iespaidot iekšzemes kopproduktu un valsts budžeta ieņēmumus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas juridiskās personas to īpašnieku vai vadītāju vajadzībām šogad iegādājušās fantastiski daudz jaunu ekskluzīvu un luksus auto.

Šim nolūkam iztērēti vismaz 20 miljoni eiro. Turklāt vienlīdz naski uz dārgo rotaļlietu iegādi ir bijuši kā Latvijas miljonāru sarakstā atrodami ļaudis, tā cilvēki, kuri šim nolūkam tērējuši vēl nemaz nenopelnītus līdzekļus, - rāda Baltic Screen apkopotie dati un veiktie aprēķini par 2006. gadā Latvijā juridisko personu iegādātajiem un pirmoreiz reģistrētajiem luksusauto.

Pieprasījums pieaug

2005. gadā līdz rudenim Latvijā uz juridisko personu vārda tika reģistrēti trīs desmiti pilnīgi jaunu Porsche Cayenne auto, savukārt 2006. gadā līdz 1. decembrim bija jau 67 reģistrēti šādi 2006. gada izlaiduma luksusauto, kuru cena var sniegties līdz 80 000 un vairāk eiro. 2005. gadā šajā periodā netika reģistrēts neviens jauns Ferrari, 2006. gadā - 2; 2005. gadā uz juridisko personu vārda tika reģistrēti 5 jauni Bentley markas auto, 2006. gadā - jau 16.

Eksperti

PVN vienkāršošanas pasākumi pārrobežu darījumos

Finanšu ministrijas Netiešo nodokļu departamenta Pievienotās vērtības nodokļa nodaļas vecākā eksperte Diāna Lukjanska,08.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik Eiropas Savienībā (ES) notiek darbs pie galīgās Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) sistēmas izveides. Tā padarīs esošo PVN sistēmu noturīgāku pret krāpšanu, vienkāršāku, kā arī nodrošinās vienlīdzīgus konkurences apstākļus uzņēmumiem neatkarīgi no tā, vai tie veic iekšzemes vai pārrobežu darījumus. Vienlaikus, kamēr notiek darbs pie galīgās PVN sistēmas izstrādes, ir jāuzlabo pašreizējā PVN sistēma.

Lai komersantiem nodrošinātu juridisku noteiktību PVN piemērošanā pārrobežu darījumos, liela nozīme ir skaidriem un stabiliem noteikumiem. Pagājušā gada decembrī tika pieņemti grozījumi Direktīvā par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (PVN direktīva). Tie paredz ieviest trīs tā saucamos "ātros vienkāršošanas pasākumus" PVN piemērošanā pārrobežu darījumos attiecībā uz preču piegādi uz noliktavu citā dalībvalstī (call-off stock), PVN piemērošanu darījumu ķēdē un PVN reģistrācijas numura lietošanu.

Ar 2020. gada 1. janvāri PVN direktīvas grozījumi ir jāpārņem nacionālajos normatīvajos aktos. Minēto pasākumu galvenais mērķis ir samazināt administratīvo slogu PVN maksātājiem un panākt juridisko noteiktību. Tādā veidā tiek panākta PVN noteikumu harmonizācija ES teritorijā, kā rezultātā rodas arī izmaksu samazinājums komersantiem. "Ātro vienkāršošanas pasākumu" ieviešana sniegs atbalstu PVN piemērošanā komersantiem, kuru saimnieciskā darbība ir saistīta ar pārrobežu darījumu veikšanu.

Viedokļi

Viedoklis: Kādas ir iespējas cīņai ar PVN krāpniecību?

Sintija Ozola, Finanšu ministrijas Netiešo nodokļu departamenta Pievienotās vērtības nodokļa nodaļas vadītāja,09.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arvien biežāk Eiropas Savienībā (ES) un Latvijas publiskajā telpā tiek runāts par problēmām ar pievienotās vērtības nodokļa (PVN) iekasēšanu un samērā lielo PVN plaisu (proti, starpību starp iekasējamo un iekasēto PVN apjomu) rādītāju PVN krāpniecības dēļ. Šī nodokļa sistēmas nenoturība pret krāpniecību nodara būtiskus zaudējumus nacionālo valstu budžetu ieņēmumiem, kas savukārt ietekmē tautsaimniecību un iedzīvotāju labklājību.

Lai cīnītos ar liela apjoma un pēkšņu PVN krāpniecību, viens no efektīvākajiem ātras reakcijas mehānismiem ir tā sauktā apgrieztā jeb reversā PVN maksāšanas kārtība. Pirmo reizi Latvijā šī kārtība tika ieviesta 1999. gada 1. jūlijā vienā no nozīmīgākajām un lielākajām tautsaimniecības nozarēm – kokrūpniecībā. Ja sākotnēji apgrieztā PVN maksāšanas kārtība tika attiecināta tikai uz kokmateriālu piegādēm, tad šobrīd tā aptver ne tikai dažāda veida kokmateriālu piegādes, bet arī dažādus pakalpojumus, kas tiek sniegti šajā nozarē.

