Tallink domā izvērsties arī viesnīcu un mazumtirdzniecības jomās 

Tallink liek uzsvaru uz jaunu, efektīvu floti; pamatbiznesu – jūras pārvadājumus – saglabās, bet domā par izvēršanos arī viesnīcu un mazumtirdzniecības jomās.

Egons Mudulis, 2019. gada 18. aprīlis plkst. 6:31

To sarunā ar Dienas Biznesu norāda AS Tallink Grupp valdes priekšsēdētājs Pāvo Nogene (Paavo Nõgene). Kompānija šogad atzīmē 30. jubileju, bet Rīgas‒Stokholmas līnijai paliek 13 gadi.

Fragments no intervijas

airBaltic tiek saukts par Latvijas nacionālo lidsabiedrību. Kā Tallink tiek uztverts Igaunijā, kā cilvēki to uzlūko?

Patiesībā Tallink ir lielākā Igaunijas kompānija ar 950 milj. eiro ieņēmumiem pērn. Esam lielākais darba devējs. Kompānijai ir 7500 darbinieku, esam labākais darba devējs privātajā sektorā, kā pērn atklāja (Kantar Emor) pētījums. Pirmo vietu kopumā ieņēma valstij piederošā enerģētikas kompānija Eesti Energia. Tallink ir sava veida nacionālais mantojums. Uzņēmums attīstījās ļoti strauji, 2006. gadā Tallink nopirka Silja Line – somu nacionālo mantojumu.

Kuri ir galvenie notikumi kompānijas attīstībā 30 gados?

Galvenais ir tas, ka Tallink ir investējis 1,5 miljardus eiro flotē. Esam uzbūvējuši vairākus jaunus kuģus. Romantika (kursē maršrutā Rīga‒Stokholma) faktiski bija pirmais jaunais kuģis, tad nāca Victoria, Baltic Queen, Galaxy, Baltic Princess. Tad sekoja Star, Superstar, kas bija paredzēti pārvadājumu pakalpojumu nodrošināšanai Tallinas‒Helsinku maršrutā, un tagad tur tiek izmantots Megastar, kas ir videi draudzīgākais un efektīvākais kuģis enerģijas patēriņa ziņā Baltijas jūras reģionā. Tas izmanto sašķidrināto dabasgāzi (LNG), kas ir tīrākā šobrīd pieejamā degviela, ko var izmantot jūras pārvadājumos. Pirms nedēļas paziņojām, ka būvēsim otru, Megastar līdzīgu LNG kuģi Tallinas‒Helsinku maršrutam. Tas viss ir stāsts par ļoti ātru attīstību 30 gadu laikā. Jaunais kuģis, kas būs gatavs 2021. gada beigās vai 2022. gada sākumā, palielinās mūsu kapacitāti šajā maršrutā attiecībā gan uz pasažieriem, gan uz kravu pārvadātājiem. Mums šajā savienojumā būs par 1,7 milj. pasažiervietām gadā vairāk, un redzam, ka šis bizness augs nākamajos 10 gados.

Skatāmies, kas notiek ar Rail Baltica (RB) projektu. Kad tas būs gatavs pēc sešiem gadiem, tas sāksies Mūgas ostā (Tallinā). Mums tur ir kravu pārvadājumu maršruts Mūga‒Vuosāri (Helsinki). Mums ir jābūt gataviem, pirms RB ir gatavs. Tagad mums tur ir viens kuģis kravu pārvadājumiem, bet ir skaidrs, ka būs nepieciešama papildu kapacitāte, un mēs šobrīd meklējam jaunu kuģi. Mūsu mērķis ir audzēt kompānijas pamatbiznesu, kas ir jūras pārvadājumi, bet skatāmies, ko varam darīt arī krastā. Kompānijai ir viesnīca Rīgā, viesnīcas Tallinā, ir daži modes preču veikali Igaunijā, bet pamatbizness paliks jūras pārvadājumi. (Pērn Tallink iegādājās Esprit, Vero Moda, Jack&Jones un Benetton franšīzes. Šobrīd Tallink ir franšīzes tiesības pārvaldīt šo zīmolu veikalus Igaunijā. Kopumā ir seši veikali Tallinā un Tartu, kurus pārvalda Baltic Retail, Tallink Grupp meitas uzņēmums. Patlaban Tallink izvērtējam iespējas papildināt veikalu un franšīzu (ne tikai modes) skaitu arī nākotnē ‒ DB).

Kādi ir Megastar ieviešanas rezultāti skaitliskā izteiksmē?

Pērn – tāpat kā visi citi – cīnījāmies ar augstām degvielas cenām. Megastar patērē par 30% mazāk degvielas – naudas izteiksmē ‒ salīdzinājumā ar Star, kas kursē tajā pašā maršrutā un izmanto dīzeļdegvielu. Turklāt Megastar ar 2800 pasažieru vietām ir par 30% lielāks nekā Star. Tā kā kuģis ir jauns, moderns, inovatīvs, klientu tēriņi uz kuģa ir par 20% lielāki salīdzinājumā ar Star. Kravām – vieglajām un smagajām automašīnām – ir paredzēti 3800 līnijmetri salīdzinājumā ar 2000 līnijmetriem uz Star. Tam visam ir pozitīva finansiāla ietekme. Vēl viena lieta – mums ir arī jāaizsargā Baltijas jūra, jādomā par vidi, un LNG ir tīrākā degviela, ko varam izmantot. Tādēļ nākamie kuģi, ko būvēsim, visticamāk, izmantos LNG.

