Jaunās pasaules ekskluzīvie vīni iekaro savu tirgus nišu

Autors: Natālija Poriete
2017. gada 05. maijs plkst. 10:39

Cilvēki lielākoties uzskata, ka ekskluzīvus vīnus ražo Vecajā pasaulē — Francijā, Spānijā vai Itālijā —, un šie vīni parasti pamatā arī veido premium, super premium un ultra premium klases segmentu. Taču daudzi bieži nezina, ka Jaunajā pasaulē — Čīlē, Argentīnā, Dienvidāfrikā un Jaunzēlandē — ražo daudzus ekskluzīvus vīnus. Šis ekskluzīvo vīnu klases segments pagaidām vēl nav guvis plašu atpazīstamību, taču minēto valstu vīndari aktīvi iekaro savu tirgus nišu, intervijā DB pastāstīja Liene Avotiņa, alkoholisko dzērienu izplatītāja un tirgotāja SIA Amber Distribution Latvia vīnu zīmolu vadītāja.

Kāds ir Latvijas ekskluzīvo vīnu segmenta tirgus īpatsvars procentos?

Precīzi nevaru pateikt, jo Latvijas ekskluzīvo vīnu tirgus segments ir neliels un fragmentēts — izplatītāju ir daudz un šādus vīnus eksportē arī daudzi restorāni. Domāju, ka tie varētu būt aptuveni 5-7 %.

Cik liels ir ekskluzīvo vīnu īpatsvars Jūsu uzņēmuma portfelī?

Mūsu portfelī ir vairāk nekā 450 dažādu vīnu no kuriem 200 ir ekskluzīvie vīni.

Kā Jūs izvēlaties ekskluzīvos vīnus?

Mēs saņemam retu un dārgu vīnu pasūtījumus no restorāniem un viesnīcām, ar kuriem sadarbojamies. Tāpat arī mūsu vīnu speciālisti atrod un atved uz Latviju ekskluzīvus vīnus. Mūsu uzņēmumā ir HoReCa nodaļa, kurā strādājošie speciālisti uztur kontaktus ar starpniekiem Eiropā, kur mēs iepērkam vīnus, bet šādi pirkumi negadās bieži, jo tie ir apjomīgi un dārgi. Chateau vīnus — vīni no slavenām darītavām — mēs iegādājamies, pamatojoties uz pasaulslavenu vīnziņu reitingiem, kā arī atkarībā no pieprasījuma pēc ražas gada. Kā arī veicam aprēķinus, lai mūsu vīna pagrabā uzglabāto vīnu vērtība ik gadu pieaugtu. Taču dažkārt pieeja vīna izvēlei atšķiras — kastes Miko Chardonnay baltvīna atvešanai uz Latviju vajadzēja 2 gadus.

Kāpēc tik ilgi?

Pirms 6 gadiem vīna izstādē Diseldorfā es satikos ar šīs Dienvidāfrikas vīna darītavas pārstāvjiem. Minētā vīna darītava ražo lielisku Chardonnay (šardonē) vīnu, un es vārda tiešā nozīmē iemīlējos vīnā ar Miko prečzīmi. Tobrīd mēs vienojāmies, ka vīna darītava piegādās mums šo vīnu, taču sarunas ieilga, jo Dienvidāfrikas vīnu ir grūtāk pārdot tāpēc, ka tas nav tik plaši pazīstams. Taču tieši šis vīns izrādījās labākais dažādās konkursu nominācijās Latvijā, kļuva populārs un… beidzās 2014. gadā. Pēc tam tas vairs nebija pieejams pašā vīna darītavā notiekošo pārmaiņu dēļ. Miko (Miko) ir cilvēka vārds, kurš 2001. gadā iegādājās skaistu vīna darītavu Dienvidāfrikā un uzsāka vīnu ražošanu, taču diemžēl pirmās ražas vīnus Miko nepaspēja nogaršot, jo nomira. Vīnu nosauca par godu Miko. Pēc viņa nāves vīna darītavu savā Virgin Limited Edition kolekcijā iekļāva sers Ričards Brensons. Viņš arī pārņēma savā kontrolē turpat izvietoto pieczvaigžņu viesnīcu un pēc divu gadu pārtraukuma Miko vīna ražošana atsākās — mēs saņēmām 2015. gada ražas vīnu.

Un cik pudeles Jūs saņēmāt?

Latvija ir vienīgā valsts Eiropā, kas no 2600 saražotajām pudelēm vīna saņēma 600 pudeles. Pārējās 2000 pudeles tika pārdotas citur pasaulē. Arī mēs trešo daļu no saņemtās paletes iztirgojām jau pirmās stundas laikā. Pārējo no šī vīna iztirgosim restorāniem un atkal gaidīsim jaunas piegādes. Šī ir 2015. gada raža un vīns būs nogatavojies ap 2025. gadu.— Tātad pāris pudeles jāpaglabā. Vai Jums ir īpaša vieta, kur to uzglabāt?Jā, protams. Mums ir īpaša telpa augstas kvalitātes retu vīnu uzglabāšanai. Mēs tajā uzturam noteiktu gaisa temperatūru un ierobežojam cilvēku kustību. Šobrīd mēs tur uzglabājam ap 200-300 pudelēm vīna. Mūsu uzņēmumam ir arī 12 tūkstošus kvadrātmetru lielas noliktavas telpas, kurās var uzglabāt aptuveni 3 miljonus litru alkoholisko dzērienu. — Kā Jūs zināt, cik ilgi šāds vīns ir jāglabā, lai saņemtu par to vislabāko cenu?Parasti vīna darītava pati sniedz potenciālo prognozi — tie var būt 20, 30 vai 10-15 gadi. Šādus vīnus pagatavo labākajos ražas gados un, gadiem ritot, to garša tikai uzlabojas. Miko Chardonnay vīns, piemēram, pēc vīna darītavas prognozēm būs nogatavojies ap 2025. gadu, tāpēc mēs noteikti paturēsim dažas šī vīna pudeles savā pagrabā.