Noderīga ziņa? Padalies! Twitter Facebook Draugiem

Diemžēl vispārīgā PVN piemērošanas kārtība un parastie PVN administrēšanas pasākumi ir izrādījušies neefektīvi pret PVN izkrāpšanu arī attiecībā uz metāllūžņu piegādēm un ar tām saistītiem pakalpojumiem, būvniecības pakalpojumiem un atsevišķu elektronisko ierīču piegādēm, tāpēc Latvijā arī šajās jomās tika ieviesta minētā īpašā PVN maksāšanas kārtība attiecīgi 2011. gada 1. oktobrī, 2012. gada 1. janvārī un 2016. gada 1. aprīlī. No šā gada 1. jūlija paredzēts ieviest apgriezto PVN maksāšanas kārtību arī graudaugu nozarē.

Finanses

Lai bremzētu cenas, grib tikt vaļā no PVN maksas

Ieva Mārtiņa kopā ar Jāni Lasmani,05.12.2007

Situācija Latvijā ar PVN piemērošanu apdrošinātāju darbībai ir dramatiska, jo pašreiz spēkā esošais regulējums neatbilst PVN jēgai, atzina BTA viceprezidente Jeļena Alfejeva.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošinātāji cer panākt iespēju nemaksāt PVN par autoservisu pakalpojumiem, tā samazināt izmaksas un brezmēt cenu kāpumu.

No apdrošinātāju teiktā var secināt, ka viņi nostādīti negodīgā situācijā attiecībā pret citiem uzņēmumiem, jo nevar atgūt samaksāto pievienotās vērtības nodokli (PVN) par, piem., autoservisu sniegtajiem pakalpojumiem, remontējot bojāto un apdrošināto (KASKO, OCTA) auto. Ja apdrošinātājiem nevajadzētu maksāt šo PVN, tad izmaksu samazinājums būtu ievērojams, kas pozitīvi atsauktos arī uz polišu cenām. Latvijas apdrošinātāju asociācijas vadītājs Juris Dumpis Db atzina, ka patlaban tiek virzīti grozījumi PVN likumā, kas ļautu apdrošinātājiem atgūt PVN. Ierosinājumi ietver iespēju atgūt vai nemaksāt PVN arī par citiem izdevumiem.

Pasaulē

Swedbank Līzings: nākamgad saruks līzinga tirgus

Ieva Mārtiņa, Db,27.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Swedbank Līzings turpina izsniegt gan aizdevumus auto iegādei līzingā, gan uzņēmumiem iekārtu iegādei, tomēr aktivitāte ir samazinājusies, un nākamgad gaidāms līzinga tirgus samazinājums.

Mainījušies arī finansēšanas nosacījumi, piemēram, auto iegādē jārēķinās ar vismaz 10 % pirmo iemaksu, intervijā Db atklāja Swedbank Līzings vadītājs Daniils Ruļovs.Swedbank Līzings vadītājs Daniils Ruļovs.

Līzinga tirgus ir atkarīgs no vispārējā preču un pakalpojumu pieprasījuma. Ja ir pieprasījums pēc precēm un pakalpojumiem, ir arī pieprasījums pēc attiecīga finansējuma. Ekonomikas situācijai pasliktinoties, līzinga pieprasījums krītas līdz ar preču un pakalpojuma pieprasījuma samazināšanos. Komerctransporta un industriālās tehnikas pārdošanas apjomi samazinās, bet nekādā gadījumā nevaram teikt, ka viss ir apstājies un nekas nenotiek – tie, kas saredz biznesa iespējas un perspektīvu, piesaista finansējumu un attīstās.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu administrācijai būs tiesības uzņēmumu izslēgt no PVN maksātāju reģistra, ja nodokļu maksātājs sešus mēnešus nebūs norādījis nevienu darījumu, kā arī, neuzsākot darbību, veiks visu amatpersonu nomaiņu ar personām, kas nav Latvijas iedzīvotāji.

Tāds ir Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdes darba rezultāts, izskatot piedāvātos grozījumus pievienotās vērtības nodokļa likumā. Attiecībā uz piedāvāto normu redakcijām daudz jautājumu bija gan Saeimas Juridiskajam birojam, gan atbildīgās komisijas deputātiem, un normas nāksies precizēt.

Lielas pilnvaras

Izmaiņas paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests varēs lemt par reģistrēta PVN maksātāja izslēgšanu no VID PVN maksātāju reģistra, ja reģistrēts PVN maksātājs iepriekšējos vismaz sešus kalendāra mēnešus PVN deklarācijās nebūs norādījis nevienu darījumu, ja reģistrēts PVN maksātājs, nesākot saimnieciskās darbības veikšanu, veiks visu amatpersonu nomaiņu, kā arī gadījumā, kad reģistrēts PVN maksātājs veic visu amatpersonu nomaiņu uz personām, kas nav Latvijas pilsoņi vai pastāvīgie iedzīvotāji. Turklāt, lai veicinātu reģistrēta PVN maksātāja vēlmi izpildīt ar normatīvajiem aktiem noteikto pienākumu sadarboties ar VID un sniegt nepieciešamo informāciju nodokļu kontroles vajadzībām, ierosināts tam piemērot soda naudu 21% apmērā, ja tas nesniedz informāciju VID par darījuma norisi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija (FM) izstrādājusi grozījumus Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likumā, kas paredz atvieglot un vienādot PVN piemērošanas noteikumus un prasības maziem un vidējiem uzņēmumiem (MVU), aģentūru LETA informēja FM pārstāvji.

