Atpūta

Uzņēmēja: Latvijā viss ir sarežģīti un kļūst vēl sarežģītāk

Anda Asere, 20.01.2017

Jaunākais izdevums

Pēc gandrīz četru gadu biznesa attīstības tepat Latvijā un eksporta tirgos, bērnu modes zīmola un veikala Lazy Francis īpašniece Olga Krūze atvērusi veikalu Londonā, kur tuvākajos divos gados cer atvērt vēl divus

Latvijā mode kā bizness pasaules izpratnē neeksistē, un vienīgā iespēja, lai tā būtu uzņēmējdarbība, ir attīstīties eksportā, uzskata Olga Krūze. Vairāk par modi kā biznesu, izglītību un savu pieredzi viņa stāsta intervijā DB.

Fragments no intervijas:

Tu minēji, ka valsts neatbalsta modes industriju. Kā tu to domā?

Man kā nelielam uzņēmumam, vietējam ražotājam un zīmolam, kurš visu sāka no nulles, nav nekādu atvieglojumu nodokļu ziņā. Piemēram, novembrī atvēru veikalu Londonā, un tur bērnu apģērbam un apaviem vispār netiek piemērots PVN. Man tas dod iespēju piedāvāt patīkamākas un konkurētspējīgākas cenas pircējiem, kas savukārt nozīmē lielāku apgrozījumu, ātrāku atpazīstamību un, cerams, straujāku un kaut kādā ziņā vieglāku attīstību. Latvijā viss ir sarežģīti un kļūst vēl sarežģītāk. Jauni cilvēki brauc prom. Uz nopietnu valsts atbalstu un kaut vai nelielām izmaiņām nodokļu sistēmā vietējie ražotāji, kuriem nav «ko mazgāt», sen vairs necer. Ja tuvākajā laikā pacels PVN likmi, es nopietni domāšu par mazumtirdzniecības likvidēšanu Latvijā.

Visādi citādi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra man līdzīgus uzņēmējus atbalsta, piemēram, dodoties tirdzniecības misijās un piedaloties izstādēs. Tomēr vēl pirms gada, braucot uz starptautisko izstādi, man apmaksāja līdz 70% par stendu, lidojumu, viesnīcu un dienas naudu darbiniekiem, taču tagad viesnīcu un dienas naudu vairs neapmaksā. Nesaprotu, kāpēc tā. Varbūt labāk varētu noteikt ierobežojumus, piemēram, nevis simt eiro dienā par viesnīcu kā agrāk, bet 50, vai arī turpināt noteiktu procentuālo daļu no summas. Kaut gan, piemēram, Ņujorkā par 50 eiro dienā atrast kaut ko piemērotu dzīvošanai nav iespējams.

Kāpēc valstij vispār vajadzētu atbalstīt privāto biznesu?

Es nerunāju par to, ka vajag atbalstīt visu privāto biznesu, bet par to, ka vajag atbalstīt un aizsargāt vietējos ražotājus. Ražošana Latvijā ir diezgan primitīvā līmenī, salīdzinot, piemēram, ar Poliju, kur vizuāli cilvēki it kā izskatās nabadzīgāki, bet tur ir daudz dažādu rūpnīcu un, braucot cauri valstij, nepārtraukti var redzēt smagās mašīnas, kas liecina par sava veida kustību visādās jomās. Paskatieties un salīdziniet Polijas ekonomiskos radītājus – es biju pārsteigta, godīgi! Nečīkstot jāatzīst, ka diemžēl Latvijā pagaidām neiet tik spīdoši, kā gribētos. Jā, te ražot ir lētāk nekā citās attīstītajās Eiropas valstīs, bet tas nenozīmē, ka ražošana Latvijā maksā kapeikas, tas arī nav mērķis. Mērķis ir biznesam draudzīga vide, kur mazs uzņēmums var attīstīties, kamēr tas sasniegs līmeni, kad lepni varēs skaļi pateikt: «Valsts, paldies tev par pacietību! Tagad es labprāt padalīšos!»

