Citas ziņas

Vēlas papildināt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa normas

,23.01.2007

Jaunākais izdevums

Ministru kabinets šodien akceptēja grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (turpmāk - APK), kuri izstrādāti, lai atrisinātu būtiskākās praksē konstatētās nepilnības APK regulējumā par administratīvo pārkāpumu lietu izskatīšanas procesuālo kārtību.

Projektā risināti tikai tie jautājumi, kuri konceptuāli nemaina spēkā esošo regulējumu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2006. gada 28. jūlija rīkojumu jauna Administratīvo sodu procesa likuma projektu Tieslietu ministrija iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā līdz 2009. gada 1. augustam

Grozījumus izstrādājuši Tieslietu ministrijas speciālisti sadarbībā ar rajonu tiesu un Administratīvās apgabaltiesas pārstāvjiem.

Grozījumi precizēs kārtību, kādā administratīvo pārkāpumu lietas tiek izskatītas iestādē. Ar grozījumiem tiks noteikta kārtība, kādā iestādes lēmumu atteikties uzsākt lietvedību administratīvo pārkāpumu lietā varēs apstrīdēt augstākai institūcijai un tiks precizēta protokola sastādīšanas kārtība, paredzot arī kārtību, kādā administratīvā pārkāpuma protokolu sastāda bez personas, kura tiek saukta pie administratīvās atbildības, klātbūtnes. Izstrādātie grozījumi noteiks kārtību, kādā iestāde, kura izskatīs administratīvā pārkāpuma lietu, paziņos par lietas izskatīšanas laiku un vietu un saskaņos APK paredzēto administratīvo pārkāpumu lietu izskatīšanas termiņus ar Administratīvā procesa likumā paredzētajiem termiņiem.

Kā teikts likuma grozījumu anotācijā, tiks atstāts spēkā regulējums saīsinātajam termiņam tikai lietām par administratīvajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē, ja par izdarīto pārkāpumu piemērojams sods - transportlīdzekļa vadīšanas tiesību atņemšana.

Ar grozījumiem tiks noteikta kārtība, kādā rajona (pilsētas) tiesas tiesneši izskata administratīvo pārkāpuma lietas un tiks noteikta lietā pieņemtā lēmuma paziņošanas un lēmuma noraksta izsniegšanas kārtība, paredzot iespēju īpaši sarežģītās lietās sastādīt sākotnēji arī saīsinātas formas lēmumu. Turpmāk obligāta personas klātbūtne izskatot administratīvā pārkāpuma lietu nebūs nepieciešama, jo no procesa viedokļa tā padara lietas izskatīšanu komplicētu. Ievērojot minēto, paredzēts papildināt APK ar kārtību, kādā personu, kuru sauc pie administratīvās atbildības, informē par lietas izskatīšanas vietu un laiku.

Atbilstoši Administratīvo sodu likumprojekta koncepcijā paredzētajam risinājumam, ka administratīvo pārkāpumu lietas ir jāizskata valsts pārvaldes iestādēm (amatpersonām), projekts paredz samazināt to administratīvo pārkāpumu lietu skaitu, kuru izskatīšana ir rajonu (pilsētu) tiesu tiesnešu kompetencē, iespēju robežās nododot šo lietu izskatīšanu citu institūciju kompetencē.

Likuma grozījumi jāapstiprina Saeimai.

TM Sabiedrisko attiecību nodaļas pārvaldes vecākā referente Laura Pakalne

Citas ziņas

Būvniecības ABC lēmumu par reklāmu ar melnādaino pārsūdzēs

,17.05.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2007.gada 15.maijā SIA Famar-Desi, kam pieder lielveikali Būvniecības ABC, iesniegusi parsūdzēšanas pieteikumu Administratīvā rajona tiesai par Ekonomikas ministrijas Patērētāju tiesību aizsardzības centra 2007.gada 17.aprīļa lēmumu Nr. E03-RIG-132, ar kuru SIA Famar-Desi tiek piemērots naudas sods 5000 latu apmērā.

Db.lv jau vēstīja, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot administratīvās lietas materiālus, kas saitīti ar SIA Famar-Desi veikalu Būvniecības ABC reklāmas materiāliem, konstatēja, ka minētajā reklāmā pausta diskriminācija pret cilvēku viņa rases, ādas krāsas, nacionālās vai sociālās izcelšanās dēļ, kas ir pretrunā ar Reklāmas likuma 4. panta otrās daļas 1. punktu.