Ar grozījumiem likumā plānots pārskatīts esošo atvieglojumu, kas ļauj MVU, ievērojot noteiktu slieksni, nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienesta (VID) PVN maksātāju reģistrā un nemaksāt PVN.

Pašlaik MVU var piemērot atbrīvojumu nemaksāt PVN līdz noteiktam slieksnim tikai savā valstī. Savukārt pēc likuma grozījumiem MVU, kas veic ar PVN apliekamus darījumus arī citās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs, būs tiesīgs piemērot attiecīgās ES dalībvalsts PVN atbrīvojumu mazajiem uzņēmumiem, kā to ir noteikusi konkrētā ES dalībvalsts.

Kā priekšnoteikums šādu tiesību īstenošanai būs MVU apgrozījums, kas nevarēs pārsniegt attiecīgās ES dalībvalsts atbrīvojuma slieksni un kopējo apgrozījumu ES, kas ir noteikts 100 000 eiro apmērā. Šī kārtība būs attiecināma uz citu ES dalībvalstu PVN maksātājiem, kas veic ar PVN apliekamus darījumus iekšzemē, kā arī iekšzemes PVN maksātāji varēs izmantot MVU atbrīvojumu citās ES dalībvalstīs.

Finanses

Cīņai ar krāpniekiem, līzinga devēji izveido tiešsaistes datu bāzi

Zane Atlāce - Bistere,05.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas līzinga asociācijas biedri sadarbībā ar Igaunijas un Lietuvas kolēģiem ieviesuši vienotu nereģistrējamo līzinga objektu tiešsaistes datu bāzi ar mērķi novērst dubultās finansēšanas iespējas nereģistrējamiem līzinga objektiem Baltijas reģionā.

15.jūlijā Latvijas līzinga asociācijas biedri pievienojās Igaunijas un Lietuvas līzinga asociācijas biedru nereģistrējamo līzinga objektu tiešsaistes datu bāzei. Tās mērķis ir novērst dubultās finansēšanas iespēju – viena un tā paša objekta finansēšanu vairākās līzinga kompānijās vienlaicīgi.

Ieviešanas brīdī tiešsaistes datu bāzē bija ap 35 000 dažādu veidu nereģistrējamu aktīvu vienību, kā piemēram, dažāda veida uzkarināmā lauksaimniecības tehnika, ekskavatori, poligrāfijas un metālapstrādes iekārtas u.c. Pēc visu līzinga sabiedrību aktīvu savadīšanas datu bāzē, paredzamais vienību skaits varēt sasniegt ap 100 000.

Turpmāk vēl pirms darījuma noslēgšanas ar klientu, katrai līzinga kompānijai būs iespēja tiešsaistē pārbaudīt, vai konkrētais objekts jau nav finansēts kādā citā līzinga kompānijā kādā no Baltijas valstīm.

Nodokļi

Rindā uz samazinātu PVN gaida maize, gaļa, piens, olas, grāmatas un prese

Māris Ķirsons,24.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz samazināto pievienotas vērtības nodokļa likmi 5% cer maize, gaļa, piens, olas, grāmatas un preses izdevumi.

To rāda Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēde. Jāatgādina, ka no 2018. gada Latvijā tika ieviesta PVN likme 5% apmērā. Tā tika ieviesta Latvijai raksturīgiem dārzeņiem un augļiem, kam līdz tam bija 21% likme.

Jāņem gan vērā, ka Latvijai raksturīgiem dārzeņiem un augļiem 5% PVN likme darbosies tikai līdz 2020. gada 31. decembrim, bet par tās tālāko likteni lēmums ir jāpieņem valdību veidojošajiem politiķiem. Turklāt līdz šim ir bijuši vairāki neveiksmīgi mēģinājumi arī piena produktiem, maizei, gaļai, vistu un paipalu olām samazināt pievienotās vērtības nodokļa likmi no pašreizējiem 21% līdz 5%. Cerību uz to, ka šāda ideja varētu materializēties, rada Krišjāņa Kariņa vadītās valdības deklarācijā rakstītais: Izvērtēsim iespējas samazināt PVN svaigai gaļai, svaigām zivīm, olām un piena produktiem.

