Jaunākais izdevums

Par Valda Dombrovska (JL) valdības izredzēm nostrādāt līdz Saeimas pilnvaru beigām drošs nav ne premjers, kuram šīs šaubas bijušas jau no pirmās dienas, ne Tautas partija (TP), raksta laikraksts Diena.

TP joprojām ir skaitliski lielākā frakcija Saeimā, taču nav ietekmes valdības saimnieciskajā sektorā un iespēja to kontrolēt, jo par šīm ministrijām atbild citi politiskie spēki. To arī partneri uzskata par galveno iemeslu, kāpēc TP varētu ilgoties pēc jaunas valdības, lai tā nodrošinātu arī labāku starta laukumu 2010.gada rudenī gaidāmajās Saeimas vēlēšanās. Valsts budžeta pieņemšana, kas galīgajā lasījumā paredzēta decembra sākumā, iespējams, kļūs par robežšķirtni, aiz kuras valdību varētu sagaidīt lielākie pārbaudījumi, raksta Diena.

Savukārt TP frakcijas vadītāja vietnieks Vents Armands Krauklis, kurš īsā laikā ir nostiprinājis ietekmi kā TP dibinātāja un nākamā priekšsēdētāja Andra Šķēles politiskais domubiedrs, Dienai sacīja, ka lielākais valdības risks ir meklējams pašā Jaunajā laikā, jo tā daļa «vēlas tikt vaļā no šīm sekām un pēc tam teikt, ka tie ļaunie neļāva mums strādāt».V.A.Krauklis domā, ka valdība var nostrādāt arī līdz Saeimas vēlēšanām, ja vien tai neradīsies grūtības nākamvasar sagatavot 2011.gada budžeta projektu. Jaunā laika līdere Solvita Āboltiņa neizslēdz, ka līdz nemieriem tik ilgi arī nebūs jāgaida, jo TP ir uzņēmusi agresīvo kursu un jūtas stipra tikai varā, bet tagad ar saviem pārstāvjiem valdībā viņi nespējot nodrošināt šo varas sajūtu.

Tādēļ, lai parādītu sevi kā glābējus, TP varētu mēģināt «atrast naudu, ko iespējams izdarīt, pārdodot valsts uzņēmumus, tajā skaitā Lattelecom». S.Āboltiņa saredz bīstamību, ja pircējs ir Krievijā, «jo Lattelecom ir informācijas bāze». Iespaids, ka TP varētu pavērst politiku austrumu virzienā, kas nav iespējams ar JL premjeru, politiķei radies pēc TP bijušā līdera un ekspremjera Aigara Kalvīša brauciena uz Maskavu. Ar A.Kalvīti Dienai sazināties neizdevās, jo viņš ir ārpus valsts. V.A.Krauklis uzsvēra, ka nevar būt runa par ārpolitikas kursa maiņu, taču ar Krieviju esot jāveido pragmatiskas attiecības.

Makroekonomika

Jaunsleinis: sociālais miers maksā naudu

Lelde Petrāne,04.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Es apzinos atbildību, jo es domāju, ka labāk sociālos nemierus pieminēt tagad, kad tie nenotiek, nekā plātīt rokas tad, kad tie notiek, un dzirdēt pārmetumus, ka neviens nav par to brīdinājis.»

Tā uz laikraksta Diena jautājumu: «Kad jūs kā Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) vadītājs pieminat sociālos nemierus, vai jūs apzināties atbildību par saviem vārdiem?» atbildējis Andris Jaunsleinis.

Vaicāts raksturot sociālās sekas pašvaldībās, kādas izraisa pašreizējais budžeta projekts, LPS priekšsēdētājs sacījis: «Tie varianti, kas no valdības puses tika piedāvāti, nākamgad paredz 40 miljonu izņemšanu no ienākuma nodokļa pašvaldībām plus uzkrauj pašvaldībām papildu pienākumus par 20 miljoniem latu. Zinot, kā pēdējos gadus trīs tiek sastādīti pašvaldību budžeti, ar prioritāti, lai valstī ir miers, - daudzi tūkstoši cilvēku katru dienu ir strādājuši pie budžeta, lai tas būtu tāds, kāds tas vismaz bija, un tagad nedrīkst tā vienkārši matemātiski pieiet un izsvītrot ārā naudu no cilvēku kabatas, neredzot, kas pēc tam notiek.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Demonstrācijas un sociālie nemieri, kas pieredzēti arābu pasaulē, Izraēlā, Grieķijā un nesen arī Apvienotajā Karalistē, nebeigsies. Tie izplatīsies uz citām attīstītajām ekonomikām un jaunattīstības tirgiem, uzskata ekonomists Nouriels Raubini, vēsta CNBC.

Raubini, profesors, kurš pirms četriem gadiem precīzi paredzēja globālo finanšu krīzi, teicis, ka pašreizējā pasaules ekonomikas sistēma - kapitālisms - paliks krīzē, kā jau ekonomists Kārlis Markss prognozēja vairāk nekā pirms simts gadiem. Tā tas būšot līdz tiks īstenotas lielas sistēmiskas reformas.

Pēc Raubini domām, gan sociālos nemierus, gan protesta akcijas izraisa tikai viens apstāklis, kas ir kapitālisma krīzes periods - ekonomikas sistēmas nopietnākā krīze kopš Lielās Depresijas pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados.

Visas tautas, kuras pieredzējušas sociālos nemierus un demonstrācijas, nomācot vienādas problēmas: pieaugošā nevienlīdzība, nabadzība, bezdarbs un bezcerība.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Policijas arodbiedrība brīdinājusi, ka tāda veida nemieri, kādi jau vairākas naktis norisinās Lielbritānijā, varētu izcelties arī Vācijā. Vadošie politiķi gan nolieguši, ka Vācijā pastāv šāds risks, vēsta thelocal.de.