Pārsūdzēšanas pieteikums pamatots saskaņā ar LR Administratīvā procesa likuma 76.p., 77.p., 78.p., 79.p., 84.p., 86.p., 125.p., 126.p. un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 280.p., 281.p., 283.p., 285.p., 286.p, un tiek lūgts apturēt lēmumu Nr.E03-RIG-132 izpildi, atcelt Patērētāju tiesību aizsardzības centra 2007.gada 17.aprīļa lēmumu Nr.E03-RIG-132 un piedzīt no Atbildētāja Patērētāju tiesību aizsardzības centra par labu Pieteicējam, SIA Famar-Desi nomaksāto valsts nodevu desmit latu apmērā", informēja SIA Famar-Desi, lielveikalu Būvniecības ABC mārketinga nodaļas vadītāja Ināra Apsalone.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāki Latvijas tiesneši atbalsta tieslietu ministra ieceri atcelt tiesnešu imunitāti administratīvo pārkāpumu lietās, informē

Tiesu administrācija.

Rēzeknes tiesas tiesneši pašreizējo kārtību uzskata par nelietderīgu laika izšķiešanu. Izskatīšanai Tiesnešu disciplinārkolēģijā tiek nosūtīti arī materiāli par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, par kuriem piemēro brīdinājumu vai pat atbrīvo no soda. Racionālāk par šādu pārkāpumu būtu piemērot tādus pašus sodus kā visiem pārējiem autovadītājiem.

«Gadījumos, kad tiesnesis ir izdarījis pārkāpumu, kas grauj sabiedrības uzticību tiesai, piemēram, vadījis transporta līdzekli alkohola reibumā, tiesas priekšsēdētājam, pēc lēmuma par tiesneša sodīšanas stāšanās likumīgā spēkā, būtu pienākums ierosināt pret tiesnesi disciplinārlietu. Manuprāt, tas nebūtu dubultās nesodīšanas principa pārkāpums,» uzskata Rēzeknes tiesas priekšsēdētāja p.i. Aija Jermacāne.

Citas ziņas

Saeimas 20.septembra sēdē iekļautie likumprojekti (ANOTĀCIJAS)

,17.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmdien, 17.septembrī, Saeimas Prezidijs nolēma iekļaut 20.septembra Saeimas sēdes darba kārtībā nodošanai izskatīšanai komisijās šādus iesniegtos likumprojektus:

" Ministru kabineta iesniegto Tieslietu ministrijas sagatavoto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (Nr.439/Lp9). Likumprojekts paredz paplašināt dokumentu loku, uz kuru pamata ēkas (būves) ierakstāmas zemesgrāmatās uz valsts un pašvaldību vārda. Vienlaikus tiek precizēta likumā lietotā terminoloģija atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumam.

" Ministru kabineta iesniegto Tieslietu ministrijas sagatavoto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"" (Nr.440/Lp9). Likumprojekts, reorganizējot Reliģisko lietu pārvaldi, paredz daļu tās funkciju nodot Uzņēmumu reģistram, līdz ar to Uzņēmumu reģistram nododot 4 štata vietas. Tiek arī paredzēts, ka reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistru ved Uzņēmumu reģistrs saskaņā ar likumu "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru", Reliģisko organizāciju likumu un citiem normatīvajiem aktiem. Nododot daļu Reliģisko lietu pārvaldes funkcijas Uzņēmumu reģistram, tiks uzlabota un vienkāršota reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistra vešana, vienlaikus atrisinot šobrīd pastāvošās problēmas.

Citas ziņas

Uzņēmējus sodīs par rekvizītu slēpšanu

,12.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu paredzēts papildināt ar jaunu pantu, nosakot administratīvo atbildību par komersanta rekvizītu nenorādīšanu darījumu vēstulēs, rēķinos un citos dokumentos, kā arī komersanta mājas lapā, biznesa portālu Db.lv informēja Tieslietu ministrija.

Šodien Valsts sekretāru sanāksmē tika izskatīts projekts grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (turpmāk - LAPK). Likumprojektu izstrādājuši Tieslietu ministrijas (turpmāk - TM) speciālisti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2003/58/EK.

Kā teikts TM izstrādātā likumprojekta anotācijā, LAPK paredzēts papildināt ar jaunu pantu, nosakot administratīvo atbildību par komersanta rekvizītu nenorādīšanu darījumu vēstulēs, rēķinos un citos dokumentos, kā arī komersanta mājas lapā. Vienlaikus paredzēts nodot attiecīgo administratīvo pārkāpumu lietu izskatīšanu Patērētāju tiesību aizsardzības centra kompetencē, jo nav lietderīgi veidot jaunu institūciju, kura izskatītu šīs administratīvo pārkāpumu lietas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) sodu piemērošana ir nekonsekventa, tiek kavēti procesuālie termiņi, nereti nav iespējams izsekot, kā noteikts soda mērs, turklāt faktiski izdevies piedzīt vien 53% no uzliktajiem naudas sodiem, secināts Valsts kontroles (VK) veiktajā revīzijā, kuas ietveros vērtēta naudas sodu piemērošanas prakse VID.

