Eksperti

Vai esam gatavi attīstīt spēcīgus eksporta zīmolus un konkurēt pasaulē?

Jānis Zeltiņš, Vizulo valdes priekšsēdētājs, 28.08.2019

Jaunākais izdevums

Pēdējo gadu laikā novērojama pieaugoša aktivitāte pašmāju uzņēmumu veidošanā, produktu ražošanā un pakalpojumu piedāvājumā. Liela daļa uzņēmumu neiztur pat vietējo konkurenci, taču nav noslēpums, ka nereti uzņēmuma ilgtspējīga darbība ir atkarīga tieši no eksporta tirgus.

Saprotams, ka eksporta tirgus nav nekāda medusmaize un konkurence ir ļoti spraiga, taču, nemitīgi strādājot pie sava uzņēmuma un produkta attīstības, ir iespējams ielauzties gan Eiropas Savienības (ES) tirgū, gan valstīs ārpus ES. Atsaucoties uz ekonomista Pētera Strautiņa nesenajiem izteikumiem, šobrīd jārēķinās, ka saistībā ar Brexit scenāriju Eiropas ekonomika tuvojas nopietniem satricinājumiem, kuru ietekme varētu būt vērta 0,7% no IKP, tā prognozē OECD. Līdz ar to eksporta tirgus diversifikācija ir aktuāls jautājums mūsu dienas kārtībā.

Ikvienam ražotājam vai pakalpojumu sniedzējam jārēķinās, ka eksporta tirgus prasīs nepārtrauktus ieguldījumus attīstībā, neapstāties pie sasniegtā, radīt jaunus produktus un pielāgot esošos, piedalīties starptautiskās izstādēs, braukt uz divpusējām pārrunām, būt klātesošam arī tur – ārpus Latvijas. Adaptēšanās atbilstoši globālajām tendencēm ir svarīgs faktors. Mūsdienās tehnoloģijas attīstās milzīgā ātrumā un produkti strauji noveco. Lai tam spētu izsekot – nepieciešamas regulāras vizītes uz eksporta tirgiem – pie tam būtiski, ka to dara ne tikai tirdzniecības pārstāvji, kas vairāk koncentrējas uz īstermiņā tirdzniecības darījumiem ar ātru rezultātu, bet arī augstākā vadība, kam jāpieņem lēmumi ilgtermiņā.

Eksporta pamatā – investīcijas prezentācijās nekrist ātras peļņas kārdinājumā

Iesākums lielākoties ir smags un sarežģīts – ir jāpiedalās daudzās starptautiskajās izstādēs, jābrauc uz divpusējām pārrunām. Nereti ārvalstu tikšanās laikā potenciālie partneri izceļ, ka pašmāju zīmols ir nevienam nezināms, pie tam Latvijas uzņēmumi nāk no Austrumeiropas – reģiona, kuru vairāk raksturo lētas darba spēka izmaksas, nevis tehnoloģijas un inovācijas. VIZULO pieredzē sadarbības partneri pat ir aicinājuši atteikties no sava zīmola un ražot savu produkciju zem viņu zīmola – bija jūtama neuzticēšanās un zināma skepse.

Lai mazinātu skepsi, ļoti būtiski ir rādīt pašus produktus – tas novērš stereotipus un vizuālā veidā pastāsta par kompetenci. Vienmēr ir jādomā soli uz priekšu un jāatceras, ka produkts netiks izvēlēts tā dabiskajā formātā – tā piemēram ielu lampas potenciālie partneri nepētīs uz ielas, 7-8 m augstumā, bet skatīsies tuvplānā, jo lēmumi tiek pieņemti pie galda, turot produktu rokās, tādēļ klientam ir jāsajūt tā vērtība. Produktu kvalitāte, funkcionālisms un dizains vienmēr runā paši par sevi un mazinātu rietumeiropiešu stereotipus par Latviju.

Mūsu pieredze liecina, ka būtiski turēties pie sava zīmola un nepadoties ātras peļņas kārdinājumam, ražojot apgaismojumu zem citiem zīmoliem. Izklausās samērā viegli, tomēr praksē tas ir izaicinājums – pēc būtības tas nozīmē sākotnēji ciest zaudējumus, ilgtermiņa attīstības vārdā. VIZULO uzsāka apjomīgāk eksportēt 2016. gadā (līdz tam bijām realizējuši atsevišķus eksporta projektus) - tas bija ES fondu plānošanas starp periods un bija vērojams zināms būvniecības panīkums Latvijā. Patiesībā, lai cik smagi mums tobrīd klātos, tas bija izšķirošais brīdis, kas noteica VIZULO tālāko eksporta kursu un attīstību – tātad krīze kopumā mums nāca par labu. Tāpēc domājot, par P. Strautiņa prognozēm Eiropas ekonomikai, gribētos atzīmēt, ka krīze var būt arī potenciāls izaugsmes avots daudziem Latvijas ražotājiem, ja vien spēsim laikus pārorientēties uz eksporta tirgus apgūšanu.