Rainers Vendts, Vācijas policistu arodbiedrības (DPolG) vadītājs, izdevumam Bild stāstījis, ka Vācijā pastāv tādas pašas «viegli uzliesmojošas» problēmas, kādas izraisījušas masveida nemierus Londonā un citās valsts pilsētās.

«Nemieri ir kriminālās enerģijas, nicinājuma pret valsti un konkrētu grupu sociālās atstumtības rezultāts,» viņš skaidrojis.

Šis «viegli uzliesmojošais mikslis» pastāvot arī Vācijā. Tādās lielās pilsētās kā Hamburga un Berlīne šādus nemierus viegli varētu izraisīt ar provokācijas palīdzību, uzskata policistu pārstāvis.

Kā vēstīts, nemieri Lielbritānijā sākās Londonā sestdienas vakarā, un to cēlonis bija kāda 29 gadus veca vairāku bērnu tēva nošaušana. Kopš tā laika gājis bojā vēl viens cilvēks, ievainoti vairāk nekā 100 policisti un simtiem cilvēku ir arestēti.

Foto

Nissan X-Trail pēcnācējs ir nolēmis nokopēt Nissan Qashqai dizainu

Aldis Zelmenis,16.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Savulaik robustā Nissan X-Trail pēcnācējs ir nolēmis nokopēt Nissan Qashqai dizainu, tādējādi atvadoties no sava «džipiskā» šarma.

Lai kā arī Nissan mārketologi censtos propagandēt, ka X-Trail dizains ir atšķirīgs no krosovera Qashqai, taču pat bērnam ir skaidrs, ka jaunais X-Trail pārvilcis strīpu pagātnei un vairs nesekos iepriekšējā modeļa dizaina vadlīnijām. Turpmāk kantainā un robustā visurgājēja tēls tiks nomainīts pret maigākām un plūstošākām virsbūves līnijām, pārmantojot pilsētas kros­overa Qashqai vizuālos pamatelementus un zemapziņā apņemoties turpmāk vairāk pārvietoties pa gludiem ceļiem, nevis meklēt piedzīvojumus, vizinoties pa lauku ceļiem vai meža stigām.

Kāpēc tas būtu jāpērk

Izmēru ziņā jaunais X-Trail ir par 17 mm garāks (4643 mm) nekā iepriekšējās paaudzes modelis, un tam ir par 76 mm garāka riteņu bāze. Turklāt jaunais modelis ir par 30 mm platāks un 5 mm zemāks nekā iepriekšējais X-Trail, bet virsbūves vēdera attālums līdz ceļa virsmai ir saglabāts 21 centimetru augsts. Virsbūves izmēru, jo īpaši auto kopējā garuma un riteņu bāzes palielināšana tiešā veidā kalpos tam, lai salonā pasažieri justos ievērojami komfortablāk nekā parastajā Qashqai, turklāt aizmugurējo durvju atvēršanas leņķis X-Trail ir ievērojami platāks, lai iekāpšanas un izkāpšanas procesu padarītu maksimāli ērtu. Ne jau velti jaunajam X-Trail ir deleģēts pārņemt Nissan Qashqai +2 funkcijas. Līdz ar to salonā ir iespēja uzstādīt trešo sēdekļu rindu, lai X-Trail nomināli varētu saukties par septiņvietīgu auto. Tas gan drīzāk ir ķeksīša pēc, jo plānajos papildkrēsliņos labākajā gadījumā varēs iestūķēt pirmsskolas vecuma bērnus, bet visiem pārējiem tas varētu būt moku sols, kur izciest grēkus. Vadoties pēc autobūves šā brīža modes, jaunais X-Trail ir kļuvis par 90 kg vieglāks. Lai panāktu vieglāku, bet tajā pašā laikā izturīgāku čaulu, 49% X-Trail virsbūves konstrukcijas veido īpaši izturīgs tērauds. Pašmasas samazināšanai palīdzējusi moderno kompozītmateriālu izmantošana. Piemēram, bagāžnieka durvis ir izgatavotas no plastmasas, nevis tērauda, bet priekšējā un aizmugurējā bufera konstrukcijā ir optimizēts materiāla biezums. Neapšaubāmi aiz jaunā X-Trail ādas slēpjas daudz visādu pasīvās un aktīvās drošības, kā arī komforta labumu, ko daudzi jau paspējuši iepazīt jaunajā Nissan Qashqai. Pagaidām svarīgākais jautājums, vai jaunais X-Trail iepatiksies pašmāju pircējiem. To noteiks jaunā modeļa cena, ko Nissan reģionālais importētājs vēl neatklāj.

Viedokļi

Eksperte: Jauns publisko iepirkumu regulējums – kādas izmaiņas tas paredz?

Līga Neilande, Finanšu ministrijas Juridiskā departamenta Iepirkumu politikas un valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas politikas nodaļas vadītājas vietniece,07.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvenais iemesls, kāpēc šobrīd tiek izstrādāts jauns Publisko iepirkumu likums (PIL), ir jaunā Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 26.februāra Direktīva 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK. Tā mums kā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstij ir jāpārņem savā tiesiskajā regulējumā. Provizoriskais jaunā PIL pieņemšanas laiks ir nākamā gada aprīlis. Uzreiz jāsaka, ka jau ar esošo regulējumu esam gājuši roku rokā ar jaunākajām ES Tiesas atziņām, kuras ir nostiprinātas ar Direktīvas 2014/24/ES normām. Tāpēc liela daļa jaunā PIL nosacījumu paredzēti tādi paši kā esošajā regulējumā, tie nav kardināli atšķirīgi. Tomēr gaidāmas arī vairākas nozīmīgas izmaiņas, kas nesīs izmaiņas iepirkuma procedūrās gan pasūtītājiem, gan piegādātājiem.