VK Sabiedrisko attiecību un iekšējās komunikācijas daļas sabiedrisko attiecību speciālists Reinis Grāvītis informē, ka no 2014. līdz 2016. gadam VID ir piemērojis ap 52 000 naudas sodu kopsummā teju 12 milj. euro apmērā. VID un FM būtu jāvērtē pārkāpumu iemesli un tas, vai ar sodu piemērošanu vispār izdodas samazināt pārkāpumu skaitu, norāda VK.

«Administratīvo sodu, tai skaitā naudas sodu, mērķis ir motivēt sabiedrību ievērot likumus un novērst pārkāpumus. VID var piemērot 105 dažādus naudas sodus. Tomēr praksē 80% naudas sodu tiek piemēroti par nesadarbošanos ar nodokļu administrāciju, par grāmatvedības un pārskatu iesniegšanas pārkāpumiem vai par nodokļu un informatīvo deklarāciju savlaicīgu neiesniegšanu,» secinājus VK.

Transports un loģistika

Turpinās darbu pie Muitas likuma izstrādes

Egons Mudulis,14.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visticamāk, jau tuvākajā laikā tiks lemts par jaunā Latvijas Muitas likuma izstrādes darba grupas kārtējās sanāksmes sasaukšanu, bet Eiropas Savienības jaunā Muitas kodeksa piemērošana varētu tikt uzsākta ne ātrāk kā ar 2016. gada 1. maiju, norāda Finanšu ministrija.

Diemžēl līdzšinējais darbs Finanšu ministrijas (FM) organizētajā darba grupā saistībā ar Muitas likuma projekta izstrādi izvērties par tādu kā darbības imitāciju, apaļā galda sarunā Dienas Biznesam atzina transporta, tranzīta un loģistikas nozares asociāciju pārstāvji (skat. šodienas DB).

Jaunais likums tika izstrādāts galvenokārt balstoties uz spēkā esošo 1992. gada Muitas kodeksu, ņemot vērā judikatūrā gūtās atziņas, norāda uzņēmēju pārstāvji. Iecere bijusi laba – izveidot cilvēkiem lasāmu, saprotamu dokumentu, samazinot likumam pakārtoto normatīvo aktu skaitu, iekļaujot daļu no tiem likumā. Taču sākotnējās nostādnes neesot sasniegtas, jo muitas darbinieki biznesam pagaidām neizprotamu iemeslu dēļ neesot vēlējušies veikt (akceptēt) to ieteiktās izmaiņas.

Pakalpojumi

Radio klausīšanos bez licences nesodīs tik bargi

Zanda Zablovska,14.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Administratīvo pārkāpumu kodeksā tiks atcelts minimālais naudas soda apmērs par autortiesību vai blakustiesību pārkāpšanu, piemēram, radio klausīšanos bez licences.

Līdz šim pat par maznozīmīgiem autortiesību pārkāpumiem bija jāpiemēro naudas soda minimālais apmērs, kas fiziskajām personām noteikts 200 latu, bet juridiskajām personām - 500 Ls. Tagad Saeimas galīgajā lasījumā atbalstītie grozījumi paredz Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteikt tikai maksimālo sodu. Noteikts, ka par autortiesību vai blakustiesību pārkāpšanu tiek piemērots naudas sods fiziskajām personām līdz 500 Ls, bet juridiskajām personām — līdz 5000 Ls, konfiscējot autortiesību un blakustiesību pārkāpuma objektus un to nesējus.

DB jau rakstījis, ka sabiedrībā pēdējā laikā aktuālas ir kļuvušas diskusijas par nesamērīgajiem sodiem par radio klausīšanos bez licences.

Transports un loģistika

Sodīs par gludām komerctransporta riepām

,26.07.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai palielinātu gan autovadītāju, gan citu satiksmes dalībnieku drošību uz Latvijas autoceļiem un samazinātu ceļu bojāšanu prasībām neatbilstošu transportlīdzekļu dēļ, Satiksmes ministrija rosinājusi virkni grozījumu Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz noteikt sodus par prasībām neatbilstošu komerciālo transportlīdzekļu izmantošanu, Db.lv informēja Satiksmes ministrijas sabiedrisko attiecību nodaļas pārvaldes vecākā referente Elīna Circene.

Veicot pasažieru un komerctransporta kontroles pasākumus uz Latvijas autoceļiem, Valsts autotransporta inspekcija bieži sastopas ar situāciju, kad autobusu, kravas auto un citu speciālo transportlīdzekļu riepas ir nodilušas vai kā citādi neatbilst tehniskajām prasībām, tādējādi apdraudot paša vadītāja un konkrētā transportlīdzekļa pasažieru, un citu ceļu satiksmes dalībnieku veselību un dzīvību.. Šobrīd Latvijas normatīvie akti neparedz atbildību par to. Līdz ar to, pat konstatējot acīmredzamu riepu neatbilstību prasībām, inspektori nevar pieņemt pārkāpumam atbilstošus lēmumus.

