Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzelzceļš jau kopš tā pirmsākumiem ieņem vienu no vadošajām lomām starptautiskajā kravu un pasažieru loģistikas sistēmā, veidojot būtisku daļu ikvienas valsts iekšzemes kopproduktā.

Ikdienā cilvēki lielākoties redz braucošus kravas un pasažieru vilcienus, taču nozares mazāk redzamā puse ir dzelzceļa ritošā sastāva – lokomotīvju un vagonu – regulāra apkope, remonts, kā arī jaunu vilcienu būvniecība, tostarp radot jaunus, modernus un videi draudzīgākus vilcienus.

Remontē Azerbaidžānas ritošo sastāvu

Uzņēmums Baltic Loco Group (BLG) ir starptautiskos tirgos strādājoša Latvijas inženierkompānija, kas specializējusies dzelzceļa transporta remontā, tā modernizācijā, kā arī darbojas projektos, kuru mērķis ir izstrādāt lokomotīves ar samazinātu emisijas apjomu. Šos projektus BLG spēj īstenot, jo savulaik darbā piesaistīja kādreizējā vilcienu būvniecības uzņēmuma Rīgas Vagonu rūpnīca (RVR) vadošos konstruktorus, tādējādi saglabājot nozarē RVR intelektuālo potenciālu. Rezultātā BLG ir pierādījis sevi kā uzticamu partneri sadarbībā ar lieliem un maziem dzelzceļa nozares uzņēmumiem privātajā un valsts sektorā, tostarp ar Azerbaidžānas dzelzceļa uzņēmumu Azerbaycan Demir Yollari (ADY), uzsver BLG tehniskais direktors Aleksandrs Vasiļjevs, kurš iepriekš bija ilggadējs tehniskās nozares vadošais speciālists VAS Latvijas dzelzceļš koncernā, kā arī AS Pasažieru vilciens valdes loceklis.

2019. gada beigās BLG noslēdza apjomīgu līgumu ar ADY par maģistrālo un manevru lokomotīvju, pasažieru vilcienu vagonu remontu, kā arī jaunu produktu izstrādi. Patlaban BLG jau saņēmis un īsteno vairāku desmitu vienību remontu. “Darbi tiek veikti gan ar BLG pašu spēkiem, gan piesaistot mūsu sadarbības partnerus Latvijā – AS Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca, SIA L-Ekspresis, SIA RSS. Darbu izpildē piesaistīti arī sadarbības partneri Baltijas valstīs, Ukrainā un Skandināvijā, tostarp Lietuvas uzņēmumi Švytejimas un VLRD, Harkovas elektromašīnbūves rūpnīca Elektrotjažmaš. Mēs augstu novērtējam ADY uzticēšanos BLG un mūsu partneruzņēmumu darbinieku profesionalitātei un darba kvalitātei. Šāda līmeņa un apjoma pasūtījuma saņemšana pierāda augstu uzticēšanos starp visām darījumā iesaistītajām pusēm. Turklāt šāds apjomīgs pasūtījums pašreizējā saspringtajā ekonomiskajā situācijā ļauj arī mūsu uzņēmumam un partneriem nopelnīt un nodrošināt algas darbiniekiem,” uzsver A. Vasiļjevs.

Salīdzinoši lielu daļu ADY pasūtījuma veido tieši pasažieru vilcienu vagonu remonts un modernizācija, kurā īpaši specializējies ir L-Ekspresis, kam deleģēta būtiska daļa veicamo darbu, kas arī ir sākums aktīvākai BLG un L-Ekspresis sadarbības uzsākšanai lielu starptautisku projektu īstenošanā. “Mēs esam specializējušies pasažieru vilcienu vagonu, arī kravas vilcienu vagonu remontā un modernizācijā. BLG līgumā ar ADY liela daļa projektu ir tieši pasažieru vagonu modernizācija un remonts. Tā ir L-Ekspresis kompetence un pieredze. Patlaban esam projekta pašā sākuma stadijā un remontējam pirmos vagonus. Kopumā projekts paredz, ka mūsu uzņēmums īstenos vairāku desmitu pasažieru vagonu remontu. Sadarbību jau šobrīd vērtējam pozitīvi un saredzam, ka tas ir labs iesākums ciešai sadarbībai arī nākotnē. Šāda apjoma un sarežģītības pasūtījuma izpilde dod iespēju mums paaugstināt savas zināšanas un kompetenci specifisku projektu realizācijā, kas mums ļaus nākotnē arī pašiem piedāvāt savus pakalpojumus plašākam klientu lokam,” uzsver L-Ekspresis valdes loceklis Rolands Gorodeckis.