Finanses

LLDA aicina VID konstruktīvi risināt problēmas ar fiktīvo uzņēmumu darbību Latvijā

Inguna Šķepaste [email protected],13.02.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Māris Skujiņš, Latvijas Līzinga devēju asociācija (LLDA) prezidents: «Latvijas valsts iestādēm ir pienācis laiks pilnveidot uzņēmējdarbības vidi līzinga jomā, sadarbībā ar līzinga asociāciju «aizvērt caurumus» saistībā ar fiktīvo uzņēmumu darbību Latvijā un dot iespēju godīgiem uzņēmējiem netraucēti strādāt, saņemot ātrus un nevainojamus līzinga un faktoringa pakalpojumus. Problēma ar fiktīviem darījumiem ir jārisina kompleksi, izveidojot darboties spējīgu kontroles mehānismu. Līzinga asociācija ir gatava nopietnam darbam.» Šonedēļ notika LLDA valdes apspriede, kurā tika izvērtētas fiktīvo darījumu novēršanas iespējas līzinga kompānijās. LLDA valde uzskata, ka līzinga kompāniju viens no galvenajiem uzdevumiem ir pienācīgi izvērtēt savus klientus un piegādātājus. Tomēr šāda izvērtēšana var notikt tikai likumīgi atļautajās iespēju robežās, izmantojot publisko reģistru datubāzes. Klientus un piegādātājus izvērtēšanai līzinga kompānijas izmanto publiski pieejamās datu bāzes (Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra un Komercreģistra datu bāzi, Valsts ieņēmumu dienesta ar PVN apliekamo personu datu bāzi, CSDD transportlīdzekļu reģistru, VTUI traktortehnikas reģistru u.c.), kā arī valsts iestāžu izsniegtos dokumentus (muitas dokumentus, pases, Uzņēmumu reģistra izsniegtās apliecības, izziņas, VID izsniegtās stingrās uzskaites pavadzīmes, notariāli apliecinātas pilnvaras, CSDD un VTUI izsniegtās reģistrācijas apliecības utt.). Kaut gan LLDA biedri ir komercbanku meitas uzņēmumi, diemžēl tām nav dota iespēja ne sniegt ziņas Latvijas Bankas parādnieku reģistram, ne arī saņemt informāciju. Pieredze rāda, ka negodīgas personas fiktīvu darījumu veikšanai izmanto viltotus dokumentus, fiktīvus uzņēmumus un neesošus nomas priekšmetus. Līzinga kompānijas var tikai izvērtēt iesniegtos dokumentus un tām nav nedz iespēju, nedz tiesību veikt kompleksu katra klienta lietas «izmeklēšanu». Tas nav līzinga kompāniju pienākums. Līzinga kompānijām nav arī reālu iespēju pārbaudīt, vai uzņēmums ir izveidots fiktīvu darījumu veikšanas nolūkā. Uzskatām, ka šobrīd netiek pienācīgi meklēti fiktīvie uzņēmumi un sodītas negodīgās personas. Sodus saņem līzinga kompānijas, kas, iespējams, pašas ir cietušas zaudējumus negodīgu personu rīcības dēļ. Tā vietā, lai sadarbībā ar LLDA un līzinga kompānijām izstrādātu un ieviestu fiktīvo darījumu novēršanas mehānismu, tiek iets vieglākās pretestības ceļš, kas var radīt negatīvu rezonansi un nodarīt kaitējumu līzinga nozares attīstībai Latvijā. Piemērs ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) piestādītais nodokļu uzrēķins un sodanauda līzinga kompānijai SIA Unilīzings. Atgādinām, ka šī problēma ir aktuāla ne tikai līzinga kompānijām, bet arī citām finanšu institūcijām, kurām ir daudzi desmiti tūkstoši klientu. To vidū var gadīties ne tikai ļaunprātīgi nemaksātāji uzņēmumi, kuru nenotveramie» īpašnieki neaizkavēti dibina arvien jaunas visiem parādā paliekošas kompānijas, bet arī dažādu noziedzīgu shēmu starpposmi, ar kuru palīdzību negodīgas personas veic naudas atmazgāšanu un citus apšaubāmus darījumus. Atsevišķos gadījumos jākonstatē, ka acīmredzot uzņēmumu reģistrācijas procedūras vēl joprojām ir pietiekami vienkārši apejamas. Tas atstāj robus mehānismā, kā noteikt, vai uzņēmums nav fiktīvs, pa kuriem iemanās iespraukties dažnedažādi veikli darboņi. Kad finanšu pakalpojumu sniedzējiem iznāk sastapties ar šādiem klientiem, tiem rodas zaudējumi, atsevišķos gadījumos tiek uzstādītas nepamatotas prasības, kā arī rodas nepieciešamība ievērot īpašus papildus drošības pasākumus, kas tieši atsaucas arī uz godīgo klientu iespējām saņemt pretimnākošu, nevainojamu un ātru apkalpošanu un finansējumu tiem nepieciešamā brīdī. LLDA aicina VID, kā arī citas valsts iestādes uz konstruktīvu dialogu par to, kā sakārtot fiktīvo darījumu novēršanu līzinga kompānijās. LLDA aicina piedāvāt līzinga kompānijām papildus kontroles iespējas, lai savlaicīgi atklātu un novērstu fiktīvus darījumus. Problēmas ar fiktīvo uzņēmumu darbību Latvijā ir jārisina tā, lai netiktu apgrūtināta legālā uzņēmējdarbība.»