Jāatzīst arī, ka liela daļa cilvēku neiedziļinās, kas īsti ir modes bizness, no kā veidojas izstrādājuma cena un ko vispār, izņemot skaistas mārketinga bildes, nozīme tajā darboties. It kā visiem ir skaidrs, ka jārēķina telpu un darbinieku algu izmaksas, bet principā tas, kā veidojas cena, ir neskaidra lieta. No savas pieredzes varu teikt, ka psiholoģiski cilvēkiem šķiet, ka bērnu apģērbam ir jābūt lētākam, nekā pieaugušo, jo audumu taču vajag mazāk. Piemēram, lai saražotu vidēja izmēra greznu bērnu kleitu, ir vajadzīgi 1,3 m līdz 2,20 m auduma. 38. izmēra sievietei vajadzētu tikai nedaudz vairāk – 1,8 līdz 2,50 m. Turklāt dažās manās princešu kleitās ir astoņi metri tilla, kā arī viskozes vai kokvilnas odere, kas nemaksā tik lēti kā poliestera odere, ko var nopirkt par desmit centiem metrā. Viskozes odere vairumtirdzniecībā maksā trīs līdz četrus eiro metrā. Tāpat vēl ir podziņas, rāvējslēdzēji, birkas utt. Beigu beigās jāpieskaita arī cilvēku un mans darbs, loģistika. Rezultātā atšķirība ir minimāla vai tas nav vispār. Taču psiholoģiski daudziem šķiet, ka bērnu apģērbam ir jāmaksā krietni mazāk nekā pieaugušo apģērbam. Par mārketinga izmaksām šeit pat vēl nav runa, šīs izmaksas zīmoliem dažreiz veido lielāko daļu no gala cenas.

Visu interviju Modes bizness nav viegls lasiet 20. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

FOTO: Latvijas zīmols Lazy Francis rada kleitas filmas Kristofers Robins aktrisei

Laura Mazbērziņa, 07.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kino kompānijas «Walt Disney Pictures» filmas «Kristofers Robins» pirmizrādēm, kuras norisinājās Losandželosā un Londonā, Latvijas bērnu apģērbu zīmols «Lazy Francis» radījis divas kleitas. Latvijas zīmola kleitās pirmizrādi apmeklējusi Kristofera Robina meitas lomas tēlotāja, jaunā aktrise – Bronte Kārmaikla (Bronte Carmichael).

Jaunās aktrises kleitas tika radītas īsā laikā - to izveide prasīja nedēļu, informē ražotājs.

«Pie mums vērsās aktrises māte ar lūgumu radīt divas kleitas viņas meitai. Ņemot vērā to, ka kleitas šuvām pēc individuālas piegrieztnes, laika mums bija katastrofāli maz. Turklāt uzdevumu vēl grūtāku padarīja tas, ka kleitām vajadzēja būt šūtām precīzi uz auguma, tāpēc nevarējām kļūdīties pat par centimetru. Tas ir ārkārtīgi sarežģīti, kad mērus ņem, sazinoties «Skype»», stāsta Olga Krūze, zīmola «Lazy Francis» dibinātāja un īpašniece.

Galvenais kleitu radīšanas iedvesmas avots bijusi pati filma – visiem pazīstamais Vinnijs Pūks, kas raisa asociācijas ar medu, noapaļotām formām, un Kristofers Robins, kurš ir slavens ar savu klasisko angļu svīteri. «Sarkanā un zelta krāsa ir dzīvi apliecinoši toņi, tāpēc mums nebija ne mazāko šaubu, ka tieši tie jāizvēlas, veidojot tērpus Brontei,» komentē O. Krūze. Abas kleitas tika radītas no dabīgā zīda un apakšsvārki katrai pašūti no 8 metriem tilla.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas bērnu apģērba modes zīmola Lazy Francis dizainere Olga Krūze šā gada novembra vidū Londonā, Čelsijas rajonā atvērusi bērnu apģērbu un aksesuāru veikalu Kids Emporium, apvienojot vairākus zīmolus vienuviet, tostarp arī Lazy Francis darinājumus.

Veikals tapis sešu nedēļu laikā intensīva remonta rezultātā, lai paspētu iegūt britu uzmanību īsi pirms Ziemassvētku dāvanu sagādāšanas perioda. Divu gadu laikā Londonā plānots atvērt vēl divus šāda tipa multibrendu koncepta veikalus, veicinot Latvijas zīmolu attīstību un atpazīstamību.