Viena no problēmām, ar kuru iepirkumos nākas saskarties pasūtītājiem, ir ierobežota iespēja sliktas reputācijas dēļ izslēgt piegādātāju no iepirkuma procedūras. Tomēr reputācija nav viennozīmīgi pārbaudāms kritērijs. Līdz ar to jaunais regulējums paredz to, ka pasūtītājs varēs izslēgt no iepirkuma procedūras pretendentu, ja kompetentās iestādes būs konstatējušas, ka šis uzņēmējs ir veicis nopietnus administratīvus pārkāpumus savā nozarē. Piemēram, veicis būtiskus darba tiesību, darba drošības, autortiesību vai citus pārkāpumus. Lai arī šis nosacījums nebūs obligāts visos gadījumos, pasūtītāja ziņā būs tas, vai šo kritēriju ietvert nolikumā vai nē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 1. janvāra pieaug teju visu svarīgāko nodokļu likmes, izņēmums ir tikai iedzīvotāju ienākuma nodoklis - tā likme samazināta par vienu procentpunktu.

DB aptaujātie eksperti ir vienisprātis - lai arī darbaspēka nodokļu, tas ir, iedzīvotāju ienākuma nodokļa un sociālo iemaksu izmaiņas daudziem mazāk turīgajiem iedzīvotājiem nozīmē neto ienākumu pieaugumu, to ar uzviju «noēdīs» cenu kāpums, ko izraisīs svarīgākā patēriņa nodokļa, proti, pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmes pieaugums.

Enerģētika

Ilgtermiņa gāzes līgumi neizdevīgi

Nav noslēpums, ka gāzes koncerni, gāzes cenu sasaistot ar naftas cenu, kas jau vairākus gadus turpina pieaugt, labi nopelnīja, taču pēdējos gados, mainoties situācijai gāzes tirgū - ieplūstot lieliem alternatīvās gāzes apjomiem no ASV un attīstoties sašķidrinātās dabasgāzes tirgiem -, ilgtermiņa gāzes līgumi nereti kļūst salīdzinoši neizdevīgi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas valsts autoceļu tīklā remontdarbu dēļ lielākie satiksmes ierobežojumi patlaban ir Valmieras šosejas posmā no tilta pār Gauju līdz pagriezienam uz Lielstraupi un Vidzemes šosejas posmā no pagrieziena uz Cēsīm līdz Rīdzenei, informēja VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC).

Minēto remontdarbu posmu izbraukšanai LVC aicina rēķināties aptuveni ar stundu.

Lielākais skaits remontdarbu valsts ceļu tīklā šobrīd notiek uz valsts vietējiem autoceļiem - kopumā 22 posmos. Darbi norit arī 14 reģionālo autoceļu un astoņos galveno ceļu posmos, kā arī uz 13 tiltiem uz pārvadiem.

Lielākie ierobežojumi uz valsts galvenajiem autoceļiem:

  • uz Vidzemes šosejas (A2) no Sēnītes līdz Siguldai satiksmei atvērtas abas brauktuves abas brauktuves katrā virzienā. Ātruma ierobežojums 70 un lokāli 50 km/h. Paredzamais remontdarbu posma šķērsošanas laiks 20 minūtes;
  • uz Vidzemes šosejas (A2) no pagrieziena uz Cēsīm (P20) līdz Rīdzenei septiņi luksoforu posmi un apbraucamais ceļš posmā Drabeši–Vaive. Slēgta nobrauktuve uz Cēsīm (P20). Satiksme notiek pa esošo pārvadu. Ātruma ierobežojumi 50 un 70 km/h, paredzamais laiks remontposma šķērsošanas – stunda;
  • uz Valmieras šosejas (A3) no tilta pār Gauju līdz pagriezienam uz Lielstraupi (V280) četri luksoforu posmi, ātruma ierobežojums 50 un 70 km/h. Paredzamais remontposma šķērsošanas laiks 55 minūtes;
  • uz Daugavpils šosejas (A6) Lielvārdē trijos posmos luksofori, ātruma ierobežojums 50 km/h, platuma ierobežojums 3 m, posma šķērsošanai nepieciešama pusstunda;
  • uz Daugavpils šosejas (A6) Pļaviņu apvedceļa posmā divi luksoforu posmi, ātruma ierobežojumi 70 un 50 km/h, paredzamais remontposma šķērsošanas laiks pusstunda;
  • uz autoceļa Krievijas robeža (Grebņeva)–Rēzekne–Daugavpils–Lietuvas robeža (Medumi) (A13) no Grebņevas līdz Kārsavai ātruma ierobežojums 70 un 50 km/h, četri luksoforu posmi. Remontdarbu posma šķērsošanai nepieciešamas 50 minūtes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā 80 valsts ceļu posmos notiek būvdarbi un ieviesti satiksmes ierobežojumi, informē VSIA "Latvijas Valsts ceļi" (LVC).

Piektdienas pēcpusdienā intensīva satiksme var būt jūras piekrastes virzienos, kā arī Pierīgā. LVC aicina rēķināties ar papildu laiku ceļā un plānot braucienus savlaicīgi.

Dienvidkurzemes piekrastē sestdien notiks Zvejnieksvētki, arī tur jārēķinās ar lielāku transporta plūsmu.

Ar satiksmes ierobežojumiem jārēķinās uz Vidzemes un Daugavpils šosejām, kā arī uz daudziem reģionālajiem autoceļiem.

Dodoties brīvdienu braucienos, LVC aicina autovadītājus ieskatīties remontdarbu kartē LVC mājaslapā "www.lvceli.lv", kur atzīmēti visi aktuālie satiksmes ierobežojumi uz valsts autoceļiem.