Pasažieru vilciena vagona modernizācija izmaksā ap 60% no jauna vagona cenas, jo modernizācija ir ļoti apjomīgs projekts gan patērētā darba, gan materiālu ziņā. Tomēr šāda modernizācija ir nozīmīga dzelzceļa nozares darbības nepārtrauktības nodrošināšanai ar iespējami mazāku resursu patēriņu, tostarp dzelzceļa ritošo sastāvu nodrošināšanā nepieciešamajā apjomā.

Veido zaļu un inovatīvu dzelzceļu

Laikā, kad pasaulē aizvien aktuālāka kļūst vides saudzēšana un zaļā domāšana, tostarp būtisku lomu šajā procesā atvēlot arī dzelzceļa nozarei, nozīmīga ir uzņēmēju spēja uzdrošināties radīt jaunas, inovatīvas un videi draudzīgākas tehnoloģijas ikdienas darbam dzelzceļa satiksmē. Pētniecība un inovācijas ir arī viens no BLG darbības virzieniem, kas aktīvi tika uzsākts 2018. gadā ar elektriskās piedziņas manevru lokomotīves projektēšanas sākšanu. Patlaban sadarbībā ar L-Ekspresis tiek īstenoti trīs projekti, kas saistīti ar ritošā sastāva vienību emisiju samazināšanu: videi draudzīgas četru asu manevru lokomotīves padziļinātās modernizācijas projekts, kas šobrīd jau ir ražošanas un montāžas posmā; videi draudzīgas vienvagonu ritošā sastāva vienības izbūve pasažieru pārvadājumiem; jaunas elektriskās akumulatoru četru asu manevru lokomotīves prototipa izstrāde, kas būs piemērota darbam uz 1520 milimetru platuma sliežu ceļiem, bet jo īpaši darbam slēgtās un sprādzienbīstamās teritorijās.

Par jauno produktu jau ir izrādīta interese no Ukrainas un Polijas uzņēmējiem, stāsta A. Vasiļjevs, piebilstot, ka jauno lokomotīvi plānots ražot ar preču zīmi RAF Loco, ko BLG iegādājās, lai saglabātu Latvijas mašīnbūves kādreiz slavenos zīmolus. “Mūsu inženieri spēj izstrādāt daudz inovatīvu ideju, taču tās nevarēs realizēt, ja pretī inženierim nebūs potenciālā klienta, kurš būs gatavs nākotnes produktu pirkt un izmantot. Jābūt arī drosmei no pasūtītāja puses – ja viņš tic un paļaujas uz izpildītāju, tikai tad dzelzceļa jomā var tikt realizēti drosmīgi nākotnes projekti. Svarīgi idejas dzimšanas brīdī satikt cilvēkus, kuri saskata idejas nozīmi viņu biznesa efektivizācijai un konkurētspējas palielināšanai. Šādus cilvēkus esam satikuši gan Ukrainā, gan Polijā. Arī Azerbaidžānā ir interese par mūsu elektriskās manevru lokomotīves projektu. Tas ļauj mums aktīvi turpināt iesāktos jauno produktu izstrādes projektus un jau ar daudz lielāku drošību investēt lielus finanšu līdzekļus, rezultātā jau dzīvē sākot realizēt to, kas vēl pirms dažiem gadiem bija tikai prātā vai uz papīra,” uzsver BLG tehniskais direktors.

