Transports un loģistika

Paralēli vilcienam kursējošos autobusu maršrutus rosina nodot vilciena operatoram

LETA, 06.02.2019

Jaunākais izdevums

Visus autobusa maršrutus, kas kursē paralēli vilcienam, būtu loģiski nodot vilciena operatoram, uzskata sabiedriskā autobusa pārvadātāja SIA «B-Bus» valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars.

Šogad SIA «Autotransporta direkcija» (ATD) plāno izsludināt konkursu visā Latvijā par pasažieru pārvadājumiem reģionālajā maršrutu tīklā. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) medijos izteicies, ka valsts iespējams vairs nedotēs reģionālos autobusu maršrutus, kuros paralēli kursē pasažieru vilciens.

«Satiksmes ministra redzējums, kas vērsts uz sabiedriskā transporta attīstības nākotni reģionālajos maršrutos, ir pareizais virziens, uz kuru būtu jāiet, jo esošais maršrutu tīkls ir novecojis,» saka Komars.

Viņš norāda, ka, plānojot reformas, nevajadzētu pārāk aizrauties ar reģionālo maršrutu komercializēšanu, lai tās nenovestu pie vēl lielākiem valsts budžeta tēriņiem. «Ņemot vērā, ka vilciens apkalpos peļņu nesošus maršrutus - starppilsētu maršrutus, ļaut kādam braukt paralēli, nozīmētu - zaudēt naudu,» skaidro «B-Bus» valdes priekšsēdētājs.

Kā piemēru viņš min «B-Bus» grupā ietilpstošo uzņēmumu «Ekspress Ādaži» apkalpoto tīklu, skaidrojot, ka maršruts Rīga-Ādaži ir peļņu nesošs maršruts, savukārt pārējie maršruti rada tikai zaudējumus. «Tas nozīmē, ka viens maršruts dotē citus, mazinot valsts dotāciju,» pauž Komars.

Viņš norāda, ka AS «Pasažieru vilciens» (PV) gadījumā loģiski būtu, ja visi autobusu maršruti tiktu nodoti paralēli braucošajam vilciena operatoram. «Vai tas būs PV vai jauns, to uzzināsim tuvākajā nākotnē,» norāda «B-Bus» valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka divu transportu veidu - vilcienu un autobusu sinerģija, ļautu samazināt valsts maksājamās dotācijas apmēru.

Komars piedāvā, ka vilciena operators pasažieru pārvadājumus ar autobusiem var nodot apakšuzņēmējiem - reģionālajiem pārvadātājiem, kuri uzvarēs konkursā, piedāvājot saimnieciski izdevīgāko cenu. Turklāt attālākajos Latvijas nostūros vai apdzīvotās vietās, kur dzīvo salīdzinoši neliels iedzīvotāju skaits, būtu jāievieš viena biļete, lai pasažieri var to izmantot, pārsēžoties no vilciena uz autobusu, piemēram Sloka-Tukums.

Viņš norāda, ka Lietuvā un Igaunijā starppilsētu maršruti vēl joprojām eksistē, «pateicoties tam, ka tie ir pilnībā monopolizēti, kas ir absolūtā pretrunā visām Eiropas Savienības (ES) noteiktajām normām un vadlīnijām». Komars uzsver, ka šāda pieeja ierobežo un kropļo konkurenci, kā arī pasažieriem nav izvēles iespējas saņemt kvalitatīvu pakalpojumu atbilstoši biļetes cenai.

«Autobusu maršrutu komercializācija var atgriezt mūs atpakaļ 90.gados, kad netika maksāti nodokļi pilnā apmērā, bet no minimālās algas, ko maksāja pārvadātājs, jo piepelnīšanās nolūkos, vadītājs skaidro naudu liks kabatā,» skaidro Komars.

Viņš arī norāda, ka arguments «pret» maršrutu komercializāciju ir plānošanas efektivitāte. «Ja noņems starppilsētu un tajā būs citi pārvadātāji, vietējas nozīmes reģionālie pārvadājumi kļūs dārgāki, jo liela daļa, maršrutu ir savstarpēji saistīti. Atdalot kopējo maršrutu tīklu no starppilsētu un rajona pārvadājumiem, būs nepieciešams vairāk autobusu pakalpojumu nodrošināšanai. Uzskatāms piemērs šobrīd ir Saldus, reģionālos un starppilsētu maršrutus apkalpoja viens pārvadātājs, kam bija nepieciešami 25 autobusi. Pēc konkursa sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošina divi pārvadātāji, autobusu skaits pieauga par 20-30%,» norāda Komars.

«B-Bus» valdes priekšsēdētājs atbalsta Linkaita pausto ideju par bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešana reģionālajos maršrutos, kuros ir mazs pasažieru skaits. Viņš uzskata, ka tā ir laba ideja, lai popularizētu ne tikai sabiedrisko transportu Latvijas reģionos vietējas nozīmes maršrutos, bet arī palielinātu ieņēmumus starppilsētu maršrutos - vilcienam un autobusam, samazinot valsts dotācijas apmēru.

