Reklāmraksti

Riteņu ģeometrijas regulēšana: kas tā ir, un kāpēc īpaši būtiska ziemas apstākļos?

Reklāmraksts,01.02.2025

Jaunākais izdevums

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Riteņu ģeometrijas regulēšana ir viens no svarīgākajiem automašīnas apkopes darbiem, kas bieži tiek atstāts novārtā. Tomēr tieši ziemas apstākļos tā kļūst īpaši aktuāla. Precīzi noregulēta riteņu ģeometrija ne tikai palīdz pagarināt riepu mūžu, bet arī būtiski uzlabo saķeri ar ceļu un rūpējas par kopējo braukšanas drošību. Šajā rakstā uzzināsi, kāpēc riteņu ģeometrija ir tik svarīga un kādas pazīmes liecina par nepieciešamību to pārbaudīt!

Kas ir riteņu ģeometrijas regulēšana?

Riteņu ģeometrijas regulēšana ir process, kurā tiek pielāgoti trīs svarīgi leņķi:

  1. Sagāzums – riepu leņķis vertikālajā plaknē;
  2. Savērsums – riepu novietojums horizontālajā plaknē;
  3. Pagrieziena ass slīpums – leņķis starp riteņa vertikālo asi un stūres mehānisma novietojumu.

Šie regulējumi nodrošina, lai riepas vienmērīgi saskartos ar ceļa segumu, nodrošinot maksimālo saķeri un novēršot nevienmērīgu nodilumu. Lai precīzi noregulētu riteņu ģeometriju, nepieciešamas gan specializētas iekārtas, gan attiecīgas zināšanas, tāpēc bez servisa apmeklējuma neiztikt.

Kā nepareiza riteņu ģeometrija ietekmē auto?

Riteņu ģeometrija nav tikai teorētisks jēdziens – tā tiešā mērā ietekmē ikdienas braukšanas komfortu un drošību. Nepareiza riteņu ģeometrija var radīt vairākas problēmas, no kurām izplatītākās ir šādas:

  • Nevienmērīgs riepu nodilums, kas saīsina riepu mūžu;
  • Palielināts degvielas patēriņš, jo automašīnai jāpieliek lielākas pūles kustības nodrošināšanai pie palielinātas rites pretestības;
  • Sliktāka vadāmība, kas padara auto neprognozējamu, it īpaši – sliktos apstākļos;
  • Garāks bremzēšanas ceļš, kas uz slideniem ceļiem var būt izšķiroši svarīgs;
  • Lielāks rites troksnis, kas samazina braukšanas komfortu.

Līdz ar to riteņu ģeometrijas regulēšana nodrošina gan drošību, gan komfortu braucienu laikā.

Kāpēc riteņu ģeometrija ir īpaši svarīga tieši ziemā?

Ziemas apstākļos ceļa segums bieži vien ir sniegots, apledojis vai mitrs, un tas ievērojami samazina saķeri. Tieši šajos brīžos katrs riepas kontakta laukuma centimetrs ar ceļu kļūst izšķirošs. Pareiza riteņu ģeometrijas regulēšana palīdz maksimāli izmantot riepas saķeres potenciālu, nodrošinot stabilitāti un īsāku bremzēšanas ceļu. Turklāt ziemas riepas ir ar mīkstāku gumijas sastāvu, tādēļ tās dilst ātrāk – neatbilstoša ģeometrija var radīt nevienmērīgu nodilumu, kā rezultātā riepas kalpošanas laiks būtiski saīsinās.

Kādos gadījumos riteņu ģeometrija jābrauc pārbaudīt uz servisu?

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Ir vairāki signāli, kas norāda, ka pienācis laiks pārbaudīt riteņu ģeometriju. Visbiežāk uz problēmām norādīs šādi simptomi:

  • Automobili velk uz vienu pusi braukšanas laikā;
  • Riepas dilst nevienmērīgi;
  • Braucot jūti vibrāciju vai dzirdi pastiprinātu troksni;
  • Stūre nav taisna vai braukšanas trajektorija nesakrīt ar stūres pozīciju;Ir grūtības pagriezt stūri, piemēram, stāvvietā;
  • Ritošajā daļā ir mainītas bukses vai citas detaļas;
  • Pagriezienos un krustojumos ir papildu skaņa no riepām, tās kauc.

Ja esi pamanījis kādu no šiem simptomiem vai vienkārši sen neesi veicis ģeometrijas pārbaudi, ir pienācis laiks apmeklēt kvalitatīvu riepu servisu.

Ko darīt, lai riteņu ģeometriju saglabātu pareizu?

Riteņu ģeometriju ļoti ātri un vienkārši vari sabojāt, iebraucot lielās bedrēs. Pēc šādiem piedzīvojumiem var būt vajadzīgs arī disku remonts vai citu auto komponenšu labošana vai nomaiņa, tāpēc no bedrainiem ceļiem, ja vien tas iespējams, izvairies. Vismaz 1x mēnesī jāpārbauda gaisa spiediens riepās neatkarīgi no tā, vai uz auto ir lietotu riepu modelis vai pavisam jaunas ziemas riepas.

Ja vajadzīgs ritošās daļas remonts, veic to nekavējoties, bet vismaz 1x gadā riteņu savirzei vajadzīga diagnostika. To vislabāk darīt pie (pēc) riepu maiņas, bet arī tagad ir labs brīdis riepu servisa apmeklējumam – sezonas karstumā rindas mēdz būt krietni lielākas neatkarīgi no tā, vai tevi interesē riteņu ģeometrijas regulēšana vai riepu maiņa.

