Eksperti

Pāršķirot jaunu lappusi tirdzniecības centru attīstībā

Jevgenija Kiseļova, Colliers Tirdzniecības platību aģentūras vadītāja,12.09.2023

Jaunākais izdevums

Strauji mainās tirdzniecības objektu funkcijas, turklāt tā, kā to iepriekš bija grūti prognozēt. Ēku īpašniekiem un pārvaldniekiem ir jādomā nestandarta veidā, meklējot risinājumus neaizpildītām platībām, neatmetot ar roku jau pie pirmās neveiksmes.

Pārmaiņas iezīmējās jau iepriekš, šķita loģiski, ka daļa no tirdzniecības centru (TC) telpām turpmāk kalpos citiem nolūkiem, ka tajos būs sporta, medicīnas centri, vairāk atpūtas un izklaides iespēju. Covid-19 pandēmijas rezultātā pakalpojumu klāsts vēl paplašinājās un dažādojās, piemēram, TC “Galleria Riga” tiek veidots kopstrādes birojs “Workland”, bet TC “Galerijā Centrs” šogad atklāta garšu un notikumu telpa “Burzma”.

Kad standarta risinājumi nedarbojas

Šādu funkciju maiņu varējām paredzēt. Taču biežāk nākas domāt ārpus rāmjiem, standarta pieeja, kā turpmāk, pēc Covid-19, varētu attīstīties iepirkšanās centri, vienā mirklī var sabrukt. Tā, piemēram, notika, kad TC “Sāga” nolēma pamest viens no lielajiem nomniekiem – dārza centrs “Hortes”. Tas aizņēma gandrīz 5000 kvadrātmetru lielas telpas, turklāt izmantoja ēku, kas būtībā bija liela siltumnīca. Sākumā līdz galam Colliers komanda nespēja noticēt šim “Hortes” lēmumam, pieļāvām, ka šāda paziņojuma mērķis, iespējams, ir iegūt labākus nosacījumus. Taču, saskaroties ar realitāti, ka uzņēmums patiešām pamet Latvijas tirgu, nācās strauji domāt jaunu risinājumu, stratēģiju.

Tika uzlūkoti lielie nomnieki, kas varētu šādu platību aizņemt, ieceres telpas sadalīt nebija; tika spriests par “cash&carry” formātu, kā arī par liela zooveikala ar izstādes arēnu ierīkošanu. Neviena no šīm idejām tomēr nederēja – vai nu potenciālie nomnieki neticēja vietai, vai tiem nebija nepieciešamas tik lielas telpas, vai arī nesaskatīja iespējamo sinerģiju, atrodoties atsevišķi stāvošā ēkā, starp IKEA un TC “Sāga”. Tobrīd arī secinājām, ka tirgū nav tik daudz spēcīgu nomnieku, kas var aizņemt šādas telpas. Šī situācija atvēra mums acis, parādot, ka pastāv ne tikai viena, it kā loģiska iespējas, bet jāvērtē arī citi varianti.

Saprotot, ka telpa ir ļoti plaša, ka ir pieprasījums pēc vidēja izmēra platībām, atradām tehnisku iespēju ēku sadalīt, izveidot atsevišķas ieejas. Tika pieņemts lēmums pamēģināt uzrunāt nomniekus, kas orientējas uz biznesa klientiem (B2B), nevis gala patērētājiem (B2C) – atrašanās starp IKEA un TC “Sāga” tiem varētu pavērt jaunas iespējas, pieeju citai mērķauditorijai. Tādējādi uzrunājām uzņēmumus, kas ir tipiski noliktavu platību nomnieki, tie, kuri dažkārt aizņem ražošanas telpas, spējām tos ieinteresēt un pārliecināt veidot specializētu veikalu klasteri, attīstīt jaunu biznesa virzienu, gūt sinerģiju no kopā būšanas.

Policijai un ugunsdzēsējiem

Īpaši pēc pandēmijas ir daudz nekustamā īpašuma objektu, kas stāv tukši, kuros nekas nenotiek. Un nereti to īpašniekiem un pārvaldniekiem šķiet, ka nu jau visas iespējas ir izmēģinātas, visi attīstības scenāriji ir “pārcilāti”. Taču faktiski eksistē vēl citas papildu iespējas. Īpašniekiem nevajadzētu aprobežoties tikai ar vienu, divām vai trim idejām, jāmeklē vēl un vēl.