Lielākie ierobežojumi uz valsts galvenajiem autoceļiem:

  • uz Vidzemes šosejas (A2) no Sēnītes līdz Siguldai satiksme pa labās puses brauktuvi, ātruma ierobežojums 70 un lokāli 50 km/h. Satiksme pa vienu joslu katrā virzienā. Paredzamais remontdarbu posma šķērsošanas laiks 20 minūtes;
  • uz Vidzemes šosejas (A2) no pagrieziena uz Cēsīm (P20) līdz Rīdzenei ir seši reversās kustības posmi, ātruma ierobežojumi 50 un 70 km/h, paredzamais remontposma šķērsošanas laiks 55 minūtes;
  • uz Daugavpils šosejas (A6) Lielvārdē trijos posmos luksofori, ātruma ierobežojums 50 km/h, platuma ierobežojums 3 m, posma šķērsošanai nepieciešama pusstunda;
  • uz Daugavpils šosejas (A6) Pļaviņu apvedceļa posmā divi luksoforu posmi, ātruma ierobežojumi 70 un 50 km/h, paredzamais remontposma šķērsošanas laiks pusstunda;
  • uz autoceļa Krievijas robeža (Grebņeva)–Rēzekne–Daugavpils–Lietuvas robeža (Medumi) (A13) no Grebņevas līdz Kārsavai ātruma ierobežojums 70 un 50 km/h, četri luksoforu posmi. Paredzamais remontdarbu posma šķērsošanas laiks 45 minūtes;
  • uz autoceļa Jēkabpils-Rēzekne-Ludza-Krievijas robeža (Terehova) (A12) no Jēkabpils līdz Mežārei ātruma ierobežojumi 50 un 70 km/h, platuma ierobežojums 3,8 m. Paredzamais remontposma šķērsošanas laiks 23 minūtes.
  • uz autoceļa Krievijas robeža (Grebņeva)–Rēzekne–Daugavpils–Lietuvas robeža (Medumi) (A13) no Grebņevas līdz Kārsavai ātruma ierobežojums 70 un 50 km/h, četri luksoforu posmi. Paredzamais remontdarbu posma šķērsošanas laiks 45 minūtes.
Ekonomika

Apvienotais Latvijas Sabiedriskais medijs sāks darbu janvārī. Ko iegūs sabiedrība?

Guntars Gūte, Diena,27.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts svētku nedēļā – 13. novembrī – Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (SEPLP) nāca klajā ar publisku paziņojumu, ka, pildot VSIA Latvijas Radio (LR) un VSIA Latvijas Televīzija (LTV) dalībnieku sapulces funkcijas, pieņēmusi gala lēmumu par LR un LTV reorganizāciju un jaunas VSIA Latvijas Sabiedriskais medijs (LSM) dibināšanu. SEPLP apstiprināja arī LSM statūtus.

Diskusiju par jaunā LSM izveidi jeb, vienkārši sakot, LR un LTV apvienošanu vienā kopīgā mediju struktūrā iepriekšējo daudzu gadu garumā bijis daudz un pārpārēm, kas, protams, kaut kādā mērā sabiedrību, precīzāk sakot, abu sabiedrisko mediju auditoriju, sadalīja divās neremdināmu pretinieku daļās – vieniem šķiet, ka jauns, apvienots sabiedriskais medijs kļūs radošāks, interesantāks un varbūt pat izmaksās lētāk nodokļu maksātājiem.

Kamēr otri ieceri kritizēja un pauda bažas, ka jaunais uzņēmums kļūs nevis ekonomiski vieglāk paceļams, bet tieši pretēji – tā apetīte pieaugs. Un šeit vēlamies uzsvērt, ka, neskatoties uz to, ka faktiski jau tūlīt, tūlīt jaunais LSM sāks darboties, joprojām (vismaz mēs) neesam raduši atbildes uz vairākiem būtiskiem jautājumiem: vai jaunais LSM kļūs ekonomiskāks; vai jaunais LSM kļūs saturiski bagātāks; vai jaunais LSM kļūs par pārliecinoši lielākās Latvijas pilsoņu (nodokļu maksātāju) daļas uzticamu informācijas avotu; vai jaunais LSM būs ne tikai redakcionāli neatkarīgs, bet vienlaikus arī nebūs arogants pret savu finansētāju objektīvo kritiku; vai jaunais LSM patiešām sekmēs latviešu (valsts) valodu un latviskumu kā prioritāti sabiedriskajā telpā? Un tie ir tikai daži jautājumi, kuri mums rūp.

Pasaulē

Ēģiptieši gatavojas «miljonu maršam»

Ritvars Bīders,01.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdienas, 1. februāra, rītā Ēģiptes iedzīvotāji sākuši pulcēties ielās, lai kopīgi dotos protesta gājienā, kuras mērķis ir gāzt valsts prezidentu Hosni Mubaraku. Valsts armija, kas tika uzskatīta par pēdējo šķērsli valdības gāšanā, atļāvusi gājienu, solot neatklāt uguni uz protestētājiem, raksta AFP.

Opozīcija norādījusi, ka iesniegs H. Mubarakam aicinājumu atkāpties no sava amata, ja ielās izies miljons valsts iedzīvotāju.

Opozīcijas līderu paziņojums par «miljonu maršu», kas nepieciešams, lai iesniegtu atkāpšanās aicinājumu H. Mubarakam, ir ievērojams pārbaudījums Ēģiptes iedzīvotājiem, kas piedalās pēdējo 30 gadu ievērojamākajā protesta akcijā, kuru neapmierinātie valsts iedzīvotāji sola turpināt līdz H. Mubaraka režīma gāšanai.

