Atkritumu apsaimniekošana

Nodoklis nepārstrādātam plastmasas iepakojumam piespiedīs mainīties

Māris Ķirsons,29.04.2025

Jaunākais izdevums

Pērn Latvijā ieviestās izmaiņas polimēru iepakojuma apsaimniekošanā ir būtiski palielinājušas pārstrādājama plastmasas iepakojuma izmantošanu, taču šīs sfēras aprites ekonomiku ietekmē naftas cenu svārstības un iepakojuma ražošanā izmantojamo materiālu pārstrādes īpašības.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA Latvijas Zaļais punkts valdes loceklis Kaspars Zakulis. Viņš atzīst, ka līdz tam ražotājiem (tirgotājiem) nebija tiešas — finansiālas – motivācijas pievērsties plastmasas iepakojuma jautājumiem un izmantot (cik vien tas iespējams) pārstrādājamu iepakojumu.

Fragments no intervijas

Kādas pārmaiņas notikušas tirgū, kopš Latvijā tika ieviests nodoklis 800-1250 eiro/t apmērā nepārstrādātas vai nereģenerētas plastmasas iepakojumam?

Latvijas nacionālo normatīvo aktu prasības lielākoties ir nevis pašmāju politiķu, aktīvistu vai kādu citu interesentu darba rezultāts, bet gan Eiropas Savienības (ES) normatīvu izpilde. Tā 2024. gadā Latvijā tika ieviesta ES regula, kura tika akceptēta jau 2021. gadā. Lai izprastu kopējo ainu, ir vērts atgriezties vairākus gadus senā pagātnē un palūkoties uz laiku, pirms attiecīgā ES regula tika radīta. Proti, ES bija un joprojām ir vēlme papildināt (neskaitot dalībvalstu iemaksas) savu budžetu, lai no tā varētu finansēt dažāda veida programmas, tāpēc, lai šo procesu padarītu jēgpilnu un lietderīgu attiecībā uz vides ilgtspējas mērķiem, tika nolemts ieviest maksājumu – nodokli – plastmasas iepakojumam (mikroplastmasa, pudeles, trauki, maisiņi, iesaiņojums), kura apmēri daudzu gadu laikā bija pieauguši desmitiem reižu. Situāciju vēl sarežģītāku padarīja fakts, ka daļa no plastmasas iepakojuma ir ļoti grūti – sarežģīti – pārstrādājama, bet daļa vispār nav pārstrādājama.

Rezultātā visos ES līmeņos šāda pieeja tika akceptēta, un ikvienai ES dalībvalstij jau savā nacionālā līmenī bija jāizdara izvēle, kā to īstenos. Pēc Valsts vides dienesta pēdējiem apkopotajiem datiem ik gadu Latvijā apgrozībā tiek laistas apmēram 40 000 t plastmasas iepakojuma. Sākotnēji Latvijas valdība šīs ES prasības izpildei un Latvijas valsts iemaksām šajā ES fondā trīs gadus atvēlēja naudu no valsts budžeta 14 – 16 milj. eiro, taču bija pamatots jautājums, vai visiem nodokļu maksātājiem būtu jāmaksā to vietā, kuri piesārņo. 2023. gada novembrī 2024. gada budžeta projektu pavadošajā nodokļu likumu izmaiņu paketē tika iekļauti grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā, kuros paredzēja, ka attiecīgo nodokli maksā uzņēmēji, kuri izmanto plastmasas iepakojumu, bet šī nodokļa maksātāja funkciju izpilda ražotāju atbildības sistēmas (kopumā četras) — to starpā arī SIA Latvijas Zaļais punkts.Līdz ar attiecīgo prasību ieviešanu Latvijā tika radītas arī salīdzinoši plašas iespējas ražotājiem (tirgotājiem) preču iepakojuma atbilstības (pārstrādājams, nepārstrādājams) noteikšanai.

