Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas pašvaldības 53 miljonu eiro vērtais skolu ēdināšanas iepirkums nokļuvis Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) redzeslokā, informē KNAB.

KNAB seko līdzi dažādām norisēm un procesiem publiskajā telpā, tostarp finansiāli apjomīgu iepirkumu īstenošanai, un šis nav izņēmums, kad iepirkums nonācis KNAB redzeslokā, pauda birojā.

Ja KNAB saskatīs signālus vai iestādes rīcībā nonāks informācija, kas liecinās par iestādes kompetencē esošiem likumpārkāpumiem attiecīgā iepirkuma virzības gaitā, KNAB reaģēs, sola birojā.

TV3 raidījums "Nekā personīga" svētdien ziņoja, ka nesen notikušajā iepirkumā uzvarētāju noteikusi nejaušība, jo 53 miljoni eiro sadalīti izlozē, un tajā laimējies lietuviešu uzņēmumam. Pašvaldība apgalvo, ka visi piedāvājumi bijuši vienlīdz labi, tāpēc izņēmuma kārtā piemērota loterija.

Iepirkumā sacentās septiņi pretendenti. Nolikums ļāva veidot uzņēmumu apvienības, un tāpēc tajās esot kvalificējušās pat ar ēdināšanu nesaistītas firmas.

Šajā konkursā atšķirībā no iepriekšējiem neesot prasīts nodrošināt tik augstvērtīgus produktus, padziļināti nav pētīti ne pretendentu iepriekšējie līgumi, ne kompāniju patiesie labuma guvēji, ziņoja raidījums. Pazemināto prasību dēļ konkursā visi dalībnieki ieguva vienādu punktu skaitu, tāpēc uzvarētāju noteikšanai izvēlējās reti praktizētu metodi - izlozi.

Raidījums skaidroja, ka iepirkumā savu piedāvājumu bija iesniegusi uzņēmumu apvienība "Aleks un V, CNC", loterijā izvelkot deviņas skolas par kopējo summu vairāk nekā 17 miljoni eiro.

Informācija "Firmas.lv" liecina, ka SIA "Aleks un V" vienādās daļās pieder Anatolijam Polovņukam un Igoram Bulatovam. Savukārt kompānija SIA "CNC" uz pusēm pieder "Aleks un V" un SIA "Concord Service Group", kuras īpašnieks ir Lietuvas pilsonis Irmants Norkus.

Ar viņa uzņēmumu pērn aprīlī līgumu lauza Ādažu novada dome par ēdināšanu Carnikavas pamatskolā. Pašvaldība raidījumam atrakstīja, ka uzņēmums nav pildījis vairākās prasības - nav laikus uzstādījis iekārtas, nodrošinājis atbilstošu ēdienkarti, piegādāto pārtikas produktu izcelsme nav atbildusi piedāvājumā norādītajai, un pašvaldībai zudusi ticība, ka firma spēs turpmāk godprātīgi pildīt līgumā uzņemtās saistības.

Rīga savā iepirkumā pretendentu pagātni nevērtēja.

Iepirkuma rezultātus apšaubījušas vairākas firmas, kas piedalījās izlozē - SIA "Fristar", SIA "Baltic Restaurants Latvia", SIA "Žaks 2". Iepirkums apstrīdēts Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB).

Izlozes rezultāti raisījuši bažas, ka konkrētas skolas varētu nenodrošināt ēdināšanu šovasar gaidāmo Skolēnu Dziesmu un deju svētku dalībniekiem, ziņoja "Nekā personīgā". Rīgas izpilddirektors riskus noraidījis, jo, pat ja IUB līgumus atļaus slēgt, jaunajiem ēdinātājiem izglītības iestādēs darbs jāsāk no augusta, un svētku dalībniekiem barošanu nodrošinās līdzšinējie ēdinātāji.

IUB sūdzības jāizskata mēneša laikā.

Konkursa tiesiskumu Rīgas izpilddirektoram uzdevis izvērtēt domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis (JV). Savukārt vicemērs Edvards Ratnieks (NA/LRA) aicināja Eināru Cilinski (NA/LRA) kā Pretkorupcijas komisijas vadītāju sasaukt un izskatīt šo jautājumu komisijā.

Cilinskis aģentūru LETA informēja, ka sēdi plānots sasaukt ceturtdien, taču tās norises laiks vēl tiek precizēts.

Arī Rīgas domes "Saskaņas" frakcija ir pieprasījusi skaidrojumus gan no IUB, gan no Langes.

Ekonomika

19 miljonu eiro ietaupījums gadā – daudz vai maz?

Edžus Žeiris, SIA “ZZ Dats” direktors,09.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Speciālistu manuālo darbu pašvaldībās pakāpeniski atbalsta vai aizstāj IT sistēmas, kas automātiski apstrādā datus un bez dažādām citām priekšrocībām samazina arī apzinātas vai neapzinātas cilvēciskās kļūdas. Digitalizētās sistēmas, piemēram, Atvieglojumu vienotā informācijas sistēma (AVIS), ļauj sekot līdzi procesiem reāllaikā, tā samazinot arī korupcijas riskus.

Līdz ar digitalizēto sistēmu ieviešana pašvaldībās, rodas iespēja to iestādēs efektīvāk izmantot resursus un pilnībā koncentrēties uz svarīgākajiem pienākumiem, kas saistīti, piemēram, ar sociālās palīdzības nodrošināšanu.

Samaksa tikai par faktiski saņemtajiem pakalpojumiem

Pašvaldībām īpaši nozīmīga ir līdzekļu administrēšana sociālajā jomā, tāpēc skaidroju kā Atvieglojumu vienotā informācijas sistēma palīdz administrēt pakalpojumus, kur atvieglojuma devējs – pašvaldība noteiktām iedzīvotāju grupām nosaka pieejamos atvieglojumus pakalpojumu saņemšanā. Piemēram, pašvaldība nosaka savas teritorijas pirmsskolas izglītības iestādēs visām trūcīgām, maznodrošinātām personām 100% apmērā segt ēdināšanas izmaksas, savukārt izglītojamajiem no daudzbērnu ģimenēm 50% apmērā ēdināšanas izmaksas. Cik daudz pašvaldību speciālistu manuāla darba un reizē finanšu nepieciešams, lai minētie iedzīvotāji pakalpojumu saņemtu ar tieši viņiem noteikto atlaidi? Vienlaikus ir pašvaldības, kas par šo ne tikai domā, bet arī dara. Labs piemērs ir Jelgavas valstspilsētas pašvaldība, kas ieviesa automatizētu ēdināšanas pakalpojumu uzskaiti izglītības iestādēs un panāca 20% pašvaldības budžeta ietaupījumu. Kā tas iespējams? Samaksa no pašvaldības puses notiek tikai par faktiski sniegto pakalpojumu apjomu – bērns paēd, pašvaldība samaksā ēdinātājam.