Nodrošina ziemotni velosipēdiem, kuriem nav vietas saimnieku mājās 

Lai gan velosezona šogad izstiepusies nedaudz garāka kā citus gadus, kad novembra beigās jau zemi klāja sniegs, velosipēdu darbnīcas un tirgotāji sākuši naski piedāvāt jaunu pakalpojumu – velogarāžu, kur savu uzticamo braucamo novietot ziemas sezonā. 

Linda Zalāne, 2013. gada 02. decembris plkst. 7:41

Princips pavisam vienkāršs – klients atved savu velosipēdu uz konkrēto vietu, samaksā par pakalpojumu un līdz pavasarim aizmirst, ka mājoklī jāatrod vieta arī velosipēdam, kas gada aukstajos mēnešos visbiežāk kalpo kā drēbju statīvs. Protams, dzīvoklī iespējams velosipēdu arī ar speciāliem stiprinājumiem novietot pie sienas vai pat griestiem, bet ne visos mājokļos tam atradīsies piemērota vieta. Turklāt gleznu no sienas taču nost nerausi, lai pāris mēnešus skatītos uz savu ciskudrilli.
Aptaujātās velodarbnīcas teic, ka pakalpojums nebūt nav ienesīgs bizness un brīva niša, bet iespēja ziemas sezonā lietderīgi izmantot savas pustukšās noliktavas un nodrošināt, ka meistariem ir darbs, jo garāžas pakalpojums tiek piedāvāts komplektā ar velosipēda tehnisko apkopi. Tas nozīmē, ka, iestājoties pavasarim, klientam vairs nebūs jālauza galva par sava braucamā savešanu darba kārtībā. Velodarbnīcas gan ir pārliecinātas, ka nākamajā pavasarī būs mazāk darba un pie to durvīm neveidosies garas rindas, jo lielākā daļa velobraucēju, kā ierasts, visu tomēr atstāšot uz pēdējo brīdi un līdz ar pirmajiem pavasara saules stariem attapšoties, ka braucamo vajag tagad un tūlīt, turklāt ideālā kārtībā.

Uz balkona nav vietas

«Pagājušajā ziemā gāju uz darbu un neviļus pievērsu uzmanību daudzdzīvokļu namu balkoniem. Uz daudziem no tiem bija novietoti velosipēdi. Redzēju arī, kā kāda sieviete centās izkārt veļu, bet uz nelielā balkona vietu vēl aizņēma divritenis, kas šo nodarbi apgrūtināja. Nodomāju, ka pilsētas iedzīvotājiem tā nudien ir aktuāla problēma,» stāsta Velo mājas līdzīpašnieks Kārlis Vanags, kurš tikai šajā sezonā kopā ar draugu uzsācis jaunu biznesu – piedāvā velosipēdu garāžu ziemas sezonā. Viņš atzīst, ka abi esot vēl tikai iesācēji un samērā zaļi uzņēmēji, taču tic, ka šis piedāvājums iegūs popularitāti, jo automašīnas esot vakardiena, bet velosipēdi – nākotne. Līdz ar to visi pakalpojumi, kas būs saistīti ar velosipēdu remontu, tirdzniecību un uzglabāšanu gada aukstākajos mēnešos, ies tikai uzvaras gājienā. Pagaidām Velo mājās novietoti 20 braucamie, bet zvanot ļoti daudz interesentu, kuri noskaidro nianses par jauno piedāvājumu un norāda, ka līdz ar pirmo sniegu atvedīs arī savu divriteni, lai to novietotu ziemas guļā.

Biznesa ideja bija radusies, bet svarīgs faktors bija piemērotu telpu atrašana. «Interesējos par iespējām Rīgā, bet galvaspilsētā telpu īre bija pārāk augsta. Atradām piemērotas telpas Ogrē, kas ir apmēram 250 kvadrātmetru lielas. Tā ir veca padomju laiku noliktava, kurā satilps ap 100 velosipēdu,» stāsta K. Vanags. Klientiem fakts, ka velo garāža neatrodas galvaspilsētā, raizes nesagādājot, jo uzņēmēji paši atbraucot pakaļ divriteņiem un pavasarī atkal tos nogādāšot īpašniekiem. Sākot šādu Latvijā neierastu biznesu daudz līdzekļu esot jāiegulda reklāmā un klientu izglītošanā, kuriem pavisam pamatoti rodoties jautājums – kas notiks, ja velosipēdu tomēr nozags? Latvieša mentalitāte paģērē, ka drošāk mantu turēt tuvāk sev, un cilvēki gatavi velosipēdu kaut pie gultas novietot. «Klientiem skaidrojam, ka teritoriju apsargājam. Garāžai ir arī videonovērošana un brīdī, kad viņiem parādu līgumu, kurā noteikts, ka zagšanas gadījumā segsim velosipēda vērtību, jautājumi izzūd,» atklāj Velo mājas īpašnieks. Viņš apzinoties, ka, sākot biznesu, jārēķinās, ka pirmais gads var nest zaudējumus. Ja apstiprināšoties optimistiskākās prognozes un garāžā uz ziemas mājām tikšot atvests vismaz 70 velosipēdu, tad uzņēmēji no zaudējumiem varēšot arī izkulties. «Ja mūsu bizness izdzīvos šo gadu, tad nākamgad jau varam cerēt uz vairāk klientiem,» optimistiski nosaka K. Vanags.