«B-Bus» grupā ietilpst SIA «Ekspress-Ādaži», SIA «Sabiedriskais autobuss» un SIA «Migar», kas nodrošina pasažieru pārvadājumus dažādos Latvijas un Lietuvas reģionos, kā arī Rīgas un Viļņas pilsētās 147 maršrutos.

Kā ziņots, Satiksmes ministrija (SM) izskata iespēju atcelt braukšanas maksu vietējās nozīmes autobusu maršrutos, kuros ir tikai daži pasažieri.

Linkaits iepriekš pastāstīja, ka šobrīd notiek sarunas ar Autotransporta direkciju par maršrutu tīkla pārveidošanu, tostarp viena no pārmaiņām, kas tiek izskatīta, ir iespēja vietējās nozīmes pārvadājumos, kuros ir tikai daži pasažieri, atcelt braukšanas maksu.

«Ja ir četri braucēji un katrs samaksā vienu eiro, tad nekādu ekonomisku pienesumu tas tāpat nerada, bet varbūt tādēļ kāds vietējais iedomāsies, ka mašīnu labāk ir atstāt mājās un tā vietā izmantot sabiedrisko transportu,» pauda Linkaits, piebilstot, ka šis jaunais modelis vēl būs diskusiju un arī Saeimas jautājums.

Tāpat Linkaits norādīja, ka valsts varētu pārtraukt dotēt autobusu maršrutus, kas kursē paralēli dzelzceļam. «Tie varētu būt maršruti, kuri ir paralēli dzelzceļam. Kā piemērus es varu minēt Rīga-Jūrmala, Rīga-Jelgava, varbūt arī Rīga-Ogre un tamlīdzīgi. Tādā veidā mēs varētu ietaupīt valsts līdzekļus,» stāstīja ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunieši aizvien mazāk izvēlas autobusa vadītāja arodu, bet esošā nodokļu politika rada priekšrocības starptautisko kravu pārvadājumu nozarē, kur nopelnīt iespējams labāk. Nozare risinājumus saredz valdības līmenī, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

«Atšķirīgais valstij maksājamo nodokļu apmērs daļu Latvijas autopārvadājumu nozarē strādājošo uzņēmumu – reģionālos pasažieru pārvadātājus – nostāda nevienlīdzīgā situācijā, padarot tos nekonkurētspējīgus attiecībā pret starptautisko kravu pārvadājumu uzņēmumiem,» norāda SIA B-Bus valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars.

Pērc un lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

«Pastāv būtiska maksājamo nodokļu un saņemtās algas atšķirība starp vietējo autobusa vadītāju un starptautisko kravu pārvadājumu mašīnas vadītāju,» uzsver V. Komars.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

SA pasažieru pārvadājumu nozarē strādā vairāk nekā 60 gadus

Vitālijs Komars, SIA “B-Bus” valdes priekšsēdētājs, 15.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sekojot līdzi publiskajā telpā atsevišķu pašvaldību transporta uzņēmumu organizētiem nepatiesiem apgalvojumiem par SIA "Sabiedriskais autobuss" (SA) saistībā ar valsts SIA "Autotransporta direkcija" (ATD) konkursa rezultātiem, SIA "B-Bus" valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars vēlas ieviest skaidrību, lai kliedētu jebkādas šaubas un pieliktu punktu nepamatoti saceltajai ažiotāžai ap uzņēmumu un konkursa rezultātiem.

"B-Bus" un SA vārds saistībā ar ATD konkursa rezultātiem tiek locīts un izmantots medijos dažādās interpretācijās, atsevišķus faktus sagrozot vai izraujot no kopēja konteksta, ar mērķi izplatīt apmelojošu informāciju un graut uzņēmumu reputāciju. Tad nu palūkosimies, vai tiešām tas velns ir tik melns, kā to mālē atsevišķi pašvaldību transporta uzņēmumi, kuri nespēj pieņemt faktu, ka diemžēl viņi nav konkurētspējīgi brīvajā tirgū.

Domāju, ka vairums piekritīs, ka SA, kas pasažieru pārvadājumu nozarē strādā kopš 1958. gada, ar vairāk nekā 60 gadu pieredzi grūti nosaukt par jaundibinātu uzņēmumu, līdzīgi kā "VTU Valmiera", "CATA" u.c. pagājušā gadsimtā dibinātie uzņēmumi. SA savu darbību uzsāka ar nosaukumu "Saldus autobusu parks", taču atšķirībā no augstāk minētajiem pašvaldību paspārnē strādājošiem uzņēmumiem 2011. gadā to iegādājās "B-Bus".

Komentāri

Pievienot komentāru