Efektivitāte, digitalizācija un automatizācija

Neskatoties uz to, ka šie jēdzieni ir daudzkārt piesaukti, tomēr praksē zemās efektivitātes un produktivitātes dēļ nereti Latvijas uzņēmumu ražošanas izmaksas ir pat augstākas kā Rietumeiropas, neskatoties uz to, ka strādājošo atalgojums ir vairākas reizes zemāks. Jāatzīst, ka daļa pašmāju uzņēmumu, tostarp arī VIZULO ir vēl tikai ceļā uz patiešām efektīvu un rietumu standartiem atbilstošu ražošanu - ir vēl daudz darāmā, tomēr katru gadu investējot ražošanas procesu uzlabošanā – gan IT programmatūrās, gan konveijera līnijā, u.c, mērķis var tikt sasniegts. Viens no potenciālajiem mērķiem varētu būt kāpināt ražošanas ātrumu, palielināt izlaides apjomu, vienlaikus ievērojami nepalielinot nodarbināto skaitu, jo atalgojums tomēr ir viena no vislielākajām izmaksām. Rietumeiropā ražotnes ir praktiski tukšas – telpās viens strādājošais apkalpo vairākas automatizētas iekārtas, jo caur to tiek samazinātas ražošanas izmaksas.

Aprīkojot darba vidi ar datoriem var automatizēt datu uzskaiti, kā arī iegūstot reāla laika datus un datu analītiku, kas palīdzēs izstrādāt jaunas metodes ražošanas ātruma un efektivitātes uzlabošanai, kā arī produkcijas izsekojamībai produkta dzīves cikla laikā. Digitalizācija padara procesus caurspīdīgus un ikvienam ražošanā iesaistītajam saprotamus.

Investīciju pieejamība Latvijas ražotājiem

Šogad VIZULO ražotni Iecavā apmeklēja Starptautiskā valūtas fonda delegācija, kuras mērķis bija klātienē apskatīt vietējo ražotāju un iepazīties ar uzņēmumu attīstības jautājumiem. Viens no aktīvāk apspriestajiem sarunu tematiem bija par investīciju pieejamību jaunajiem uzņēmumiem Latvijā. Šķiet ikvienam ir skaidrs, ka ražotāji ar augstu pievienoto vērtību ir viens no stabilas ekonomiskās izaugsmes veicinošajiem faktoriem - jo vairāk un straujāk augoši ir šādi ražotāji, jo vairāk nodokļus valsts var iekasēt un nodrošināt savu iedzīvotāju labklājību. Diemžēl nācās atzīt, ka, lai gan Latvijā pieejamas atsevišķas investīciju piesaistes programmas, tomēr atvēlētais finansējums ir nepietiekams nopietna izmēra un kapitālietilpīgu ražošanas uzņēmumu izveidei un attīstībai. Pēcapmaksas noteikumu nodrošināšana saviem tirdzniecības partneriem ir kopējā uzņēmējdarbības prakse, eksportējot preces uz attīstītajām valstīm. Augot eksporta apjomiem par 50% un vairāk procentiem gadā, nepieciešams atbilstoši palielināt arī ražotāju apgrozāmos naudas līdzekļus - tas nereti ir viens no lielākajiem šķēršļiem strauja eksporta izaugsmes tempa nodrošināšanai Latvijas ražotājiem.

Vadītājiem un darbiniekiem ir jābūt nepārtrauktā attīstībā un izaugsmē

Veiksmīgu apgrozījuma pieaugumu un augšupejošu dalību eksporta tirgū uzņēmums var sasniegt tad, ja arī vadītāji un darbinieki ir nepārtrauktā attīstībā un izaugsmē. Nepieciešams strādāt ar katru darbinieku, ceļot darba ražīgumu un arī viņa pievienoto vērtību – lasot atbilstošu literatūru, apmeklējot kursus un citādi izglītojoties, sekojot līdzi norisēm pasaulē. Lielākā daļa lielo uzņēmumu ir saistīti ar inženierzinātnēm un IT jomu. Tai pat laikā Latvijā ir izteikts darbinieku trūkums, kuriem būtu zināšanas un izpratne tieši eksaktajos priekšmetos. Tas arī ir svarīgs faktors uzņēmuma attīstībā uz eksportu, taču šobrīd ir izteikts speciālistu trūkums darba tirgū. Mēs kopš dibināšanas brīža esam sadarbojušies ar Rīgas Tehnisko Universitāti (RTU), kā rezultātā tieši no šīs augstskolas ir nākuši visi mūsu izpētes un attīstības nodaļas inženieri. Jāsaka milzīgs paldies RTU, jo viņi tiešām spēj sagatavot augsta līmeņa speciālistus.