Pagarina velosezonu

Velosipēdu tirdzniecība un remonts ir sezonāls bizness, un šīs nozares pārstāvjiem iztika jāpelna arī ziemā. Tieši šā iemesla dēļ pirms diviem gadiem ziemas garāžas servisu sācis piedāvāt arī veikals Veloprofs. «Mums ziemā bija pustukšas noliktavas un bija jādomā, kā tās aizpildīt. Pagājušajā gadā pie mums glabājās ap 20 velosipēdu un domāju, ka šogad sagaidāms tāds pats skaits,» stāsta Veloprofs tirdzniecības konsultants Kārlis Smilktens, kurš šajā servisā nesaredz ienesīgu biznesa nišu un tā tāda nekad nebūšot, jo ne visiem šķiet, ka velosipēds ir lieks krāms un dzīvoklī aizņem pārlieku daudz vietas. Viņš ievērojis, ka šogad šādu pakalpojumu piedāvā vairākas velodarbnīcas, bet konkurence nebūšot šķērslis. Katrs klients izvēlēšoties to vietu, kas ir ģeogrāfiski tuvāk.

Par sava veida celmlaužiem var dēvēt veikalu Havaii Express, kas bez skaļas reklamēšanās ziemas velomājas piedāvā visilgāk – jau tīs gadus. No klientu puses tā esot loģiska lieta, jo vairāk vai mazāk Rīgā iedzīvotāji dzīvo dzīvokļos, kuros nav daudz vietas. Šajos trīs gados pieprasījums pēc pakalpojuma esot pieaudzis, lai gan informācija tiekot izvietota vien uzņēmuma mājaslapā. Havaii Express ziemas garāžas kapacitāte esot ierobežota – ap 100 velosipēdu. «Tā nav mūsu pamatnodarbošanās. Tas ir papildus pakalpojums un klientu piesaistīšanas veids. Piedāvājam arī velosipēdu remontu par labām cenām. Viss strādā roku rokā, un tas vainagojas ar to, ka mūsu velosezona kļūst garāka. Vēl aizvien mums ir pilna darbnīca ar velosipēdiem, kurus remontējam,» stāsta veikala vadītājs Roberts Draugs, kurš atzīst, ka, piedāvājot šādu pakalpojumu, svarīga esot arī uzņēmuma labā slava un fakts, ka ar klientiem tiek slēgts līgums. Tas rada uzticēšanos.

Jārada uzticamība

Arī Rīgas veloserviss, kas darbu sācis tikai šogad, ziemas sezonā klientiem piedāvā ziemas mājas velosipēdam. «Nu sācies aktīvākais laiks. Velobraucēji saprot, ka sezona ir beigusies un jādomā, kur savu braucamo glabāt, jo mājās lieku mēbeli nevēlas turēt,» stāsta uzņēmuma īpašnieks Juris Bīnerts. Patlaban noliktavā uz ziemošanu atvesti 20 velosipēdi un vietas esot vēl 50. Visbiežāk, ja cilvēks iesācis izmantot kāda servisa pakalpojumus, tad to dara regulāri, bet tik un tā, piedāvājot šādu pakalpojumu, jārada uzticība, jo cilvēki baidās, ka velosipēdu var nozagt. «Uzticība uzņēmuma un klienta starpā rodas jau aktīvās velosezonas laikā. Ja atnāk jauns klients, tad divu minūšu laikā jārada pārliecība, ka viss būs labi,» stāsta J. Bīnerts. Servisam šis esot izdzīvošanas jautājums, jo ziemā šajā biznesa nišā ir klusā sezona. Uz ielām redzami vien pārgalvīgākie velosipēdisti, kurus nebaida slidenās ielas. «Tik zemu cenu – 25 latus par velo uzglabāšanu un salabošanu – šajā sezonā varam noteikt, jo ziemā mehāniķiem ir mazāk darba. Papildus iekasētā nauda noder regulāro maksājumu segšanai,» atzīst uzņēmuma īpašnieks.