Cik maksā pati dārgākā vīna pudele Amber Distribution Latvia pagrabā?

Ap 1000 eiro. Pāris pudeles tāda vīna mums ir.— Vai tam ir arī pircēji?Jā. Latvijā ir pircēji, kuri novērtē tādu vīnu — to, piemēram, var iegādāties dāvināšanai cilvēkam, kuram viss jau ir un kurš novērtēs vīnu ar stāstu. Latvijas pircēji kopumā kļūst zinošāki un tas mūs priecē. Mūsu uzņēmums kā izplatītājs cenšas izglītot pircējus — mēs organizējam dažādus pasākumus, degustācijas par to, kā saskaņot vīnus un ēdienus, izvēlamies gada labāko vīnu. Tāpat mēs sadarbojamies ar dažādiem vīna klubiem Latvijas reģionos un redzam, ka cilvēki daudz ceļo, apmeklē vīna kursus un saprot, kas ir labs vīns.— Kāda ir cena, sākot no kuras vīnu var uzskatīt par ekskluzīvu?Premium klasē ietilpst vīns, kura cena ir 8-11 eiro, vīns, kura cena pārsniedz 11 eiro, ietilpst super premium klasē, bet vīns ar cenu, sākot no 14,99 eiro, jau nosaucams par ultra premiālo. Mana ekskluzīva vīna definīcija būtu šāda — pēc tā ir pieprasījums, bet to ne vienmēr var iegādāties, to parasti pārdod ar stāstu — par to, kā šis vīns radies, vīna darītavas vai vīndara stāstu.— Kur var iegādāties ekskluzīvus vīnus? Vinotēkās, nelielos veikaliņos un restorānos, kuri īpaši ieved tādus vīnus. Lielveikalos, kur lielākoties tirgo ekonomiskās klases vīnus, tādas vīnu šķirnes nopirkt neizdosies. Protams, ekskluzīvos vīnus lielveikalos var atrast, taču tie parasti veido 2-3 % no visa plauktos atrodamā apjoma. Mūs ekskluzīvo vīnu piedāvājums ir pieejams arī Latvijas balzams specializētajos veikalos Vecrīgā un Jūrmalā.

Vai pēc Jūsu domām šai nišai ir izaugsmes potenciāls?

Domāju, ka jā. Ekskluzīvo vīnu niša visā pasaulē paplašinās. Latvijā un Baltijas valstīs tas, iespējams, nenotiek visai ātri, taču bija laika posms, kad cilvēku pirktspēja bija lielāka un dārgus vīnus iegādājās biežāk. Pēc tam iestājās zināms atslābums, taču es ceru, ka, palielinoties cilvēku zināšanām šajā jomā, pircēji dos priekšroku šādiem vīniem.

Zināšanas nepieciešamas ne tikai pircējiem, bet arī darbiniekiem. Kā Jūsu uzņēmums nodrošināt atbilstošu personāla kompetences līmeni?

Mēs papildinām zināšanas Latvijas vadošo vīnziņu un vīna speciālistu organizētos kursos, kā arī kontaktējamies ar vīna darītavu pārstāvjiem un noteikti apmeklējam vīna darītavas. Iegūtās zināšanas mēs apkopojam un nododam visai mūsu komandai, kura ir ļoti liela. Vīnziņa profesijai augstākā izglītība ir iegūstama starptautiski. Šādu izglītību var iegūt Somijā vai Austrijā, uz kurieni brauc mācīties arī Latvijas iedzīvotāji.— Vai varat nosaukt 3 Latvijā vispieprasītākās ekskluzīvo vīnu šķirnes saskaņā ar Jūsu statistikas datiem?Tie ir Ornellaia Bolgheri DOC Superiore 2013 (Itālija, Bolgeri), Achaval-Ferrer (Argentīna, Mendosa) un Arinzano (Spānija, Navarra).

Vai Jūsu uzņēmumam arī ir sava vīna darītava?

Mums ir veselas trīs — Argentīnā, Spānijā un Itālijā — un to īpašnieks ir mūsu grupa (SPI Group). Tās arī ražo ekskluzīvus vīnus.—

Vai pie tām arī ir viesnīcas kā Ričardam Brensonam?

Mūsu vīna darītavās ir telpas degustācijām. Taču vispār vīna darītavas ar viesnīcu ir bieži sastopamas, jo vīna tūrisma segments ir labi attīstīts. Īpaši Dienvidāfrikā, kur ir izveidoti gari vīna maršruti un gandrīz katrā vīna darītavā ir sava, lai arī neliela, viesnīca.

Kādi ir neparastākie vīni, ko pasūta Latvijas iedzīvotāji?

Dažkārt mēs speciāli piegādājam ar DHL ar lidmašīnu vienu vai divas pudeles īpaši ekskluzīva vīna. Piemēram, kāds klients mums pasūtīja divas pudeles 1976. gada portvīna. Bet mums ir arī pāris pudeles 1964. gada portvīna, kas gaida savu pircēju. Mūsu pārstāvēto prečzīmju vīnus ir iespējams iegādāties, ja vien tie ir mūsu piedāvājumā.