Ieviestie grozījumi likumdošanā mazinās jauno auto tirgus attīstības tempus otrajā pusgadā, par ko liecina nogaidošā pircēju reakcija jūlijā.
Tā prognozē aptaujātie autirgotāji. Jāatgādina, ka paaugstinātas auto reģistrācijas likmes turpmāk tiek piemērotas automobiļiem ar darba tilpumu virs 3 litriem, bet otra galvenā izmaiņa skar juridiskās personas, kurām līdz ar grozījumiem likumā Par uzņēmumu ienākumu nodokli ir finansiāli neizdevīgi iegādāties auto, kura vērtība pārsniegs 30 000 Ls (ieskaitot PVN).
Nauda tiks kaimiņiem
Wess select (BMW) valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins: "Mūsu politiķi ieviešot jaunos nodokļus, atkal nav padomājuši par to, cik konkurētspējīgi Latvijas autotirgotāji būs salīdzinājumā ar Lietuvu un Igauniju. Mēs dzīvojam vienotā ekonomiskajā telpā, un, pieņemot jaunus nodokļus vienmēr ir rūpīgi jāizvērtē, kā jaunie spēles noteikumi varētu ietekmēt attiecīgās nozares uzņēmējdarbību ilgtermiņā. Pašreizējā situācija liecina, ka Latvijas likumdevēji strādā par labu kaimiņiem.» Pēc viņa teiktā, korporatīvie klienti ļoti rūpīgi skaita katru santīmu. «Pircēju nogaidošo attieksmi izjutām jau jūlijā. Daudzi uzņēmumi, kuru filiāles atrodas visās trijās Baltijas valstīs, rūpīgi izvērtē iespēju turpmāk auto iegādāties un reģistrēt Lietuvā vai Igaunijā. Tā nauda, ko valsts saņemtu no Latvijas autotirgotāju samaksātajiem nodokļiem, tagad aizplūdīs mūsu kaimiņu virzienā." Tam piekrīt Bensons auto (Honda) direktors Māris Bensons un MML Imports (Mitsubishi) valdes loceklis Valdis Spredzis.
Turīgos neietekmēs
Māris Bensons, uzskata, ka turīgos pircējus diez vai apturēs paaugstinātais nodokļu slogs. "Tas drīzāk varētu attiekties uz tiem automobiļiem, kuri balansē starp izteiktiem luksusklases limuzīniem un masu produkciju. Piemērs varētu būt lielās klases modelis Honda Legend, kura cena ir virs 42 tūkst. eiro, bet kas imidža ziņā nav klasisks limuzīns. Apzinos, ka Honda Legend mārketingā investētie līdzekļi ir bijuši veltīgi.» Valdis Spredzis ar nožēlu secina, ka, bremzējot attīstību, tiks kavēts Latvijas autoparka atjaunošanas process. «Neraugoties uz pēdējo gadu straujo jauno automašīnu tirgus pieaugumu, jauno auto īpatsvars uz 1000 iedzīvotājiem ir viens no zemākajiem Eiropā. Nenoliedzami, ka Latvijas jauno auto tirgus notekti attīstīsies, taču ne tik dinamiski kā iepriekš," tā viņš.
Eksperti: līzingā pirkto jauno automašīnu apjomu pieauguma temps saruks, taču - nebūtiski
Inflācijas apkarošanas plāna ietvaros iedzīvināto ierobežojumu dēļ līzinga kompānijas paredz pieauguma tempu kritumu, bet nebūtisku.
Līzinga kompānijas uzskata, ka VID izziņas noteikti paildzinās līzinga izsniegšanas procesu, tomēr spēkratu pārdošanas apjomu pieaugumam nevajadzētu kritiski samazināties. Ja arī pieaugums bremzēsies, tad tas pārsvarā notiks uzņēmuma ienākuma nodokļa likuma grozījumu dēļ t.s. reprezentatīvo auto tirgū, kas veido nebūtisku tirgus daļu. "Mēs neparedzam krasas izmaiņas jaunu auto pārdošanā šā gada otrajā pusgadā. Pieaugums, iespējams, nebūs tik straujš kā līdz šim, taču 35 - 40 % kāpumu līdz gada beigām sagaidīsim. Nejūtam, ka cilvēku vēlmi iegādāties jaunu auto būtiski bremzētu valsts inflācijas apkarošanas plāns - redzam, ka klienti 3 darba dienu laikā saņem VID izziņas par ienākumiem un nokārto līzingu. Ja runā par pieaugumu lielo dzinēju mašīnām, tas kopumā veidoja tikai apmēram 4% no kopējā autotirgus un arī šajā segmentā apjomu kāpums nav jūtami krities," tā Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas prezidents Agris Staņēvičs.
Cāļus skaitīs rudenī
Līzinga kompāniju pārstāvji atzina, ka pēdējā laikā ir samazinājies līzingā ņemto auto skaits, tomēr pagaidām nevar pateikt, vai tas saistīts ar atvaļinājumu laiku vai VID izziņām, tāpēc vieglāk par tendencēm būtu spriest augustā. "Vasarā samazinājums ir katru gadu, jo neviens nepērk auto, arī rūpnīcas ir ciet, piegādes nenotiek," bilda Parex līzings un faktorings vadītāja Ilze Zoltnere. Tāpat, iespējams, maijā, jūnijā jauno auto tirgum bija liels pieaugums neziņas dēļ saistībā ar inflācijas apkarošanas plānu, proti, auto pirka šajos mēnešos, lai gan plānoja vasaras beigās. Rezultāti rāda jaunu auto pārdošanas samazinājumu par aptuveni 15 % jūlijā, lēsa Hansa Līzinga Autolīzinga daļas vadītājs Vadims Frolovs. Pēc viņa teiktā, parasti šāds kritums ir visai normāls. Vienlaikus V. Frolovs pieļāva, ka iemesls kritumam varētu būt arī finansētāju pieprasītās VID izziņas par legālajiem ienākumiem. "Manuprāt, lai prognozētu 2. pusgada tendences, vajadzētu pētīt datus par 3.cet., tad varētu izteikt precīzākus secinājumus. Finansēto auto struktūrā arī nekādas acīm redzamas atšķirības nav novērotas, viss kā parasti," tā viņš.
Dažas izmaiņas būs
DnB NORD Līzings direktors Hugo Pāvuls uzsvēra, ka būtiska daļa no tirgū pieprasītajām jaunajām automašīnām maksā mazāk par 12 000 Ls, tādējādi uz to pircējiem neattiecas prasība pēc VID izzi��as iesniegšanas. Papildu nodevu maksājumu rezultātā varētu samazināties lielo automašīnu skaits, kas ņemts operatīvajā līzingā, bet kopumā tirgus apjomus jaunie noteikumi būtiski neietekmēs. "Sagaidāms, ka noteikti pieaugs automašīnu otrreizējā tirgus apjomi, un līzinga kompānijas šim segmentam jau pievērš pastiprinātu uzmanību, ieviešot līzinga bez PVN pakalpojumu, kas ir mērķēts tieši uz automašīnu otrreizējā tirgus dalībniekiem," tā H. Pāvuls. I. Zoltnere savukārt pieļāva, ka šā gada 2.pusē varētu būt līzingā pārdoto auto apjoma pieauguma samazinājums, t.sk. VID izziņu dēļ, jo ne visiem ir legālie ienākumi.