Finanses

Aug Latvijas Līzinga devēju asociācijas dalībnieku līzinga un faktoringa portfelis

Ainars Sedlenieks [email protected],28.02.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

LLDA biedru līzinga un faktoringa pieaudzis līdz 404 miljoniem latu Latvijas Līzinga devēju asociācijas (LLDA) dalībnieku līzinga un faktoringa portfelis ir sasniedzis 404,1 miljonus latu. Kopējais līzinga portfelis sastāda 343,8 miljonus latu, faktoringa portfelis – 60,3 miljonus latu. 2004. gadā līzinga un faktoringa portfelis ir pieaudzis par 21,7%, salīdzinot ar 2003. gada rādītājiem. Salīdzinot ar 2003. gadu, LLDA biedru kopējais līzinga un faktoringa portfelis ir pieaudzis par 15% (44,8 miljoniem latu) un 82,3% (27,2 miljoniem latu) attiecīgi. 2004. gadā līzinga portfeļa palielinājumu veicināja operatīvā līzinga pieaugums par 47,8% (21,2 miljoniem latu), savukārt finanšu līzings audzis par tikai 9,3% (23,6 miljoniem latu). LLDA dalībnieki 2004.gadā noslēdza jaunus līzinga darījumus par kopējo summu 225,5 miljoni latu, kas ir par 24,6% (44,5 miljoniem latu) vairāk kā 2003. gadā. Tai skaitā finanšu līzinga jauno darījumu apjoms sasniedza 183,8 miljonus latu, kas ir par 21,9% (33,0 miljoniem latu) vairāk nekā 2003. gadā, un operatīvā līzinga jauno darījumu apjoms sasniedza 41,7 miljonus latu, kas ir par 37,9% (11,4 miljoniem latu) vairāk nekā 2003. gadā. No jaunajiem līzinga darījumiem lielāko īpatsvaru pēc aktīvu veida – 44,7% (100,7 miljoni latu) veido autolīzings. Labus pieauguma tempus neapšaubāmi veicināja straujais pārdoto jauno automašīnu pieaugums. Ar 28,4% (64,0 miljoni latu) un 23,9% (53,8 miljoni latu) attiecīgi seko iekārtu līzings un komerctransporta līzings. Būtiski samazinājies nekustamā īpašuma līzinga un patēriņa kredītu jauno darījumu apjoms, kas sastāda vairs tikai attiecīgi 1,0% (2,3 miljoni latu) un 2,1% (4,6 miljoni latu) no jaunajiem darījumiem. Ievērojot vispārējo nekustāmā īpašuma kreditēšanas un patēriņa kredītu attīstību Latvijā, šāds samazinājums varētu tikt skaidrots ar šo atsevišķo produktu grupu optimizāciju līzinga kompāniju sadarbībā ar mātes bankām. Pagājušajā gadā salīdzinājumā ar 2003. gadu no jaunajiem darījumiem vislielāko pieauguma tempu – 57,6% apmērā uzrāda komerctransporta līzings, aizņemot 23,9% (53,8 miljoni latu) no kopējā jauno darījumu apjoma. Iekārtu līzings un autolīzings pieaudzis attiecīgi par 37,4% un 30,6%. Kopumā šie ir trīs nozīmīgākie līzinga darījumu veidi, kas sastāda 96,9% no līzinga jauno darījumu apjoma, un to kopējais pieaugums bija 60,7 miljoni latu vai 38,4%. 2004. gada beigās pēc aktīvu veida vislielāko LLDA līzinga portfeļa daļu – 138,1 miljonus latu (40,2%), veido vieglās automašīnas, 106,2 miljonus latu (30,9%) – iekārtas (t.sk. industriālās un ražošanas iekārtas, citi transporta līdzekļi un iekārtas, biroja iekārtas, kā arī dzelzceļa, jūras un gaisa transporta līdzekļi). Trešajā vietā ar 80,7 miljoniem latu (23,5%) ir komerciālais transports. Pārējo līzinga portfeli 13,2 miljonu latu apmērā (3,8%) veido nekustamā īpašuma un patēriņa preču iegādes finansēšana. 2004. gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu visstraujākais pieaugums pēc aktīvu veida ir novērojams dzelzceļa, jūras un gaisa transporta līdzekļu līzingam, portfelim pieaugot no 2,7 miljoniem latu līdz 18,6 miljoniem, t.i. gandrīz septiņas reizes. Šīs pozīcijas pieaugums varētu būt saistīts ar atsevišķiem liela apjoma darījumiem, kas atspoguļojās statistikā jau 2004.gada sākumā. Stabilu pieauguma tendenci uzrāda komerciālais transports un vieglās automašīnas attiecīgi 36,6% un 35,1%. Kā jau prognozēts faktoringa portfelis 2004. gadā sasniedza ievērojamu pieaugumu 82,3% apmērā, sasniedzot 60,3 miljonus latu. Faktoringa apgrozījums sasniedza 323,6 miljonus latu, uzrādot 44,2% pieaugumu salīdzinājumā ar 2003. gadu. Faktorings kā produkts, uzrādot stabilus pieauguma tempus, jau no 2004. gada sākuma sāk atkal iekarot savu vietu finanšu pakalpojumu klāstā. Tas varētu tikt saistīts gan ar konkurences rezultātā strauji uzlabotajiem produkta noteikumiem, gan arī ar uzņēmēju lielāku informētību par produkta priekšrocībām salīdzinājumā ar vienkāršu kredītlīniju. Latvijas Līzinga devēju asociācija (LLDA) ir dibināta 2002. gadā. LLDA dalībnieki ir SIA “Hanza Līzings”, SIA “Hipolīzings”, SIA “

