Eksperti

Luksuss preces kā ieguldījums: iegādāties Hermès rokassomiņu vai ražotāja akcijas?

Dina Tračuma, Luminor Private Banking pārvaldes vadītāja,10.05.2025

Jaunākais izdevums

Porsche, Ferrari, LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), Hermès, Cartier – šie ir labi zināmi luksusa zīmoli, ar ko nav nepieciešams īpaši iepazīstināt. Tie ir ne tikai prestiži zīmoli, bet arī biržā kotēti uzņēmumi, kuru akcijas jau daudzus gadus nodrošina investoriem stabilu peļņu. Kas patiesībā ir ienesīgāk – ieguldīt luksusa produktos vai to ražotāju akcijās.

Par “luksusa investīcijām” dažkārt dēvē augstās modes rokassomiņas, pulksteņus, rotaslietas, automašīnas un pat vīnu. Daži no tiem laika gaitā patiešām var dot ievērojamu peļņu, jo īpaši, ja to pieejamais daudzums ir ierobežots.

Luksusa preču tirgus darbojas citādi nekā lielākā daļa tradicionālo nozaru – priekšmetu vērtību nosaka ne tikai materiālu kvalitāte, bet arī dizaina ekskluzivitāte, ierobežota pieejamība patērētājiem un spēcīgs zīmola tēls. Ierobežotas tirāžas Hermès rokassomiņas, piemēram, Birkin vai Kelly modeļi, izsolēs bieži tiek pārdotas par daudz augstāku cenu nekā iegādes brīdī. Tas pats attiecas uz kolekcionāru pulksteņiem vai retu vīnu kolekcijām.

Piemēram, 2022. gadā ar dimantiem rotāta krokodila ādas Himalayan Birkin rokassomiņa ar īsta zelta detaļām kļuva par dārgāko zīmola izstrādājumu, kāds jebkad iegādāts. Tā tika pārdota Sotheby's izsolē par vairāk nekā 450 000 ASV dolāriem. Tomēr šādi gadījumi ir drīzāk izņēmumi, jo lielākā daļa pārējo luksusa preču – pat augstākās klases zīmolu – laika gaitā zaudē savu vērtību. Turklāt, lai šādu luksuss somiņu iegādātos, sākotnēji ir jāiegādājas citi uzņēmuma ražojumi, kamēr iekļūst šo somiņu modeļu gaidīšanas sarakstā un ar laiku to var iegādāties. Pie tam somiņas vidējā cena ir ap 50 tūkstoši eiro. Tāpēc, iespējams, ir vērts aizdomāties par vienkāršākām investīciju iespējām, kā kļūt par daļu no luksuss uzņēmuma.

Alternatīva luksusa pirkumiem

Ja luksuss preču vērtības zudums ilgtermiņā kādam raisa bažas, tad ir vērts apsvērt iespēju investēt šajā nozarē. Viens no vienkāršākajiem veidiem ir iegādāties iecienītāko zīmolu akcijas. Luksusa nozare nereti parāda salīdzinoši lielu noturību pret ekonomiskajām svārstībām, jo tās klienti ir cilvēki ar augstu pirktspēju, kurus finanšu krīzes bieži vien ietekmē mazāk.Viens no labākajiem piemēriem ir LVMH, kam pieder tādi zīmoli kā Louis Vuitton, Christian Dior, Moët & Chandon. Tā tirgus kapitalizācija ir vairāk nekā 240 miljardi eiro, un tā akcijas pēdējo desmit gadu laikā ir augušas vairāk nekā trīs reizes. Tomēr jāņem vērā, ka tieši pēdējo 12 mēnešu laikā šī uzņēmuma akcijas kritās par apmēram 45%.

Arī luksusa automobiļu ražotāji var piedāvāt stabilu izaugsmi un potenciālu peļņu, jo to ražošanas apjoms ir ierobežots, un klientu bāze ir lojāla. Piemēram, pēdējo 10 gadu laikā Ferrari akciju cena katru gadu vidēji ir pieaugusi par vairāk nekā 20%, un šo gadu laikā akciju cena ir palielinājusies vairāk nekā septiņas reizes.

Greznība arī var būt riskanta

Luksusa uzņēmumiem bieži vien ir spēcīgi zīmoli, lojāli klienti un augstas peļņas robežas, taču neviens ieguldījums nav bezriska. Lai gan luksusa zīmoli nereti ir noturīgāki pret ekonomikas lejupslīdi, ilgstoša lejupslīde var ietekmēt pat turīgāko patērētāju iepirkšanās paradumus. Tirgus vājināšanās apstākļos pat augsti ienākumi negarantē nemainīgu patēriņu – pircēji var kļūt piesardzīgāki, dodot priekšroku noturīgām investīcijām ilgtermiņā vai uz laiku atliekot nevajadzīgus pirkumus. Vēl viena nozares iezīme ir viltošana, kas var kaitēt zīmola reputācijai un mazināt tā pārdošanas iespējas. Viltotas preces luksusa preču tirgū ne tikai atņem daļu no potenciālā pārdošanas apjoma, bet arī mazina zīmola ekskluzivitāti, kas ir viens no galvenajiem nozares virzītājspēkiem.

Kā iegādāties luksusa preču ražotāju akcijas?Lai iegādātos luksusa uzņēmumu akcijas, nav nepieciešami miljoni – piemēram, LVMH akcija pašlaik ir vērta aptuveni 500 eiro, Ferrari – aptuveni 425 eiro, bet Compagnie Financière Richemont, kas ir Šveices zīmola Cartier pārvaldnieks, – aptuveni 150 Šveices franku.