Otro reizi Latvijas bērnu apģērba modes zīmola Lazy Francis radīto kleitu Holivudas kinoaktrise izvēlējusies iznācienam uz sarkanā paklāja - šoreiz filmas Skaistums tev līdzās (Collateral Beauty) pirmizrādes ceremonijā Ņujorkā, informēja uzņēmumā.

Kleitu šoreiz iegādājusies vienpadsmit gadus vecā amerikāņu aktrise Kailija Rodžersa (Kylie Rogers) no Teksasas, kura dienu pirms svinīgā notikuma saviem faniem vietnē Twitter paziņojusi, ka ir pateicīga zīmolam Lazy Francis par tērpu plānotajam pasākumam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Lazy Francis īpašniece: Sadarbība ar bankām daudz vieglāk veidojas Anglijā

Žanete Hāka, 21.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā biznesu uzsāku pirms četriem gadiem, un zināju, ka nepalikšu tikai Latvijā - uzreiz nodibināju uzņēmumu Anglijā, jaunākajā Citadele Index prezentācijā sacīja grezno bērnu apģērbu zīmola Lazy Francis īpašniece un dizainere Olga Krūze.

«Es zinu, ka mūsu ir tik, cik ir, taču nepiekrītu, ka mums būtu kāda citāda pirktspēja. Tāpat kā šeit, arī citās valstīts ir sabiedrības slāņi, ir cilvēki, kas labi pelna un tādi, kas pelna ne tik labi,» viņa uzsver. .

«Jāteic gan, ka sadarbība ar bankām man daudz vieglāk veidojas Anglijā un, ja ir vajadzīgs kredīts, tad kārtoju to tur. Konkrēts piemērs, apgrozāmajiem līdzekļiem lūdzu 50 000 eiro kredītu 3 bankās Latvijā. Visas trīs to atteicās dot bez ķīlas. Savukārt Anglijā tikai paskatoties manu kredītvēsturi es kredītu bez ķīlas saņēmu, turklāt lielāku nekā tie 50000. Tur arī tā atšķirība, ka ar bankām ārzemēs ir vieglāk strādāt,» viņa piebilst.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas zīmoli un dizaineri starptautiskā arēnā izvēlas dažādus attīstības ceļus, katram ir savi sasniegumi; pēdējos gados īpaši skaļu sensāciju nav bijis

«Pēc Mareunrol’s uzvaras gājiena, iegūstot starptautisko atpazīstamību, pagājuši jau desmit gadi, un šobrīd neviena tik «skaļa» viņu aizstājēja nav. Potenciāli tādi ir vairāki, tomēr ir jautājums – vai būs izrāviens. Industrijai tas ir ļoti nepieciešams,» vērtē Latvijas Modes palātas valdes priekšsēdētāja, Latvijas Dizaina padomes vadītāja, Banku augstskolas lektore Dita Danosa.

Ar savu veikalu ārvalstīs šobrīd var lepoties dizainere Katja Šehurina, kura pagājušajā rudenī ar prieku paziņoja, ka atvērusi savam zīmolam Katya Katya veikalu sen kārotā vietā – Čelsijā, Londonā. Šis notikums bija pamanīts angļu presē, atzīmējot ne vien zīmola atjaunošanu, bet arī sākot jauno kolekciju. Bērnu modes zīmola Lazy Francis dizainere Olga Krūze Čelsijas rajonā 2016. gada novembrī ir atvērusi Kids Emporium, kas ir bērnu apģērbu un aksesuāru veikals, kurš apvieno vairākus Latvijas bērnu modes zīmolus vienuviet. «Sava veikala atvēršanai nebūtu jābūt pašmērķim, bet gan pakārtotam attiecīgā zīmola definētajai ārējo tirgu iekarošanas stratēģijai un izvēlētajam modes produkta izplatīšanas modelim, kas var paredzēt vairumtirdzniecības aģentu, franšīzes, mazumtirdzniecības tīkla attīstīšanas, e-tirdzniecības u.c. risinājumus,» skaidro D. Danosa.

Komentāri

Pievienot komentāru