Lai likvidētu šādu situāciju, Satiksmes ministrija rosina Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteikt atbildību par tāda transportlīdzekļa izmantošanu komercpārvadājumos vai pašpārvadājumos, kam ir nepietiekams riepu protektora dziļums vai tāds riepu bojājums, kas apdraud satiksmes drošību.

Citas ziņas

Latvijas Republikas 9.Saeimas 2007.gada 6.septembra sēdes darba apskats

,06.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima 3.lasījumā pieņēma likumu:

- "Grozījums Dzīvesvietas deklarēšanas likumā". (Nr.218/Lp9)

(Dok.nr.1132) Balsojums: 88 par, 0 pret, 0 atturas.

Saeima 2.lasījumā pieņēma likumu:

- "Par Nolīgumu starp Eiropas Savienību un Īslandes Republiku un Norvēģijas Karalisti par nodošanas procedūru starp Eiropas Savienības dalībvalstīm un Īslandi un Norvēģiju". (Nr.345/Lp9)

(Dok.nr.950, 1151) Balsojums: 87 par, 0 pret, 0 atturas.

Saeima 1.lasījumā pieņēma likumprojektus:

- "Grozījumi likumā "Par piesārņojumu"". (Nr.371/Lp9)

(Dok.nr.1084, 1131) Balsojums: 86 par, 0 pret, 0 atturas.

- "Grozījums Muzeju likumā". (Nr.347/Lp9)

(Dok.nr.981, 1144) Balsojums: 63 par, 17 pret, 6 atturas.

- "Grozījumi Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā". (Nr.377/Lp9)

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa (ST) pēc vides un reģionālās attīstības ministra Edmunda Sprūdža uzņēmuma SIA HansaWorld Latvia pieteikuma šodien atzina par neatbilstošu Satversmei Publisko iepirkumu likuma normu, kas ierobežo nodokļus maksājošo iepirkuma procedūru kandidātu un pretendentu tiesības.

ST vērtēja Publisko iepirkumu likuma 39.panta pirmās daļas 6.punktu, kas noteic pretendentu izslēgšanas nosacījumu publiskajos iepirkumos, nosakot, ka pretendentu izslēdz no dalības iepirkuma procedūrā, ja pretendenta darba ņēmēju mēneša vidējie darba ienākumi noteiktajā laika posmā ir mazāki par 70% no attiecīgās nozares darba ņēmēju vidējiem darba ienākumiem valstī.

Kā aģentūru LETA informēja ST priekšsēdētāja palīdze Līga Pauliņa, ST atzinusi apstrīdēto normu par neatbilstošu Satversmes 91.pantam, kas paredz personu vienlīdzību likuma un tiesas priekšā.

ST nolēma, ka apstrīdētā norma zaudē spēku 2012.gada 1.martā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai veļas mazgājamā mašīna ilgāk kalpotu, un drēbes pēc mazgāšanas būtu tīras un svaigas, veļas mašīnu nepieciešams kopt un pareizi tīrīt. Gluži tāpat kā citu lielo un mazo sadzīves tehniku ik pa laikam tīram vai mazgājam, arī veļas mašīna jātīra, neskatoties uz to, ka tajā regulāri tiek izmantoti tīrīšanas līdzekļi.

Ja veļas mašīna kalpojusi jau ilgāku laiku, ar laiku kļūs labi pamanāmas netīras, brūnas vai pelēkas nogulsnes gumijotajās blīvēs un veļas mašīnas filtrā.

Taču notīrīt tikai šīs redzamās detaļas nebūs efektīvi, jo tik pat daudz un vēl vairāk nogulšņu un netīrumu uzkrājas veļas mašīnas iekšējās detaļās, kuras nav saredzamas, un tās iztīrīt ar rokām nav iespējams.

Tāpēc svarīgi savu veļas mašīnu pareizi kopt un ik pa laikam iztīrīt jau no tās iegādes brīža, lai mazinātu netīrumu uzkrāšanos, kā arī pēc iespējas novērstu kaļķaina vai dzelžaina ūdens izraisīto bojājumu riskus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Administratīvās atbildības likuma (AAL) spēkā stāšanās šā gada 1. jūlijā ir mainījusi līdzšinējo izpildes kārtību lietās par ceļu satiksmē izdarītajiem pārkāpumiem un nesamaksāto naudas sodu piedziņu.

Jaunās izmaiņas var radīt zināmu apjukumu iedzīvotājos, kuri tik aktīvi neseko līdzi tiesību normu izmaiņām, jo paralēli AAL normām joprojām ir jāievēro arī Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (LAPK) noteiktās normas par nolēmumu izpildes piemērošanu. Tādējādi nolēmumu izpilde administratīvo pārkāpumu jomā šobrīd var tikt veikta gan pēc AAL, gan pēc LAPK, informē Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome.