Pirms ieguldīt luksusa nozarē, vispirms ieteicams detalizēti iepazīties ar izvēlēto uzņēmumu – izpētīt uzņēmuma pārstāvēto nozari, tā stratēģiju, pašu zīmolu, klientu lojalitāti un attīstības plānu. Tāpat, lai mazinātu riskus, ieteicams diversificēt ieguldījumus.

Ieguldījumi ir saistīti ar risku un var radīt gan peļņu, gan zaudējumus. Pirms ieguldījumu lēmuma pieņemšanas iepazīstieties ar visiem dokumentiem. Vēsturiskie rezultāti negarantē līdzvērtīgus rezultātus nākotnē. Šeit sniegtā informācija nav uzskatāma par Luminor piedāvājumu, konsultāciju vai ieteikumu. Luminor neatbild par zaudējumiem, kas radušies šeit norādītās informācijas izmantošanas vai interpretācijas rezultātā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pateicoties procesoram “Snapdragon 8 Elite”, “Xiaomi 15” un “Xiaomi 15 Ultra” pašreiz ir vieni no ātrākajiem tirgū pieejamiem telefoniem. Fantastiskas fotografēšanas iespējas, rekordilgs baterijas darbības laiks, ļoti spilgti ekrāni. Konkurentiem jau ir jāmēģina panākt.

Vieni no ātrākajiem tirgū

“Xiaomi” ir pilnveidojis savus viedtālruņu flagmaņus vēl vairāk. Kad pērn parādījās modelis “Xiaomi 14”, likās, ko vēl vairāk var vēlēties vai pret ko te varētu iebilst, taču “Xiaomi 15” ir ne tikai mantojis visas labākās priekšgājēja īpašības. Tas ir vēl labāks! Tā LTPO OLED ekrāns, kura atjaunošanās frekvence ir 120 Hz, tagad ir vēl spilgtāks – maksimālais spilgtums ir 3200 niti. Man bija iespēja izmēģināt, ko tas nozīmē, jo februāra vidū palika auksts, parādījās saule, bet tā ir laba iespēja pārbaudīt, kas redzams ekrānā, kad uz to krīt saules stari: viss ir skaidri saskatāms, viss ir spilgts, nekādu problēmu ne lasot tekstu, ne skatoties fotogrāfijas vai videoierakstus. Piekrītu, ziemā saule ir zemu, bet nedomāju, ka vasarā tādēļ radīsies jebkādas problēmas.

Eksperti

Luksusa tirgus atkopjas: vai 2025. gads nesīs jaunu izaugsmi?

Kārlis Mārtiņš Gulbis, Signet Bank investīciju analītiķis,26.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2024. gada pirmajā pusē patērētāju uzvedības maiņa, pirmo reizi būtiski ietekmēja luksusa tirgu, kas iepriekš bijis noturīgs pret ekonomiskajām grūtībām, izraisot tirgus lejupslīdi.

Luksusa ražotāji saskārās ar nopietniem izaicinājumiem. Āzijā, it īpaši Ķīnā, ekonomikas lēnā attīstība un patērētāju piesardzība ievērojami ietekmēja pārdošanas apjomus pasaulē lielākajā luksusa tirgū. Tomēr aizvadītā gada otrajā pusē situācija uzlabojās – pārdošanas apjomi tradicionālajos tirgos pieauga, un pieprasījums pēc vēsturiski vispopulārākajiem luksusa produktiem sasniedza jaunus rekordu līmeņus, ļaujot daudziem zīmoliem veiksmīgi kompensēt iepriekšējo ceturkšņu vājos rezultātus.

Pērnā gada otrajā pusē Hermes izcēlās kā vadošais luksusa preču ražotājs. Uzņēmums 4. ceturksnī ziņoja par stabilu pārdošanas pieaugumu visos reģionos – pat Āzijā, kur, neskatoties uz vājo pieprasījumu Ķīnā, pārdošanas apjomi pieauga par 9% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Hermes ir spējis saglabāt savu produktu ekskluzivitāti un augsto vērtību patērētāju acīs, ko apliecināja arī ādas izstrādājumu nodaļas 21,5% apgrozījuma kāpums. To lielā mērā veicināja tādu ikonisku produktu kā Birkin un Kelly somu augstais pieprasījums. Pozitīvie rādītāji veicināja arī uzņēmuma akciju cenas kāpumu par 20,4% gada laikā.

Finanses

Noslēdz vēsturiski lielāko darījumu kriptovalūtā

Db.lv,13.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Abū Dabī bāzētā tehnoloģiju investīciju kompānija MGX ir paziņojusi par 2 miljardu ASV dolāru ieguldījumu pasaulē lielākajā kriptovalūtu biržā Binance.

Šis darījums ir pirmais institucionālais ieguldījums Binance. Tas ir arī vēsturiski lielākais ieguldījums kādā kriptovalūtu uzņēmumā, kā arī lielākais ieguldījums, kas jebkad veikts, izmantojot kriptovalūtu.

Šis ieguldījums ir MGX pirmās investīcijas kriptovalūtu un blokķēdes sektorā, nodrošinot mazākuma daļu Binance. Sadarbības mērķis ir veicināt inovācijas un plašāku sinerģiju mākslīgā intelekta, blokķēdes tehnoloģiju un finanšu sektoros, nodrošinot ar mākslīgo intelektu saistītus blokķēdes un decentralizēto finanšu risinājumus, kā arī tokenizētu digitālo ekonomiku.