Cenšoties mazināt nemierus, H. Mubaraks no amata atstādinājis līdzšinējo iekšlietu ministru, savukārt jaunais šī amata pildītājs piedāvājis prezidentam uzsākt sarunas ar opozīciju.

Pasaulē

Sīrija sola ik dienas uz divām stundām pātraukt asinsizliešanu

Gunta Kursiša,27.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sīrija akceptējusi ANO un Arābu līgas īpašā sūtņa Kofi Annana miera plānu, kas paredz mazināt slaktiņus valstī, vēsta Time.

Plāns paredz to, ka katru dienu divu stundu garumā tiks pārtraukti cīniņi, lai varētu evakuēt ievainotos un nodrošināt humāno palīdzību, kā arī risināt sarunas par iespējamo politisko risinājumu, pavēstīja K. Annana pārstāvis Ahmads Favzi.

K. Annana pārstāvis norādīja, ka uz speciālā sūtņa miera plānu no Sīrijas valdības saņemta apstiprinoša atbilde vēstules formātā.

Patlaban vairāk nekā astoņi tūkstoši cilvēku ir zaudējuši dzīvības Sīrijā jau gadu ilgstošajos nemieros, un pastāv bažas, ka konflikts Sīrijā varētu izraisīt nemierus reģionālā mērogā.

Eksperti

Cik spēcīga būs noturība pret procentu likmju un inflācijas kāpumu?

Dainis Gašpuitis, SEB ekonomists,15.11.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā liecina SEB bankas pasaules un Baltijas ekonomikas apskata „Nordic Outlook” atjauninātās prognozes, pēdējo mēnešu laikā vairums ekonomiku ir izrādījušas negaidīti augstu noturību pret procentu likmju un inflācijas pieaugumu.

Mājsaimniecības turpina tērēt naudu patēriņa veidiem, kas tika bloķēti COVID-19 pandēmijas laikā, tostarp, izmantojot uzkrājumus. Uzņēmumi ir guvuši labumu no globālo piegādes traucējumu mazināšanās, kā arī no joprojām salīdzinoši veselīgā pieprasījuma. Tas notur ekonomisko aktivitāti, kas var saīsināt bezdarba pieauguma periodu. Tādējādi ir samazināts dziļas lejupslīdes risks, ko izraisa vairāku negatīvu notikumu ķēdes iespējamība. IKP pieaugums attīstītajās ekonomikās (38 OECD valstīs) šogad sasniegs 2,7%, bet nākamgad palēnināsies līdz 0,5%.

Kamēr turpinās būtiskas problēmas saistībā ar inflāciju, energoapgādi un ģeopolitiskajiem satricinājumiem, situācija būs sarežģīta. Pārkarsušie darba tirgi un joprojām augstā inflācija ir bijuši vieni no iemesliem, kāpēc ASV Federālo rezervju sistēma (The Federal Reserve – Fed) pēdējā laikā vairākkārt ir pievīlusi tirgus, norādot, ka cīņa pret inflāciju joprojām ir tās galvenā prioritāte. Spēcīgi ASV ražošanas un nodarbinātības dati tādējādi tikai palielina nenoteiktību par to, cik Fed ir jāpaaugstina galvenā procentu likme, lai nodrošinātu pietiekamu ekonomikas atdzišanu. Eiropā dabasgāzes cenas pēdējā laikā ir būtiski samazinājušās. Taču tās, visticamāk, šoziem atkal pieaugs un saglabāsies augstā līmenī ilgu laiku. Turklāt Krievija var turpināt izmantot enerģijas kārti.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts autoceļu tīklā būvdarbu notiek 88 autoceļu posmos, daudzviet satiksmi organizē pa vienu braukšanas joslu ar pagaidu luksoforiem. Visvairāk šādu posmu – septiņi – ir uz Vidzemes šosejas (A2) no pagrieziena uz Cēsīm (P20) līdz Rīdzenei, tur ceļā jāplāno stunda.

Uz Valmieras šosejas (A3) no Murjāņiem līdz Braslai luksoforu skaits pieaudzis līdz četriem, arī tur autovadītājiem ceļā jāplāno gandrīz stunda. Maršrutā Rīga–Valmiera (A3) pagaidu luksofors ir arī pie pagrieziena uz Cēsīm (P14).

No Valmieras līdz Rencēniem (P17) šonedēļ jau divi reversās kustības posmi ar luksoforiem, bet vēl piecos kustību regulē ar priekšrocības ceļazīmēm. Visa posma izbraukšanai jāparedz 45 minūtes.

Lielākie ierobežojumi uz valsts galvenajiem autoceļiem:

  • uz Vidzemes šosejas (A2) no “Sēnītes” līdz Siguldai satiksme pa vienu joslu katrā virzienā. Ātruma ierobežojums 70 un lokāli 50 km/h. Paredzamais remontdarbu posma šķērsošanas laiks 20 minūtes;
  • uz Vidzemes šosejas (A2) no pagrieziena uz Cēsīm (P20) līdz Rīdzenei septiņi reversās kustības posmi un apbraucamais ceļš posmā Drabeši–Vaive, ātruma ierobežojumi 50 un 70 km/h, paredzamais laiks remontposma šķērsošanas – stunda;
  • uz Valmieras šosejas no tilta pār Gauju līdz pagriezienam uz Lielstraupi (V280) četri luksoforu posmi, ātruma ierobežojums 50 un 70 km/h. Paredzamais remontposma šķērsošanas laiks 55 minūtes;
  • uz Daugavpils šosejas (A6) Lielvārdē trijos posmos luksofori, ātruma ierobežojums 50 km/h, platuma ierobežojums 3 m, posma šķērsošanai nepieciešama pusstunda;
  • uz Daugavpils šosejas (A6) Pļaviņu apvedceļa posmā divi luksoforu posmi, ātruma ierobežojumi 70 un 50 km/h, paredzamais remontposma šķērsošanas laiks pusstunda;
  • uz autoceļa Krievijas robeža (Grebņeva)–Rēzekne–Daugavpils–Lietuvas robeža (Medumi) (A13) no Grebņevas līdz Kārsavai ātruma ierobežojums 70 un 50 km/h, četri luksoforu posmi. Remontdarbu posma šķērsošanai nepieciešamas 50 minūtes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ceļu būvdarbi pašlaik notiek 115 ceļu posmos, līdz ar to autovadītājiem jārēķinās ar virkni satiksmes organizācijas izmaiņu un ierobežojumu, informē VAS "Latvijas Valsts ceļi".'