Riepu garāža – pareizā izvēle, ja vajadzīga riepu maiņa, riteņu ģeometrijas regulēšana vai labas riepas

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Pēc intensīvās sezonas, kad riepu maiņa bija aktuāla lielākajai daļai autovadītāju, šobrīd pierakstu plūsma ir samazinājusies, un tev ir lieliska iespēja veikt rūpīgu auto apkopi bez garām rindām. Riepu garāžas piedāvājumā ir ne tikai profesionāla riteņu ģeometrijas regulēšana, bet arī:

  • disku remonts un krāsošana;
  • riepu maiņa rīgā;
  • kondicionieru uzpilde;
  • riepu remonts un glabāšana;
  • riepu radžošana;
  • riepu uzpilde ar slāpekli.

Riepu garāža nodrošina garantiju katram veiktajam darbam – ja kaut kas pēc saņemtā pakalpojuma tomēr nav kārtībā, tev atliek vien atgriezies servisā, un speciālisti veiks nepieciešamās korekcijas bez maksas. Un, protams, Riepu garāžā tevi sagaida gan jaunas ziemas riepas, gan vasaras un vissezonas modeļi plašā klāstā un par draudzīgām cenām. Ar daudzveidīgo piedāvājumu visērtāk vari iepazīties internetveikalā Riepugaraza.lv.

Kādi ir secinājumi?

Riteņu ģeometrijas regulēšana ir būtiska, lai nodrošinātu riepu ilgmūžību un drošu braukšanu, īpaši ziemas apstākļos. Atceries, ka nevienmērīgs riepu nodilums, problēmas ar stūres vadāmību vai citas pazīmes liecina, ka nepieciešama diagnostika, un šādā gadījumā pareizā pietura ir Riepu garāža tas ir riepu serviss Rīgā, kas piedāvā ne tikai kvalitāti, bet arī garantiju par saviem pakalpojumiem!

Reklāmraksti

Kāpēc auto kondicioniera sistēmai jāfunkcionē visu gadu (un kur pieejama kondicionieru uzpilde)

Reklāmraksts,15.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Freepik.com / freepik

Auto kondicionieris ne vien sniedz komfortu karstās vasaras dienās, bet arī palīdz uzturēt optimālu salona klimatu visa gada garumā. Diemžēl daudzi autovadītāji kondicionieri ziemā neizmanto, uzskatot, ka tas nav nepieciešams. Tomēr patiesībā tā darbība ir svarīga ne tikai komfortam, bet arī automašīnas tehniskajam stāvoklim. Lai nodrošinātu ilgstošu un efektīvu kondicioniera darbību, laiku pa laikam jāveic arī kondicionieru uzpilde un diagnostika. Kāpēc? Par to varēsi uzzināt šajā rakstā!

Trīs iemesli, kāpēc ir svarīgi lietot auto kondicionieri arī ziemā

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Tā vien izskatās, ka beidzot pavasaris pie mums ir uz palikšanu. Un, jo laiks paliek siltāks, jo svarīgāk, lai kondicionieris būtu darba kārtībā. Tāpēc vēlamies tev sniegt noderīgu informāciju par to, kāpēc pavasarī kondicionieri vajag pārbaudīt, un ko sevī ietver kondicionieru uzpilde!

Kāpēc kondicionieris ir svarīgs ne tikai vasarā?

Daudzi autovadītāji domā, ka kondicionieris ir nepieciešams tikai karstajās vasaras dienās. Tomēr tā funkcijas ir daudz plašākas. Kondicionieris palīdz ne tikai atvēsināt salonu, bet arī cīnīties ar mitrumu un aizsvīdušiem logiem vēsā un mitrā laikā. Turklāt, regulāri lietojot kondicionieri, tiek nodrošināta gaisa cirkulācija salonā, kas palīdz uzturēt svaigu un patīkamu vidi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Kad runa ir par drošību uz ceļa, nav iespējams pieļaut kompromisus. Kādam var šķist, ka riepu izvēle ir tikai neliela nianse, taču tā nav – riepas ietekmē gan drošību, gan braukšanas komfortu. Tāpēc viens no uzdevumiem gan autovadītājiem, gan uzņēmumiem ir aprīkot savu automašīnu ar kvalitatīvām riepām un izvēlēties uzticamu pakalpojumu sniedzēju, kas to paveiks profesionāli. Lasi un uzzini, kāpēc riepas, diskus un ar šīm komponentēm saistītus pakalpojumus meklēt Riepu garāžā!

Kas ir Riepu garāža?

Uzņēmums Riepu garāža ir viens no vadošajiem riepu mazumtirdzniecības tīkliem Latvijā, kas piedāvā ne tikai jaunas vasaras riepas, ziemas riepas, vissezonas riepas un diskus, bet arī augstākā līmeņa servisu un konsultācijas. Zīmols darbojas tirgū jau vairāk nekā 10 gadus un šajā laikā ir izveidojis uzticamu un stabilu pozīciju riepu tirdzniecības un montāžas nozarē. Tam ir 5 filiāles Rīgā, nodrošinot 20 riepu montāžas vietas, kā arī interneta veikals ar plasāko piedāvājumu uz bezmaksas riepu piegādi pa visu Latviju.

Reklāmraksti

Riepu garāžas plauktos svaigas vasaras riepas – iegādājies izdevīgi pirms sezonas sākuma!