Proti, iepakojuma izmantotāji (ražotāji tirgotāji) no plastmasas iepakojuma ražotāja – piegādātāja saņem apliecinājumu, ka tā ir pārstrādājama (norāda vismaz vienu tā pārstrādes rūpnīcu Eiropā). Otra iespēja ir dokuments — atzinums, balstoties uz akreditētas laboratorijas (Latvijā tāda ir SIA Nordic Plast) testēšanas rezultātiem par iepakojuma materiālu sastāvu un to pārstrādājamību. Kā arī trešā iespēja – iztikt bez jebkādiem atzinumiem, ja plastmasas iepakojums sastāv no viena no četriem materiāliem (tā ražotāja norādītajiem), kurš tiek automātiski uzskatīts par pārstrādājamu. Loģiski gan būtu, ka atzinumu par plastmasas iepakojuma pārstrādājamību sniegtu tā pārstrādātājs, nevis iepakojuma ražotājs, kurš, iespējams, nav bijis pārstrādes ražotnēs un to speciālistiem jautājis par sava ražojuma pārstrādājamību.Mainījās arī sākotnējie uzstādījumi attiecībā uz pārstrādātās un reģenerētās plastmasas apjomiem. Iepriekš, līdz 2024. gada 1. jūlijam, bija noteikts, ka 51% plastmasas iepakojuma jāveic pārstrāde un 20% jāsadedzina. Vienlaikus viss plastmasas iepakojums līdz pērnā gada 1. jūlijam tika skatīts kopumā, tas netika dalīts pārstrādājamā un nepārstrādājamā. Izmaiņu rezultātā vairs nebija nozīmes plastmasas iepakojuma pārstrādes procentiem, jo tika noteikts nodoklis – samaksa par katru tonnu— 1250 eiro par plastmasas iepakojumu, kurš nav pārstrādājams un nav reģenerēts, 800 eiro/t par pārstrādājamās plastmasas iepakojumu, kas nebūs pārstrādāts. Tādējādi tiek veicināta pārstrādājamas plastmasas iepakojuma izmantošana preču un produktu iepakošanā. Līdz ar to atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi no dzelteniem konteineriem spēs vairāk iepakojuma aizsūtīt uz pārstrādes rūpnīcām. Līdz tam ražotājiem (tirgotājiem) nebija tiešas — finansiālās – motivācijas pievērsties plastmasas iepakojuma jautājumiem un izmantot (cik tas vien iespējams) pārstrādājamu iepakojumu. Daudzi ražotāji (tirgotāji) šādām pārmaiņām gatavojās savlaicīgi.

Kādi ir sasniegtie rezultāti?

Par 2024.gada pēdējiem sešiem mēnešiem, kopš izmaiņu stāšanās spēkā, ir iegūti dati no ražotājiem (tirgotājiem) par pārstrādājamās un nepārstrādājamās plastmasas īpatsvaru kopējā plastmasas iepakojuma apjomā, un tas ir - 80% pret 20%. Tāpat izmaiņas ir veicinājušas savāktā plastmasas iepakojuma pārstrādes palielinājumu no 51% līdz apmēram 80%, bet reģenerētās plastmasas – no 20% uz apmēram 95%. Protams, 100% visu plastmasas iepakojumu nav iespējams savākt un pārstrādāt vai reģenerēt, jo viss izlietotais iepakojums jau nenonāk šķiroto atkritumu konteineros. Rezultātā Latvijas valsts maksājums ES par šiem polimēru iepakojumiem ir būtiski — par vairākiem miljoniem eiro - samazinājies. Pašlaik sadedzināšanai novirzāmo polimēru apmērs gadā ir 3000 – 4000 t, kas cementa ražotājam Brocēnos ir dažu darba dienu patēriņš.

Visu interviju lasiet 29.aprīļa žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Ekonomika

Uzņēmēji iegulda atkritumu pārstrādē

Armanda Vilciņa,15.11.2024

Uzņēmumu pienākums ir darīt visu iespējamo, lai pēc iespējas mazinātu viņu radīto atkritumu ietekmi uz apkārtējo vidi, norāda Madara Apsalone, SIA Philip Morris Latvia ārējo attiecību vadītāja.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji labprātāk izvēlas iegādāties preces un pakalpojumus no uzņēmējiem, kas pauž videi draudzīgus uzskatus un domā par ilgtspēju, liecina Brand Capital dati.

Tuvākajā nākotnē ieguvēji būs tie uzņēmumi, kuri ilgtspējas stratēģijas izvirzījuši kā vienu no pīlāriem savā darbībā, uzskata Kaspars Zakulis, SIA Latvijas Zaļais punkts direktors. Pētījuma Brand Capital ietvaros veiktā aptauja liecina, ka 54% respondentu izvēlas zīmolus, kas iestājas par tīru vidi, atzīmē K.Zakulis, piebilstot, ka ilgtspējas, kā arī atkritumu šķirošanas un pārstrādes tēmas sabiedrībā kļūst arvien aktuālākas. To pierāda arī uzņēmumu centieni - liela daļa komersantu aktīvi investē līdzekļus videi draudzīgāku risinājumu ieviešanā.

