Pašreiz ietekmes uz vidi novērtējums (IVN) sākts vai ir procesā 55 vēja elektrostaciju (VES) parkiem, šodien Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides, klimata un enerģētikas apakškomisijā teica Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) valsts sekretāre Līga Kurevska.
Komisijā otrdien turpinājās diskusijas par grozījumiem likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu", kas paredz, ka IVN dažādām būvniecības un attīstības iecerēm nevarēs veikt, ja projekts neatbildīs pašvaldības teritorijas plānojumam.
Kurevska stāstīja, ka pašreiz VES parku IVN sākts vai ir procesā 55 projektiem. No tiem IVN programmas izdotas 44. Kopumā 17 VES parkiem pieņemti atzinumi, un no tiem seši - šogad.
Viņa skaidroja, ka konkrētu VES megavatu (MW) apjomu grūti nosaukt, jo bieži atšķiras apjoms, par kuru runā izpētes procesā, un tas, kas tiek realizēts. Tas bieži samazinās četras vai pat 10 reizes. Latvijai 2030. gadā būtu vajadzīga viena līdz divu gigavatu (GW) VES enerģija, bet šobrīd procesā ir VES ap 15 GW apjomā.
Kurevska arī norādīja, ka vēsturiski Latvijā tiek īstenoti ap 3% iesākto VES projektu, bet vidējais rādītājs Eiropas Savienībā (ES) ir ap 10-15%.
Lielāka izpētes interese ir Kurzemes pusē, Ventspils un Liepājas novados, bet tas arī nozīmē lielāku konkurenci par pieejamām jaudām.
Kurevska uzsvēra, ka Latvijā iedzīvotāji nav pieraduši pie straujas industriālas attīstības. Tiek meklēti veidi, kā sasniegt rezultātus, kā korekti runāt ar iedzīvotājiem, kā informēt pašvaldības un kā nodrošināt, ka tas, ko saka, atbilst darbiem.
"Sabiedrības uzticēšanās līmenis ir zems. Redzot kartē punktiņus, kuri ir salikti VES plāniem, rodas sajūta, ka, kur vien palūkojas, būs ventilatori, koki būs izcirsti, upes izsausinātas un daba piesārņota," stāstīja Kurevska, skaidrojot, ka tāpēc sabiedrības uzticēšanās veicināšanai un bažu mazināšanai nolemts rosināt noteikt iespēju pašvaldībām neļaut attīstīt savā teritorijā jaunus VES, ja kopējās jaudas novadā jau sasniedz 150 MW.
"Mēs apzināmies, ka regulējums, ko esam sagatavojuši, ir agresīvs. Parasti tik smagu intervenci cenšamies neveidot un saprotam, kāpēc nozare iebilst," teica Kurevska, uzsverot, ka šāds risinājums izvēlēts, lai veicinātu sabiedrības uzticību un reizē ļautu industrijai attīstīties.
Savukārt Latvijas Vēja enerģijas asociācijas (VEA) padomes loceklis Renārs Urbanovičs skaidroja, ka pašvaldībām jau ir iespēja ierobežot VES parku attīstību ar teritoriālo plānojumu.
Asociācija rosina uz laiku izslēgt KEM priekšlikumu par kvantitatīvo ierobežojumu noteikšanu VES izvietošanai novadu un plānošanas reģionu līmenī no IVN likuma grozījumu apstiprināšanas procedūras.
VEA ieskatā jāuzdod KEM un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM), iesaistot Latvijas Pašvaldību savienību (LPS), vēja enerģētikas nozares asociācijas un profesionālus teritorijas plānošanas uzņēmumus, līdz gada beigām sagatavot un iesniegt Saeimai ceļa karti jauna pētījumos balstīta vadlīniju un normatīvā regulējuma izstrādei un ieviešanai līdz 2026. gada 1. jūlijam.
Arī Latvijas atjaunīgās enerģijas alianses (LAEA) vairāki pārstāvji norādīja, ka jau esošajā likumdošanā pašvaldībām ir visi rīki, lai tās varētu gan vērsties, gan runāt ar sabiedrību, bet KEM piedāvātie ierobežojumi "šo līdzsvaru izjauc un nav atbalstāmi".
Savukārt LPS pārstāve Sandra Bērziņa skaidroja, ka šobrīd IVN VES parka attīstīšanai var sākt arī tad, ja projekts neatbilst teritorijas plānojumam, un tas iedzīvotājus satrauc. Viņa uzsvēra, ka pašvaldībām ir jābūt ļoti stingram pamatojumam un argumentiem, lai neatļautu vēja parka būvniecību. "KEM izstrādātais regulējums ir glābiņš, jo pašvaldībai vajag iespējas, kā atbalstīt savus iedzīvotājus un kā atbalstīt attīstītājus," teica Bērziņa.
Komisijas deputāts Jānis Patmalnieks (JV) uzsvēra, ka nav skaidrs, uz kāda pamata pašvaldība varētu pieņemt lēmumus, vai ļaut vai neļaut vēja parka būvniecību. Viņš arī uzsvēra, ka ar šo tiek bojāta investīciju vide.
Apakškomisijas priekšsēdētāja Jana Simanovska (P) teica, ka komisija šo jautājumu vērtēs pēc divām nedēļām, kad arī lems, vai IVN likums ir pareizais, kurā šos grozījumus iekļaut. Tāpat nākamajā sēdē plānots uzklausīt LPS nostāju, par kuru tā būs vienojusies savā sēdē.
Jau ziņots, ka Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā par IVN likuma grozījumiem lielākās domstarpības raisījis KEM priekšlikums attiecībā uz sliekšņu noteikšanu projektiem. Proti, priekšlikums dotu tiesības lemt par vēja elektrostaciju lietderību, ja konkrētajā pašvaldībā jau ir vēja parki vismaz 150 MW apjomā vai konkrētajā plānošanas reģionā ir vēja parki vismaz 500 MW apjomā.
Komisija vienojās neatbalstīt KEM priekšlikumu un šo jautājumu nodot Vides, klimata un enerģētikas apakškomisijai, lai tā aicinātu pie sarunu galda visas iesaistītās puses un meklētu līdzsvarotāku risinājumu, sacīja deputāts.
Tāpat komisijā bija aktuāls jautājums par to, vai likums "Par IVN" ir pareizais likums, kurā šāda veida priekšlikumus likt.
Kā vēstīts, KEM sagatavotā likumprojekta mērķis ir pilnveidot tiesisko regulējumu IVN jomā, lai mazinātu administratīvo slogu, stiprinātu investoru tiesisko paļāvību, kā arī optimizētu sabiedrības informēšanas pasākumus, tostarp definējot katru sabiedrības iesaistes posmu atbilstoši mērķim. Tāpat likuma mērķis ir novērst vai samazināt fizisko un juridisko personu projektu vai plānošanas dokumentu īstenošanas nelabvēlīgo ietekmi uz vidi.
Iecerēts, ka likuma grozījumi stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.





