Reklāmraksts,22.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Pavasaris tuvojas, un tas nozīmē, ka jau pavisam drīz autovadītāji sāks aktīvi domāt par vasaras riepām un riepu maiņu. Taču vai zināji, ka labākais laiks iegādāties jaunas vasaras riepas nav tieši pirms sezonas sākuma, bet tagad – klusajā starpsezonā? Riepu garāžā plaukti jau ir piepildīti ar svaigām vasaras riepām no vadošajiem zīmoliem, un šobrīd tās iespējams iegādāties par īpaši izdevīgām cenām!

Kāpēc šis ir īstais brīdis, lai pirktu vasaras riepas?

Liela daļa autovadītāju mēdz atcerēties par riepu iegādi tikai tad, kad vasaras sezona jau ir tepat aiz stūra. Rezultātā rodas vairākas problēmas:

  • Populārākie riepu modeļi var būt izpirkti;
  • Cenas var būt augstākas, jo pieprasījums ir lielāks;
  • Servisi ir pārpildīti, un uz montāžu var nākties gaidīt rindā.
Reklāmraksti

Auto akumulatori: kā izvēlēties piemērotāko savam auto (+3 lieliski akumulatoru modeļi)

Reklāmraksts,14.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Pexels.com / Daniel Andraski

Pareiza auto akumulatora izvēle ir viens no svarīgākajiem aspektiem, lai tava automašīna darbotos nevainojami, it īpaši – ziemas mēnešos. Auto akumulatori nodrošina dzinēja iedarbināšanu un elektroenerģijas piegādi skaņas sistēmai, apgaismojumam un citām sistēmām. Tirgū pieejams plašs akumulatoru klāsts, tāpēc izvēlēties piemērotāko var šķist visai sarežģīti. Šajā rakstā apskatīsim galvenos kritērijus, kas jāņem vērā, izvēloties auto akumulatoru!

Nepieciešamo informāciju vari meklēt gan auto lietotāja rokasgrāmatā, gan internetā

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā banku nozare nākamajā gada saglabās augstu pelnītspēju, prognozēja "Rietumu bankas" valdes priekšsēdētāja Jeļena Buraja.

"Kopumā Latvijas banku nozare nākamajā gada saglabās augstu pelnītspēju - gadījumā, ja to neietekmēs neprognozējami ģeopolitiskie faktori," sacīja Buraja, piebilstot, ka Eiropas un Latvijas finanšu tirgū var gaidīt arī banku konsolidāciju, lielākām kredītiestādēm pievienojot sev mazākās bankas.

Tāpat viņa atzīmēja, ka ekonomiku kopumā un banku sektoru kā tās sastāvdaļu nākamajā gadā turpinās būtiski ietekmēt ģeopolitiskā situācija. Tās nenoteiktība un investoru bažas var kavēt lēmumu pieņemšanu par lielu projektu sākšanu gan Latvijā, gan citur Eiropā un pasaulē.

"Šīs nenoteiktības negatīvais iespaids uz biznesa attīstību būs daudz spēcīgāks, nekā tas, ko vērojam iepriekš augsto procentu likmju periodā, kad daudzi uzņēmumi atlika savu ideju realizāciju, gaidot centrālo banku politikas izmaiņas un attiecīgi kredītu likmju samazinājumu," minēja Buraja, piebilstot, ka iespējamās sekas var būt arī aktīvāka liela biznesa migrācija uz drošākiem ģeogrāfiskiem reģioniem ar labāk paredzamu politisko un ekonomisko perspektīvu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Riepu izvēle un iegāde ir svarīgs process, lai nodrošinātu drošu un komfortablu braukšanu jebkuros laikapstākļos. Autovadītājiem bieži rodas jautājums – kur Rīgā vai citur Latvijā iegādāties riepas par labu cenu, vienlaikus nezaudējot kvalitāti? Pareizā atbilde uz šo jautājumu ir Riepu garāža – tās piedāvājumā ir gan plašs riepu klāsts, gan ātra riepu piegāde Latvijas teritorijā!

Plašs riepu klāsts jebkurām vajadzībām

Riepu garāžas piedāvājums ietver dažādas riepas, kas pielāgotas Latvijas mainīgajiem klimatiskajiem apstākļiem. Neatkarīgi no tā, vai tu meklē jaunas ziemas riepas, vasaras riepas vai vissezonas riepas, tieši Riepu garāžā tu atradīsi piemērotāko risinājumu savam auto. Pircēju ērtībai Riepu garāža piedāvā arī radžotas riepas, kas īpaši piemērotas skarbiem ziemas apstākļiem, nodrošinot lielisku saķeri ar apledojušām un sniegotām ceļa virsmām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Ksenukai.lv

Kafijas automāts ir neaizstājams palīgs ikvienam kafijas mīļotājam, kas gardus kafijas dzērienus vēlas baudīt bez liekas piepūles. Taču plašajā tirgus piedāvājumā orientēties var būt sarežģīti, tāpēc pirms jauna kafijas automāta iegādes, ir svarīgi rūpīgi izvērtēt savas vajadzības un kafijas automāta funkcionalitāti.

Tāpēc šajā rakstā aplūkosim būtiskākās funkcijas, kam pievērst uzmanību, lai izvēlētos tieši savām vajadzībām un gaumei atbilstošāko kafijas automātu.

Kafijas automāta izvēles ceļvedis

Mūsdienu tirgū pieejamā kafijas automātu daudzveidība ļauj ikvienam kafijas entuziastam atrast savām iespējām un vajadzībām atbilstošāko modeli. Lai atvieglotu izvēles procesu, piedāvājam iepazīties ar būtiskākajiem faktoriem, kas jāņem vērā, iegādājoties jaunu kafijas automātu.