Ambiciozi mērķi

Uzņēmumu pienākums ir darīt visu iespējamo, lai pēc iespējas mazinātu viņu radīto atkritumu ietekmi uz apkārtējo vidi, norāda Madara Apsalone, SIA Philip Morris Latvia ārējo attiecību vadītāja. “Mēs uz ilgtspēju raugāmies kā uz iespēju augt, ieviest inovācijas un radīt ilgtermiņa vērtības. Pirms desmit gadiem Philip Morris International (PMI) paziņoja par ambīciju pārveidot savu biznesu, izvirzot tabakas biznesam šķietami neiespējamu misiju – radīt nākotni bez cigarešu dūmiem. Lai to sasniegtu, pievērsāmies zinātniskiem pētījumiem un uz to bāzes izstrādājām bezdūmu produktus. Tajā pašā laikā mēs cenšamies, lai mūsu produkti būtu mazāk kaitīgi ne tikai veselībai, bet arī dabai. Ilgtspējīga pieeja ir pamatā visam mūsu produktu ražošanas ciklam – no tabakas lapu izaudzēšanas līdz pat elektronisko tabakas karsēšanas ierīču atpakaļ pieņemšanai un pārstrādei. Tāpat mēs turpinām dekarbonizēt mūsu tiešo ražošanas darbību, un jau 13 mūsu rūpnīcas ir sertificētas kā oglekļa neitrālas,” stāsta M.Apsalone, uzsverot, ka Philip Morris Latvia sniedz korporatīvo ieguldījumu un atbalstu, izmantojot gan dažādas sabiedriskās iniciatīvas, gan sociālās programmas, kuru mērķis ir uzlabot apkārtējās vides situāciju.

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #3

DB,21.01.2025

Dalies ar šo rakstu

Rīga savu attīstību balstīs uz tehnoloģiju, izglītības, biznesa pakalpojumu un radošo nozaru attīstību, vienlaikus ir paredzēts atbalsts nekustamo īpašumu attīstītājiem, lai segtu nepieciešamās infrastruktūras izveidi, kā arī uzņēmējdarbības aktivizēšanu pilsētas centra ēku pirmajos stāvos.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone. Viņa norāda, ka pēdējo gadu laikā ir notikušas būtiskas izmaiņas, kuras ir radījušas ne tikai problēmas, bet arī jaunas iespējas, kas jāizmanto.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 21.janvāra numurā lasi:

Statistika

Inflācija vieš cerības un savelk jostas

Tēma

Latvija – pasaules līderis elektronisko cigarešu importā

Aktuāli

Nav bērnu, nav rūpju

Investīcijas

Ģeopolitiskie riski netraucē ārvalstu investīciju akumulācijai Latvijā

Kosmosa nozare

Paralēlajā visumā: kā norok izcilības

ES finansējums

Bērnu slimnīca uzlabo pacientu pieredzi un darbinieku labbūtību

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #17

DB,29.04.2025

Dalies ar šo rakstu

Pērn Latvijā ieviestās izmaiņas polimēru iepakojuma apsaimniekošanā ir būtiski palielinājušas pārstrādājama plastmasas iepakojuma izmantošanu, taču šīs sfēras aprites ekonomiku ietekmē naftas cenu svārstības un iepakojuma ražošanā izmantojamo materiālu pārstrādes īpašības.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA Latvijas Zaļais punkts valdes loceklis Kaspars Zakulis. Viņš atzīst, ka līdz tam ražotājiem (tirgotājiem) nebija tiešas — finansiālas – motivācijas pievērsties plastmasas iepakojuma jautājumiem un izmantot (cik vien tas iespējams) pārstrādājamu iepakojumu.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 29.aprīļa numurā lasi:

Statistika

Finansēs neaizsargātākie ir jaunieši un sievietes

Tēma

Apbrīnojams progress ēnu ekonomikas samazināšanā

Aktuāli

Trūkst jaunu vecāku, trūks arī bērnu

Finanses

Cik sekmīgs ir bijis finanšu sektora kapitālais remonts?

Diskusija

Zemes resursi jāizmanto jēgpilni