Vienlaikus viņš uzsver, ka uzņēmums līdz šim neviena projekta īstenošanai nav izmantojis ne valsts, ne kādu ES fondu līdzfinansējumu, tajā pašā laikā uzņēmums pauž pateicību Valsts ieņēmumu dienestam, kas šobrīd normatīvos noteiktajā kārtībā veic savlaicīgu PVN atmaksu. “Visu īstenojam pašu spēkiem – ar saviem nopelnītajiem resursiem vai arī ar bankas aizdevumu. Saprotot šodienas situāciju Azerbaidžānā, mēs nākam pretī arī mūsu partneriem – ADY pasūtījuma realizāciju finansējam pašu spēkiem, jo samaksu saņemam pēc padarītā, nevis avansā. Tāpat ir arī ar elektriskās piedziņas lokomotīves izstrādes projektu – neesam saņēmuši ne centa no malas. Šī ir mūsu pašu iniciatīva radīt videi draudzīgu, drošu lokomotīvi, taču nenoliedzami svarīga ir sajūta, ka pēc prototipa izmēģināšanas būs uzņēmumi, kas iegādāsies šīs lokomotīves un ļaus atpelnīt pētniecībā un izstrādē ieguldīto naudu,” pauž A. Vasiļjevs.

Stratēģisks uzņēmējdarbības modelis

BLG tehniskais direktors uzsver, ka BLG biznesa veiksmes pamatā ir stratēģiski pareizs uzņēmējdarbības modelis. Proti, lai gan uzņēmumā strādā augstas kvalifikācijas dažādu jomu speciālisti, tomēr uzņēmuma īpašnieki jau sākotnēji izlēma nevis veidot vienu lielu plašas specializācijas ritošā sastāva būvniecības un remonta rūpnīcu, bet gan radīt plašu partnerību ar vairākiem uzņēmumiem, kas katrs specializējušies savā specifiskajā jomā.

“Reiz kāds kolēģis man pauda – klasiskā gadījumā rūpnīca pati par sevi ir ēka ar iekārtām un darbiniekiem. Taču, ja nav pasūtījumu, šī ēka ar visām iekārtām, teritoriju un pievedceļiem stāv neizmantota. Tas nozīmē, ka rūpnīca – tie ir pasūtījumi, bet, ja tev nav pasūtījumu, tev arī nav rūpnīcas. Un ar laiku pārliecinājos, ka tā ir patiesība – ja tu spēj atrast un saņemt pasūtījumus darbu izpildei, nav svarīgi, kurā vietā šo pasūtījumu izpildi. Šajā gadījumā BLG ienāk šie pasūtījumi, tātad mums arī ir rūpnīca ar nosacīti daudzām filiālēm dažādās pilsētās un valstīs. Mēs izlemjam par pasūtījumu sadalījumu atkarībā no tā, kāda ir konkrētā uzņēmuma specializācija. Ir rūpnīcas, kurās, piemēram, neremontē ritošā sastāva ratus, taču ir specializācija virsbūvju remontā un atjaunošanā. Kooperācija notiek arī starp dažādiem uzņēmumiem, bet mēs pārvaldām projektu kopumā un nepieciešamības gadījumā iesaistāmies atsevišķu projekta posmu īstenošanā,” uzsver A. Vasiļjevs, piebilstot, ka šāds biznesa modelis, visticamāk, arī dod pasūtītājiem pārliecību, ka darbi tiks īstenoti savlaicīgi, kvalitatīvi un ar drošības garantijām.

A. Vasiļjevs pauž bažas, ka tendences izglītības jomā nozares uzņēmējiem rada aizvien lielākas grūtības piesaistīt atbilstošas kvalifikācijas darbiniekus. “Šobrīd gan mēs, gan visi partneri izjūtam darbaspēka deficītu, un vēl lielākas bažas rada tas, ka mūsu darba apjoms pieaug, mēs esam gatavi nodarbināt papildu cilvēkus, taču viņu trūkst. Un situāciju neuzlabo pat tas, ka maksājam labu atalgojumu – vidēji 1500 eiro. Jau ierasta prakse, ka mūsu jomas uzņēmumi pieņem darbā strādāt gribošus jauniešus bez pietiekamām profesionālajām prasmēm, ko viņi apgūst jau pieredzējušo kolēģu vadībā,” akcentē A. Vasiļjevs, piebilstot, ka šajā jomā tomēr valstij ir pēdējais laiks meklēt risinājumu, sevišķi zinot, ka šobrīd uzsākts Rail Baltica dzelzceļa projekts, kur arī Latvijas teritorijā sistēmas apkalpošanai būs nepieciešami augstas kvalifikācijas dzelzceļa speciālisti.

Sadarbības materiāls

Komentāri

Pievienot komentāru