Ekonomika

Latvija šogad plāno parakstīt vērienīgu līgumu par jaunu riteņu pašgājējhaubiču iegādi

LETA,30.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizsardzības ministrija šogad plāno parakstīt vērienīgu līgumu par jaunu riteņu pašgājējhaubiču iegādi.

Aizsardzības ministrija jau iepriekš ziņojusi, ka plānots iegādāties jaunas 155 milimetru riteņu artilērijas sistēmas, slēdzot līgumu ar piegādātāju. Trešdien aizsardzības ministrs Andris Sprūds (P) žurnālistus informēja, ka līguma parakstīšana paredzēta šogad.

Sprūds aģentūrai LETA neatklāja ar kuru piegādātāju līgums tiks slēgts un kāda būs provizoriskā pirkuma summa. "Izvērtējums ir veikts, un sarunu procesu jau principā esam sākuši, bet, pirms sarunu process nokļūst līdz rezultātiem, es atturēšos runāt par konkrētu uzņēmumu vai valsti, kuru tas pārstāv. No sarunu procesa atkarīgs arī iegādājamo pašgājējhaubiču skaits," norādīja ministrs.

Latvijai ir svarīgi, lai artilērijas sistēmu piegāžu drošība būtu jaudīga, un, kā jau paredzēts citos lielos iepirkumos, attiecībā uz 30% no līguma plānota vietējās industrijas iesaiste, informēja ministrs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikviens autovadītājs zina, ka kvalitatīvas, sezonai atbilstošas riepas ir svarīgs elements drošai un komfortablai dalībai ceļu satiksmē.

Ziemas riepas ir obligātas laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam, tādēļ tuvojoties siltajam laikam, daļa autovadītāju jau savlaicīgi sāk domāt par vasaras riepu izvēli. Ar riepu nomaiņu gan pavasarī steigties nevajadzētu - ņemot vērā mainīgos laikapstākļus, ar ziemas riepām drošāk braukt ilgāk par noteikto datumu. Taču, ja jau zināt, ka pavisam drīz Jums būs jāizvēlas jaunas vasaras riepas savam auto, lasiet raksta turpinājumu!

Ziemas un vasaras riepu būtiskākās atšķirības

Vasaras riepas no ziemas riepām atšķiras vairākos veidos - tām ir atšķirīgs gumijas sastāvs, struktūra un protektora raksts. Vasaras sezonai paredzētas riepas visefektīvāk savu veiktspēju parāda, kad gaisa temperatūra sasniegusi + 7 grādus. Tām ir cietāks gumijas sastāvs, kas nodrošina labāku saķeri ar sausu un slapju ceļa virsmu.

Ekonomika

Siltās ziemas dēļ Latvijas valsts ceļiem izdevies ietaupīt dažus miljonus eiro

LETA,06.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Siltās 2024.gada un 2025.gada ziemas dēļ VSIA "Latvijas valsts ceļi" ir izdevies ietaupīt dažus miljonus eiro, ceturtdien Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" sacīja VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis.

Viņš skaidroja, ka kopumā šajā ziemas sezonā tika izmantoti mazāk līdzekļu, piemēram, sniegta tīrīšanai un ceļu kaisīšanai, bet tikmēr grants ceļu posmos ziemas laikā bija šķīdoņi, tāpēc bija jāgreiderē ceļi.

"Kopumā siltākās ziemas dēļ LVC varēja veikt vairākus darbus, kurus parasti dara pavasara vai rudens sezonā, piemēram, grāvjmalu pļaušana. Tādējādi vasarā varēs veikt vairākus darbus, kuriem dažkārt nepietiek resursu, piemēram, grāvju tīrīšana, horizontālu marķējumu krāsošana un citi," piebilda Lazdovskis.

Komentējot, kāds ir aptuvenais ietaupījums, Lazdovskis norādīja, ka tie varētu būt pāris miljoni eiro, kurus varēs novirzīt citiem mērķiem. "Piemēram, pagājušajā ziemas sezonā bija ļoti sniegotas novembra beigas un decembris. Šādā sniegotā dienā ceļu uzturēšana izmaksā aptuveni pusmiljonu eiro," piebilda Lazdovskis.

Video

VIDEO: Zemes resursi jāizmanto jēgpilni

Māris Ķirsons,29.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai ir maksimāli efektīvi un lietderīgi jāizmanto zemes resursi, tādējādi nodrošinot ekonomiskos ieguvumus — eksporta ienākumus, darba vietas, nodokļu ieņēmumus valsts budžetā.

Tādi secinājumi skanēja Dienas Biznesa sadarbībā ar Latvijas meža un ar to saistīto nozaru portālu zemeunvalsts.lv videodiskusijā Eiropas Zaļais kurss 2.0 sabiedrības informētība un iesaiste. Valstiski svarīgo lēmumu pieņemšanā jāiesaista visas interešu grupas, vienlaikus izskaidrojot ikviena potenciālā nākotnes scenārija īstenošanas pozitīvos un negatīvos aspektus.

Izaicinājumu netrūkst

„Kūdras nozarei ir nepārtraukti izaicinājumi jau kopš 2020. gada, kad saasinājās jautājums par šī resursa izmantošanu, jo īpaši enerģētikā, un tika atvēlēts finansējums nozares transformācijai, vienlaikus, neraugoties uz starptautiskiem satricinājumiem, kūdras substrāta eksporta pieauguma temps nemainās,” skaidro SIA Laflora valdes priekšsēdētājs un Latvijas Darba devēju konfederācijas padomes loceklis Uldis Ameriks.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2024.gadā iegūts 3,2 milj. tonnu graudu, kas ir par 436,4 tūkst. tonnu jeb 16,1% vairāk nekā 2023.gadā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie provizoriskie dati.

