Kreisais pagrieziens – būtiski palielina iespēju izraisīt avāriju 

Strauja kustības virziena maiņa, neparedzami apgriešanās manevri, nesaprotama bremzēšana, kas samulsina aizmugurē braucošā spēkrata vadītāju, neparedzama un pēkšņa manevra uzsākšana, ar vienlaicīgu pagrieziena rādītāja ieslēgšanu, ir tikai dažas no klasiskām situācijām, kuras var novērot uz Rīgas ielām un ne tikai. Šādu situāciju rezultātā būtiski samazinās satiksmes drošības līmenis kardināli palielinot iespējamo avārijas situāciju skaitu.

LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, 2014. gada 04. novembris plkst. 14:58

To, ka šādas nekonsekventas darbības arvien pieaug, var vērot ne tikai Rīgas ielās, bet arī uz Latvijas lielceļiem, ko atzīst arī paši autovadītāji, no kuriem 48% norāda, ka pagrieziena nerādīšana ir kļuvusi par masu pārādību. Savukārt vēl 25 % norāda, ka tā ir mazsvarīga darbība, tādējādi uzskatot, ka brīdināšana par manevra veikšanu ir tehniska prasība nevis pašsaprotama rīcība, kura ļauj pasargāt sevi no iespējamas avārijas. Savukārt, vaicājot, vai strauja manevra veikšana bez iepriekšēja brīdinājuma traucē, 55% autovadītāju atzīst, ka šādas darbības pat ir ļoti bīstamas, un vēl 41% tās šķiet ļoti kaitinošas, jo no reālām avārijas situācijām ļauj izvairīties tikai pieredze.

To, ka šādas avārijas situācijas rodas arvien biežāk, Latvijas Transportlīdzekļu  apdrošinātāju birojs saskaras arī ikdienā.

Autovadītāji arvien biežāk iekļūst ceļu satiksmes negadījumos, tiem nav skaidrs, kā tiek vērtēta atbildības pakāpe, jo tas, kurš ir veicis kreiso pagriezienu, norāda, ka ir savlaicīgi ieslēdzis pagrieziena rādītāju, līdz ar ko, ir brīdinājis par darbību un attiecīgi ir uzskatāms par cietušo personu. Savukārt, tas, kurš ir uzsācis apdzīšanas manevru, arī uzskata, ka nav vainīgs, jo kreisā pagrieziena veicējs nav pārliecinājies par drošību un vai konkrētā manevra veikšana netraucēs pārējiem satiksmes dalībniekiem. Mēdz būt arī situācijas, kad sūdzības tiek iesniegtas par bezkontakta avārijām, piemēram, kad autovadītājam ir izdevies izvairīties no sadursmes ar citu transportlīdzekli, pašam bojājot savu spēkratu sadursmē ar citu objektu, tādā veidā nodarot sev zaudējumus.

Kas notiek šādās situācijās? Parasti apdrošinātāji nosaka dalīto vainas pakāpi. Turklāt ne vienmēr procentuāli tie ir 50 uz 50. Tie var būt 80 uz 20, vai 70 uz 30. To nosaka un regulē LTAB metodiskie noteikumi par ceļu satiksmes negadījumos iesaistīto personu atbildības pakāpes noteikšanu, kuri izstrādāti pamatojoties uz CSN (ceļu satiksmes noteikumiem) un kuros ir detalizēti aprakstīts, kādos gadījumos tiek noteikta dalītā atbildība, kā arī tajos tiek definētas un shematiski attēlotas ceļu satiksmes noteikumu pamatsituācijas, nosakot kādu atbildības pakāpi katrā situācijā noteikt. Tai paša laikā jāatzīmē, ka aiz katra autovadītāja atrodas konkrēta apdrošināšanas sabiedrība un gadījumos, kad tiek izskatīta konkrēta lieta, notiek cīņa starp apdrošināšanas sabiedrībām, kurām ir atšķirīgi argumenti par notikušo ceļu satiksmes negadījumu. Katra organizācija vēlas pierādīt sava klienta nevainību, un tam ir arī loģisks pamats, jo apdrošināšanas sabiedrība ne tikai pārstāv sava klienta intereses, bet arī vadās pēc tās rīcībā esošajiem faktiem. Tādējādi notiek mēģinājums pārliecināt pretējo pusi par viedokļa pamatotību un atbildības pakāpes noteikšanu par labu savam klientam. Šajā ziņā nav nekādas atšķirības no tiesā notiekošā. Darbības process ir tas pats.

Savukārt, ja mūsu birojā ir nokļuvusi šāda sūdzība, kad autovadītājs nav apmierināts ar pieņemto lēmumu, lai maksimāli objektīvi izvērtētu katra CSNg iesaistītā transportlīdzekļa vadītāja atbildības pakāpi un kādas cēloņsakarības ir kalpojušas par pamatu avārijai, trasoloģijas ekspertu komisija vērtē visus dokumentus, tai skaitā, pieteikumus, iesniegumus, saskaņoto paziņojumu un ceļu policijas sastādītos materiālus. Tāpat ir situācijas, kad klātienē tiek apskatīti un salīdzināti transportlīdzekļu bojājumi.