"Jaunais AAL ir izaicinājums visiem tiesību normu piemērotājiem, kuri ikdienā risina jautājumus administratīvo pārkāpumu lietu jomā. Jaunajā regulējumā ir atrunāta ne vien jauna administratīvo sodu sistēma un administratīvo pārkāpumu lietu izskatīšanas kārtība, bet arī labprātīgi nesamaksāto naudas sodu piedziņas kārtība," atzīst Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes priekšsēdētāja Iveta Kruka.

Ražošana

Piemēros sodu personām, kas neizmanto lauksaimniecības zemi

Žanete Hāka,07.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien valdība atbalstīja Zemkopības ministrijas (ZM) sagatavotās izmaiņas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz soda sankcijas personām, kuras atbilstoši likuma Par zemes privatizāciju lauku apvidos regulējumam iegādāto lauksaimniecības zemi neizmanto lauksaimnieciskajā darbībā, informē ZM.

Izmaiņas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredz uzlikt administratīvo sodu personai, kas pēc 2014. gada 1. novembra ir ieguvusi īpašumā lauksaimniecības zemi, taču neizmanto šo zemi lauksaimnieciskajā darbībā.

Gadījumā, ja zeme pirms tās iegādes iepriekšējā vai pašreizējā gadā ir bijusi pieteikta vienotajiem platības maksājumiem vai tiešajiem maksājumiem, bet gada laikā pēc šīs zemes iegādes netiek uzsākta šīs zemes izmantošana lauksaimnieciskajā darbībā, fiziskajām personām paredzēts sods no 360 līdz 700 eiro, bet juridiskajām personām – no 720 līdz 1080 eiro. Savukārt, ja zeme pirms tās iegādes iepriekšējā vai pašreizējā gadā nav bijusi pieteikta vienotajiem platības maksājumiem vai tiešajiem maksājumiem, bet triju gadu laikā pēc šīs zemes iegādes netiek uzsākta šīs zemes izmantošana lauksaimnieciskajā darbībā, fiziskajām personām paredzēts sods no 180 līdz 360 eiro, bet juridiskajām personām – no 360 līdz 720 eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tēvzemiešus pārstāvošais Rīgas mērs Jānis Birks ir nobažījies par aizvien pieaugošo dabisko vajadzību kārtošanas gadījumu skaitu pie Brīvības pieminekļa, tādēļ tiek prasīts palielināt sodus par šādas necieņas izrādīšanu.

Tēvzemiešu izstrādātie grozījumi paredz palielināt maksimālo sodu par sīko huligānismu no 50 līdz 200 latiem. Par tām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas, vai, ja tās izdarītas demonstratīvi vai ciniski, vai ja tās izdarītas veidā, kas aizskar lielas sabiedrības daļas cieņu, likuma grozījumi paredz naudas sodu līdz 500 latiem, vai administratīvā aresta piemērošanu.

Tā kā nacionālos simbolus aizskarošas darbības parasti tiek veiktas alkohola reibumā, TB/LNNK deputāti ierosina par alkoholisko dzērienu lietošanu sabiedriskās vietās, vai par atrašanos sabiedriskās vietās tādā reibuma stāvoklī, kas aizskar cilvēka cieņu palielināt maksimālo sodu no 50 līdz 200, bet par šādu darbību veikšanu atkārtoti gada laikā – no 100 līdz 300 latiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Regulējums, kas noteica lielo tirdzniecības centru darbības ierobežojumus Covid-19 pandēmijas apstākļos, neatbilst valsts pamatlikumam, atzinusi Satversmes tiesa (ST).

Lieta rakstveida procesā tika izskatīta pirms mēneša. Tā tika ierosināta pēc SIA "Eften Domina" ("Domina"), SIA "Jysk Linnen’n Furniture" ("Jysk") un SIA "VRPB" pieteikumiem. Uzņēmumi ST bija vērsušies atsevišķi, tomēr ST lēma lietas apvienot.

Uzņēmumi lūdza ST pārbaudīt Ministru kabineta (MK) noteikumu "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 24.18 punkta atbilstību Satversmes 91.panta pirmajam teikumam, kā arī 105.panta pirmajam un trešajam teikumam.

MK noteikumi paredzēja, ka tirdzniecības centrā, kura kopējā tirdzniecībai atvēlētā platība ir lielāka par 7000 kvadrātmetriem, darbojas tikai veikali, kuros tirgo pārtiku ne mazāk kā 70% apmērā no preču sortimenta, veikali, kuros tirgo higiēnas preces ne mazāk kā 70% apmērā no preču sortimenta, kā arī aptiekas, optikas preču veikali, dzīvnieku barības veikali, ziedu veikali, grāmatnīcas, preses tirdzniecības vietas, kā arī datoru, to perifēro iekārtu un programmatūras, kā arī telekomunikācijas iekārtu veikali.