Pērn graudaugu vidējā ražība sasniedza 39,4 centnerus no hektāra jeb par 15,5% vairāk nekā gadu iepriekš, kad graudaugu ražība laikapstākļu ietekmē bija zemākā pēdējo piecu gadu laikā - 34,1 centners no viena hektāra. Vidējās ražības pieaugums vērojams visiem graudaugu kultūraugiem.

Ziemāju graudaugu kopraža 2024.gadā salīdzinājumā ar 2023.gadu palielinājās par 321,4 tūkst. tonnu jeb 15,3%, sasniedzot 2,4 milj. tonnu. Ziemāju graudaugu vidējā ražība pieauga no 41,3 centneriem no hektāra 2023.gadā līdz 47,5 centneriem 2024.gadā.

Ziemas kvieši veidoja 69,0% no visas graudu kopražas (2023.gadā - 69,5%). Vidējai ražībai no viena hektāra pieaugot par 16,4% (no 42,7 centneriem 2023.gadā līdz 49,7 centneriem 2024.gadā), ziemas kviešu kopraža sasniedza 2,2 milj. tonnu, kas ir par 289,1 tūkst. tonnu jeb 15,3% vairāk nekā gadu iepriekš.

Eksperti

Klimata izaicinājumi lauksaimniecībā – kāpēc sēklas materiāla kvalitāte ir izšķiroša?

Kaspars Antīpins, SIA “Lielvircava AGRO” valdes loceklis, agronoms,10.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lauksaimniecības vidi šobrīd ietekmē krietni citādāki apstākļi, nekā pirms desmit vai divdesmit gadiem. Laikapstākļi ir kļuvuši grūtāk prognozējami un vērojamas krasas svārstības, piemēram, pavasarī ir +27 grādu karstums, pēc tam - salnas. Nav vienmērīgas sezonas, un tas būtiski ietekmē kultūraugu ražu.

Runājot par klimatu, nedrīkst aizmirst arī par kaimiņos notiekošo karu - tā radītais piesārņojums varētu būt daudz būtiskāks, nekā mūsu pašu emisijas. Šajos apstākļos visu nosaka detaļas, un nozīmīgs elements ir arī sertificētas sēklas materiāls, kas sniedz pārliecību par kvalitāti un slimību neesamību.

Sertificēts sēklas materiāls nav tikai formāla prasība tiem lauksaimniekiem, kuri piesakās Eiropas Savienības vai valsts atbalsta pasākumiem, nodarbojas ar sēklu tirdzniecību u.c. – tā ir reāla nepieciešamība, ja vēlamies nodrošināt labu ražu un mazināt riskus. Protams, lai katru gadu iegādātos jaunu sertificētu materiālu, nepieciešami līdzekļi, bet, gudri plānojot, šādu sēklas materiālu var izmantot vairākas sezonas, joprojām saglabājot augstu kvalitāti. Nekvalitatīvs materiāls, savukārt, var radīt ļoti nopietnas sekas – no slimību izplatības līdz ražas kritumam, kas nozīmē finansiālus zaudējumus.

Transports un loģistika

VK: Ostu attīstības fonds kalpojis atsevišķu ierēdņu interesēm, nevis ostu attīstībai

Db.lv,02.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kontrole (VK) lietderības revīzijā atklājusi, ka būtiska daļa Ostu attīstības fonda (fonds) līdzekļu izmantota neekonomiski, bet atsevišķos gadījumos – prettiesiski.

Lielākā daļa fonda finansēto uzdevumu būtībā dublē Satiksmes ministrijas funkcijas un uzdevumus, un fonda finansējums drīzāk kalpojis ministrijas darbinieku papildu atlīdzībai, plašākām komandējumu iespējām un reprezentācijas izdevumu segšanai, secinājusi VK.

Fonds izveidots 1994. gadā, pamatojoties uz Ostu likumu. Aktuālais fonda mērķis ir pārvaldīt finanšu līdzekļus, lai nodrošinātu valsts intereses ostu attīstībā un celtu Latvijas ostu prestižu. Fondam ir definēti četri uzdevumi: ostu kopējo projektu realizācija; valsts īpašuma uzturēšana mazajās ostās; ostu popularizēšana un reklāma un Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes darbības nodrošināšana. Tomēr no fonda līdzekļiem faktiski tiek finansēti tikai divi uzdevumi. Fonds nefinansē ostu kopējo projektu realizāciju un neveic valsts īpašumu uzturēšanu mazajās ostās.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pavasaris ir pārmaiņu laiks ne tikai dabā, bet neviļus arī mūsu mājokļos. Mainoties laikapstākļiem, tā vien gribas atjaunot un uzlabot savu guļvietu, lai nodrošinātu veselīgu un komfortablu miegu, lai rīti būtu moži un enerģijas pilni. Pārāk bieza ziemas sega var radīt diskomfortu, savukārt, pārāk plāna sega - var nebūt pietiekami silta vēsākās pavasara naktīs. Kā atrast ideālo līdzsvaru?

Šajā rakstā aplūkosim, kādas segas tiek piedāvātas mūsdienās, un sniegsim padomus, lai palīdzētu izvēlēties piemērotāko segu, kas nodrošinās patīkamu un kvalitatīvu atpūtu.