Visā valsts teritorijā turpinās aktīva ceļu būvniecības sezona, un patlaban sākas remontdarbi uz reģionālajiem autoceļiem Kuldīga-Skrunda-Embūte (P116) starp Kuldīgu un Skrundu un Ērgļi-Jaunpiebalga-Saliņkrogs (P33) no Ērgļiem līdz Cirstiem.

Jauns luksofora posms ieviests uz reģionālā autoceļa Alūksne-Liepna (P41), kā arī Valmiera-Smiltene (P18) posmā no Jaunvāles līdz Smiltenei. Uz Rīgas apvedceļa (A5), posmā no Ķekavas apļa līdz Jelgavas šosejai (A8), vakara un nakts stundās darbosies divi luksofora posmi, sākot no šīs nedēļas, viens luksofora posms darbosies arī pa dienu.

Uz Tallinas šosejas (A1), posmā no Zvejniekciema līdz Duntei, ātrums ierobežots 50 un 70 kilometriem stundā (km/h) un vienā posmā satiksme organizēta ar luksoforu. Tāpēc posma šķērsošana var prasīt 20 minūtes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ceļu tīklā visos Latvijas reģionos turpinās intensīva būvdarbu sezona, kopumā darbi turpinās 106 posmos, informē VSIA Latvijas valsts ceļi.

Būvdarbi vienlaikus divos posmos notiek uz reģionālā autoceļa Kocēni-Limbaži-Tūja (P11) no Zeltiņiem līdz krustojumam ar vietējo autoceļu Mačkēni-Dauguļi (V218) un posmā no Limbažiem līdz Tūjasmuižai, kā arī no Sērenes līdz Zalvei uz autoceļa Sērene-Kalnieši (P86).

Sākta seguma atjaunošana autoceļa Ventspils-Piltene (P122) posmā no Tārgales līdz Piltenei.

Lielākie satiksmes ierobežojumi uz valsts galvenajiem autoceļiem:

• uz Tallinas šosejas (A1) posmā no Zvejniekciema līdz Duntei ātrums ierobežots līdz 50 un 70 km/h, vienā posmā satiksmi organizē ar luksoforu un posma šķērsošana var prasīt 20 minūtes;

• uz Vidzemes šosejas (A2) posmā no Smiltenes pagrieziena līdz Grundzālei notiek seguma atjaunošana, divos posmos satiksmi organizē ar luksoforu, ātruma ierobežojums 50 un 70 km/h, remontposma šķērsošanas laiks ir 25 minūtes;

Investors

Dārga pārtika var stimulēt nemierus vai pat jaunas bēgļu krīzes

Jānis Šķupelis,07.01.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos mēnešos pasaulē augusi daudzu pārtikas izejvielu cena. Tas rada bažas, ka dzīves kvalitāte vēl vairāk var pasliktināties jau tā trūcīgajiem un cilvēkiem attīstības reģionos, kur pārtikas iegādei jāatvēl daudz lielāka daļa ienākumu.

Piemēram, Apvienoto Nāciju mērītā pasaules pārtikas cenu indeksa vērtība nupat sasniegusi savu augstāko līmeni sešos gados. Tāpat, piemēram, Bloomberg mērītā Lauksaimniecības izejvielu cenu indeksa vērtība kopš jūnija palēkusies aptuveni par trešo daļu līdz augstākajam līmenim divos ar pusi gados.

Izšķirīgo pārtikas izejvielu vērtībai pieaugt likuši vairāki faktori. Viens ir vēlme pārtikas izejvielas pie pandēmijas izaicinājumiem uzkrāt. Tāpat vērojamas loģistikas problēmas – izveidojušies tā saucamie pudeles kala efekti, kad kādu izejvielu, kura it kā ir pietiekami, kādu iemeslu (piem., tās pašas pandēmijas) rezultātā tāpat ir grūti piegādāt no punkta A uz punktu B. Pārtikas izejvielu cenu pieaugumam palīdz arī laika apstākļi. Tiek gaidīts lielāks sausums, kas preču biržā pacēlis kviešu, sojas pupiņu, kukurūzas un rīsu cenu. Piemēram, sojas pupiņu cena ASV preču biržā kopš maija ir pieaugsi jau par 60% līdz 13,4 ASV dolāriem par bušeli.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesen tika prezentēts jaunais Range Rover Sport, un tā globālā pirmizrāde visiem paliks atmiņā ar pasaulē pirmo braucienu augšup pa applūdinātu Kárahnjúkar dambja pārgāzni Islandē. Tas ir vislielākais šāda veida dambis pasaulē – ūdens pa to plūst ar intensitāti 750 tonnas minūtē. Iespaidīgais stāvums nopietni pārbaudīja jaunā sportiskā SUV spēju pretoties straumei, jo saķeres zuduma gadījumā draudēja 90 metru kritiens.

