Krīzes laikā vārdu salikums «fiskālā politika» ir lasāms katru dienu un gandrīz jebkurā avīzē. Lasot šos rakstus, man neradās pārliecība, ka visiem lasītājiem ir skaidrs, kas ir fiskālā politika. Fiskālā politika nav jēdziens, par kuru normālos ekonomikas apstākļos jāinteresējas katram.
Tomēr tagad, kad Latvija cīnās ar vērienīgu ekonomisko krīzi, kas daļēji radusies tieši nepārdomātās fiskālās politikas dēļ, un kad Latvijas valdības nemitīgi nāk klajā ar aizvien jauniem piedāvājumiem, kā sakārtot fiskālo politiku, mainot nodokļus, ir īstais laiks, kad katram par šo politiku būtu jāzina pēc iespējas vairāk.
Domāju, ka galvenais (un pats bīstamākais) pašreizējo valdības un sabiedrības diskusiju par fiskālo politiku trūkums ir - fiskālās politikas instrumentu nesasaistīšana ar vēlamajiem šīs politikas rezultātiem, valsts ekonomiskajiem mērķiem un valsts modeli. Piemēram, diskusijas un priekšlikumi par nodokļiem koncentrējas tikai un vienīgi ap jautājumu, kā iekasēt vairāk naudas valsts budžetā, nevis ap jautājumu, kādu ekonomisko sistēmu ar tādas nodokļu sistēmas palīdzību mēs vēlamies sasniegt. Piemēram, kādus uzņēmējdarbības veidus mēs vēlamies veicināt? Nodokļu politika ir ļoti spēcīgs instruments, kas galu galā veido valsts ekonomiku. Tas nav tikai naudas iekasēšanas veids.
Fiskālās politikas instrumenti ir:
- nodokļu sistēma un tās mērķi (kādi nodokļi, no kādiem ienākumiem vai aktivitātēm, likmes utt.),
- nodokļu iekasēšanas veidi un panākumi (t.s. ēnu ekonomikas īpatsvars nozīmē iekasēšanas neveiksmi),
- valsts budžets (naudas pārdale valstī no pelnošiem nepelnošiem. Varētu būt ar pārpalikumu un rezervju veidošanu, vai ar deficītu, kuru tad jāfinansē, aizņemoties naudu no saviem iedzīvotājiem, pasaules finanšu tirgos vai, sliktākajā gadījumā, no SVF).
Vēl bīstamāk ir tas, ka debatēs par nodokļiem vienmēr tiek ignorēts fakts, ka nodokļu iekasēšana ir fiskālās politikas neatņemama sastāvdaļa. Nodokļu iekasēšanas politika bieži ir daudz svarīgāka par pašu nodokļu sistēmu. Ja valsts neprot iekasēt nodokļus, tad diez vai ir vērts izdomāt vēl sarežģītākus veidus, kā un ko aplikt ar nodokli.
Cik daudz Latvijā tiek runāts par to, kā uzlabot nodokļu iekasēšanu un kā cīnīties ar vislielāko ēnu ekonomiku Eiropas Savienībā (39% no iekšzemes kopprodukta Latvijā, pretstatā tikai 18% Austrumeiropas valstīs un 10% Rietumeiropā)? Ļoti maz. Bet žēl! Ja mēs varētu sasniegt vismaz Austrumeiropas ēnu ekonomikas rādītāju, tad valsts budžetā ieplūstu vēl vismaz 1 miljards latu, kas uzreiz atrisinātu visas problēmas ar SVF nosacījumiem un atļautu mums daudz ātrāk pievienoties eiro zonai.