MGX rīkotājdirektors un izpilddirektors Ahmeds Jahja: “MGX ieguldījums Binance atspoguļo mūsu apņemšanos uzlabot blokķēdes pārveidojošo potenciālu digitālo finanšu jomā. Paātrinoties institucionālai ieviešanai, nepieciešamība pēc drošas, saderīgas un mērogojamas blokķēdes infrastruktūras un risinājumiem nekad nav bijusi tik liela. Binance jau sen ir bijis dzinējspēks kriptovalūtu inovācijās, sākot no biržas tehnoloģijām un tokenizācijas līdz noguldījumiem un maksājumiem. Kopā mēs esam apņēmušies izveidot iekļaujošāku un stabilāku digitālo finanšu ekosistēmu.”Binance ir ievērojams biznesa sektora spēlētājs Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE), kas ir plaši pazīstami ar progresīvu attieksmi pret inovācijām un skaidru kriptovalūtu regulējumu. Šobrīd AAE strādā aptuveni 1000 no apmēram 5000 Binance starptautiski strādājošajiem darbiniekiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija pagājušajā gadā eksportēja preces uz 203 pasaules valstīm, kamēr importēja no 176 valstīm, informē Centrālajā statistikas pārvaldē.

2024.gadā Latvijas preču eksporta vērtība veidoja 18,68 miljardus eiro, kas ir par 365,5 miljoniem eiro jeb 1,9% mazāk nekā 2023.gadā, bet importa - 21,68 miljardus eiro, kas ir par 1,73 miljardiem eiro jeb 7,4% mazāk.

Tādējādi Latvijas ārējās tirdzniecības apgrozījums faktiskajās cenās pērn veidoja 40,36 miljardus eiro, kas ir par 2,09 miljardiem eiro jeb 4,9% mazāk nekā 2023.gadā.

Pērn, salīdzinot ar 2023.gadu, eksports pieaudzis tādās preču grupās kā koks un tā izstrādājumi, kokogles - par 153 miljoniem eiro jeb 5,3%, pārtikas rūpniecības ražojumi - par 100,9 miljoniem eiro jeb 5,4%, kā arī ķīmiskās rūpniecības un tās saskarnozaru ražojumi - par 73 miljoniem eiro jeb 4,5%.

Ekonomika

VK: Valsts nav sekojusi Covid-19 laikā veikto ieguldījumu airBaltic atgūšanai

Db.lv,29.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kontrole veikusi 2021. gada revīzijā sniegto ieteikumu ieviešanas pārbaudi par valsts uzraudzību pār Covid-19 laikā veikto ieguldījumu uzņēmumā airBaltic. Secinājums: nevienā no uzraudzības līmeņiem – Satiksmes ministrija, airBaltic padome, Ministru kabinets – nav veiktas pietiekamas darbības, kas, iespējams, sekmētu valsts ieguldījuma atgūšanu.

Ministru kabinets nav izveidojis īpašu kārtību ieguldījuma atgūšanas riska pārvaldībai, kā to 2021. gadā rosināja Valsts kontrole. Savukārt Satiksmes ministrija nav veikusi būtiskus uzlabojumus kapitālsabiedrības pārvaldībā. Valsts kontrole aicina Ministru kabinetu steidzami stiprināt valstij piederošo airBaltic kapitāldaļu uzraudzību, iespējams, to nododot citas ministrijas vai kompetentas institūcijas pārziņā, lai mazinātu riskus valsts budžetam.

Valsts kontrole secina: Satiksmes ministrija, airBaltic padome un Ministru kabinets neveica pietiekamas darbības, kas, iespējams, sekmētu valsts ieguldījuma atgūšanu. Tā rezultātā Valsts kontrole 2021. gada revīzijā sniegtos ieteikumus atzinusi par neieviestiem.

Transports un loģistika

Papildināta - Igaunija un Lietuva airBaltic akciju iegādi izvērtēs pēc oficiāla piedāvājuma

LETA--BNS/ERR,18.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunija jebkādus lēmumus par Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" akciju iegādi pieņems tikai pēc tam, kad būs saņēmusi oficiālu piedāvājumu no Latvijas puses, paziņoja Igaunijas reģionālo lietu un infrastruktūras ministrs Kuldars Leiss.

Lai gan ideja par Igaunijas un Lietuvas iesaisti "airBaltic" īpašnieku struktūrā ir izskanējusi jau iepriekš, šonedēļ Satiksmes ministrija (SM) saņēma valdības atļauju izteikt piedāvājumu kaimiņvalstīm.

Leiss Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR trešdien teica, ka nav iespējams runāt par to, vai valdība apsvērtu dalību "airBaltic", kamēr Igaunija nav saņēmusi konkrētu piedāvājumu iegādāties "airBaltic" akcijas.

Igauniju interesē, lai lidsabiedrība arī turpmāk nodrošinātu pēc iespējas vairāk galamērķu no Tallinas, viņš piebilda.

Ministrs sacīja, ka Latvija jau ilgstoši meklē iespējas "airBaltic" virzībai, piemēram, izskatot kompānijas akciju kotēšanu biržā, taču pēdējā laikā notikušās izmaiņas vadībā var aizkavēt šo plānu īstenošanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dailes teātra pārbūvētā Jaunā zāle savus pirmos skatītājus aicina uz izrādēm septembrī.

Būvniecība Jaunajā zālē tuvojas noslēgumam, un Jaunās zāles pirmā jauniestudējuma pirmizrāde notiks 20.septembrī.