Ir ļoti svarīgi, ka valsts strādātu pie pastiprinātas eksakto priekšmetu apmācības skolās, jo tur sagatavo mūsu potenciālos darbiniekus. Laikā no 2014. līdz 2018. gadam aktīvi tika spriests par nepieciešamību veikt izmaiņas vidusskolas eksāmenu sistēmā, par obligātu nosakot eksāmenu kādā no dabaszinībām, taču mācību satura reforma iesaldēja turpmāku kustību šai jautājumā. Taču problēma nekur nav pazudusi un izglītotu darbinieku, speciālistu trūkums tikai pieaug. Ir nepieciešams atkārtoti pacelt šo jautājumu un sakārtot to, pretējā gadījumā sekas šai eksakto priekšmetu nedraudzīgajai sistēmai izjutīsim arī turpmāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā pusotra gada laikā Izraēlā pašmāju LED gaismekļu ražotājs «Vizulo» nomainījis un uzstādījis vairāk nekā 16 tūkstošus gaismekļu četru projektu ietvaros, kas sanāk apmēram 480 km garš ceļš.

Iecavas uzņēmums «Vizulo», kas ražo iekštelpu un ārtelpu gaismekļus, eksportē savu produkciju uz 29 pasaules valstīm, tostarp uz Izraēlu. Šobrīd ražotājs LED gaismekļus uzstādījis četros Izraēlas reģionos – trešajā lielākajā Izraēlas pilsētā Haifā, uz Jūdejas un Samarijas reģiona valsts ceļiem, greznā lauku pilsētā Savionā, kura atrodas 11 km attālumā no Telavivas, kā arī izstāžu centrā «Muni expo». Šo projektu ietvaros izstādīti četri dažādi «Vizulo» gaismekļu modeļi.

Publisko iepirkumu mērķis bijusi pilsētas apgaismojuma maiņa pret energoefektīviem gaismekļiem, lai samazinātu elektroenerģijas patēriņu un CO2 izmešu daudzumu. «Pēdējos gados ārvalstīs izteikti vērojama tendence nomainīt vecos gaismekļus pret videi un izmaksās draudzīgāku apgaismojumu, ko nodrošina LED apgaismojums», komentē «Vizulo» valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

LED gaismekļu ražotājs Vizulo: RTU spēj sagatavot augsta līmeņa speciālistus

Lelde Petrāne, 19.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas LED gaismekļu ražotāja «Vizulo» apgrozījums aizvadītajā gadā pārsniedzis 8 miljonus eiro, kas ir par 46,5 % vairāk nekā 2017. gadā. Uzņēmuma apgrozījums pērn bijis 8 062 834 eiro, kas atbilst gada sākumā izteiktajām prognozēm.

Neto peļņa 2018. gadā bijusi 668 366 eiro – par 37,4 % vairāk salīdzinājumā ar gadu iepriekš. Pašlaik Iecavā bāzētais uzņēmums nodarbina 104 cilvēkus.

Šā gada septiņos mēnešos «Vizulo» apgrozījums veido 4,7 miljonus eiro, kas ir par 12 % vairāk, salīdzinot ar tādu pašu laika periodu iepriekšējā gadā. Uzņēmuma plānotais apgrozījums 2019. gadā ir 12,5 miljoni eiro. Šāda prognoze iespējama, jo uzņēmuma darbībā ir vērojama sezonalitāte un gada otrajā pusē allaž esot vērojams apgrozījuma pieaugums.

«Spējam radīt starptautiskam pieprasījumam atbilstošus produktus, kas ļauj mums turpināt attīstīties gan vietējā tirgū, gan jo īpaši globālajā LED gaismekļu segmentā,» saka uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Kā kopīgi pārvarēt krīzi

Latvijas Eksportētāju asociācija "The Red Jackets", 24.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija ir maza un dinamiska ekonomika, kas ir atkarīga no ārējā pieprasījuma un pasaules tendencēm. Dīkstāve un patēriņa kritums Eiropā un pasaulē būtiski ietekmēs Latvijas ražošanas apjomus. Eksportētāji ir Latvijas dzinējspēks, un, ja saņems fokusētu un pareizu atbalstu tuvāko mēnešu laikā, tie ātri atgūsies, kad ekonomikas sāks stabilizēties.

Latvijas Eksportētāju asociācija "The Red Jackets" kopā ar vadošajiem eksportētājiem ir nākusi klajā ar manifestu, kas palīdzēs strukturēt un veidot atbalstu uzņēmumiem. Pirmkārt, paredzēt "Dīkstāves reglamentu" VISĀM nozarēm, neatkarīgi no NACE klasifikācijas. Ir jāizveido atbalsta mehānisms eksportējošo uzņēmumu atbalstam, kam būtiski krities apgrozījums, neskatoties uz uzņēmumu piederību kādai konkrētai nozarei. Vai arī jārada ļoti raits process, kā pievienot nozares esošam reglamentam, lai valsts palīdzība būtu efektīva un tūlītēja. Asociācija iesaka arī diferencēt atbalstu - nodokļu atvieglojumu vai daļēja atalgojuma formā atkarībā no tā, cik lielā mērā uzņēmumu ir skārusi vīrusa ietekme (procentuāls apgrozījuma kritums), ko VID ir viegli pārbaudīt un kontrolēt.

Komentāri

Pievienot komentāru