Finanses

Par pārkāpumiem nulles deklarācijās jāsoda gada laikā

Zanda Zablovska,16.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par pārkāpumiem nulles deklarāciju iesniegšanā sodīt varēs ne vēlāk kā četru mēnešu laikā no pārkāpuma atklāšanas dienas un ne vēlāk kā viena gada laikā no tā izdarīšanas dienas.

Administratīvo pārkāpumu lietas izskatīs Valsts ieņēmumu dienests, paredz grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

DB jau rakstīja, ka par pārkāpumiem nulles deklarācijās Latvijas iedzīvotājiem var nākties šķirties līdz pat 250-500 latiem. Sods līdz 250 latiem paredzēts par mantiskā stāvokļa deklarācijas neiesniegšanu, deklarācijas aizpildīšanas un iesniegšanas kārtības neievērošanu vai par nepatiesu ziņu norādīšanu tajā. Savukārt par skaidras naudas uzkrājumu iemaksāšanas banku kontos kārtības un termiņa neievērošanu tiks piemērots naudas sods līdz 500 latiem. Grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā konceptuāli ceturtdien atbalstīja Saeima. Likumprojektam piešķirta steidzamība, kas nozīmē, ka parlaments to izskatīs divos lasījumos.

Likumi

Normas, kas no 2018.gada 1.janvāra samazina piespiedu nomas maksas apmēru, neatbilst Satversmei

LETA,12.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa atzinusi grozījumus likumos «Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju» un «Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās» par neatbilstošiem Satversmes normām un tie zaudēs spēku 2019.gada 1.maijā.

Spriedums ir galīgs un nav pārsūdzams un stājas spēkā ar tā pasludināšanas brīdi.

Apstrīdēto likuma normu spēka zaudēšanas termiņš 2019.gada 1.maijā noteikts tādēļ, lai likumdevējam dotu laiku atrast citu risinājumu piespiedu zemes nomas maksai, kas būtu taisnīgs gan pret zemes īpašniekiem, gan daudzdzīvokļu namu īpašniekiem.

Satversmes tiesā pēc septiņu fizisko personu pieteikumiem tika ierosinātas sešas lietas par apstrīdēto likuma normu atbilstību Satversmei. Pieteikumos bija ietverti identiski prasījumi un to juridiskais pamatojums bija balstīts uz līdzīgiem argumentiem. Lai veicinātu lietu vispusīgu un ātru iztiesāšanu, Satversmes tiesa nolēma tās apvienot vienā lietā.

Finanses

VK: Administratīvo naudas sodu izpildes reforma nav būtiski veicinājusi sodu nomaksu

LETA,16.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Birokrātija un iestāžu darba apjoms administratīvo naudas sodu izpildē kopumā ir pieaudzis, bet administratīvo naudas sodu nomaksas rādītāji būtiski neuzlabojas, secināts Valsts kontroles (VK) revīzijā, kurā vērtēts, vai izveidotā administratīvo naudas sodu izpildes sistēma darbojas efektīvi un vai sodu izpildi nodrošina ar iespējami mazākiem resursiem.

Kā aģentūru LETA informēja VK, administratīvās atbildības likums (AAL) stājās spēkā 2020.gada 1.jūlijā, nosakot vairākas izmaiņas administratīvo naudas sodu izpildes procesā. Revīzijas secinājumi izgaismo sākotnējās ietekmes novērtējuma un ietekmes pēcpārbaudes nozīmību, ieviešot jaunus regulējumus un reformas.

VK padomes locekle Kristīne Jaunzeme norāda, ka, lai arī AAL sākotnējās ietekmes novērtējumā prognozēja, ka jaunais regulējums finansiāli neietekmēs valsts pārvaldes iestāžu un tiesu ikdienas funkcijas un tādēļ neplānoja papildu resursus, realitātē noticis pretējais - iestādēm vajag vairāk resursu nekā iepriekš un tas bija paredzams reformu plānošanas posmā.

Auto

Sēšanos pie stūres reibumā varētu kriminalizēt, bet administratīvos arestus - atcelt

LETA,18.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Administratīvos arestus par dažādu pārkāpumu izdarīšanu, piemēram, par sēšanos pie stūres alkohola reibumā, varētu atcelt, šos pārkāpumus kriminalizējot, šāda nostāja pausta Administratīvo sodu sistēmas attīstības koncepcijā, kuru šodien atbalstīja Ministru kabineta komiteja.

Tieslietu ministrija (TM) skaidro, ka administratīvo arestu piemērošana neesot saskaņā ar cilvēktiesību normām un Eiropas valstīs par administratīvo pārkāpumu arestu nepiemēro. Kā skaidro ministrija, citur Eiropā brīvības atņemšana paredzēta tikai par kriminālām darbībām.

Koncepcijā teikts, ka administratīvais arests ir saglabājies no padomju tiesību sistēmas. Administratīvais arests kā sods par administratīvo pārkāpumu esot vērtējams kā pārāk bargs, ar pārkāpumu nesamērīgs sods, tāpēc to nevajadzētu piemērot par administratīvo pārkāpumu.

