Start-up

Latvijas jaunuzņēmumi piesaistījuši 70,1 miljonu eiro

Db.lv,13.08.2025

Daiņa Krūzes vadītājam jaunuzņēmumam "Aerones" šī gada pirmajā pusgadā izdevies piesaistīt vairāk kā 50 miljonus eiro tālākai attīstībai.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Šā gada pirmajā pusgadā Latvijas uzņēmumi piesaistījuši 70,1 miljona eiro finansējumu, kas ir astoņas reizes vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā, informēja jaunuzņēmumu vides pārstāvju organizācijā "TechChill".

Salīdzinājumā ar tādu pašu periodu pirms gada finansējums, ko spējuši piesaistīt Latvijas jaunuzņēmumi, ir pieaudzis par vairāk nekā 700%. Kopējais investīciju apjoms ir 70,1 miljons eiro, kas jau tagad pārsniedz visu 2024.gadā iespēto.

Tostarp 53,2 miljonus eiro ir piesaistījis jaunuzņēmums "Aerones". Tas ir vēja turbīnu apkopes un diagnostikas robotu ražošanas un servisa pakalpojumu sniedzējs, kas finansējumu piesaistījis, lai attīstītu ar mākslīgo intelektu (MI) darbinātus robotizētos risinājumus vēja turbīnu apkopei un inspekcijām.

Vienlaikus jaunuzņēmums "Trace.Space" piesaistījis četrus miljonus eiro. Jaunuzņēmums strādā pie prasību pārvaldības platformas inženieriem, kuri izstrādā industriālus produktus. Arī šīs investīcijas galvenokārt piesaistītas, lai integrētu MI un attiecīgi uzlabotu platformas darbību.

Savukārt uzņēmums "Handwave" piesaistījis 3,65 miljonus eiro. Jaunuzņēmums strādā pie risinājuma, kas nodrošinās iespēju noskenēt plaukstu un sasaistīt to ar maksājumu un lojalitātes kartēm, kā arī ar identitātes dokumentiem un digitālo maku.

Investīcijas 2025.gadā izdevies piesaistīt arī diviem zinātņietilpīgiem jaunuzņēmumiem, tostarp "Cellblox Labs" ir saņēmis 3,3 miljonus eiro darba turpināšanai četros virzienos.

Otrs zinātņietilpīgais jaunuzņēmums, kas saņēmis 2,5 miljonus eiro investīcijas, ir "Naco Technologies". Tas izstrādā nanopārklājumus. Investīcijas plānots izmantot starptautiskai izaugsmei un lieljaudas ražotnes izveides sagatavošanai Polijā.

Jaunuzņēmums "Theo Growth" - ir piesaistījis investīcijas 430 000 eiro apmērā. Jaunuzņēmums turpina darbu pie MI balstīta risinājuma izstrādes, kas sistematizē informāciju par uzņēmumu tā, lai MI asistenti un aģenti padziļināti izprastu biznesa nianses un stratēģisko virzienu. Tas nodrošina MI spēju atbildēt konsekventāk un kvalitatīvāk, ietaupot laiku un samazinot nepieciešamo iterāciju skaitu, lai iegūtu vēlamās atbildes.

Savukārt jaunuzņēmums "Hopted" piesaistījis nedaudz vairāk nekā 400 000 eiro. Uzņēmums iecerējis piedāvāt automatizētu datu pārvietošanas platformu izklājlapām.

"TechChill" vadītāja Annija Mežgaile norāda, ka šie skaitļi apliecina, ka Latvijas ekonomikai un politikas veidotājiem vajadzētu vairāk paļauties uz jaunuzņēmumiem un veicināt šādu uzņēmumu veidošanos.

Bezpeļņas organizācija "TechChill" ir Latvijas jaunuzņēmumu vides pārstāvju iniciatīva. Tās mērķis ir veicināt tehnoloģiju un jaunuzņēmumu ekosistēmas attīstību, starptautisko atpazīstamību un investīciju piesaisti.

