Shell liek uz sašķidrināto dabasgāzi 

Cer uz Eiropas kravu pārvadātājiem; Latvijā gan tik drīz šo degvielu neredzēt, trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Egons Mudulis, 01.08.2018

Foto: Zane Bitere/LETA

To sarunā ar Dienas Biznesu norāda SIA RT Services Baltics valdes loceklis Mārcis Krastiņš. Viņa vadītais uzņēmums veic Shell degvielas karšu tirdzniecību Baltijas valstīs, kā arī piedāvā transporta uzņēmumiem citu valstu ceļu lietošanas apmaksas ierīces. Pēc degvielas staciju tīkla pārdošanas 2002. gadā Shell Baltijas valstīs nav pārstāvēts ar savu kapitālu, bet darbību trijos virzienos veic ar licencēšanas un aģentu starpniecību. Ar Shell eļļu un smērvielu tirdzniecību, kā arī degvielas mazumtirdzniecību Latvijā nodarbojas citi uzņēmumi. RT Services Baltics birojos Latvijā un Lietuvā katrā ir trīs darbinieki.

Viens ir publiski paustie viedokļi, otrs – ko saka zinātne, trešais – kā beigu beigās notiek dzīvē, ‒ tā M. Krastiņš atbild uz jautājumu par to, cik tad ilgi vēl neatjaunojamo (fosilo) energoresursu pietiks, jo regulāri tiek spekulēts ar to, ka naftas krājumi iet uz beigām, un arvien vairāk uzsvars tiek likts uz atjaunojamajiem energoresursiem (saule, vējš). Neizskatās, ka tuvākajā nākotnē naftas krājumi varētu beigties. Tai pašā laikā nozares kompānijas, vēloties radīt pēc iespējas mazāku izmešu apjomu, plāno savu darbību ilgtermiņā, ņemot vērā cilvēka darbības ietekmi uz globālo sasilšanu un sabiedrības viedokli attiecībā uz resursiem. Līdz ar to ir redzama liela kustība gāzes virzienā, «jo tā šajā ziņā atbilst visiem jauno enerģiju sapņiem». Proti, gāze ir komerciāli izdevīga un viegli transportējama, tai pašā laikā tā ir videi un sabiedrībai kopumā draudzīgāka nekā, piemēram, ogles. Tomēr arī naftas lomas mazināšanās nākotnē neesot paredzama, jo tā ir kā izejviela ķīmijas rūpniecībai. Droši vien, ka arī turpmāk varēs dzirdēt stāstus, ka tūlīt viss beigsies, taču tehnoloģijas mainās, piemēram, slānekļa gāzes ieguve nu ir milzīga industrija ASV.

Vaicāts, cik lielā mērā atjaunojamo energoresursu popularitāte ir balstīta tehnoloģiju kompāniju vēlmē nopelnīt, M. Krastiņš atzīmē, ka tirgus ilgtermiņā noregulēsies, taču vienas paaudzes ietvaros «varam savārīt diezgan daudz nepatikšanu», jo reizē darbojas gan tirgus principi, gan atšķirīga regulācija un lobēšanas mehānismi Eiropā un ASV. Eiropa, kurai pašai energoresursu nepietiek, rada samērā striktus spēles noteikumus. Taču prasības, piemēram, transporta sektorā, pēc mazākiem izmešu apjomiem nav iespējams sasniegt, uzlabojot dīzeļdegvielu, kā rezultātā uzmanība tiek pievērsta gāzei. Viņaprāt, labākais veids, kā valstij ietekmēt to, kāda degviela tiek lietota, ir ar nodokļu palīdzību, attiecīgi ceļot vai samazinot akcīzi kādam degvielas veidam.

Vaicāts, vai Latvijā iegādātajai Shell degvielai būs tāda pati kvalitāte kā Rietumvalstīs, M. Krastiņš uzsver, ka tam tā būtu jābūt, tādēļ arī klienti, piemēram, Krievijā, kur Shell naftu neiegūst, ziemā, lai nepaliktu uz ceļa, dodot priekšroku kompānijas produkcijai. Atšķirības no konkurentu degvielas ir piedevās, kas ļauj ietaupīt līdz pat 3% degvielas. Šo rādītāju, protams, ietekmē arī braukšanas stils. Runājot par līdzšinējo dīzeļdegvielas uzvaras gājienu, viņš saka: «Prognozēt nākotni ir ļoti nepateicīga lieta, taču (kravas auto segmentā) vēl gadus 15 redzēsim būtisku dīzeļa klātbūtni.» Protams, arī šeit laužas iekšā elektrība un gāze, bet katrai no jaunajām degvielām ir savi plusi un mīnusi, kamēr dīzelim ir (funkciju veikšanai) vajadzīgā kvalitāte, izmaksas, infrastruktūra, aprobētas auto tehnoloģijas. Turklāt tirgū ir milzums daudzums šādu mašīnu, kas vienā dienā nekur nepazudīs, un nav tik vienkārši pārveidot dīzeļdzinēja kravas auto, lai tas varētu izmantot gāzi. Vaicāts, vai elektromobiļi tomēr neizgriezīs pogas tradicionālo degvielu tirgotājiem, viņš norāda, ka tiek prognozēts ‒ lielo pilsētu centros un līdz 200 km ap tām tiks izmantotas maksimāli videi draudzīgas tehnoloģijas, tostarp elektromobiļi, bet tālākām distancēm kravu pārvadājumiem paliks dīzelis. Te gan vispirms ir runa par bagātām valstīm, kas var atļauties subsidēt šādu pāreju: «Gāze, cerams, ieņems arvien būtiskāku vietu, bet pāreja, šķiet, nebūs ātra.»

Visu rakstu Shell liek uz sašķidrināto dabasgāzi lasiet trešdienas, 1.augusta laikrakstā Dienas Bizness!

Jaunākais izdevums