TM atzīmē, ka administratīvais arests kā soda veids turklāt ir dārgs, jo tas prasa būtiskus finanšu līdzekļus - personas, kurām tiek piemērots administratīvais arests, ir jānodrošina ar medicīnisko aprūpi, barošanu un turēšanu atbilstošās telpās.

Eksperti

Pārmaiņas ePrivātumā attiecas arī uz personīgo tiešsaistes komunikāciju

Anna Vladimirova-Krjukova - Zvērinātu advokātu biroja COBALT juriste, sertificēta datu aizsardzības speciāliste,08.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vispārīgās datu aizsardzības regulas (VDAR) piemērošanas uzsākšanu izraisītā vētra ir pierimusi. Lai gan VDAR ieviešanas pasākumi turpinās, Latvijā periodiski atceras arī par ePrivātumu un šajā jomā solīto jauno Eiropas Savienības (ES) regulu.

Galvenokārt par plānoto ePrivātuma regulu interesējas sīkdatņu izmantošanas un tiešā mārketinga dēļ. Tomēr, neskatoties uz to, ka jaunā regula vēl nav pieņemta, ePrivātuma jomā ir jaunumi, kas var ietekmēt atsevišķus digitālo pakalpojumu sniedzējus.

Šobrīd ePrivātuma jautājumi ES ir atrunāti Direktīvā 2002/58 (ePrivātuma direktīva), kura ir integrēta dalībvalstu normatīvajos aktos, piemēram, Latvijas Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā. Būtisks ir ePrivātuma direktīvas piemērošanas ietvars: elektronisko sakaru nozare un attiecīgi elektronisko sakaru pakalpojumi. Cita ES Direktīva 2002/21 (pamatdirektīva elektronisko sakaru nozarei) definē elektronisko sakaru pakalpojumus šādi: pakalpojums, ko parasti nodrošina par atlīdzību un kas pilnīgi vai galvenokārt sastāv no signālu pārraidīšanas elektronisko komunikāciju tīklos, ietverot telekomunikāciju pakalpojumus un pārraidīšanas pakalpojumus tīklos, ko izmanto apraidei.

Finanses

Sagatavoti grozījumi Kredītinformācijas biroju likumā

Žanete Hāka,29.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā, ka šobrīd spēkā esošo Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu aizstās Administratīvo pārkāpumu procesa likums un speciāli nozaru tiesību akti, Ekonomikas ministrija ir sagatavojusi likumprojektu, lai iekļautu Kredītinformācijas biroju likumā administratīvo sodu par kredītinformācijas biroju darbības pārkāpumiem, kas jau šobrīd ir noteikts Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kā arī noteiktu kompetento iestādi, kurai piekritīga soda piemērošana.

Kā informē EM, likumprojektā ir precizēts, ka pašvaldība vai tās iestāde turpmāk varēs tikt uzskatīta par kredītinformācijas lietotāju arī gadījumā, kad tā nodrošina nodokļu un nodevu administrēšanu. Tādejādi pašvaldībai tiks nodrošināta iespēja nodot informāciju kredītinformācijas birojiem arī par parādniekiem, kuriem parāds izveidojies uz likuma pamata. Šāds regulējums ļaus paplašināt apzināmās personas, kurām ir izveidojies nodokļu parāds, un pašvaldībām dos papildu iespēju atgūt nesamaksātos parādus.

Vienlaikus likumprojektā noteikta administratīvā atbildība par kredītinformācijas biroja pakalpojumu sniegšanu bez reģistrēšanas vai bez speciālās atļaujas - juridiskajām personām no divtūkstoš līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām. Atbilstoši likumprojektam Administratīvo pārkāpumu procesa likums vienas naudas soda vienības apmērs ir 5 eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa (ST) par konstitūcijai neatbilstošu atzinusi normu, kas paredz naudas soda piedzīšanu par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem no transportlīdzekļa īpašnieka, nevis no reālā pārkāpuma veicēja.

Kā informē ST priekšsēdētāja palīdze Līna Kovalevska, ST spriedums ir galīgs un nepārsūdzams, tas stāsies spēkā tā oficiālās publicēšanas dienā.

Jau ziņots, ka ST pērn ierosināja lietu par Ceļu satiksmes likuma 43.2.panta, ciktāl tas skar transportlīdzekļa īpašnieka tiesības administratīvo pārkāpumu lietvedībā, atbilstību Satversmes 92.pantam.

Ceļu satiksmes likuma 43.2.pants regulē procedūru, kādā tiek uzlikts sods par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem. Cita starpā norma paredz, - ja uzliktais naudas sods nav samaksāts noteiktajā termiņā, stājas spēkā aizliegums transportlīdzeklim veikt tehnisko apskati un citas darbības, bet sods piedzenams no transportlīdzekļa īpašnieka.