Dailes teātra direktors Juris Žagars: "Mazās zāles pārbūves projektu mēs iesākām uzreiz pēc tam, kad mums 2020.gadā tika uzticēta Dailes vadība. Visus šos gadus tā ir bijusi viena no prioritātēm - pabeigt Mazās zāles pārbūvi un izbūvēt "black box" mēģinājumu zāli. Un tas nav nekāds luksuss, tās ir pamatvajadzības. Skatītāji mūsdienās vairs nedrīkst sēdēt mazā, 140 vietu teātra zālē ar zemiem griestiem un sliktu skatuves pārredzamību, un kur nu vēl bez modernas ugunsdrošības sistēmas. Beidzot Dailei būs moderna, skaista Jaunā zāle ar balkonu un 340 vietām. Beidzot aktieri varēs mēģināt Lielās zāles izrādes normālā mēģinājumu zālē. Taču galvenais ieguvējs būs Dailes skatītājs. Un par to paldies arhitektiem, celtniekiem un finansējuma devējiem. Mēs varam lepoties ar to, ka izmaksu ziņā uz vienu kvadrātmetru šī ir viena no visekonomiskākajām sabiedrisko ēku pārbūvēm Latvijā pēdējos gados. Un mēs lepojamies ar lielisku rezultātu gan dizainā, gan funkcionalitātē."

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā 15 Latvijas lielākie nodokļu maksātāji Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrēto nodokļu ieņēmumos, izņemot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli, nodrošināja 0,6 miljardus eiro jeb 4% no kopējiem ieņēmumiem, ceturtdien svinīgajā pasākumā paziņoja VID ģenerāldirektore Baiba Šmite-Roķe.

Pagājušajā gadā VID administrēto nodokļu kopējie ieņēmumi bija 14 miljardi eiro, izņemot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa ieņēmumus, jo maksājumi, kas veikti VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" vai tehniskās apskates stacijās, VID datubāzē netiek piesaistīti nodokļu maksātājiem.

Par nozīmīgāko 2024.gada eksportētāju VID atzinis kokapstrādes uzņēmumu AS "Latvijas finieris".

Nominācijā "2024.gada lielākie nodokļu maksātāji Rīgā un Rīgas reģionā" balvas saņēma degvielas mazumtirgotāja SIA "Neste Latvija" kā lielākais nodokļu maksātājs lielo nodokļu maksātāju grupā, tabakas importētājs SIA "Baltic Sales Network" kā lielākais nodokļu maksātājs vidējo nodokļu maksātāju grupā un aviokravu muitas aģentu uzņēmums SIA "LETT 2000" kā lielākais nodokļu maksātājs mazo nodokļu maksātāju grupā.

Finanses

Baltijas biržas ienesīgākās akcijas

Mattias Wallander, “Enlight Research” dibinātājs un analītiķis,30.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums Enlight Research, kas veic Baltijas valstīs publiski kotētu uzņēmumu analīzi, ir sarindojis uzņēmumus ar šī gada augstāko dividenžu ienesīgumu.

Tabulas vadošo pozīciju ieņem "Eleving Group", kas Baltijas fondu biržā ir kotēta jau gandrīz gadu, līdz ar to investori ir iepazinušies ar divu ceturkšņu finanšu rezultātiem un 2024. pilna gada pārskatu. Pašreizējā akcijas cena – 1,68 eiro – ir par 1% zemāka nekā akciju sākotnējā piedāvājuma (IPO) cena, kas bija 1,70 eiro. Ieskaitot no 2024. gada peļņas izmaksātās dividendes 0,13 eiro apmērā uz vienu akciju, IPO investoru ienesīgums ir pozitīvs – 6%.

Salīdzinājumam – kopš "Eleving Group" IPO 2024. gada 16. oktobrī Baltic Benchmark Index akciju indeksa ienesīgums ir sasniedzis 14%. Šo starpību no indeksa ir grūti izskaidrot, jo IPO laikā publiski paziņotie solījumi ir izpildīti.

Eksperti

Pieaugoši sankciju riski: kas jāņem vērā Latvijas uzņēmumiem?

Saiva Krastiņa, bankas Citadele Sankciju atbilstības daļas vadītāja,20.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados jautājums par starptautiskajām sankcijām ir kļuvis arvien sarežģītāks, jo dažādas organizācijas, tostarp Eiropas Savienība (ES) un ASV Valsts kases Ārvalstu aktīvu kontroles birojs (OFAC) regulāri ievieš jaunus ierobežojošo pasākumu veidus un nosaka sankcijas pret aizvien jaunām juridiskām un fiziskām personām, precēm un pakalpojumiem, kā arī kuģiem un lidmašīnām.

Lielākoties jaunās sankcijas tiek noteiktas saistībā ar Krievijas veikto pretlikumīgo pilna mēroga agresiju Ukrainā. Lai ievērotu likumu un mazinātu riskus sev un savai uzņēmējdarbībai, ir būtiski izprast un orientēties sankcijās, jo pat šķietami ikdienišķās situācijās var saskarties ar riskiem.

Baltijas valstīs vairāk nekā 40 vietējie uzņēmumi un privātpersonas ir tieši vai netieši pakļauti sankcijām no ES un ASV puses. Ir uzsākti arī vairāki simti kriminālprocesu par sankciju pārkāpumiem, uz robežas konstatēti tūkstošiem pārkāpumi, kā arī noteikti jau pirmie sodi, tostarp brīvības atņemšana un naudas sodi. Turklāt drīzumā gaidāma arī jauna papildu administratīvā atbildība par mazāku apmēru sankciju pārkāpumiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: freepik.com/Freepik

Ledusskapja iegāde ir nozīmīgs finansiāls ieguldījums teju katrā mājsaimniecībā. Taču, lai šis pirkums atmaksātos ilgtermiņā un ierīce kalpotu uzticami gadiem ilgi, būtiska ir pareiza tās ekspluatācija un regulāra apkope. Kā pareizi veikt ierīces apkopi un pagarināt ledusskapja kalpošanas laiku – ar padomiem dalās sadzīves tehnikas veikala VDE eksperts.