Jaunas idejas dažkārt šķiet neiespējamas, taču tās uzreiz nevajadzētu atmest. Iespējams, šobrīd ir grūti iedomāties, ka pie mums kaut kas tamlīdzīgs var notikt, bet piemēram, Vācijā kādā tirdzniecības centrā ir ierīkots policijas iecirknis un ugunsdzēsēju depo. Gdaņskā TC “Manhattan” atrodas bibliotēka, Varšavas “Galeria Bemowo” – protestantu baznīca. Citviet šādos objektos izvieto sabiedriskus centrus, teātra studijas, mākslas telpas. Iespējams, tas ir tikai laika jautājums, lai arī Latvijas tirdzniecības centros atrastos šādas iestādes.

Un ir skaidrs, ka tirdzniecības funkcija daudzos centros kopumā samazināsies, pakalpojumu un piedāvājums dažādosies.

Spēcīgākie iepirkšanās centri joprojām lielā mērā fokusēsies uz tirdzniecību, kamēr citi pārorientēsies uz citu pielietojumu, platības izmantos citādi. Nākotnē liela daļa tirdzniecības objektu pārtaps multifunkcionālos centros.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn darījumi ar komercīpašumiem Latvijā veikti par 133 miljoniem eiro, un tas bijis sliktākais gads vēsturē, trešdien "Baltic Real Estate Leaders Breakfast" pasākumā sacīja nekustamo īpašumu konsultāciju kompānijas "Colliers Baltics" Izpētes un analītikas nodaļas direktore Agija Vērdiņa.

Viņa skaidroja, ka pirms gada prognozes bijušas par darījumiem aptuveni 300 miljonu eiro vērtībā, bet realitāte izrādījusies sliktāka nekā prognozēts. Kopumā Baltijā darījumi veikti par aptuveni 800 miljoniem eiro.

Saskaņā ar "Colliers Baltic" prognozēm šogad darījumu apjoms Latvijā varētu būt ap 300 miljoniem eiro, bet Baltijā kopumā - aptuveni 1,1 miljarda eiro apmērā. "Colliers Baltic" Investīciju nodaļas vadītāja un partnere Anžela Koļesņikova skaidroja, ka aktivitāte darījumu tirgū atgriezusies pērn septembrī un turpinājās šī gada sākumā.

Koļesņikova sacīja, ka Baltijā investoru pieprasītākais ir tirdzniecības segments. Pieprasītas ir arī jaunas noliktavas, bet to piedāvājums ir ierobežots. Koļesņikova skaidroja, ka pirms pāris gadiem tirdzniecības platību segments bija nepopulārs, bet pērn Latvijā četri no "Top 5" darījumiem, bet Baltijā seši no "Top 10" darījumiem ir bijuši darījumi ar tirdzniecības centriem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauns tirdzniecības centrs “Teika Plaza” tiks atklāts 29. augustā Rīgā, Brīvības gatvē, kādreizējā lielveikala “Elkor Plaza” telpās.

Tirdzniecības centra “Teika Plaza” lielākie nomnieki būs veikalu tīkls “Rimi”, apģērbu un aksesuāru veikals “PODIUM” un sporta klubs “MyFitness”, ko papildinās daudzveidīgs veikalu un pakalpojumu klāsts.

Tirdzniecības centrā esošo veikalu paplašināšanos plānots pabeigt šī gada rudenī.

“Šobrīd tirgū ir vērojama tendence pārskatīt tirdzniecības vietu konceptus un veikt to transformāciju, pielāgojoties tirgus vajadzībām un patērētāju vēlmēm. Colliers Baltics komanda ir izstrādājusi jaunu konceptu vairākiem tirdzniecības centriem Latvijā un Baltijas reģionā, tai skaitā t/c “Teika Plaza”, kā arī piesaistījusi jaunus nomniekus tirdzniecības centram, balstoties uz izstrādāto vīziju un pozicionēšanu,” – stāsta Jevgēnija Kiseļova, “Colliers Baltics” Tirdzniecības platību aģentūras pārstāve.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apģērbu, apavu un aksesuāru mazumtirgotājs New Yorker paplašina savu klātbūtni Latvijā, atverot jaunu, vairāk nekā 1500 m² lielu veikalu biznesa kompleksā Novira Plaza Riga.

Plānots, ka veikals durvis vērs 2025. gada rudenī, kļūstot ne tikai par otru lielāko New Yorker veikalu valstī, bet arī par vienu no nozīmīgākajām jauno modes preču mazumtirdzniecības vietām, kas tiks atklātas Baltijas reģionā šogad. Veikals tiks veidots, izmantojot zīmola jaunāko veikalu konceptu.

Colliers Baltics partnere un Tirdzniecības platību aģentūras vadītāja Jevgēnija Kiseļova uzsvēra darījuma nozīmi: „Tas ir līdz šim lielākais mazumtirdzniecības telpu nomas darījums Latvijā 2025. gadā. Starptautisko zīmolu lielā interese par šo vietu liecina par Rīgas mazumtirdzniecības tirgus iespējām un vēlmi attīstīties dinamiskās vietās.”