Vide

ES vienojas par jauniem mikroplastmasas piesārņojuma ierobežošanas noteikumiem

LETA--AFP,09.04.2025

Jaunākais izdevums

Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis un Eiropas Parlaments (EP) trešdien panākuši vienošanos par plāniem mikroplastmasas piesārņojuma ierobežošanai.

EP un ES Padomes pārstāvji vienojušies noteikt stingrākas prasības uzņēmumiem attiecībā uz plastmasas granulu izmantošanu un transportēšanu, lai novērstu to nonākšanu vidē.

"Mikroplastmasa, tostarp plastmasas granulas, tagad ir sastopamas visur - mūsu okeānos, jūrās un pat pārtikā, ko ēdam," norādīja ES Padomes prezidējošās valsts Polijas vides ministre Paulīna Henniga-Kloska. "ES ir spērusi nozīmīgu soli ceļā uz granulu piesārņojuma samazināšanu," viņa uzsvēra.

Vienošanās panākta pēc iepriekš notikušajām sīvajām debatēm, daļai ES dalībvalstu paužot nožēlu, ka centieni samazināt administratīvo slogu uzņēmumiem grauj ES plānus attiecībā uz vides uzlabošanu.

Nesaskaņu centrā bija jautājums par to, vai mazie uzņēmumi būtu atbrīvojami no atsevišķām jaunajā regulā ietvertajām prasībām, kas paredz uzņēmumiem īstenot konkrētus pasākumus, lai novērstu granulu zudumus.

EK priekšlikums paredz, ka vidējiem un lieliem uzņēmējiem būtu jāsaņem trešās puses atbilstības sertifikāts, bet mazajiem uzņēmējiem būtu ļauts veikt pašdeklarāciju.

Vairākas valstis, tai skaitā Francija un Spānija, vienojās, ka šī sertifikāta prasība aptvertu arī mazos uzņēmumus, ja tās gadā izmanto vairāk nekā 1000 tonnu granulu. Taču šī vienošanās saskārās ar stingru EK un vairāku valstu, to vidū Grieķijas, Kipras un Vācijas, pretestību.

Trešdien panāktā vienošanās paredz, ka sertifikāts būs jāiegūst uzņēmumiem, kas izmanto vairāk nekā 1500 tonnas granulu.

Šī vienošanās vēl jāapstiprina ES Padomei un Eiropas Parlamentam.

Atkritumu apsaimniekošana

Nodoklis nepārstrādātam plastmasas iepakojumam piespiedīs mainīties

Māris Ķirsons,29.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn Latvijā ieviestās izmaiņas polimēru iepakojuma apsaimniekošanā ir būtiski palielinājušas pārstrādājama plastmasas iepakojuma izmantošanu, taču šīs sfēras aprites ekonomiku ietekmē naftas cenu svārstības un iepakojuma ražošanā izmantojamo materiālu pārstrādes īpašības.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA Latvijas Zaļais punkts valdes loceklis Kaspars Zakulis. Viņš atzīst, ka līdz tam ražotājiem (tirgotājiem) nebija tiešas — finansiālas – motivācijas pievērsties plastmasas iepakojuma jautājumiem un izmantot (cik vien tas iespējams) pārstrādājamu iepakojumu.

Fragments no intervijas

Kādas pārmaiņas notikušas tirgū, kopš Latvijā tika ieviests nodoklis 800-1250 eiro/t apmērā nepārstrādātas vai nereģenerētas plastmasas iepakojumam?

Latvijas nacionālo normatīvo aktu prasības lielākoties ir nevis pašmāju politiķu, aktīvistu vai kādu citu interesentu darba rezultāts, bet gan Eiropas Savienības (ES) normatīvu izpilde. Tā 2024. gadā Latvijā tika ieviesta ES regula, kura tika akceptēta jau 2021. gadā. Lai izprastu kopējo ainu, ir vērts atgriezties vairākus gadus senā pagātnē un palūkoties uz laiku, pirms attiecīgā ES regula tika radīta. Proti, ES bija un joprojām ir vēlme papildināt (neskaitot dalībvalstu iemaksas) savu budžetu, lai no tā varētu finansēt dažāda veida programmas, tāpēc, lai šo procesu padarītu jēgpilnu un lietderīgu attiecībā uz vides ilgtspējas mērķiem, tika nolemts ieviest maksājumu – nodokli – plastmasas iepakojumam (mikroplastmasa, pudeles, trauki, maisiņi, iesaiņojums), kura apmēri daudzu gadu laikā bija pieauguši desmitiem reižu. Situāciju vēl sarežģītāku padarīja fakts, ka daļa no plastmasas iepakojuma ir ļoti grūti – sarežģīti – pārstrādājama, bet daļa vispār nav pārstrādājama.