Tīrs ledusskapis – ilgāks kalpošanas laiks un svaigāki produkti

Uzturēt ledusskapi tīru ir svarīgi ne tikai vizuālu apsvērumu dēļ – tīrība tiešā veidā ietekmē arī ierīces ilgmūžību un darbības efektivitāti. Neiztīrītas pārtikas paliekas un izlijuši šķidrumi laika gaitā veido labvēlīgu vidi mikroorganismu, piemēram, baktēriju un pelējuma, attīstībai, radot nevēlamas smakas un potenciāli pasliktinot uzglabāto produktu kvalitāti.

Reklāmraksti

Riepu garāžas plauktos svaigas vasaras riepas – iegādājies izdevīgi pirms sezonas sākuma!

Reklāmraksts,22.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Pavasaris tuvojas, un tas nozīmē, ka jau pavisam drīz autovadītāji sāks aktīvi domāt par vasaras riepām un riepu maiņu. Taču vai zināji, ka labākais laiks iegādāties jaunas vasaras riepas nav tieši pirms sezonas sākuma, bet tagad – klusajā starpsezonā? Riepu garāžā plaukti jau ir piepildīti ar svaigām vasaras riepām no vadošajiem zīmoliem, un šobrīd tās iespējams iegādāties par īpaši izdevīgām cenām!

Kāpēc šis ir īstais brīdis, lai pirktu vasaras riepas?

Liela daļa autovadītāju mēdz atcerēties par riepu iegādi tikai tad, kad vasaras sezona jau ir tepat aiz stūra. Rezultātā rodas vairākas problēmas:

  • Populārākie riepu modeļi var būt izpirkti;
  • Cenas var būt augstākas, jo pieprasījums ir lielāks;
  • Servisi ir pārpildīti, un uz montāžu var nākties gaidīt rindā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reaģējot uz pēdējā laikā aktuālo tēmu - kafijas cenas mazumtirdzniecībā, KP 2025.gada sākumā, veica proaktīvu kafijas cenu ekspress izpēti, un secināja, ka cenas būtiski atšķiras dažādos veikalu tīklos, tāpēc KP aicina patērētājus būt vērīgiem un kritiski izvērtēt pārtikas preču cenas dažādās tirdzniecības vietās.

KP veica ekspress izpēti divas dienas 2025.gada janvārī dažādos Latvijas mazumtirdzniecības tīklos - Rimi, Maxima, TOP, Elvi, Lidl, Mego, Citro, Sky, K-Senukai un Depo. Izpētes rezultāti parādīja, ka kafijas cenu amplitūda būtiski atšķiras ne tikai starp dažādiem veikaliem, bet arī konkrēta veikalu tīkla ietvaros (attiecībā uz iepirkuma grupām). Tostarp, īpaši izceļamas akcijas cenas, kas ļauj patērētājiem iegādāties kafiju gandrīz par divreiz zemāku cenu nekā tajā pašā vai citā mazumtirdzniecības tīklā par regulāro cenu, piemēram:

Tādējādi KP izpēte apliecināja arī to, ka nereti tirgus līderu kafijas cenām ir vērojama vienāda regulārā cena. Ņemot vērā, ka tirgus ir caurspīdīgs, šāds apstāklis var rasties regulāras cenu monitorēšanas dēļ, konkurentiem reāllaikā pielāgojoties viens otram. Tāpat arī to var veicināt konkurences dinamika, tirgotājiem cenšoties saglabāt konkurētspēju, īpaši, populāru un patērētāju iecienītu produktu segmentā. Kā arī nevar aizmirst par patērētāju paradumiem, kas balstās ne vien uz vēlamā pārtikas produkta cenu, bet arī veikala atrašanās vietu un piedāvājumu kopumā, jo, kā norādīja ekspress izpēte, patērētājam šķietami zemāko cenu mazumtirdzniecības tīklā ne vienmēr ir iespējams iegādāties populārākos kafijas zīmolus par viszemāko cenu.

Eksperti

Zaudēt nākotni taupības režīmā: izglītības finansējums, kas baro konkurentus

Andrejs Cinis, informācijas sistēmu menedžmenta augstskolas (ISMA) prorektors,03.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas augstākās izglītības ainava, raugoties no malas, šķiet harmoniska un sakārtota – studenti katru dienu piepilda auditorijas, pasniedzēji publicē pētījumus, kas atspoguļojas ziņu virsrakstos, un mūsu zinātnieku panākumi lepni atgādina par akadēmiskā darba nozīmi.

Viss šķiet ritam savā kārtībā, gluži kā labi ieeļļots mehānisms. Taču aiz šīs fasādes slēpjas dziļa, sistemātiska krīze, kas pakāpeniski iznīcina nozari no iekšpuses.

Pēdējos divus gadu desmitus Latvijas augstākā izglītība ir atradusies inerces režīmā – tā turpina darboties pēc vecām shēmām, nespējot pielāgoties globālajām izglītības tendencēm. Rezultātā mēs vērojam ne tikai studentu skaita kritumu, bet arī zināšanu kvalitātes dilšanu, akadēmiskā personāla novecošanu un inovāciju trūkumu. Ja šī tendence turpināsies, līdz 2035. gadam Latvijas augstākās izglītības iestāžu tīkls var sarukt vēl par 30%, bet valsts ekonomika zaudēs vēl vairāk jauno talantu.

Reklāmraksti

LeverX jaunā nodaļa Rīgā: saruna ar Dr. Viktoru Lozinski par izaugsmi, mērķiem un nākotni

Sadarbības materiāls,03.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reizēm sarunas notiek brīžos, kas kļūst nozīmīgi gan profesionāli, gan personīgi. Šī ir viena no tām.