Lai izvēlētos sev piemērotu segu, ieteicams ņemt vērā šādus aspektus:

SEGAS PILDĪJUMS

1. dabīgie materiāli - nodrošina labu termoregulāciju;

2. sintētiskie pildījumi - piemērotāki alerģiskiem cilvēkiem. ​

Dūnu segas: vieglas un gaisīgas, nodrošina izcilu termoregulāciju;

Zīda segas: piemērotas alerģiskiem cilvēkiem, kā arī cilvēkiem, kuriem vienmēr ir karsti neatkarīgi no sezonas;​

Vilnas segas: tās nodrošina labu gaisa caurlaidību, un tām piemīt augsta mitruma absorbētspēja;

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Novaturas”, kas ietver arī Latvijas uzņēmumu “Novatours”, 2024. gada trešajā ceturksnī guvis ieņēmumus 61,1 miljona eiro apmērā, kas ir par 3,6% mazāk nekā 2023. gada attiecīgajā periodā.

Uzņēmuma EBITDA (peļņa pirms procentiem, nodokļiem, nolietojuma un amortizācijas) bija negatīva un bija 2,6 miljoni eiro, savukārt tīrie zaudējumi bija 2,9 miljoni eiro. Tomēr negatīvos ceturkšņa rezultātus mazināja ienesīgais septembris.

“Trešajā ceturksnī joprojām jutām iepriekš minēto iemeslu negatīvo ietekmi, proti, ceļojumu pārpalikumu un aso cenu konkurenci tirgū, īpaši ceļojumiem uz Turciju un Grieķijas salām. Lai nodrošinātu klientu apmierinātību un saglabātu viņu uzticību pat pārprodukcijas apstākļos, esam veikuši diezgan mērenu optimizāciju. Turklāt ceļojumu programmas optimizācijas iespējas bija ierobežotas arī mūsu saistību ar aviokompānijām dēļ. Tomēr, izmantojot mūsu plašo galamērķu klāstu, mēs spējām mazināt ceturkšņa zaudējumus un septembrī gūt peļņu. Ņemot vērā tūrisma tirgus dinamiku šogad, to vērtējam pozitīvi,” stāsta “Novaturas” grupas vadītājs Kristijons Kaikaris (Kristijonas Kaikaris).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stagnācijā būvniecībā ir galvenais iemesls apstrādes rūpniecības vājumam, un sagaidāms, ka arī turpmākajos mēnešos apstrādes rūpniecībā turpinās valdīt lejupslīde, pavēstīja banku ekonomisti.

Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Puķe atzīst, ka apstrādes rūpniecība arī trešajā ceturksnī ir bijusi vāja, saglabājot otrā ceturkšņa ražošanas apjomu līmeni, un rūpju rievu rūpniecības pierē nemainīgi liek raukt Latvijas rūpniekiem tik svarīgā būvniecības segmenta vājums. Puķe arī atzīst, ka eksportējošajiem ražotājiem ir vēl kāds aktuāls sekmes vājinošs faktors minams - konkurētspējas vājināšanās pazīmes eksporta tirgos.

Ekonomiste skaidro, ka Latvijas ražotāji ir vidēji mazāki, nekā ierasts Eiropas Savienībā, un tam ir savas priekšrocības un trūkumi. Pie priekšrocībām Puķe min lielāku saimniekošanas elastību, kas lieti noder dažādu izaicinājumu periodos - kā tas bija pandēmijas laikā vai brīdī, kad Krievija uzbruka Ukrainai, un daudziem ražotājiem bija steigšus jāatrod citi izejmateriālu piegādes kanāli vai noieta tirgi. Tāpēc būvniecības vājuma periods nav izņēmums, un ražotāji meklē veidus, kā cenu konkurences pasliktinājuma un pieprasījuma krituma pēc standartprodukcijas apstākļos uzlabot sekmes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2024. gadā Eiropas Padome pieņēma ES Platformu darba direktīvu, iezīmējot būtiskas pārmaiņas platformu darba regulēšanā visā Eiropas Savienībā. Dalībvalstis uzsāk divu gadu procesu šīs direktīvas ieviešanai nacionālajos likumos.

Šajā kontekstā Free Trade Europa, sadarbībā ar Abillio, šī gada maijā Rīgā rīko stratēģisku darba sesiju, lai veidotu izpratni un virzību par to, kā šīs pārmaiņas tiks ieviestas Baltijā.

Baltic Future of Work Summit pulcēs kopā galvenos ieinteresētos dalībniekus – platformu uzņēmumus, politikas veidotājus, arodbiedrības, frīlancerus un juridiskos ekspertus – uz īpaši organizētu, ierobežotam dalībnieku lokam paredzētu diskusiju par darba nākotni digitālajā laikmetā Baltijā un ārpus tās.

Šī saruna ir īpaši svarīga, jo tajā tiek uzklausīti tie, kurus jaunā direktīva skars visvairāk. Tā paredz definēt, kurš uzskatāms par darba ņēmēju, un nosaka prasības pēc lielākas kontroles pār algoritmiem cilvēkresursu vadībā. Šīs pārmaiņas ietekmēs ne tikai frīlanserus un platformas, bet arī uzņēmumus dažādos mērogos, jo direktīvas formulējumi ir vispārīgi un var tikt interpretēti ļoti plaši. Ir būtiski nepieļaut, ka visi tiek automātiski uzskatīti par pilnas slodzes darbiniekiem, jotas apdraud frīlansinga modeli. Tāpat jānodrošina, lai digitālie procesi varētu darboties automatizēti, bez pastāvīgas cilvēka iesaistes, kas citādi radītu liekus izdevumus un neefektivitāti.