Šis brauciens pirmo reizi tika pārraidīts ekskluzīvā prezentācijas pasākumā Jaguar Land Rover produktu izstrādes centrā Gaidonā Lielbritānijā. Pie Range Rover Sport stūres atradās Džeimsa Bonda filmas kaskadiere Džesika Hokinsa. Jaunākajā Land Rover markas automobilim mestajā izaicinājumā jaunais Range Rover Sport, ar luksusa SUV Range Rover cieši radniecīgais augstas veiktspējas modelis, demonstrēja iespaidīgu saķeri, vilkmi un stabilitāti.

Iepriekšējo pārbaudījumu laikā Range Rover Sport sasniedza rekordu, braucot kalnā Paikspīkā, īstenoja pirmo reģistrēto Arābijas pussalas Tukšā kvartāla tuksneša šķērsošanu un kļuva par pirmo auto, kas pārvarējis 999 pakāpienu akmens kāpnes uz Debesu vārtiem Ķīnā 2018. gadā.

Viedokļi

Viedoklis: Grieķijas nepatikšanu ietekme uz kredītrisku apdrošināšanas tirgu

Sandra Smiltniece, MARSH Latvia kredītrisku konsultante,13.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Grieķijas potenciālā nespēja norēķināties ar Eiropas Komisiju ne vien draud ar tās ‘izkrišanu’ no eirozonas, bet arī ar plašiem privātā sektora bankrotiem, jo Grieķijas uzņēmējiem tiks «norauti» Eiropas Centrālās bankas kredītlīdzekļi.

Kredītrisku apdrošinātāji, kas nodrošina bilances un naudas plūsmas aizsardzību uzņēmumiem to klientu nemaksāšanas gadījumā, pēdējo mēnešu laikā ir maksimāli ierobežojuši darījumus ar Grieķiju. Tas nozīmē, ka uzņēmumiem, kuriem ir darījumu partneri Grieķijā, pašlaik ir tikpat kā neiespējami iegādāties jebkādu darījumu risku apdrošināšanu.

Starptautiskās kredītrisku kompānijas pašreiz pārskata saviem Grieķijas klientiem piešķirtos kredītlimitus. Visā pasaulē tie tiek drastiski samazināti vai vispār atcelti, izņēmumi ir vienīgi starptautisko kompāniju filiāles. Šo izmaiņu rezultātā jau tagad ir traucēti darījumi un tiek kavēta tirdzniecība starp Grieķiju un tās starptautiskajiem partneriem. Tāpat kreditēšanas samazinājums rada ievērojamu spiedienu uz vietējo banku spēju finansēt darījumus. Bankām drīz trūks līdzekļu, bet piekļuve starptautiskajiem tirgiem projektu finansēšanai un ilgtermiņa investīcijām būs slēgta.

Finanses

Pasaules akciju cenas krītas pēc FRS signāliem par monetārās politikas maiņu

LETA--AFP,07.01.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Akciju cenas pasaules biržās ceturtdien pārsvarā kritās pēc tam, kad ASV Federālā rezervju sistēma (FRS) vēlreiz deva signālus par savu gatavību agresīvāk padarīt stingrāku monetāro politiku, lai cīnītos pret inflācijas kāpumu.

ASV dolāra vērtība bija stabila, tirgu dalībniekiem izvērtējot FRS signālus.

Naftas cenas turpināja kāpt, un analītiķi kā iemeslu minēja nemierus naftas ieguvējvalstī Kazahstānā.

Trešdien publicēts FRS decembra sēdes protokols apliecināja FRS amatpersonu pārliecību, ka ASV ekonomika ir labā stāvoklī un var atļauties augstākas aizņemšanās izmaksas, neraugoties uz bažām par Covid-19 omikrona paveida strauju izplatīšanos.

"FRS vēl arvien ir ievērojama vara pār globālajiem tirgiem un tās jaunākie izteikumi nav tādi, ko investori gribētu dzirdēt," sacīja "AJBell" investīciju direktors Rass Moulds.

Dažus novērotājus tomēr pārsteidza tirgus reakcija, jo FRS politikas maiņa kļuva zināma jau drīz pēc decembra sēdes.

Ražošana

Bijušajiem zemkopības ministriem prasīs atbildību

,28.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemnieku saeima 3. februārī pie Zemkopības ministrijas rīko sapulci un tās laikā bijušajiem zemkopības ministriem prasīs nozares izvērtējumu.

Zemnieku Saeimas priekšsēdētājs Juris Lazdiņš informēja, ka pasākums tiek rīkots gadu pēc zemnieku nemieriem un uz to aicināti bijušie zemkopības ministri, lai neformālās sarunās izvērtētu nozarē sasniegto pēdējo 20 gadu laikā.

Šo gadu laikā bijuši četri zemnieku nemieri un tas nozīmē, ka Latvijas zemnieki ir daudz pacietīgāki par Francijas zemniekiem, kas nemierus rīko pāris reizes gadā, sacīja J. Lazdiņš.

Pērnā gada nemieru laikā izvirzītie īstermiņa mērķi ir sasniegti, taču ilgtermiņa stratēģijas nav joprojām un tā ir viena no lielākajām stratēģiskajām kļūdām, viņš uzskata.

Jau ziņots, ka pērn, protestējot par notiekošo piena nozarē, lauksaimnieki ar traktoriem devās uz Rīgu. Nemieru rezultātā no amata nācās atkāpties ministram Mārtiņam Rozem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nemieriem izceļoties dažādās vietās pilsētā, Londona pārdzīvojusi otru vardarbības pilnu nakti, ziņo globalpost.com.

Jaunieši pulcējušies Enfīldā Londonas ziemeļos, daļa no viņiem atsaukušies uz aicinājumiem vietnēs Twitter un Facebook.