2025. gadā LeverX turpina paplašināties dažādos tirgos un reģionos, tomēr īpaša nozīme ir jaunā biroja atvēršanai Rīgā, Latvijā. Tā nav vienkārši vēl viena vieta uz kartes — Rīga ieņem īpašu vietu gan LeverX stāstā, gan uzņēmuma līdzdibinātāja un valdes priekšsēdētāja Dr. Viktora Lozinska (Dr. Victor Lozinski) dzīvē.

Līderības profils: Dr. Viktors Lozinskis

Dr. Viktors Lozinskis ir uzņēmuma LeverX līdzdibinātājs un valdes priekšsēdētājs, pieredzējis uzņēmumu lietojumprogrammu un programmatūras inženierijas eksperts, kurš pazīstams ar savu apņemšanos nodrošināt tehnoloģisku izcilību.

LeverX tika dibināts 2003. gadā Dr. Lozinska dzīvoklī - Silīcija ielejā. Mūsdienās uzņēmums ir globāls sistēmu integrators ar birojiem 11 valstīs un aptuveni 2000 profesionāļu lielu komandu, kas darbojas trīs kontinentos. Uzņēmums apkalpo klientus Ziemeļamerikā, Latīņamerikā, Tuvajos Austrumos un Ziemeļāfrikā, Eiropā un Vidusāzijā.

Transports un loģistika

Pirms lēmuma pieņemšanas par airBaltic akciju iegādi Lietuva lūgusi Latvijai papildu informāciju

LETA/BNS,10.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuva pagaidām nav izlēmusi par Latvijas valdības piedāvājumu iegādāties nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" akcijas, taču ir lūgusi Latvijai plašāku informāciju, trešdien paziņoja Lietuvas satiksmes ministrs Eugenijus Sabutis.

"Lietuvas puses lēmuma pagaidām nav, ir ļoti grūti komentēt kaut ko neesošu," ministrs teica aģentūrai BNS, piebilstot, ka Lietuvas valsts lidostu operators "Lietuvos oro uostai" (LTOU) turpina izskatīt Latvijas piedāvājumu.

"Varam tikai pateikt, ka esam lūguši Latvijas pusei plašāku informāciju," viņš apliecināja.

Igaunija jau ir paziņojusi, ka neplāno iegādāties "airBaltic" akcijas, taču Sabutis norādīja, ka nav informēts par tāda lēmuma iemesliem.

"Katrai valstij ir savi izvērtējuma kritēriji, un ir ļoti grūti pateikt, vai Igaunijas puse jau ir izlēmusi un vai lēmums ir galīgs. Tas, ka šodien tiek pateikts nē, nenozīmē, ka pēc sešiem mēnešiem nevar atgriezties pie šī jautājuma," paskaidroja Lietuvas satiksmes ministrs.

Investors

LatBAN biznesa eņģeļi investē pusmiljonu eiro Buildit VC un Outlast Fund iespējkapitāla fondos

Db.lv,14.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas biznesa eņģeļu tīkla (LatBAN) biedri kopīgi ieguldījuši 500 000 eiro divos Latvijā reģistrētos iespējkapitāla fondos - Buildit VC un Outlast Fund, kuri abi darbojas ar ALTUM atbalstu.

Šis kopīgais ieguldījums apliecina LatBAN biedru ticību Latvijas jaunuzņēmumu vides ilgtspējīgai attīstībai. Sadarbībā ar vietējiem iespējkapitāla fondiem tiek veidota ciešāka saikne starp privātajiem investoriem un profesionālajiem fondu pārvaldītājiem.

"Šis ir būtisks solis Latvijas jaunuzņēmumu ekosistēmas attīstībā. LatBAN uzskata, ka eņģeļinvestoriem nav jāstāv malā, mums ir aktīvi jāveido vide, kurā paši investējam. Ar 500 000 eiro ieguldījumu Buildit un Outlast fondos mēs ne tikai uzticamies divām komandām, kuras augstu vērtējam, bet arī investējam nākamajā Latvijas inovāciju paaudzē. Mēs bieži runājam par plaisu starp eņģeļiem un iespējkapitāla fondiem, šī ir iespēja šo plaisu mazināt. Mēs ticam līdzfinansēšanai, kopīgai pieredzes apmaiņai un atbildībai. Spēcīgas ekosistēmas balstās uz saskaņotām interesēm. Un saskaņa rodas tad, kad visiem ir ko zaudēt," komentē Ģirts Līcis, LatBAN valdes priekšsēdētājs un eņģeļinvestors

Transports un loģistika

RB Rail šogad no Latvijas puses nepieciešami vēl četri miljoni eiro

LETA,24.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstu kopuzņēmumam AS "RB Rail" šogad izdevumu segšanai no Latvijas puses nepieciešams vēl 4,091 miljons eiro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN), norādīja "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.

Viņš skaidroja, ka šogad kopējais "RB Rail" budžets veido 37,966 miljonus eiro PVN, no kuriem Latvijas daļa veido 8,542 miljonus eiro bez PVN.

Patlaban no Latvijas puses ir nepieciešams vēl 4,091 miljons eiro, bet 3,236 miljonus eiro veido izmaksas PVN segšanai. Abas pārējās Baltijas valstis ir apstiprinājušas kopuzņēmuma budžetu.

""RB Rail" budžetu nosaka starptautiskais Projektu vadības līgums, kurā ir noteiktas funkcijas, ko "RB Rail" nodrošina "Rail Baltica" projektam. Šīs funkcijas veido budžetā iekļautās izmaksas, un tās ir iespējams samazināt tikai pie nosacījuma, ja visas Baltijas valstis par to vienojas," piebilda Kivila.