Ekonomika

Darbaspēka izmaksas Latvijā joprojām aug straujāk nekā produktivitāte

LETA,06.03.2025

Latvijas Universitātes (LU) Produktivitātes zinātniskā institūta "LU domnīcas LV PEAK" (LV PEAK) direktore un Fiskālās disciplīnas padomes (FDP) priekšsēdētāja Inna Šteinbuka.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā darbaspēka izmaksas joprojām aug straujāk nekā produktivitāte, ceturtdien, prezentējot jaunāko Latvijas produktivitātes ziņojumu, sacīja Latvijas Universitātes (LU) Produktivitātes zinātniskā institūta "LU domnīcas LV PEAK" (LV PEAK) direktore un Fiskālās disciplīnas padomes (FDP) priekšsēdētāja Inna Šteinbuka.

Viņa uzsvēra, ka produktivitāte pēdējo gadu laikā neaug vai aug minimāli, tikmēr darba samaksas tempi kopš 2015.gada apsteidz produktivitāti.

Šteinbuka norādīja, ka joprojām saglabājas arī būtiska Latvijas produktivitātes līmeņa atpalicība, salīdzinot ar Eiropas Savienības (ES) augsti attīstītajām valstīm. Tāpat pētījumā secināts, ka produktivitātes pieaugumam arvien vairāk būs jābalstās uz zinātņietiplīgām darbībām, kuru īpatsvars ekonomikā šobrīd ir mazs.

Šteinbuka minēja, lai veiktu izrāvienu inovāciju jomā, ir jāmaina sabiedrības attieksme un attiecīgi jāuzlabo inovāciju stimuli, kā arī jāpaaugstina ieguldījumi pētniecībā un attīstībā.

Pētījumā arī secināts, ka pilnīga digitalizācijas un mākslīgā intelekta iespēju izmantošana ir būtiska, lai kāpinātu produktivitāti un dzīves līmeni. Tāpat arī darbaspēka pieejamība un kvalitāte ir būtiska produktivitātes paaugstināšanā. Savukārt, redzot, ka nākotnē darba tirgū saasināsies darbaspēka nepietiekamības problēma, ir nepieciešams stiprināt pieaugušo izglītības sistēmu, akcentēja Šteinbuka.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Prasība uzņēmumiem obligāti sagatavot ilgtspējas ziņojumus atbilstoši Eiropas ilgtspējas standartam, kas iekļauj vides, sociālās atbildības, cilvēktiesību un dažādus pārvaldības aspektus, vidēji vismaz par 3 līdz 5 miljoniem eiro palielinās izmaksas, tādējādi samazinās konkurētspēju, vienlaikus tas atspoguļosies preču pakalpojumu cenās patērētājiem.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes priekšsēdētājs Rolands Feldmanis. Viņaprāt, pašreizējos sarežģītajos ģeopolitiskajos apstākļos un faktiskās recesijas situācijā papildu izmaksu paaugstināšana ir nepieņemama greznība, kurai nebūs taustāmas jēgas, bet tieši pretēji -biznesam atņemta nauda investīcijām, bez kurām nav iespējama izaugsme.

Fragments no intervijas

Kāda ir situācija ar Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvas prasību izpildi?

Pretīga. Kāpēc? Tāpēc, ka īsti neviens vairs nespēj pateikt, kā rīkoties, jo no vienas puses prasības ir spēkā un tās ir jāpilda, no otras puses jau ir izskanējusi iecere tās mainīt. Pirmsākums ir meklējams 2023. gada 5. janvārī, kad spēkā stājās Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra direktīva, ar kuru tika mainīti nosacījumi attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu. Šo jauno prasību ieviešanai dalībvalstīs noteikts termiņš - 2024. gada 6. jūlijs. Savukārt Latvijā 2024. gada 26. septembrī Saeimā pieņemts Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums un ar to saistītie grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā, Grāmatvedības likumā, Finanšu instrumentu tirgus likumā, Kredītiestāžu likumā, Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā, Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā, Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā, Privāto pensiju fondu likumā, Revīzijas pakalpojumu likumā. Proti, šie normatīvie akti paredz, ka prasība gada pārskata vadības ziņojumā ietvert ilgtspējas ziņojumu no 2024. gada 1. janvāra attieksies uz uzņēmumiem, kuriem jāsagatavo nefinanšu ziņojumi, turklāt tiem ir sabiedriskās nozīmes struktūras ar vairāk nekā 500 darbiniekiem.

Eksperti

Projektu vadība un stratēģiskā plānošana – kādas prasmes nepieciešamas profesijai "mamma"?

Anta Praņēviča, “Figure Baltic Advisory” valdes locekle un vadošā konsultante,07.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ Latvijā atzīmēsim Mātes dienu – līdz ar svētkiem aktualizējies jautājums par mammas lomu un darba tirgū, proti, par to, kā darba pārrunās tiek uztverts laiks, kas pavadīts mājās ar bērnu un vai bērna kopšanas atvaļinājumu vajadzētu norādīt savā CV?

No vienas puses, protams, bērna kopšanas atvaļinājums nozīmē prombūtni no tiešajiem darba pienākumiem un, ja tas bijis nesen, darba devējam var rasties aizspriedumi, ka vecāks biežāk būs ārpus darba, lai rūpētos par bērniem, taču no otras puses – arī bērna kopšanas atvaļinājums ir daļa no pieredzes, turklāt, tas palīdz pilnveidot ļoti dažādas un noderīgas prasmes, kas vēlāk noderēs darba tirgū.