Tomēr, ņemot verā, ka pēdējā laikā palielinās strīdus situāciju skaits, kuras ir radušās kreisā pagrieziena un/vai apdzīšanas manevra rezultātā, nesen tika pieņemti grozījumi LTAB metodiskajos noteikumos par ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto personu atbildības pakāpes noteikšanu, nosakot, ka turpmāk vēl stingrāk tiks pievērsta uzmanība ne tikai tiem autovadītājiem, kuri veic kreiso pagriezienu, neņemot vērā to, ka priekšroka jādod arī aizmugurē esošajam spēkratam, ja tā vadītājs uzsācis apdzīšanas manevru, bet arī tiem, kuri apdzen, īpaši analizējot gadījumus, kad apdzīšanas manevrs tiek veikts neatļautās vietās, kā piemēram, tiek apdzīta sastrēgumā stāvoša automašīnu kolonna krustojumos, pie dzelzceļa pārbrauktuvēm vai gājēju pārejām. Tāpat pastiprināta uzmanība tiks pievērsta agresīviem braucējiem, kuru atbildības pakāpe negadījumā tiks vērtēta pastiprināti, ja avārijas izraisīšanas iemesls ir bijis agresīvs braukšanas stils.

Ņemot vērā, ka strīdīgu situāciju skaits avārijās, kuras rodas kreisā pagrieziena dēļ, paliek arvien lielāks, iespējams, būtu lietderīgi atbildīgām institūcijām pievērst uzmanību konkrētiem punktiem Latvijas kartē, pamatā neregulējamiem krustojumiem, kur, iespējams, šādu pagriezienu veikšanu vajadzētu ierobežot, ņemot vērā paaugstināto bīstamības pakāpi. Katrā ziņā, būtu vērts par šo runāt, debatēt, iepazīt citu valstu pieredzi šādu situāciju risināšanā un kopīgiem spēkiem panākt, ka negadījumu skaits tiek samazināts.

Tāpat, lai pasargātu sevi no nevēlamām sekām, neapdraudētu nedz savu, nedz citu satiksmes dalībnieku drošību, vēlams ņemt vērā vairākus pamatlikumus:
•    Pārliecinieties, vai veicot nogriešanās manevru pa kreisi, aizmugurē esošais transportlīdzekļa vadītājs nav uzsācis apdzīšanas manevru
•    Objektīvi novērtējiet situāciju, vai priekšā esošais transportlīdzekļa vadītājs neplāno uzsākt nogriešanās manevru (ceļa posmā ir krustojums, priekšā braucošais samazina ātrumu, braukšanas joslā ieņem kreiso malējo stāvokli)
•    Veicot apdzīšanu nepārsniedziet atļauto braukšanas ātrumu
•    Savlaicīgi samaziniet braukšanas ātrumu un laikus brīdiniet citus satiksmes dalībniekus par plānotajām darbībām.
•    Visbeidzot zelta likums – pirms manevra uzsākšanas, darbībām ir jābūt sekojošā secībā - spogulis, pagrieziena rādītājs, spogulis un tikai tad manevrs, un nekādā gadījumā ne citādi.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Nepalaid garām

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

Anda Šmitmane ēdināšanas biznesā Tukumā darbojas jau 20 gadus. Viņa atzīst, ka...

Mazumtirdzniecības tīkls Rimi pirmdien prezentēja pirmo veikalu Latvijā ar pašapkalpošanās skeneriem....

Pēdējā laikā būtiski pieaudzis elektrisko skrejriteņu vandālisma gadījumu skaits, stāsta koplietošanas...

Vai bērnam ir jābūt algas grāmatiņā, lai saņemtu IIN atvieglojumus jeb -...

«Pastāvēs, kas pārmainīsies - šis ir par mums un tieši tamdēļ mēs...

No šīs sadaļas
2014. gada 04. novembris plkst. 10:21

Līdz ar Latvijas pievienošanos Šengenas zonai nav vairs precīzu datu par to,...

2014. gada 31. oktobris plkst. 13:28

Google reklāmas vadīšanai nepieciešamas noteiktas zināšanas un kompetences....

2014. gada 27. oktobris plkst. 15:11

Lai arī grūti prognozēt, kā attīstīsies Latvijas ekonomiskais stāvoklis, turpinoties Krievijas...

2014. gada 21. oktobris plkst. 9:41

Jau tuvā nākotnē cilvēki lietos internetu vairāk no telefoniem un planšetēm nekā...

2014. gada 08. oktobris plkst. 10:14

Jaunākā DNB Latvijas barometra pētījuma rezultāti liecina, ka iedzīvotāju noskaņojums ir piedzīvojis...

2014. gada 06. oktobris plkst. 13:01

Cilvēkiem svarīgs komforts, un viņi vēlas, lai telpās būtu silti un jauki...

2014. gada 02. oktobris plkst. 12:39

Jaunākā DNB Latvijas barometra pētījuma dati ļauj aplūkot sabiedrības dienaskārtību un tās...

2014. gada 29. septembris plkst. 15:18

Aizvien biežāk, lasot ziņas, mēs uzduramies tēmām, kas saistītas ar velosipēdiem vai...

2014. gada 22. septembris plkst. 10:25

Nemiers un bezmiegs ir daži no labi zināmiem simptomiem, kurus uzņēmumu vadītājiem...

2014. gada 19. septembris plkst. 11:59

Vienmēr ir vērtīgi papētīt to, cik lielā mērā iepriekš izteiktās prognozes ir...