Arī deputāts Niks de Boiss sacījis, ka nemieri Enfīldā organizēti, izmantojot sociālos medijus.

«Izskatās, ka ir bijusi ļoti labi organizēta kampaņa sociālajos medijos, mēģinot sarīkot nemierus šeit Enfīldā,» viņš teicis.

«Viņi ir šeit gluži vienkārši, lai sagādātu problēmas, lai nodarītu kaitējumu vietējiem uzņēmumiem un veikaliem. Tas nav nekas vairāk kā nelikumīga noziedzīga rīcība,» turpinājis deputāts un piebildis, ka cer - policija vainīgos arestēs un viņi saņems atbilstošu sodu.

Pasaulē

Ministre: Krievija pagarinās graudu eksporta aizliegumu

Jānis Rancāns,25.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija pagarinās graudu eksporta aizliegumu līdz pat rudenim, norādot ka tā lems par aizlieguma atcelšanu tikai septembrī, vēsta AFP. Krievijas aizliegums graudu eksportam tiek uzskatīts par ļoti svarīgu faktoru, kas ietekmē pasaules pārtikas cenu pieaugumu.

«Mēs aprēķināsim ražas apmērus septembra vai oktobra beigās un tikai tad izlemsim, vai pagarināt eksporta aizliegumu vai arī to atcelt,» Krievijas ziņu aģentūrām stāstīja valsts Lauksaimniecības ministre Jeļena Skrinika. Lauksaimniecības ministrijā cer, ka šogad izdosies ievākt 85 miljonus tonnu graudu.

Pēc tam, kad rekordliels karstums pagājušajā vasarā iznīcināja vienu ceturtdaļu Krievijas graudaugu ražas, valsts premjers Vladimirs Putins parakstīja graudu eksporta aizliegumu, kas stājās spēkā 15. augustā, aizliegums vēlāk tika pagarināts. Krievija ir viena no ietekmīgākajām pasaules kviešu eksportētējām.

Kviešu eksporta aizliegums nereti tiek raksturots kā viens no galvenajiem pasaules pārtikas cenu pieauguma izraisītājiem, kas savukārt veicina revolūcijas un nemierus arābu valstīs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turcijas premjerministra vietnieks Bulents Arinčs atvainojies demonstrācijās pret koku izciršanu Gezi parkā ievainotajiem protestētājiem, kā arī kritizējis likumsargus par pārmērīga spēka pielietošanu.

[Papildināta 1. - 2. rindkopa]

Sākotnējie protesti pret koku izciršanu Gezi parkā bijuši taisnīgi un likumīgi, sacījis B. Arinčs. «Pārmērīga spēka pielietošana pret tiem, kas aizstāv apkārtējo vidi ir nepareiza un netaisnīga. Es atvainojos šiem pilsoņiem,» sacīja premjerministra vietnieks. Tomēr Turcijai neesot jāatvainojas tiem, kas protestu akciju laikā nodarbojušies ar demolēšanu. B. Arinčs arī piedāvājis sarīkot tikšanos ar Gezi parka protestu organizētājiem un aicinājis pārtraukt vardarbīgos nemierus.

Sadursmes demonstrantu un likumsargu starpā Turcijā turpinājušās arī naktī uz otrdienu. Protesta akcijām Turcijas pilsētās vēršoties plašumā, valsts lielākās arodbiedrības uzsākušas divu dienu streiku.

Investors

Biržu indeksiem dažādas tendences, britu mārciņas vērtība krītas saistībā ar Breksitu

LETA--AFP,12.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Britu mārciņas vērtība otrdien turpināja kristies, augot neskaidrībai par Lielbritānijas premjerministres Terēzas Mejas Breksita vienošanos.

Eiropas biržu indeksi pieauga, bet ASV biržu indeksi maz mainījās dažādos virzienos, pozitīvi reaģējot uz ziņām par progresu ASV-Ķīnas tirdzniecības kara risināšanā, bet negatīvi – uz ASV prezidenta Donalda Trampa draudiem par valdības darba apturēšanu, ja netiks piešķirts finansējums mūra būvniecībai uz robežas ar Meksiku.

Meja tikās ar Vācijas kancleri Angelu Merkeli, mēģinot panākt jaunas piekāpšanās no ES valstu līderiem pēc tam, kad viņa atlika Lielbritānijas parlamenta balsojumu par Breksita vienošanos.

Merkele paziņoja Vācijas parlamenta deputātiem no viņas Kristīgo demokrātu savienības (CDU) un tās māsaspartijas Kristīgi sociālās savienības (CSU), ka viņa neredz «nekādu iespēju mainīt» šo vienošanos.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Populārais ASV žurnāls Time par Gada cilvēku šogad pasludinājis «protestētāju», tādējādi atzīmējot demonstrantu lomu šā gada aktuālajos notikumos.

Izdevums īpaši uzsver tunisieša Muhameda Buazizi lomu. Līdz tam nevienam nezināmais M. Buazizi aizvadītā gada nogalē, protestējot pret policijas patvaļu, nolēma pašsadedzināties un vēlāk no gūtajām traumām mira.

M. Buazizi nāve izraisīja nemierus Tunisijā, kuru dēļ no ieņemamā amata atkāpās ilglaicīgais valsts vadītājs Ben Ali. No Tunisijas revolūcijas ietekmējās arī cilvēki citās arābu valstīs, kuras pāršalca demonstrāciju un protesta akciju vilnis, jeb tā sauktais Arābu pavasaris.

Tāpat žurnāls atzīmē, ka visa 2011. gada laikā attīstīto valstu valdības turēja sasprindzinājumā protestētāji, kuri iebilda pret taupības plāniem. Protestu akcijas notika gan Grieķijā, gan Itālijā un Spānijā, kā arī citās Eiropas valstīs.