Pirms gada dalījos pārdomās, cik izmaksā tā vecāka darbs, kurš paliek mājās un rūpējas par bērnu, skaidrojot, ka šajā “amatā” apvienojas ļoti daudz pienākumu. No tā izriet arī pieredze un prasmes, ko vecāks vēlāk var izmantot darba tirgū. Rūpes par bērnu ir vērtīga vadības pieredze vidē, kur nav krīzes vadības simulāciju – ir tikai īstas situācijas un tūlītēja atbildība. Bērna kopšanas atvaļinājums ir iespēja mācīties, piemērot un nostiprināt prasmes, kas mūsdienās ir īpaši aktuālas ikvienā vadošā amatā: plānošana, elastība, sadarbība, spēja risināt sarežģītas situācijas un saglabāt ilgtermiņa domāšanu īstermiņa spriedzes apstākļos. Kā šādas prasmes vislabāk pasniegt savā CV un darba intervijās?

Eksperti

Iespējamā Tet un LMT apvienošana sagraus konkurenci un būs slogs valsts budžetam

Mindaugas Rakauskas, “Bite Latvija” ģenerāldirektors, Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) valdes loceklis,29.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau teju gadu valdības līmenī un publiskajā telpā tiek apspriesta iespējamā divu telekomunikāciju tirgus spēlētāju, Latvijas valstij un Zviedrijas līdzīpašniekiem piederošā SIA “Latvijas Mobilais Telefons” (turpmāk – LMT) un SIA “Tet” apvienošana – jautājums, kas skar ne tikai abu uzņēmumu turpmāko likteni, bet var arī būtiski apdraudēt visas telekomunikāciju nozares līdzsvaru un konkurences nosacījumus.

Uzskatu, ka šī iespējamā apvienošanās būs “beigu sākums” godīgai tirgus konkurencei, monopolizētam uzņēmumam valsts azotē atstājot postošu ietekmi uz pārējo tirgus dalībnieku darbību. Lai izvairītos no šāda scenārija, jaunizveidotajam uzņēmumam ir jābūt neatkarīgam no valsts. Vienlaikus ir būtiski īstenot strukturālas pārmaiņas – stratēģiski nozīmīgā pazemes kabeļu kanalizācijas infrastruktūra ir jānodala no “Tet” un LMT, nodrošinot visiem tirgus dalībniekiem vienlīdzīgu piekļuvi šim resursam.

Potenciālā LMT un “Tet” apvienošanās ir kā bumba ar laika degli telekomunikāciju tirgū

“Tet” ir vēsturiski izveidojies kā fiksētā tīkla operators ar monopola pazīmēm, un tā pārziņā ir valstiski nozīmīga pazemes kabeļu kanalizācijas infrastruktūra. Savukārt LMT šobrīd ir vadošais tirgus spēlētājs mobilo sakaru jomā. Potenciālā abu uzņēmumu apvienošanās ir kā bumba ar laika degli, kas var radīt katastrofālus satricinājumus tirgum. Un tam ir vairāki argumenti.

Reklāmraksti

“QDOORS” piegādātie ātrgaitas vārti – labākais risinājums loģistikai un ražošanai

Sadarbības materiāls,04.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātrgaitas vārti ir specializētas rūpnieciskas sistēmas, kas paredzētas ātrai atvēršanai un aizvēršanai, uzlabojot energoefektivitāti, laika ekonomiju, drošību un vides kontroli ļoti dažādās uzņēmējdarbības jomās. Viens no pieredzes bagātākajiem uzņēmumiem šajā jomā ir SIA “QDOORS”, itāļu ātrgaitas vārtu ražotāja “BMP” oficiālais pārstāvis Latvijā.

Šos risinājumus parasti izmanto noliktavās, ražošanas telpās, telpās ar paaugstinātām higiēnas prasībām un loģistikā, bet arvien vairāk uzņēmēju aizdomājas arī par savu darbinieku pasargāšanu no caurvēja un aukstuma.

Ātrgaitas vārti ļauj taupīt enerģiju, laiku un darbinieku veselību

“Mūsdienās uzņēmēji savas biznesa izmaksu aprēķinos iekļauj ne vien energoefektivitāti, kas beidzamajos gados kļuvusi īpaši būtiska, bet arī laika faktoru. Ja auto iekrāvējs desmitiem reižu dienā iebrauc un izbrauc no manuāli atveramas noliktavas, zūd ne tikai siltums, bet tas aizņem arī pietiekami daudz apmaksāta darba laika. To var vienkārši aprēķināt, un gadā šī summa vairs nebūt nav maza,” stāsta SIA “QDOORS” speciālisti, kas pieredzi uzkrājuši, šajā nozarē darbojoties vairāk nekā 15 gadus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētā aviokompānija "SmartLynx Airlines" ies ārā no kravu pārvadājumu biznesa un veidos ciešāku sadarbību ar Taizemē izveidoto māsasuzņēmumu "Thai SmartLynx", intervijā sacīja "SmartLynx" īpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš uzsvēra, ka aviopārvadājumi Eiropā ir sezonāli un ziemā, kad nav atvaļinājumu laiks un ir mazāks pasažieru skaits, praktiski visām aviokompānijām ir zaudējumi. Savukārt vasaras lidojumu sezonā pasažieru skaits Eiropā ir par vidēji 45% lielāks, bet ieņēmumi ir pat par vairāk nekā 50% lielāki nekā ziemas lidojumu sezonā.

"Taču, ko darīt ziemā? Tādēļ pat "airBaltic" iznomā savas lidmašīnas no ziemas sākuma, jo vasarā viņiem nebūs pietiekamas peļņas, lai segtu ziemas zaudējumus. Faktiski tas ir visu Eiropas aviosabiedrību darba kārtībā, un tādēļ ir vairāk nekā 60 Eiropas pārvadātāju, kas izmanto [lidmašīnu pilna servisa nomas pakalpojumu jeb] ACMI pakalpojumus," sacīja Žiemelis.