Vienlaikus viņš minēja, ka "RB Rail", pamatojoties uz Latvijas valdības lēmumu 11.februārī, saņēma 3,345 miljonus eiro, kas ir gandrīz puse no nepieciešamā finansējuma, bet par otru pusi līdzfinansējuma aptuveni četru miljonu eiro apmērā notiek diskusijas.

Finanses

Miljardieri, kas bija klāt Trampa inaugurācijā, zaudējuši 209 miljardus ASV dolāru

LETA--UNN,11.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieci pasaules bagātākie cilvēki, kas 20.janvārī bija klāt ASV prezidenta Donalda Trampa inaugurācijā, kopš tās ir zaudējuši 209 miljardus ASV dolāru akciju tirgu krituma dēļ, pirmdien ziņoja aģentūra "Bloomberg".

Vislielākos zaudējumus 145 miljardu dolāru apmērā cietis miljardieris Īlons Masks, sarūkot viņa elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Inc." akcijas cenai.

Trampa inaugurāciju apmeklējušie miljardieri, tai skaitā Īlons Masks, Džefs Bezoss un Marks Zakerbergs, līdz 20.janvārim bija kļuvuši vēl bagātāki, kāpjot viņu uzņēmumu akciju cenām biržā.

Tomēr nākamo septiņu nedēļu laikā šie miljardieri zaudēja 209 miljardus dolāru, bet Volstrītas indekss "Standard & Poor's 500" samazinājās par gandrīz 7%.

Periods starp Trampa uzvaru prezidenta vēlēšanās un viņa inaugurāciju bija labvēlīgs pasaules bagātākajiem cilvēkiem, jo Volstrītas indekss "Standard & Poor's 500" bija pieaudzis, sasniedzot vairākus vēsturiskus maksimumus. Investori pievērsās akciju un kriptovalūtu tirgiem, paredzot, ka Trampa politika būs izdevīga uzņēmējdarbībai.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Puse no tiešsaistes veikaliem, kas pārdod lietotas preces, neievēro ES patērētāju tiesības

Db.lv,28.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija un 25 ES dalībvalstu, kā arī Islandes un Norvēģijas patērētāju tiesību aizsardzības iestādes pagājušā gada nogalē veica pārbaudes tiešsaistes veikalos, kas pārdod lietotas preces, piemēram, apģērbu, elektroniskas iekārtas un rotaļlietas.

Pārbaudot 356 tiešsaistes tirgotājus, konstatēja, ka 185 no tiem (52 %), iespējams, ir pārkāpuši ES patērētāju tiesības.

Pārbaudot tiešsaistes veikalus, konstatēts:

40% gadījumu patērētāji nebija skaidri informēti par atteikuma tiesībām – iespēju atgriezt preci 14 dienu laikā bez iemesla un bez maksas.

45% gadījumu nebija sniegta pareiza informācija par tiesībām atgriezt bojātas preces vai tādas preces, kas neizskatās vai nedarbojas tā, kā norādīts reklāmā.

57% gadījumu nebija ievērotas Direktīvas (ES) 2019/771 par atsevišķiem preču pārdošanas līgumu aspektiem 10. panta 6. punktā noteiktās patērētāja tiesības viena gada laikā izvirzīt pretenziju par neatbilstošu preci.

Eksperti

Zelta cena lauž rekordus: kāpēc daudzi steidz investēt?

Dina Tračuma, Luminor Private Banking pārvaldes vadītāja,23.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zelts bieži tiek uzskatīts par investīciju veidu, kas var kalpot kā nodrošinājums pret ekonomisko nenoteiktību un finanšu tirgus svārstībām. Šī gada laikā novērotais būtiskais zelta cenas kāpums vēl vairāk pievērš investoru uzmanību šim aktīvam.

Neskatoties uz to, ka zelts kopumā tiek uzskatīts par drošu ieguldījumu, tomēr arī tā cena svārstās atkarībā no pasaules ekonomikas dinamikas, ģeopolitiskajiem notikumiem un tirgus pieprasījuma.

Investori parasti izvēlas zeltu kā nodrošinājumu pret inflāciju un finanšu tirgus svārstībām. Tomēr nevarētu apgalvot, ka tas ir pilnīgi drošs ieguldījums – zelta cenu ietekmē daudzi faktori, sākot no procentu likmju izmaiņām un beidzot ar globālo situāciju. Neraugoties uz to, ka zelts tiek uzskatīts par vienu no stabilākajiem ieguldījumiem, tā cena nav imūna pret tirgus svārstībām.

Pēdējo gadu griezumā, zelta cena ir sasniegusi rekordaugstu līmeni – pārsniedzot uz brīdi 3500 ASV dolārus par unci (31,1 grams), atspoguļojot pieaugošo investoru pieprasījumu un tirgus reakciju uz ekonomiskajiem un ģeopolitiskajiem faktoriem. Tomēr ikvienam investoram, kurš vēlas ieguldīt zeltā, jāpatur prātā – neviena investīcija nav bez riska.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas valdība ceturtdien nolēma nepirkt Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" akcijas, pēc valdības sēdes žurnālistiem paziņoja Igaunijas infrastruktūras ministrs Kuldars Leiss.

Viņš skaidroja, ka šāds lēmums pieņemts, jo aviokompānijā vēl nav pabeigta vadības maiņa, un tās finansiālā situācija joprojām ir problemātiska.

Tomēr Leiss norādīja, ka Igaunija ir ieinteresēta attīstīt sadarbību ar "airBaltic", kas nodrošina 30% no Tallinas lidostas pasažieru plūsmas. Lai attīstītu šo sadarbību, Igaunija cita starpā ir gatava piedāvāt aviokompānijai līdz 2030.gadam nepalielināt lidostas nodevas.