Nodokļi

Komercreģistru atbrīvos no tukšajiem uzņēmumiem; palielinās sodus

Dienas Bizness,29.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Tukšie» un ekonomiski neaktīvie komersanti tiks ātri izslēgti no komerctiesiskās vides. Komersanta darbību varēs izbeigt pēc Uzņēmumu reģistra (UR) vai Valsts ieņēmumu dienesta lēmuma, ja, piemēram, subjektam ilgstoši nebūs valdes, tas ilgstoši nebūs iesniedzis nodokļu likumos paredzētās deklarācijas vai gada pārskatu.

To paredz, Ministru Kabineta abalstītie grozījumi komerclikumā. likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Latvijas Sodu izpildes kodeksā un Kooperatīvo sabiedrību likumā. Grozījumi sakārtos un paaugstinās trešo personu aizsardzību, komersantu atbildību, komerctiesiskās vides drošību un stabilitāti.

Pašlaik, beidzot komercdarbību, daļa komersantu netiek juridiski likvidēti un netiek izslēgti no komercreģistra. Ne sabiedrības dalībnieki, ne kreditori neveic darbības, lai nodrošinātu šo subjektu likvidāciju, tajā skaitā, mantas sadali un kreditoru prasījumu apmierināšanu, līdz ar to šie subjekti neatrodas aktīvos likvidācijas vai maksātnespējas procesos. Šāda informācija var maldināt trešās personas par šo subjektu eksistenci. Šādus komersantus, par kuriem neviena persona nebūs izrādījusi interesi, izslēgs no komercreģistra divu mēnešu laikā no likumā noteiktā pārkāpuma konstatēšanas dienas. Izmaiņas papildinās regulējumu kapitālsabiedrības darbības izbeigšanai arī pēc tiesas lēmuma.

Eksperti

Kāda atbildība par patiesā labuma guvēja neatklāšanu?

Zane Džule, zvērinātu advokātu birojs BORENIUS juriste,05.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cerams, ka būsiet pamanījuši vai kaut ko dzirdējuši par grozījumiem Komerclikumā, kas stājās spēkā šī gada 13.jūlijā, ar zīmīgu nosaukumu «Atklāšanas pienākums» jeb pienākums ziņot par ofšoru patiesā labuma guvējiem, kā arī iespējamajām sankcijām, ja pienākums netiek izpildīts.

Bieži ir izskanējis viedoklis, ka nepatiesu ziņu sniedzēji vai ziņu nesniedzēji tiks sodīti ar administratīvo sodu vai arī piemērota Krimināllikumā noteiktā atbildība. Kā ir patiesībā? Vai tiešām kriminālatbildība?

Neliels ieskats grozījumu būtībā:

• paziņojums par patiesa labuma guvēju kapitālsabiedrības/personālsabiedrības dalībniekam (ietverot akcionāru un biedru) ir jāsniedz kapitālsabiedrībai/personālsabiedrībai, ja: (a) dalībnieks ir fiziska persona un daļas (ietverot akcijas un ieguldījumu) tur savā vārdā, bet citas personas labā, iegūstot vismaz 25 procentus no kapitālsabiedrības/personālsabiedrības daļām, vai (b) dalībnieks nav fiziska persona un tās līdzdalība kapitālsabiedrībā/personālsabiedrībā ir vismaz 25 procenti, un attiecīgais dalībnieks nav dibināts saskaņā ar Eiropas Savienības dalībvalstu likumiem;

Finanses

Par neatbilstošām Satversmei pasludina normas, kas nosaka minimālo ienākumu slieksni

LETA,05.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa (ST) šodien par neatbilstošām pamatlikumam pasludinājusi normas, kas nosaka minimālo ienākumu slieksni un tā pārskatīšanas periodu.

Lieta tika ierosināta pēc 20 bijušo Saeimas deputātu pieteikuma. Viņi lūdza ST izvērtēt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 33.panta pirmās daļas un likuma "Par sociālo drošību" 2.2 panta otrās un trešās daļas atbilstību Satversmes 1.un 109.pantam.

Lietā sākotnēji apstrīdētās normas bija spēkā līdz šī gada 30.jūnijam un noteica zemāko minimālo ienākumu slieksni - 109 eiro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 76 eiro pārējām personām mājsaimniecībā, kā arī paredzēja šā sliekšņa pārskatīšanas regularitāti - ne retāk kā reizi trijos gados.

Šī gada 8.martā Saeima pieņēma grozījumus sākotnēji apstrīdētajās normās, un tie stājās spēkā 1.jūlijā. Apstrīdētās normas šobrīd spēkā esošajā redakcijā nosaka minimālo ienākumu sliekšņa noteikšanas metodi un zemāko robežu - 20% no ienākumu mediānas, kā arī to, ka šis slieksnis tiek pārskatīts katru gadu.