Eksperti

Vai jaunuzņēmumu panākumus var mērīt tikai vienradžos?

Annija Mežgaile, jaunuzņēmumu un tehnoloģiju konferences “TechChill” vadītāja,17.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klausoties to, kā publiskajā komunikācijā aizvien biežāk izskan vēlmes pēc nākamā vienradža, man prātā ataust multfilma no bērnības “38 papagaiļi”, kur zvēri mērīja čūsku un secināja, ka tā ir 38 papagaiļus gara. Viņi gan diezgan ātri saprata, ka var mērīt arī, piemēram, pērtiķēnos un ziloņos. Un rezultāts būs tāds pats - čūskas garums būs noskaidrots. Attiecībā uz jaunuzņēmumu ekosistēmu, vienradzis skan labi.

Taču tā nav vienīgā mērvienība, pēc kuras vērtēt jaunuzņēmumu panākumus. Pasaules un kaimiņvalstu pieredze rāda, ka arī lielas investīcijas saņēmušie bankrotē. Savukārt veiksmīgi var būt arī tie, kas attīstās salīdzinoši lēnām, investējot tikai savus līdzekļus. Gan vieni, gan otri vienradža statusu tā arī var nesasniegt. Bet vai tas tiešām liecina, ka tie nav veiksmīgi?

Pirms plašāk runājam par jaunuzņēmuma mērauklām un to veiksmes faktoriem, gribu vēl un vēlreiz uzsvērt, ka jaunuzņēmums nav vienkārši jauns uzņēmums. Diemžēl, pats termins nu jau arī priekšvēlēšanu cīņās tiek izmantots vietā un nevietā. Jaunuzņēmums ir uzņēmums ar augstas izaugsmes potenciālu, kura pamatdarbība ir saistīta ar mērogojamu biznesa modeļa ieviešanu un inovatīvu produktu izstrādi, ražošanu vai attīstību. Investīcijas tam visbiežāk ir nepieciešamas, lai nodrošinātu strauju izaugsmi. Piemēram, frizētava ir jauns uzņēmums, bet tas nav jaunuzņēmums. Lai atvērtu vēl vienu frizētavu, vajadzēs jaunas telpas un darbiniekus, bet inovatīvi tehnoloģiju uzņēmēji var savu biznesu mērogot bez vajadzības atvērt vēl vienu fizisku vietu.

Finanses

Outlast Fund jaunuzņēmumos investēs 21 miljonu eiro

Db.lv,18.09.2025

Mikaela Pedersena (no kreisās), Egita Poļanska, Marija Ručevska, un Kristaps Prūsis.

Foto: Kristaps Hercs

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaundibinātais iespējkapitāla fonds "Outlast Fund" piesaistījis 21 miljonu eiro, kas tiks investēti Baltijas un Ziemeļvalstu agrīnās stadijas tehnoloģiju jaunuzņēmumos, informē fonda pārstāvji.

Rīgā un Stokholmā bāzētā iespējkapitāla fonda "Outlast Fund" fokuss ir gan uzņēmēji ar iepriekšēju pieredzi uzņēmumu veidošanā, gan tādi uzņēmumu dibinātāji, kuri tikai sāk savu ceļu, bet kuriem ir padziļināta izpratne par izvēlēto nozari un skaidra vīzija. Visos gadījumos "Outlast Fund" visaugstāk vērtēs uzņēmēja vēlmi risināt klientiem būtiskas problēmas.

"Outlast Fund" investēs mērogojamos tehnoloģiju jaunuzņēmumos, kas jau darbības sākumā fokusējas uz ilgtspējīgiem risinājumiem. Investīciju apjoms būs līdz 250 000 eiro pirmssēklas stadijā un līdz 1,5 miljonam eiro nākamajos investīciju posmos. Fonds izskatīs investīcijas jebkurā nozarē, bet īpašu uzmanību pievērsīs biznesa programmatūras risinājumiem, kā arī investīcijām digitālās veselības un finanšu tehnoloģiju uzņēmumos.