Pagājušajā ziemas sezonā iemēģinājusi roku, šajā gadā iesākto turpinās arī velodarbnīca MiiT WORKS, kas vēl nav sākusi aktīvi popularizēt pakalpojumu, jo cilvēki vēl nav beiguši aktīvo velosezonu. «Pagājušajā ziemā pie mums savus velosipēdus ziemā uzglabāja vien savējie – pastāvīgie klienti, kādu bija pietiekami daudz. Sapratām, ka tas ir vajadzīgs serviss, īpaši rīdziniekiem, kuri pārsvarā dzīvo dzīvokļos. Jaunie klienti vēl šo pakalpojumu nav izpratuši un mūsu uzdevums ir par to pastāstīt,» skaidro MiiT WORKS īpašnieks Gundars Vaitekūns. Darbnīcā esot vietas vien 50 velosipēdiem, kur visi braucamie novietoti drošā vietā, acu priekšā. Savukārt, ja pieprasījums pārsniegšot telpas kapacitāti, tad vietu atradīšot. «Arī mēs piedāvājam papildu pakalpojumu – uzreiz sagatavojam velosipēdu jaunajai sezonai. Mūsu mērķis, protams, ir atslogot darbīgo pavasari, bet tāpat jau zināms, ka cilvēki, kā ierasts, visu darīs pēdējā brīdī,» pārliecināts G. Vaitekūns, kurš uzsver, ka ziemas garāžā jānodrošina vienmērīga gaisa temperatūra un sauss gaiss, gluži kā istabā, jo pretējā gadījumā velosipēdu var turēt arī uz balkona vai pagrabā, kas nav īsti labi. «Šī ir sava veida klientu apstrādāšana. Viņiem jāstāsta, ka velosipēds stāv drošībā un sausumā, turklāt klienti braucamo var dabūt jebkurā laikā. Ja ziemā ir kāda saulaina diena, kad rodas vēlme izbraukt ar divriteni, tad to var izdarīt,» teic uzņēmuma pārstāvis, kurš novērojis, ka katru gadu velosipēdistu skaits Rīgas ielās dabīgi palielinās vidēji par 15%, un tas skaidrojams ar velokultūras popularitātes pieaugumu. Protams, savu artavu sniedz arī fakts, ka lēnām tiekot sakārtota velosipēdistiem labvēlīga infrastruktūra.

Tikmēr velodarbnīca Vellapēda, kas velosipēdiem ziemas mājas piedāvāja iepriekšējās divas sezonas, šādu pakalpojumu šogad vairs nenodrošinās. Tas gan neesot saistīts ar faktu, ka šāds serviss nebūtu pieprasīts, bet gan ar to, ka darbnīca pārcēlusies uz jaunām telpām, kur rūmes vairs nepietiek. «Lai par šādu pakalpojumu prasītu adekvātu samaksu, jānodrošina, ka velosipēdi ziemas laikā stāv apsildāmās telpās, nevis šķūnī vai kādā angārā,» stāsta Vellapēda valdes loceklis Jorens Gredzens. Iepriekšējos divus gadus visas vietas esot bijušas aizņemtas un ziemas mājās stāvējuši ap 50 divriteņu. Vairāk vietas neesot bijis. Uzņēmējs uzsver, ka šāda servisa izdevīgums nav pati velosipēdu uzglabāšana, bet gan remonta pakalpojumi.

«Pelnījām ar to, ka veicām remontu un nodrošinājām darbu mehāniķiem. Uzglabāšanas izmaksas nesedz visas telpas izmaksas. Ja jāīrē telpas un jāmaksā par apkuri, tad to nevar nosegt,» atzīst J. Gredzens.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2013. gada 30. augusts plkst. 15:02

Velosipēdu ražotājs Ērenpreiss Original piedalās velo nozares izstādē Eurobike 2013, kas šogad...

2013. gada 26. jūnijs plkst. 10:59

Japānā velosipēds ir kļuvis par izplatītu transportlīdzekli, tādēļ aktuāls kļuvis jautājums...

2013. gada 19. jūnijs plkst. 17:38

SEB banka Finanšu centrā Valdlaučos autostāvvietas teritorijā ierīkojusi slēgtu velonovietni...

2013. gada 18. jūnijs plkst. 11:10

Pašmāju degvielas tirgotājs Virši-A divkāršojis nomas velosipēdu skaitu uzņēmuma...

2013. gada 01. maijs plkst. 14:55

Vairāki simti velobraucēju piedalījās velosezonas atklāšanas braucienā jeb Rīgas veloparādē,...

Nepalaid garām

Regulāras un pietiekamas investīcijas zīmolā ir ļoti nozīmīgas, jo tieši tas dod...

Uzņēmums Stats Serviss mainījis nosaukumu uz STATS RENT, turpina izstrādāt rentomāta projektu...

Nelīdzsvarotā būvniecības attīstība ar straujiem kāpumiem un kritumiem un atkarība no ES...

Lielākā Zviedrijas banka, vērtējot pēc aktīvu apjoma, Svenska Handelsbanken AB, paziņojusi, ka...

Šodien Jēkabpilī AS Virši-A atklās pirmo CNG jeb saspiestās dabasgāzes uzpildes staciju...

Skolēnu ēdināšana kļūst par sociālo uzņēmējdarbību....