Pārtika

"Nabadzīgajā" Luksemburgā PVN pārtikai – 3%, "turīgajā" Latvijā – 21%

Māris Ķirsons,06.04.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairums no 27 Eiropas Savienības dalībvalstīm, jo īpaši turīgākās, pārtikai piemēro zemāku pievienotās vērtības nodokļa likmi. Tikai četras valstis, tostarp Latvija, to nedara!

Lauksaimnieki ceļ trauksmi – resursu sadārdzinājuma dēļ pieaug ražošanas izmaksas, kā rezultātā vietējā pārtika kļūst un arī kļūs arvien dārgāka. Lauksaimnieki vienbalsīgi un uzstājīgi pieprasa valdībai pazemināt PVN likmi visai pārtikai – no 21% līdz 5%.

Konferences PVN samazinājums pārtikai kā sabiedrību iesaistošs faktors Eiropas Zaļā kursa mērķu sasniegšanai rezolūcijā lauksaimnieki norāda, ka Krievijas iebrukums Ukrainā ir radījis milzīgu ietekmi uz globālo ekonomiku. Savukārt pasaules vadošās institūcijas jau izteikušas nopietnas bažas par tuvākā gada laikā iespējamo pārtikas trūkumu daudzās valstīs un pat iespējamo badu atsevišķos reģionos.

Citas ziņas

Pats sava PVN "kalējs"

Māris Ķirsons, Ieva Mārtiņa,27.02.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar 2008. gadu tiek plānots, ka uzņēmējiem Latvijā būs iespēja izvēlēties aplikt ar PVN darījumus, kuri parasti ir neapliekami ar PVN.

Bizness šo tiesību izmantošanu sola izvērtēt. To ļauj darīt ES 6. direktīva, un šāda norma ir ieviesta vairumā ES dalībvalstu. ES dalībvalstis pašas var izvēlēties - dot finanšu un nekustamā īpašuma sfēras uzņēmējiem šādas tiesības vai ne. Valdība pērn nolēma, ka darba grupai jāizvērtē šādas normas ieviešanas iespējas un nosacījumi. Darba grupā piedalās VID pārstāvji. Tā kā grozījumu izstrādāšanas galējais termiņš ir 2007.gada 1.jūlijs, daudzi jautājumi darba grupā vēl nav izskatīti, tāpēc nav prognozējama jauno normu ietekme uz nodokļa administrēšanu, skaidroja VID.

Uzlabos biznesa vidi

Auto

Asociācija: Latvijā izplatīts uzskats, ka mazlietota auto iegāde nav ar PVN apliekams darījums

LETA,14.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā nostiprinājies uzskats, ka mazlietota auto iegāde nav ar pievienotās vērtības nodokli (PVN) apliekams darījums, sacīja Auto asociācijas vadītājs Ingus Rūtiņš.

Viņš skaidroja, ka pēdējo gadu laikā mazlietotu automobiļu iegādes darījumos izkristalizējusies krāpniecības shēma, tos pārdodot kā lietotas preces un rēķinā neuzrādot PVN, kam būtu jānonāk valsts kasē. Iepriekš PVN bija negodīgo tirgotāju papildus peļņas avots, jo tas netika nomaksāts valsts kasē, taču pēdējos gados, konkurencei saasinoties, pārdevēji atsakās arī no PVN tiesas un samierinās vien ar pāris simtu eiro komisiju par darījumu.

Tomēr automobilis, neatkarīgi no tā, vai tas ir jauns vai lietots, ir tāda pati prece kā jebkura cita, un tās pārdošanas gadījumā tas ir ar PVN apliekams darījums. Tiesa, izņēmums ir automobiļiem, kas ir bijuši privātpersonu īpašumā un par kuriem PVN ir pilnā apmērā samaksāts, tos iegādājoties.

Citas ziņas

Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā

,24.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdarīt Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2004, nr.65.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā tekstā vārdu "inspekcija" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "aģentūra" (attiecīgā locījumā).