Lai gan esat biržā kotēta kompānija, ko varat atklāt par nākotnes plāniem?

Mans personiskais viedoklis ir, ka Tallink vajadzētu uzbūvēt jaunu kuģi katrus 3‒4 gadus, lai saglabātu augstu pakalpojumu līmeni. Megastar sāka darbību pirms diviem gadiem, jaunais LNG kuģis sāks darbību 2022. gadā. Redzēsim, kas notiks 2025., 2026. gadā. Nekādi lēmumi vēl nav pieņemti, bet mūsu mērķis ir uzturēt floti pēc iespējas jaunāku, lai apmierinātu augstās klientu prasības.

Kas notiks ar vecajiem kuģiem – pārdosiet vai paturēsiet, palielinot kapacitāti?

Tas atkarīgs no tirgus. Ja, piemēram, Rīgas‒Stokholmas tirgus augs, kādu dienu – mēs ceram – tas būs gatavs nomainīt kuģi Isabelle. Šobrīd tirgus tam nav gatavs. Tādēļ, ieguldot vairākus milj. eiro, atjaunojām Isabelle, lai saglabātu to labā tehniskā stāvoklī un atjaunotu pasažieru izmantotās telpas. Tagad, atrodoties uz kuģa Romantika, varu teikt, ka Isabelle ir romantiskāka nekā Romantika (otrs kuģis Latvijas‒Zviedrijas savienojumā ‒ DB). (Smejas.) Man savā ziņā patīk retro stils, un Isabelle nemaz nav tik vecs kuģis – (tam ir tikai) 30 gadi. Silja Symphony un Silja Serenade, kas kursē starp Helsinkiem un Stokholmu un ir sava veida leģendas, ir tajā pašā vecuma grupā. Tādēļ jautājums drīzāk ir par to, kā saglabājam savus kuģus labā tehniskā stāvoklī un cik tajos ieguldām (nevis par to vecumu), lai tos atjaunotu, kā arī atjaunotu restorānus, veikalus, pasažieriem domātās telpas. Esmu pilnīgi pārliecināts, ka Isabelle no iekšpuses izskatās daudz labāk nekā no ārpuses.

Visu rakstu lasiet 18. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2019. gada 05. februāris plkst. 12:26

Šā gada janvārī AS Tallink Grupp pārvadājusi 549,3 tūkstošus pasažieru, kas ir par 7,3%...

2019. gada 08. janvāris plkst. 6:45

Pasažieru prāmim «Isabelle», kas cieta pagājušās nedēļas vētrā, pēc remonta saņēmis kuģošanas...

2019. gada 04. janvāris plkst. 7:53

Kompānijas «Tallink Grupp» prāmis «Isabelle» ceturtdienas vakarā Rīgas ostā aizkavējies mehānisma...

2017. gada 14. decembris plkst. 17:41

Igaunijas uzņēmums Tallink Grupp noslēdzis divu Superfast sērijas prāmju pārdošanas darījumu,...

2017. gada 05. decembris plkst. 10:31

Šā gada novembrī Tallink Grupp pārvadāto pasažieru skaits sasniedzis 692,5 tūkstošus pasažieru,...

Nepalaid garām

1992. gada 13. aprīlī toreizējā Preses nama 13. stāvā 13 darbinieku lokā...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

Viena kleita Andele Mandele kustības piekritēju rokās mēdz nomainīt pat piecas saimnieces...

Oglekļa dioksīds un sašķidrināts slāpeklis, reiz lietots tikai rūpnieciski, tagad arvien biežāk...

Restorānu biznesā pamatlietas ir skaidras – garšīgs ēdiens, lieliska apkalpošana un labs...

2019. gada desmit mēnešos likvidēti 21 157 uzņēmumi, kas ir par 412...

No šīs sadaļas
2019. gada 17. aprīlis plkst. 16:14

Boeing atklājis jaunās paaudzes lidmašīnas modeļa 777X iekšējo dizainu, raksta CNN Travel....

2019. gada 17. aprīlis plkst. 15:20

Kopš šā gada sākuma Adisabebā ar pilnu jaudu darbojas lielākais gaisa kravu...

2019. gada 17. aprīlis plkst. 11:17

Turpinoties Salu tilta kompleksa pārbūves darbiem, naktī no trešdienas, 17.aprīļa uz ceturtdienu,...

2019. gada 16. aprīlis plkst. 13:52

Remontdarbu laikā atklājot iepriekš neparedzamus tilta balstu defektus, Augusta Deglava ielas pārvada...

2019. gada 16. aprīlis plkst. 13:08

Lai nodrošinātu Salacgrīvas ostas attīstību, Ministru Kabinets (MK) otrdien, 16. aprīlī apstiprinājis...

2019. gada 16. aprīlis plkst. 9:13

Aprīlī savu pirmo lidojumu veikusi pasaulē lielākā lidmašīna Stratolaunch....

2019. gada 15. aprīlis plkst. 14:53

Izstāžu kompleksā Rāmava noslēgusies 27. starptautiskā lauksaimniecības, lopkopības, dārzkopības...

2019. gada 15. aprīlis plkst. 11:37

ASV aviokompānija «American Airlines» svētdien paziņoja, ka turpmākajos mēnešos būs spiesta...

2019. gada 15. aprīlis plkst. 7:22

Pērn Ventspils ostā strādājošajiem termināļiem nedaudz pieaudzis kravu apjoms, un arī šogad...

2019. gada 15. aprīlis plkst. 6:31

Lietuva turpinās agresīvu tranzīta politiku arī nākotnē, un vienoties par sadarbību, kas...