Nesen vēl domāju, ka esmu gana daudz publiski izteicies par notikumiem par un ap airBaltic (Lietišķā Diena; blogs Db.lv), bet notikumi mainās tik dinamiski, ka izlēmu vēlreiz publicēt savas domas. Jo īpaši tāpēc, ka šī tendence ir raksturīga valsts uzņēmumu korporatīvajai pārvaldei. Publiskajā telpā pēdējā laikā ir bijis tik daudz jaunu ziņu no «lidostas birojiem», ka pēc savas intensitātes tās varētu konkurēt vien ar gaidāmajām Saeimas vēlēšanām. Savukārt biznesa jomā šī nu stabili ir ziņu tēma nr. 1.
Ja atceramies pirmsākumus, tad Latvijas valstij bija sava nacionālā aviosabiedrība. Aviosabiedrībai bija arī investors un vienlaicīgi mazākuma akcionārs, starptautiski atzīts, ar labu reputāciju – Scandinavian Airlines System jeb SAS. Latvijas valdība noslēdza līgumu, kas pēdējam paredzēja vadošās tiesības uz kompānijas menedžmenta lietām. Tas bija pilnīgi saprotami, jo Latvijai kā jaunai valstij nebija pietiekošas pieredzes aviācijas biznesā, turklāt bija nepieciešams izveidot lidojumu savienojumus ar mērķi nodrošināt pēc iespējas vairāk galapunktus. SAS tāda pieredze bija.
Kā jau biznesā notiek, kādu dienu SAS izlēma savas akcijas pārdot. Tās nopirka kādai privātpersonai, vārdā Bertolds Fliks, piederošs uzņēmums BAS, kas, saskaņā ar noslēgto līgumu starp vairākuma akcionāru un mazākuma akcionāru, turpināja vadīt visas aviokompānijas menedžmentu. Bet notika arī interesantākas izmaiņas: ar Fliku saistītās struktūras sāka «baroties» no aviosabiedrības, saņemot naudu par tiesībām uz zīmola lietošanu, par dažādiem ārpakalpojumiem (grāmatvedība, piloti) utt. Pēdējais jaunums – B.Fliks izlēma konkurēt ar pašā vadīto airBaltic, nodibinot lidsabiedrību Lietuvā. Ja kompānijas vadītājs un vienīgais valdes loceklis, kuram jārūpējas par savu (visu) akcionāru turību, saskata labas biznesa perspektīvas kaimiņvalstī, kāpēc gan tās neizmanto pats airBaltic? Vēl jo vairāk, ir skaidrs, ka tik ģeogrāfiski tuvs konkurents atņems vismaz daļu no jau esošā biznesa. Visas šīs darbības nepārprotami ved vienā virzienā – vairākuma akcionāra interešu apdraudēšana. Jautājums – ko dara un kā savas tiesības izmanto vairākuma akcionārs – Latvijas valsts Satiksmes ministrijas (SM) personā?