2. Aizstāt visā tekstā vārdus "ceļu satiksmes negadījumu izraisīt (izraisītājs, izraisījušais)" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarīt (nodarījušais)" (attiecīgā locījumā).

3. 1.pantā:

izslēgt 3. punktā vārdu "rakstveida";

izteikt 8. punktu šādā redakcijā:

"8) cietusī persona -- fiziskā persona, kurai ceļu satiksmes negadījumā nodarīts veselības kaitējums, izņemot ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju;"

izslēgt 9. punktu;

izteikt 11. punkta a) apakšpunktu šādā redakcijā:

"a) tās valsts teritorija, kur transportlīdzeklim piešķirts valsts reģistrācijas numurs un izsniegta atbilstoša valsts reģistrācijas numura zīme (turpmāk - numura zīme), neatkarīgi no tā, vai šī numura zīme ir pastāvīga vai pagaidu,";

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdniekam jārīkojas kā bitei, kas savāc medu, nenodarot sāpes augam. /Mahābhārata/

Ko Latvija varētu darīt ar EUR 1 miljardu gadā? Varbūt pajautāsim skolotājiem, policistiem, ierēdņiem? Man pašam kā prioritāte šķiet, ka varētu reformēt VID, lai tur strādātu perspektīvākie jaunieši un spējīgākie nodokļu speciālisti un saņemtu konkurētspējīgākas algas un bonusus, ja ir izpildīti gada sākumā ieplānotie mērķi un ja VID klienti – nodokļu maksātāji – sniegtu atsauksmes, ka saņēmuši labāko servisu, kāds vien iespējams. Tad VID auditā skaidrotu, kur uzņēmums kļūdījies, kā pareizi samaksāt un sodītu tikai, ja VID konstatē ļaunprātību, piemēram, ja uzņēmums atkārtoti ignorē VID norādes par nekorektu rīcību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ES PVN direktīva ļauj dalībvalstīm ieviest samazināto PVN likmi pārtikai.

Vairums no 27 Eiropas Savienības dalībvalstīm, jo īpaši turīgākās, pārtikai piemēro zemāku pievienotās vērtības nodokļa likmi. Latvija, iespējams, no 2024. gada 1. janvāra pārstās piemērot šī nodokļa samazināto 5% likmi Latvijā raksturīgajiem dārzeņiem un augļiem. BDO Latvia pētījums liecina, ka arī bez šī papildinājuma mūsu valstī PVN likme ir viena no augstākajām.

Atpaliekam tikai no Dānijas

Latvijā PVN likme pārtikas precēm ir viena no augstākajām ES, tāpat kā Bulgārijā, Dānijā, Igaunijā un Lietuvā. «Attīstītās valstis (Vācija – 7% likme, Luksemburga – 3%) piemēro daudz zemāku samazinātā PVN likmi nekā Latvija, neskatoties uz to, ka var atļauties to celt, jo iedzīvotāju dzīves līmenis ir augstāks. Šo valstu iedzīvotāji būtu spējīgi nest arī nedaudz lielāku nodokļu nastu, taču ES dalībvalstis nesteidzas šīs likmes palielināt,» pētījuma datus komentē AS BDO Latvia nodokļu projektu vadītājs Artūrs Radziviļčuks. Viņš kā pārsteidzošu vērtē situāciju, ka Baltijā – Latvijā, Lietuvā un Igaunijā – šādas samazinātās PVN likmes pārtikai netiek piemērotas. Samazinātās PVN likmes pārtikai nav arī Dānijā. «Izveidojusies absolūti neloģiska aina – jo nabadzīgāka valsts, izņemot Dāniju, jo augstāks PVN pārtikai,» secina A. Radziviļčuks.

Finanses

Līzinga procenti trīskāršosies

Ieva Mārtiņa, Db,23.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā kā pieaugs resursu cenas un aizdevumu procentu likmes, daudzi uzņēmēji varētu bankrotēt, tostarp auto dīleri. Eiropas valstīs lielākās līzinga kompānijas UniCredit Group uzņēmuma Latvijā UniCredit Leasing, kas pamatā nodarbojas ar industriālās tehnikas un komerctransporta iegādes finansēšanu, vadītājs Jānis Buks intervijā Db situāciju ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā raksturo kā smagu, bet vienlaikus pauž optimismu par nākotni.

Vai situācija pasaules finanšu tirgū iespaidos Latvijas UniCredit Leasing?

Uz mums atsauksies tas, kas notiek iekšējā tirgū. Kopējie apjomi tirgū ir būtiski samazinājušies. Mums gan nav tik būtisks kritums kā tirgū, ja skatāmies deviņu mēnešu rezultātus. Pieaudzis kredītu kavētāju skaits.

Par cik procentiem?

Ir palielinājies, bet nav tāds, kas nebūtu kontrolējams. Ir daži komerctransporta uzņēmumi, kuriem ir problēmas, daži jau darbību ir apstādinājuši.

Kāpēc?