Pēc Latvijas satiksmes ministra Ata Švinkas (P) teiktā Igaunijas sabiedriskajai televīzijai ETV, Latvija piedāvājusi Igaunijai un Lietuvai iegādāties "airBaltic" akcijas ar tādiem pašiem nosacījumiem kā Vācijas aviokompānijai "Lufthansa", kas iegādāsies "airBaltic" akcijas par 14 miljoniem eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumu grupas AS "APF Holdings" akcionāri kārtējā sapulcē šodien lems par jaunu dematerializētu akciju emisiju līdz trīs miljonu apmērā, liecina kompānijas paziņojums biržai "Nasdaq Riga" par akcionāru kārtējās sapulces lēmumu projektiem.

Akciju emisijā plānots piesaistīt līdz 39,87 miljoniem eiro, emitējot līdz trim miljoniem jaunu dematerializētu akciju ar vienas akcijas pārdošanas cenu robežās no 5,11 eiro līdz 13,29 eiro, ieskaitot akcijas nominālvērtību, kas ir viens eiro, un akciju emisijas uzcenojumu, kas būs robežās no 4,11 eiro līdz 12,29 eiro.

Akcionāri plāno arī pilnvarot "APF Holdings" valdi noteikt jaunemitējamo dematerializēto akciju skaitu un vienas jaunās emisijas dematerializētās akcijas pārdošanas cenu attiecīgajās robežās.

Jaunās akcijas plānots iekļaut "Nasdaq Riga" alternatīvajā tirgū "First North".

Šobrīd kompānijas pamatkapitālu veido 5 727 930 akciju ar vienas akcijas nominālvērtību viens eiro, bet pēc pamatkapitāla palielināšanas "APF Holdings" pamatkapitāls būs 8 727 930 eiro apmērā, kuru veidos 8 727 930 akciju ar vienas akcijas nominālvērtību viens eiro.

Ekonomika

Apbalvoti Baltijas M&A gada darījumi 2025

Db.lv,30.04.2025

Mehiläinen biznesa līnijas direktors Andreas Taalas (pa kreisi) un Meliva izpilddirektore Marja-Liisa Alop ar balvu par Baltic M&A Deal of the Year kopā ar SmartCap izpilddirektoru Sille Pettai un Sorainen partneri Toomas Prangli (pa labi).

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas M&A un privātā kapitāla forumā 2025 Tallinā paziņoti Baltijas gada darījumi. Uzvarētāji ir Somijas uzņēmums Mehiläinen, Lietuvas uzņēmumi Vinted un Invalda INVL Group un Igaunijas uzņēmums Elenger, kas ir daļa no Infortar grupas.

Par Baltijas M&A gada darījumu atzīts Mehiläinen veiktais InMedica iegādes darījums. Somijā bāzētais privātais veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējs iegādājās Lietuvā bāzēto veselības aprūpes klīniku operatoru no Lietuvas vadošās aktīvu pārvaldīšanas grupas Invalda INVL.

Mehiläinen ir augstas kvalitātes privāts sociālo un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējs Somijā, Zviedrijā, Vācijā un Igaunijā, kas apkalpo 2,1 miljonu klientu gadā. Šis ir nozīmīgs darījums visā Lietuvas veselības aprūpes tirgū un viens no nozīmīgākajiem ieguldījumiem veselības aprūpē Baltijas reģionā.

Kategorijā “Baltijas gada M&A darījums” tika nominēta arī Printful un Printify apvienošanās, kas ir Latvijā dibināta drukas pēc pieprasījuma pasūtījuma izpildes uzņēmuma un programmatūras un tirdzniecības uzņēmuma apvienošanās, un Inter IKEA Holding franšīzes darbības iegāde Baltijas valstīs no Fe Corp. Baltijas privātā kapitāla gada darījums ir INVL grupas izstāšanās no InMedica. INVL Baltic Sea Growth Fund pārdeva savu līdzdalību Lietuvas lielākajā privātajā veselības aprūpes tīklā InMedica Group, pārdodot to Somijas lielākajam sociālās un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējam Mehiläinen.

Transports un loģistika

Pētījums: Elektroauto konkurētspēja palielināsies

Db.lv,13.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunās paaudzes elektroauto lietoto auto tirgū varētu būt konkurētspējīgākas pēc apmēram pieciem gadiem; šobrīd valstij būtu jādomā par atbalsta instrumentu uzlabošanu, atzīmē Oskars Cekuls, SIA “eLizings.lv” transportlīdzekļu finansēšanas eksperts.

Pašlaik sociālekonomisko apstākļu dēļ Latvijas iedzīvotāji viesbiežāk izvēlas iegādāties vismaz desmit gadus vecas automašīnas, taču šajā segmentā pieejamie elektromobiļi bieži vien neattaisno pircēju ekspektācijas, tāpēc pārsvarā lēmums tiek pieņemts par labu iekšdedzes dzinējam, teic O.Cekuls. “Tā rezultātā veidojas pretrunas starp gaidām un realitāti - cilvēki labprāt vēlētos iegādāties elektroauto, taču viņi to nevar atļauties. Vecākie elektroauto modeļi šajā gadījumā neattaisno klientu ekspektācijas ikdienā pārvietoties ar modernu transportlīdzekli, taču jaunākie pagaidām vienkārši ir pārāk dārgi,” atzīmē O.Cekuls.

Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati liecina, ka 2024. gadā Latvijā reģistrēti 1258 jauni elektroauto, kas ir par 22,5% mazāk nekā 2023. gadā. Tādējādi pērn Latvijā jauno elektroauto reģistrācija veidoja 7,3% no kopējā reģistrētā jauno vieglo pasažieru automobiļu skaita, kamēr 2022. un 2023. gadā šis apjoms bija teju 9%.