Pieaugušas izmaksas degvielai un apdrošināšanai. Starptautisko pārvadājumu industrijai ir smaga situācija. Degvielas izmaksas un apdrošināšana veido 70 % no kopējām izmaksām, transportēšanas apjomi ir kritušies.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no grāmatām, kas uz mani atstāja fundamentāla darba iespaidu, bija G. Senkeviča Quo vadis. Līdzīgas, fundamentālas pārdomas virmo arī tagad PVN sistēmas sakarā.

Te gan stāsts nav tik daudz par šī brīža lielākajām PVN aktualitātēm Latvijā – jauno PVN likumu1 vai jauno PVN Rēķinu Direktīvu (2010/45)2 . Šis stāsts ir vairāk par Latvijā nepelnīti publisku ievērību neguvušo, bet Eiropā plaši diskutēto procesu par PVN sistēmas uzlabošanu, jeb t.s. Eiropas Komisijas (EK) pieņemto Zaļo Dokumentu Par PVN nākotni. Tas nozīmē, ka visa ES sabiedrība (arī Latvijas iedzīvotāji, t.sk. Tu, dārgais lasītāj) varēja ierosināt – kā uzlabot PVN sistēmu. Rezultātā salīdzinoši nesen tapa EK dokuments ar aptaujas rezultātu (vairāk kā 1 700 priekšlikumu) apkopojumu par vairāk kā 40 gadus vecās PVN sistēmas uzlabošanu. Kādi tad ir EK būtiskākie secinājumi?

Finanses

NORD/LB Līzings prognozē līzinga nozares attīstību

Ieva Mārtiņa [email protected],30.12.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2005.gadā Latvijas līzinga nozarē varētu saasināties līzinga devēju konkurence, tiks uzsākta jaunu un klientiem ērtāku risinājumu piedāvāšana tirgū, kā arī līdz šim neierastu līzinga objektu finansēšanas piedāvājums, nozares attīstību prognozē līzinga kompānijas NORD/LB Līzings valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis. «2004.gadā Latvijas līzinga nozare kopumā auga lēnāk, nekā tika prognozēts gada sākumā: plānotais gada pieaugums bija 15%, tomēr deviņu mēnešu statistika atklāj, ka tā palielinājās tikai par 9%. Arī 2005.gadā tirgus pieaugums būs zemāks nekā kredītnozarē,» uzskata Artis Birkmanis. 2005.gadā tirgū varētu tikt uzsākta klientiem ērtāku risinājumu piedāvāšana, izmantojot internetu. Interneta risinājumu ieviešana līzingdevēju kompānijām varētu kļūt par jaunu trumpi tirgus daļu palielināšanai. Tāpat var prognozēt, ka līdzās pašreiz populārajam auto un komerctransporta līzingam tirgū varētu parādīties jaunu, līdz šim līzingam nepierastu objektu finansēšanas piedāvājums. Tāpat gaidāma arī konkurences saasināšanās starp līzinga devēju kompānijām. «Pagājušā gada sākumā, kad darbu uzsāka NORD/LB Līzings, varēja just, ka tirgus kopumā ir skeptiski noskaņots pret iespēju līzinga tirgū ienākt jauniem spēlētājiem. Savukārt šogad varētu gaidīt arī vēl citu jaunu spēlētāju ienākšanu tirgū, kas konkurenci nozarē saasinās,» prognozē NORD/LB Līzings valdes priekšsēdētājs. 2004.gada būtiskākie notikumi līzinga tirgū bija saistīti ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā. Līdz ar to mainījās pievienotās vērtības nodokļa piemērošana līzinga objektiem, kas nozarē ieviesa kardinālas izmaiņas. Tomēr izmaiņu rezultātā radīto plusu ir vairāk nekā mīnusu. Viens no lielākajiem guvumiem – ir radīti labvēlīgi priekšnoteikumi operatīvā līzinga popularizēšanai Latvijā. «Līzings pēc būtības ir nodokļu optimizēšanas bizness. Tāpēc vislabākais risinājums Latvijas līzinga darījumu sekmīgai attīstībai būtu speciāla likumdošanas akta „Par līzinga operācijām” pieņemšana, kas apvienotu un precizētu pašreiz dažādos normatīvos esošās normas,» uzskata Artis Birkmanis. Saskaņā ar Latvijas Līzinga devēju asociācijas datiem, NORD/LB Līzings 2004.gada 9 mēnešos bija ieguvis tirgus daļu 3,1% apmērā. «Uzsākot pērnā gada sākumā darbību no nulles, līzinga tirgū, kas kopumā pērnā gada deviņos mēnešos pieauga tikai par 9%, mūsu iegūtie 3,1% ir ļoti labs rezultāts,» saka NORD/LB Līzings valdes priekšsēdētājs. NORD/LB Līzings līzinga portfelī ap 58% veido vieglo automobiļu līzings, 30% - komerctransporta līzings, 12% - industriālais līzings. NORD/LB Līzings ir bankas NORD/LB Latvija meitas uzņēmums.